OSCEs Parlamentariske Forsamling 2014-15 (1. samling)
OSCE Alm.del Bilag 22
Offentligt
1513207_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
MARTS 2015
Redegørelse til Folketinget om
Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa
(OSCE)
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Resumé
I 2014 overtog Ukraine-krisen – og spørgsmålet om OSCE’s bidrag som regional
sikkerheds- og samarbejdsorganisation til at adressere den – OSCE’s dagsorden. Det
daværende schweiziske formandskab udviste stort lederskab for organisationen i en svær
tid.
OSCE kom til at spille en helt central rolle i Ukraine med den største internationale
tilstedeværelse i form af OSCE’s civile Særlige Monitoreringsmission (SMM). OSCE
udfoldede sin værktøjskasse inden for de mulige politiske rammer og anvendte de
mekanismer til konflikthåndtering- og løsning, som organisationen har udviklet gennem
årene. Udover monitorering af sikkerheds- og menneskerettighedssituationen havde
OSCE bl.a. fokus på at fremme en politisk løsning på konflikten, facilitere dialog lokalt,
overvåge valg, fremme national dialog og styrke civilsamfundet. Fleksibilitet og
omstillingsparathed var blandt OSCE’s styrker i Ukraine-indsatserne. Krisen udstillede
dog også OSCE’s begrænsninger, både politisk og kapacitetsmæssigt. Kravet om
konsensus bag væsentlige beslutninger gav OSCE stor legitimitet hos konfliktens parter,
men gjorde det vanskeligt at opnå resultater. Danmark havde en høj profil i OSCE-
arbejdet med Ukraine gennem året.
Ukraine-krisen og Ruslands rolle heri kom til at præge meget af det øvrige arbejde i
OSCE i 2014, både politisk og tematisk. Resultaterne på det årlige OSCE-ministermøde,
der fandt sted i Basel den 4.-5. december, var begrænsede som følge af konflikten, der
kastede en skygge over mødet. Krisen blev det helt centrale emne i debatterne. Der blev
ikke opnået resultater i den menneskelige dimension. Formandskabet havde presset på
for en vigtig beslutning om tortur, hvor Danmark spillede en særlig aktiv rolle. Den blev i
sidste ende blokeret. Der blev kun opnået beskedne resultater på det politisk-militære
område.
Mange initiativer og processer måtte indstilles eller ambitionsniveauet reduceres. Der
skete ingen fremskridt i Helsinki+40 processen om markeringen i 2015 af 40-året for
Helsingfors-slutakten. Det politisk-militære arbejde blev vanskeliggjort, og der udestår
fremadrettet store udfordringer på området. Ukraine-krisen og Ruslands rolle heri havde
en afledt effekt på forhandlingerne om Europas frosne konflikter, hvor der ikke kunne
spores fremskridt.
OSCE’s institutioner og feltmissioner spillede en aktiv rolle gennem året for at
understøtte reformprocesser og overholdelse af OSCE-forpligtelser inden for OSCE’s tre
dimensioner (politisk-militære, økonomisk- og miljømæssige samt den menneskelige
dimension) i OSCE’s medlemslande. Udover en række frivillige finansielle bidrag til
OSCE’s indsatser i Ukraine fortsatte Danmark med at yde en særlig støtte til OSCE’s
indsatser i dele af Centralasien.
For det serbiske formandskab i 2015 vil Ukraine-krisen udgøre den største enkeltstående
udfordring. Serbien, der traditionelt har haft et særligt forhold til Rusland, og som
samtidig er et EU-kandidatland, står overfor en stor opgave med at videreføre det
schweiziske formandskabs engagement. 2015 bliver også året, hvor
formandskabstrojkaen, Schweiz, Serbien og Tyskland, vil søge at tage hul på de bredere
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
spørgsmål om fremtiden for europæisk sikkerhed. En dagsorden, som Tyskland som
kommende OSCE-formandskab i 2016 har indikeret, at man ønsker at give særlig
opmærksomhed.
1. OSCE-arbejdet i 2014
1.1. Ukraine-krisen som det altdominerende tema
Krisen i Ukraine var det altdominerende tema for OSCE i 2014 og er derfor hovedemnet
i denne redegørelse. Ruslands aggression i Ukraine, og den ulovlige annektering af Krim-
halvøen, udgjorde et brud med FN’s Charter og de grundlæggende OSCE-principper og -
værdier om staters territoriale integritet, suverænitet, frihed og politiske uafhængighed
som fastlagt i Helsingforsslutakten fra 1975.
Det schweiziske OSCE-formandskab udviste igennem 2014 stort lederskab. Det lykkedes
formandskabet at samle den nødvendige konsensus i OSCE-kredsen om vigtige OSCE-
indsatser i Ukraine med det overordnede formål at fremme fred, stabilitet og sikkerhed.
Kravet om konsensus indebar imidlertid, at Rusland fik stor indflydelse på, hvordan og
hvornår OSCE kunne handle. Men inden for de mulige politiske rammer udfoldede
OSCE sin værktøjskasse og anvendte de mekanismer til konflikthåndtering og -løsning,
som OSCE har udviklet gennem årene, jf. også gennemgangen af OSCE’s indsats i afsnit
2. På visse områder kunne der iværksættes mindre OSCE-indsatser uden konsensus. Det
viste sig særligt nyttigt i den første fase af krisen, hvor OSCE’s institutioner og
sekretariat, baseret på frivillige bidrag, var aktive på jorden i Ukraine med kort varsel, og
hvor det tillidsskabende Wien-dokument inden for OSCE’s militære del var afsæt for
inspektioner og besøg i Ukraine. Krisen viste også OSCE’s værdi som det eneste
regionale sikkerhedspolitiske forum for en løbende dialog mellem konfliktens parter og
det internationale samfund i øvrigt.
Ukraine-krisen påvirkede det løbende arbejde og satte i høj grad dagsordenen i OSCE,
både politisk og tematisk. Flere initiativer og processer blev aflyst eller stillet i bero. Der
var ingen fremskridt i Helsinki+40 processen om en markering i 2015 af 40-året for
Helsingforsslutakten og ambitionsniveauet herfor blev væsentligt reduceret. Arbejdet i
OSCE’s militære dimension (Forum for Security Cooperation) var i særlig grad påvirket
af krisen. Der var ingen fremdrift i OSCE-arbejdet vedrørende moderniseringen af det
vigtige tillidsskabende Wien-dokument. Uformelle drøftelser blandt NATO-lande om
fremtiden for konventionelle våbenkontrolregimer i Europa blev indstillet. Trods krisen
fortsatte implementeringen af de tillidsskabende mekanismer i Wien-dokumentet og
inden for ”Open Skies” samarbejdet.
Krisen havde også en afledt effekt på de internationale forhandlinger om Europas frosne
konflikter Moldova (Transnistrien), Aserbajdsjan (Nagorno-Karabakh) og Georgien
(Abkhasien og Sydossetien), hvor OSCE har en rolle at spille, og hvor der ikke blev gjort
fremskridt i 2014.
OSCE’s arbejde i felten via de 15 feltmissioner på Balkan, i Østeuropa, Kaukasus og
Centralasien var, med undtagelse af de to missioner i Ukraine og grænsemissionen i
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rusland ved den russisk-ukrainske grænse, ikke påvirket af Ukraine-krisen. OSCE
fortsatte her en betydningsfuld indsats, f.eks. inden for retsvæsen og politi, god
regeringsførelse, integration af mindretal og demokrati-fremme. I afsnit 1.4 omtales
OSCE’s engagement i Centralasien, der har været tillagt prioritet fra dansk side.
Fra dansk side var der fra starten af Ukraine-krisen stor opbakning til OSCE’s
engagement i landet. I kraft af medlemskredsen, organisationens neutralitet og de
mekanismer OSCE har opbygget til konflikthåndtering og -løsning, blev OSCE vurderet
til at kunne spille en væsentlig rolle. Den politiske støtte blev bakket op af en lang række
danske bidrag – både finansielle og med personale – til OSCE’s indsatser. Som EU
chef-de-
file
for Ukraine ved OSCE havde Danmark en særlig rolle i at formulere og fremme EU’s
synspunkter i OSCE-møderne i Wien. Det var med til at styrke den danske profil.
1.2. Ministermødet i Basel
Krisen i Ukraine og Ruslands rolle heri blev det altdominerende emne på det årlige
OSCE-ministermøde, der fandt sted i Basel den 4.-5.-december 2014. Der var
rekorddeltagelse med 53 ministre. Rusland stod isoleret på mødet i fremstillingen af sit
narrativ om Ukraine-krisen. Fra vestlig side blev afgivet mange robuste indlæg med støtte
til Ukraine, omtale af Ruslands aggression og stor anerkendelse af det schweiziske OSCE-
formandskabs rolle. Disse elementer var også centrale i det danske indlæg (vedlagt som
annex 3). Der var fra alle sider, også Ukraine og Rusland, markant opbakning til OSCE’s
engagement i Ukraine og brugen af OSCE’s mekanismer og værktøjer. På mødet
lancerede OSCE-formandskabet oprettelsen af et panel af vismænd (Panel of Eminent
Persons) til at fremkomme med anbefalinger om fremtiden for europæisk sikkerhed, jf. i
øvrigt afsnit 3.
I modsætning til tidligere års ministermøder var fokus ikke på de beslutninger og
erklæringer, der blev vedtaget på mødet. Fra alle sider, med undtagelse af Rusland, blev
der lagt vægt på, at ministermødet ikke kunne være ”business as usual”. Det påvirkede
også ambitionsniveauet. I OSCE’s menneskelige dimension opnåede man ingen resultater
og på det politisk-militære område var resultaterne meget beskedne.
1.3. Arbejdet i den menneskelige dimension
Ukraine satte sit præg på arbejdet i den menneskelige dimension i 2014. Ukraine-krisen
bidrog til at cementere de skilleliner mellem Rusland og Vesten, der i de senere år har
præget samarbejdet om menneskerettigheder og demokrati som følge af udviklingen i
Rusland med stadigt vanskeligere kår for civilsamfundet og for frie medier. Udviklingen i
Aserbajdsjan bidrog også til at vanskeliggøre OSCE-samarbejdet på disse områder.
Forhandlingerne i den menneskelige dimension forud for Ministerrådsmødet i Basel blev
vanskelige. Vestlige lande forsøgte at rette fokus på emner relevante for Ukraine-krisen,
herunder ved fremlæggelse af beslutningsudkast om fundamentale friheder og om tortur.
Bekæmpelsen af tortur var en vigtig prioritet for OSCE-formandskabet, og Danmark
spillede en særlig rolle i formuleringen af en ambitiøs tekst i sin rolle som EU
chef-de-file
tortur. I sidste ende var det dog ikke muligt at opnå konsensus om torturteksten som
følge af modstand fra Rusland, Hviderusland og Usbekistan. Rusland fremlagde som
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modsvar på de vestlige forslag tekster om bl.a. racisme og nynazisme, der dog ikke blev
realitetsbehandlet.
OSCE’s tre uafhængige institutioner (OSCE’s Kontor for Demokratiske Institutioner og
Menneskerettigheder (ODIHR), Højkommissæren for Nationale Mindretal (HCNM) og
Mediefrihedsrepræsentanten) rettede i løbet af 2014 deres fokus mod Ukraine.
ODIHR deltog i en menneskerettighedsmission til Ukraine i marts og april og arbejdede
gennem året med en styrkelse af civilsamfundet i Ukraine. ODIHR bidrog med
rådgivning om visse lovforslag, monitorering af retssager samt ved udarbejdelsen af
retningslinjer om diverse OSCE-forpligtelser. Udover gennemførelsen i Ukraine af to af
de største valgobservationsmissioner nogensinde udførte ODIHR også valgobservationer
i Moldova, Usbekistan, Bulgarien, Bosnien, Tyrkiet, Makedonien, Serbien og Ungarn.
Michael Georg Link (Tyskland) blev valgt som ny direktør for ODIHR og overtog
stillingen 1. juli 2014. Som tidligere tysk statssekretær, medlem af forbundsdagen (FDP)
og medlem af OSCE’s parlamentariske forsamling gennem flere år har Link et solidt
kendskab til OSCE, og er blevet en stærk profil for ODIHR.
Højkommissæren for Nationale Mindretal (Astrid Thors, Finland) gennemførte i 2014
besøg til bl.a. Serbien, Letland og de centralasiatiske lande. Her var fokus særligt på
adressering af mindretalsbehov, bl.a. gennem sprogundervisning og politiske reformer.
Højkommissæren havde også fokus på Ukraine, herunder arbejdet med en ny sproglov,
og rettede en særlig opmærksomhed mod det pres og den forfølgelse som Krim-tatarerne
og ukrainsksindede var udsat for på Krim. Højkommissæren deltog sammen med
ODIHR i menneskerettighedsmissionen i foråret 2014. Hun fik ikke adgang til Krim
efter den russiske annektering.
OSCE’s Mediefrihedsrepræsentant (Dunja Mijatovic, Bosnien-Hercegovina) var yderst
aktiv i 2014. Hun fremlagde regelmæssigt skarpe indlæg i OSCE’s formelle fora og gjorde
offentligheden opmærksom på bekymrende udviklinger for mediefriheden i OSCE’s
område, herunder gennem regelmæssige pressemeddelelser og konferencer om
mediefrihed. Hun rettede en enkelt gang kritik mod Danmark for tildelingen af en bøde
til tre journalister for deres kritik af Boligadministratorerne A/S i en radioudsendelse.
Situationen i det østlige Ukraine fik stor opmærksomhed i mediefrihedsrepræsentantens
publikationer og indlæg, særligt vedrørende sikkerhed for journalister og benyttelsen af
propaganda. Hun afholdt fire rundbordsmøder for ukrainske og russiske
journalistforbund. Formålet med møderne var at facilitere en dialog mellem journalister
fra de to lande samt definere tiltag til at øge journalisters professionalisme og sikkerhed.
OSCE’s tre repræsentanter for henholdsvis bekæmpelse af racisme, xenofobi og
diskrimination mod kristne og andre religioner, bekæmpelse af antisemitisme, og
bekæmpelse af intolerance og diskrimination mod muslimer aflagde i september 2014
besøg i Danmark og mødtes med danske myndigheder, herunder Justitsministeriet og
Folketingets Ombudsmand, samt en række NGO’er. På dagsordenen var bl.a. forholdene
for de jødiske og muslimske samfund i Danmark. Besøget, der blev gennemført i
samarbejde med Dansk Institut for Internationale Studier, DIIS, er mundet ud i en
rapport, der forventes at udkomme i marts 2015.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.4. OSCE’s engagement i Centralasien
De fem lande i Centralasien kæmper med en række store udfordringer, såsom etniske og
religiøse spændinger, fattigdom, knaphed på vandressourcer, social ulighed og udbredt
korruption. Samtidig har disse lande som relativt nye statsdannelser med svage
demokratiske traditioner og i de fleste tilfælde autoritære styreformer store – og voksende
– udfordringer på demokrati- og menneskerettighedsområdet.
Der er etableret OSCE-tilstedeværelser i alle fem lande. Disse har forskellige mandater og
størrelser, men arbejder alle for at styrke landenes overholdelse af OSCE-forpligtelserne i
alle tre dimensioner. Danmark har gennem de senere år arbejdet for et forstærket OSCE-
fokus på Centralasien. Begivenhederne i Ukraine har i 2014 naturligt nok trukket store
veksler på OSCE’s ressourcer, og i det lys har det været vanskeligt at styrke
organisationens indsats i Centralsien, såvel som andre steder. Til trods herfor har OSCE
også i 2014 lagt særlig vægt på at styrke de fem landes kapacitet til at håndtere og
inddæmme grænseoverskridende sikkerhedstrusler, herunder ikke mindst smugling af
narkotika, våben og mennesker samt terrorisme. Med OSCE’s brede sikkerhedsbegreb er
der særlig vægt på, at dette arbejde sker med fuld respekt for menneskerettighederne.
1.5. Dansk OSCE-bistand i Kirgisistan og Tadsjikistan
Ud over det faste bidrag til OSCE har Danmark valgt at yde direkte støtte til OSCE’s
indsatser i Kirgisistan og Tadsjikistan, som er de to prioritetslande for dansk bilateral
støtte i Centralasien. Disse to lande er de fattigste i regionen og samtidig dem, der er mest
åbne for støtte og rådgivning fra OSCE. Som følge heraf er feltmissionerne nu blandt
OSCE’s største med hhv. omkring 120 og 150 medarbejdere.
I Kirgisistan yder Danmark således fortsat støtte til OSCE’s politimission i den sydlige
del af landet. Missionen blev etableret i 2010 og udgør det internationale samfunds mest
håndgribelige reaktion på de voldelige sammenstød i 2010 mellem kirgisere og etniske
usbekere med flere hundrede dræbte og mange tusind fordrevne til følge. Politimissionen
underviser det kirgisiske politi i at behandle alle borgere ens uanset deres etniske
tilhørsforhold, og arbejder for at fremme etniske mindretals optagelse i politiet. I
Kirgisistan har Danmark desuden støttet OSCE’s regionale akademi, hvor studerende fra
regionen, inklusive fra Afghanistan, kan opnå en mastergrad med højt fagligt niveau
inden for konfliktforebyggelse og –løsning. Akademiet organiserer desuden kursusforløb
og videreuddannelse for bl.a. embedsmænd, journalister og NGO-repræsentanter.
I Tadsjikistan har Danmark ydet støtte til OSCE’s samarbejde med de tadsjikiske
myndigheder på grænsekontrolområdet. Dette skyldes især, at landet har en 1400
kilometer lang, mestendels ubevogtet grænse til Afghanistan, hvilket indebærer væsentlige
sikkerhedsrisici for både Tadsjikistan selv og den øvrige region. De seneste år har således
været vidne til en række voldelige sammenstød og indtrængning af ekstremistiske grupper
i Tadsjikistan. Samarbejdet omfatter dansk støtte til OSCE’s akademi for uddannelse af
grænsevagter, som kommer fra en række OSCE-lande (foruden Tadsjikistan selv),
heriblandt Afghanistan. Akademiet yder således et positivt bidrag på et helt centralt
område for den fremtidige sikkerhed og stabilitet i regionen, hvilket er understreget i
eksterne undersøgelser.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover støtter Danmark OSCE’s samarbejde med de tadsjikiske myndigheder om
afdækning af tendenser til radikalisering i landet, årsagerne hertil og identificering af
mulige tiltag for at imødegå voldelig ekstremisme, der kan føre til egentlig terrorisme.
Dette arbejde er kontroversielt og sigter både på forebyggelse og bekæmpelse af
radikalisering, mens det samtidig betoner retten til religions- og ytringsfrihed. Frygten for
radikalisering er reel i Tadsjikistan såvel som i de andre lande i Centralasien, om end
fænomenet langt fra er fuldt dokumenteret.
Danmark søger endvidere at styrke det arbejde, der er forankret hos OSCE’s
Højkommissær for Nationale Mindretal. Som i Ukraine er mindretals-problematik et
potentielt konfliktområde i flere af de centralasiatiske lande, og Danmark har i 2014 ydet
støtte til Højkommissærens kontor til at gennemføre et program vedr. fremme af
nationale mindretalsrettigheder i Tadsjikistan og Kirgisistan.
2. OSCE’s engagement i Ukraine gennem 2014
2.1. Perioden forud for Ruslands ulovlige annektering af Krim
De to første måneder af 2014 var præget af Maidan-urolighederne og den voldelige
fremfærd overfor demonstranterne. OSCE-formandskabet tilbød den ukrainske regering
ekspertise i at fremme dialog mellem regeringen og oppositionen, men der var ikke
interesse herfor.
Den 21. februar flygtede præsident Janukovitj ud af Kiev. Tre dage senere adresserede
OSCE-formanden, den schweiziske præsident Burkhalter, FN’s Sikkerhedsråd og
fremsatte forslag om, at OSCE kunne indtage en støttende rolle for Ukraine i landets
overgangsfase. Burkhalter foreslog oprettelsen af en international kontaktgruppe. Han
annoncerede, at et OSCE-team ville blive sendt til Ukraine for at vurdere behovet for en
OSCE-indsats. Den ukrainske regering blev opfordret til at invitere ODIHR til at
gennemføre en menneskerettighedsmission. Burkhalters udspil blev afsæt for en række
kommende OSCE-indsatser i Ukraine.
I slutningen af februar voksende spændingerne på Krim, hvor russiske tropper forlod
deres permanente baser og indledte militære operationer. OSCE’s Højkommissær for
Nationale Mindretal aflagde besøg i Ukraine, herunder på Krim, i begyndelsen af marts. I
en udtalelse den 6. marts udtrykte hun alarm over risikoen for voldelig konflikt på Krim
og dets mulige effekter på alle samfundsgrupper, herunder særligt Krim-tatarerne og
etniske ukrainere. Højkommissæren rapporterede fra sit besøg i Kiev og på Krim, at hun
ikke havde fundet beviser for krænkelse af eller trusler mod russisk-talendes rettigheder.
I marts måned pågik intense konsultationer i OSCE om oprettelsen af en OSCE-
monitoreringsmission i Ukraine. Rusland blokerede. I stedet iværksattes en række andre
mindre projekter efter invitation fra Ukraine, der ikke krævede OSCE-konsensus, og som
direkte eller indirekte havde til formål at få internationale ”øjne og ører” på jorden i
Ukraine.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den 3. marts inviterede Ukraine ODIHR og HCNM til at forestå en
menneskerettighedsmission til Ukraine. Projektet blev finansieret af frivillige bidrag fra
Danmark (60.000 euro), Norge, Sverige, Finland og Canada og blev indledt den 6. marts.
Den afsluttende rapport bekræftede, at den russisk-talende del af befolkningen hverken
var eller havde været truet, og at det var destabiliseringen, som Rusland og bevæbnede
grupper stod bag, der førte til en stigning i menneskerettighedskrænkelser og ledte til en
vanskelig situation for etniske ukrainere og tatarer på Krim. Rusland tog afstand fra
rapportens konklusioner, som man fandt misledende.
Den 20. marts blev med kort varsel og på invitation fra Ukraine et projekt iværksat om
national dialog, der blev finansieret med bidrag fra Tyskland, Østrig, Norge, Japan og
Danmark (50.000 euro). Projektet blev gennemført af OSCE’s projektkoordinator i
Ukraine. Projektet fremkom med en række anbefalinger til, hvordan Ukraine kunne
organisere en national dialog mellem forskellige samfundsgrupper. Anbefalingerne lå til
grund for afviklingen af en række rundbordsmøder, støttet af projektet, forud for
præsidentvalget den 25. maj.
Fra starten af marts og på invitation fra Ukraine deltog Danmark i en række inspektioner
og besøg af militære eksperter inden for rammerne af OSCE’s tillidsskabende Wien-
dokument. Danmark var leder af et sådant besøg i perioden 20. marts-3. april. Formålet
var at indhente informationer om situationen i konfliktområdet, sikre international
tilstedeværelse samt demonstrere støtte til Ukraine. Det lykkedes ikke for disse missioner
at få adgang til Krim. En dansk gæsteinspektør blev sammen med et tysk-ledet
inspektionshold tilbageholdt af bevæbnede separatister i perioden 22. april-2. maj.
Inden for rammerne af Wien-dokumentet forsøgte Ukraine i marts og flere gange senere i
2014 at få Rusland til at redegøre for, hvad Ukraine så som mistænkelig militær aktivitet i
grænseområdet til Ukraine. Men Rusland gav ikke fyldestgørende svar og valgte flere
gange ikke at deltage i de konsultationer som Ukraine udbad sig.
2.2. Efter den ulovlige annektering af Krim
Den 21. marts, dagen efter den russiske Duma ratificerede aftalen om annekteringen af
Krim, indvilgede Rusland i etableringen af en OSCE-monitoreringsmission (Special
Monitoring Mission (SMM)) i Ukraine. Missionen fik til formål at observere og
rapportere om sikkerhedssituationen, menneskerettigheds- og minoritetsspørgsmål samt
facilitere dialog. Der blev opnået enighed om, at SMM skulle have baser i ni regioner i det
østlige, sydlige (men ikke på Krim som følge af russisk modstand) og vestlige Ukraine
samt et hovedkvarter i Kiev. I mandatet blev indskrevet et loft på max. 500 observatører.
SMM viste sig at blive den mest komplekse operation OSCE har stået for i mere end 15
år.
Dagen efter beslutningen var de første OSCE-eksperter fremme i Kiev og begyndte
arbejdet med at etablere SMM. Tre dage senere var de første hold observatører blevet
trænet og deployeret til de ni baser samt Kiev. OSCE modtog megen anerkendelse for
den hurtige deployering af SMM. Danmark var blandt de første lande til at nominere og
deployere personale til SMM. Danmark bidrog gennem året med frivillig finansiering på i
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alt 6 mio. kr. udover bidrag til finansiering via OSCE’s budget. Ved årets udgang var ca.
15 danske observatører deployeret til SMM.
I april og maj blev situationen forværret i dele af det østlige Ukraine, hvor bevæbnede
separatister begyndte at besætte offentlige bygninger, og hvor voldshandlinger og
menneskerettighedskrænkelser blev rapporteret af SMM. På den baggrund mødtes
repræsentanter for EU, USA, Ukraine og Rusland i Geneve den 17. april og vedtog den
såkaldte Geneve-erklæring om Ukraine. SMM blev anmodet om at indtage en ledende
rolle i at assistere de ukrainske myndigheder med at gennemføre tiltag til deeskalering,
herunder afvæbning af illegale grupper. Udviklingen på jorden tillod imidlertid ikke SMM
at løfte opgaverne.
2.3. Præsidentvalget i Ukraine
Der afholdtes præsidentvalg i Ukraine den 25. maj, der blev overvåget af en af de største
OSCE/ODIHR-valgobservationsmissioner nogensinde med 1.200 observatører fra 49
lande, heraf 37 fra Danmark. Herudover bidrog OSCE’s parlamentariske forsamling med
116 observatører. Som følge af urolighederne i dele af det østlige Ukraine kunne der ikke
afholdes valg ved 24 ud af 36 valgsteder i Donetsk- og Luhansk-regionerne.
Valgobservationsmissionen konkluderede bl.a., at valget var karakteriseret af en høj
valgdeltagelse og en klar beslutsomhed fra myndighederne til at afvikle et oprigtigt valg i
overensstemmelse med internationale forpligtigelser og med respekt for fundamentale
friheder i størstedelen af landet. Fra dansk side støttedes med et bidrag på 1 mio. kr. et
OSCE-valgstøtteprojekt gennemført af OSCE’s projektkoordinator i Ukraine med
henblik på at træne embedsmænd og tilforordnede og oplyse vælgerne om deres
rettigheder.
2.4. Minsk-aftalerne og grænseovervågning – nye opgaver for OSCE
Situationen i det østlige Ukraine blev forværret henover sommeren, hvor separatister
søgte at konsolidere kontrol med stadigt større områder. En gruppe SMM-observatører,
herunder én dansker, blev tilbageholdt af separatister i én måned inden det lykkedes
SMM at sikre en frigivelse.
På et møde i Berlin den 2. juli vedtog udenrigsministrene fra Tyskland, Frankrig, Ukraine
og Rusland (”Normandiet-formatet”) en erklæring, hvori der blev lagt op til en
overvågningsindsats af to grænseposter på den russiske side af den ukrainsk-russiske
grænse, hvor separatisterne havde overtaget kontrollen på den ukrainske side. Den 24. juli
vedtog OSCE oprettelsen af en observatørmission (OM) med meget begrænset mandat
og størrelse ved de to russiske grænseposter Gukovo og Donetsk. OM har siden
rapporteret om observationer ved de to poster, der dækker en distance på 40 meter ud af
den grænsestrækning til Rusland, hvor de ukrainske myndigheder ikke har kontrol, på ca.
400 km. Fra vestlig og ukrainsk side har man forsøgt at udvide missionen, hvilket gang på
gang er blevet blokeret af Rusland. I juli blev der oprettet den såkaldte Trilaterale
Kontaktgruppe med deltagelse af Ukraine, Rusland og OSCE-formandskabet.
Den 17. juli blev det malaysiske passagerfly MH17 skudt ned over separatistkontrolleret
område. Som den eneste internationale tilstedeværelse på jorden med mulighed for at
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
facilitere adgang til området fik SMM en vigtig opgave med at bistå internationale
eksperter.
I juli og august søgte ukrainske styrker at genvinde kontrollen med dele af det besatte
område. Der udbrød meget hårde kampe i slutningen af august efter en
separatistoffensiv. På den baggrund mødtes den Trilaterale Kontaktgruppe med
repræsentanter for separatisterne i Minsk den 5. september og indgik Minsk-protokollen.
Sammen med det efterfølgende Minsk-memorandum af den 19. september fastlagde disse
aftaler nye opgaver for SMM. SMM fik til opgave at overvåge og verificere en våbenhvile,
tilbagetrækning af tunge våben og overvåge grænsen mellem Ukraine og Rusland. SMM
besluttede derfor at styrke kapaciteten med flere observatører og benytte droner til at
assistere overvågningsindsatsen.
Som følge af manglende efterlevelse af Minsk-aftalerne fik SMM ikke mulighed for at
løfte opgaverne som forudset, men rettede fokus mod at overvåge brud på våbenhvilen.
SMM bidrog desuden i forbindelse med fangeudveksling, forhandling om lokale
våbenhviler samt facilitering af adgang for nødhjælp og internationale delegationer. I hele
perioden blev SMM begrænset i sin bevægelsesfrihed. SMM blev afskåret fra at overvåge
dele af det separatistkontrollerede område, herunder ved grænsen til Rusland, og ofte
måtte SMM kun patruljere med ledsagelse af separatister. Sikkerhedssituationen satte også
grænser for, hvor SMM kunne færdes.
2.5. Parlamentsvalg i Ukraine og såkaldte lokalvalg i dele af Donetsk og
Luhansk-regionerne
Der afholdtes parlamentsvalg i Ukraine den 26. oktober 2014, der blev overvåget af en
OSCE/ODIHR-valgobservationsmission med 756 observatører fra 41 lande. Danmark
bidrog med 5 langtids- og 24 korttidsobservatører. Herudover bidrog OSCE’s
parlamentariske forsamling også med observatører. Det var muligt, trods urolighederne i
dele af det østlige Ukraine, at afholde valg i 12 af de 21 valgdistrikter i Donetsk-regionen
og i 5 af de 11 distrikter i Luhansk-regionen.
Valgobservationsmissionen konkluderede bl.a., at valget markerede et vigtigt fremskridt i
Ukraines forhåbning om at afvikle demokratiske valg i overensstemmelse med
internationale forpligtelser og respekt for fundamentale friheder. Dog var valgdeltagelsen
på 52 % under gennemsnittet ift. de tre seneste parlamentsvalg, hvilket kun til dels kunne
tilskrives konflikten i dele af det østlige Ukraine.
Den 2. november 2014 afholdt separatister såkaldte lokalvalg i dele af Donetsk- og
Luhansk-regionerne i strid med ukrainsk lov og med Minsk-memorandummet fra
september. Der var ingen uafhængig international overvågning af handlingen, der blev
mødt med skarp kritik fra store dele af det internationale samfund, herunder fra OSCE-
formandskabet.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Perspektiver for OSCE i 2015
I 2015 står OSCE overfor store udfordringer, der skal løftes under serbisk formandskab.
OSCE’s engagement i Ukraine bliver den største enkeltstående udfordring for Serbien.
Under sit formandskab i 2014 drog Schweiz fordel af sin neutralitet, og blev af
konfliktens parter set som en ”honest broker”. Samtidig kunne Schweiz bakke
formandskabet op med betydelige ressourcer. Serbien, der traditionelt har været allieret
med Rusland, og i øvrigt er EU-kandidatland, har et noget andet udgangspunkt. Det er
formentlig også grunden til, at Serbien tillægger OSCE-trojkaen (Schweiz, Serbien og
Tyskland) stor vægt i arbejdet med Ukraine.
OSCE har fået en meget vigtig rolle at spille i Ukraine, og er trådt i karakter som en
regional sikkerheds- og samarbejdsorganisation. OSCE har den største internationale
tilstedeværelse i landet, herunder i de separatistkontrollerede områder. Men engagementet
har også demonstreret OSCE’s begrænsninger og sårbarhed, både politisk og
kapacitetsmæssigt. Disse forhold vil også i 2015 kræve stor opmærksomhed. Skal OSCE
bevare sin legitimitet, må upartiskhed og OSCE-principper ligge til grund for arbejdet.
Det er f.eks. en udfordring for organiseringen af SMM’s overvågningsindsats at undgå, at
SMM derved kommer til at bidrage til en cementering af en ny frossen konflikt.
Ukraine-krisen vil også præge andre dele af OSCE-arbejdet og Serbien har måttet
reducere ambitionsniveauet på andre områder væsentligt. Serbien havde tidligere en
forventning om, at formandskabet særligt ville komme til at koncentrere sig om
markeringen af 40-året for Helsingforsslutakten, herunder i form af den iværksatte
Helsinki+40 proces. Det var på tale med et OSCE-topmøde og et muligt nyt
grundlæggende dokument for organisationen. Med Ukraine-krisen synes det ikke
realistisk at videreføre disse ambitioner. Nu tales om en uformel ceremoni i Helsingfors
til sommer.
På det militære område er der også betydelige udfordringer. Store dele af konventionel
våbenkontrol (CFE-aftalen) implementeres ikke vis-à-vis Rusland, da Rusland er trådt ud
af CFE-aftalen. Begrænsningerne for Wien-dokumentets anvendelse står tydeligt efter
Ukraine-krisen, og der er ingen politisk vilje fra russisk side til en substantiel
modernisering af dokumentet.
Udviklingen i Rusland på områder, der ligger inden for OSCE’s menneskelige dimension,
er blevet forværret. De svære vilkår for civilsamfundet og frie medier har også betydning
for den linie, der lægges i russisk udenrigspolitik i samarbejdet på disse områder. Det slår
igennem på OSCE-samarbejdet, hvor det pga. russisk modstand bliver stadigt sværere at
få en substantiel debat om fundamentale friheder og opnå resultater i det løbende arbejde
i den menneskelige dimension. Der er ingen forventning om, at der kan opnås fremskridt
under det serbiske formandskab.
Der er indledt en debat om fremtiden for europæisk sikkerhed. OSCE–trojkaen har
nedsat et panel af eminente personer under ledelse af den tyske ambassadør Wolfgang
Ischinger til at fremkomme med anbefalinger. Panelet skal fremkomme med en rapport
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om erfaringer fra Ukraine-krisen midt på året (forud for en uformel ceremoni om 40-året
for Helsingforsslutakten) og en anden om fremtiden for europæisk sikkerhed sidst på året
(forud for OSCE-ministermødet i Beograd). Der er lagt op til, at det tyske OSCE-
formandskab i 2016 vil tage panelets arbejde videre. Panelet er ikke et OSCE-panel, bl.a.
som følge af skepsis blandt flere vestlige delegationer. Rusland ser panelet og debatten
om europæisk fremtid som en lejlighed til at udfordre europæisk sikkerhedsarkitektur.
Denne debat kommer til at køre i sit eget spor, men der kan ikke undgås spill-over til
OSCE-samarbejdet.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513207_0013.png
Annex 1: Bidrag fra Folketingets delegation ved OSCE-PA
2014 har været et begivenhedsrigt år for Folketingets delegation ved OSCE’s
Parlamentariske Forsamling (OSCE PA).
Den danske delegation består af følgende medlemmer og stedfortrædere:
Medlemmer:
Stedfortrædere:
Peter Juel Jensen (V), formand
Jeppe Bruus (S)
Ane Halsboe-Jørgensen (S), næstformand
Christian Juel (EL)
Liv Holm Andersen (RV)
Pernille Vigsø Bagge (SF)
Trine Pertou Mach (SF)
Karsten Lauritzen (V)
Pia Kjærsgaard (DF)
Mikkel Dencker (DF)
Lars Barfoed (KF)
Per Stig Møller (KF)
Vintermødet, Den årlige session og Efterårsmødet
De tre store møder, der i løbet af 2014 blev afholdt i henholdsvis Wien (12. – 14.
februar), Baku (27. juni – 2. juli) og Geneve (3. – 5. oktober), lagde rammen for arbejdet i
OSCE PA. På møderne er der en løbende dialog om Europas sikkerhed og konflikter,
hvor landene bliver holdt op på deres forpligtelser samtidig med, at der bliver stillet
kritiske spørgsmål. På sessionen i Baku deltog der parlamentarikere fra OSCE’s 57 lande.
Konflikten i Ukraine var i fokus, og formanden for Dumaen i Rusland Sergey Naryshkin
og næstformanden for parlamentet i Ukraine Ruslan Koshulynskyi holdt derfor begge
taler ved sessionen.
Hovedemnet for efterårsmødet i Genevé var også Ukraine og de internationale
bestræbelser på at håndtere krisen i Ukraine og OSCE’s særlige rolle i den forbindelse. De
nationale parlamenters udfordringer i forbindelse med at takle nye internationale
sikkerhedssituationer var ligeledes i fokus.
OSCE PA afholder typisk et bureaumøde hvert år i april i Danmark. I 2014 blev mødet
afholdt den 6. - 7. april. I forbindelse med mødet var der også et besøg på OSCE PA
sekretariatet.
Valgobservationer
En helt central del af arbejdet i OSCE PA er deltagelsen i valgobservationer, hvor man
får et førstehåndsindtryk af den demokratiske situation i det pågældende land. I 2014
deltog medlemmer af delegationen således i to valgobservationer i Ukraine samt en
valgobservation i USA.
OSCE missioner
Et andet meget væsentligt element i OSCE’s arbejde er arbejdet i felten for at fremme
respekten for OSCE-forpligtelserne og for fredelig konfliktløsning. OSCE yder bl.a. en
stor indsats i Centralasien. For at få indblik i dette arbejde besøgte delegationen sammen
med den svenske OSCE PA delegation OSCE’s mission i Tadsjikistan, hvor særligt
besøget på OSCE Border Management Staff College og besøget ved den enhed, der
uddanner officerer til bevogtning af grænsen til Afghanistan, gjorde indtryk. Endelig
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
foretog delegationen sammen med NATO PA delegationen en studietur til Balkan med
fokus på situationen i regionen.
På delegationens vegne
Peter Juel Jensen,
delegationsformand
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513207_0015.png
Annex 2: Generelt om OSCE
Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) er en unik del af den
europæiske sikkerhedsarkitektur. Historisk set er OSCE (det tidligere CSCE) forankret i
Helsingforsslutakten fra 1975. Som et multilateralt forum for dialog og samarbejde, var
CSCE oprindeligt udtryk for en opblødning af forholdet mellem Øst og Vest. Fra starten
har samarbejdet været baseret på en bred forståelse af sikkerhed som begreb, og
organisationens arbejde dækker tre dimensioner af sikkerhed: en politisk/militær
dimension, en økonomisk og miljømæssig dimension samt en menneskelig dimension.
