Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1423728_0001.png
Dato
Side
17. november 2014
1 af 21
Naturstyrelsen
Det Åbne Land og
Biodiversitet og arter
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Vedr. Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om naturbeskyttelse
– etablering af et Grønt Danmarkskort, forbud mod gødskning og sprøjtning i § 3-områder
og vejledende bødeniveau
Landbrug & Fødevarer har modtaget ovenstående lovforslag i høring med frist den 17. november
2014 og har følgende bemærkninger:
Overordnede bemærkninger til lovforslaget:
Landbrug & Fødevarer finder det dybt problematisk, at man med det udsendte lovforslag lægger op
til både gennem planloven og gennem naturbeskyttelsesloven at gennemføre tiltag og nye
reguleringer, som vil være en betydelig væksthæmmer for de berørte landbrug og dermed for
fødevareerhvervet i Danmark. Dette er i skærende modsætning til regeringens intentioner i
vækstplan for fødevarer, som netop peger på betydningen af at sikre råvaregrundlaget.
Ændringerne i de to love gennemfører dele af regeringens Naturplan Danmark, som fastlægger den
nationale natur- og biodiversitetsindsats frem mod 2050. Det er dog Landbrug & Fødevarers
opfattelse, at de to tiltag, der gennemføres ved lovændringen, kun i ringe omfang vil betyde en
styrkelse af den danske natur. Man ville kunne opnå langt større gevinster for natur og biodiversitet
ved at fokusere på de eksisterende værdifulde naturområder i stedet for at igangsætte en indsats
rettet mod nye naturområder og mod naturområder, der i dag fremstår som kulturpåvirkede, og
derfor som udgangspunkt ikke har en høj naturværdi.
Lovforslaget følger også op på dele af anbefalingerne fra Natur- og Landbrugskommissionen, men
Landbrug & Fødevarer finder det meget kritisabelt, at man vælger at gennemføre disse på en
sådan måde, at det kommer til at virke stik i mod kommissionens udgangspunkt om både en rigere
natur OG nye vækstmuligheder for landbruget.
Det er meget problematisk, at der ikke i forbindelse med nogen af de foreslåede ændringer er taget
korrekt højde for de økonomiske konsekvenser af lovforslaget. Både Grønt Damarkskort og det
foreslåede gødningsforbud på § 3-arealer vil medføre store erhvervs- og samfundsøkonomiske
konsekvenser, og disse skal selvfølgelig beskrives i lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer tager på det skarpeste afstand fra, at Miljøministeriet lægger op til, at
gennemføre de foreslåede ændringer som generel erstatningsfri regulering, og vil kraftigt opfordre
til, at lovforslaget ændres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0002.png
Side 2 af 21
I det nedenstående gennemgås lovforslaget og lovbemærkningerne ikke i kronologisk orden, men
kommenteres opdelt på ændringerne i hhv. Planloven (Grønt Danmarkskort) og
Naturbeskyttelsesloven (Forbud mod gødskning og sprøjtning og vejledende bødeniveau).
Etablering af et Grønt Danmarkskort:
Generelle bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer finder det konkrete forslag om udpegning af et Grønt Danmarkskort og ikke
mindst konsekvenserne her af meget problematiske. Landbrug & Fødevarer er af den klare
overbevisning, at hvis man ønsker at gøre en reel indsats for at styrke natur- og biodiversitet, så
skal det af hensyn til både naturindhold og ressourceforbrug ske målrettet, således at der i første
omgang igangsættes en indsats, der sigter mod at styrke og bevare eksisterende naturværdier.
Med udpegningen af det Grønne Danmarkskort skal kommunalbestyrelserne udpege og kortlægge
både eksisterende værdifulde naturarealer og potentielle naturområder. Landbrug & Fødevarer
finder, at det kan være hensigtsmæssigt på et samlet kortmateriale at få kortlagt de eksisterende
naturværdier, da det vil kunne styrke indsatsen for disse. Til gengæld finder organisationen, at den
foreslåede kortlægning af potentiel natur er yderst problematisk, da det vil kunne få store
konsekvenser for de berørte lodsejere.
Organisationens to overordnede bekymringer vedr. udpegning af potentiel natur i et Grønt
Danmarkskort som en del af kommuneplanlægningen er:
1)
Fald i arealernes værdi og mulighed for anvendelse
Når arealer udpeges til ”potentielle naturområder” vil det kunne få store konsekvenser for
landbrugserhvervets udviklingsmuligheder i disse områder. Det kan frygtes, at en
”brændemærkning” som potentielt naturområde vil kunne betyde, at det bliver vanskeligt at
få tilladelse til fx udvidelse af sit husdyrbrug eller opførelse af nye anlæg m.v. Samtidig vil
lodsejerens lyst til at investere i projekter i sådanne områder være begrænset, og der vil
være stor sandsynlighed for, at finansielle institutioner vil værdisætte sådanne arealer
lavere, med et fald i ejendomsværdien til følge.
2)
Konsekvenser af ny natur for de fremtidige muligheder for udvikling af husdyrproduktionen
Udviklingen af naturområder kan have store konsekvenser for at etablering, udvidelse og
fastholdelse husdyrproduktioner. Med den ammoniakregulering, der er i husdyrloven, er
der en alvorlig risiko for, at et Grønt Danmarks kort /naturnetværk vil begrænse
vækstpotentialet i fødevareproduktionen, hvis der kommer flere nye naturområder, eller
hvis eksisterende små naturområder sammenbindes eller udvides. Etableres der løbende
flere og større naturområder, kan det i visse områder blive helt eller delvist umuligt at
udvide eller renovere husdyrbrug, ligesom eksisterende landbrug kan blive nødsaget til at
afvikle deres produktion. Dette vil have store konsekvenser for landbrugets økonomi og for
råvaregrundlaget for slagterier, mejerier m.v. med konsekvens for væksten i erhvervet.
