Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 311
Offentligt
Til:
Viceinspektør Lars Rau Brysting.
Jeg skriver til dig i frustration og afmagt over forholdene i Ellebæk. Den måde
klienterne bliver behandlet på er under al kritik. Jeg kan ikke stå inde for den politik
ledelsen praktiserer, og jeg vil med denne skrivelse protestere over dette og sige fra.
Klienterne er proppet sammen i bygning 16 og 18 under forhold der ikke er
acceptable.
Eks 1:
I bunden af bygning 18 vest sidder 4 indsatte i et opholdsrum. Rummet er
gennemgang til et andet rum, hvor der sidder yderligere 4 indsatte.
På stuen er der larm fra gangen og fra klienter, som på alle tidspunkter at døgnet går
gennem rummet. Der er ikke noget gardin, så de indsatte kan lukke af for lys. De har
ikke skabe til deres tøj, og der er ingen værdibokse på stuerne.
Klienterne oplyser, at de ikke får sovet. Forholdene påvirker dem både psykisk og
somatisk.
Eks 2:
I et opholdsrum i bygning 16 vest bor der ligeledes 4 klienter i et rum, der er
af nogenlunde karakter, som det der er beskrevet i eksempel 1. Dog er det ikke et
gennemgangsrum. Rummet er også aktivitetsrum for hele fløjen. Det er afdelingens
tekøkken, og der er opstillet et bordtennisbord i rummet. Dette benyttes af de
andre klienter. Jeg har oplevet, at der har været over 10 klienter på stuen, og de
klienter der sover der er meget prægede af dette.
Der er heller ikke skabe til tøj og personlige effekter og ingen værdibokse.
Billedet er nogenlunde det samme på de øvrige afdelinger.
Ledelsen har udsendt retningslinjer for, hvad der skal være af udstyr på stuerne, og
dette overholder man ikke. Da stuerne ikke kan aflåses, da ikke alle klienter er væk
fra stuerne samtidig, kan de indsatte ikke sikre sig mod tyveri af deres effekter.
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 311: Henvendelse af 17/5-15 fra Carsten Pedersen om beskrivelse af forholdene for frihedsberøvede asylansøger i Ellebæk.
Forholdene i enrumsafdelingen lever heller ikke op til gældende standarter. Der har
siddet indsatte anbragt i enrum, hvor der hverken var bord, stol eller skab til deres
effekter. Det har betydet, at klienterne har spist deres mad siddende på sengen og
tallerken balancerende på knæene. Deres effekter har ligget på gulvet. I visse
tilfælde har klienter været anbragt under sådanne forhold i en længere periode.
Jeg er bekendt med, at en ansat har skrevet til dig om dette, men at du
tilsyneladende har valgt ikke at svare på skrivelsen.
Behandlingen af de kvindelige klienter er heller ikke i orden. De er placeret i bunden
af bygning 16 vest. Personalet kan ikke umiddelbart kontrollere, hvad der sker ved
tremmelågen ind til mændene.
Der er dog ikke nogen tvivl om, at de i perioder bliver groft chikaneret af mandlige
indsatte. Det er periodevis af et sådant omfang, at adskillige personaler har
protesteret over dette til ledelsen – både mundtligt og skriftligt.
Jeg har tidligere fremsat flere forslag til en løsning, men har ikke mødt nogen form
for lydhørhed.
Anbringelse af § 36 indsatte.
Bygning 16 og 18 er fuldstændig proppet med indsatte, og der har derfor i perioder
ikke været nogen ledige pladser.
Derfor har vi måttet henvise klienter med § 36 baggrund til Københavns Fængsler.
Det er faktisk sket.
Resultatet er, at der den 15.5.2015 sad 14 klienter med § 36 baggrund på
Københavns Fængsler. Det er i lodret modstrid med gældende regler.
At situationen ikke er værre skyldes givetvis, at du har henvendt dig til NUC og
orienteret dem om situationen, og bedt dem om at tage det fornødne hensyn.
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 311: Henvendelse af 17/5-15 fra Carsten Pedersen om beskrivelse af forholdene for frihedsberøvede asylansøger i Ellebæk.
Du skriver også ud til personalet, at institutionens belæg er presset, og at det derfor
har været nødvendigt at etablere overnævnte løsninger. Dette er usandt. Der er
masser på plads i Ellebæk.
Der er ca. 40 tomme pladser i bygning 17 og 64, men ledelsen har ikke ønsket at
åbne dem. Derfor den kaotiske situation i institutionen.
Hvad er konsekvenser af ledelsens dispositioner?
Klienterne proppes sammen under urimelige vilkår.
Mange klienter er psykisk skrøbelige, og der er givetvis en del torturofre imellem.
Samtidig er der en gruppe på 6 unge under 18 år. Mange af klienterne udtrykker,
at de bliver både psykisk og somatisk påvirket af situationen.
Man overholdet ikke gældende regler om § 36 indsatte.
Politiet påføres ekstraudgifter ved at skulle køre til Københavns Fængsler for at
afhøre klienter. Det har skabt en del utilfredshed blandt NUC ansatte, hvilket jeg
personligt har oplevet som tjenestegørende i bygning 17.
Den pressede situation fører til konflikter mellem de indsatte i form af slagsmål,
skænderier og trusler. Vi har været nødt til at køre separat gårdtur for de
indsatte i bygning 16 på grund af konflikter.
De ansatte påvirkes psykisk af situationen, og vi har et stort sygefravær.
De kvindelige indsatte behandles ikke ordentligt.
Afdelinger nedslides i stort omfang, og det vil betyde udgifter til øget renovering.
Det er min klare opfattelse, at forholdene for de indsatte i Ellebæk ikke er i orden. I
flere situationer lever de heller ikke op til gældende regler – heller ikke regler, som
du selv har fastsat.
Jeg er bekendt med, at ansatte har henvendt sig til dig og den øvrige ledelse – både
mundtligt og skriftligt - om de problemstillinger, som jeg her har beskrevet, men det
har ikke været muligt at få en ordentlig dialog med ledelsen.
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 311: Henvendelse af 17/5-15 fra Carsten Pedersen om beskrivelse af forholdene for frihedsberøvede asylansøger i Ellebæk.
Når man går på arbejde skal man kunne stå inde for det vi foretager os. Det kan jeg
personligt ikke som forholdene er p.t. Det er en meget ubehagelig situation, og det
er min pligt som ansat at sige fra.
Flere har forsøgt at få en intern dialog med ledelsen i Ellebæk, men desværre uden
resultat.
Derfor har jeg besluttet, at fremsende denne skrivelse til Justitsminister Mette
Frederiksen, Folketingets ombudsmand og folketingets retsudvalg.
Med venlig hilsen
Carsten Pedersen
Ellebæk den 17. maj 2015