Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 299
Offentligt
1527818_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2015
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2015-731-0046
1542769
OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende Straffelovrådets udtalelse om de juridiske
konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi
(betænkning nr. 1548/2014)
I. Høringen
Straffelovrådets udtalelse har været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten,
Rigspolitiet,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Amnesty International, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Journalistforbund, Dansk Missionsråd, Dansk PEN, Dansk Røde Kors,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Medier, Danske Regioner, Den
Danske
Helsinki-Komité
for
Menneskerettigheder,
Det
Kriminalpræventive Råd, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Kirkernes
Integrationstjeneste, KL, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
SOS mod Racisme, Trykkefrihedsselskabet, Biskoppen over Aalborg Stift,
Biskoppen over Fyens Stift, Biskoppen over Haderslev Stift, Biskoppen
over Helsingør Stift, Biskoppen over Københavns Stift, Biskoppen over
Lolland-Falsters Stift, Biskoppen over Ribe Stift, Biskoppen over Roskilde
Stift, Biskoppen over Viborg Stift, Biskoppen over Århus Stift, Biskoppen
over Grønlands Stift, Alevi Forbundet i Danmark, Assentoft Frikirke,
Baha’i Samfundet – Det nationale åndelige råd for bahà’ìerne i Danmark,
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
Baptistkirken i Danmark, Bethel Missionary Baptist Church, Bharatiya
Mandir, Bibel og Missionscentret, Bornholmerkirken Evangelisk Luthersk
Frimenighed, Brahma Kumaris Åndelige Verdensuniversitet, Brunstad
Kristne Menighed Holstebro, Brunstad Kristne Menighed København,
Byens Kirke Silkeborg, Calvary Mission Church, Center for Visdom og
Medfølelse – Tong-nyi Nying-je Ling, City Kirken Herning, Citykirken
Århus, Copenhagen Community Church, Danmarks Hindu Kultur
Aktivitets Center, Dansk Islamisk Center, Dansk Teltmissions menighed,
Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Den Apostoliske Pinsekirke, Den
Apostolske Kirke i Danmark, Den Armensk Apostolske Kirke, Den
Burmesiske Theravada Buddhistforening Buddha Ramsi, Den Evangeliske
Frikirke, Den evangelisk-lutherske Frikirke, Den Islamiske forening af
Bosniakker i Danmark, Den Islamiske Verdensliga, Den katolske Kirke i
Danmark, Den Kinesiske Kirke i København, Den Koptisk-Ortodokse
Kirke, Den koreanske kirke i Danmark, Den Kristne Forsamling, Den
Levende Guds Kirke, Den makedonske ortodokse Kirke, Den Mandæiske
Mandea i Danmark, Den Nyapostolske Kirke i Danmark, Den Ortodokse
Kirke i Danmark, Den ortodokse russiske kirkes menighed i København,
Den Reformerte Synode i Danmark, Den Rumænske Ortodokse Menighed
i Odense, Den Rumænske Ortodokse Menighed i Roskilde, Den Rumænsk
Ortodokse Menighed i Herning, Den Rumænsk Ortodokse Menighed i
København, Den Rumænske Ortodokse Menighed i Aarhus, Den Russiske
Ortodokse Kirkes Menigheder (Moskvapatriarkatet), Den Serbisk
Ortodokse Kirke i Danmark, Den Sri Lankansk-Danske Buddhistiske
Religiøse og Kulturelle Forening, Den til St. Alban’s English Church i
København hørende menighed, Den Vietnamesiske Buddhistiske
Kulturelle Forening Chua Lieu Quan, Den Vietnamesiske Buddhistiske
Kulturforening i Århus, Det Albanske Trossamfund i Danmark, Det