Bemærkninger til lovteksten:
§ 1, punkt 1:
Lovforslaget lægger op til, at der i planlovens § 11a, indsættes et nyt nummer 13), der tilsiger, at
kommuneplanen skal fastlægge retningslinjer for udpegning af eksisterende og potentielle
naturområder, som indgår i Grønt Danmarkskort.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0003.png
Side 3 af 21
Ved udpegningen af det Grønne Danmarkskort finder Landbrug & Fødevarer det helt afgørende, at
det sikres, at de berørte lodsejere inddrages i udpegningen. Udpegningen skal ske i dialog med
lodsejerne bygge på frivillighed samtidig med, at det er helt afgørende, at udpegningerne tager
højde for allerede planlagte og kommende projekter, således at disse ikke påvirkes af
udpegningen. Da der ved udarbejdelse af kommuneplan ikke er høringspligt af de direkte berørte
lodsejere, er det meget centralt, at de berørte parter bliver direkte inddraget, og der sikres
klageadgang, lodsejernes retssikkerhed sikres, hvis der er tvivl om udpegningsgrundlaget m.h.t
geografi, naturværdi og fremtidig udvikling af bedriften. Inddragelsen skal også inkludere
nærliggende husdyrbrug, da disse også, i henhold til husdyrloven, risikerer at få alvorlige
begrænsninger på deres fremtidige produktionsmuligheder.
I forbindelse med den fremtidige administration og realisering af naturnetværket skal det sikres, at
der indbygges en fleksibilitet i forhold til andre anvendelser af det åbne land, således at der ikke
fastlægges bindinger, som låser den fremtidige landbrugsproduktion. Der bør derfor være mulighed
for, at den overordnede kortlægning kan revideres og tilpasses de lokale forhold. Hvis et område er
udpeget til potential natur, og der efterfølgende kommer ønske om nye erhvervsmæssige projekter i
området, skal det være muligt at ændre denne som led i en dynamisk planlægning og af hensyn til
samfundsudviklingen og kommende behov.
Der findes i forvejen bestemmelser for, at kommuneplanen skal fastlægge retningslinjer for blandt
andet varetagelsen af naturbeskyttelsesinteresserne, herunder beliggenheden af naturområder
med særlige naturbeskyttelsesinteresser, af økologiske forbindelser samt af potentielle
naturområder og potentielle økologiske forbindelser (nuværende nummer 14).
Det fremgår ikke af lovforslaget eller af bemærkningerne her til, hvordan det nye planemne i det
kommende nummer 13 skal koordineres med det nuværende nummer 14. Da begge planemner
skal fastlægge retningslinjer for blandt andet potentiel natur /økologiske forbindelser må det
forventes, at der kommer et overlap mellem disse to. Det bør derfor fremgå tydeligt af lovforslaget
eller bemærkninger her til, i hvilket omfang der vil blive tale om udpegning af de samme områder,
og hvordan dette skal håndteres. Landbrug & Fødevarer skal opfordre til, at
kommuneplanlægningen gøres så enkel som muligt på dette område, så en lodsejer ikke skal
forholde sig til flere forskellige og evt. sammenfaldende udpegninger og begrænsninger i sit
råderum med samme overordnede formål på samme areal.
§ 1, punkt 2:
I ny § 11a, stk. 3, fastlægges, at der skal anvendes en række nationale kriterier til udpegning af
eksisterende og potentielle naturområder. Af kriterie nr. 1 fremgår at kommunalbestyrelsen skal
udpege eksisterende Natura 2000 områder.
Landbrug & Fødevarer skal i denne sammenhæng bemærke, at en stor del af de udpegede Natura
2000 områder (i alt 74.220 ha svarende til ca. 20 pct. af det terrestriske Natura 2000-areal jf.
analyse foretaget af Videncenter for Landbrug på baggrund af afgrødekoder) udgøres af
landbrugsjord i omdrift.
Efter Landbrug & Fødevarers opfattelse bør disse arealer ikke indgå i en udpegning af eksisterende
natur, da de ikke nødvendigvis vil have en kvalitet eller øvrige egenskaber til at indgå i Grønt
Dammarkskort jf. de almindelige bemærkninger til lovforslaget s pkt. 2.1.2, side 8, 2. afsnit. Dette
bør fremgå af lovforslagets § 1, punkt 2 eller bemærkningerne hertil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0004.png
Side 4 af 21
Generelt set vil Landbrug & Fødevarer på det kraftigste opfordre miljøministeren til at foretage en
revision af Natura 2000-udpegningerne, således at arealer i omdrift tages ud af udpegningen. Da
Natura 2000-områderne i sin tid blev udpeget var der ikke klarhed over, hvilke konsekvenser dette
ville få for blandt andet landbrugsdrift i eller i nærheden af de udpegede områder. Således skrev
Skov- og Naturstyrelsen blandt andet i 2001 i høringsnotat i forbindelse med udpegningerne at:
”udpegningen
som hovedprincip ikke med den gældende lovgivning i sig selv betyder
indskrænkninger i den aktuelle lovlige anvendelse af habitatområderne og deres omgivelser.”.
Dette førte til, at udpegningerne i et vist omfang blev lavet ud fra andre forhold end de
naturbeskyttelsesmæssige – herunder blandt andet linjeføringer (veje, jernbaner m.v.) og anden
arrondering af områderne. Da lodsejerhøringen samtidig gennemførtes på et forkert grundlag jf.
ovenstående mangel på viden om konsekvenser, bør der snarest ske en revision af udpegningerne
med tilhørende lodsejerhøring.
Lovforslagets almindelige bemærkninger:
Afsnit 1, side 3, andet afsnit:
Det fastlægges, at kommunalbestyrelsen skal foretage udpegningen af det Grønne Danmarkskort
på baggrund af Digitale Naturkort, der vil være et nyt fælles vidensværktøj (jf. afsnit 2.1.2, side 7).
