Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 320
Offentligt
1532893_0001.png
Beretning nr.
12
Folketinget 2014-15
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 6. maj 2015
Beretning
om opfølgning på Præsidiets konference om arbejdet i Folketingets udvalg
1. Indledning
Folketingets Præsidium afholdt den 4. februar 2015 en
konference om arbejdet i Folketingets udvalg.
Formålet med konferencen var at belyse og drøfte, hvor-
dan Folketinget kan styrke udvalgene som fora for folke-
tingsmedlemmernes arbejde, og hvordan udvalgene kan
komme til at spille en større rolle som initiativtagere til ny
lovgivning, som fora for politikudvikling og i udøvelsen af
kontrol med regeringen. Udover folketingsmedlemmer og
repræsentanter fra regeringen deltog bl.a. eksperter og re-
præsentanter fra medier og interesseorganisationer i konfe-
rencen.
Drøftelserne på konferencen fandt sted i fire arbejdsgrup-
per med afsæt i en række indledende oplæg. Afslutningsvis
blev arbejdsgruppernes drøftelser præsenteret i plenum,
hvorefter Folketingets formand opsummerede drøftelserne.
Interesserede borgere kunne i en periode bidrage via Face-
book. Referatet fra plenumdrøftelserne er omdelt som UFO
alm. del – bilag 35.
Konferencen mundede ud i en række konkrete forslag, der
er opsummeret i denne beretning. Forslagene indikerer sam-
let et ønske om, at udvalgene i højere grad former rammen
for deres arbejde og sætter dagsordener.
Folketingets Præsidium og Udvalget for Forretningsorde-
nen har drøftet de input og forslag, der blev fremsat under
konferencen.
Beretningen opsummer resultaterne fra konferencen og
peger bl.a. på en række initiativer, der skal arbejdes videre
med.
2. Udvalgenes struktur
Antal udvalgsmedlemmer
På konferencen var der en drøftelse af, om en justering af
antallet af udvalgsmedlemmer vil ændre på det forhold, at
der generelt er stor forskel på antallet af udvalgsmedlemmer
og det faktiske fremmøde til udvalgenes møder og øvrige
aktiviteter, herunder om en reduktion vil skabe større ejer-
skab til og ansvarsfølelse for udvalgsarbejdet og dermed
danne grundlag for en større kvalitet i udvalgsarbejdet.
Udvalget har drøftet dette spørgsmål.
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og
LA) finder ikke anledning til at ændre antallet af udvalgs-
medlemmer.
Et mindretal i udvalget (SF) ønsker at mindske antallet af
udvalgsmedlemmer fra de nuværende 29 til 17. Det sker så
godt som aldrig, at 29 medlemmer af et udvalg ønsker at
deltage i et udvalgsmøde, og SF ønsker derfor at reducere
antallet af udvalgsmedlemmer, så det kommer tættere på en
realistisk mødedeltagelse. Hvis et udvalgsmedlem ikke kan
møde frem, bør det fortsat stå frit for partiet at indskifte et
andet folketingsmedlem i udvalget.
Et andet mindretal i udvalget (LA) støtter ideen om at få
nedskaleret de stående udvalg, der med 29 faste medlemmer
er meget store i dag. Mindre udvalg vil i højere grad forplig-
te udvalgsmedlemmerne på udvalgsarbejdet.
Udvalgenes antal og sagsområder
Under konferencen blev det tilkendegivet, at der ikke var
ønske om at reducere antallet af udvalg, og at det er hen-
sigtsmæssigt, at udvalgsstrukturen som udgangspunkt af-
spejler regeringens struktur.
Udvalget henviser i den forbindelse til, at Folketinget med
vedtagelsen af beslutningsforslag nr. B 135 i foråret 2011
besluttede at udsætte nedsættelsen af udvalgene efter et ny-
valg, til regeringen har fastlagt antallet af ministerier og res-
sortfordelingen, således at udvalgenes ressort og antal even-
tuelt kan tilpasses ministeriernes ressort, dog med forbehold
for Folketingets suveræne ret til at beslutte udvalgsstruktu-
ren. Dette blev fulgt op efter valget i 2011, og udvalgenes
navne og sagsområder svarer herefter – med enkelte undta-
gelser – til ministeriernes.
Konferencen giver dermed ikke anledning til at foreslå
ændringer i antal udvalg og selve udvalgsstrukturen.
