Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 200
Offentligt
1
Jørn Vestergaard, professor i strafferet ved Københavns Universitet
februar 2015
Forslaget om hjemmel til, at FE indhenter oplysninger om fremmedkrigere
I regeringens oplæg ”Et stærkt værn mod terror” er det foreslået at indføre en
ordning, der efter vil omfatte overvågning af danske statsborgere på en måde, der
normalt kræver retskendelse; men her vil man ikke involvere domstolene.
Overvågningen skal efter forslaget ske helt tys-tys i de hemmelige tjenester på
efterretningschefens initiativ. Forslaget er dybt problematisk for retssikkerheden og
er udtryk for et særdeles drastisk skridt, ikke mindst i lyset af, at det er ganske
uklart, hvad ordningen nærmere skal gå ud på.
Jeg har i pressen udtrykt det på den måde, at ”Man er inde og pille ved selve
rodnerven i retsstatens grundlæggende principper.” Det er jo store ord; men
formuleringen er på sin plads, når det handler om at gøre en undtagelse fra
grundlovens princip om, at brud på meddelelseshemmeligheden kræver en
retskendelse. Det er ikke nogen tilfældighed, at både pressen og en lang række
jurister umiddelbart faldt over netop pkt. 7 i regeringens oplæg.
Det må erkendes, at grundloven giver Folketinget adgang til at gøre en ”særegen
undtagelse”, som der står i § 72, andet punktum. Det har Folketinget sådan set gjort
i et betragteligt antal love, når der gælder fysisk adgang til privat ejendom, men ikke
når det i fredstid drejer sig om indgreb i meddelelseshemmeligheden. Som bekendt
er også PET omfattet af retsplejelovens almindelige regler om indgreb, der kræver
dommerkendelse. Og det er PET, der varetager den side af sagen i tilfælde, hvor det
er FE, der står for det operationelle i relation til danskere i udlandet. FE er jo ikke en
politimyndighed.