Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1436829_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
Finansministeren
17. december 2014
Orientering af Retsudvalget vedrørende grundlaget for den hidtidige kon-
trol af Kammeradvokatens salærer
Jeg gjorde i min orientering af 1. maj 2014 Retsudvalget opmærksom på en
benchmarkanalyse, som Finansministeriet fik udarbejdet som led i forhandlinger-
ne om en ny kammeradvokataftale. Analysen dannede baggrund for, at jeg ikke
fandt det hensigtsmæssigt at gennemføre en kontrol af kammeradvokataftalens
økonomiske fordelagtighed i 2013 på det hidtidige grundlag.
Jeg er nu blevet gjort opmærksom på yderligere forhold vedrørende sammenlig-
ningsgrundlaget for den hidtidige kontrol af Kammeradvokatens salærer, som jeg
finder det rigtigst at orientere Retsudvalget om.
Finansministeriet har til sin salærkontrol siden 2004 sammenholdt Kammeradvo-
katens priser med den gennemsnitlige timepris for skatteadvokater, der fremgår af
den redegørelse om omkostningsgodtgørelse i skattesager, som Skatteministeriet
hvert år afgiver til Folketinget.
Sammenligningen blev fra 2004 til 2011 konkret foretaget ved at sammenholde
den gennemsnitlige timepris for skatteadvokater med Kammeradvokatens gen-
nemsnitlige timepris for advokater, det vil sige for partnere og advokater. Ud-
gangspunktet for denne sammenligning var den nuværende kammeradvokataftale,
som udløber med udgangen af 2014. Ved aftalens indgåelse i 2004 blev det således
fastlagt, at Kammeradvokaten skulle oplyse timepriser for advokater og advokat-
fuldmægtige.
Efter gennemførelsen af salærkontrollen for 2010 i foråret 2011 gjorde Kammer-
advokaten Finansministeriet opmærksom på, at der i salærkontrollen ikke var taget
højde for, at den gennemsnitlige timepris for skatteadvokater i Skatteministeriets
redegørelse var opgjort inklusive moms, mens oplysninger om Kammeradvoka-
tens timepriser i Kammeradvokatens årsberetninger var opgjort eksklusive moms.
Finansministeriet foretog i den forbindelse en gennemgang af sammenlignings-
grundlaget og fik oplyst af Skatteministeriet, at der i skatteadvokaternes gennem-
snitlige timepriser var indregnet salærer for al juridisk bistand. Det vil sige inklusi-
ve partnere, advokater, advokatfuldmægtige, juridiske assistenter mv.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Da den gennemsnitlige timepris for skatteadvokater i Skatteministeriets redegørel-
se således var opgjort på baggrund af det samlede honorar til alt juridisk persona-
le, vurderede Finansministeriet efter dialog med Kammeradvokaten i august 2011,
at en gennemsnitlig timepris for al juridisk bistand fra Kammeradvokaten – det vil
sige inklusive ikke kun partnere, advokater og advokatfuldmægtige, men også stu-
denter og juridiske assistenter – ville udgøre et mere retvisende sammenlignings-
grundlag.
Med henblik på at afdække de eventuelle konsekvenser af, at der ved salærkontrol-
len i tidligere år var sammenlignet priser med og uden moms samt med og uden
studenter og juridiske assistenter mv., gennemførte Finansministeriet salærkon-
trollen bagudrettet med udgangspunkt i det, der nu blev vurderet at være et mere
retvisende sammenligningsgrundlag. Finansministeriet gennemførte således salær-
kontrollen bagudrettet ved at sammenligne den gennemsnitlige timepris for skat-
teadvokater eksklusive moms med Kammeradvokatens gennemsnitlige timepris
for al juridisk bistand eksklusive moms. Det blev på baggrund af denne salærkon-
trol konkluderet, at staten havde fået den aftalte rabat på 1/3 i forhold til sædvan-
ligt advokatsalær.
