Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1493104_0001.png
Region Midtjylland
Skottenborg 26
Postboks 21
8800 Viborg
Att.: Regionsrådet
v. regionsrådsformand Bent Hansen
Sendt til: [email protected]
30. januar 2015
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr.
2012-622-0004
2014-
632-0075
Sagsbehandler
Maiken Christensen
Direkte 3319 3224
Vedrørende Region Midtjyllands fælles elektroniske patientjournal
(MidtEPJ)
1.
Datatilsynet har gennem længere tid korresponderet med Region Midtjyl-
land om brugeradgangen i MidtEPJ til elektroniske patientoplysninger og om
opfølgningen på en inspektion, som tilsynet tidligere har gennemført på Regi-
onshospitalet Randers.
Datatilsynet skal – efter at sagen har været behandlet i Datarådet – sammen-
fattende udtale følgende:
1.1 Region Midtjylland har bevidst valgt at indrette MidtEPJ sådan, at
samtlige autoriserede personalegrupper, inden for de ”roller” de er
blevet tildelt, har adgang til oplysninger om alle patienter, der er eller
har været i behandling i Region Midtjylland. Der er således ikke etab-
leret tekniske foranstaltninger for nogen brugerroller, som begrænser
adgangen til patientoplysninger på tværs af regionens forskellige be-
handlingsenheder eller som på anden måde teknisk hindrer, at der kan
ske uberettigede opslag i systemet.
En sådan indretning af EPJ-systemet er efter Datatilsynets opfattelse
kritisabel og ikke i overensstemmelse med persondatalovens regler om
saglighed, proportionalitet og behandlingssikkerhed, jf. § 5 og § 41, li-
gesom kravene i sikkerhedsbekendtgørelsens § 11, stk. 2, ikke kan an-
ses for opfyldt. Efter de oplysninger, som Datatilsynet har kunnet få
fra regionen, er det således tilsynets vurdering, at i hvert fald nogle au-
toriserede personalegrupper har adgang til oplysninger, som de må an-
tages ikke at have behov for i deres opgaveløsning.
Datatilsynet skal i den forbindelse også pege på sundhedslovens § 42
a, stk. 2, som omhandler adgangen for andre sundhedspersoner end de,
der er omfattet af § 42 a, stk. 1
1
, til at indhente oplysninger ved ”op-
slag i elektroniske systemer, hvori adgangen for den pågældende
sundhedsperson teknisk er begrænset til de patienter, der er i behand-
1
§ 42 a, stk. 1, omfatter læger, tandlæger, jordemødre, sygeplejersker, sundhedsplejersker,
social- og sundhedsassistenter, radiografer og ambulancebehandlere med særlig kompetence.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ling på samme behandlingsenhed, som den pågældende sundhedsper-
son er tilknyttet […].”
Bestemmelsen bygger således efter sin ordlyd på en forudsætning om,
at disse kategorier af sundhedspersoner kun skal have adgang til op-
lysninger efter bestemmelsen, hvis der er en teknisk adgangsbegræns-
ning i relation til organisatorisk tilknytning. Det fremgår af bemærk-
ningerne til bestemmelsen, at der ved udtrykket behandlingsenhed for-
stås sygehus, sygehusafdeling, afsnit, klinik el.lign., og at kravet om
organisatorisk tilknytning datasikkerhedsmæssigt skal administreres så
snævert, som det teknisk er muligt.
Det er efter Datatilsynets opfattelse endvidere et krav, at det personale,
der
ikke
er sundhedspersoner,
kun
har systemteknisk adgang til oplys-
ninger om patienter i aktuel behandling i samme behandlingsenhed,
som vedkommende er tilknyttet, jf. hertil sundhedslovens § 42 a, stk.
11.
Datatilsynet anmoder regionen om at oplyse, hvad man agter at foreta-
ge sig i anledning af tilsynets udtalelse.
Hvad angår sundhedspersoner omfattet af sundhedslovens § 42 a, stk.
1, synes forarbejderne til bestemmelse at forudsætte, at der også for
disse kategorier af sundhedspersoner skal være en teknisk adgangsbe-
grænsning under en eller anden form, se herved lovforslag nr. L 50 af
25. oktober 2006, bemærkningerne til § 42 a, stk. 1.
Efter de oplysninger, som Datatilsynet har modtaget fra Region
Midtjylland, er dette imidlertid ikke tilfældet med hensyn til MidtEPJ.
Datatilsynet har derfor samtidig hermed over for Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelse rejst spørgsmål om, hvorvidt dette er i overens-
stemmelse med § 42 a, stk. 1.
1.2 Datatilsynet finder det ligeledes kritisabelt, at Region Midtjylland som
dataansvarlig myndighed ikke har kunnet redegøre for hjem-
len/hjemlerne til personalets opslag og baggrunden for oprettelsen af
de enkelte ”roller” med adgang til oplysninger i MidtEPJ samt for be-
grundelsen for omfanget af den adgang til oplysninger i systemet, som
er tildelt de enkelte roller. Det gælder brugerrollerne kapelbetjent, pic-
coline, præst, musikterapeut, skolelærer og ingeniør.
På Datatilsynets spørgsmål har regionen oplyst,
at
det ikke er muligt at
identificere, hvilke begrundelser der ligger bag oprettelse af de pågæl-
dende roller,
at
It-afdelingen ikke har dokumentation herfor, men at en
rolle med deraf følgende tildeling af autorisation og adgang uden geo-
grafisk begrænsning inden for regionen tildeles efter vurdering og ind-
stilling fra en ansvarlig leder for den pågældende person, samt
at
de
omhandlede roller ikke nødvendigvis aktuelt er i brug.
