Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1427017_0001.png
Pesticider og Genteknologi
J.nr. 001-12031 og 001-
12131
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. C og E stillet af Folketingets
Miljøudvalg
Spørgsmål C
Hvad kan ministeren oplyse om
Miljøministeriets og Miljøstyrelsens praksis
omkring pesticidfund i grundvand, og hvad er
ministerens kommentar til den kritik, der er
rejst af Claus Hansen i artiklen ”Tidligere ansat:
Miljøministeriet vildleder og fusker med
pesticid-statistik” bragt i Maskinbladet den 26.
oktober 2014?
Spørgsmål E
Vil ministeren redegøre for sin holdning til
udsagnene i artiklen ” Tidligere ansat:
Miljømålinger foretages i forkert grundvand”
bragt i Maskinbladet den 6. november, herunder
om der er uklarhed i den danske oversættelse af
vandrammedirektivet om definitionen af
grundvand, og om der udtages prøver i
den umættede zone, som rettelig ikke burde
indgå i vurderingen af grundvandets tilstand?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Hans
Christian Schmidt (V).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Svar:
Tak for denne lejlighed til at komme i udvalget
og drøfte sagen. Da de to spørgsmål er tæt
forbundne, vil jeg gerne besvare dem i
sammenhæng. Og da der er tale om en række
kritikpunkter der vedrører den samme sag, vil
jeg gennemgå dem ét ad gangen.
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg
selvfølgelig tager kritikken ganske alvorligt. Det
er alvorlige anklager, der bliver rejst i de
artikler, der er henvist til. Ord som ”fusk” og
”vildledning”, som der fremgår af de to artikler,
er stærke ord.
Jeg er enig med spørgeren i, at det er vigtigt at få
kigget sådanne påstande grundigt efter i
sømmene. Og når der samtidig er tale om en
tidligere medarbejder fra Miljøministeriet, så
påkalder det sig opmærksomhed – også
udvalgets.
Jeg hilser denne debat velkommen. Vi skal se på
hvad der er op og ned i denne sag.
Lad mig starte med nogle mere overordnede
betragtninger. Dansk grundvandspolitik har i
mange år har bygget på en overordnet strategi
om forebyggelse frem for rensning. Det har der
været bred opbakning til i Folketinget, og den
linje har regeringen også fortsat.
Det er unikt for Danmark, at vi kan pumpe vores
grundvand nærmest urenset ud i vandhanerne.
Det skal vi værne om.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er noget som optager rigtig mange danskere.
Vi er stolte af, at vi har rent drikkevand og vil gå
rigtig langt for at sikre, at vores børn og
børnebørn kan nyde godt af det samme
privilegium.
Sammenlignet med de andre EU lande har vi
derfor en mere restriktiv tilgang, når vi vurderer
risikoen for grundvand ved godkendelsen af
sprøjtemidler. Det har vi, fordi vi bruger
grundvandet som drikkevand, og fordi vi ønsker,
at vores drikkevand skal produceres fra det
renest mulige grundvand.
Den restriktive tilgang er gået igen i flere
pesticidplaner, og det indgår også i den
nuværende sprøjtemiddelstrategi, som et bredt
flertal i Folketinget står bag.
Selvfølgelig skal målinger og vurderinger af
risikoen for sprøjtemidler ske i
overensstemmelse med reglerne, og fakta om
resultaterne skal formidles korrekt. Det må der
ikke stå tvivl om.
Derfor er jeg også glad for at jeg i dag får
lejlighed til at svare på de kritikpunkter, der er
rejst i sagen.
Jeg vil nu tage fat på de konkrete kritikpunkter.
I artiklen fra den 26. oktober nævnes det, at
Miljøministeriet fusker med den måde
resultaterne bliver præsenteret på.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Miljøministeriet fastsætter en prøvetagnings-
strategi for grundvandsovervågningen.
Strategien fastlægges almindeligvis for en
periode på 6 år ad gangen. Den nuværende løber
dog fra 2011-15 og er derfor femårig. Det
samlede overvågningsprogram hvoraf strategien
fremgår sendes i offentlig høring, så det er kendt
for organisationer m.fl., hvordan grundvandet
overvåges.
Det er Naturstyrelsen, der har ansvaret for at
udpege de målesteder, hvorfra prøverne udtages
og for at få prøverne analyseret. Resultatet af
analyserne samles i en fælles, offentlig
tilgængelig database, som kaldes Jupiter.
Miljøministeriet bruger grundvandseksperterne
på den nationale, uafhængige
forskningsinstitution for grundvand – GEUS –
til at behandle og præsentere resultaterne fra
grundvandsovervågningen.
Det er altså GEUS, der skriver rapporten og har
ansvaret for bearbejdning og fremstilling af
data.
I rapporterne bliver der redegjort for
måleresultaterne, både for analyser uden fund,
analyser med fund under grænseværdien og
analyser med fund over grænseværdien.
Rapporterne redegør også for, hvordan
prøvetagningen er tilrettelagt og for, hvordan
data er bearbejdet.
I rapporterne fra GEUS er det f.eks. klart angivet
omkring udviklingen i koncentrationer af de
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
enkelte stoffer at ”kun
analyser med fund af de
udvalgte stoffer indgår i beregningerne.
Analyser uden fund er således ikke medtaget.
…”
I Maskinbladet er der rejst kritik af
databehandlingen og resultatfremstilling i
rapporteringen fra GEUS. Jeg vil gerne medgive,
at metoden kunne fremgå tydeligere. Jeg vil
gerne medvirke til, at fremstillingen bliver så
klar som mulig.
Jeg har derfor bedt om, at GEUS fremover i den
årlige afrapportering af
grundvandsovervågningen får indarbejdet et
metodeafsnit, som klart og tydeligt redegør for,
hvilke data der indgår, hvordan data behandles,
og hvad der kan udledes af overvågningen – og
ikke mindst hvorfor.
Et andet kritikpunkt i artiklen fra den 26.
oktober er, at der ikke er en ordentlig
prøvetagningsplan, og at Naturstyrelsen hele
tiden vælger nye boringer
Jeg kan oplyse, at Naturstyrelsen hvert år
udarbejder en plan for prøvetagning for det
kommende år. Planen udarbejdes i
overensstemmelse med den overordnede
prøvetagningsstrategi, der fastlægger rammerne
for prøvetagningen.
Påstanden om, at der ikke findes en
prøvetagningsplan, er altså ikke rigtig.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overvågningsprogrammet for grundvand er
tilrettelagt, så det lever op til særligt
vandrammedirektivets krav.
Det følger af vandrammedirektivet, at
overvågningen skal give et overblik over
grundvandets kemiske tilstand, og at der skal
være fokus på de steder, hvor der kan være en
stigning i forekomsten af forurenende stoffer.
Det er dermed rigtigt, som det fremgår af
artiklen, at overvågningen er rettet mod de
steder, hvor Naturstyrelsen vurderer, at der
findes mest forurening i grundvandet – og
herunder også pesticider.
Den gældende prøvetagningsstrategi for
grundvandsovervågningen blev fastlagt i 2011
under den tidligere regering af en styregruppe
for grundvandsovervågningen. Den tidligere
Miljøminister har i flere besvarelser til
Folketinget redegjort for denne strategi.
Den nuværende regering har ikke ændret i
strategien.
Når overvågningen er rettet mod de steder, hvor
Naturstyrelsen har vurderet, at der findes mest
forurening i grundvandet, er det netop fordi,
vandrammedirektivet siger, at overvågningen
skal identificere problemområder, hvor der
findes forurening af grundvandet, og at
overvågningen skal følge udviklingen i
problemområderne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er dog væsentligt, at vi stadig overvåger det
grundvand, hvor der ikke findes forurenende
stoffer. Boringer, der indgår i programmet vil
blive undersøgt 2 gange i perioden 2011 – 2015
også selvom der ikke findes forurening i
boringerne.
Overvågningsprogrammet dækker altså også
boringer, hvor man ikke finder forurening.
Overvågningen af de boringer sker så blot med
en lavere hyppighed. Også resultaterne af
undersøgelserne for de boringer bliver bragt i
den årlige overvågningsrapport.
Så svaret på det kritikpunkt er, at der findes en
årlig prøvetagningsplan, og den følger den
fastlagte prøvetagningsstrategi, som har været i
høring.
I artiklen fra den 26. oktober fremgår det
endvidere, at Miljøministeriet bevidst fusker
med resultaterne, når man i
grundvandsrapporten beregner gennemsnit og
vildleder om koncentrationsniveauet i
grundvandet.
Grundvandsovervågningen er som allerede
nævnt særligt rettet mod de steder i
grundvandet, hvor der er fundet forurening, og
som derfor er i risiko for ikke at kunne opnå god
tilstand. Det er i overensstemmelse med
vandrammedirektivet.
Overvågningen giver et billede af de steder, som
er forurenet, og ikke et generelt eller
gennemsnitligt billede af grundvandets tilstand,
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvilket også fremgår af den årlige
overvågningsrapport.
De tidsserier GEUS har med i
grundvandsovervågningsrapporten viser
udviklingen i de boringer, hvor der findes rester
af sprøjtemidler. I tidsserierne er der beregnet
gennemsnit og medianværdier for at vise, om
koncentrationerne er stigende eller faldende.
Det er ikke og bliver ikke fremstillet som et
udtryk for den generelle belastning af
grundvandet. Det er eksempler på stoffer, som
viser, om det faktisk går den rigtige vej med
faldende koncentrationer de steder, hvor der er
fundet rester af sprøjtemidler.
Tidsserierne viser, at de forbud og
begrænsninger, der er indført gennem de sidste
15-20 år har haft effekt.
Det er som sagt GEUS, der som uafhængig
institution er ansvarlig for at behandle og
rapportere resultatet af
grundvandsovervågningen.
Påstanden om at der bevidst fuskes med
resultaterne kan jeg derfor ikke genkende, men
jeg har i lyset af den rejste kritik bedt
Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen om at være
særlige opmærksomme på præsentationen af
resultaterne i overvågningsrapporten, så de
formidles så klart som muligt, og så der ikke
drages tvivl om, hvad der rent faktisk kan
udledes af rapporten.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artiklen i Maskinbladet d. 26. 0ktober nævner,
at Miljømyndighederne fordrejer tal om
pesticidfund og tegner skræmmebilleder af
grundvandets tilstand.
Overvågningen af det danske grundvand viser,
at de sprøjtemidler, som bliver godkendt i dag i
mindre grad end tidligere ender i grundvandet.
Denne positive udvikling har også fremgået af
rapporterne. Den seneste rapport fra 2013 har
følgende sætning i resumeet: ”Resultaterne
viser, at en strammere regulering i
anvendelsen af pesticider nu kan ses i det øvre
og yngste grundvand.”
Jeg kan derfor ikke genkende, at der skulle være
tale om skræmmebilleder, der omtales i artiklen
fra Maskinbladet.
I forhold til den fremførte kritik om, at fund i
grundvandsovervågningen betyder, at
landbruget må arbejde under unødvendige
restriktive vilkår, vil jeg gerne understrege, at
godkendelsen af sprøjtemidler til landbruget
følger den politiske beslutning om en skrap
godkendelsesordning, som vi har besluttet i
sprøjtemiddelstrategien. Jeg mener derfor at
landbruget arbejder under de vilkår, som der er
bred politisk opbakning til.
Godkendelsen sker efter en meget omfattende
vurdering, desuden er det ikke
grundvandsovervågningen, men
varslingssystemet for udvaskning af pesticider
til grundvandet, der bruges til overvågning af
godkendte sprøjtemidler i Danmark.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil nu gå videre til besvarelse af spørgsmål E.
I spørgsmålet bliver der spurgt til min holdning,
om der er uklarhed i den danske oversættelse af
vandrammedirektivets definition af grundvand.
Hertil kan jeg sige, at det er rigtigt, at der er en
uoverensstemmelse mellem definitionen af
grundvand i den engelske og den danske version
af vandrammedirektivet.
Uoverensstemmelsen består i, at der i den
danske version tales om ”mættede zoner”, hvor
der i andre versioner, bl.a. den engelske, står
”mættet zone”.
Det er ikke Miljøministeriet, men Rådet der
vedtager og oversætter direktivteksterne. Den
nuværende oversættelse er fra 1999, og der er
ikke ændret på den siden.
Uoverensstemmelsen har – så vidt jeg er blevet
oplyst – ingen betydning for, hvad der i
direktivets forstand er grundvand. Så vidt jeg er
informeret, har det ikke nogen praktisk
betydning, om den mættede zone omtales i ental
eller flertal. Det har – forstår jeg – samme
faglige betydning, fordi vandrammedirektivet
fastsætter, at grundvand skal beskyttes uanset,
om det findes i én eller flere mættede zoner.
Dertil kommer, at der findes retningslinjer, der
er udarbejdet på EU-niveau, som detaljeret
beskriver, hvordan man skal fastsætte miljømål
og vurdere grundvandets tilstand, og det er dem,
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der er fulgt i den danske implementering af
direktivets krav til overvågning.
Men for at rette enhver misforståelse har jeg nu
bedt om, at Naturstyrelsen tager kontakt til
Rådet for at gøre opmærksom på denne
uoverensstemmelse.
Jeg finder det naturligt, at vi gør Rådet
opmærksom på uoverensstemmelsen, så der
bliver mulighed for – hvis det findes relevant –
at få det rettet. Men det er mit indtryk, at det
ikke har nogen praktisk betydning. For i
overvågningen følger man de retningslinjer, der
også er udarbejdet på EU-niveau.
Som jeg nævnte i starten, er det afgørende, at
der er tillid til grundvandsovervågningen, da
beskyttelsen af grundvandet er noget, der
optager os alle. Opsummerende vil jeg sørge for
følgende:
Jeg vil sørge for, at GEUS fremover
indarbejder et metodeafsnit i rapporterne om
grundvandsovervågningen, som redegør for,
hvilke data der indgår, hvordan data
behandles, og hvad der kan udledes af data.
Jeg vil bede Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen
i deres dialog med GEUS om fremover at
være ekstra opmærksomme på
kommunikationen i
grundvandsovervågningsrapporten, så der
ikke drages tvivl om, hvad der rent faktisk
kan udledes af rapporten.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til udvalgets orientering, kan de to tiltag
komme til at betyde, at udgivelsen af den
kommende overvågningsrapport bliver lidt
forsinket.
Med hensyn til uoverensstemmelsen mellem
den engelske og den danske definition af
grundvand i vandrammedirektivet vil jeg
sørge for, at der bliver rettet henvendelse til
Rådet om deres vurdering af det forhold.
Endelig vil jeg gerne tilbyde en teknisk
gennemgang. I lyset af sagens tekniske
karakter og i lyset af at der er tale om en
faglig diskussion, der løbende har fundet sted
vil jeg – hvis der findes behov for det – gerne
tilbyde udvalgets medlemmer en teknisk
gennemgang af grundvandsovervågningen
med deltagelse af GEUS, der er ansvarlig for
udarbejdelse af rapporten samt
Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen i udvalget
inden offentliggørelsen af den næste rapport.
Så kan udvalget få lejlighed til også at spørge i
dybden til dem, der er fagligt set er ansvarlige
for udarbejdelse af rapporten og spørge ind til
både prøvetagningsstrategi,
overvågningsprogram og GEUS rapport og
metode.
Det, synes jeg selv, kunne være nyttigt. Som
sagt er der tale om en længerevarende faglig
diskussion – forstår jeg, som udvalget kunne
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
få større indblik i også med repræsentanter
fra fagkundskaben til stede i udvalget.
Det er et tilbud til udvalget, hvis det kunne
have interesse med en teknisk gennemgang.
Som afslutning vil jeg gerne understrege, at vi
har en bred aftale om sprøjtemiddelstrategien,
og at rammen for de vurderinger der foretages
ved behandling af ansøgninger om godkendelser
har været drøftet i den forbindelse.
Aftaleparterne bag sprøjtemiddelstrategien har
også aftalt, at der gennemføres en international
vurdering af den danske godkendelsesordning
og grundvandsbeskyttelsen. Her vil de også se
på hvordan grundvandsovervågningen fungerer
og anvendes.
Arbejdet er i gang og forventes afsluttet først i
det nye år, og jeg vil invitere aftaleparterne til en
drøftelse, når eksperternes rapport er færdig.
Ved den lejlighed vil man også få mulighed for
en drøftelse i lyset af denne internationale
vurdering. Så vil man få lejlighed til politisk at
drøfte om der er ting man ønsker at få taget op i
kredsen bag sprøjtemiddelstrategien.
13