Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1437376_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
THH
2014-949-0477
1399369
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrkede kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt
skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og
arbejde)
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos:
Advokatrådet, Amnesti Nu, Amnesty International, Asylret, BARD –
Board of Airline Representatives in Denmark, Bedste-forældre for Asyl,
Børnerådet, Børns Vilkår, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk Luftfart, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Tog, Danske Advokater, Danske Havne,
Datatilsynet,
Den
Danske
Dommerforening,
Den
Danske
Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder,
Den Katolske Kirke i Danmark, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet,
Flygtninge Under Jorden, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut
(Grønlands
Selvstyre),
Indvandrer-rådgivningen,
Institut
for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes
Landsforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet,
Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter, Red Barnet,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om
Børnekonventionen, SAS Head Office, SOS mod Racisme, Sø- og
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
Handelsretten,
Grænser.
Udlændingestyrelsen,
UNHCR
og
Ægteskab
Uden
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Amnesty International, Danmarks Rejsebureau
Forening,
Danmarks
Skibsmæglerforening,
Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk
Luftfart,
Dansk
Socialrådgiverforening,
Datatilsynet,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Institut for Menneskerettigheder, IT-Politisk Forening, Vestre
Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme
og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
II. Høringssvarene
1. Generelle bemærkninger
Advokatrådet,
Danmarks
Skibsmæglerforening,
Dansk
Flygtningehjælp,
Dansk
Socialrådgiverforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet,
Færøernes Landsstyre, Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige
byretter, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter
og
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering
har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Danmarks Rejsebureau Forening
anfører, at en øget politikontrol,
specielt i de danske lufthavne, kan få utilsigtede konsekvenser for rejsende
til Danmark, som er på besøg i landet på et fuldt ud legitimt grundlag. En
øget kontrol af personer uden krav om egentlig mistankegrundlag kan føre
til ubegrundet mistænkeliggørelse af de rejsende og have en skadelig
virkning på lysten til at besøge Danmark fremover. De udvidede
beføjelser, som politiet måtte få ved en øget kontrol, og som fastsættes af
justitsministeren, bør udspecificeres videst muligt, så al unødig kontrol af
lovligt rejsende til Danmark undgås.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
finder den foreslåede
nyaffattelse af § 38, stk. 6, 1. pkt., med hensyn til politiets beføjelse til at
kontrollere personer efter indrejse i landet meget vidtgående. Bestemmelse
forekommer meget omfattende, herunder i lyset af at politiet i forvejen
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
har beføjelse til at kontrollere enhver, der opholder sig i Danmark, med
pligt for den pågældende til at oplyse navn, fødselsdata og bopæl.
IT-Politisk Forening
vurderer, at der, i det omfang registrering og
profilering i henhold til de nye regler omfatter alle eller hovedparten af de
borgere, som passerer en Schengengrænse, vil være tale om
masseovervågning og et indgreb i retten til privatliv. Det bør derfor give
anledning til nøje politiske overvejelser, om dette indgreb er nødvendigt
og proportionalt i forhold til det formål, som man søger at opfylde.
SOS mod Racisme
er bekymrede for, at der med lovforslaget gives grønt
lys for – og opfordres til – omfattende kontrol af alle udlændinge i
Danmark. Der er desuden risiko for, at man med det nye lovforslag
genindfører etnisk profilering som arbejdsredskab for politiet, således at
alle fra etniske minoriteter vil føle sig forulempet og mistænkeliggjort
uanset deres adfærd. Det kan endvidere frygtes, at man med yderligere
kontrol kaster asylansøgerne i armene på menneskesmuglerne.
Lovforslaget baserer sig på anbefalingerne fra en arbejdsgruppe
bestående af Justitsministeriet, Rigspolitiet, Københavns Politi, Syd- og
Sønderjyllands Politi, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi og
Udlændingestyrelsen, som bl.a. har haft til opgave at se på politiets
kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne, herunder ved de indre
grænser.
Som det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det
regeringens opfattelse, at fremtidens bekæmpelse af ulovlig indvandring
og dertil knyttet kriminalitet skal baseres på intelligent kontrol, anvendelse
af moderne teknologi og styrket internationalt samarbejde.
Regeringen ønsker, at indsatsen mod ulovlig indvandring,
menneskesmugling og tilrejsende kriminelle styrkes yderligere ved at
forbedre politiets kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne,
herunder ved de indre grænser. På den måde sikres det, at udlændinge,
der ikke har et lovligt ærinde i Danmark, kan pågribes hurtigst muligt
efter indrejse i landet og udsendes.
Regeringen lægger samtidig vægt på, at kontrolindsatsen indrettes, så det
sikres, at kontrollen altid udføres i fuld overensstemmelse med Schengen-
reglerne.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
Det handler om at skabe et effektivt værn mod personer, der ikke har et
lovligt ærinde i Danmark, samtidig med at øvrige rejsende kan passere
grænserne uden at blive udsat for unødig kontrol. En retlig afgrænset og
nøje afbalanceret kontrol samt brugen af ny teknologi som f.eks.
automatiske nummerpladescannere, som udtager de relevante køretøjer til
kontrol, mens andre rejsende frit kan passere, er efter regeringens
opfattelse med til at opfylde dette formål.
Den foreslåede bestemmelse om politiets kontrolmuligheder (§ 38, stk. 6)
er i det fremsatte lovforslag ændret i forhold til det lovudkast, som har
været i høring.
Kontrollen må efter den foreslåede nyaffattelse af § 38, stk. 6, alene
foretages for at fastslå de kontrollerede personers identitet, nationalitet
eller opholdsret og må som udgangspunkt ikke gå videre, end hvad der er
nødvendigt for at sikre dette formål. Dette udelukker dog ikke, at politiet
griber ind over for enhver form for kriminalitet, som udførelsen af en
kontrol afdækker.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1
(forslag til udlændingelovens § 38, stk. 6).
2. Forholdet til Schengen-samarbejdet
Danmarks Rejsebureau Forening
henstiller til, at det oprindelige formål
med Schengen-samarbejdet ikke tilsidesættes og negligeres på bekostning
af en øget kontrolindsats.
Institut for Menneskerettigheder
kan ikke på det foreliggende grundlag
vurdere, hvorvidt lovforslaget er foreneligt med EU-retten, herunder
retssikkerhedsprincippet, da lovforslaget ikke regulerer rammerne for
kontrollen, men bemyndiger justitsministeren til at fastsætte nærmere
regler herom. Det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at reglerne ikke
fastsættes direkte ved lov eller præciseres i lovforslagets bemærkninger i et
sådant omfang, at det er muligt at vurdere lovforslagets EU-retlige og
menneskeretlige konsekvenser.
IT-Politisk Forening
påpeger den mulige manglende overensstemmelse
mellem lovforslagets hensigt om, at Schengen-grænsekontrollen skal
baseres på registrering og profilering af den enkelte rejsende, og kravet
om, at kontrollen skal bygge på generelle politioplysninger. Vurderingen
heraf vil afhænge af den konkrete udformning af ordningen, og det er ikke
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
klart ud fra en læsning af lovforslaget, i hvilket omfang den enkelte
rejsende skal udsættes for systematisk registrering og profilering.
Det er for regeringen afgørende, at kontrolindsatsen indrettes, så det
sikres, at kontrollen altid udføres i fuld overensstemmelse med Schengen-
reglerne.
Som det fremgår af pkt. 2.7 i lovforslaget, baserer arbejdsgruppens
anbefaling om indførelse af en retlig hjemmel sig på EU-Domstolens
afgørelser i de forenede sager C-188/10 og C-189/10, Melki, og sagen C-
278/12, Adil, og den foreslåede bestemmelse er efter anbefaling fra
arbejdsgruppen udarbejdet med inspiration i den lovgivning, som er
gennemført i Nederlandene og Frankrig bl.a. i lyset af EU-Domstolens
praksis.
Der vil i en bekendtgørelse blive fastsat nærmere regler om kontrollens
udførelse, herunder om intensiteten, hyppigheden og selektiviteten af
kontrollen, for at sikre overensstemmelse med Schengen-reglerne. En
tilsvarende model, hvor rammerne for kontrollen fastsættes ved
bekendtgørelse, anvendes i Nederlandene.
