Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1493792_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. januar 2015
Statsrets- og
Menneskeretskontoret
Le Lise Ravn
2013-629-0323
1056322
NOTAT
om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende
begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab og
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3
1. Baggrund
Folketingets Retsudvalg stillede den 5. april 2013 følgende spørgsmål til
justitsministeren (REU alm. del – spørgsmål 733 (folketingsåret 2012-
13)):
”Hvorledes mener ministeren, at forvaltningslovens § 9, stk. 4,
som blandt andet foreskriver, at myndighederne ikke skal
begrunde afgørelser om udelukkelse fra fællesskab, er
forenelig
med
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention, herunder Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis som beskrevet for
eksempel i ”Onoufriou mod Cypern”, der er citeret i
Landsforeningen KRIMs henvendelse af 26. marts 2013 (jf.
REU alm. del bilag 240)?”
I den omtalte henvendelse, som var rettet til Folketingets Retsudvalg,
anførte Krim, at det i forvaltningslovens § 9, stk. 4, udtrykkeligt er
bestemt, at afgørelser om udelukkelse af indsatte fra fællesskab ikke skal
begrundes. Krim anførte videre, at spørgsmålet om indsattes ret til en
begrundelse for afgørelser om udelukkelse fra fællesskab er afgjort ved
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Herefter anførte Krim om
den dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, der er omtalt i
spørgsmålet:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
1493792_0002.png
”I
Onoufriou mod Cypern
afgjort af EMD den 7. januar 2010
under sagsnummer 24407/04 fandt EMD, at udelukkelse fra
fællesskab af en indsat udgjorde en krænkelse af EMRK artikel
3 blandt andet fordi, den indsatte ikke havde modtaget en
skriftlig begrundelse. Dette fremgår særligt af afgørelsens
præmis 72.”
Justitsministeriet besvarede spørgsmålet den 28. juni 2013. Besvarelsen
indeholdt en omtale af forvaltningslovens regler om begrundelse, af
hensynene bag reglerne om begrænsning af indsattes adgang til aktindsigt
og begrundelse, herunder i sager om udelukkelse fra fællesskab, samt af to
domme fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vedrørende
udelukkelse af indsatte fra fællesskab.
Afslutningsvist anførtes i besvarelsen, at Justitsministeriet sammen med
Direktoratet for Kriminalforsorgen ville foretage en nærmere analyse af
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, herunder dommen i
sagen
Onoufriou mod Cypern,
i forhold til det rejste spørgsmål, og at
Justitsministeriet ville orientere Retsudvalget om resultatet af analysen.
Nærværende notat indeholder resultatet af den nævnte analyse.
Det bemærkes, at den tidligere gældende § 9, stk. 4, i forvaltningsloven pr.
1. januar 2014 er videreført i lovens nugældende § 11, stk. 2.
2. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 3 har
følgende ordlyd:
”Ingen må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf.”
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i sin praksis indfortolket
visse retssikkerhedsgarantier i bestemmelsen.
2.1. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 7. januar
2010 i sag 24407/04,
Onoufriou mod Cypern
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 7. januar 2010 i
sagen
Onoufriou mod Cypern,
som der henvises til i spørgsmålet, handlede
om en klager, som var idømt 18 års fængsel for to drabsforsøg, og som
udeblev efter udgang. Da han blev genindsat i fængslet, blev han sat i
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
isolation i 47 dage, uden at han blev gjort bekendt med den forventede
varighed eller grunden til isolationen. Der blev således først givet en
begrundelse i forbindelse med den nationale ombudsmands behandling af
sagen, og denne begrundelse blev ændret i forbindelse med sagens
behandling ved Menneskerettighedsdomstolen. Myndighederne havde
heller ikke internt gjort nogen optegnelser over, hvilke overvejelser der lå
til grund for afgørelsen om isolationsfængsling. Isolationsfængslingen
skete i øvrigt i en kold og fugtig celle på mindre end 6 m
2
, hvor klageren
ofte måtte besørge i en vandflaske og nylonposer. Endvidere kom han
sjældent ud af cellen og i så fald kun for korte tidsrum. Desuden fik han
ikke fornøden næring, idet han nogle gange kun fik et måltid om dagen, og
han var forhindret i enhver kontakt med andre end fængselspersonalet og i
forbindelse med fremmøde i retten. Herudover var isolationsfængslingen
fortsat i 7 dage efter, at der var truffet beslutning om at ophæve
foranstaltningen.
Efter en vurdering af sagens samlede omstændigheder fandt
Menneskerettighedsdomstolen, at der forelå en krænkelse af EMRK artikel
3.
Domstolen udtalte i dommens præmis 70 følgende
retssikkerhedsgarantier
i
forbindelse
med
afgørelser
isolationsfængsling:
“70. Finally, in order to avoid any risk of arbitrariness resulting
from a decision to place a prisoner in solitary confinement, the
decision must be accompanied by procedural safeguards
guaranteeing the prisoner's welfare and the proportionality of the
measure. First, solitary confinement measures should be ordered
only exceptionally and after every precaution has been taken, as
specified in paragraph 53.1 of the European Prison Rules.
Second, the decision imposing solitary confinement must be
based on genuine grounds both
ab initio
as well as when its
duration is extended. Third, the authorities' decisions should
make it possible to establish that they have carried out an
assessment of the situation that takes into account the prisoner's
circumstances, situation and behaviour and must provide
substantive reasons in their support. The statement of reasons
should be increasingly detailed and compelling as time goes by.
Finally, a system of regular monitoring of the prisoner's physical
and mental condition should also be put in place in order to
ensure that the solitary confinement measures remain
appropriate in the circumstances (see
Ramirez Sanchez,
cited
above, § 139).”
3
om
om
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
Domstolen bemærkede herefter i dommens præmis 71, at klageren ikke på
noget tidspunkt officielt og skriftligt var blevet informeret om årsagen til
isolationen eller dens forventede varighed, samt at myndighederne ikke
havde fremlagt nogen form for formelle optegnelser vedrørende afgørelsen
om at isolere klageren eller senere forlængelser heraf. Domstolen var ikke
overbevist af de cypriotiske myndigheders skiftende forklaringer på
årsagen til isolationsfængslingen, men konkluderede derimod, at klageren
blev isolationsfængslet af årsager, der var uklare, og som aldrig blev
forklaret for ham. Domstolen bemærkede i den forbindelse, at der ikke
forelå nogen dokumentation for, at myndighederne havde taget højde for
alle relevante omstændigheder i sagen, før de anbragte klageren i isolation.
