Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 138
Offentligt
15.5.2009
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 121/25
PROTOKOL
til konventionen om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr om specifikke forhold for
flyudstyr
PARTERNE I DENNE PROTOKOL,
SOM FINDER det nødvendigt at gennemføre konventionen om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr (i det
følgende benævnt »konventionen«) for så vidt den finder anvendelse på flyudstyr, på baggrund af de mål, der er angivet i
konventionens præambel,
SOM ER SIG BEVIDST, at det er nødvendigt at tilpasse konventionen for at tilgodese de særlige krav i forbindelse med
finansiering af flyudstyr og at udvide konventionens anvendelsesområde til at omfatte købsaftaler vedrørende flyudstyr,
SOM HENVISER TIL principperne og målene i konventionen angående international luftfart, undertegnet i Chicago den
7. december 1944,
ER BLEVET ENIGE OM følgende bestemmelser om flyudstyr:
KAPITEL I
ANVENDELSESOMRÅDE OG ALMINDELIGE BESTEMMELSER
e)
Artikel I
Definitioner
1.
I denne protokol anvendes de udtryk, der forekommer i
teksten, medmindre konteksten taler imod, i den betydning, der
er anført i konventionen.
»flyskrog«: flyskrog (bortset fra dem, der anvendes af mili
tæret, toldmyndighederne eller politiet), som med installa
tion af de rette flymotorer er typegodkendt af den kompe
tente luftfartsmyndighed til at kunne transportere:
i) mindst otte (8) personer, inkl. besætningen, eller
2.
I denne protokol anvendes følgende udtryk i den nedenfor
angivne betydning:
ii) gods med en vægt på over 2 750 kg, og endvidere alt
tilbehør, enkeltdele og udstyr (bortset fra flymotorerne),
der er monteret på, integreret i eller fastgjort til
flyskroget, sammen med alle manualer, data og registre
i relation hertil
a)
»luftfartøj«: et luftfartøj som defineret med henblik på
anvendelsen af Chicago-konventionen, dvs. enten et
flyskrog med påmonterede flymotorer eller en helikopter
f)
»den bemyndigede part«: den part, der er omhandlet i
artikel XIII, stk. 3
b)
»flymotorer«: flymotorer (bortset fra dem, der anvendes af
militæret, toldmyndighederne eller politiet), som enten er
jetmotorer, turbinemotorer eller stempelmotorer, og som:
g)
»Chicago-konventionen«: konventionen angående interna
tional civil luftfart, undertegnet i Chicago den 7. december
1944, med ændringer og bilag
i) for jetmotorers vedkommende har en trykkraft på
mindst 1 750 pund eller tilsvarende værdi, og
ii) for turbine- eller stempelmotorers vedkommende har en
nominel effekt på propelakslen på mindst 550 hk eller
tilsvarende værdi, samt alle moduler og andet tilbehør,
enkeltdele og udstyr, der er monteret på, integreret i
eller fastgjort til motorerne, sammen med alle manualer,
data og registre i relation hertil
h) »fælles registreringsmyndighed«: den myndighed, der har til
opgave at føre et register i overensstemmelse med
artikel 77 i Chicago-konventionen som gennemført ved
resolution vedtaget af Rådet for Organisationen for Inter
national Civil Luftfart den 14. december 1967 vedrørende
nationalitet og registrering af luftfartøjer, der drives af inter
nationale driftsforetagender
i)
c)
»flygenstand«: flyskrog, flymotorer og helikoptere
»sletning af registreringen af et luftfartøj«: sletning eller
ophævelse af registreringen af et luftfartøj i luftfartøjsregi
stret i overensstemmelse med Chicago-konventionen
d)
»luftfartøjsregister«: ethvert register, der føres af en stat eller
en fælles registreringsmyndighed med henblik på anven
delsen af Chicago-konventionen
j)
»kautionsaftale«: en aftale, hvorved en person forpligter sig
som kautionist