Finansministeriet konkluderede på baggrund af ovenstående, at kammeradvokat-
ordningen var økonomisk fordelagtig for staten. Finansministeriet fandt på denne
baggrund ikke anledning til at tage skridt til at aftale ændringer i reglerne om ve-
derlag i kammeradvokataftalen og foretog sig ikke yderligere i sagen.
I foråret 2012 og foråret 2013 gennemførte Finansministeriet salærkontrol for
henholdsvis 2011 og 2012 ved sammenligning af den gennemsnitlige timepris for
skatteadvokater med den gennemsnitlige timepris for al juridisk bistand i Kam-
meradvokatens årsberetning. Disse salærkontroller, der således blev udført på
baggrund af det ovennævnte, reviderede sammenligningsgrundlag, er offentlig-
gjort på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside.
Jeg besluttede i foråret 2014, at Finansministeriet ikke skulle foretage en salærkon-
trol for 2013, jf. min orientering af udvalget af 1. maj 2014. Jeg henviste i min
orientering til, at Finansministeriet som led i forhandlingerne om en ny kammer-
advokataftale i samarbejde med PA Consulting Group havde udarbejdet en
benchmarkanalyse, der afdækker de timepriser, som udvalgte store private og
statslige virksomheder under rammeaftaler betaler for advokatbistand, der har en
karakter, der er sammenlignelig med statens køb af advokatbistand under kam-
meradvokatordningen.
Jeg orienterede i samme forbindelse Retsudvalget om, at benchmarkanalysen viser
en differentiering i de priser, som udvalgte store private og statslige virksomheder
betaler for juridiske ydelser, der er sammenlignelig med de ydelser, som staten
køber hos Kammeradvokaten. Og, at det var Finansministeriets vurdering, herun-
der grundet den store volumen og sikkerhed, der er forbundet med at være fast
leverandør til staten, at staten burde kunne opnå lavere priser end hidtil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I lyset af disse oplysninger om benchmarkanalysen var det min vurdering, at de
gennemsnitlige timepriser for skatteadvokater, der hidtil havde været benyttet til
salærkontrollen, ikke længere var det bedste, tilgængelige mål for et sammenligne-
ligt advokatsalær. Det var samtidig min vurdering, at et benchmark, der afdækker
de timepriser, som udvalgte store private og statslige virksomheder betaler for
advokatbistand, der har en karakter, der er sammenlignelig med statens køb af
advokatbistand under kammeradvokatordningen, ville være et mere tidssvarende
mål for kontrol af aftalens økonomiske fordelagtighed.
Jeg har siden gentaget disse vurderinger i min besvarelse af udvalgets spørgsmål
under samrådet den 10. juni 2014 om kammeradvokatforhandlingerne.
Jeg er nu blevet gjort opmærksom på, at analysen fra PA Consulting Group end-
videre peger på en tendens, der kan have betydning for sammenligningsgrundlaget
for den hidtidigt gennemførte kontrol af Kammeradvokatens salærer.
PA Consulting Groups analyse peger på, at der, når store private virksomheder og
statslige selskaber køber advokatbistand, er en overordnet tendens til, at der ikke
aftales særskilte timepriser for studenter og juridiske assistenter, men at arbejde
udført af disse medarbejdergrupper er inkluderet i timepriserne for advokater og
advokatfuldmægtige. Det betyder i praksis, at de gennemsnitlige timepriser, som
store private virksomheder og statslige selskaber indkøber advokatbistand til, som
hovedregel er beregnet inklusive omkostningerne for studenter og juridiske assi-
stenter, men eksklusive antallet af timer for de nævnte personalegrupper. Finans-
ministeriet har uden kendskab til denne tendens for årene 2011 og 2012 beregnet
Kammeradvokatens gennemsnitlige timepriser inklusive omkostningerne for stu-
denter og juridiske assistenter og inklusive antallet af timer for de nævnte persona-
legrupper.
Det bemærkes, at det først er med PA Consulting Groups analyse, at Finansmini-
steriet er blevet opmærksom på den overordnede tendens i markedet.
Billedet i PA Consulting Groups analyse er dog ikke entydigt, idet der i enkelte af
de private virksomheders rammeaftaler, som PA Consulting Group har fået ind-
sigt i, er aftalt særskilte timepriser for studenter.
