Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 188
Offentligt
1500101_0001.png
Folketingets retsudvalg.
Til orientering. Personligt finder jeg det meget belastende, at jeg (og andre)
næsten hver eneste gang, vi foretager et grundigt check af dele af den offentlige
forvaltning i vidt omfang som i dette tilfædle vedrørende landbetjentene
konstaterer omfattende misbrug og lovovertrædelser.
Med venlig hilsen
Uffe Thorndahl
Kære Mette Frederiksen
Vedr.: Landpolitibetjente med kontor i egen bolig.
Jeg har foretaget en landsdækkende undersøgelse, og har på det grundlag
konstateret som det fremgår af nedenstående notat med bilag ( fil ), at mere end
70% af de landpolitibetjentene med kontor i egen bolig overtræder loven om
bygnings- og boligregistrering.
Hovedparten af de pågældende landpolitibetjente har bolig i
parcelhusboligområder. Efter planloven må der ikke etableres politivirksomhed i
almindelige boligområder.
De landpolitibetjente, der overholder loven om bygnings- og boligregistrering har
stærkt variende kontorstørrelser fra 10 m2 til 48 m2. Landpolitibetjentene
modtager tilsyneladende den maksimale skattefri kontorholdsgodtgørelse uanset
kontorets størrelse. Det må i sig selv være en omgåelse af
kontorholdscirkulæret, og indebærer i hvert fald, at en del af landpolitibetjentene
skal betale sædvanlig indkomstskat af den andel af kontorholdsgodtgørelsen
som overskrider de faktiske udgifter og den faktiske markedsleje.
Jeg har bedt dig om at reagere konkret på disse lovovertrædelser, som det
fremgår af notatet.
Der er nogle, der er mere lige end andre.
Det vakte en del opmærksomhed, da offentligheden blev orienteret om, at
Politiforbundet på vegne af 24 landpolitibetjente anlagde en retssag mod
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rigspolitiet med krav om, at de landpolitibetjente, der havde etableret kontor i
egen bolig, efter kontorets nedlæggelse fortsat skulle have udbetalt ca. 6.000 kr.
skattefrit om måneden. Samme beløb som skatteyderne hidtil havde måtte
betale for landpolitibetjentens kontor i betjentens private bolig.
I betragtning af den brutalitet, som mange forringelser af velfærdssamfundets
ydelser gennemføres med, som f.eks. fjernelsen af dyrtidsreguleringen,
voldsomme forringelser af syge/dagpengeordningen, stramninger af
førtidspensionsordningen som for mange indebærer, at de
nærmest
skal være
døende for at kunne modtage førtidspension, så virker politiforbundets
sagsanlæg som et helt uforståeligt klynkeri.
Dette foranledigede mig til at se nærmere på landpolitibetjentene og deres
kontor i deres bolig.
Det viste sig hurtigt, at politiforbundet og landpolitibetjentene i denne
sammenhæng virkelig " opholder sig i et glashus."
For det første er landpolitibetjente, der opererer fra egen bolig til i det
væsentlige et jysk fænomen i følgende 3 jyske poltikredse. Det er :
" Syd og sønderjyllands politi.
Nordjyllands politi
Sydøstjyllands politi."
En så stor jysk politikreds som Vest- og Midtjyllands politi har således ikke en
eneste landpolitibetjent, der har kontor i egen bolig.
For det andet viste det sig hurtigt, at den overvejende del af de landpolitibetjente
der har kontor i egen bolig, har overtrådt loven om bygnings- og boligregistrering
ved at undlade at anmelde den erhvervsmæssige anvendelse af deres bolig til
myndigheden. Denne undladelse er strafbar.
Da BBR-registeroplysningerne er væsentlige som grundlag for
ejendomsværdibeskatningen betyder disse overtrædelser af loven om bygnings-
og boligregistrering formentlig også skatteunddragelser.
Hertil kommmer, at hovedparten af de private boliger, som også benyttes til
landpolitistationer er beliggende i områder, hvor der kun må etableres liberale
erhverv, som drives af boligens ejer. En landpolitistation er ikke et liberalt
erhverv, og virksomheden drives ikke af boligens ejer, men af poltidirektøren.
Hovedparten af de etablerede landpolitistationer overtræder derfor planloven og
er således strafsanktioneret i henhold til planloven.
I den medsendte fil er der uddrag fra Håndbog for landbetjente. Heraf fremgår:
" Hvis der ikke fra statens side stilles kontorlokale til rådighed, har
landpolitiassistenten
pligt til at stille egnet kontorlokale til rådighed på sin
bopæl.
Inden der skal skrives under på en slutseddel om køb af hus, skal du således
formelt sikre dig, at politimesteren kan godkende boligen som
politistation."
Samtlige landpolitistationer i private boliger må således være konkret godkendt
af politimester/politidirektør. Hvordan politidirektørerne så kan godkende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
politistationer som er i direkte modstrid med, hvad der kan tillades i henhold til
planloven er derfor et selvstændigt problem.
Som det fremgår af den efterfølgende gennemgang så har det lille mindretal (
godt 25% ) af landpolitibetjentene, der har overholdt loven om bygnings- og
boligregistrering haft et meget variabelt behov for kontorstørrelse. Kontorerne
varierer således fra 10-48 m2. Dette burde sig selv indebære en tilsvarende
variation i kontorholdsgodtgørelsen. Det gør det imidlertid ikke. Det ser ud til, at
"lejen" for kontoret er den samme maksimale godtgørelse uafhængigt af
størrelsen. Udgifterne til rengøring og varme må ligeledes rent faktisk være
afhængig af kontorets størrelse. Men sådan er det ikke i virkeligheden.
Kontorholdsgodtgørelsen udbetales helt uafhængigt af de faktiske forbrug og
kontorets størrelse med det samme maksimale beløb. Den maksimale
godtgørelse er ligeledes medtaget i den medsendte fil.
Dette betyder, at den udbetalte godtgørelse formentlig i de fleste og muligvis i
samtlige tilfælde er udbetalt med et større beløb end de faktisk afholdte udgifter
og den faktiske markedsleje. I det omfang kontorholdsgodtgørelsen overstiger
de reelle udgifter er det overskydende beløb skattepligtigt som i øvrigt fastslået i
en dom afsagt af Vestre Landsret. Jeg kan naturligvis ikke vide, om der skulle
være nogle af landpolitibetjentene, der skattemæssigt har betalt skat af dette
overskydende beløb, men med mit almindelige kendskab til politiet, så er det mit
skøn, at det næppe er sandsynligt.
Har jeg ret så foreligger der samlet af den grund en betydelig skatteunddragelse.
Jeg finder det endvidere overordentlig kritisabelt, at politiet har misbrugt den
aftale om kontorholdsudgifter som finansministeriet har indgået til helt
undtagelsesløst at misbruge skatteydernes penge til at udbetale de maksimale
godtgørelser helt uanset det faktiske behov. Jeg tænker i den forbindelse på de
mange ressourcesvage borgere som gennem stærkt forringede levevilkår er
tvunget til at betale for dette misbrug.
Gennemgang af BBR-registeroplysninger
I dette afsnit gennemgås de BBR-registeroplysninger, der vedrører
landpolitibetjente med kontor i egen bolig.
I resumeet nævner jeg også bygningens opførselsår. Det er begrundet med, at
landpolitibetjentenes talsmand Peer Jensen, Margueritvej 5, Sindal har udtalt, at
" Så vi byggede faktisk et nyt hus på grund af jobbet, indrettet med kontor. At
bygge et hus, det er selvfølgelig noget, der koster penge. Det ved enhver."
Bornholms politi.
Ingen landpolitikontorer i private boliger.
Fyns politi.
Nøddelunden 25, 5580 Nørre Aaby. Middelfart kommune. Opførselsår: 1985.
Samlet bygningsareal : 172 m2. Samlet erhvervsareal 10 m2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Teglværksvej 30, 5892 Gudbjerg Sydfyn. Svendborg kommune. Opførselsår
1962.
Samlet boligareal 230 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Fåborgvej 54 A, 5762 Vester Skerninge. Svendborg kommune. Opførselsår
1959.
Samlet boligareal 153 m2. Samlet erhvervsareal 48 m2.
Højdevangen 8, Brobyværk 5672 Broby. Faaborg-Midtfyn kommune.
Opførselsår 1973.
Samlet boligareal 113 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Københavns politi.
Ingen landpolitikontorer i private boliger.
Københavns vestegns politi.
Ingen landpolitikontorer i private boliger.
Midt- og vestjyllands politi.
Ingen landpolitikontorer i private boliger.
Midt og vestsjællands politi.
Ingen landpolitikontorer i private boliger.
Nordjyllands politi.
Harald Fischersvej 32, 9480 Løkken. Hjørring kommune. Opførselsår 2006.
Samlet boligareal 159 m2, Samlet erhvervsareal 20 m2. Landpolitiassistent Ib
Andreasen
Margueritvej 5, 9870 Sindal, Hjørring kommune. Opførselsår 1998.
Samlet boligareal 175 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2. Landpolitiassistent Peer
Jensen.
Annavej 5, 9280 Storvorde, Aalborg kommune. Opførselsår 1974.
Samlet boligareal 248 m2. Samlet erhvervsareal 15 m2. Landpolitiassistent
Preben Bundgaard.
Jacob Severinsvej 52. 9370 Hals. Aalborg kommune. Opførselsår 2004.
Samlet boligareal 160 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2. Landpolitiassistent
Karsten Larsson
Smedevej 2, 9520 Skørping. Rebild kommune. Opførselsår 1973.
Samlet boligareal 141 m2. Samlet erhvervsareal 13 m2. Landpolitiassistent Karl
Johan Kristensen Clemmensen.
Aaparken 42, 9620 Aalestrup. Vesthimmmerlands kommune. Opførselsår 1973.
Samlet boligareal 170 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2. Landpolitiassistent Hans
Jørgen Nielsen.
Møllevej 1, 9510 Arden, Mariagerfjord kommune. Opførselsår 2003.
Samlet boligareal 146 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2. Politiassistent Bluhme
Nielsen.
Nordsjællands politi.
Ingen landpolitikontorer i private boliger.
Syd- og sønderjyllands politi.
Søndervang 43, 6261 Bredebro. Tønder kommune. Opførselsår 1974.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samlet boligareal 161 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Storegade 8, 6280 Højer. Tønder kommune. Opførselsår 1892.
Samlet boligareal 252 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Møldamager 42, 6240 Løgumkloster. Tønder kommune. Opførselsår 2005.
Samlet boligareal 165 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Kagebøl 20, 6780 Skærbæk. Tønder kommune. Opførselsår 1977.
Samlet boligareal 202 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Søndergade 55, 6520 Toftlund. Tønder kommune. Opførselsår 1937.
Samlet boligareal 191 m2. Samlet erhversareal 30 m2.
Hattesvej 17, 6792 Rømø. Tønder kommune. Opførselsår 1754.
Samlet boligareal 171 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Engdraget 37, 6870 Ølgod. Varde kommune. Opførselsår 1977.
Samlet boligareal 259 m2. Samlet erhvervsareal 16 m2.
Østparken 58, 6840 Oksbøl. Varde kommune. Opførselsår 1989.
Samlet boligareal 182 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Søvangen 9, 6650 Brørup. Vejen kommune. Opførselsår 2009.
Samlet boligareal 168 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Sydsjællands og Lolland-Falsters politi.
Hovedvejen 25, 4733 tappernøje. Næstved kommune. Opførselsår 1919.
Samlet boligareal 168 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2.
Sydøstjyllands politi.
Nørregade 51, 8783 Hornshyld; Hedensted kommune. Opførselsår 1952.
Samlet boligarel 112 m2. Samlet erhversareal 0 m2. Landpoltiassistent Svend-
Erik Vilhelmsen.
Kirkevej 11, 7130 Juelsminde. Hedensted kommune. Opførselsår 1934.
Samlet boligareal 228 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2. Landpolitiassistent Steen
Ibsen.
Skovgade 4, 7300 Jelling. Vejle kommune. Opførselsår 1890.
Samlet boligareal 221 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2. Politiassistent Benny
Rasmussen.
Syrenhaven 6, 6040 Egtved. Vejle kommune. Opførselsår 2001.
Samlet boligareal 158 m2. samlet erhvervsareal 0 m2. Politiassistent Stig H.
Svendsen. ( Fratrådt fornylig ).
Søndervang 5, 8740 Brædstrup. Horsens kommune. Opførselsår 1974.
Samlet boligareal 170 m2. Samlet erhvervsareal 0 m2. Landpolitiasssistent
Flemming Bækgaard.
Sammenfatning af gennemgangen.
Der er en hel del landpolitibetjente, som varetager deres erhverv fra kontorer i
borgerservicekontorer, som ofte er beliggende i tidligere rådhuse fra før
kommunesammenlægningen d. 1.1.2007. Der er også en hel del
landpolitibetjente som varetager deres funktion fra lokalpolitistationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gennemgangen synes at vise, at der aktuelt kun er 26 landpolitibetjente som har
kontor i egen bolig.