OSCE-samarbejdet omfatter i dag 57 lande og dækker over et område fra Nordamerika
til Mongoliet, Centralasien og det østligste Rusland. Samarbejdet er veludbygget og har
stor aktivitet i felten med sine 15 feltmissioner. OSCE har en fast tilstedeværelse på
Balkan, i Østeuropa, Kaukasus og Centralasien. Siden marts 2014 har OSCE haft en
Særlig Monitoreringsmission (SMM) i Ukraine. SMM har til opgave at monitorere
sikkerheds- og menneskerettighedssituationen i Ukraine. OSCE’s budget for 2015 er på
144 mio. euro. Budgettet er reduceret betydeligt gennem de senere år på baggrund af en
række OSCE-staters ønske om en reduktion.
OSCE har tre uafhængige institutioner tilknyttet, som rapporterer til OSCE på forskellige
tematiske områder. Det drejer sig om Højkommissæren for Nationale Mindretal, HCNM,
(i Haag), Mediefrihedsrepræsentanten (i Wien) og Kontoret for Demokratiske
Institutioner og Menneskerettigheder (ODIHR) i Warszawa. Disse institutioner har til
opgave at monitorere udviklingen i OSCE-landene på deres respektive områder og hjælpe
landene med at opfylde deres OSCE-forpligtelser. Institutionernes arbejde tillægges stor
betydning fra dansk side. ODIHR er internationalt anerkendt for sin ekspertise inden for
valgobservation, som udgør et vigtigt redskab i OSCE’s arbejde med at fremme en
demokratisk udvikling i OSCE-regionen. ODIHR’s valgobservationer bliver som
hovedregel gennemført i samarbejde med den Parlamentariske Forsamling (OSCE-PA),
der oftest også sender valgobservatører ud.
Udover det civile samarbejde har OSCE en vigtig militær dimension, som har fokus på
våbenkontrol og tillids- og sikkerhedsskabende foranstaltninger. Det centrale redskab for
dette arbejde er Wien-dokumentet, der giver medlemslandene mulighed for at foretage
inspektioner og besøg hos andre medlemslande, samt beskriver hvorledes
medlemslandene skal underrette hinanden om større øvelser og indkøb af nyt materiel.
Derudover anvendes ”Open Skies”- traktaten, der giver medlemsstaterne ret til at flyve
over hinandens territorier og observere militære anlæg. Endelig forvaltes den nødlidende
CFE-traktat, som Rusland stoppede implemeneringen af i 2007. En modernisering og
opdatering af denne traktat har uden held været forsøgt de senere år.
OSCE har også en særlig rolle i forbindelse med Europas frosne konflikter (i Moldova
(Transnistrien), i Nagorno-Karabakh (konflikten mellem Armenien og Aserbajdsjan) og i
Georgien (Abkhasien og Sydossetien). OSCE-formandskabet indgår i de internationale
forhandlingsformater om Moldova (Transnistrien) og Georgien. OSCE er den eneste
internationale organisation, der har adgang til at overvåge områderne langs grænsen
mellem Armenien og Aserbajdsjan.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513207_0016.png
Annex 3: Dansk indlæg ved OSCE’s ministermøde december 2014
MC.DEL/63/14
8 December 2014
OSCE Ministerial Council, Basel, 4-5 December 2014
Statement by H.E. Liselotte Plesner
Ambassador, Denmark
Thank you Mr. Chairperson,
Thank you also for the valuable personal contribution of the Chairperson-in-Office and for
that of his extraordinary team throughout the year.
Denmark fully subscribes to the statement delivered by High Representative Mogherini on
behalf of
the EU.
This year has been marked by events that have shaken the foundations of international order
and have challenged the OSCE. As a result of the crisis in and around Ukraine, the founding
principles of the OSCE as enshrined in the Helsinki Final Act have been undermined: the
principles of sovereign equality, inviolability of frontiers, and territorial integrity of States.
We urge Russia to recognise these principles that it has itself invoked on many occasions and
to contribute to solving the crisis and restoring peace and security. We strongly condemn the
illegal annexation of Crimea, which we will not recognise, as well as the destabilising actions
in eastern Ukraine. Putting a final stop to the armed conflict that continues to claim lives
every day requires the commitment of all sides to fully implement the Minsk agreements. I
urge all parties to deliver real actions and note in particular Russia’s responsibility in this
regard.
In the midst of these challenges, we are witnessing how the OSCE is in a unique position to
respond with its vast tools and mechanisms. The condition for this potential to be realised is a
political will from all sides to forge consensus. While we have experienced difficulties in this
respect, the mechanisms we have established demonstrate the sheer reach of the OSCE's
capacities.
The Trilateral Contact Group has played an important role concerning the Minsk Protocol
and Memorandum, which provide a platform towards a political solution. The monitoring
mission (SMM) constitutes an invaluable tool for monitoring the implementation of these
agreements.
Denmark strongly supports the SMM and commends the courage of its monitors, 12 of whom
are Danish nationals. I also commend the Chairperson-in-Office for his personal engagement
in securing the release of hostages earlier this year, including two Danish nationals.
The OSCE has, in line with its comprehensive concept of security, also provided other forms
of support to Ukraine. I commend OSCE’s three autonomous institutions and the Project
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Coordinator in Ukraine for their strong engagement. I also welcome the application of
OSCE’s important politico-military tools in Ukraine under the Vienna Document and the
Open Skies Treaty.
However, the OSCE toolbox has yet more to offer. It is a serious shortcoming that effective
border monitoring of the Russian-Ukrainian border by the OSCE has, to this day, not been
realised. The SMM should immediately take steps to begin border monitoring.
It is also important that we respond to the broader implications the crisis is having for a
number of the fundamental OSCE principles and commitments. We must act to reassert these
values and to demonstrate that the OSCE’s founding values are as relevant as ever.
Denmark assures the incoming Serbian Chairman-in-Office of our support as we work
together to protect and promote the OSCE founding principles, institutions and mechanisms.
Good luck Serbia!
Thank you.
17