Landbrug & Fødevarer vil gerne understrege vigtigheden af, at disse kort er veldokumenterede og
bygger på nyeste viden om både forekomst af arter og naturtyper samt også indeholder viden om
effekter for arter af at sammenbinde arealer og retningslinjer for en sådan sammenbinding. Før
arealerne udpeges bør der endvidere foreligge en konsekvensvurdering af, om eventuel natur på
disse lokaliteter vil kunne få negative konsekvenser for husdyrbrug m.v. i området. Ved potentielle
konsekvenser kan arealerne ikke indgå i naturnetværket.
Afsnit 1.1, side 4, 4. nederste afsnit:
Det fremgår af bemærkningerne, at realiseringen af det Grønne Damarkskort forventes at foregå
gradvist i takt med, at der afsættes ressourcer til naturinitiativer.
Landbrug & Fødevarer er dybt bekymrede for, hvilken effekt det vil have for fx værdien af de
arealer, der udpeges som potentiel natur, men som efterfølgende vil kunne ligge i en årrække uden,
at der reelt er ressourcer til at realisere tiltag på arealerne. Som anført i indledningen vil en
udpegning som potentielt naturområde kunne medføre en ”brændemærkning” og et efterfølgende
værditab.
Landbrug & Fødevarer skal i stedet foreslå, at der for at sikre en øget målretning af naturindsatsen,
uden at det bremser muligheden for vækst og udvikling i landbrugs- og fødevareerhvervet, arbejdes
med en model, hvor udpegningen af områder sker løbende, når der er økonomiske ressourcer til at
realisere en eventuel indsats. Dette kan fx ske gennem en licitation blandt lodsejere, når der er
ressourcer til rådighed. Ved at stille krav til de projekter, der kan komme i betragtning ved en evt.
licitation, kan en høj grad af målretning sikres.
Afsnit 1.1, side 4, nederste 2 afsnit:
Det fremgår af bemærkningerne, at en realisering af det Grønne Danmarkskort blandt andet vil
kunne ske gennem målretning af fremtidige tilskudsordninger, og at EU’s landdistriktsprogram
blandt andet vil kunne anvendes til at finansiere en omlægning af land- eller skovbrugsdrift til mere
naturvenlig drift.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0005.png
Side 5 af 21
I dag sker der blandt andet via HNV-kortet en målretning af midlerne i landdistriktsprogrammet,
således at disse i meget høj grad kun tildeles områder med et vist naturindhold og derfor ikke vil
kunne anvendes på potentielle naturarealer. Der er endvidere pt. ikke nogen ordninger, som kan
varetage en omlægning af landbrugsdrift til natur eller ekstensivering af landbrugsdrift.
Det er således vigtigt, at man fra Miljøministeriets side er opmærksom på de disse forhold, og at
man lægger et ambitionsniveau for omfanget af udpegningerne, der står mål med de ressourcer,
der reelt vil være til at realisere kortet. Landbrug & Fødevarer vil på det kraftigste tage afstand fra,
at der sker en ”overudpegning” af arealer og skal opfordre kraftigt til, at der i lovbemærkningerne
nøje beskrives hvordan dette undgås.
Landbrug & Fødevarer bakker fuld ud op om, at realiseringen af det Grønne Danmarkskort skal ske
på frivillig basis. Det bør understreges endnu tydeligere af både lovforslag og bemærkninger, at
frivillighed er det bærende element i udmøntningen af planlægningen, og at det ikke kun er den
eksisterende naturindsats, der baseres på frivillighed (jf. side 4, sidste afsnit), men at en kommende
indsats ligeledes kun vil kunne gennemføres med lodsejerens aktive medvirken.
Afsnit 2.1.2, side 7-9:
Det fremgår, at kommunerne i deres udpegning forpligtes til at anvende de Digitale Naturkort samt
nationale kriterier. Der lægges samtidig vægt på, at på de enkelte kommunalbestyrelsers mulighed
for at tilpasse planlægningen de lokale forhold (s.8). Der bør således være mulighed for, at
kommunerne kan afvige fra denne kortlægning med baggrund i lokale forudsætninger og
prioriteringer.
På side 8 anføres, at det nye planemne forventes at blive suppleret med en statslig vejledning om,
hvad det nye planemne indebærer. Det forventes, at der vil ske en reel inddragelse af relevante
interessenter – herunder Landbrug & Fødevarer - i udarbejdelsen af denne vejledning.
Det fremgår, af bemærkningerne side 9. 3. afsnit, at lovforslaget ikke vurderes i praksis at få
selvstændig betydning i forhold til at begrænse eksisterende erhvervsinteresser eller andre
væsentlige interesser. Dette gentages i afsnit 4, side 17, om økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet, hvoraf det fremgår, at der er tale om en
”strategisk
udpegning af eksisterende og kommende natur, som ikke i sig selv indebærer en
yderligere beskyttelse af de udpegede arealer eller rådighedsindskrænkninger i øvrigt for ejerne af
arealerne. Der er således tale om generel, erstatningsfri regulering svarende til anden generel
regulering på natur- og miljøområdet, som er begrundet i almene hensyn, dvs. hensynet til
naturbeskyttelsen nationalt og på fællesskabsplan. ”
Landbrug & Fødevarer noterer sig, at det fremgår af både lovbemærkningerne og Naturplan
Danmark, at Grønt Danmarkskort ikke i sig selv medfører ny regulering, men finder det bydende
nødvendigt, at man i bemærkningerne til lovforslaget og i forbindelse med gennemgang af de
økonomiske konsekvenser tager højde for følgende to forhold:
A.
B.
Betydning af ny natur for erhvervets fremtidige udviklingsmuligheder
Betydningen af kommunens pligt til at virke for, at kommuneplanen omsættes til
virkelighed jf. planlovens § 12, 1.
Ad A:
Udpegning af potentiel natur og udsigten til at der etableres nye naturområder vil kunne få helt
afgørende betydning for blandt andet husdyrbrug.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0006.png
Side 6 af 21
Med den ændring af husdyrloven, der skete i 2011, blev kravene til både Natura 2000 områder
(kategori 1) og anden natur skærpet (kategori 2 og 3). Loven betød blandt andet, at de specifikke
ammoniakreduktionskrav ændredes fra et krav for den maksimale merdeposition til et krav om
maksimal totaldeposition for en række naturtyper. Samtidig blev langt flere naturarealer omfattet af
konkrete eller vejledende lovkrav.
Husdyrlovens § 7 fastsætter bestemmelser for den maksimalt tilladte påvirkning (totaldeposition) af
ammoniak på ammoniakfølsomme naturområder. I bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse af
husdyrbrug (bilag 3) er defineret 3 kategorier af ammoniakfølsom natur, som der skal tages hensyn
til ved godkendelse af husdyrbrug.
Kategori 1 omhandler nærmere bestemte ammoniakfølsomme naturtyper beliggende indenfor
internationale naturbeskyttelsesområder (habitatområder og områder udpeget i medfør af EU’s
fuglebeskyttelsesdirektiv), mens kategori 2 og 3 er naturtyper beliggende uden for de internationale
naturbeskyttelsesområder. Endvidere stilles der krav i forbindelse med revurdering af eksisterende
husdyrbrug.
Tabel 1. Beskyttelsesniveau i miljøgodkendelse af husdyrbrug for ammoniakfølsomme naturtyper
Naturtyper
Fastsat beskyttelsesniveau
(fra det samlede, ansøgende anlæg)
Max.
totaldeposition
afhængig af antal
husdyrbrug i nærheden.
0,2 - 0,7 kg N/ha/år
Kategori 1.
§ 7 stk. 1, nr. 1
(ammoniakfølsomme habitatnaturtyper, § 3
heder og overdrev inden for Natura 2000)
Kategori 2.
§ 7 stk. 1, nr. 2 (§ 3 heder > 10
ha, § 3 overdrev > 2,5 ha, højmoser og
lobeliesøer uden for Natura 2000)
Kategori 3.
Heder, moser og overdrev, som
er beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3,
og ammoniakfølsomme skove.
Max.
totaldeposition
1,0 kg N/ha pr. år
Max.
merdeposition
1,0 kg N/ha pr. år.
I relation til Grønt Danmarkskort kan det blive en alvorlig hæmsko for udvikling af
husdyrproduktionen, hvis der kommer flere nye naturområder, eller hvis eksisterende små
naturområder sammenbindes eller udvides, så de får status af kategori 2. Hvis der løbende
etableres flere og større naturområder, kan det i visse områder blive helt eller delvist umuligt at
udvide, tilpasse og opretholde husdyrbrug og disse vil opleve meget betydende værditab, ligesom
råvareproduktionen til slagterier og mejerier sættes under yderligere pres.
På denne baggrund vil enhver investering eller vedligeholdelse indenfor eller i nærheden af
områder udpeget i det Grønne Danmarkskort være risikabelt, hvis der må påregnes skabt ny
følsom natur i husdyrbrugets nærområde.
Set i lyset af dette vil der være en stor sandsynlighed for, at mange lodejere vil være
tilbageholdende med at etablere ny naturområder. Det skal derfor overvejes politisk, hvordan denne
situation kan løses. At der er tale om et reelt problem underbygges af, at Grønt Fremdriftsforum,
der er nedsat af miljøministeren til at følge processen omkring Natura 2000-planlægningen og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0007.png
Side 7 af 21
repræsenterer en række foreninger og organisationer, på sit seneste møde enedes om følgende
formulering:
”Interesseorganisationerne i Grønt Fremdriftsforum har på et møde den 26. september diskuteret
muligheder og barrierer for etablering af ny natur f.eks. gennem sammenlægning af eksisterende
naturarealer. Der er enighed om, at etablering af sammenhængende naturarealer både
naturmæssigt og erhvervsmæssigt kan være en fordel, idet naturarealerne bliver mere robuste over
enkelthændelse, randpåvirkninger og klimaændringer, og da større enheder til ekstensiv drift
(naturpleje) vil være mere rentable.
Organisationerne er også enige om, at der er væsentlige barrierer, som kan betyde, at erhvervet og
den enkelte lodsejer i praksis ikke ønsker at indgå aftaler om etablering af sammenhængende eller
anden ny natur. Mere natur kan medføre øgede restriktioner, idet arealer, som f.eks. afkaster krav
til totaldeposition efter husdyrgodkendelsesloven, på sigt vil øges. Der er behov for, at positive
incitamenter til at indgå aftaler om etablering af sammenhængende natur overvejes og iværksættes
parallelt med eventuelle tiltag til at sikre en mere robust natur. Organisationerne er klar over, at det
er en vanskelig problemstilling uden enkle svar, og anmoder ministeren om være opmærksom på
problemstillingen, når der besluttes virkemidler til kommunernes gennemførsel af Natura 2000-
planerne.”
Ad B:
Det fremgår af bemærkningernes side 8, at Planlovens § 12, stk., fastlægger at
”kommunalbestyrelsen har pligt til at virke for kommuneplanens gennemførelse... De kommunale
myndigheder skal således... arbejde for, at kommuneplanen omsættes vil virkelighed. Det betyder
f.eks., at kommunalbestyrelsen skal vurdere såvel konkrete ansøgninger som kommunens egne
dispositioner ... i relation til kommuneplanens bestemmelser.”
Bestemmelsen i § 12, stk. 1, 2. led (”herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen”),
giver generelt kommunalbestyrelsen adgang til at afslå ansøgninger om tilladelser og
dispensationer, ikke alene efter planloven men også ved deres administration af anden lovgivning
inden for de skønsmæssige beføjelser, som denne lovgivning giver mulighed for, og under
overholdelse af almindelige forvaltningsretlige principper om bl.a. ligebehandling og proportionalitet.
Kommunalbestyrelsen kan således under visse betingelser tillægge planlægningen afgørende
betydning ved vurderingen af den konkrete sag.”
På denne baggrund bør det fremgå meget tydeligt af lovforslaget, hvilke konsekvenser en
udpegning til potentiel natur vil have for ansøgninger om tilladelser og dispensationer efter både
planloven og anden lovgivning i eller i nærheden af de udpegede områder. Der bør fremgå klart
hvilken retsvirkning retningslinjerne kan få i forbindelse med konkrete ansøgninger/projekter. Der
bør også fastsættes et skøn over de økonomiske konsekvenser der vil være for erhvervet samt
afledte samfundsøkonomiske konsekvenser i form af fx faldende råvaregrundlag til
fødevareindustrien.
Landbrug & Fødevarer skal med henvisning til ovenstående foreslå, at følgende formulering
indarbejdes i lovforslaget for at sikre, at udpegning af potentielle naturområder ikke får nogen
betydning for den kommende kommunale administration:
Udpegningen til naturnetværk har i sig selv ikke nogen konsekvenser for den fortsatte anvendelse
af arealer til jordbrug og lignende aktiviteter. At et areal er udpeget som en del af naturnetværket
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0008.png
Side 8 af 21
må ikke have nogen konsekvenser for miljøregulering af jordbruget i generel forstand hverken i
forbindelse med regulering af eksisterende aktiviteter eller i forbindelse med kommunernes
behandling af ansøgninger efter anden lovgivning.
Hvis det Grønne Danmarkskort viser sig at få betydning for udvikling af landbrugsbedrifter og
anvendelsen af arealer i eller i nærheden af kortlagte områder skal dette udløse erstatning til de
berørte lodsejere, da der efter Landbug & Fødevarers opfattelse vil være tale om en urimelig
krænkelse af lodsejeres råderet over deres arealer.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 11a, stk. 3, side 22:
§ 11 a, stk. 3 fastlægger de nationale kriterier, der skal ligge til grund for kommunalbestyrelsens
udpegning af områder.
Første kriterie peger på eksisterende Natura 2000-områder på land samt øvrige eksisterende
værdifulde naturområder. I bemærkningerne præciseres sidstnævnte til, at omfatte blandt andet
”større skove”. Det fremgår ikke af bemærkningerne, hvad der skal forstås ved begrebet ”større
skove” lige som det heller ikke sandsynliggøres, hvorfor disse skove i sig selv bør være
udpegningsgrundlag. Det bør således foretages en grundigere gennemgang af naturindholdet som
grundlag for en udpegning som ”værdifuld natur”.
I forbindelse med retningslinje 3 - naturområder, der bidrager til andre formål – henvises til
eksempler udarbejdet af det tværministerielle samarbejde. Landbrug & Fødevarer skal i den
forbindelse kraftigt understrege, at omfanget af landbrugsjord i omdrift, der medtages i sådanne
udpegninger bør minimeres jf. tidligere bemærkninger i dette høringssvar vedr. økonomiske
konsekvenser for landbrugserhvervet.
Forbud mod gødskning og sprøjtning samt vejledende bødeniveau
Generelle bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer er imod forslaget om et generelt forbud mod at gødske og sprøjte arealer
omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Forslaget vil indebære en markant indskrænkning i den
nuværende råderet over arealerne og vil betyde, at arealerne i vid udstrækning mister deres
dyrkningsmæssige værdi. Det vil give anledning til væsentlige omkostninger for en stor del af de
berørte bedrifter.
Særligt kvægbedrifter vil blive ramt hårdt, da mange engarealer med permanent græs udgør en
vigtig del af bedrifternes grovfoderproduktion og indgår i harmoniarealet. Et forbud mod at gødske
og sprøjte vil ikke kun medføre, at udbyttet på arealerne falder, men også at kvaliteten af foderet
forringes. Der er et relativt begrænset marked for grovfoder, og de alternativer til hø og
græsensilage, som er på markedet, er både dyrere og har en ringere foderværdi. Kvægbedrifter er
som udgangspunkt derfor meget afhængige af at kunne producere tilstrækkeligt grovfoder på egne
arealer til at dække eget forbrug. En stor del af de berørte engarealer bidrager væsentligt til at sikre
bedrifternes forsyningssikkerhed.
Videncentret for Landbrug har beregnet et årligt driftstab på op til 5000 kr. pr. ha, med et groft
skønnet gennemsnit på 1500 kr. pr. ha. Indgår arealerne i bedriftens harmoniareal, kommer
udgifter til at finde alternative afsætningsmuligheder for husdyrgødning oveni, ligesom særlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0009.png
Side 9 af 21
forhold vedr. specialproduktion, foderforsyning og ukrudtsbekæmpelse kan gøre driftstabet endnu
større. For en række bedrifter vil tabet således være endog meget større end det gennemsnitlige
tab.
Dertil kommer en væsentlig forringelse af jordværdien ved handel. Videncentret for Landbrug har
på baggrund af en minirundspørge blandt landbrugsmæglere vurderet, at det gennemsnitlige
værditab vil være på 40.000 kr./ha. På de 45.000 ha, som bliver berørt at forbuddet svarer det til et
samlet værditab på i alt 1.8 mia. kr.
1
Det er helt uforståeligt, at Regeringen erstatningsfrit vil gennemføre et så indgribende og
produktionshæmmende indgreb overfor landbruget. Det står i skærende kontrast til de initiativer,
som regeringen lagde op til med Vækstplan Fødevarer fra april 2014 og regeringens udmelding i
Naturplan Danmark om, at der skal være balance mellem naturpolitikken og hensynet til
landbrugets fortsatte produktionsmuligheder.
.
Det er Landbrug & Fødevarers vurdering, at indgrebet vil ramme en lang række bedrifter så
intensivt, at det er ekspropriation karakter, og indgrebet må derfor som minimum udløse fuld
erstatning.
Ikke målrettet naturindsats
Det er endvidere Landbrug & Fødevarers vurdering, at et forbud mod at gødske og sprøjte på § 3
arealer ikke udgør et målrettet og omkostningseffektivt tiltag, for at sikre den danske biodiversitet.
Det vil således tage mange år og kræve regelmæssig pleje, før der udvikler sig den ønskede
næringsfattige natur med høj biodiversitet på disse arealer. Det største potentiale for at sikre,
bevare og udvikle biodiversiteten er at gennemføre en målrettet indsats på de arealer, der allerede i
dag rummer værdifuld og sårbar natur, men hvor den er truet af tilgroning eller pladsmangel. Der
bør i følge flere eksperter især fokuseres på at sikre tilstanden på de historiske overdrev og
gennem udlægning af urørt skov – initiativer, som i øvrigt ikke er særligt synlige i Naturplan
Danmark.
Det skal også understreges, at de § 3 arealer, som i dag lovligt gødskes og sprøjtes, har været
drevet landbrugsmæssigt gennem mere end 22 år – og ofte i mange årtier - og i 1992 blev
beskyttet med denne drift. Tilstanden på arealerne er således ikke blevet forringet siden
beskyttelsen trådte i kraft, men driften har været med til at fastholde arealerne i en uændret tilstand.
Et forbud mod at gødske og sprøjte griber imidlertid ind i den hidtidige praksis, og vil derfor medføre
en tilstandsændring på arealerne med henblik på at skabe noget andet natur, end det, der
oprindeligt blev beskyttet. Dette ses ikke at være det oprindelige formål med
naturbeskyttelseslovens § 3, da der er med andre ord vil være tale om at gennemføre
tilstandsændringer på arealerne med henblik på at etablere ny natur eller lave naturgenopretning.
Sådanne tiltag udløser endvidere normalt erstatning til de berørte lodsejere.
Endelig skal det understreges, at det økonomiske incitament til at fortsætte driften af disse arealer i
meget stor udstrækning er knyttet til en fortsat mulighed for at gødske og sprøjte. Langt de fleste af
arealerne drives i dag med høslæt og afgræsning. Der er stor risiko for at den drift vil ophøre på
mange af de berørte arealer, fordi det ikke længere vil være rentabelt for landmanden at fortsætte.
Indgrebet vil dermed have den utilsigtede konsekvens, at arealerne gror til og driften reduceres til et
minimum i form af en lovpligtig rydning hvert 5. år i henhold til driftsloven. Det understøtter ikke
1
Videncentrets beregninger fremgår af artikel på Landbrugsinfo:
https://www.landbrugsinfo.dk/Miljoe/Natur-og-
arealforvaltning/Sider/Vurdering-af-de-oekonomiske-konsekvenser-ved-goedningsforbug_pl_14_1939.aspx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0010.png
Side 10 af 21
udviklingen af de ønskede naturværdier. Tværtimod kan tilgroningen give anledning til en øget
spredning af invasive og ruderate arter. Derudover vil det medføre tab af landskabelige og
kulturhistoriske værdier i landskabet, ligesom tilgroningen vil forringe vilkårene for en række eng-
og vadefugle, der er afhængige af lysåbne, afgræssede arealer.
Mindre naturpleje
En af de største trusler mod den lysåbne natur er øget tilgroning. Derfor er der i regeringens
Naturplan Danmark, et mål om at sikre mere naturpleje af de sårbare og beskyttede arealer i
Danmark, og herunder at naturpleje fremover i langt større udstrækning skal være en driftsgren.
Det er en ambition og dagsorden Landbrug & Fødevarer kun kan bakke op om, og som vi har
arbejdet for at fremme gennem flere år. Det er i dag vanskeligt at få økonomien til at hænge
sammen, når man udfører naturpleje. Dertil kommer en lang række bureaukratiske og strukturelle
barrierer, som spænder ben for initiativet og gør det til en risikofyldt affære som landmand at kaste
sig ud i at lave naturpleje. Der er imidlertid en række initiativer i gang i bla. NaturErhvervstyrelsen,
som især skal bløde op for problemer med tilskudsordninger, kontrol mv.. Det finder vi positivt.
Det er derfor også i dette lys ekstremt uhensigtsmæssigt og beklageligt at gennemføre et forbud
mod at gødske og sprøjte § 3 arealer. En del af de gødskede § 3 arealer spiller en afgørende rolle i
forbindelse med naturpleje af mere ekstensive arealer. De gødskede og mere produktive arealer
bidrager således til, at der er det nødvendige foder til dyrene om vinteren, ligesom det sikrer en
stabil fodergræsforsyning om sommeren til supplering af afgræsning på mere ekstensive arealer.
De gødskede og sprøjtede § 3 arealer er dermed til at sikre rentabiliteten i forbindelse med
afgræsning og naturpleje af mere ekstensive, ugødskede og værdifulde naturarealer.
Konsekvensen af et forbud er dermed ophør med pleje – ikke kun på de pågældende arealer, men
også mere ekstensive naturarealer - fordi plejen samlet set ikke længere kan løbe rundt for de
berørte landmænd. Det skal kraftigt understreges, at det langt fra er en guldrandet forretning at lave
naturpleje i dag, og det er en stor udfordring nationalt at sikre den nødvendige pleje af de lysåbne
beskyttede naturarealer i Danmark. En yderligere forringelse af vilkårene for de landmænd, som i
dag allerede udfører den ønskede pleje, er derfor dybt uhensigtsmæssig og vil for nogle, være det,
der vælter læsset, så de helt ophører med at lave naturpleje – stik imod miljøministerens visioner
og ønsker om mere naturpleje, som fremgår af Naturplan Danmark.
Retssikkerhedsmæssige betænkeligheder
Arealer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, er alene vejledende registreret, og denne
registrering er ikke bindende for myndigheder eller lodsejer. Registreringen som beskyttet areal
hviler enten alene på luftfototolkning eller også på en konkret feltbesigtigelse af arealet. Der er
imidlertid ikke fastlagt entydige kriterier for, hvornår et areal er beskyttet i form af f.eks. krav om
tilstedeværelse af konkrete plantearter og deres udbredelse på arealet, ligesom der heller ikke er
fastlagt specifikke krav til hvilken registreringsmetode, der skal anvendes. Afgørelsen af et areals
beskyttelsesstatus tager således udgangspunkt i et konkret skøn baseret på en ikke-udtømmende
liste over karakteristika, fastlagt alene ved vejledningstekst. At der ikke er fastsat konkrete
krav/minimumskrav til grundlaget for skønnet, f.eks. ved krav til registreringsmetode, giver
anledning til bekymring for lodsejeres retssikkerhed.
Denne bekymring styrkes af, at registreringen af et areal som beskyttet efter § 3 løbende har fået,
og nu igen får, stadig mere indgribende konsekvenser for borgerne. Først ved indførelsen af nye
naturtyper, senere i medfør af integreringen i anden lovgivning, herunder husdyrgodkendelsesloven
og randzoneloven, og endelig med det foreliggende lovforslag om forbud mod gødskning og
sprøjtning og forslag om øgede vejledende bødestørrelse for overtrædelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0011.png
Side 11 af 21
Skønbeføjelsen over, efter hvilke kriterier og ”hvor meget, der skal til for” at beskyttelsen indtræder,
påhviler kommunerne. Forvaltning af naturbeskyttelsesloven medfører dog heller ikke et krav om en
særlig efteruddannelse og hviler derfor i høj grad på meget individuelle skøn og erfaringsgrundlag.
Det indebærer at registreringerne er foretaget på et meget varierende niveau på tværs af 98
kommuner.
Dertil kommer, at en lodsejer ikke bliver informeret direkte, når kommunen registrerer beskyttet
areal på hans eller hendes ejendom. Dette forhold kan vanskeligt forsvares, såfremt et forbud mod
gødskning- og sprøjtning træder i kraft, og der bør derfor som minimum rettes direkte henvendelse
til lodsejere med § 3 beskyttede arealer.
Der ses en stigende tendens til, at bevisbyrden vendes om, således at det f.eks. påhviler lodsejer at
godtgøre, at et areal, der er blevet omlagt, ikke kunne opfylde kriteriet for beskyttelsen. Det er en
yderst vanskelig opgave, herunder i særdeleshed at argumentere i mod et kommunalt skøn. Det
samme forhold gælder i forbindelse med fastlæggelse af hidtidig dyrkningspraksis. Det påhviler
således i stadig større omfang lodsejeren at godtgøre regelmæssig omlægnings-, gødsknings og
sprøjtepraksis fra før 1992 og frem til nu. Dette kan være ekstremt vanskeligt, og bliver selvsagt
ikke nemmere i takt med at vi kommer længere væk fra 1992. Det kan f.eks. ikke nødvendigvis ses
på et luftfoto taget om sommeren eller efteråret, at et areal er omlagt med græs i foråret. Derfor har
vi flere eksempler på arealer, som fejlagtigt er blevet registreret som § 3 og som fastholdes i en
sådan registrering, til trods for at arealerne regelmæssigt gennem mere end 22 år er blevet omlagt
hyppigere end hvert 7. år. Denne problemstilling forstærkes kun yderligere med et forbud mod at
gødske og sprøjte § 3 arealer, da det griber direkte ind i den fortsatte drift af arealerne.
Landbrug & Fødevarer finder det dybt bekymrende, at der indføres så indgribende tiltag på et så
utilstrækkeligt retsgrundlag. Der er - uanset om forbuddet mod at gødske og sprøjte vedtages – et
påtrængende behov for, at retsstillingen på dette område gøres gennemskuelig, således at det er
klart for den enkelte lodsejer, hvornår beskyttelsen indtræder. Vi skal derfor på det kraftigste
opfordre til, at naturbeskyttelseslovens § 3 revideres, så der i loven og præciseret i en vejledning
fastsættes håndgribelige og ensartede retningslinjer for, hvornår et areal er omfattet af en § 3
beskyttelse og konkrete minimumskrav til registreringsmetode.
Bemærkninger til lovteksten:
Ad § 2 stk.1 nr. 2 (§ 3a stk. 1)
Bestemmelsen imødegås på det kraftigste, da den vil være uacceptabelt indgribende og i et stort
antal tilfælde have karakter af ekspropriation.
Subsidiært bør bestemmelsens rækkevidde begrænses, så den ikke omfatter ferske enge og
strandenge. For disse arealtyper gælder, at der ofte vil være tale om driftsmæssigt væsentlige
arealer. De vil fortsat være beskyttede mod ændring af tilstanden, så der vil ikke kunne blive tale
om nogen naturmæssig forringelse samtidig med, at især en fortsat gødskning vil forøge
sandsynligheden for, at der opretholdes en fortsat drift, så arealerne bibeholdes som enge og
strandenge. I modsat fald vil der være stor risiko for, at den hidtidige drift opgives, så de skifter
karakter til det indhold, der følger af den begrænsede pasning driftsloven kræver (jf. bemærkninger
ovenfor).
Ad § 2 stk. 1 nr. 2 (§ 3a, stk. 2 og stk 3)
Det er uforståeligt, at ministeren skal fastsætte regler om sin egen administration. Bestemmelsen
foreslås ændret til, at ministeren kan dispensere fra stk. 1. Bestemmelsen skal efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0012.png
Side 12 af 21
bemærkningerne bruges til at fastsætte undtagelser for bl.a. økologiske landbrug ligesom der kan
dispenseres for andre landbrug, hvor indgrebet udgør ekspropriation.
Ad. § 2 stk. 1, nr. 6 (§ 89, stk 5)
Det anføres at, det vil være en skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen er begået i
forbindelse med udøvelsen af et erhverv.
Landbrug & Fødevarer anser bestemmelsen for unuanceret, da den opståede skade ved en
overtrædelse af reglerne kan være helt uafhængig af, om skaden er opstået i forbindelse med
udøvelsen af et erhverv eller ej. Det må være karakteren af skaden, der er afgørende for
bødestraffens størrelse.
Det afgørende må være, hvorvidt overtrædelsen i erhvervsmæssigt øjemed er sket med det formål
at sikre en økonomisk gevinst. Dette vil kunne være et selvstændigt skærpende element.
Lovforslagets almindelige bemærkninger:
Afsnit 1, side 3
Det fremgår af teksten, at lovforslaget følger op på tre af anbefalingerne fra Natur- og
Landbrugskommissionen.