AX017558
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 320: Folketingets Formands svar på Retsudvalgets breve af 26. februar 2015 og 27. marts 2015
1532893_0002.png
2
Udvalgsformænd
Udvalgenes formænd har en væsentlig funktion i forhold
til at tilrettelægge udvalgsarbejdet og give de enkelte ud-
valgsmedlemmer mulighed for at udfolde det parlamentari-
ske arbejde i udvalgene. Derfor spiller udvalgsformændene
også en rolle i forhold til at sikre, at udvalgene agerer proak-
tivt og kan sætte dagsordener.
Udvalget opfordrer folketingsgrupperne til ved udpegning
af udvalgsformænd (og næstformænd) at klargøre for de på-
gældende, hvilke forventninger og krav der følger af hvervet
som udvalgsformænd. I den forbindelse kan der henvises til
Præsidiets vejledning til formænd for Folketingets stående
udvalg (2014), hvor udvalgsformandens rolle er nærmere
beskrevet i afsnit 2.
Udvalget har noteret sig, at Præsidiet har taget initiativ til
en gennemgang af introduktionen til nyvalgte udvalgsfor-
mænd samt den løbende rådgivning af og bistand til ud-
valgsformænd, så udvalgsformændene får det bedst mulige
grundlag for at udøve deres hverv og dermed bidrage til at
styrke udvalgene som fora for folketingsmedlemmernes ar-
bejde. Gennemgangen kan ligeledes inddrage vejledningen
og rådgivningen til nye udvalgsmedlemmer.
Der henvises i øvrigt til, at Folketinget med enstemmig
vedtagelse af beslutningsforslag nr. B 20 i dette folketingsår
har ændret forretningsordenen med virkning fra næste folke-
tingsvalg, således at fordelingen af udvalgsformandsposter
skal afspejle folketingsgruppernes (valggruppernes) størrel-
se. Den interne fordeling i en valggruppe af de valgte for-
mandsposter vil afhænge af aftaler internt i valggruppen.
Hurtigarbejdende underudvalg eller ad hoc-arbejdsgrupper
Som supplement til arbejdet i udvalgene kan et udvalg
vælge at etablere hurtigtarbejdende underudvalg eller ad
hoc-udvalg til undersøgelse af udvalgte konkrete problem-
stillinger. Der var på konferencen bred opbakning til brug af
hurtigtarbejdende underudvalg, hvis det sikres, at der er til-
strækkelige ressourcer til betjeningen, og at den opnåede vi-
den efterfølgende bredes ud til hele udvalget.
Erfaringerne vedrørende hurtigtarbejdende underudvalg er
baseret på de to parlamentariske arbejdsgrupper om datasik-
kerhed og medieetik/medieansvar, der blev nedsat under
henholdsvis Retsudvalget og Kulturudvalget som følge af
beretning nr. 3 af 3. juni 2014. Erfaringerne viser, at ar-
bejdsgrupperne fungerede godt, idet arbejdsformen fordrede
mere dybdegående og kvalificerede diskussioner. De gode
diskussioner byggede på et fælles vidensgrundlag, som med-
lemmerne havde opnået ved et stabilt fremmøde og ved et
koncentreret arbejde med henholdsvis høringer og ekspert-
møder. Der var tilfredshed med det tværpolitiske arbejde og
gode samarbejde internt i arbejdsgrupperne.
Udvalget opfordrer udvalgene til i konkrete relevante til-
fælde at overveje, om hurtigtarbejdende underudvalg eller
ad hoc-udvalg kan være et brugbart og konstruktivt instru-
ment.
3. Planlægning af lovgivningsarbejdet
På udvalgskonferencen blev det drøftet, hvordan udvalgs-
arbejdet kan tilrettelægges, så udvalgene har den fornødne
viden og er på forkant med lovgivning, som ligger længere
fremme i tiden end det aktuelle folketingsår.
Udvalget opfordrer de enkelte udvalg til regelmæssigt
bl.a. på baggrund af lovkataloget at drøfte og planlægge,
hvordan kommende lovgivning behandles på den mest hen-
sigtsmæssige måde. Det kan ske som led i udvalgenes gene-
relle langsigtede planlægning af kommende aktiviteter som
f.eks. høringer og studiebesøg.
4. Embedsmænds deltagelse i udvalgenes høringer og
ekspertmøder
En af konklusionerne fra konferencen var, at udvalgene i
højere grad skal fungere som fora for opbygning af viden
bl.a. ved at afholde høringer og ekspertmøder møder m.m.
Udvalget understreger vigtigheden af, at udvalgene har
mulighed for at afholde høringer og ekspertmøder med hen-
blik på at få ny viden om et emne inden for det enkelte ud-
valgs sagområde. Høringer og ekspertmøder er et vigtigt
parlamentarisk redskab, der kan være med til at kvalificere
udvalgenes arbejde og sikre, at den politiske debat foregår
på et aktuelt nuanceret vidensgrundlag.
