Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1501641_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2015
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2015-730-0627
1473589
1.
Vedlagt sendes til Retsudvalgets orientering Rigsadvokatens redegørel-
ser om anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger i 2013 og anvendel-
se af varetægtsfængsling i isolation i 2013.
2. Langvarige varetægtsfængslinger
2.1.
Rigsadvokatens redegørelse om langvarige varetægtsfængslinger viser
bl.a., at antallet af langvarige varetægtsfængslinger i 2013 har været no-
genlunde på niveau med antallet af langvarige varetægtsfængslinger i
2012. Der har således i 2013 været en mindre stigning i antallet af langva-
rige varetægtsfængslinger på 2 pct., mens andelen af varetægtsfængslinger,
der er langvarige, er steget med 0,4 pct. For personer under 18 år har disse
tal dog været faldende fra 2012 til 2013.
Den gennemsnitlige varighed af langvarige varetægtsfængslinger var i
2013 på 6,1 pct. Den gennemsnitlige varighed er dermed uændret i forhold
til 2012.
Rigsadvokaten bemærker i redegørelsen bl.a., at udviklingen i antallet af
langvarige varetægtsfængslinger i væsentlig grad vil kunne bero på en
række forskellige faktorer med hensyn til udviklingen i og bekæmpelsen af
kriminalitet. En stigning eller et fald i antallet af langvarige varetægts-
fængslinger fra et år til et andet kan derfor ikke vurderes isoleret og vil ik-
ke i sig selv være udtryk for en ændret anvendelse af varetægtsfængsling.
Således vil f.eks. en stigning eller et fald på de sagsområder, hvor vare-
tægtsfængsling anvendes, og hvor efterforskningen ofte kan nødvendiggø-
re en længerevarende brug af varetægtsfængsling, naturligt kunne indebæ-
re en tilsvarende udvikling i antallet af langvarige varetægtsfængslinger.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 197: Rigsadvokatens redegørelser om anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger i 2013 og anvendelse af varetægtsfængsling i isolation i 2013, fra justitsministeren
Tilsvarende vil prioritering af en særlig politimæssig indsats på bestemte
sagsområder, f.eks. over for grovere bandekriminalitet (vold/drab mv.), na-
turligt kunne påvirke udviklingen i antallet af langvarige varetægtsfængs-
linger.
Rigsadvokaten oplyser, at der er udviklet et nyt styringskoncept for efter-
forskning under varetægtsfængsling, der tager sigte på at understøtte en
målrettet, effektiv og konsekvent styring af fremdriften i efterforskningen i
hele perioden for varetægtsfængslingen. Der er endvidere udviklet en ny
applikation
i
anklagemyndighedens
ledelsesinformationssystem,
QlikView, der giver politikredse og statsadvokater væsentlig bedre mulig-
heder for løbende at kunne følge antallet og varigheden af varetægtsfængs-
linger. En høring giver dog indtryk af, at konceptet ikke i alle politikredse
anvendes i fuld udstrækning og konsekvent i alle sager. Rigsadvokaten
følger derfor nøje arbejdet med styringskoncepterne i politikredsene, lige-
som det indgår i statsadvokaternes løbende tilsyn og dialog med politi-
kredsene.
Rigsadvokaten har sammen med statsadvokaterne udviklet og implemente-
ret et nyt koncept for statsadvokaternes tilsyn med politikredsenes anven-
delse af varetægtsfængslinger, der navnlig indebærer, at statsadvokaterne
via QlikView regelmæssigt og i forbindelse med tilsynsbesøg mv. i de en-
kelte kredse følger op på status og udvikling i kredsen.
2.2.
Justitsministeriet har noteret sig, at der har været en meget begrænset
negativ udvikling i antallet af varetægtsfængslinger og langvarige vare-
tægtsfængslinger fra 2012 til 2013, hvilket kan skyldes en række forskelli-
ge faktorer. For personer under 18 år har udviklingen dog været positiv.
Justitsministeriet har i tilknytning hertil noteret sig, at Rigsadvokaten har
iværksat en række initiativer med henblik på generelt at begrænse omfan-
get af varetægtsfængslinger, og at Rigsadvokaten vil tage initiativer til at
sikre opfølgning herpå.
2.3.
Justitsministeriet vil fortsat følge udviklingen af antallet af langvarige
varetægtsfængslinger.
3. Varetægtsfængslinger i isolation
3.1.
Rigsadvokatens redegørelse om varetægtsfængsling i isolation viser,
at antallet af afsluttede varetægtsfængslinger i isolation er faldet med 58
pct. fra 2012 til 2013. Varetægtsfængslinger i isolation udgør 1 pct. af
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 197: Rigsadvokatens redegørelser om anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger i 2013 og anvendelse af varetægtsfængsling i isolation i 2013, fra justitsministeren
samtlige varetægtsfængslinger i 2013; den laveste andel siden indberet-
ningsordningen blev indført i 2001. Den gennemsnitlige varighed af isola-
tionsfængslingerne er faldet fra 24 dage i 2012 til 16 dage i 2013. Herud-
over er den samlede varighed af isolationsfængslinger faldet med 72,7 pct.
fra 2012 til 2013. Ingen personer under 18 år blev varetægtsfængslet i iso-
lation i 2013.
Rigsadvokaten bemærker, at det relativt begrænsede samlede antal tilfæl-
de, hvor isolationsfængsling anvendes, indebærer, at blot enkelte større sa-
ger med et antal sigtede, der varetægtsfængsles i isolation, vil kunne have
mærkbar betydning for udviklingen i det samlede antal isolationsfængslin-
ger på landsplan og eventuelt for den gennemsnitlige varighed heraf. An-
vendelsen af isolationsfængsling vil kunne bero på en række forskellige
faktorer med hensyn til udviklingen i og bekæmpelsen af kriminalitet. Ud-
viklingen i antallet af isolationsfængslinger kan derfor ikke vurderes isole-
ret og heller ikke i sig selv ses som udtryk for en ændret anvendelse af iso-
lationsfængsling. Således vil f.eks. en stigning i kriminalitetstyper, hvor
efterforskningen kan nødvendiggøre isolationsfængsling, naturligt kunne
indebære en stigning i anvendelsen af isolationsfængsling. Tilsvarende vil
en særlig politimæssig indsats over for sådanne kriminalitetstyper naturligt
kunne føre til en stigning i anvendelsen af isolationsfængsling.
Rigsadvokaten oplyser endvidere, at anklagemyndigheden fortsat arbejder
på, at applikationen i ledelsesinformationsværktøjet, QlikView, og tilsyns-
konceptet (se pkt. 2.1 ovenfor) tillige skal omfatte varetægtsfængsling i
isolation.
3.2.
Justitsministeriet har noteret sig, at der har været en særdeles positiv
udvikling i antallet af varetægtsfængslinger i isolation, og at den gennem-
snitlige varighed af isolationsfængslinger er den laveste andel siden indbe-
retningsordningen blev indført i 2001. Justitsministeriet har særligt noteret
sig, at ingen personer under 18 år har været varetægtsfængslet i isolation i
2013, og at der ikke var nogen isolationsfængslinger med en varighed på
mere end 8 uger i 2013.
Justitsministeriet har i tilknytning hertil noteret sig, at Rigsadvokaten fort-
sat fører løbende tilsyn og kontrol med anvendelse af varetægtsfængsling i
isolation.
3.3.
Justitsministeriet vil fortsat følge udviklingen af antallet af varetægts-
fængslinger i isolation med henblik på at sikre, at anvendelsen af isolati-
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 197: Rigsadvokatens redegørelser om anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger i 2013 og anvendelse af varetægtsfængsling i isolation i 2013, fra justitsministeren
onsfængslinger også fremover følger intentionerne i den ændring af rets-
plejeloven, der trådte i kraft den 1. januar 2007, og som netop havde til
formål at begrænse anvendelsen af isolationsfængsling (lov nr. 1561 af 20.
december 2006).
4.
Justitsministeriet vil fortsat holde Retsudvalget orienteret om udviklin-
gen i anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger og anvendelsen af
varetægtsfængsling i isolation.
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
4