For så vidt angår indholdet af/adgangene for de enkelte roller er det
Datatilsynets umiddelbare opfattelse, at der som udgangspunkt ikke er
grundlag for at give personale, der
ikke
er sundhedspersoner, system-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
teknisk adgang til funktioner som f.eks. ”Epikriselæser” og ”Ejournal-
adgang”, jf. hertil kravene i persondatalovens § 5 og § 41, samt sik-
kerhedsbekendtgørelsens § 11, stk. 2.
Datatilsynet anmoder regionen om at oplyse, hvad man agter at foreta-
ge sig i anledning af tilsynets udtalelse.
1.3 På baggrund af det oplyste lægger Datatilsynet endvidere til grund, at
der (fortsat) ikke er indført halvårlige kontroller af udstedte autorisati-
oner, jf. sikkerhedsbekendtgørelsens § 17, stk. 2. Datatilsynet har tid-
ligere påtalt dette forhold.
I den forbindelse bemærkes, at det på det foreliggende grundlag er Da-
tatilsynets opfattelse, at en automatiseret autorisationskontrol baseret
på ”rollebaseret systemadgang” ikke kan erstatte den manuelle proce-
dure for halvårlig kontrol af brugerautorisationer, som er foreskrevet i
sikkerhedsbekendtgørelsen.
Region Midtjylland anmodes om at bekræfte, at kontrollerne nu etab-
leres.
1.4 På baggrund af regionens svar, senest ved brev af 30. september 2014,
er det fortsat uklart for Datatilsynet, om regionen har slettet brugere,
der ikke længere er ansat i regionen, og har foretaget nødvendige æn-
dringer i autorisationerne, eller om dette udelukkende vil ske fremad-
rettet som følge af en procedure, hvorefter brugere slettes, når ansæt-
telsesforholdet ophører.
Endvidere rejser regionens besvarelse spørgsmål om, hvorvidt der er
brugere, der logger ind i EPJ, uden at dette sker med regions-id knyttet
til ansættelsen.
Region Midtjylland anmodes om at bekræfte, at den fornødne sletning
– som regionen selv har forudsat gennemført senest pr. 1. juni 2014 –
samt fornødne ændringer i autorisationerne nu er sket, og at den ind-
førte procedure for sletning mv. omfatter alle brugere.
Datatilsynet skal understrege, at det er et ufravigeligt krav, at personer,
der ikke (længere) er ansat, ikke har adgang til systemet.
1.5 Datatilsynet har noteret sig regionens oplysning om, at der fremover
vil blive sikret gennemgang af regionens interne sikkerhedsbestem-
melser mindst én gang årligt.
1.6 Datatilsynet forudsætter, at sletning af oplysninger sker i overens-
stemmelse med sletningsfristen i regionens anmeldelse af ”Patientbe-
handling i regionalt regi”. Såfremt sletningsfristen ønskes ændret, skal
anmodning herom indgives til Datatilsynet. Hvis fortsat opbevaring af
oplysningerne sker udelukkende med henblik på brug til forskning,
skal behandlingen omfattes af en forskningsanmeldelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
1.7 Datatilsynet forudsætter endelig, at regionen foretager logning af an-
vendelser i patientsystemet i overensstemmelse med bestemmelsen i
sikkerhedsbekendtgørelsens § 19.
Datatilsynet finder sagens langstrakte forløb meget beklageligt. Uanset at det-
te til dels beror på tilsynets egen sagsbehandling, er det Datatilsynets opfattel-
se, at Region Midtjylland i væsentlig grad har bidraget til det meget lange
forløb. Datatilsynet har således under forløbet måttet stille de samme spørgs-
mål flere gange, og i flere tilfælde har tilsynet fået uklare eller ufyldestgøren-
de svar.
2.
Som ovenfor nævnt finder Datatilsynet på baggrund af de oplysninger, som
Region Midtjylland har afgivet, at MidtEPJ ikke lever op til persondatalovens
regler, ligesom Datatilsynet finder det tvivlsomt, om systemet lever op til reg-
lerne i sundhedslovens § 42 a.
Datatilsynet har derfor samtidig hermed orienteret Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse om sagen.
Datatilsynet har i brevet til ministeriet endvidere peget på, at det fremgår af
bemærkningerne til sundhedslovens § 42 a, stk. 2, at adgangen for visse grup-
per af sundhedspersoner til elektroniske systemer så vidt muligt skal admini-
streres med henblik på at sikre, at
historiske
oplysninger er teknisk utilgænge-
lige for de pågældende.
Datatilsynet vurderer umiddelbart, at det kan være praktisk vanskeligt at fore-
tage en opdeling af oplysninger om aktuel behandling og historiske oplysnin-
ger, idet dette vil bero på en løbende, konkret vurdering af de pågældende
oplysninger.
Tilsynet har derfor henledt ministeriets opmærksomhed på, om der er behov
for generelt at se på denne problemstilling.
Kopi af brevet til ministeriet vedlægges.
3.
Datatilsynet anmoder om at modtage regionens tilbagemelding inden 6
uger.
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg, Folketingets Retsudvalg og
Danske Regioner modtager kopi af dette brev samt af brevet til ministeriet til
orientering.
Det skal for god ordens skyld bemærkes, at Datatilsynet forventer at offent-
liggøre dette brev på tilsynets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Henrik Waaben
Formand for Datarådet
Bilag:
Birgit Kleis
Kommitteret
Kopi af Datatilsynets brev af dags dato til Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse