Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1413626_0001.png
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Færdselskontoret
Caroline Elmberg
2014-801-0022
1350349
Udkast til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Justering af adgangen til konfiskation af motordrevet køretøj)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som
senest ændret ved lov nr. 457 af 14. maj 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 133 a, stk. 5, nr. 2,
indsættes efter »frakendelse«: », eller flere for-
hold, der hver for sig er omfattet af § 126, stk. 1, nr. 7, jf. § 125, stk. 1, nr.
8 eller 9«.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413626_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
For at skabe en bedre sammenhæng mellem de forskellige bestemmelser i
færdselsloven om obligatorisk konfiskation af motordrevet køretøj i tilfæl-
de af spiritus- eller narkokørsel foreslås en justering af de pågældende reg-
ler om obligatorisk konfiskation.
Det foreslås nærmere, at konfiskation
skal
ske, når føreren har gjort sig
skyldig i spirituskørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller
efter kørslen over 1,20 promille (eller en alkoholkoncentration i udån-
dingsluften under eller efter kørslen over 0,60 mg pr. liter luft) eller kørsel
under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv. (det nye
forhold), og hvor den pågældende tidligere inden for de seneste 5 år, før
det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i
flere forhold
af nærmere
angivet karakter, som isoleret set alene ville udløse en betinget frakendelse
af førerretten, men som til samtidig påkendelse indebærer, at førerretten
skal frakendes ubetinget efter § 126, stk. 1, nr. 7 (de tidligere forhold).
2. Baggrund
Baggrunden for lovforslaget et, at Justitsministeriet er blevet opmærksom
på en uhensigtsmæssighed i sammenhængen mellem reglerne for obligato-
risk konfiskation af motordrevet køretøj for overtrædelse af reglerne i
færdselslovens § 53 og § 54, stk. 1 og 2, om spiritus- og narkokørsel.
Denne uhensigtsmæssighed søges afhjulpet ved at udvide det område, hvor
det er en obligatorisk følge af nye forhold som nævnt under pkt. 1 af kørsel
under påvirkning af spiritus og bevidsthedspåvirkende stoffer, at der skal
ske obligatorisk konfiskation af motordrevet køretøj, når den pågældende
tidligere inden for de seneste fem år har gjort sig skyldig i
flere
tidligere
forhold af nærmere angivet karakter, som isoleret set alene ville udløse en
betinget frakendelse af førerretten, men som til samtidig påkendelse inde-
bærer, at førerretten skal frakendes ubetinget efter § 126, stk. 1, nr. 7.
De tidligere forhold (jf. ovenfor under pkt. 1), det drejer sig om, er for det
første spirituskørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter
kørslen over 0,50 promille og under 1,20 promille (eller en alkoholkoncen-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413626_0003.png
tration i udåndingsluften under eller efter kørsel over 0,25 mg pr. liter luft
og under 0,60 mg pr. liter luft). Det er desuden kørsel under påvirkning af
bevidsthedspåvirkende stoffer, som er klassificeret som farlige for færd-
selssikkerheden, og som er indtaget i henhold til en lovlig recept, men hvor
indtagelsen ikke er sket i overensstemmelse med recepten. Endelig er det
kørsel i tilfælde, hvor føreren på grund af sygdom, svækkelse, overan-
strengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende
midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at ved-
kommende er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde,
uden at der foreligger skærpende omstændigheder. Tidligere forhold af den
omhandlede karakter vil isoleret set – ud over en bøde – efter færdselslo-
vens § 125, stk. 1, nr. 8 og 9, udløse betinget frakendelse af førerretten i
førstegangstilfælde, hvis der kun er ét forhold til påkendelse, mens flere
forhold af den omhandlede karakter til samtidig påkendelse indebærer, at
førerretten frakendes ubetinget, jf. færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 7.