Udvalget har noteret sig, at regeringen tidligere, jf. justits-
ministerens brev af 1. oktober 2014 til Folketingets for-
mand, har oplyst, at regeringen gerne bidrager til, at Folke-
tingets udvalg får aktuel og nuanceret viden om de emner,
som udvalgene beskæftiger sig med, herunder ved at lade
embedsmænd med særlig viden inden for de relevante områ-
der deltage i høringer m.v. Det blev samtidig tilkendegivet,
at regeringen har principielle betænkeligheder ved at lade
embedsmænd deltage i høringer m.v. i Folketinget. Det gæl-
der navnlig af hensyn til ikke at sløre ansvarsforholdene på
ministerområdet og af hensyn til ikke at sætte embedsmænd
i situationer, hvor de reelt varetager politikerroller.
Udvalget opfordrer regeringen og ministre til at udvise
fleksibilitet og imødekommenhed over for udvalgs ønsker
om, at relevante embedsmænd deltager i høringer og eks-
pertmøder og holder oplæg og svarer på spørgsmål af faktu-
el karakter – også uden at den pågældende minister er til ste-
de. Udvalget noterer sig, at embedsmænd i de seneste år har
deltaget i en række udvalgshøringer og ekspertmøder – uden
ministerens tilstedeværelse – med et godt udbytte for udval-
gene, og uden at dette har givet anledning til problemer.
Udvalget bemærker, at et udvalgs forespørgsel om em-
bedsmænds deltagelse i en udvalgshøring eller et ekspert-
møde skal ske via ministersekretariatet, at udvalgene bør re-
spektere, hvis en minister (undtagelsesvis) på grund af den
konkrete sags politiske karakter afviser at lade embedsmænd
deltage, og at udvalgsformanden skal sikre, at høringen eller
ekspertmødet bliver afviklet på en sådan måde, at embeds-
mænd ikke på nogen måde risikerer at blive inddraget i en
politisk drøftelse.
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 320: Folketingets Formands svar på Retsudvalgets breve af 26. februar 2015 og 27. marts 2015
1532893_0003.png
3
5. Udvalgenes evaluering af væsentlige love
Udvalget finder, at konferencen giver anledning til at op-
fordre udvalgene til at overveje, hvordan de kan påtage sig
et større ansvar for at overvåge, om væsentlig lovgivning ef-
terfølgende får de tilsigtede virkninger.
Udvalget har noteret sig, at Præsidiet vil udarbejde et ka-
talog over redskaber, som udvalgene kan benytte sig af, hvis
et udvalg i forbindelse med behandling af et lovforslag be-
slutter sig for at ville evaluere lovforslagets virkning, når lo-
ven har været gældende i en vis periode.
Kataloget skal beskrive fordele og ulemper ved de enkelte
redskaber. På baggrund af et sådant katalog kan det enkelte
udvalg overveje, hvilken form for evaluering det kan være
relevant at iværksætte i forhold til de enkelte lovforslag.
6. Politiske forlig
Politiske forlig mellem regeringen og Folketingets partier
er en væsentlig og uundgåelig del af politisk praksis. Politi-
ske forlig forudsætter lukkede processer, som afviger fra
den åbenhed, der præger og forudsættes af Folketingets be-
handling af lovforslag og andre sager. På konferencen drøf-
tedes bl.a., om det er muligt at stille den viden, som genere-
res i forlig, og som opfølgning på forlig til rådighed for ud-
valgene.
Udvalget opfordrer derfor regeringen til at drøfte, hvordan
og i hvilket omfang grundlaget for politiske forlig (analyser,
faktuelle notater og beregninger m.m.) – under respekt for
forligsparterne – kan gøres offentligt tilgængelig og herun-
der stilles til rådighed for bl.a. det folketingsudvalg, som
skal gennemføre følgelovgivning, og det civilsamfund, som
bliver berørt af forliget. Hensynet til den offentlige debat er
således også et væsentligt argument for at stille viden til rå-
dighed. Tilsvarende gælder efterfølgende informationer og
beslutninger i forligskredsen om bl.a. udmøntning af og op-
følgning på poliske forlig.
7. Udvalgsbehandling af EU-sager
Konferencen drøftede det forhold, at EU har indflydelse
på en stor del af lovgivningen og reguleringen i Danmark.
Dette skaber et behov for i højere grad at inddrage fagudval-
gene. Det er ikke en ny problematik, men der er efter udval-
gets opfattelse behov for fortsat at have fokus på det parla-
mentariske arbejde med EU-sager.
Mandatafgivning
Det blev drøftet, om mandatafgivningen bør overgå fra
Europaudvalget til fagudvalgene for at give fagudvalgene en
større direkte indflydelse på EU-politikken.
Modellen med et koordinerende Europaudvalg skal sikre,
at Danmark har en stærk og koordineret politik i EU-sager,
selv om EU-forslag bevæger sig ind over flere forskellige
ministeriers ressortområder.
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) fin-
der det derfor ikke hensigtsmæssigt at flytte mandatafgiv-
ningen fra Europaudvalget til fagudvalgene.
Et mindretal i udvalget (LA) ønsker en bredere inddragel-
se af Folketingets medlemmer i behandlingen af central EU-
mandatafgivning. For mange vigtige sager afgøres i dag i
Europaudvalget, uden at den faglige kompetence blandt fa-
gordførerne kommer i spil.
Indstillinger fra fagudvalg
Når mandatafgivning fastholdes i Europaudvalget, under-
streges behovet for indstillinger fra fagudvalg for at styrke
kvaliteten af behandlingen af EU-sagerne. Europaudvalget
kan allerede i dag anmode om indstillinger i en given sag
(forretningsordenen § 8, stk. 11), og fagudvalgene kan uop-
fordret afgive udtalelser til Europaudvalget.
Præsidiet vil udarbejde forslag til procedurer, der kan sik-
re en systematisk tilbagemelding fra fagudvalgene til Euro-
paudvalget i forbindelse med sager, hvor Europaudvalget
skal afgive mandat til regeringen.
Udvalget opfordrer fagudvalgene til at benytte mulighe-
den for at udarbejde udtalelser, som kan bidrage til Europa-
udvalgets behandling – særlig på sager af særlig betydning
for Danmark.
Fokuseret tilgang
EU-politikken omhandler en bred vifte af emner. Hvis
Folketinget skal øge indflydelsen på de centrale sager, er det
efter udvalgets opfattelse nødvendigt at udvælge og fokuse-
re på de sager, der har særlige danske vinkler. Disse sager
bør identificeres tidligt og behandles grundigere – både i
fagudvalg og Europaudvalget.
Udvalget har noteret sig, at Præsidiet vil arbejde videre
med konkrete modeller for, hvordan man kan styrke dette
arbejde.
Behandling af EU-sager i Folketingssalen
Konferencen berørte endvidere spørgsmålet om, hvorvidt
statsministerens forelæggelser af møderne i Det Europæiske
Råd bør foregå i Folketingssalen for at få en bredere debat
om de store linjer i det europæiske samarbejde.
Dette er allerede i dag muligt, og Folketingets Formand
vil drøfte med statsministeren, formanden for Europaudval-
get og Det Udenrigspolitiske Nævn, om rådsdebatterne skal
foregå i Folketingssalen.
8. Samråd
Udvalget finder, at samråd er et værdifuldt og vigtigt red-
skab for Folketingets udvalg, som giver medlemmer indsigt
i et emne og styrker muligheden for at føre kontrol med re-
geringen. Der bliver afholdt mange samråd i Folketingets
udvalg, og der var på konferencen stor enighed om, at den
brede adgang til at indkalde samråd ikke bør indskrænkes.
Udvalgene er forskellige, og derfor er det også vigtigt, at
der inden for visse rammer er frihed til, at udvalgene i sam-
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 320: Folketingets Formands svar på Retsudvalgets breve af 26. februar 2015 og 27. marts 2015
1532893_0004.png
4
arbejde med ressortministeriet selvstændigt kan indrette en
praksis for afvikling af samråd. Præsidiets vil f.eks. overveje
fordele og ulemper ved, at udvalgene aftaler faste tidspunk-
ter med ministrene for besvarelse af stillede samrådsspørgs-
mål.
Udvalget konstaterer, at der i nogle tilfælde går lang tid,
fra et samrådsspørgsmål stilles af udvalget, til det besvares
af ministeren. Udvalget henviser til, at ressortministeren for
et udvalg, medmindre særlige forhold gør sig gældende, bør
være indstillet på at møde i samråd i udvalget, senest 2-3
uger efter samrådet er indkaldt, så sagen ikke mister aktuali-
tet, og opfordrer til, at udvalgene er imødekommende, hvis
den pågældende minister – for at få et samråd afviklet hurti-
gere, end der ellers var udsigt til – udviser fleksibilitet ved at
foreslå samrådet afholdt på andre tidspunkter end udvalgets
faste mødetidspunkter, herunder f.eks. på tidlige eller sene
tidspunkter. Det er en fordel, hvis udvalgene afstemmer for-
ventninger til ministerens deltagelse i samråd med ministe-
ren.
Udvalget har noteret sig, at Præsidiet vil se på måder at af-
holde samråd på for at sikre aktualiteten og i den forbindelse
løbende at holde øje med, hvor lang tid der går fra samråds-
spørgsmål stilles, til samrådet afholdes, hvor lang tid de en-
kelte samråd tager, og i hvilket omfang udvalget medvirker
til en eventuel udsættelse af samrådet.
9. Deputationer
Et tema på konferencen var spørgsmålet om, hvordan ud-
valgene kan sikre en bedre dialog med offentligheden, her-
under f.eks. hvordan man kan arbejde for et bedre fælles ud-
bytte af de mange deputationer, som Folketingets udvalg år-
ligt modtager. Der blev fra flere sider givet udtryk for, at
modtagelsen af deputationer er et væsentligt redskab for dia-
log mellem interesseorganisationer (og andre aktører) på
den ene side og Folketingets medlemmer på den anden.
Der er imidlertid efter udvalgets opfattelse et behov for et
kritisk blik på, hvordan folketingsmedlemmer og deputatio-
ner får størst muligt udbytte af foretræder for udvalgene.
Udvalget har noteret sig, at Præsidiet vil gennemgå ret-
ningslinjer og praksis i forhold til deputationer med henblik
på at overveje justeringer. Samtidig opfordrer udvalget til, at
de enkelte udvalg og folketingsgrupperne sikrer et fremmø-
de, som er repræsentativt for Folketingets sammensætning,
under modtagelse af deputationer.
Udvalget opfordrer de enkelte udvalg til i højere grad at
tænke dialogen med offentligheden ind i planlægningen af
udvalgsarbejdet. Udvalgene kan med fordel tage en generel
drøftelse af, hvem der kan komme i foretræde for udvalget,
og hvordan deputationer kan følge med i opfølgningen på
deres foretræde.
10. Den faglige bistand til udvalgene
På konferencen blev der givet udtryk for, at det er en for-
udsætning for medlemmernes anvendelse af mulighederne i
udvalgsarbejdet, at der er faglig bistand til rådighed for ud-
valg, formænd og medlemmer. Den faglige bistand under-
støtter mange forskellige dele af udvalgenes og medlemmer-
nes arbejde f.eks. ved interne bidrag fra Folketingssekreta-
riatet og eksterne bidrag fra eksperter, der deltager i hørin-
ger eller udarbejder responsa.
Udvalget bemærker, at der er et ønske om at nytænke ud-
valgenes arbejde med lovgivning og kontrol, så udvalgene i
højere grad kan præge og planlægge arbejdet. Forslagene fra
konferencen, der er gengivet i denne beretning, skal ses i
dette lys. Udvalget har noteret sig, at Præsidiet vil opfordre
Folketingssekretariatet til at sikre, at ressourcerne er til rå-
dighed der, hvor de bedst understøtter dette ønske.
Udvalget finder, at forretningsordenen allerede i dag rum-
mer mulighed for at adressere en række af de spørgsmål, der
blev rejst på konferencen, men ikke alle udvalg og medlem-
mer benytter sig af mulighederne. Udvalget har noteret sig,
at Præsidiet vil opfordre Folketingssekretariatet til at hjælpe
med at udbrede kendskabet til eksisterende og nye mulighe-
der.
11. Mindretalsudtalelse
Et mindretal i udvalget (LA) roser Folketingets Præsidium
for at sætte fokus på organiseringen af Folketingets arbejde.
Det er en relevant og aktuel debat, da meget kunne gøres
mere effektivt og veltilrettelagt. Liberal Alliance beklager
derfor, at der blandt Folketingets partier ikke er samme vilje
til forandring, som Præsidiet ellers havde lagt op til.
Liberal Alliance ønsker at indføre en egentlig høringsin-
stitution, hvor Folketinget kan kalde ministre, embedsmænd
og andre ind, så der i væsentlige sager kan foretages en hur-
tig undersøgelse til afløsning af mere omstændelige kom-
missioner.
Liberal Alliance henviser endvidere til Liberal Alliances
mindretalstilkendegivelse ovenfor under afsnittene om hen-
holdsvis antal udvalgsmedlemmer og mandatgivning.
Selv om beretningen lægger op til flere fine småjusterin-
ger af arbejdet i Folketinget, finder Liberal Alliance den
samlede pakke for uambitiøs og helt utilstrækkelig.
P.u.v.
Mogens Lykketoft
formand