Domstolen lagde også vægt på, at isolationsfængslingen blev opretholdt i 7
dage efter, at der var truffet beslutning om at ophæve den.
Herefter anførte Domstolen følgende i dommens præmis 72, som Krim har
henvist til i sin henvendelse til Retsudvalget.
“72. The Court recalls the recommendations contained in the
report of the CPT [Europarådets Torturkomité] following its
visit to Cyprus in 2004. The CPT considered that any person
placed in solitary confinement should be informed in writing
of the reasons for his confinement. He should be given an
opportunity to express his views and there should be a
possibility to appeal to authorities outside the prison should he
wish to challenge the decision to place him in solitary
confinement or to extend the duration of such confinement.
Further, the confinement should be re-examined at regular
intervals and should cease when no longer merited. The
European Prison Rules also refer to the need for clear
procedures when applying solitary confinement measures.”
I den passage fra Europarådets Torturkomités rapport om komitéens besøg
på Cypern i 2004, der refereres til i dommens præmis 72, og som er citeret
i dommens præmis 42, står følgende:
“A prisoner in isolation or confinement or in respect of whom
such measure is extended, should be informed in writing of the
reasons therefore (it being understood that there might be
reasonable justification for withholding specific details related
to security from the prisoner).”
Europarådets Torturkomité har således anerkendt, at det kan være
berettiget for en myndighed af sikkerhedsmæssige årsager at tilbageholde
nærmere detaljer, når myndigheden giver en indsat en skriftlig begrundelse
for en afgørelse om at udelukke den pågældende fra fællesskab.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
Herefter, i præmis 73, udtalte Domstolen, at ingen af de
retssikkerhedsgarantier, der er påkrævet for at beskytte mod vilkårlig
anvendelse af unødigt restriktive forhold under frihedsberøvelse, blev
iagttaget i sagen.
I den forbindelse fremhævede Domstolen fraværet af en tilfredsstillende
begrundelse, usikkerheden om foranstaltningens varighed, fraværet af et
pålideligt system til registrering af isolationsfængslinger og til at sikre, at
klageren ikke blev holdt isolationsfængslet ud over den autoriserede
periode, fraværet af dokumentation for, at myndighederne foretog en
vurdering af alle relevante omstændigheder, før de traf afgørelse om
isolationsfængsling, samt fraværet af enhver mulighed for at anfægte
afgørelsen.
Herefter gennemgik Domstolen de fysiske forhold mv. under
isolationsfængslingen. I præmis 80 konkluderede Domstolen herom, at de
forhold, som klageren var underlagt under sin isolationsfængsling,
herunder forbuddet mod besøg og de fysiske forhold, forårsagede lidelse,
som klart oversteg det niveau, der uundgåeligt følger med
frihedsberøvelse. Det forhold, at klageren var underlagt sådanne forhold i
47 dage fandtes at udgøre nedværdigende behandling i strid med EMRK
artikel 3.
Herefter konkluderede Domstolen afsluttende i præmis 81, at der i sagen
var sket en krænkelse af EMRK artikel 3.
Når Menneskerettighedsdomstolen fandt artikel 3 krænket, var det således
baseret på en række konkrete omstændigheder vedrørende både fraværet af
retssikkerhedsgarantier ved myndighedernes behandling af sagen og de
fysiske forhold mv., som klageren var underlagt under
isolationsfængslingen, og som Domstolen fandt i sig selv udgjorde
nedværdigende behandling i strid med EMRK artikel 3.
2.2. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 4. juli 2006
i sag 59450/00,
Ramirez Sanchez mod Frankrig
Den 4. juli 2006 afsagde Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
storkammer dom i sagen
Ramirez Sanchez mod Frankrig,
som vedrørte
frihedsberøvelsen af Ilich Ramirez Sanchez (kendt som Sjakalen), der i
1970’erne havde gennemført adskillige terrorangreb og blev regnet som en
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
af verdens farligste terrorister. I 1994 blev han anholdt og
varetægtsfængslet, og i 1997 blev han idømt livstidsstraf for drabet på to
politibetjente. I de første 8 år og 2 måneder af frihedsberøvelsen var han
underkastet ”relativ isolation”, hvor han blev holdt adskilt fra de øvrige
indsatte, men bl.a. havde mulighed for at modtage besøg og breve, og hvor
han havde adgang til en daglig 2-timers gårdtur, aviser og tv.
Den relative isolation blev gennem hele perioden opretholdt ved løbende
forlængelser på tre måneder ad gangen. Forlængelserne var hver gang
ledsaget af en begrundelse affattet i generelle vendinger, som varierede lidt
gennem tiden. Eksempelvis lød myndighedernes begrundelse for en af de
forlængelser, der blev vedtaget efter lidt mere end 7 års isolation, således
(citeret i dommens præmis 62):
”It is necessary to prolong your solitary confinement in order
to preserve order and security in the prison and to avoid your
exerting an influence over your fellow inmates or attempting to
escape.”
Følgende generelle udtalelse om krav til begrundelse mv. fremgår af
dommens præmis 139, som der henvises til i
Onoufriou mod Cypern
(Onoufriou-dommens præmis 70, citeret ovenfor):
”139. However, in order to avoid any risk of arbitrariness,
substantive reasons must be given when a
protracted
[dansk:
langvarig]
period
of solitary confinement is
extended.
The
decision should thus make it possible to establish that the
authorities have carried out a reassessment that takes into
account any changes in the prisoner’s circumstances, situation or
behaviour.
The statement of reasons will need to be
increasingly detailed and compelling the more time goes by.
Furthermore, such measures, which are a form of “imprisonment
within the prison”, should be resorted to only exceptionally and
after every precaution has been taken, as specified in paragraph
53.1 of the Prison Rules adopted by the Committee of Ministers
on 11 January 2006. A system of regular monitoring of the
prisoner’s physical and mental condition should also be set up in
order to ensure its compatibility with continued solitary
confinement.” [fremhævet her]
Domstolen kommenterer ikke de faktisk afgivne begrundelser nærmere, og
begrundelserne kritiseres således ikke.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
Det anføres i dommen, at selv relativ isolation ikke kan opretholdes
uendeligt, men at der i den konkrete sag ikke var grundlag for at statuere
krænkelse af EMRK artikel 3 – bl.a. henset til myndighedernes villighed
til at forsøge at overføre klageren til ordinær strafafsoning kombineret
med, at der var risiko for, at han ville søge at radikalisere sine medfanger.
I en mindretalsudtalelse, hvor navnlig isolationens varighed kritiseres,
udtaler et mindretal på 5 ud af 17 dommere blandt andet, at begrundelserne
findes at være for generelle og savner objektivt bevisgrundlag
(mindretalsudtalelsens præmis 5).
Såvel flertallets som mindretallets udtalelser må ses i sammenhæng med
de omstændigheder, der forelå i den konkrete sag, herunder isolationens
meget lange varighed.
Der ses ikke i øvrigt at foreligge retspraksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, der kan bidrage yderligere til fortolkningen af
EMRK artikel 3 i relation til det rejste spørgsmål vedrørende indsattes ret
til en begrundelse for afgørelser om udelukkelse fra fællesskab.
2.3. Europarådets Torturkomités rapport om Danmark af 25.
september 2008
Menneskerettighedsdomstolen lagde i sagen
Onoufriou mod Cypern
vægt
på Europarådets Torturkomités udtalelser i forbindelse med komitéens
besøg på Cypern i 2004.
I den forbindelse bemærkes, at Torturkomitéen i sin rapport af 25.
september 2008 om komitéens besøg i Danmark tidligere samme år
(CPT/Inf (2008) 26) udtalte sig vedrørende de danske myndigheders
begrundelser for placering af indsatte og varetægtsarrestanter i særlige
enheder for negativt stærke indsatte.
På rapportens side 24 udtalte Europarådets Torturkomité sig således
generelt om myndighedernes afgørelser om at placere indsatte i særlige
enheder for negativt stærke indsatte:
”[…] prisoners should as far as possible have access to
information concerning the reasons for their placement in a
unit for “negatively strong” prisoners (it being understood that
there might be reasonable justification for withholding from
the prisoner specific details related to security) […]”
7
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
Videre udtalte komitéen sig på rapportens side 26 om myndighedernes
afgørelser om at anbringe varetægtsarrestanter i Politigårdens Fængsel i
København, som er en særlig arrestafdeling for blandt andet negativt
stærke indsatte, der er voldelige eller truende over for andre:
“As regards more particularly the allocation of remand
prisoners to the establishment [Politigårdens Fængsel] […]
prisoners should as far as possible be kept informed of the
reasons for their placement (it being understood that there
might be reasonable justification for withholding from the
prisoner specific details related to the investigation and
security) […]”
Europarådets Torturkomité har således også i forhold til Danmark
anerkendt, at det kan være berettiget for myndighederne – blandt andet af
sikkerhedsmæssige årsager – at tilbageholde visse oplysninger fra en
indsat, når myndigheden begrunder en afgørelse om at anbringe den
indsatte i en særlig enhed, konkret særlige enheder for negativt stærke
indsatte.
Sager om anbringelse af indsatte på særlige afdelinger for negativt stærke
indsatte er omfattet af de samme regler i forvaltningsloven om begrænset
begrundelsespligt mv. som sager om udelukkelse af indsatte fra
fællesskab. Det er således de samme hensyn, der ligger til grund for den
begrænsede begrundelsespligt mv. i begge tilfælde, se nærmere afsnit 3.1.
nedenfor.
3. Dansk lovgivning og praksis
3.1. Forvaltningslovens regler om begrundelse og partsaktindsigt
Forvaltningsloven gælder for behandlingen af sager, hvori der er eller vil
blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, jf. lovens § 2, stk. 1,
herunder også sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab.
3.1.1. Begrundelse
Ifølge forvaltningslovens § 22 skal en afgørelse, når den meddeles
skriftligt, være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud
giver den pågældende part medhold. Det følger af forvaltningslovens § 23,
stk. 1, 1. pkt., at den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan
8
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre
afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.
Ifølge forvaltningslovens § 24, stk. 1, skal en begrundelse for en afgørelse
indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er
truffet (stk. 1, 1. pkt.). I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror på
et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn,
der har været bestemmende for skønsudøvelsen (stk. 1, 2. pkt.).
Det følger af bestemmelsens stk. 2, at begrundelsen endvidere om
fornødent skal indeholde en kort redegørelse for de oplysninger
vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig
betydning for afgørelsen.
Ifølge bestemmelsens stk. 3, gælder § 24, stk. 1, 2. pkt., og § 24, stk. 2,
ikke i de sager, der er nævnt i forvaltningslovens § 11, stk. 2. Denne
bestemmelse omhandler bl.a. sager om udelukkelse fra fællesskab i
forbindelse med varetægtsfængsling og fuldbyrdelse af fængselsstraf og
forvaring.
Når der træffes afgørelse om udelukkelse af en indsat fra fællesskab, kan
den indsatte således efter forvaltningslovens regler om begrundelse gøre
krav på en skriftlig begrundelse, som indeholder en henvisning til de
retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. Den indsatte har
derimod ikke efter disse regler krav på oplysninger om de hovedhensyn,
der i forbindelse med et administrativt skøn har været bestemmende for
skønsudøvelsen, eller på en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende
sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for
afgørelsen.
3.1.2. Partens aktindsigt
Forvaltningslovens kapitel 4 indeholder reglerne om adgang til aktindsigt
for den, der er part i en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af
en forvaltningsmyndighed. Efter hovedreglen i § 9, stk. 1, kan parten
forlange at blive gjort bekendt med sagens dokumenter.
Imidlertid er en række sager, dokumenter og oplysninger undtaget fra
retten til partsaktindsigt efter kapitel 4. Således fremgår det af
forvaltningslovens § 11, stk. 2, at bestemmelserne i kapitel 4 ikke gælder i
9
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
visse sager i forbindelse med varetægtsfængsling samt fuldbyrdelse af
fængselsstraf og forvaring, herunder i sager om udelukkelse fra fællesskab.
En indsat, der udelukkes fra fællesskab, har således som udgangspunkt
ikke krav på aktindsigt i sagen.
I forbindelse med behandling af en anmodning om partsaktindsigt i en sag
om udelukkelse fra fællesskab, skal det imidlertid overvejes, om der kan
gives aktindsigt efter meroffentlighedsprincippet, jf. forvaltningslovens §
10, stk. 2, jf. § 11, stk. 2.
3.1.3. Hensynene bag reglerne om begrænsning af indsattes adgang til
aktindsigt og begrundelse, herunder i sager om udelukkelse fra fællesskab
Reglerne om begrænsning i indsattes adgang til aktindsigt og begrundelse,
herunder i sager om udelukkelse fra fællesskab, blev indført ved lov nr.
382 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
forvaltningsloven (Fangeflugt og begrænsning i indsattes adgang til
aktindsigt m.v.). Det fremgår af pkt. 3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, jf. L 140 af 27. februar 2002, at lovforslaget bygger på en
udtalelse, som Straffelovrådet afgav i 1996, jf. bilag 3 til Straffelovrådets
betænkning nr. 1355/1998 om en lov om fuldbyrdelse af straf mv.
Der fremgår endvidere følgende af pkt. 3.3.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger om afskæring af retten til aktindsigt og begrundelse:
”Justitsministeriet kan tiltræde, at der alene bør ske
begrænsninger i adgangen til partsaktindsigt efter
forvaltningsloven, hvis der foreligger tungtvejende grunde. Det
samme gælder med hensyn til fravigelse af forvaltningslovens
krav til indholdet af begrundelsen for afgørelser.
Der er således tale om væsentlige forvaltningsretlige
partsrettigheder, der skal være med til at sikre, at den person,
som en forvaltningsmyndigheds afgørelse er rettet til, kan
varetage sine interesser. Indskrænkning i disse rettigheders
anvendelsesområde bør derfor kun komme på tale, når der
foreligger særlige grunde.
I den forbindelse taler en række hensyn som anført af
Straffelovrådets flertal med betydelig vægt for at begrænse
10
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
retten til partsaktindsigt og begrundelse i visse sager om
straffuldbyrdelse.
Det drejer sig i første række om hensynet til medindsatte, som
bl.a. kan risikere at blive udsat for vold, trusler mv., hvis de
afgiver belastende oplysninger til kriminalforsorgen om f.eks. en
såkaldt stærk indsat, som udnytter sin magtposition i fængslet.
Med de gældende regler har en medindsat således ingen garanti
for, at den pågældende stærke indsatte ikke efterfølgende
gennem reglerne om partsaktindsigt opnår kendskab til de
afgivne oplysninger. Det er derfor meget forståeligt, hvis
medindsatte i situationer af denne karakter viger tilbage fra at
give kriminalforsorgen oplysninger, der ville kunne indgå i
grundlaget for en sag om f.eks. overførsel af den stærke indsatte
til en af de særlige afdelinger, der er oprettet for netop at kunne
adskille indsatte, som udviser truende og chikanøs adfærd mv.,
fra andre indsatte.
Også hensynet til fængselsansatte, som til brug for sager om
overførsel til anden afdeling mv. afgiver belastende oplysninger
om en indsat, taler for at begrænse retten til partsaktindsigt i
visse sager om straffuldbyrdelse. Hermed vil det således være
muligt at fjerne den utryghed, som de ansatte og deres familier
ellers kan føle, fordi vedkommende indsatte efter de gældende
regler kan have ret til aktindsigt i de pågældende oplysninger.
I det anførte ligger samtidig, at en begrænsning i retten til
aktindsigt må forventes at få den konsekvens, at der fremover vil
tilgå kriminalforsorgen flere oplysninger fra medindsatte,
således at det i yderligere omfang bliver muligt at tilvejebringe
det nødvendige grundlag for bl.a. afgørelser om overførsel af
stærke indsatte til særlige afdelinger.”
På den baggrund fandt Justitsministeriet efter en samlet afvejning af de
forskellige hensyn, at der – som foreslået af Straffelovrådets flertal – burde
indsættes en bestemmelse i forvaltningsloven, der i forbindelse med visse
sager om varetægtsfængsling samt fuldbyrdelse af fængselsstraf og
forvaring afskar retten til aktindsigt, samt at begrundelsen for afgørelser i
de pågældende sager burde begrænses.
3.2. Reglerne om udelukkelse af indsatte fra fællesskab
3.2.1. Indledning
Reglerne om administrativ udelukkelse af indsatte fra fællesskab fremgår
af straffuldbyrdelsesloven og af bekendtgørelse om udelukkelse fra
fællesskab.
11
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
3.2.2. Straffuldbyrdelsesloven
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 33, at en indsat så vidt muligt skal
have adgang til fællesskab med andre indsatte. §§ 63-64 regulerer
adgangen til at udelukke indsatte fra fællesskab. De mulige grundlag for
udelukkelse fra fællesskab fremgår af § 63, stk. 1-3:
Ӥ
63.
Kriminalforsorgsområdet kan udelukke en indsat fra
fællesskab med andre indsatte, hvis det er nødvendigt
1) for at forebygge undvigelse, strafbar
virksomhed eller voldsom adfærd,
2) for at gennemføre foranstaltninger, der er
nødvendige af sikkerhedshensyn eller for at
forebygge smittefare, eller
3) fordi den indsatte udviser en grov eller oftere
gentagen utilladelig adfærd, som er åbenbart
uforenelig med fortsat ophold i fællesskab
med andre indsatte.
Stk. 2.
Kriminalforsorgsområdet kan undtagelsesvis udelukke
en indsat fra fællesskab med andre indsatte i op til 5 dage, hvis
det er nødvendigt for at beskytte den indsatte mod overgreb.
Stk. 3.
Såfremt der er grund til at antage, at betingelserne i stk.
1 for udelukkelse fra fællesskab er opfyldt, kan
Kriminalforsorgsområdet midlertidigt udelukke den indsatte
fra fællesskab med andre indsatte, mens spørgsmålet om
udelukkelse behandles. Er der grund til at antage, at
betingelserne i § 25 for overførsel til lukket fængsel eller i § 26
for overførsel mellem ensartede lukkede afsoningsinstitutioner
eller i § 2 for overførsel til arresthus er opfyldt, kan
Kriminalforsorgsområdet også midlertidigt udelukke den
indsatte fra fællesskab med andre indsatte, mens spørgsmålet
om overførsel behandles.”
Straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 6-9, indeholder regler om bl.a.
forholdsmæssighed, skånsomhed og varighed af udelukkelse fra
fællesskab:
”Stk.
6.
Udelukkelse fra fællesskab må ikke foretages, hvis
udelukkelsen efter indgrebets formål og den krænkelse og det
ubehag, som indgrebet må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb.
Stk. 7.
Udelukkelse fra fællesskab skal gennemføres så
skånsomt som omstændighederne tillader.
Stk. 8.
Udelukkelse fra fællesskab skal straks bringes til ophør,
når betingelserne herfor ikke længere er opfyldt.
Kriminalforsorgsområdet skal mindst én gang om ugen
overveje spørgsmålet om helt eller delvis at bringe
udelukkelsen fra fællesskab til ophør.
12
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
Stk. 9.
Udelukkelse fra fællesskab må ikke overstige 3
måneder. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan dog træffe
afgørelse om udelukkelse fra fællesskab i mere end 3 måneder,
såfremt der foreligger helt særlige omstændigheder. I givet fald
finder stk. 8, 2. pkt., tilsvarende anvendelse.”
De ovenfor nævnte regler gælder ved fuldbyrdelse af idømt fængselsstraf
og forvaring, jf. straffuldbyrdelseslovens § 1. Endvidere finder reglerne
tilsvarende anvendelse ved administrativ udelukkelse fra fællesskab af
varetægtsarrestanter, jf. bekendtgørelse om udelukkelse fra fællesskab § 1,
stk. 1, 2. pkt., jf. retsplejelovens § 776, 1. pkt.
3.2.3. Bekendtgørelse om udelukkelse fra fællesskab
I bekendtgørelse om udelukkelse fra fællesskab (bekendtgørelse nr. 283 af
26. marts 2012) er der fastsat detaljerede regler om behandlingen af sager
om udelukkelse af indsatte fra fællesskab.
Afgørelser om udelukkelse fra fællesskab
Inden der træffes en afgørelse om udelukkelse fra fællesskab, skal den
indsatte gøres bekendt med adgangen til at lade sig bistå og have lejlighed
til at udtale sig, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1. Afgørelsen om
udelukkelse fra fællesskab træffes på grundlag af de foreliggende
oplysninger. Institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, afgør,
om det af hensyn til klarlæggelse af sagens omstændigheder er påkrævet at
indhente yderligere oplysninger eller foretage afhøring af personale eller
indsatte, jf. § 5, stk. 2.
Af bekendtgørelsens § 5, stk. 4 og 5, følger en særlig notatpligt vedrørende
afgørelser om udelukkelse fra fællesskab:
”Stk.
4.
Der skal gøres notat om den trufne afgørelse. Notatet
skal indeholde
1) en gengivelse af, hvad der er indberettet,
2) oplysning om, hvilke bestemmelser der er overtrådt,
3) oplysning om afgørelsen,
4) oplysning om dato og klokkeslæt for, hvornår afgørelsen er
meddelt den indsatte,
5) oplysning om, at den indsatte er orienteret om muligheden
for at klage til justitsministeren,
6) oplysning om, hvornår fristen for at indgive klage udløber,
jf. straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 2, og
13
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
7) oplysning om, at den indsatte er orienteret om hvilke
retsregler, afgørelsen er truffet i henhold til, jf.
forvaltningslovens § 24, stk. 3, 1. pkt., jf. § 24, stk. 1, 1. pkt.
Stk. 5.
Notatet skal herudover indeholde en gengivelse af de
afgivne forklaringer, som skal protokolleres, mens den, der
afgiver forklaring, er til stede. Notatet skal endvidere
indeholde nærmere oplysning om på hvilket grundlag,
afgørelsen er truffet. Videre skal notatet indeholde oplysninger
om eventuelle begrænsninger i retten til på ethvert tidspunkt at
lade sig bistå af andre. Notatet skal indeholde en begrundelse
for afgørelsen. Begrundelsen skal indeholde en henvisning til
de retsregler, afgørelsen er truffet efter, og angive hvilke
hovedhensyn, der har været bestemmende for skønnet, ligesom
de faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning
for afgørelsen, skal fremgå.”
Myndighedernes notat om en truffen afgørelse om udelukkelse fra
fællesskab skal således bl.a. indeholde en begrundelse, der lever op til
forvaltningslovens almindelige begrundelseskrav. Den indsatte har som
udgangspunkt ikke krav på indsigt heri, men notatet vil indgå i
behandlingen af en indsats klage til Justitsministeriet (Direktoratet for
Kriminalforsorgen) over afgørelsen om udelukkelse fra fællesskab,
ligesom notatet skal medsendes indberetningen til Justitsministeriet
(Direktoratet for Kriminalforsorgen), når en indsat har været udelukket fra
fællesskab i 14 dage, jf. bekendtgørelsens § 10, stk. 1, jf. nedenfor.
Rettigheder og tilbud ved udelukkelse fra fællesskab i mere end 14 dage
For indsatte, der har været udelukket fra fællesskab i mere end 14 dage,
gælder særlige rettigheder og tilbud, som de skal vejledes om, jf.
bekendtgørelsens § 6. Således påhviler det bl.a. personalet løbende at være
særligt opmærksom på, om den indsatte har behov for øget
personalekontakt, tilsyn af læge, herunder en psykiater m.v. Det påhviler
desuden personalet at være opmærksom på, at dette behov øges i takt med
varigheden af udelukkelsen fra fællesskab, jf. § 6, stk. 1.
Endvidere skal personalet være særligt opmærksom på, om der kan ske
lempelser, f.eks. i form af fællesskab med andre indsatte i cellen eller
under gårdtur, mulighed for at arbejde i fællesskab, eller aktiviteter i
fritiden med andre indsatte eller med personalet, jf. § 6, stk. 2.
En indsat, der har været udelukket fra fællesskab i mere end 14 dage, har
endvidere ret til tilbud om regelmæssige og længerevarende samtaler med
f.eks. psykolog, læge eller præst, at få stillet gratis TV til rådighed samt til
14
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
særlig adgang til eneundervisning og arbejde, herunder anden godkendt
aktivitet, ”som kan medvirke til at mindske den særlige belastning og
risiko for forstyrrelse af det psykiske helbred, som er forbundet med
udelukkelse fra fællesskab”, jf. § 6, stk. 3.
For indsatte, som har været udelukket fra fællesskab i mere end 3
henholdsvis 6 måneder, samt for indsatte under 18 år, som har været
udelukket fra fællesskab i mere end 4 uger, gælder yderligere rettigheder
vedrørende øget kontakt med andre, jf. §§ 7 og 8.
Notatpligt vedrørende myndighedernes løbende overvejelser
Efter bekendtgørelsens § 9 gælder også en særlig notatpligt for
myndighedernes løbende overvejelser om at bringe en udelukkelse fra
fællesskab til ophør:
”§ 9. Når udelukkelse fra fællesskab bringes til ophør, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 8, 1. pkt., skal der gøres
notat om dato og klokkeslæt for udelukkelsens ophør.
Stk. 2. Der skal endvidere gøres notat om institutionens
overvejelser efter straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 8, 2. pkt.,
om helt eller delvis at bringe udelukkelsen til ophør, herunder
om dato og klokkeslæt for overvejelserne. Notatet skal
endvidere indeholde en plan for, hvordan den indsatte kan
bringes tilbage til fællesskabet, herunder hvordan der kan
lempes i udelukkelsen fra fællesskab, jf. § 6, stk. 2.
Stk. 3. Det i stk. 2 nævnte notat skal godkendes af
institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil.
Institutionens leder kan ikke delegere denne kompetence til
andre
end
vicefængselsinspektør/økonomichef/vicearrestinspektør.”
Særlige procedurer ved udelukkelse i mere end 14 dage/3 måneder
Efter bekendtgørelsens § 10 og § 11 gælder der særlige procedurekrav, når
en udelukkelse har varet i mere end 14 dage henholdsvis 3 måneder:
Ӥ
10.
Når en indsat har været udelukket fra fællesskab i 14
dage, skal det indberettes til Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Tilsvarende gælder ved afslutningen af
hver efterfølgende 14 dages periode. Sammen med
indberetningen skal der indsendes kopi af det i § 5, stk. 4 og 5,
nævnte notat og kopi af de i § 9, stk. 2, nævnte notater.
§ 11.
Såfremt institutionen finder, at det helt undtagelsesvis er
nødvendigt at udelukke den indsatte fra fællesskab for en
15
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
periode, der overstiger 3 måneder, skal institutionen sende en
indstilling herom til Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Det påhviler institutionen at indsende
indstillingen til direktoratet, så den modtages 2 uger inden
udelukkelsen har varet 3 måneder, med henblik på at
direktoratet kan træffe afgørelse, inden udelukkelsens varighed
overstiger 3 måneder.
Stk. 2.
Forinden Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, træffer afgørelse, har den indsatte ret til en
samtale med en repræsentant for direktoratet. Institutionen skal
i indstillingen anføre, at den indsatte er gjort bekendt med
denne ret, og om den indsatte ønsker at benytte sig heraf.
Stk.
3.
Hvis
Justitsministeriet,
Direktoratet
for
Kriminalforsorgen, har truffet afgørelse om udelukkelse fra
fællesskab i mere end 3 måneder, skal institutionen til brug for
direktoratets overvejelser om helt eller delvist at bringe
udelukkelsen fra fællesskab til ophør mindst én gang om ugen
indsende de i medfør af § 9, stk. 2, udarbejdede notater til
direktoratet.
3.3. Praksis vedrørende begrundelse mv. i sager om udelukkelse fra
fællesskab
I det følgende beskrives Direktoratet for Kriminalforsorgens praksis
vedrørende begrundelse mv. i sager om udelukkelse fra fællesskab således
som oplyst af Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Afgørelser om udelukkelse fra fællesskab
Afgørelser om udelukkelse fra fællesskab træffes i fængslet eller
arresthuset som hovedregel af personale med ledelsesbeføjelser. Efter to
ugers udelukkelse fra fællesskab efterprøver Direktoratet for
Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgsområdets
vurdering,
hvilket
kriminalforsorgsområdet skal fortsætte med hver 14. dag herefter. Er der
undtagelsesvis behov for, at den indsatte skal være udelukket fra
fællesskab ud over tre måneder, overtager Direktoratet for
Kriminalforsorgen behandlingen af sagen.
Førend der træffes afgørelse om udelukkelse fra fællesskab, afholdes en
samtale med den indsatte. Vidneudsagn, der lægges til grund for afgørelser
om udelukkelse fra fællesskab, vurderes grundigt, og de skal således som
16
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
hovedregel være underbygget enten af flere medindsatte eller af
personalet. Der er i sagsbehandlingen stort fokus på, at alle relevante
dokumenter og notater ligger på sagen.
I hovedparten af sagerne varer udelukkelsen fra fællesskab mindre end 14
dage.
Begrundelse
Når der træffes afgørelse om udelukkelse af en indsat fra fællesskab,
orienteres den indsatte som udgangspunkt mundtligt om afgørelsen og om
i henhold til hvilke retsregler, afgørelsen er truffet (delvis begrundelse).
Der udarbejdes altid en fuldstændig skriftlig begrundelse, som opbevares
på sagen, og den (delvise) begrundelse udleveres til den indsatte efter
dennes anmodning, hvad enten anmodningen fremsættes lige efter,
afgørelsen er truffet, eller på et senere tidspunkt. Udgangspunktet er – som
det følger af forvaltningslovens § 24, stk. 3, 1. pkt., jf. § 11, stk. 2 – at den
skriftlige (delvise) begrundelse alene indeholder en henvisning til de
retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. Retsreglernes ordlyd
gengives i begrundelsen. Således vil det eksempelvis fremgå af
begrundelsen for en afgørelse om udelukkelse fra fællesskab, som er
truffet i henhold til straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 1, nr. 1, at
udelukkelsen sker ”for at forebygge undvigelse, strafbar virksomhed eller
voldsom adfærd.” Se nærmere afsnit 3.2.2 ovenfor om de mulige grundlag
for udelukkelse fra fællesskab.
Efter Direktoratet for Kriminalforsorgens praksis overvejes det altid, om
det er muligt som led i begrundelsen at give den indsatte yderligere
oplysninger, end hvad der følger af forvaltningslovens regler om
begrundelse (meroffentlighed). Det kan ske enten i form af en fuld
begrundelse, svarende til, hvad der ville følge af forvaltningslovens
almindelige begrundelsesregler, eller ved at den indsatte modtager flere
oplysninger end henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen
er truffet, men færre oplysninger end ved en fuld begrundelse. Det
relevante personale instrueres om denne praksis som led i deres oplæring,
og på det elektroniske skema, som personalet udfylder i forbindelse med
afgørelser om udelukkelse fra fællesskab og ved udfærdigelse af
ugenotater, er der et felt til afkrydsning af, om der er givet adgang til
meroffentlighed (i form af det fulde oplysningsgrundlag).
17
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
Der tilbageholdes ikke oplysninger fra den indsatte, medmindre der er et
sagligt grundlag herfor. Normalt meddeles der ikke oplysninger i medfør
af meroffentlighedsprincippet i sager, der ligger inden for kernen af
anvendelsesområdet for forvaltningslovens § 11, stk. 2, det vil sige, hvor
der er et hensyn til medindsatte eller ansatte i institutionen, eller hvor der
er tale om negativt stærke indsatte.
Udelukkelsens varighed og den løbende vurdering af sagen
Afgørelser om udelukkelse fra fællesskab træffes ikke for en bestemt
periode, ligesom der heller ikke opereres med ”forlængelser”. Den indsatte
modtager derfor som udgangspunkt heller ikke oplysninger om, hvor
længe udelukkelsen fra fællesskab vil vare. Det skyldes, at udelukkelse fra
fællesskab kun må opretholdes, så længe betingelserne fortsat er til stede.
Når dette ikke længere er tilfældet, skal udelukkelsen fra fællesskab
bringes til ophør straks.
Kriminalforsorgsområdet skal mindst én gang om ugen overveje
spørgsmålet om helt eller delvist at bringe udelukkelsen fra fællesskab til
ophør, jf. straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 8. I praksis foretages løbende
en vurdering af, hvorvidt de omstændigheder, som ligger til grund for en
udelukkelse, fortsat er til stede.
I overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om udelukkelse fra
fællesskab nedfældes de nævnte ugentlige overvejelser i såkaldte
ugenotater, som også indeholder en udslusningsplan. Det vil således
fremgå heraf, på hvilket grundlag udelukkelsen af den indsatte fra
fællesskab opretholdes, samt hvad planen er for, at udelukkelsen kan
bringes til ophør.
Ugenotaterne godkendes af den øverste ledelse i institutionen, som tager
stilling til det videre forløb.
Den indsattes adgang til oplysninger om udelukkelsens varighed og den
løbende vurdering af sagen
Der er som udgangspunkt ikke adgang til partsaktindsigt i sager om
udelukkelse af indsatte fra fællesskab, jf. forvaltningslovens § 11, stk. 2, se
nærmere afsnit 3.1.3 ovenfor. Dog skal det altid overvejes, om der kan
gives adgang til meroffentlighed, jf. herved forvaltningslovens § 10, stk. 2.
I overensstemmelse hermed vil den indsatte i en række tilfælde modtage
18
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
mundtlige oplysninger fra sagen på myndighedens initiativ, når
omstændighederne tillader det. Ligeledes kan den indsatte efter anmodning
få udleveret ugenotater eller oplysninger herfra på skrift, i det omfang der
er adgang til meroffentlighed.
Selvom det i almindelighed ikke på forhånd kan afgøres, hvor længe en
udelukkelse fra fællesskab vil vare, vil oplysninger fra sagen i visse
tilfælde kunne give en indikation heraf. Det gælder navnlig i tilfælde, hvor
den indsatte som følge af den udviste adfærd ikke kan vende tilbage til den
samme afdeling, men afventer overførsel til en anden afdeling eller
institution, og hvor udslusningsplanen indeholder oplysning om
tidshorisonten for plads på en anden afdeling eller institution. Desuden vil
der være tilfælde, hvor ophør af udelukkelsen beror på forhold, som den
indsatte i princippet selv råder over, eksempelvis ophør med en bestemt
adfærd.
Gennemgang af sager fra 2012 og 2013
Direktoratet for Kriminalforsorgen fører en årlig statistik med antallet af
afgørelser om udelukkelse fra fællesskabet. Der føres ikke statistik med
antallet af afgørelser, hvor meroffentlighedsprincippet er anvendt.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for nærværende analyse
gennemgået 75 sager fra 2012 og 75 sager fra 2013 om udelukkelse af
indsatte fra fællesskab. Der træffes årligt omkring 550-600 afgørelser om
udelukkelse fra fællesskab. De gennemgåede sager udgør således, hvad der
svarer til mindst 10 % af alle sager over en 2-årig periode.
Gennemgangen viser, at der i ca. 43 % af de gennemgåede sager fra 2012
blev givet en fuld begrundelse for afgørelse om udelukkelse fra
fællesskabet, mens der i de resterende ca. 57 % af sagerne blev givet en
delvis begrundelse.
I ca. 47 % af de gennemgåede sager fra 2013 blev der givet en fuld
begrundelse, mens der i de resterende ca. 53 % af sagerne blev givet en
delvis begrundelse.
At der blev givet en delvis begrundelse, betyder i denne sammenhæng
enten, at der i begrundelsen alene er henvist til de retsregler, i henhold til
hvilke afgørelsen er truffet, eller at den indsatte har modtaget oplysninger
19
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
ud over hjemmelsgrundlaget, men ikke det fulde oplysningsgrundlag i
sagen.
4. Justitsministeriets vurdering af forholdet mellem regler og praksis i
Danmark og EMRK artikel 3
Som
det
fremgår
ovenfor,
har
Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstol i forhold til EMRK artikel 3 stillet krav om
visse retssikkerhedsgarantier i forbindelse med afgørelser om udelukkelse
af indsatte fra fællesskab, bl.a. med henblik på at sikre mod vilkårlighed
samt sikre den indsattes velbefindende og foranstaltningens
proportionalitet. Afgørelserne i de to domme, som er omtalt ovenfor, må
ses i sammenhæng med de konkrete forhold, der forelå til pådømmelse i
hver af de to sager. Justitsministeriet kan dog særligt fremhæve følgende
generelle elementer fra de to domme (Onoufriou
mod Cypern
præmis 70
og
Ramirez Sanchez mod Frankrig
præmis 139):
-
-
-
Udelukkelse fra fællesskab må kun ske undtagelsesvist og som en
sidste udvej.
Både den oprindelige afgørelse og senere forlængelser skal have et
sagligt grundlag.
Myndighedernes afgørelser skal gøre det muligt at konstatere, at
der er foretaget en afvejning, hvor der er taget højde for den
indsattes forhold og adfærd (circumstances, situation and
behaviour). Myndighederne skal i den forbindelse angive en
fyldestgørende begrundelse (provide substantive reasons in their
support).
Begrundelserne skal være stadigt mere detaljerede og
overbevisende (detailed and compelling), jo længere tid, der er
gået.
Der skal etableres et system til overvågning af den indsattes fysiske
og mentale tilstand, så det løbende kan sikres, at udelukkelse fra
fællesskab fortsat er en proportional foranstaltning.
-
-
Udelukkelsens undtagelsesvise karakter, saglighed og proportionalitet
Den danske ordning vedrørende udelukkelse af indsatte fra fællesskab er,
som det fremgår, indrettet til at sikre foranstaltningens undtagelsesvise
karakter, saglighed og proportionalitet, ligesom ordningen giver gode
muligheder for at overvåge den indsattes fysiske og mentale tilstand. Der
kan i den forbindelse navnlig fremhæves følgende:
20
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
Efter de danske regler skal en indsat så vidt muligt have adgang til
fællesskab.