danske Missionsforbund, Det Islamiske Forbund i Danmark, Det Islamiske
Trossamfund, Det Jødiske Samfund i Danmark (Det Mosaiske
Troessamfund), Etiopisk-Ortodokse Tewahedo Kirke i Danmark, Exodus-
Kirken, Fonden Guds Verdensvide Kirke, Foreningen Ahlul Bait i
Danmark, Foreningen Liberal Katolsk Kirke i Danmark, Foreningen
Rangjung Yeshe Sangha, Foreningen Stupa – Karma Kagyu Buddhistisk
Sangha, Forklarelsens Kirke, Forn Sidr – Asa- og Vanetrosamfundet i
Danmark, Forsamlingen Livdin, Frelsens Hær, Frikirken Hillerød,
Frikirken Oasan, Frikirken på Havnen, Fårevejle Evanglisk Lutherske
Frimenighed, Græsted Frikirke, Guds menighed, Gurdwara Copenhagen
(Det Sihkiske Trossamfund), Harreskovens Blótgilde, Herning Bykirke,
Hillerød Frimenighed, Holstebro Oasekirke, International Christian
Community, International Harvest Christian Center, Inuunerup Nutaap
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
Oqaluffia – Grønlands Frikirke, Islamic Center Jaffaria, Islamic Cultural
Center, Islamisk Center for Europæiske Lande, Islamisk Center Vest,
Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center Amager, Islams Ahmadiyya
Djamâ’at, Jehovas Vidner, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige
(Mormoner), Jesus is Lord Church, Karma Kadjy Skolen (Karma-Kasjyba
Skolen), Karmapa-Trust-Sangye Tashi Ling, Kong Haakons Kirke,
Krishnabevægelse/Iskcon (Hara Krishna), Kristensamfundet i Danmark,
Kristent Center, Kristent Centrum, Kristent Fællesskab København,
Kristus Kirken, Kronjyllands Frimenighed, Københavnerkirkens
frimenighed,
Københavns
Bibeltrænings
Center,
Københavns
Frimenighed, Københavns Moske, København Vineyard, Lemvig Bykirke,
Livets Kilde, Luthersk Missionsforenings Frimeninghed, Machsike Hadas,
Menigheden af Kristne i Danmark i Jesu navn, Pinsekirkerne,
Metodistkirken i Danmark, Minhaj ul Quran International Denmark,
Mission Danmark, Morsø Frimenighed, Muslim Cultural Institute, Muslim
Cultur Institute, Nazaræernes Kirke, Nexø Frikirke, Nordschleswigsche
Geminde, Odder Frimenighed, Pakistan Islamic Welfare Society,
Phendeling – Center for Tibetansk Buddhisme, Redeemed Christian
Church og God – Jesus Centre, Sathya Sai Baba, Shiamuslimsk
Trossamfund i Danmark, Shir Hatzafon – Progressiv Jødedom i Danmark,
Sikh Foundation Denmark, Siri Guru Singh Sabha Copenhagen, Skjern
Bykirke, Skovlunde Frikirke (Den Kristne Forsamling (Frikirken Berøa)),
Sree Abirami Amman Temple, Svenska Gustafsförsamlingen i
København, Syvende-dags Adventistkirken Danmark, Søhøjlandets Kirke,
Tendai Danmark – Tendai Buddhistisk Center, The Brethren, The
Buddhist Organisation Dhammakaya i Danmark, The International Church
for Copenhagen (The American Lutheran Congregation of Copenhagen),
Thorsted Frimenighed, Troens Ord (Brande Kristne Center), Tønder
Frikirke, Watpa Copenhagen (Sunnataram Copenhagen), Wat Thai
Danmark, Øsal Ling, Østens Assyriske Kirke i Danmark, Østens Gamle
Kirke, Ågård Frimenighed, Aalborg Menighedscenter og Århus Islamiske
Trossamfund.
II. Høringssvarene
Østre Landsret, Vestre Landsret, byretterne, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet,
Dansk
Flygtningehjælp,
Dansk
Socialrådgiverforening,
Det
Kriminalpræventive Råd, KL, Den Rumænske Ortodokse Menighed i
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
Aarhus
og
Fonden Guds Verdensvide Kirke
har ikke bemærkninger til
Straffelovrådets udtalelse.
Danske Medier
anfører, at straffelovens § 140 principielt begrænser den
grundlovssikrede ytringsfrihed, således som denne skal forstås i lyset af
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10. Som anført i
betænkningens afsnit 3.5 fortolkes blasfemibestemmelsen i dag meget
indskrænkende og har dermed et meget lille anvendelsesområde. Nogle af
de handlinger, som kriminaliseres efter straffelovens § 140, er samtidig
omfattet af gerningsindholdet i andre straffelovsbestemmelser, herunder
navnlig bestemmelserne om hærværk (§ 291) og om racisme (§ 266 b). En
ophævelse af § 140 vil derfor føre til, at kun en mindre, men dog væsentlig
del af den sjældent anvendte bestemmelses gerningsindhold vil blive
straffri. I betænkningens afsnit 3.3.3 anfører Straffelovrådet således kun to
eksempler, nemlig dels offentlig afbrænding af hellige skrifter som
Bibelen eller Koranen, dels offentlig urinering eller tilsvarende adfærd
med hensyn til sådanne skrifter.
Straffelovrådet beskriver i betænkningens afsnit 3.4 fordele og ulemper
ved en ophævelse af § 140 uden at foretage en afvejning af disse. Danske
Medier anfører, at der numerisk er en klar overvægt af fordele, og at disse
også indholdsmæssigt vejer tungere end de anførte ulemper, som i et vist
omfang er teoretiske eller ligefrem fortænkte. Den væsentligste – nemlig
frygten for voldsomme politiske eller religiøse reaktioner – forekommer
nærmest defaitistisk. Danske Medier finder på denne baggrund, at
straffelovens § 140 bør ophæves.
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination
og
SOS mod Racisme
fraråder en ophævelse af straffelovens § 140.
Organisationerne anfører, at straffelovens § 140 ikke på nogen måde
indskrænker borgernes ret til frit at ytre deres holdninger. Privat kan man
ytre, hvad man vil, og offentligt lægges der få hindringer i vejen, især når
det drejer sig om politikeres udtalelser. En begrænset anvendelse kan ikke
i sig selv være et argument for at ophæve en paragraf, idet tilstedeværelsen
i sig selv kan være medvirkende til, at der ikke sker overtrædelser. Rent
historisk er der også en tæt sammenhæng mellem blasfemiparagraffen og
den såkaldte racismeparagraf, straffelovens § 266 b fra 1939. Det var
netop i forlængelse af en dom fra 1938, hvor nazister dømtes efter § 140
for at forhåne jøderne og deres religion, at Folketinget fandt behov for den
beskyttelse, der nu fremgår af § 266 b.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
Hvis nogle borgere på grund af § 140 og § 266 b undlader at ytre sig, må
det efter organisationernes opfattelse være tilfælde, hvor der er tale om
direkte hadtale, hvor vi som samfund er nødt til at beskytte minoriteter
mod sammenligninger med rotter, (kræft)sygdomme osv. Tilsvarende
gælder for de helt grove overgreb mod eksempelvis religiøse symboler i
form af afbrændinger af religiøse bøger, urinering på hellige skrifter osv.,
at vi som samfund både ud fra et ordens- hensyn, men også et
beskyttelseshensyn har valgt at kriminalisere sådanne handlinger, og dette
bør også være gældende fremover. Organisationerne bemærker, at det ikke
er de internationale menneskerettighedskonventioner, der påtvinger
Danmark at have en sådan lovgivning, herunder eksempelvis FN’s
racediskriminationskonvention, som ikke omfatter beskyttelse på grund af
religion, men alene på grund af race, hudfarve eller national eller etnisk
oprindelse.
Organisationerne vil ikke blot fraråde en ophævelse, men vil desuden
anbefale, at der både ved § 140 og § 266 b åbnes mulighed for subsidiær
påtale, så det bliver muligt at rejse en sag, hvor anklagemyndigheden
afviser at rejse tiltale. Det at give trossamfund mulighed for at rejse sag
efter straffelovens § 140 bør gøres til genstand for en nærmere analyse, og
ligeledes bør borgere eller grupper af borgere, der udsættes for trusler, hån
eller fornedrelse på grund af deres seksuelle orientering, race, hudfarve,
nationale eller etnisk oprindelse eller tro, have mulighed for at rejse sag,
når anklagemyndigheden afviser tiltalerejsning.
Justitia
anfører, at Rigsadvokatens praksis viser, at straffelovens § 140
skal fortolkes snævert. Det fremgår af en undersøgelse foretaget af det
uafhængige analyseinstitut PEW Research Center, at der i 2012 var 7 lande
i Europa og 44 lande på verdensplan, der havde blasfemibestemmelser. En
international undersøgelse viser, at størstedelen af de lande, som har og
håndhæver blasfemibestemmelser, også er de lande, der har de største
udfordringer i forhold til at overholde de basale menneskerettigheder. Det
forventes, at den nye norske straffelov, hvor blasfemibestemmelsen er
afskaffet, træder i kraft i 2016. I Sverige ophævede man allerede
blasfemibestemmelsen i 1970 og henviste i denne forbindelse til
ytringsfriheden.
Justitia anfører imod en ophævelse, at det ikke fuldstændigt kan udelukkes,
at blasfemiparagraffen har en præventiv effekt i forhold til indholdet af
den offentlige debat, og at en ophævelse derfor risikerer at medføre en
stigning i antallet af grove og forhånende ytringer mod trosretninger. Det
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
kan heller ikke udelukkes, at en ophævelse vil have en symbolsk effekt,
der kan medføre øget modvilje og ængstelse blandt medlemmer af
religiøse minoriteter, der kan opfatte en ophævelse som en legitimering af
hån og spot rettet mod dem. Internationalt risikerer en ophævelse at blive
opfattet som en unødig provokation i forlængelse af de stærke reaktioner
oven på Jyllands-Postens publicering af karikaturtegningerne, og det kan
tænkes, at kræfter i visse lande vil bruge en ophævelse til at opildne en
stemning mod Danmark blandt deres befolkninger og i internationale fora.
Ifølge PET og Center for Terroranalyse har Muhammedtegningerne været
de vigtigste årsager til, at Danmark er blevet udpeget af Al-Qaeda og andre
militante islamister, som et legitimt og højt prioriteret terrormål. Det kan
vel ikke fuldstændigt udelukkes, at der vil komme fornyet fokus på dette
emne som følge af en ophævelse og dermed potentielt en øget terrortrussel.
Disse hensyn kunne ud fra en pragmatisk tilgangsvinkel tale for at
bibeholde bestemmelsen, eftersom de mest betænkelige aspekter af
bestemmelsen er teoretiske grundet den manglende håndhævelse.
Justitia anfører for en ophævelse, at det mest grundlæggende taler for en
ophævelse, at § 140 udgør en begrænsning af ytringsfriheden, der er en
fundamental værdi i en demokratisk retsstat. Det er også vanskeligt at
opstille en klar definition af, hvilke ytringer der er ”forhånende” og
”spottende”, ligesom den særlige beskyttelse af religiøse følelser er
uforenelig med et lighedsprincip, eftersom sekulære livsopfattelser ikke er
omfattet af samme beskyttelse. Eksempelvis blev et beslutningsforslag fra
DF fra 2012-13 om at gøre det strafbart at brænde Dannebrog forkastet af
et stort flertal i Folketinget. Regeringen synes på den ene side at opfatte
afbrænding af Dannebrog som beskyttet af ytringsfriheden, mens
afbrænding af hellige bøger som eksempelvis Koranen og Biblen ikke bør
nyde sådan beskyttelse. En sådan form for inkonsistens forholder Justitia
sig kritisk over for og anbefaler derfor, at forhånelse af alle former for
nationale og religiøse symboler bør være beskyttet af ytringsfriheden,
uanset om det måtte krænke religiøse eller nationale følelser.
Justitia anfører endvidere, at der ikke synes at være noget empirisk
grundlag, der understøtter bestemmelsens reelle beskyttelsesinteresse og
kernefunktion om at udgøre et præventivt værn i forhold til religiøst
betinget vold og social uro og dermed en garant for den sociale fred.