Hvis der i forbindelse med et forhold af en karakter som er benævnt som
nyt forhold ovenfor er tale om, at den pågældende inden for de seneste tre
år har begået
ét enkelt
tidligere forhold af en karakter som benævnt tidlige-
re forhold ovenfor, skal der ske konfiskation af køretøjet, mens der – som
reglerne er udformet – ikke skal ske obligatorisk konfiskation, hvis der i
forbindelse med påkendelse af et sådant nyt forhold er tale om, at den på-
gældende har begået
flere
tidligere forhold af den omhandlede karakter.
3. Nærmere om forslaget
3.1. Gældende ret
3.1.1. Færdselslovens § 133 a indeholder regler om, at der kan ske konfi-
skation (fakultativ konfiskation) og i visse tilfælde skal ske konfiskation
(obligatorisk konfiskation) af et motordrevet køretøj, som er anvendt ved
overtrædelsen af en række nærmere angivne regler i færdselsloven, eller et
motorkøretøj, som ejes af den person, som har foretaget overtrædelsen,
selvom køretøjet ikke er anvendt ved overtrædelsen.
3.1.2.
Ved lov nr. 457 af 14. maj 2014 om ændring af færdselsloven
(Skærpet indsats mod kørsel i påvirket tilstand m.v.) blev der for det første
indsat en ny bestemmelse i færdselslovens § 133 a, stk. 2, hvorefter konfi-
skation skal ske, hvis ejeren af køretøjet har gjort sig skyldig i spirituskør-
sel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter kørslen på over
2,00 promille eller en alkoholkoncentration i udåndingsluften under eller
efter kørslen på over 1,00 mg pr. liter luft.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413626_0004.png
For det andet blev den dagældende bestemmelse i § 133 a, stk. 3 (nu stk.
4), ændret. Det fulgte tidligere af bestemmelsen, at der skal ske obligato-
risk konfiskation, hvis ejeren af køretøjet har gjort sig skyldig i et forhold,
der medfører (ubetinget) frakendelse af førerretten efter færdselslovens
§ 126, stk. 1, nr. 1 (om spirituskørsel med en alkoholkoncentration i blodet
under eller efter kørslen over 1,20 promille eller en alkoholkoncentration i
udåndingsluften under eller efter kørslen over 0,60 mg pr. liter luft), eller
færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 2 (om kørsel under påvirkning af bevidst-
hedspåvirkende stoffer, sygdom mv., jf. § 54, stk. 1, 1. pkt., og § 54,
stk. 2), og den pågældendes førerret på gerningstidspunktet (fortsat) var
frakendt
ubetinget
for en sådan spiritus- eller narkokørsel begået inden for
de seneste 3 år før det nye forhold. Ved lovændringen blev det fastsat, at
det fremover er tilstrækkeligt for, at der skal ske konfiskation, at den på-
gældende tidligere inden for de seneste 3 år, før det nye forhold er begået,
har gjort sig skyldig i spirituskørsel eller overtrædelse af § 54, stk. 1 eller
2, om kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer mv., der
har medført betinget frakendelse af førerretten efter § 125, stk. 1, nr. 8 el-
ler 9, eller § 126, stk. 2.
For det tredje blev der indsat en ny bestemmelse i § 133 a, stk. 5, hvorefter
konfiskation skal ske, hvis ejeren af køretøjet har gjort sig skyldig i et for-
hold, der medfører (ubetinget) frakendelse af førerretten efter færdselslo-
vens § 126, stk. 1, nr. 1 eller 2, og den pågældende tidligere inden for de
seneste 5 år, før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i spiritus-
eller narkokørsel mv., der har medført ubetinget frakendelse.
Det er en forudsætning for obligatorisk konfiskation efter § 133 a, stk. 4 og
stk. 5, at det første forhold har givet anledning til en afgørelse (dom eller
udenretlig vedtagelse) om henholdsvis betinget (§ 133 a, stk. 4) eller ube-
tinget (§ 133, stk. 5) frakendelse, inden det andet forhold begås.