Der henvises til pkt. 1, 2.8.1 og 2.8.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
3. Adgang til flyselskabernes bookingsystemer og bemyndigelse til
justitsministeren
Amnesty International
finder, at lovforslaget bør indeholde en
beskrivelse af politiets nye beføjelser, herunder navnlig i forhold til
adgangen til flyselskabernes bookingsystemer, og sammenhængen med
luftfartslovens § 148 a, som endnu ikke er trådt i kraft.
Datatilsynet
henstiller, at bemyndigelsen til justitsministeren i henhold til
den foreslåede bestemmelse i § 38, stk. 6, 2. pkt., præciseres og uddybes i
bemærkningerne, herunder i forhold til adgangen til flyselskabernes
bookingsystemer. Det forudsættes, at fastsættelsen af de nærmere regler
for behandling af personoplysninger vil ske inden for rammerne af
persondataloven, herunder de grundlæggende principper i lovens § 5.
Datatilsynets nærmere stillingtagen afventer høringen over et eventuelt
udkast til bekendtgørelse herom.
Institut for Menneskerettigheder
finder det samlet set betænkeligt –
både af hensyn til den menneskeretlige beskyttelse og reglernes
demokratiske legitimitet – at de nærmere regler for kontrollen,
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
herunder i forhold til adgang til flyselskabernes bookingsystemer, ikke
fastsættes direkte ved lov, eller at rammerne for kontrollen ikke præciseres
i lovforslagets bemærkninger i et sådant omfang, at det er muligt at
vurdere lovforslagets EU-retlige og menneskeretlige konsekvenser. Med
henblik på at fremme den enkeltes menneskerettigheder bør de nærmere
regler om kontrollen og politiets beføjelser fastsættes direkte ved lov, eller
rammerne for kontrollen i lovforslagets bemærkninger bør præciseres i et
sådant omfang, at det er muligt at vurdere lovforslagets EU-retlige og
menneskeretlige konsekvenser. For så vidt angår de forhold omkring
kontrollen, der ikke fastsættes direkte ved lov, men ved bekendtgørelse,
bør Justitsministeriet sende bekendtgørelsesudkastet i høring hos de
relevante interessenter.
IT-Politisk Forening
anfører, at det ikke er klart, hvilke PNR-oplysninger
der kan registres efter den nye hjemmel, hvor længe oplysningerne må
opbevares, til hvilke formål oplysningerne må anvendes, og hvem
oplysningerne eventuelt må udveksles med. Adgangen til PNR-
oplysninger bør kommenteres i lovforslagets bemærkninger, og der bør
afholdes en ny høring over disse bemærkninger. Hvis der med lovforslaget
er tiltænkt en systematisk indsamling af PNR-oplysninger for alle
Schengen-flyvninger til Danmark, er der tale om en behandling af
personoplysninger, som ikke er nødvendig og proportional i forhold til
formålet om stikprøvevis grænsekontrol af Schengen-flyvninger. Det
undrer foreningen, at Justitsministeriet fremsætter endnu et lovforslag, som
giver politiet direkte adgang til flyselskabernes bookingsystemer, idet
hjemlen fra 2006 i henholdsvis udlændingelovens § 38, stk. 4, og
luftfartslovens § 148 a endnu ikke er udnyttet på grund af tekniske
vanskeligheder.
I høringsudkastet af lovforslaget var der lagt op til, at Justitsministeriet
kunne fastsætte regler om politiets adgang til flyselskabernes
bookingsystemer vedrørende flyankomster fra andre Schengenlande.
Det bemærkes i den forbindelse, at det i visse sammenhænge kan være
relevant for politiet at få adgang til oplysninger fra flyselskabernes
bookingsystemer. Det gælder navnlig i relation til bekæmpelse af
terrorisme og anden alvorlig kriminalitet. Samtidig er Justitsministeriet
opmærksom på, at anvendelsen heraf rejser nogle centrale spørgsmål i
forhold til persondatasikkerhed, og at der ud fra et almindeligt
proportionalitetsprincip ikke bør ske udveksling af oplysninger udover,
hvad der er konkret begrundet i den enkelte situation, jf. herved også en
række høringssvar.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
Rigspolitiet har – efter lovforslaget har været sendt i høring – oplyst over
for Justitsministeriet, at man på baggrund af en nærmere analyse samt
erfaringer fra andre lande vurderer, at det i forbindelse med
gennemførelsen af lovforslaget ikke vil være nødvendigt for at opnå
formålet med lovforslaget, at politiet opnår en direkte adgang til
flyselskabernes bookingsystemer og de oplysninger, der ligger her
(såkaldte PNR-oplysninger). Ifølge politiet vil det således kunne være
tilstrækkeligt at indhente oplysninger svarende til de oplysninger, som
politiet i dag kan anvende til brug for kontrol ved de ydre grænser,
suppleret af en mulighed for i konkrete tilfælde at modtage
passageroplysninger fra toldmyndigheder.
