Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 279
Offentligt
Næstved den 24. marts 2015
Justitsministeriet
Justitsminister fr. Mette Frederiksen
Kære Mette Frederiksen
Jeg tillader mig i min egenskab som fællestillidsmand i Sydsjællands og Lolland – Falsters
Politikreds, at henvende mig skriftligt til dig vedrørende politiets ressourcer og på baggrund af
terrorangrebet i København.
Jeg vil indledningsvist slå fast, at Polititjenestemænd er loyale - grænsende til det ekstreme - i
relation til deres ansættelsesforhold, samfundets forventninger og arbejdsgiverens krav.
Imidlertid er jeg som tillidsmand nødt til at reagere, når mine kolleger udsættes for arbejdsforhold,
der uundgåeligt bevirker nedslidning og skaber frustration, og ikke mindst når arbejdsforholdene i
meget væsentlig grad har indflydelse på den enkeltes liv helt generelt.
Som følge af terrorangrebet den 15. februar i år, har der helt naturligt vist sig et massivt behov for
beskyttelse af terrorrelaterede mål i hovedstadsområdet og trygheds skabende politi indsats.
Indfrielse af disse behov anerkender jeg, ligesom jeg på ingen måde stiller spørgsmålstegn ved
PET’s trusselsvurdering.
Med henblik på at fordele belastningen ensartet på politikredsene, burde der være tale om en
landsdækkende opgave. Af økonomiske årsager – og på trods af de arbejdsmiljømæssige
omkostninger – er det imidlertid besluttet, at alene politikredsene øst for Lillebælt eksklusive
Bornholm skal bidrage fremadrettet.
I Sydsjællands og Lolland – Falsters Politikreds er der ca. 570 uddannede polititjenestemænd
inklusive ca. 50 ledere.
Politikredsen har siden terrorangrebet i København leveret en massiv afgivelse af
polititjenestemænd til den umiddelbare indsats og efterfølgende til bevogtning og efterforskning.
Afgivelserne belaster politikredsens økonomi svarende til ca. 130 m/k inklusive
arbejdstidsrelaterede kompensationer.
Politikredsen har netop modtaget en personalerekvisition omhandlende politikredsens andel i den
planlagte bevogtningsindsats fra uge 14 og indtil uge 36. Det forudsættes her, at Sydsjællands og
Lolland – Falsters Politikreds i perioden leverer ca. 58.120 arbejdstimer i København. Ressourcen
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 279: Henvendelse af 28/4-15 fra Politiforeningen Sydsjællands og Lolland - Falsters Politikreds om terrorindsatsen i København
svarer til ca. 46 årsværk / 5 måneder. Inklusive arbejdstidsrelaterede kompensationer svarer det til
de ovenfor anførte ca. 130 årsværk.
Der er som det fremgår, tale om et massivt pres på politikredsen ressourcer og en i forhold til den
tilstedeværende personaleressource procentuelt markant højere belastning på Sydsjællands – og
Lolland – Falsters Politikreds end på de øvrige involverede kredse.
Konsekvensen for mine kolleger er, at deres arbejdsdage i relation til bevogtningsopgaven i
København er på mindst 12 timer plus meget ofte forekommende overarbejde. Inklusive transport
til og fra den lokale arbejdsplads er fravær fra familien på arbejdsdage i København ofte på 14 timer
eller mere.
En afledt konsekvens af de massive afgivelser er, at man også internt i politikredsen skal sikre, at de
gældende arbejdstidsregler overholdes. Herunder et krav om, at en polititjenestemand har ret til 26
friweekends om året.
For at undgå konflikt med arbejdstidsaftalen på dette område er der behov for at planlægge
weekendvagter i afgivelsesperioden og i sommerferieperioden gennemført ved anvendelse af 12
timers tjenester.
Det er i sig selv belastende i længere tid at møde i 12 timers tjenester. Belastningen forøges
væsentligt, når tjenesten omhandler politiets beredskabstjeneste, hvor kravet til parathed er markant.
Jeg vil ikke nærmere beskrive de konsekvenser, som den anførte tjeneste kan udløse i relation til
kollegernes helbred og deres ”hjemlige” velbefindende, fordi din tale ved Politiforbundets
Nytårsmiddag afslørede, at du er et empatisk menneske, som kan sætte dig ind i situationen.
Det ligger mig meget på sinde at gøre opmærksom på, at selv en polititjenestemand kan komme til
at reagere forkert i situationer, hvor en opgaveløsning kalder på den ekstra menneskelige ressource,
som velfungerende polititjenestemænd i balance med sig selv er i besiddelse af. Hvis
polititjenestemandens forkerte reaktion har rod i arbejdsrelateret nedslidning og frustration, har
arbejdsgiveren et medansvar.
Den ovenfor beskrevne konsekvens for politikredsen – og de øvrige kredse – skal også ses i lyset af,
at Rigspolitiets ansættelsespolitik, som følge af finansloven for 2011 omhandlende Politiets forhold
i perioden fra 2012 – 2015, hvor det blandt andet blev aftalt, at politiet skulle måles på output i
stedet for input, har reduceret antallet af politiuddannede fra daværende ca. 11.100 m/k til nu ca.
10.550 m/k. Når 2015 rinder ud, er politistyrken reduceret med yderligere ca. 200 m/k til en samlet
styrke på ca. 10.350 m/k.
I 2007 i forbindelse med Politireformen var der via finansloven i lighed med flere tidligere år afsat
økonomi til en politistyrke på 10.700 m/k. Justitsministeriets tilkendegav dengang følgende i
relation til Politikredsreformen*
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 279: Henvendelse af 28/4-15 fra Politiforeningen Sydsjællands og Lolland - Falsters Politikreds om terrorindsatsen i København
1524165_0003.png
”Det er et bærende element i reformforslaget, at de lokale politikredse og byretter styrkes og
tilføres nye ansvarsområder. Forslaget om større politikredse og retskredse har til formål at sikre
kredse, som har en størrelse, der giver mulighed for at flytte mere reel beslutningskompetence og
flere opgaver til de decentrale enheder: politikredsene og byretterne.
Dansk politi står over for store udfordringer i de kommende år. Det gælder f.eks. udviklingen i
kriminalitetsmønstre, globaliseringen og den teknologiske udvikling, som betyder, at politiet skal
håndtere en langt mere kompleks virkelighed end for bare få årtier siden. Det gælder også
anklagemyndigheden, som bl.a. skal føre et stadigt større antal komplicerede straffesager ved
retten.
Med den foreslåede politireform vil regeringen sikre en styrkelse af politi og anklage -myndigheden
og mere og bedre politi for pengene. Vi foreslår en politireform, der vil give mere og bedre
politibetjening i hele landet. En reform, som indebærer en markant decentralisering af opgaver til
politikredsene, samtidig med at de enkelte politikredse får en størrelse, så kredsene som
udgangspunkt kan håndtere alle opgaver selv.
En politireform, der betyder, at vi i fremtiden får frigjort flere politifolk til egentligt politiarbejde til
gavn for landets borgere”.
*(Kilde:http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=74713
Relateret til samme emne skrev Rigsrevisor følgende:
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE*
Opfølgning i sagen om politireformen (beretning nr. 16/2008)
3. august 2011
VI. Sammenfatning
I forhold til forberedelse og opfølgning på politireformen kan jeg konstatere, at det ifølge
Rigspolitiet ikke er muligt at opgøre, om det oprindelige effektiviseringskrav om frigørelse af 800
årsværk er realiseret, og at justitsministeren orienterede Folketingets Retsudvalg og forligskredsen
om dette i september 2009. Jeg kan samtidig konstatere, at Rigspolitiet har taget en række konkrete
initiativer med henblik på at frigøre personale fra administrative opgaver til operativt og
borgervendt politiarbejde. Jeg finder derfor ikke anledning til at følge dette yderligere.
*Rigsrevisors opfølgning i sagen om politireformen (beretning nr. 16/2008) 3. august 2011
RN A404/11
Den mangfoldighed i opgaveløsningen, der er fulgt i kølvandet på effektiviseringen af de omtalte
800 årsværk, er rigtig udmærket set i forhold til politiets samlede opgaveløsning og kompleksiteten
heri, men det er sket på bekostning af politiuddannede årsværk.
Kære Mette Frederiksen – det dur ikke!
Med venlig hilsen
Kaj Rasmussen, tillidsmand,
Politiforeningen Sydsjællands og Lolland - Falsters Politikreds
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 279: Henvendelse af 28/4-15 fra Politiforeningen Sydsjællands og Lolland - Falsters Politikreds om terrorindsatsen i København
mail: [email protected]