Udelukkelse
fra
fællesskab
efter
reglerne
i
straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 1-3, kan kun ske, når det er
”nødvendigt” af hensyn til et af de oplistede formål, eller midlertidigt –
mens sagen behandles – såfremt der er grund til at antage, at betingelserne
i § 63, stk.1, for udelukkelse fra fællesskab er opfyldt, eller såfremt der er
grund til at antage, at betingelserne i § 25 for overførsel til lukket fængsel
eller i § 26 for overførsel mellem ensartede lukkede afsoningsinstitutioner
eller i § 28 for overførsel til arresthus er opfyldt. Det fremgår direkte af
straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 6, at udelukkelse fra fællesskab ikke må
foretages, hvis udelukkelsen efter sit formål og den krænkelse og det
ubehag, den må antages at forvolde, vil være et uforholdsmæssigt indgreb.
Krav om forholdsmæssighed er også indbygget i selve gennemførelsen af
foranstaltningen, idet udelukkelse fra fællesskab skal foretages så
skånsomt, som omstændighederne tillader (straffuldbyrdelseslovens § 63,
stk. 7). For indsatte, der har været udelukket fra fællesskab i 14 dage eller
mere, gælder der efter bekendtgørelse om udelukkelse af indsatte fra
fællesskab specifikke rettigheder og tilbud bl.a. i form af øget mulighed
for kontakt med andre og regelmæssige samtaler med f.eks. præst, læge
eller psykolog. Det påhviler personalet at være særligt opmærksom på, om
der kan ske lempelser, om den indsatte har behov for øget
personalekontakt eller tilsyn af læge eller psykiater mv., og at dette behov
øges i takt med varigheden af udelukkelsen fra fællesskab.
I Danmark træffes afgørelser om udelukkelse fra fællesskab ikke for en
bestemt periode, ligesom der ikke opereres med forlængelser. Der træffes
således én afgørelse om udelukkelse fra fællesskab, hvis forudsætninger
løbende revurderes. Der er krav om ugentlig revurdering af
forudsætningerne, men i praksis sker revurderingen løbende. Udelukkelsen
fra fællesskab skal straks bringes til ophør, når betingelserne herfor ikke
længere er til stede.
Kun hvor der foreligger helt særlige omstændigheder, kan udelukkelse fra
fællesskab overstige 3 måneder, og i så fald overtager Direktoratet for
Kriminalforsorgen behandlingen af sagen. I praksis varer de fleste tilfælde
af udelukkelse fra fællesskab mindre end 2 uger.
Begrundelse og dokumentation
21
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
Et centralt kritikpunkt i sagen
Onoufriou mod Cypern
var, at de cypriotiske
myndigheder ikke havde kunnet fremlægge nogen form for formelle
optegnelser vedrørende afgørelsen om at isolere klageren. Således var der
ingen dokumentation for, at myndighederne havde foretaget en vurdering
af alle relevante omstændigheder i sagen, før de traf afgørelsen om
isolation.
I modsætning hertil indebærer den danske ordning, at den indsatte skal
gøres bekendt med adgangen til at lade sig bistå og have lejlighed til at
udtale sig, førend der træffes afgørelse om udelukkelse fra fællesskab.
Den indsatte modtager altid som minimum en delvis begrundelse for
udelukkelsen i form af oplysning om de retsregler, i henhold til hvilke
afgørelsen er truffet – på skrift, hvis det ønskes.
Når der træffes afgørelse om udelukkelse fra fællesskab, skal
myndighederne udfærdige et – som udgangspunkt internt – notat, som bl.a.
skal indeholde en begrundelse, der lever op til forvaltningslovens
almindelige begrundelseskrav.
Herudover gælder der en særlig notatpligt for myndighedernes løbende
overvejelser efter straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 8, om, hvorvidt
betingelserne for udelukkelse fra fællesskab fortsat er opfyldt.
Den indsatte kan få udleveret disse notater eller oplysninger herfra, i det
omfang der er adgang til meroffentlighed.
Der tages altid stilling til spørgsmålet om eventuel meroffentlighed, når en
afgørelse om udelukkelse af indsatte fra fællesskab begrundes. Således
foretages der en konkret vurdering i hver enkelt sag, og der tilbageholdes
kun oplysninger fra den indsatte, når saglige hensyn som de, der ligger til
grund for reglerne om begrænsning af begrundelsespligten, taler for det.
Tilsvarende praksis i forhold til meroffentlighed følges ved behandling af
anmodninger om partsaktindsigt i sager om udelukkelse fra fællesskab,
herunder i forhold til myndighedernes løbende overvejelser om, hvorvidt
betingelserne for en udelukkelse fortsat er til stede.
Det fremgår af praksis fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, at indsatte i
en række tilfælde faktisk modtager en fuld begrundelse for afgørelser om
udelukkelse fra fællesskab. Således blev der givet en fuld begrundelse i
22
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 160: Notat om forholdet mellem regler og praksis i Danmark vedrørende begrundelse i sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab, fra justitsministeren
næsten halvdelen af de sager fra 2012 og 2013 om udelukkelse fra
fællesskab, som Direktoratet for Kriminalforsorgen har gennemgået til
brug for nærværende analyse. De gennemgåede sager udgør, hvad der
svarer til mindst 10 % af alle sager over en 2-årig periode.
Endelig bemærkes, at Europarådets Torturkomité i forhold til Danmark har
udtalt, at det kan være berettiget for myndighederne – bl.a. af
sikkerhedsmæssige årsager – at tilbageholde visse oplysninger, når en
indsat anbringes på en særlig afdeling, konkret særlige afdelinger for
negativt stærke indsatte.
Sager om anbringelse af indsatte på særlige afdelinger for negativt stærke
indsatte er omfattet af de samme regler om begrænset begrundelsespligt
mv. som sager om udelukkelse af indsatte fra fællesskab. Det er således de
samme hensyn, der ligger til grund for den begrænsede begrundelsespligt
mv. i begge tilfælde.
Sammenfattende finder Justitsministeriet, at de danske regler om
begrænset begrundelsespligt i sager om udelukkelse af indsatte fra
fællesskab, som følger af forvaltningslovens § 24, stk. 3, jf. § 11, stk. 2, og
den måde disse regler administreres på i praksis, er forenelig med EMRK
artikel 3 om forbud mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf.
23