Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 236
Offentligt
1510401_0001.png
Lovforslag nr.
L 0
Folketinget 2014-15
Fremsat den xx. marts 2015 af Karsten Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Mai Mercado
(KF)
Udkast til Forslag
til
Lov om ændring af lov om retsplejeloven
(Ændring af aldersgrænsen for nævninge og domsmænd)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9.
december 2014, som ændret ved § 3 i lov nr. 176 af 24.
februar 2015, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 69
ændres »fylder 70 år« til: »fylder 75 år«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2015.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510401_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Der gælder i dag en aldersgrænse på 70 år for personer, der
udtages til at være nævning eller domsmænd (lægdommere).
Lægdommere vælges for fire år ad gangen og må ikke fylde
70 år i løbet af de 4 år, udtagelsen gælder. Det betyder i
praksis, at personer på helt ned til 65 år bliver afskåret fra at
blive lægdommere.
Aldersgrænsen for lægdommere blev indsat i retsplejeloven
i 1962. Baggrunden for bestemmelsen fremgår ikke direkte
af bemærkningerne til loven men antages at have sammen-
hæng med den pligtige afgangsalder for dommere.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Det er forventningen, at levealderen i de kommende år vil
stige. Danskerne trækker sig senere tilbage fra arbejdsmar-
kedet, og i dag udgør alder langt fra samme barriere for at
indgå i det almindelige samfundsliv, som det gjorde for bare
10 eller 20 år siden. I dag vil de fleste mennesker mellem 65
år og 74 år derfor uden problemer kunne varetage hvervet
som lægdommer.
Hvervet som lægdommer kræver naturligvis en helbreds- og
sindstilstand, der gør, at man samlet set er egnet til at sætte
sig ind i nye problemstillinger og træffe beslutninger efter
fremlæggelsen af beviser. Derfor findes der allerede i dag
regler, der afskærer personer med dårligt psykisk eller fysisk
helbred fra at kunne blive lægdommere. På samme måde
kan personer, der ønsker at blive fritaget fra hvervet som
lægdommer på grund af deres helbredstilstand, blive det.
Justitsministeriet har i februar 2013 oplyst til Folketingets
Retsudvalg, at der er nedsat en arbejdsgruppe under Justits-
ministeriet, der skal se på udvælgelsen af lægdommere. Ar-
bejdsgruppen skulle oprindeligt have afsluttet sit arbejde i
løbet af 2013. Det er dog ikke sket. Folketingets Retsudvalg
har siden spurgt til arbejdsgruppens konklusioner i decem-
ber 2013, juli 2014, november 2014 og senest i februar
2015. Svaret er, at arbejdsgruppen fortsat er ved at afslutte
sit arbejde.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Gældende ret
Det følger af § 69 i retsplejeloven jf. lovbekendtgørelse nr.
1308 af 9. december 2014, at til nævning eller domsmand
kan med de af § 70 følgende undtagelser udtages enhver
uberygtet mand eller kvinde, der har valgret til Folketinget,
medmindre den pågældende fylder 70 år inden udløbet af
det tidsrum, for hvilket grundlisten gælder, eller på grund af
åndelig eller legemlig svaghed eller utilstrækkeligt kendskab
til det danske sprog er ude af stand til at fyldestgøre en næv-
nings og domsmands pligter.
3.2 Den foreslåede ordning
Det er forslagsstillernes opfattelse, at de nuværende regler
om udpegelse af lægdommere er utidssvarende, og de bør
derfor ændres hurtigst muligt. Forslagsstillerne havde gerne
ventet på konklusionerne fra arbejdsgruppen under Justits-
ministeriet, men mener på det foreliggende grundlag ikke, at
det giver mening at vente længere.
Derfor foreslås det med dette lovforslag, at aldersgrænsen i
retsplejelovens § 69 hæves fra 70 år til 75 år.
Forslaget indebærer en overgangsordning for de lægdomme-
re, som er udnævnt i foråret 2015. Det forslås således, at
kommunernes grundlisteudvalg kan vælge at udvide listen
gældende fra 2016 med den gruppe af lægdommere, der
grundet den nuværende aldersgrænse på 70 år er blevet ude-
lukket fra hvervet som lægdommere, men som med forsla-
get igen ville kunne blive lægdommere.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige og for er-
hvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konse-
kvenser hverken for det offentlige eller for erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konse-
kvenser.
6. Forhold til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser i relation
til EU-retten.
7. Høring
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at aldersgrænsen for nævninge og doms-
mænd hæves fra 70 år til 75 år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510401_0003.png
3
Til § 2
Til nr. 2.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1. juni 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510401_0004.png
4
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
§ 69.
Til nævning eller domsmand kan med de af § 70 føl-
gende undtagelser udtages enhver uberygtet mand eller
kvinde, der har valgret til Folketinget, medmindre den på-
gældende fylder 70 år inden udløbet af det tidsrum, for hvil-
ket grundlisten gælder, eller på grund af åndelig eller legem-
lig svaghed eller utilstrækkeligt kendskab til det danske
sprog er ude af stand til at fyldestgøre en nævnings og
domsmands pligter.
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9. de-
cember 2014, som ændret ved § 3 i lov nr. 176 af 24. febru-
ar 2015, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 69
ændres »fylder 70 år« til: »fylder 75 år«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2015.