På baggrund af denne vurdering og i lyset af det almindelige
proportionalitetsprincip, jf. ovenfor, foreslås det med det fremsatte
lovforslag, at der – i stedet for en direkte adgang til flyselskabernes
bookingsystemer – skabes adgang for politiet til at modtage
passageroplysninger fra toldmyndighederne til brug for ind- og
udrejsekontrol og kontrollen som nævnt i det nyaffattede forslag til § 38,
stk. 6, jf. herved forslag til ny bestemmelse herom (§ 38, stk. 8).
Endvidere foreslås det i en ny bestemmelse (§ 38, stk. 9), at
justitsministeren får adgang til at fastsætte nærmere regler om politiets
adgang til passageroplysninger og oplysninger om køretøjer indsamlet ved
brug af automatisk nummerpladeteknologi og om de pligter, der påhviler
luftfartøjschefer og skibsførere.
Oplysningerne omfattet af den foreslåede § 38, stk. 8, vil være begrænsede
til toldoplysninger omfattet af toldlovens § 17. Hvis toldmyndighederne
således i forbindelse med udførelsen af toldkontrol bliver opmærksomme
på forhold af relevans for politiets kontrolarbejde, vil de kunne videregive
dem til politiet i Københavns Lufthavn. Det vil navnlig dreje sig om navne
på passagerer og flyankomster.
Hidtil er udvekslingen af oplysninger mellem politiet og
toldmyndighederne i Københavns Lufthavn sket som led i det såkaldte
PIU-samarbejde (Passenger Information Unit). Som led i samarbejdet er
der sket udveksling af oplysninger vedrørende ulovlig indrejse mv., som
har været anvendt af Københavns Politi til brug for politiets arbejde i
lufthavnen. Samarbejdet ophørte i august 2014 som følge af en vis
usikkerhed om den nærmere rækkevidde af hjemmelsgrundlaget for
udveksling af oplysningerne. Erfaringerne med PIU-samarbejdet har
imidlertid været positive.
7
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
Der er ikke med lovforslaget tilsigtet nogen fravigelse af persondatalovens
regler, herunder lovens §§ 5 og 6.
Persondataloven indeholder i § 5 en række regler om indsamling af
oplysninger. Det fremgår af stk. 2 og 3 bl.a., at indsamling af oplysninger
skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling
må ikke være uforenelig med disse formål. Oplysninger, som behandles,
skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der
kræves til opfyldelsen af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og til
de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Persondatalovens § 6 angiver de omstændigheder, hvorunder behandling
af oplysninger må finde sted. Det fremgår af stk. 1, nr. 6, at behandling af
oplysninger må finde sted, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelse af en opgave, der hører under offentlig myndighedsudøvelse,
som den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, har fået pålagt. Af stk. 1, nr. 7, fremgår det, at behandling af
oplysninger må finde sted, hvis behandlingen er nødvendig for, at den
data-ansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives,
kan forfølge en berettiget interesse, og hensynet til den registrerede ikke
over-stiger den interesse.
Den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 38, stk. 8, forudsættes
anvendt inden for rammerne af persondataloven, og således forudsættes
det bl.a., at politiet alene kan modtage oplysninger fra toldmyndighederne,
i det omfang det efter en konkret vurdering er nødvendigt og sagligt for
politiets kontrolarbejde.
Der henvises til pkt. 2.8.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der vil med henblik på at sikre, at kontroller sker i overensstemmelse med
Schengen-reglerne ved bekendtgørelse blive fastsæt nærmere regler om
kontrollen, herunder om intensiteten, hyppigheden og selektiviteten heraf.
Som det fremgår af pkt. 2 ovenfor, anvendes en tilsvarende model, hvor
rammerne for kontrollen fastsættes ved bekendtgørelse, ligeledes i
Nederlandene. Dette giver lettere adgang til at justere rammerne i
overensstemmelse med det aktuelle behov.
Kontrolmaksimum vil blive fastsat inden for rammerne af det niveau, som
har foreligget i sagerne vurderet af EU-Domstolen, jf. de forenede sager
C-188/10 og C-189/10, Melki, og sagen C-278/12, Adil, og lovforslagets
pkt. 2.6.1 om den nederlandske lovgivning.
8
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
Det er i lovforslagets almindelige bemærkninger yderligere præciseret,
hvilke passageroplysninger adgangen omfatter. Det drejer sig bl.a. om
oplysninger såsom navn, fødselsdato, nationalitet, rejselegitimation, stedet
for passagerernes oprindelige ombordstigning, grænseovergangsstedet i
Danmark, luftfartøjets transportkode og afgangs- og ankomsttidspunkt.
Endvidere kan der anvendes oplysninger indsamlet ved brug af automatisk
nummerpladegenkendelsesteknologi.
Udkast til bekendtgørelse om de nærmere rammer for kontrollen vil i
overensstemmelse med sædvanlig praksis blive sendt i høring hos
relevante myndigheder og organisationer mv. forud for udstedelsen.
Der henvises til pkt. 2.8.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
4. Automatisk nummerpladegenkendelsesteknologi (ANPG)
Datatilsynet
bemærker, at tilsynet har igangværende drøftelser med
Rigspolitiet
om
indførelsen
af
automatisk
nummerpladegenkendelsesteknologi (ANPG). Datatilsynet har endnu ikke
taget stilling til, i hvilket omfang teknologien vil kunne indføres inden for
rammerne af persondataloven. Det står ikke tilsynet klart, hvad der forstås
ved anonymiseret trafikdata, herunder navnlig hvorvidt der ved begrebet
”anonymiseret” data skal forstås data/oplysninger, som ikke er omfattet af
persondatalovens definition af en personoplysning. Herudover er det
uklart, om der via ANPG-kameraer kan indsamles oplysninger om
køretøjers nationalitet, uden at der samtidig indsamles og på anden vis
behandles personoplysninger. Det bør præciseres i bemærkningerne, hvad
der nærmere forstås ved anonymiseret trafikdata, og at der – hvis der sker
behandling af personoplysninger – redegøres for, hvorvidt behandlingen
kan foretages inden for rammerne af persondataloven.
IT-Politisk Forening
mener, at systematisk brug af ANPG på danske veje,
herunder i grænseområderne, er et indgreb i borgernes ret til privatliv, som
er sikret ved bl.a. EMRK artikel 8. Derfor bør en eventuel indførelse af
ANPG i Danmark ske ved vedtagelse af en lov om ANPG, som klart
fastlægger, hvor ANPG må anvendes, hvilke oplysninger der må
indsamles, hvor længe oplysningerne må opbevares, til hvilke formål
oplysningerne må anvendes, og hvilken uafhængig kontrol der skal være
med adgang til de registrerede oplysninger (for eksempel krav om
dommerkendelse). Sekundært bør rammebetingelserne for brugen af
ANPG til grænsekontrol fastsættes mere præcist i lovforslaget.
9
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
Politiets anskaffelse og anvendelse af ANPG-teknologi er allerede
vedtaget af forligskredsen bag politiets og anklagemyndighedens økonomi.
Det forudsættes med lovforslaget, at ANPG vil kunne anvendes til
udlændingekontrolmæssige formål, og at en implementering heraf vil
kunne ske inden for persondatalovgivningens rammer. Omfanget og
karakteren af de oplysninger, der vil kunne indsamles ved brug af ANPG-
teknologi, afhænger af, hvordan teknologien vil blive anvendt i praksis.
Der vil i den forbindelse være forskellige teknologiske løsningsmuligheder.
Spørgsmålet om den nærmere implementering af ANPG, herunder også til
andre politimæssige formål end udlændingekontrol, er aktuelt under
overvejelse og vil ske med inddragelse af Datatilsynet.
Ovenstående er præciseret i pkt. 2.8.3.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
5. Skærpelse af bødeniveau
Dansk Arbejdsgiverforening
er af den opfattelse, at den stærkt forhøjede
strafferamme, der lægges op til i lovforslaget, vil virke urimelig i forhold
til en række især mindre virksomheder, som kan blive truet på deres
eksistensgrundlag. Dette er navnlig tilfældet, når en virksomhed
uforvarende kommer til at overtræde loven om beskæftigelse af
udenlandske medarbejdere, fordi virksomheden ikke har mulighed for at
kontrollere, om den udenlandske arbejdstager har et lovligt
opholdsgrundlag.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
mener ikke, at der er en særlig
begrundelse for, at strafferammen i den nyaffattede § 59, stk. 5 og 8, skal
være helt op til 2 år, og foreslår, at strafferammen på 1 år fastholdes. En
strafferamme på indtil 2 år forekommer streng i forhold til overtrædelsens
karakter, idet der eksempelvis ikke er tale om personfarlig kriminalitet.
Institut for Menneskerettigheder
peger på, at de skærpede sanktioner
alene bør finde anvendelse på lovovertrædelser begået efter lovens
ikrafttræden, jf. EMRK artikel 7, stk. 1, 2. pkt.
Rigsadvokaten
anfører, at det kan overvejes, om de foreslåede skærpelser
bør give anledning til ligeledes at forhøje sanktionsniveauet for
overtrædelse af den foreslåede § 59, stk. 8, i udlændingeloven.
SOS mod Racisme
finder, at det bør fremgå af selve lovforslaget, at
asylansøgere ikke bør straffes for ulovligt at rejse ind i Danmark.
Strafferammen er meget høj, og det er urimeligt at straffe mennesker,
10
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
der bistår en udlænding med at opholde sig ulovligt i landet og på den
måde hjælper med at beskytte asylansøgere mod tilbagesendelse til tortur.
Lovforslagets bestemmelser om skærpet bødeniveau i sager om
udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde gennemfører
anbefalingerne i arbejdsgrupperapporten om den politimæssige kontrol i
grænseområder og lufthavne mv. med henblik på bekæmpelse af illegal
indvandring og tilrejsende kriminelle. Lovforslaget indeholder ikke forslag
om en skærpelse af straffen for virksomheder, som ulovligt beskæftiger
udlændinge.
Som det fremgår af pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har
sanktionsniveauet for ulovligt ophold været uændret gennem en årrække.
Bødetaksten fremstår uforholdsmæssig lav sammenlignet med bødetaksten
på andre områder, og som sådan afspejler det nuværende sanktionsniveau
ikke de tiltagende udfordringer med udlændinges ulovlige ophold i
Danmark.
Arbejdsgruppen har derfor anbefalet en skærpelse af bødeniveauet i sager
om overtrædelse af § 59, stk. 1, nr. 1-3, idet den nuværende forskel mellem
bødeniveauerne for overtrædelse af henholdsvis § 59, stk. 1, og § 59, stk.
2, således fastholdes. Den eksisterende strafferamme på 6 måneder
berøres ikke af lovforslaget.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke berører straffen for den, der bistår en
udlænding med ulovligt at indrejse eller opholde sig i landet, f.eks. ved at
huse afviste asylansøgere.
Det er på baggrund af høringssvarene præciseret i det fremsatte
lovforslag, at de foreslåede skærpelser af bødeniveau alene finder
anvendelse på overtrædelser begået efter lovens ikrafttræden.
Udlændingelovens § 59 er ændret ved lov nr. 516 af 26. maj 2014. Den
foreslåede nyaffattelse af udlændingelovens § 59 (lovforslagets § 1, nr. 3)
er alene lovteknisk begrundet.
Der henvises til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Dansk Arbejdsgiverforening
anfører, at kravet til luftfartsselskaberne
naturligvis vil påvirke de økonomiske konsekvenser, og at man går ud fra,
at kravene til selskaberne kun består af enkeltstående forespørgsler, idet
11
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
lovforslaget i modsat fald kan indebære store meromkostninger for
selskaberne.
Dansk Industri
og
Dansk Luftfart
er på det foreliggende grundlag ikke i
stand til at vurdere omfanget af administrative og økonomiske byrder, som
erhvervet potentielt pålægges som følge af forslaget. Ønskerne forudsættes
at begrænse sig til enkeltstående konkrete forespørgsler om konkrete
ankomster, der kan klares operationelt. Består ønskerne derimod i løbende
datafangst fra luftfartsselskabernes booking- og reservationssystemer, kan
der blive tale om betragtelige meromkostninger og byrder for erhvervet,
hvilket naturligvis er uønsket.