Internationalt set er det et fåtal af europæiske stater og liberale
demokratier, der stadig kriminaliserer blasfemi. I størstedelen af de lande,
der bibeholder et sådant forbud, anvendes sådanne bestemmelser til at
undertrykke religiøse minoriteter og forhindre kritik af magthavere og
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
dominerende religiøse institutioner. At bibeholde en bestemmelse, hvis
indhold ikke længere stemmer overens med et samfunds grundlæggende
værdier, ud fra en potentiel risiko for, at ekstremister vil begå vold eller
terror, synes desuden at være en betænkelig legitimering af anti-
demokratiske værdier. En fastholdelse af blasfemiparagraffen gør det
samtidigt sværere på troværdig vis at kritisere blasfemibestemmelser og
håndhævelsen deraf i ikke-demokratiske lande. I et demokratisk samfund,
som det danske, bør hensynet til grundlæggende frihedsrettigheder som
udgangspunkt gå forud for mere pragmatiske hensyn. På den baggrund
synes det på høje tid at ophæve straffelovens § 140.
Justitia vurderer, at beslutningen om ophævelse af bestemmelsen reelt må
bero på en retspolitisk vurdering af de signaler, Danmark ønsker at sende
internationalt, herunder hvordan Danmark ønsker at fremstå i forhold til
beskyttelse af de basale frihedsrettigheder, herunder ytringsfriheden. Med
udgangspunkt i dette og på baggrund af de beskrevne hensyn anbefaler
Justitia, at straffelovens § 140 ophæves.
Retspolitisk Forening
støtter en ophævelse af straffelovens § 140, idet
foreningen ikke finder, at det er relevant at opretholde en bestemmelse, der
ikke har ført til egentlig domfældelse siden 1938 (idet der dog blev
vedtaget en indenretlig bøde i 1946). Straffelovrådets gennemgang af
tiltalepraksis har endvidere vist, at anklagemyndigheden har været yderst
tilbageholdende med at rejse tiltale for overtrædelse af bestemmelsen.
Bestemmelsen er således i tiltagende grad over de senere årtier blevet
fortolket indskrænkende under hensyn til bl.a. grundlovens § 77 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10 om ytringsfrihed.
Foreningen finder, at religiøse følelser i dag er tilstrækkeligt beskyttet
gennem straffelovens § 266 b, der forbyder udtalelser og andre
meddelelser, som fremsættes offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
videre kreds, og som truer, forhåner eller nedværdiger en gruppe af
mennesker på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske
oprindelse, tro eller seksuelle orientering. I denne sammenhæng bemærker
foreningen, at straffelovens § 266 b beskytter
individer og grupper
mod
krænkelse på baggrund af bl.a. tro, hvilker i denne sammenhæng må anses
for at være det centrale, mens straffelovens § 140 beskytter
selve
religionens
hellige skrifter, trosbekendelse mv.
Foreningen anerkender, at der vil kunne opstå situationer, hvor der efter
gældende lovgivning vil kunne idømmes straf efter straffelovens § 140,
7
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
hvor forholdet ikke samtidig er omfattet af andre strafbestemmelser, og
hvor situationen potentielt vil kunne medføre en forstyrrelse af den
offentlige orden, måske navnlig i tilfælde af, at denne
straffelovsbestemmelse ophæves.
På trods af dette finder foreningen dog, såvel på baggrund af det generelle
hensyn til beskyttelse af ytringsfriheden som grundrettighed, som af
hensyn til størst mulig klarhed i lovgivningen gennem afskaffelse af
lovbestemmelser, der ikke finder anvendelse i praksis, at det vil være mest
hensigtsmæssigt, at straffelovens § 140 ophæves. Hermed vil dansk ret
også blive bragt i overensstemmelse med nyere anbefalinger fra
Europarådet om, at blasfemi som sådan ikke bør være kriminaliseret.
Biskopperne over Aalborg Stift, Fyens Stift, Haderslev Stift,
Københavns Stift, Lolland-Falsters Stift, Ribe Stift, Roskilde Stift,
Viborg Stift og Århus Stift
har anført, at den manglende brug af
bestemmelsen ikke er noget argument for at ophæve bestemmelsen. Den
manglende brug gennem mange år udelukker således ikke, at
bestemmelsen har haft en adfærdsregulerende virkning og kan være et
nyttigt instrument i mulige fremtidige særligt alvorlige situationer.
Biskopperne finder ikke, at hensynet til ytringsfriheden på nuværende
tidspunkt tilsiger, at blasfemiparagraffen skal ophæves.
Biskoppen over Helsingør Stift
har anført, at religionsfrihed og
ytringsfrihed begge er en umistelig del af den samfundsopfattelse, som det
danske samfund bygger på. Religionsfrihed betyder ikke frihed fra
religionskritik, og en fastholdelse af straffelovens § 140 vil kunne tolkes
som et signal om, at religioner eller religiøse personer skulle befinde sig i
en særlig urørlighedszone, hvor de ikke må kritiseres. Dette svarer ikke til
dansk tradition, hvor der er mangfoldige eksempler på, at bl.a.
folkekirkelige personer og grupper har kunnet latterliggøres og udstilles i
litteratur, ved revyer eller i de elektroniske medier. I dansk tradition har
dette betydet en udfordring til folkekirken om at formulere sig positivt om
sin status og anliggende. Det vil endvidere være umuligt at operere med en
retstilstand, ifølge hvilken grupper eller personer, der måtte benytte enhver
anledning til at føle sig krænkede, skulle opnå en rettighed til ikke-
krænkelse. Krænkelse er en subjektiv følelse. Den lader sig ikke måle og
er ikke altid til at forudse på forhånd. Hertil kommer som noget meget
væsentligt, at påberåbelsen af fritagelse fra krænkelse meget vel kan
misbruges til undertrykkelse af anderledes tænkende.
8
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
Biskoppen er uenig i, at en ophævelse af straffelovens § 140 ikke alene vil
blive opfattet som et signal om, at religiøse følelser i dag anses for mindre
væsentlige, men også som et signal om, at det ligefrem er moralsk
acceptabelt med vilje at krænke sådanne religiøse følelser ved offentlig
spot og forhånelse. Den sidste sætning udtrykker en paternalistisk holdning
i moralsk henseende over for den danske befolkning, som biskippen ikke
støtter. Biskoppen ser derimod en ophævelse af straffelovens § 140 som et
signal om, at religionsfrihed står over blasfemiparagraffen, samt at det er
legitimt frit at udøve sin religion og frit at konvertere, uden at dette kan
komme i konflikt med en blasfemiparagraf.
Den katolske Kirke i Danmark
har anført, at religionskritik er et
uundværligt element i enhver sund religiøsitet og dialog mellem
forskellige konfessioner og religioner. Straffelovens § 140 udgør ikke en
hindring for religionskritik, og det gælder også i forhold til skarpt
formuleret religionskritik, herunder kritik af, at religion misbruges som
begrundelse for at undertrykke eller begå overgreb mod andre mennesker.
Det, § 140 vil værne imod, er hån og spot og ikke religionskritik. Sund og
saglig og dermed undertiden nødvendig religionskritik foregår med
udgangspunkt i religionernes lære og praksis og ikke med hån og spot,
som blot vil virke polariserende og sjældent berøre endsige løse de seriøse
spørgsmål i en kritik.
Efter kirkens opfattelse er blasfemiparagraffens betydning, at den yder et
afgørende bidrag til at beskytte borgerne mod voldelige handlinger eller
anden skade. Paragraffen er med til at forebygge, at radikaliserede
elementer kan føle deres ekstremisme legitimeret af grov hån og spot.
Danske borgere bør kunne rejse frit og trygt rundt i verden, uden frygt for
at vise deres pas frem, og uden at være blevet til en skydeskive, blot fordi
de er fra Danmark. Borgerne skal heller ikke udsættes for den nærliggende
risiko for at miste deres arbejdsplads eller erhvervsgrundlag som følge af
reaktioner på en lovliggørelse af afbrænding af Koranen eller urinering på
den.
Kirken konkluderer, at straffelovens § 140 ikke bør ophæves. Selv om
sigtet med den i den sidste ende ikke er at tage hensyn til religiøse
menneskers følelser, men at sikre den offentlige orden og fred, er hensynet
til disse følelser ikke helt uden betydning. Afbrænding af Koranen er en
ytring, som i nutidens globaliserede verden med stor sikkerhed vil føre til
angreb på den offentlige orden og fred. Regeringen har derfor gjort rigtigt i
ikke at foreslå en ophævelse af straffelovens § 140.
9
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
Det Jødiske Samfund i Danmark
ønsker, at debatten og kritikken
grundlæggende skal være så fri, som det er muligt med skyldig
hensyntagen til de begrænsninger, som f.eks. racismeparagraffen
indebærer. Det Jødiske Samfund er enig i Straffelovrådets vurdering af, at
straffelovens § 140 i nyere tid ikke har udgjort nogen juridisk hindring for
offentlig og politisk debat, hån, spot og latterliggørelse af religioners
troslærdom eller gudsdyrkelse. Det Jødiske Samfund er bekymret over, at
der de seneste år har været tendenser i både debat og lovgivning til, at
minoriteters rettigheder og religiøse livsførelse indskrænkes. Det gælder
forbuddet mod religiøs slagtning og debatten om omskæring af drenge.
Efter Det Jødiske Samfunds opfattelse er et af formålene med straffelovens
§ 140 at sikre danske borgere, der tilhører en minoritetsreligion, mod
verbal forfølgelse, idet ekstreme former for hån, spot og latterliggørelse i
visse (teoretiske) tilfælde kan medføre juridiske konsekvenser. Det Jødiske
Samfund anser det for yderst tvivlsomt, om en ophævelse af straffelovens
§ 140 vil have nogen som helst positiv betydning i forhold til rammerne
for religionsdebatten. Tværtimod er der grund til at frygte, at de tendenser,
der særligt er kommet til udtryk gennem de seneste par år, vil blive
yderligere forstærket med en ringere beskyttelse af og tolerance over for
religiøse minoriteter til følge. På denne baggrund henstiller Det Jødiske
Samfund, at straffelovens § 140 ikke ophæves.
Karma Kadjy Skolen
har ingen betænkeligheder ved et forslag om at
ophæve straffelovens § 140.
Dansk Muslimsk Forening
har anført, at til trods for, at
blasfemiparagraffen ikke har været så beskyttende for danske muslimer
under karikaturtegningerne og derefter, skal den beholdes samt aktiveres
og udbygges, så den kan beskytte alle religiøse symboler, der kan udsættes
for hån og spot under blandt andet ytringsfrihedens fane. Foreningen
mener, at Danmarks internationale ry for den almene danskers ret til
udøvelse af sine religiøse overbevisninger uden hån eller krænkelse kan
være på spil, hvis paragraffen ophæves. Unge mennesker, der døjer med
kriminalitet, finder desværre omsorg hos ekstreme religiøse miljøer, der
bruger alle de undskyldninger, de kan, for at skabe og tegne et fjendtligt
billede af Danmark og Vesten. En ophævelse af denne juridiske
beskyttelse af borgere med religiøse overbevisninger kan føre til
misforståelser og misfortolkninger blandt minoriteter både herhjemme og
uden for det danske rige. Sikkerhedsmæssigt kan en ophævelse endda
muligvis øge terrortruslen mod Danmark, hvis sådan en nyhed misbruges
10
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 299: Høringssvar over Straffelovrådets udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi (betænkning nr. 1548/2014) samt en høringsoversigt.
af de forkerte ligesom de optrapninger, vi oplevede under karikaturkrisen
af vidtgående imamer og fortalere for religion. Foreningen ser på denne
baggrund frem til, at der tværtimod bliver fokuseret på at udforme og
udvide straffelovens § 140, så den kan beskytte de religiøses ret til at se op
til de religiøse symboler, som de behager, uden at blive trådt over tæerne
og uden at blive udsat for krænkelser.
11