Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Stedfæstelsen af servitutter
– et digitaliseringsprojekt i ”kritisk afvigelse”
INTRODUKTION
Med ”Lov 539 af 08-06-2006 om ændring af lov om tinglysning (TL) og forskellige andre love” blev kursen sat mod en ”digital
tinglysning” uden væsentlige materielle ændringer i tinglysningsloven. Der er dog enkelte undtagelser, hvoraf især kravet om
”stedfæstelse” af servitutter ved servitutstiftelse og matrikulære forandringer er en markant ændring (stedfæstelsen). Herved
forudsættes det, at alle servitutter såvel nye som eksisterende servitutter skal stedfæstes geografisk – nye ved stiftelsen og
1
eksisterende ved servitutfordeling i tilknytning til matrikulære forandringer (udstykning og arealoverførsel) .
Her fire år efter idriftsættelsen af den digitale tinglysning kan de praktiserende landinspektører, som er de primære private
2
aktører omkring stedfæstelsen, konstatere, at de betydelige ressourcer, der har været anvendt på ”stedfæstelsen” især i
forbindelse med stedfæstelse af eksisterende servitutter, hverken har bidraget til at skabe en sammenhængende, enkel og
effektiv offentlig-privat opgavevaretagelse eller til at skabe det forventede overblik over retstilstanden på den enkelte ejendom.
Den samfundsmæssige nytteværdi er udeblevet, hvilket er et resultat af, at både det juridiske og det tekniske grundlag står i
vejen for at skabe et effektivt digitalt grundlag for retlige og forvaltningsmæssige beslutninger:
regelgrundlaget er uhomogent og mangelfuldt
teknologien er mangelfuld og udvikles ikke
organiseringen er uklar
det økonomiske ansvar er mangelfuldt
Det er Praktiserende Landinspektørers Forenings (PLF) påstand, at ”stedfæstelsen” er et digitaliseringsinitiativ ”i en kritisk
driftsfase”.
Denne status beror basalt på, at stedfæstelsen blev idriftsat på et ufuldstændigt grundlag.
Digitaliseringsprojektet blev implementeret/realiseret på en skitsemæssig arkitektur/ide – et mangelfuldt projektforløb uden
grundige analyser, udvikling og kvalitetssikring af løsningsarkitektur og kravspecifikation.
1
TL § 10, stk. 5 ” Desuden skal servituttens geografiske udstrækning angives”
TL § 22, stk. 1 ” Forinden en udstykning fuldbyrdes ved tinglysning af skøder på de enkelte grundstykker, skal der foreligge attest fra retten om den geografiske
udstrækning af de på ejendommen tinglyste servitutter, og hvilke af grundstykkerne disse påhviler. Som grundlag for denne attest kan retten forlange en
erklæring af en landinspektør om nævnte spørgsmål. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om registrering af den geografiske udstrækning af
servitutter.”
2
Landinspektørbranchen har leveret 94 % af de i alt 206.537 registrerede stedfæstelser, der er gennemført i
perioden fra den digitale tinglysnings idriftsættelse 8. september 2009 og frem til 19. december 2012. Heraf vedrører 81.474 stedfæstelser eksisterende
servitutter tinglyst før 8. september 2009.
1