Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Kim Normann Andersen
Professor, Department of IT Management, CBS, Howitzvej 60, 2000 Frederiksberg
Tel. 3815-2437, Mobil 2479-4328, E-mail [email protected]
18. oktober 2014
Notat vedr. Sikkerhedsproblemer i håndtering af persondata i.f.m. det offentliges
digitale kommunikation med borgerne
Dette notat er udarbejdet i.f.m. høring om offentlige myndigheders behandling af persondata. Det
understreges at indholdet i notatet ikke er et angreb på den digitale kommunikation, men derimod
et bidrag til at få fokuseret sikkerhedsberedskabet derhen, hvor der er mest digital kommunikation
og lagring af data og aktuelt mindst opmærksomhed om sikkerhedsproblemerne.
Sikkerhed i kommunikation på nettet indeholder bl.a. hensyn til autencitet af kommunikationen,
kriseberedskab, risiko for hackerangreb, lagring og sporbarhed af kommunikation, legitimitet af
sikkerhedsprocedurer og forudsigelighed af kommunikationen.
Myndigheder og borgere har et symmetrisk ønske om autencitet, men ikke desto mindre har vores
kortlægning af digital post vist at myndighederne kan ændre i dele af dokumenterne efter de er
modtaget og lagret. Vores undersøgelser har også afdækket, at borgerne ikke har sikkerhed for at
de digitale henvendelser besvares ad digital vej. Jeg henviser til vores rapporter om digital post for
uddybning af disse resultater.
Det ultimative krav til sikkerhedsprocedurer er fraværet af sikkerhedsbrist og forståelse af
sikkerhedsprocedurerne. Jeg finder det vigtigt at understrege, at med massiv digital
kommunikation fra mange personer og institutioner, er det uundgåeligt at der vil ske sikkerhedsbrist
og at kommunikationen af sikkerhedsprocedurer for håndtering af persondata m.v. via nettet ikke
bliver overholdt 100% af alle led og personer.
Sikkerhedsudfordringerne for den digitale kommunikation, hvor personfølsomme data kan indgå,
mellem borgerne og den digitale offentlige sektor kan inddeles i tre hovedgrupper:
1.
Digital post mellem offentlige organisationer og borgerne, hvor der
indgår myndighedsfunktioner
2.
Digital post mellem offentlige organisationer og borgerne, hvor der ikke
indgår myndighedsfunktioner
3.
Digital kommunikation ad andre kanaler end digital post
I min optik er sikkerhedsproblemerne store i alle tre felter, men de udspiller sig meget forskelligt og
med store forskelle i trusselsniveauet.
November deadline for tilslutning til digital post er for borgernes vedkommende sat til 1. november.
Det drejer sig dog kun om den kommunikation der knytter sig til gruppe 1 (digital post mellem
offentlige organisationer og borgerne hvor der indgår myndighedsfunktioner). De andre typer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
digital kommunikation, hvor sikkerhedsudfordringerne er større, er
omfattende kommunikationskanaler og ikke omfattet af 1. november deadline.
langt
mere
I den første gruppe (digital post mellem offentlige organisationer og borgerne hvor der
indgår
myndighedsfunktioner) er risikoen knyttet til systemniveau, hvor frygten og
risikoberedskabet for hackerangreb er
størst og den mest umiddelbare. Det andet
sikkerhedsproblem i denne gruppe er de ansattes of borgernes faktiske brug af nemID og
opbevaringen af nemID koderne. Denne individuelle sikkerhedsudfordring er på linie med
sikkerhedsudfordring i.f.t. opbevaring af pinkoder. Eksempelvis kunne man forestille sig at borgerne
og ansatte tager billeder af nemID koderne og lagrer dette mobiltelefon eller andre medier.
I den anden gruppe (digital post mellem offentlige organisationer og borgerne hvor der ikke indgår
myndighedsfunktioner) er den største sikkerhedsrisiko uforudsigeligheden i kommunikationen.
Nogle offentlige myndigheder vil vælge at bruge digital post til modtagelse og forsendelse af digital
post for områder hvor der ikke indgår myndighedskommunikation. Den største risiko i denne
gruppe er at sikkerhedsoplæringen ikke omfatter de ansatte i denne gruppe og der er betydelig
risiko for at der udvikles parallelle registre og dobbelt lagring af kommunikation på lokale og mobile
enheder.
I den tredje og sidste gruppe (digital kommunikation ad andre kanaler end digital post) vil en stor
del af den digitale kommunikation fra nogle kommuner og andre offentlige myndigheder fortsat
ske. Aftalen om digital post pålægger ikke kommunerne at skrotte eksisterende digitale
kommunikationskanaler, hvorfor kommunerne vil vælge den kanal der er billigst og bedst til den
ikke-myndighedsnære kommunikation. Nogle offentlige organisationer har fravalgt og vil fortsat
fravælge digital post som den foretrukne kanal da denne er dyrere og mere besværlig end andre,
eksisterende digitale kanaler. Borgerne og det offentlige vil derfor skulle håndtere flere digitale
kommunikationsveje. Sikkerhed i den tredje gruppe har stort set ingen opmærksomhed i den
offentlige debat, selv om det er her langt den største digitale kommunikation sker. Det gælder
eksempelvis kommunikationen mellem elever, forældre og skolerne, hvor nemID er en mulighed,
men ikke obligatorisk.
Ud fra hensynet til pris og kvalitet kommer digital post ikke ind som første valget i alle offentlige
organisationer. Derfor kan sikkerhedsproblemerne totalt set være forøget med introduktionen af
digital post. De eksisterende kanaler og de sikkerhedsproblemer, der knytter sig til dem vil fortsat
være der, men vil være genstand for mindre opmærksomhed. Der kommer hertil en ny, og mere
systemisk sikkerhedstrussel ind for digital post og nemID, hvor hackerangreb og usikkerhed
om hvilke andre kanaler man skal bruge når digital post ikke fungerer trænger sig mest på.