Fyns Politi.
4 landpolitibetjente har kontor i egen bolig. Heraf har 2 overholdt loven om
bygnings- og boligregistrering.
Nordjyllands politi.
7 landpolitibetjente har kontor i egen bolig. Heraf har 3 overholdt loven om
bygnings- og boligregistreing.
Syd- og Sønderjyllands politi.
9 landpolitibetjente har kontor i egen bolig. Heraf har 2 overholdt loven om
bygnings- og boligregistrering.
Sydøstjyllands politi.
5 landpolitibetjente har kontor i egen bolig. Ingen har overholdt loven om
bygnings- og boligregistrering.
Sydsjælland og Lolland-Falsters politi.
1 landpolitibetjent har kontor i egen bolig. Pågældende har ikke overholdt loven
om bygnings- og boligregistrering.
Konklusion.
Landpolitibetjentene udgør en meget lille del af den samlede politistyrke, men
har dannet deres egen lille forening.
Det er meget svært at forestille sig, at landpolitibetjentene ikke også lejlighedsvis
har drøftet indberetningsforpligtelsen efter loven om bygnings- og
boligregistrering, bl.a fodi ca. 27% af landpolitibetjentene rent faktisk har
overholdt denne lov. Det er derfor mest sandsynligt, at de landpolitibetjente, der
ikke har overholdt loven har været helt bevidst om denne lovovertrædelse,
måske ud fra den opfattelse, at når man nu er politimand, så behøver man
naturligvis ikke at overholde en lov som loven om bygnings- og boligregistrering.
Det er min opfattelse, at denne sag endnu engang afspejler det skråplan som
det danske samfund gennem en række år etisk set har bevæget sig nedad.
Måske som en bekræftelse på det gamle udsagn om at : Magt korrumperer.
I disse år har mange kommuner - ikke alle - men langt de fleste på deres
hjemmesider opfordret borgerne til anonymt at angive hinanden for socialt
bedrageri, på helt samme måde som hverdagen var i det tidligere DDR, hvor
STASI ( som kommunerne i Danmark ) stod for hovedparten af borgernes
stikkeri af hinanden.
Når det offentlige i så omfattende en grad som tilfældet er i dag opfordrer
borgerne til at angive hinanden og meget gerne anonymt, så fordrer det vel, at
myndighederne selv skal have fuldstændig orden i egne rækker. Det er
desværre langt fra tilfældet, og sagen her om landpolitibetjentene er blot et
eksempel blandt mange på, at ansatte i det offentlige føler sig hævet over den
lovgivning, vi andre straffes for at overtræde. De aktuelle sager om overlægers
misbrug af forskningsmidler til helt private formål er blot et andet illustrativt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eksempel. Foresillede man sig et øjeblik, at det var muligt på en gang at udføre
en omfattende landsdækkende uanmeldt kontrol af offentligt ansattes forvaltning
af deres stlling ville der blive afdækket et enormt antal sager om misbrug og
lovovertrædelser.
Jeg skal derfor bede dig som justitsminister om at sørge for, at samtlige
landpolitibetjente med kontor i egen bolig omgående beordres til at overholde
loven om bygnings- og boligregistrering, samt planloven.
Jeg forventer også, at du sørger for, at de landpolitbetjente, der har overtrådt
loven om bygnings- og boligregistrering alle straffes efter denne lovs § 8.
Jeg har samtidigt henvendt mig til finansministeren med anmodning om, at han
sørger for at konrollere at kontorholdscirkuleret fremover ikke misbruges til at
overbetale landpolitibetjentene, samt skatteministeren fordi landpolitibetjentene
med stor sandsynlighed har unddraget sig beskatning ved at undlade at give
korrekte oplysninger til BBR registeret, og overbetalingen efter
kontorholdscirkulæret i forhold til de faktiske udgiter.
Endelig fremsender jeg også notatet til orientering for ministeren for by, bolig og
landdistrikter.
Med venlig hilsen
Uffe Thorndahl
Klintholm Havnevej 74
4791 Borre
55893432.
Kopi til:
Rigspolitichefen
Politiforbundet
Danmarks Radio
Ritzaus Bureau.
Transparency International
Borgerretsbevægelsen.