Det er efter § 133 a, stk. 4 og 5, underordnet, om der er tale om to tilfælde
af spirituskørsel, to tilfælde af narkokørsel eller en af hver af de pågælden-
de overtrædelser, idet overtrædelserne fortsat har indbyrdes gentagelses-
virkning.
3.1.3.
Efter færdselslovens § 133 a, stk. 1, kan der desuden ske konfiskati-
on ved grove overtrædelser af færdselsloven, eller hvor føreren flere gange
har gjort sig skyldig i overtrædelse af færdselsloven (fakultativ konfiskati-
on).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413626_0005.png
3.2 Justitsministeriets overvejelser
3.2.1.
Justitsministeriet er blevet opmærksom på, at der i de tilfælde, hvor
en person frakendes førerretten i medfør af færdselslovens § 126, stk. 1, nr.
7, hvorefter føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort,
bortset fra lille knallert, ubetinget skal frakendes retten til at føre et sådant
køretøj, hvis føreren har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er
omfattet af bl.a. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 8 (om spirituskørsel med
en alkoholkoncentration i blodet under eller efter kørslen over 0,50 promil-
le og under 1,20 promille eller en alkoholkoncentration i udåndingsluften
under eller efter kørsel over 0,25 mg pr. liter luft og under 0,60 mg pr. liter
luft) eller nr. 9 (om kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stof-
fer, sygdom mv., jf. færdselslovens § 54, stk. 1, 2. pkt., og § 54, stk. 2,
hvor der ikke foreligger skærpende omstændigheder), ikke eksisterer en
bestemmelse, der hjemler obligatorisk konfiskation, såfremt den pågæl-
dende på ny inden for en periode på 5 år gør sig skyldig i spiritus- eller
narkokørsel mv., der medfører ubetinget frakendelse.
Hvis de forhold, der samlet set efter § 126, stk. 1, nr. 7, har medført ube-
tinget frakendelse, i stedet havde været påkendt hver for sig, havde over-
trædelsen af det enkelte forhold isoleret set medført en betinget frakendel-
se, jf. § 125, stk. 1, nr. 8 eller 9. Hvis den pågældende herefter på ny, inden
for en periode på 3 år, gjorde sig skyldig i spiritus- eller narkokørsel mv.,
der ville medføre ubetinget frakendelse, ville der i medfør af § 133 a. stk.
4, skulle ske konfiskation.
Det vil således i tilfælde hvor de tidligere forhold har medført ubetinget
frakendelse efter § 126, stk. 1, nr. 7, alene kunne komme på tale at konfi-
skere spiritus- eller narkobilistens køretøj efter § 133 a, stk. 1, om fakulta-
tiv konfiskation, jf. pkt. 3.1.3 ovenfor.
Justitsministeriet finder, at denne retstilstand ikke er hensigtsmæssig, her-
under idet den ikke stemmer overens med regeringens strategi mod spiri-
tus- og narkobilisme, der skal skærpe politiets fokus på personer, der bli-
ver ved med at køre spiritus- eller narkopåvirket.
Justitsministeriet foreslår på denne baggrund at ændre færdselslovens §
133 a, stk. 5, hvorefter konfiskation skal ske, hvis ejeren af køretøjet har
gjort sig skyldig i et forhold, der medfører (ubetinget) frakendelse af fører-
retten efter færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 1 eller 2, og den pågældende
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tidligere inden for de seneste 5 år, før det nye forhold er begået, har gjort
sig skyldig i spiritus- eller narkokørsel mv., der har medført ubetinget fra-
kendelse. Det foreslås således nærmere, at der endvidere skal ske konfiska-
tion, hvis den pågældende tidligere inden for de seneste 5 år, før det nye
forhold er begået, har gjort sig skyldig i flere forhold, der vil kunne henfø-
res under § 125, stk. 1, nr. 8 eller 9, men som har medført ubetinget fra-
kendelse, jf. § 126, stk. 1, nr. 7, fordi de var til samtidig pådømmelse.