Som det fremgår af pkt. 3 ovenfor, vurderer Justitsministeriet ikke på
nuværende tidspunkt, at der er behov for, at politiet – for at opnå formålet
med lovforslaget – opnår direkte adgang til flyselskabernes
bookingsystemer til brug for kontrol udført i medfør af den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 38, stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Det er i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, præciseret, at
adgangen til at anvende passageroplysninger omfatter oplysninger fra
førere af luftfartøjer og skibsførere om de passagerer, de skal befordre.
Det drejer sig bl.a. om oplysninger såsom navn, fødselsdato, nationalitet,
rejselegitimation, stedet for passagerernes oprindelige ombordstigning,
grænseovergangsstedet i Danmark, luftfartøjets transportkode og afgangs-
og ankomsttidspunkt.
Der er tale om oplysninger, som politiet allerede i dag har krav på at
modtage til brug for kontrol ved de ydre Schengen-grænser, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 11, stk. 4, og § 12, stk. 9.
Desuden at det præciseret, at det forudsættes, at oplysningerne anvendes
på et ikke-systematisk grundlag.
Lovforslaget indebærer således ikke, at politiet får adgang til
flyselskabernes bookingsystemer, eller at luftfartsselskabernes løbende
skal levere passageroplysninger om samtlige rejsende.
Der henvises til pkt. 2.8.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
III. Lovforslaget
Det fremsatte lovforslag adskiller sig på følgende punkter fra det
lovudkast, der blev sendt i høring den 7. november 2014:
12
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 107: Høringssvar og høringsnotat til lov om ændring udlændingeloven (Styrkedekontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95), fra justitsministeren
Det foreslås, at der – i stedet for en bred adgang til flyselskabernes
bookingsystemer – skabes specifik hjemmel for politiet til at modtage
passageroplysninger fra toldmyndighederne til brug for ind- og
udrejsekontrol og kontrollen som nævnt i den nyaffattede § 38, stk. 6.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
Bemyndigelsen for justitsministeren til at fastsætte nærmere regler om
kontrollen som nævnt i høringsudkastets forslag til § 38, stk. 6,
udskilles til et selvstændigt stykke, og det er i bemærkningerne til
lovforslaget nærmere præciseret, hvilke oplysninger justitsministeren
kan fastsætte regler om. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
Det er præciseret i pkt. 2.8.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, hvilke oplysninger politiet kan modtage i henhold til den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 38, stk. 8. Det
præciseres endvidere, at bestemmelsen forudsættes anvendt inden for
rammerne af persondataloven, og at politiet alene kan modtage
oplysninger fra toldmyndighederne, i det omfang det efter en konkret
vurdering er nødvendigt og sagligt.
Det er præciseret i pkt. 2.8.3.1 og 2.8.3.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, hvilke oplysninger justitsministeren kan
fastsætte regler om. Der således præciseret, at der er tale om
passageroplysninger fra førere af luftfartøjer og skibsførere om de
passagerer, de skal befordre, og at disse oplysningerne kan anvendes
til politiets analyse med henblik på tilrettelæggelse af en målrettet,
ikke-systematisk kontrol ved de indre Schengengrænser. Det er
endvidere præciseret, at der er tale om oplysninger indsamlet ved
brug af automatisk nummerpladegenkendelsesteknologi, og at
implementering af denne teknologi, herunder også til andre
politimæssige formål end udlændingekontrol, aktuelt er under
overvejelse, og vil ske med inddragelse af Datatilsynet.
Det er præciseret i pkt. 3.3 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget, at de foreslåede skærpelser af bødeniveau finder anvendelse
på overtrædelser begået efter lovens ikrafttræden. Det præciseres
endvidere, at en udlænding, der indrejser i strid med et
indrejseforbud, fortsat vil skulle straffes i henhold til
udlændingelovens § 59 b uanset de foreslåede ændringer af § 59, stk.
1, nr. 1-3, og stk. 2.
Der er herudover foretaget visse redaktionelle ændringer.
13