Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 1
Offentligt
AARHUS
A. Hertzums Vej 2
Postboks 5134
8000 Aarhus C
Telefon: 70 22 93 30
KØBENHAVN
Bragesgade 10, 2. sal
Postboks 585
2200 KBH N
KONTAKTOPLYSNINGER
www.socialeretshjaelp.dk
CVR-nr.: 35499148
Styrkelse af borgernes retssikkerhed
Den Sociale Retshjælps Fond har igennem mange år gjort opmærksom på, at der er behov for visse
forbedringer af retssikkerheden i Danmark, og det er derfor også med stor glæde at se, at Radikale Venstre
har valgt at tage disse opfordringer til sig i form af det nye retshjælpsudspil. Det er nemlig helt centralt at
sende et klart signal, hvad angår retshjælpen i Danmark, således den bliver både tidssvarende og
gennemsigtig. Den Sociale Retshjælps Fond mener derfor, at udspillet vil gavne mulighederne for borgernes
retssikkerhed herunder også adgangen til hel eller delvis gratis juridisk rådgivning ved
retshjælpsorganisationer, advokatvagter og retshjælp ved advokater.
Krav til retshjælpsorganisationer giver gennemsigtighed for borgerne
Den Sociale Retshjælps Fond ser meget positivt på det ekstra krav om, at retshjælpsorganisationerne skal
implementere et etisk regelsæt, hvormed organisationerne kan sikre en kvalificeret, ensartet og gennemsigtig
retshjælp, som også vil informere borgeren om, hvilken form for hjælp han/hun vil kunne forvente. Ved at stille
krav til etiske regler, bliver borgerne gjort opmærksomme på de forpligtigelser, retshjælpsorganisationerne
pålægger sig, når de yder juridisk rådgivning, og borgerne vil derved være klar over præcist, hvad borgerne
kan forvente, når de henvender sig til en retshjælpsorganisation, hvilket havde været tilfældet, hvis man har
råd til at henvende sig hos en advokat, som er underlagt regler om god skik - jf. bekendtgørelsen om god skik
for juridisk rådgivning. Den Sociale Retshjælps Fond har selv indført etiske regler for sine medarbejdere, både
administrationen og rådgiverne, som vi gerne stiller til rådighed som inspiration til andre
retshjælpsorganisationer. Vores etiske regler er vedhæftet vores henvendelse.
Forskelligartet rådgivning
Når der tales om retshjælp, er det vigtigt at differentiere mellem advokatvagter og retshjælp ved advokater
samt retshjælpsorganisationer, fordi kravene for at tilbyde retshjælp er forskellige for de tre instanser. Den
Sociale Retshjælps Fond bifalder derfor også erkendelsen af nødvendigheden for to bekendtgørelser, som
forslaget lægger op til. Kravene til retshjælpsorganisationer og advokatvagter er forskellige, da advokatvagter
kun er påkrævet at skulle yde retshjælp på trin 1 og mod betaling tilbyder retshjælp ved advokater på trin 2 og
trin 3, mens retshjælpsorganisationer skal yde gratis retshjælp på trin 1 - 3. Derfor er Den Sociale Retshjælps
Fond glade for, at der endeligt bliver taget stilling til de forskellige funktioner, som advokatvagter og retshjælp
ved advokater på trin 2 – 3 og retshjælpsorganisationer har i samfundet. Den klare adskillelse af instanserne
gør det også nemmere for borgeren at gennemskue, hvor han/hun kan få hjælp, og hvilken hjælp han/hun kan
få og at have denne forventningsafstemning på plads fra start er en klar fordel både for borger og rådgiver.
Tavshedspligtsbeskyttelse
Den Sociale Retshjælps Fond finder det glædeligt, at politikerne tager ansvar for borgerne ved at sikre
fortroligheden mellem klient og rådgiver. Den nuværende oplysningspligt for rådgiverne svækker relationen
mellem de to parter og skaber utryghed, fordi klienterne ikke kan vide sig sikker på, hvad der bliver fortalt
videre. Det er essentielt, at klienten kan være fuldstændig ærlig over for rådgiveren, så denne kan levere en
fyldestgørende rådgivning, når det kommer til sager vedrørende socialt bedrageri og straffesager, hvor det
vurderes om sagen skal videre til en forsvarsadvokat. Denne problemstilling er ikke mindst aktuel, når der er
tale om udsatte borgere eller tidligere/nuværende indsatte.
Såfremt retshjælpsorganisationerne underlægges fuld tavshedspligt muliggør dette, at borgeren opnår den
bedst mulige beskyttelse. Som det er i dag, kan velbemidlede borgere altid anskaffe sig en advokat, der i kraft
Side
1/3