Det vil efter forslaget fortsat være en forudsætning for obligatorisk konfi-
skation efter den foreslåede bestemmelse, at det eller de første forhold har
givet anledning til en afgørelse om ubetinget frakendelse, inden det andet
forhold begås.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til ændring af færdselslo-
vens § 133 a, stk. 5, nr. 2) og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for det offentlige af betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413626_0007.png
9. Hørte myndigheder, organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra 29. oktober 2014 til 27. no-
vember 2014 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, 3F’s Transportgruppe, Alko-
holpolitisk Landsråd, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Transport, Ar-
bejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL), Advokatrådet,
Campingbranchen, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark,
Chaufførernes Fagforening, Cyklistforbundet, Danmarks Knallert Union,
Danmarks MotorUnion, DTU Transport, Dansk Byggeri, Dansk Camping
Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Metal, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Taxi
Råd, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Vejforening, Danske Ad-
vokater, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finans og Leasing, Forbru-
gerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, For-
eningen af Frie, Kørelærere, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forenin-
gen for Trafikofre, Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport
Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndi-
ges Landsforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, MC-Touring
Club, Danmark, Motorcykelbranchens Landsforbund, Politiforbundet i
Danmark, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Sikker Trafik, Sundhedsstyrelsen, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg
Universitet, Transporterhvervets Uddannelsesråd, Turistvognmændenes
Arbejdsgiverforening og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekven- Negative
konsekven-
ser/mindre udgifter
ser/merudgifter
Økonomiske konse- Ingen af betydning
Ingen af betydning
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Administrative kon- Ingen af betydning
Ingen af betydning
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse- Ingen
Ingen
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413626_0008.png
kvenser for erhvervs-
livet mv.
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet mv.
Miljømæssige kon-
sekvenser
Administrative kon-
sekvenser for borger-
ne
Forholdet til EU-
retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås med ændringen af færdselslovens § 133 a, stk. 5, at konfiska-
tion af motordrevet køretøj skal være en obligatorisk følge for førere, der –
som det nye forhold – gør sig skyldige i et forhold af spirituskørsel omfat-
tet af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 1 (om spirituskørsel med en alko-
holkoncentration i blodet under eller efter kørslen over 1,20 promille eller
en alkoholkoncentration i udåndingsluften under eller efter kørslen over
0,60 mg pr. liter luft), eller kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvir-
kende stoffer, sygdom mv. omfattet af § 126, stk. 1, nr. 2 (om kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv., jf. § 54, stk. 1,
1. pkt., og § 54, stk. 2), og hvor den pågældende – som tidligere forhold –
inden for de seneste 5 år, før det nye forhold er begået, har gjort sig skyl-
dig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af § 125, stk. 1, nr. 8 (om
spirituskørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter kørs-
len over 0,50 promille og under 1,20 promille eller en alkoholkoncentrati-
on i udåndingsluften over 0,25 mg pr. liter luft og under eller efter kørslen
over 0,60 mg pr. liter luft) eller nr. 9 (om kørsel under påvirkning af be-
vidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv., jf. § 54, stk. 1, 2. pkt., og § 54,
stk. 2, hvor der ikke foreligger skærpende omstændigheder), der har med-
ført ubetinget frakendelse efter § 126, stk. 1, nr. 7.
Det er efter den foreslåede bestemmelse – i lighed med efter den gældende
bestemmelse i færdselslovens § 133 a, stk. 4 – en forudsætning for obliga-
torisk konfiskation, at det eller de første forhold har givet anledning til en
afgørelse (dom eller udenretlig vedtagelse) om ubetinget frakendelse, in-
den det andet forhold begås.
Det er uden betydning for spørgsmålet om konfiskation efter den foreslåe-
de bestemmelse, om der er tale om to tilfælde af spirituskørsel, to tilfælde
af narkokørsel eller en af hver af de pågældende overtrædelser, idet over-
trædelserne vil have indbyrdes gentagelsesvirkning. Forslaget vedrører dog
alene ubetinget frakendelse i medfør af § 126, stk. 1, nr. 7, jf. § 125, stk. 1,
nr. 8 eller 9, vedrørende spiritus- eller narkokørsel mv. Overtrædelse af
flere forhold, som er omfattet af § 126, stk. 1, nr. 7, men ikke vedrører spi-
ritus- eller narkokørsel mv., kan således ikke medføre obligatorisk konfi-
skation efter den foreslåede bestemmelse. Der ville i sådanne situationer i
stedet kunne ske konfiskation i medfør af § 133 a, stk. 1, om fakultativ
konfiskation.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i de almindelige bemærkninger til lovfors-
laget.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende. Baggrunden herfor er, at de uhensigtsmæssigheder, der følger af
den nuværende retstilstand, efter Justitsministeriets opfattelse bør ændres
hurtigst muligt.
Det afgørende for, om udvidelsen af området for obligatorisk konfiskation
med den foreslåede ændring af færdselslovens § 133 a, stk. 5, nr. 2, finder
anvendelse er, om det nye forhold, jf. § 133 a, stk. 5, nr. 1, er begået efter
lovens ikrafttræden. Det er derimod uden betydning, om de tidligere for-
hold, jf. § 133 a, stk. 5, nr. 2, som er afgørende for, om konfiskation af mo-
torkøretøjet nu er en obligatorisk følge, er begået før eller efter lovens
ikrafttræden.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1386 af 11. december
2013, som senest ændret ved lov
nr. 457 af 14. maj 2014, foretages
følgende ændringer:
§ 133 a.
Ved grove overtrædelser
af færdselsloven, eller hvor føreren
flere gange har gjort sig skyldig i
overtrædelse af færdselsloven, kan
der ske konfiskation af det ved
overtrædelsen anvendte motor-
drevne køretøj, hvortil der kræves
kørekort, hvis det må anses for på-
krævet for at forebygge yderligere
overtrædelser af færdselsloven.
Under tilsvarende betingelser kan
der ske konfiskation af et motor-
drevet køretøj, hvortil der kræves
kørekort, der ejes af den person,
der har foretaget overtrædelsen,
selv om køretøjet ikke er anvendt
ved overtrædelsen.
Stk. 2.
Konfiskation skal ske, hvis
ejeren af køretøjet har gjort sig
skyldig i spirituskørsel med en al-
koholkoncentration i blodet under
eller efter kørslen på over 2,00
promille eller en alkoholkoncentra-
tion i udåndingsluften under eller
efter kørslen på over 1,00 mg pr. li-
ter luft.
Stk. 3.
Konfiskation skal desuden
ske, hvis
1) ejeren af køretøjet har gjort sig
skyldig i et forhold, der medfører
ubetinget frakendelse af førerretten
efter § 126, stk. 1, nr. 1-6, 11 eller
12, og
2) den pågældende to gange tidlige-
re, inden for de seneste 3 år før det
nye forhold er begået, har gjort sig
skyldig i forhold som nævnt i nr. 1,
der har medført eller medfører ube-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tinget frakendelse af førerretten, el-
ler som nævnt i stk. 6, nr. 1.
Stk. 4.
Konfiskation skal endvidere
ske, hvis
1) ejeren af køretøjet har gjort sig
skyldig i et forhold, der medfører
ubetinget frakendelse af førerretten
efter § 126, stk. 1, nr. 1 eller 2, og
2) den pågældende tidligere, inden
for de seneste 3 år før det nye for-
hold er begået, har gjort sig skyldig
i spirituskørsel eller overtrædelse af
§ 54, stk. 1 eller 2, der har medført
betinget frakendelse af førerretten
efter § 125, stk. 1, nr. 8 eller 9, el-
ler § 126, stk. 2.
Stk. 5.
Konfiskation skal også ske,
hvis
1) ejeren af køretøjet har gjort sig
skyldig i et forhold, der medfører
ubetinget frakendelse af førerretten
efter § 126, stk. 1, nr. 1 eller 2, og
2) den pågældende tidligere, inden
for de seneste 5 år før det nye for-
hold er begået, har gjort sig skyldig
i forhold som nævnt i nr. 1, der har
medført ubetinget frakendelse.
Stk. 6.
Konfiskation skal ligeledes
ske, hvis
1) ejeren af køretøjet har gjort sig
skyldig i overtrædelse af § 56, stk.
1, 1. pkt., § 62, stk. 1, eller § 117 a
og
2) den pågældende to gange tidlige-
re, inden for de seneste 3 år før det
nye forhold er begået, har gjort sig
skyldig i forhold som nævnt i nr. 1
eller stk. 3, nr. 1.
Stk. 7.
Konfiskation af lille knallert
skal ske, hvis
1) ejeren har gjort sig skyldig i et
forhold, der medfører ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille
knallert efter § 129, stk. 3, nr. 1-4,
og
2) den pågældende to gange tidlige-
re, inden for de seneste 3 år før det
nye forhold er begået, har gjort sig
skyldig i forhold som nævnt i nr. 1,
der har medført eller medfører ube-
tinget frakendelse af retten til at fø-
I § 133 a, stk. 5, nr. 2, indsættes
efter »frakendelse«: », eller flere
forhold, der hver for sig er omfat-
tet af § 126, stk. 1, nr. 7, jf. § 125,
stk. 1, nr. 8 eller 9«.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
re lille knallert, eller som nævnt i
stk. 10, nr. 1.
Stk. 8.
Konfiskation af lille knallert
skal endvidere ske, hvis
1) ejeren har gjort sig skyldig i et
forhold, der medfører ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille
knallert efter § 129, stk. 3, nr. 1 el-
ler 2, og
2) den pågældende tidligere, inden
for de seneste 3 år før det nye for-
hold er begået, har gjort sig skyldig
i spirituskørsel eller overtrædelse af
§ 54, stk. 1 eller 2, der har medført
betinget frakendelse af førerretten
efter § 129, stk. 1, nr. 4 eller 5, el-
ler § 129, stk. 5.
Stk. 9.
Konfiskation af lille knallert
skal også ske, hvis
1) ejeren har gjort sig skyldig i et
forhold, der medfører ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille
knallert efter § 129, stk. 3, nr. 1 el-
ler 2, og
2) den pågældende tidligere, inden
for de seneste 5 år før det nye for-
hold er begået, har gjort sig skyldig
i forhold som nævnt i nr. 1, der har
medført ubetinget frakendelse.
Stk. 10.
Konfiskation af lille knal-
lert skal ligeledes ske, hvis
1) ejeren har gjort sig skyldig i
overtrædelse af § 63, stk. 1, 1. pkt.,
eller § 117 c, stk. 1, 2. pkt., og
2) den pågældende to gange tidlige-
re, inden for de seneste 3 år før det
nye forhold er begået, har gjort sig
skyldig i forhold som nævnt i nr. 1
eller stk. 7, nr. 1.
Stk. 11.
Konfiskation efter stk. 2-10
skal ske, selv om køretøjet ikke er
anvendt ved den aktuelle overtræ-
delse.
Stk. 12.
Bestemmelsen i stk. 2-10
kan fraviges, når særlige grunde
undtagelsesvis taler herfor.
Stk. 13.
En knallert, som er kon-
struktivt ændret med henblik på ha-
stighedsforøgelse, eller som er i en
sådan ulovlig stand, at den, for så
vidt angår lille knallert, kan køre 43
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
km i timen eller derover og, for så
vidt angår stor knallert, kan køre 64
km i timen eller derover, skal kon-
fiskeres, hvis ejeren (brugeren) af
knallerten en gang tidligere, inden
for de seneste 3 år før det nye for-
hold er begået, har gjort sig skyldig
i en tilsvarende overtrædelse af §
67, stk. 2. Konfiskation kan dog
undlades, hvis særlige grunde taler
derfor.
Stk. 14.
I øvrigt gælder straffelo-
vens regler om konfiskation.
§2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
14