Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1521181_0001.png
LOVSEKRETARIATET
NOTAT
OM OPLYSNINGER GIVET FRA REGERINGEN TIL UDVALG INDEN FOR
ELLER UDEN FOR FOLKETINGETS LOKALITETER OG OM VISSE
ASPEKTER AF LOV OM ETABLERING AF ET UDVALG OM FORSVARETS
OG POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTER
21. april 2015
1.
Retsudvalget har bedt Lovsekretariatet foretage en vurdering af, hvilken
forskel – om nogen – det gør, om en minister og ministerens embedsmænd
giver oplysninger til et folketingsudvalg på andre lokaliteter end i Folketinget,
for eksempel i ministeriet, samt en vurdering af, hvorvidt lov nr. 632 af 12. juni
2013 om ændring af lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets
efterretningstjenester forhindrer cheferne for Forsvarets Efterretningstjeneste
og Politiets Efterretningstjeneste i at mødes med andre af Folketingets udvalg
end Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne.
Som Lovsekretariatet forstår anmodningen, omfatter dens første del to
spørgsmål: For det første, om det, at regeringen afgiver oplysninger til et
folketingsudvalg eller en kreds af medlemmer af et folketingsudvalg uden for
Folketingets egne lokaliteter, typisk i vedkommende ministeriums lokaler, gør
en forskel – og i givet fald hvilken – for vedkommende ministers ansvar for de
oplysninger, der meddeles. For det andet, om det samme forhold gør en
forskel – og i givet fald hvilken – for, hvilke oplysninger der overhovedet kan
meddeles.
2.
Som led i ministres retlige ansvar for deres embedsførelse påhviler der
dem en sandhedspligt over for Folketinget. Sandhedspligten har siden 1964
fremgået af ministeransvarlighedsloven, hvis § 5 har følgende ordlyd:
Ӥ
5.
En minister straffes, hvis han forsætligt eller af grov uagtsomhed
tilsidesætter de pligter, der påhviler ham efter grundloven eller
lovgivningen i øvrigt eller efter hans stillings beskaffenhed.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder anvendelse, såfremt en minister
giver folketinget urigtige eller vildledende oplysninger eller under
folketingets behandling af en sag fortier oplysninger, der er af
væsentlig betydning for tingets bedømmelse af sagen.”
For en nærmere beskrivelse af ministres sandhedspligt over for Folketinget
kan der navnlig henvises til Jens Peter Christensen: Ministeransvar, 1997, s.
359 ff.
Ref. 14-001045-41
1/4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 268: Notat om oplysninger givet fra regeringen til udvalg inden for eller uden for Folketingets lokaliteter og om visse aspekter af lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester
3.
Ud fra den forudsætning, som er indeholdt i Retsudvalgets spørgsmål –
nemlig at der er tale om at give oplysninger
til et folketingsudvalg –
er det
Lovsekretariatets opfattelse, at det ikke selvstændigt gør nogen forskel for
vedkommende ministers ansvar for oplysningerne, om overgivelsen af
oplysninger finder sted i Folketingets lokaler eller andetsteds.
Lovsekretariatet kan i den forbindelse henvise til, at ministeransvarligheds-
lovens § 5, stk. 2, generelt omtaler det, at en ”minister giver Folketinget
urigtige eller vildledende oplysninger” eller ”fortier oplysninger” uden hertil at
knytte nogen formkrav for overgivelsen af oplysninger.
For at de fysiske omstændigheder omkring overgivelsen af oplysninger til
Folketinget ikke kan tillægges selvstændig betydning, taler endvidere, at det
ikke i almindelighed anses for afgørende, om en ministers afgivelse af
oplysninger til Folketinget sker mundtligt eller skriftligt. Det betragtes således
som stridende mod sandhedspligten, såvel at en minister afgiver urigtige eller
vildledende oplysninger til Folketinget i form af f.eks. en skriftlig redegørelse,
som at dette sker f.eks. ved besvarelsen af en forespørgsel.
Det bemærkes i den forbindelse, at afgivelse af oplysninger til et
folketingsudvalg i relation til ministerens ansvar for oplysninger – selv om
bestemmelsen kun udtrykkeligt omtaler oplysninger til
Folketinget
– også må
anses for omfattet af bestemmelsen i ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2.
Det vil således også stride mod sandhedspligten, hvis en minister afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger f.eks. i et skriftligt svar på
udvalgsspørgsmål eller under et samråd.
Selv om en ministers ønske om at forlægge visse drøftelser til f.eks.
ministeriets mødelokaler frem for Folketingets lokaleområde muligvis kan
anvendes til at signalere, at ministeren opfatter drøftelserne som mindre
formelle, kan lokaliteten ikke efter Lovsekretariatets opfattelse i sig selv
bevirke, at oplysninger, der afgives i den forbindelse, ikke anses for afgivet til
udvalget (og dermed til Folketinget) og således ikke omfattes af retligt
ministeransvar.
4.
Også for så vidt angår oplysninger, som ikke afgives af ministeren
personlig, men af dennes embedsmænd, er det Lovsekretariatets opfattelse,
at lokaliteten, hvor oplysningerne gives, ikke i sig selv har betydning for
vurderingen af, i hvilket omfang en minister kan blive ansvarlig for
oplysninger, der afgives. Heller ikke i sådanne tilfælde er det således efter
Lovsekretariatets opfattelse i sig selv afgørende for ansvarsspørgsmålet, om
oplysningerne afgives i Folketingets lokaler eller andre steder. Spørgsmålet
om, i hvilket omfang en minister kan blive ansvarlig for oplysninger afgivet af
embedsmænd, må derimod vurderes ud fra andre omstændigheder. Der kan i
2/4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 268: Notat om oplysninger givet fra regeringen til udvalg inden for eller uden for Folketingets lokaliteter og om visse aspekter af lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester
den forbindelse bl.a. henvises til bestemmelsen i ministeransvarlighedslovens
§ 3, om en ministers ansvar for underordnedes handlinger.
5.
Med hensyn til spørgsmålet om lokalitetens eventuelle betydning for, hvilke
oplysninger der overhovedet kan meddeles, forstår Lovsekretariatet dette som
et spørgsmål, der knytter sig til særlig følsomme eller fortrolige oplysninger.
Lovsekretariatet skal i den forbindelse pege på, at det ikke er usædvanligt, at
Folketingets udvalg og medlemmer modtager fortrolige oplysninger fra
regeringen som led i det parlamentariske arbejde. Der kan herom generelt
henvises til gennemgangen af regler om fortrolighed og tavshedspligt i
”Håndbog i folketingsarbejdet” (2011), s. 51 ff.
Uden at have nærmere sagkundskab inden for sikkerhedsprocedurer m.v. kan
Lovsekretariatet ikke udelukke, at der kan tænkes situationer, hvor særlige,
praktiske sikkerhedshensyn fører til, at det må foretrækkes at give bestemte
oplysninger til folketingsmedlemmer på en lokalitet uden for Folketingets
lokaleområde. Lovsekretariatet kan umiddelbart forestille sig, at det f.eks. kan
være aktuelt, hvis det er nødvendigt, at en fortrolig orientering gives i et rum,
som er sikret mod aflytning på en måde, som ikke kan tilgodeses i
Folketingets lokaler.
Uden for sådanne tilfælde kan Lovsekretariatet ikke umiddelbart forestille sig,
at det forhold, at der er tale om særlig fortrolige eller følsomme oplysninger,
kan begrunde, at det gør en forskel med hensyn til, hvorvidt oplysninger kan
overgives til Folketinget, om overgivelsen sker i eller uden for Folketingets
egne lokaler.
6.
Sammenfattende er det Lovsekretariatets opfattelse, at den lokalitet, hvor
oplysningerne overgives, ikke i sig selv er bestemmende for, hvilke
oplysninger ministre og embedsmænd kan give til Folketinget og dets udvalg,
eller for vedkommende ministers retlige ansvar for sådanne oplysninger, dog
med det forbehold, at Lovsekretariatet ikke kan udelukke, at der kan foreligge
særlige, praktiske sikkerhedshensyn, som kan føre til, at det må foretrækkes
at give bestemte oplysninger til folketingsmedlemmer på en lokalitet uden for
Folketingets lokaleområde.
7.
Ved lov nr. lov nr. 632 af 12. juni 2013 om ændring af lov om etablering af
et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester, som trådte i kraft
den 1. januar 2014, blev det såkaldte kontroludvalgs beføjelser over for
efterretningstjenesterne på visse punkter udvidet. Bl.a. indførtes en ny
bestemmelse i lovens § 2, stk. 4, om, at udvalget kan anmode
justitsministeren og forsvarsministeren om at foranledige, at cheferne for
henholdsvis politiets og forsvarets efterretningstjeneste er til stede i
forbindelse med et udvalgsmøde med henblik på at besvare spørgsmål.
3/4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 268: Notat om oplysninger givet fra regeringen til udvalg inden for eller uden for Folketingets lokaliteter og om visse aspekter af lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester
Om den pågældende nye bestemmelse er følgende anført i lovforslagets
almindelige bemærkninger (lovforslag nr. L 162, folketingsåret 2012-13,
almindelige bemærkninger til lovforslaget, afsnit 4.4.):
”Som led i at sikre udvalget bedst mulig indseende med
efterretningstjenesterne foreslår regeringen desuden, at udvalget kan
anmode justitsministeren og forsvarsministeren om at foranledige, at
cheferne for henholdsvis politiets og forsvarets efterretningstjeneste
er til stede i forbindelse med et udvalgsmøde med henblik på – inden
for de ovennævnte rammer – at bistå ministrene med at besvare
spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne. Det forudsættes, at en
anmodning fra udvalget som altovervejende hovedregel
imødekommes. Det bemærkes i den forbindelse, at det allerede i dag
er fast praksis, at cheferne for PET og FE er til stede ved de
udvalgsmøder, hvor justitsministeren og forsvarsministeren deltager,
ligesom det er cheferne for de to efterretningstjenester, som giver
udvalget årlige orienteringer mv., jf. under pkt. 3.3.”
Af de specielle bemærkninger til bestemmelsen fremgår følgende:
”Efter forslaget til
§ 2, stk. 4,
kan udvalget anmode justitsministeren
og forsvarsministeren om at foranledige, at cheferne for henholdsvis
politiets og forsvarets efterretningstjeneste er til stede i forbindelse
med et udvalgsmøde med henblik på at besvare spørgsmål. Det
forudsættes, at den ansvarlige minister, på hvis vegne besvarelsen af
spørgsmål sker, også deltager. I praksis er cheferne for PET og FE
allerede i dag til stede ved alle udvalgsmøder, hvor justitsministeren
og forsvarsministeren deltager, og det er også i vid udstrækning
cheferne for efterretningstjenesterne, som på møderne orienterer
udvalget om tjenesternes virksomhed.”
Der synes hverken i bestemmelsens ordlyd eller i bemærkningerne til
lovforslaget at være holdepunkter for, at det skulle være hensigten med den
nye ordning at begrænse mulighederne for, at cheferne for
efterretningstjenesterne kan deltage i møder med andre folketingsudvalg end
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne, i forhold til det tidligere
gældende. I mangel af sådanne konkrete holdepunkter er det
Lovsekretariatets opfattelse, at lovændringen ikke indebærer, at cheferne for
efterretningstjenesterne vil kunne deltage i møder med andre folketingsudvalg
i mindre omfang end før.
4/4