Oplysningerne om denne overordnede tendens i PA Consulting Groups analyse
kan give anledning til at overveje, om grundlaget for den hidtidige salærkontrol
har været mindre retvisende end hidtil antaget. Det vil sige, om skatteadvokater-
nes gennemsnitlige timepriser i lighed med Kammeradvokatens gennemsnitlige
timepriser i alle tilfælde er beregnet på baggrund af såvel omkostninger som timer
for juridiske assistenter og studenter.
Sådanne overvejelser bekræfter mig først og fremmest i min tidligere vurdering –
der dannede baggrund for min beslutning om ikke at fortsætte den hidtidige prak-
sis, jf. min orientering af udvalget af 1. maj 2014 og min gentagelse heraf under
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
samrådet den 10. juni 2014 – af, at grundlaget for den salærkontrol, der hidtil er
blevet gennemført, ikke har været tilstrækkeligt solidt.
Dernæst vil jeg bemærke, at Finansministeriet ikke i foråret 2014 har haft op-
mærksomhed på at afdække alle tænkelige forbehold forbundet med den hidtidige
salærkontrol, fordi Finansministeriet siden udarbejdelsen af PA Consulting
Groups analyse har haft fokus på at overgå til en grundlæggende anderledes salær-
kontrol. PA Consulting Groups analyse blev således udarbejdet med henblik på de
igangværende forhandlinger med Kammeradvokaten om en ny og moderniseret
aftale og havde dermed ikke særskilt fokus på at validere det hidtidige grundlag for
Finansministeriets salærkontrol.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at de årlige salærkontroller fra 2004-2012 er
blevet gennemført med henblik på at vurdere, om der fremadrettet skulle aftales
ændringer af kammeradvokataftalens bestemmelser om vederlag.
Derudover bemærkes, at der ikke kan drages en konklusion om, at den tendens,
som fremgår af PA Consulting Groups analyse fra 2014, nødvendigvis har gjort
sig gældende historisk. Og i forlængelse heraf, om og i hvilket omfang beregnin-
gen af skatteadvokaternes priser i perioden 2004 og frem til i dag er foretaget på
baggrund af såvel omkostninger som timer for juridiske assistenter og studenter.
Såfremt den hidtidige salærkontrol skulle efterprøves i lyset af den viden, der nu er
tilgængelig, ville Finansministeriet således skulle foretage en analyse af prissætnin-
gen hos de involverede skatteadvokater i alle årene 2004-2012. Dette vurderes
imidlertid i givet fald ikke at være muligt, da skatteadvokaternes fakturaer, ifølge
SKAT, ikke generelt indeholder oplysninger om timeforbrug for alle medarbej-
derkategorier, og da disse oplysninger ikke kan rekvireres tilbage i tid i afsluttede
sager om omkostningsgodtgørelse.
Som det fremgår af den aftale om hovedpunkter i en ny kammeradvokataftale,
som jeg orienterede Retsudvalget om den 2. oktober 2014, så indføres der pr. 1.
januar 2015 en ny prisstruktur i kammeradvokataftalen, der markant forbedrer
mulighederne for at kontrollere aftalens økonomiske fordelagtighed. Til løbende
at validere, at timepriserne i den nye kammeradvokataftale er konkurrencedygtige,
skal der gennemføres et prisbenchmark, hvor kontraktens fast definerede timepri-
ser sammenholdes med de timepriser, som udvalgte store private og statslige virk-
somheder betaler for advokatbistand, der har en karakter, der er sammenlignelig
med statens køb af advokatbistand under kammeradvokatordningen. Det er såle-
des min vurdering, at vi fremadrettet får et langt bedre grundlag for at vurdere,
om priserne i kammeradvokataftalen er konkurrencedygtige.
Jeg finder på denne baggrund ikke grundlag for yderligere at validere sammenlig-
ningsgrundlaget tilbage i tid.
Jeg har givet Finansudvalget en orientering i overensstemmelse med ovenstående.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon