Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 19
Offentligt
Kort gennemgang af De allierede Krigssejleres forhold og indsats
Da Danmark blev besat af Nazi-Tyskland om morgenen den 9. april 1940 lagde tyskerne en
spærring af miner og ubådsnet i Vesterhavet op langs den jyske vestkyst, op gennem Skagerak
til Norge.
Uden for denne såkaldte ”spærring” befandt sig over 254 danske skibe og ca. 6300 danske
sømænd. Det var 2/3 af den danske handelsflådes skibe og søfolk!
De sejlede på havene og lå i havne udover kloden og var nu udelukket for kontakt til deres
hjem deres familie og deres land.
Fra de danske myndigheder og rederier, blev der sendt telegrammer til skibene med ordre om
at de skulle sejle til danske eller til neutrale havne.
Over BBC radioen i London opfordrede englænderne og ITF Det Internationale Transport
Arbejderforbund (ITF) søfolkene til at søge til engelske havne.
Den 11. april, holdt den danske kaptajn H.C Røder, hvis skib m/s ”Tasmanien” var blevet
opbragt af englænderne, en tale over BBC til danske skibe og sømænd og opfordrede kaptajner
og besætninger til at søge allieret havn.
Talen blev senere betegnet af en sømand som den eneste krigserklæring tyskerne fik fra
Danmark.
På mange skibe blev der holdt skibsråd og på næsten alle danske skibe blev det besluttet, at
sejle til allieret havne, i Stor Britannien, Australien, Canada, Hong Kong, Singapore, med flere.
På et par af de danske skibe, bl.a m/s Jessica Mærsk, måtte besætningen gøre mytteri for at
tvinge skibet kaptajn og officerer til at sejle til engelsk havn, fordi disse hellere ville følge
rederiets ordre fra København om gå til neutral eller tysk kontrolleret havn!
Andre danske skibe blev opbragt af den engelske marine og tage som priseskibe (beslaglagte
skibe).
Situation for de danske søfolk, der befandt sig uden for spærringen var præget af håbløshed og
fortvivlelse, ikke mindst for de søfolk der var gifte og havde børn – hvorledes skulle familierne
klare sig når der ikke kunne sendes dele af hyren hjem?
Alle ca. 150 danske skibe, der kom til allieret havn i de første dage efter den 9. april eller som
lå i havnene blev beslaglagte og det danske flag blev taget ned og udskiftet med ”the Red
Duster” (den røde støveklud) eller the Red Ensign, som er den britiske handelsflådes flag.
På andre danske skibe bl.a de fleste Mærsk skibe havde rederiet i forvejen sørget for at disse b
sejlet til neutrale havne for der at blive oplagte.
I USA var over 40 danske skibe blevet oplagt og mange af rederiet A.P. Møllers skibe lå i
amerikanske havne fra 1940, indtil USA kystvagt den 1. april 1941 beslaglagde disse skibe og
satte dem under andre flag bl.a Panama for at de kunne ”tage del i konvojfarten på
demokratiets side”, som amerikanske aviser betegnede det.
I USA gik der mange danske søfolk arbejdsløse og de mønstrede nu disse skibe.
Før krigen havde mange skandinaviske søfolk sejlet ud fra USA havne og under krigen regner
man med at over 3000 danske holdt til i USA og mønstrede ud derfra.
I Jacksonville i USA lå skoleskibe ”Danmark” med 120 elever og 16 officerer ombord.
Lidt efter lidt kom disse unge søfolk ud at sejle i andre landes skibe og senere i danske.
Skoleskibet Danmark kom under ”stars and stribes” og blev træningsskib for den amerikanske