Nærlæses Natur- og landbrugskommissionen anbefaling 4 om bedre beskyttelse af naturarealer,
lyder en af de anbefalede handlinger, at ”der
skal fastsættes regler, som forbyder eller begrænser
muligheden for at gøde eller sprøjte på beskyttede naturarealer.”
Kommissionen har således ikke
lagt sig fast på, at der skal gennemføres et totalt forbud mod gødskning og sprøjtning på
beskyttede naturarealer, men at en begrænsning ligeså vel er en mulighed. Miljøministerens forslag
om et total forbud synes derfor at lægge op til en unødig indskrænkende fortolkning af
Kommissionens anbefalinger.
Vedrørende den påtænkte undtagelse af arealer, der anvendes til afgræsning for økologiske
husdyr. Undtagelsen henvises til at understøtte regeringens målsætning for økologisk jordbrug.
Landbrug & Fødevarer finder det konstruktivt at regeringen gerne vil fremme den økologiske
produktion. Vi finder imidlertid at dette bør hvile på positive incitamenter for økologien frem for
yderligere restriktioner for den konventionelle produktion. Argumentet om en undtagelse for de
økologiske producenter er i denne sammenhæng desuden vanskeligt at forstå, set i lyset af
ministerens egen begrundelse for, hvorfor et forbud mod gødskning er nødvendigt. Økologisk
husdyrgødning/gødskning af naturarealer har alt andet lige den samme effekt på artsdiversitet som
konventionel husdyrgødning, ligesom afgræsning med konventionelt kvæg har de samme positive
effekter på arealet, som afgræsning med økologisk kvæg.
Derfor bør undtagelsesmuligheden udvides til at omfatte alle typer bedrifter, der bliver direkte ramt i
forhold til deres sædvanlige drift. Subsidiært må undtagelsen som minimum udstrækkes til at
omfatte alle bedrifter, hvor der foretages afgræsning på de berørte arealer.
Vedrørende bemærkningen om, at der ikke påtænkes generelle undtagelser fra det foreslåede
forbud mod sprøjtning. Det skal understreges, at det kan give jordejere særlige udfordringer at
skulle søge dispensation til bekæmpelse af invasive arter, som de er forpligtede til at bekæmpe.
Det virker unødigt bureaukratisk, særligt da jordejere kan sanktioneres både med bøde og
tilbagebetalingskrav af landbrugsstøtten i tilfælde af manglende bekæmpelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0013.png
Side 13 af 21
Afsnit 1.1 Formål og baggrund, side 5:
I 3. afsnit på side 5 fremgår det, at forbuddet mod gødskning- og sprøjtning skal gælde alle § 3
arealer, men i praksis vurderes kun at have betydning for estimeret 35.000 ha eng- og
strandengsarealer inkl. strandoverdrev, hvorpå der kan have været en hidtidig lovlig drift med
gødskning. Det fremgår at estimatet over de berørte arealer, er foretaget på baggrund af
eksisterende data i Danmarks Miljøportal pr. august 2013 og tal for tildelte gødningsnormer til de
pågældende arealer pr. august 2013.
Videncentret for Landbrug estimerer ved anvendelse af en tilsvarende metode, men på baggrund af
data fra 2012, at op mod 54.000 ha berøres af forbuddet. Ved en nærmere analyse af
afgrødekoderne på arealerne, anslår Videncentret for Landbrug imidlertid, at 45.000 ha er et mere
retvisende estimat af det berørte areal
2
.
Landbrug & Fødevarer stiller sig undrende overfor, at der er så stor forskel på hhv. Miljøministeriets
og Videncentret for Landbrugs estimat over det berørte areal. Vi skal derfor anmode om at det
præciseres yderligere i lovbemærkningerne hvordan estimatet på ca. 35.000 ha er fremkommet, og
hvorfor dette estimat er væsentlig lavere end Videncentret for Landbrugs estimat..
I 4. afsnit fremgår det, at belastning med kvælstof og fosfor ensretter naturen med tab af
mangfoldighed til følge, fordi nogle få arter og naturtyper fremmes på bekostning af andre. Denne
påstand imødegås ikke, men det er nødvendigt at bemærke, at det kun er de § 3 arealer, der
allerede ved beskyttelsens indførsel blev gødsket og sprøjtet, som forsat lovligt må gødes og
sprøjtes. Man valgte ved lovens indførsel, at lade bl.a. de ferske enge blive omfattet af § 3
beskyttelse, selvom de blev gødet og sprøjtet. At der er § 3 beskyttede naturarealer, med
begrænset biodiversitet skyldes derfor i høj grad, at man ved lovens indførsel valgte at medtage
disse arealer i beskyttelsen. Dette gælder i særdeleshed også de gødede kulturenge, som også må
omlægges, hvis det har været hidtidig praksis. Disse arealer er, og var da de blev beskyttede,
naturligt nok langt mere artsfattige end arealer, der aldrig har været gødet.
Det anføres i 5. afsnit, at sprøjtemidlernes belastning i Danmark er steget med 35 % i perioden fra
2007 til 2011. Dette udsagn tegner imidlertid et unuanceret billede af anvendelsen af sprøjtemidler i
Danmark. Nedenfor er opsummeret fra artikel på Landbrugsinfo, der nuancerer og forklarer
dynamikken bag denne stigning:
Sammendrag
Bekæmpelsesmiddelstatistikken for 2011 viser, at salget af aktivstoffer er steget med 9 pct. i forhold til 2010.
Behandlingshyppighed (BH) var i 2011 på 3,18 beregnet efter den nye metode. Dette svarer til en stigning på 13
pct. i BH fra 2010 til 2011. Der er klare indikationer for, at det øgede salg ikke er ensbetydende med øget
behandlingsintensitet i praksis, da der er lagt større mængder af bekæmpelsesmidler på lager som følge af de
varslede, forhøjede pesticidafgifter. For første gang indeholder statistikken opgørelse af belastningsomfang. Det
høje salg i de seneste år betyder, at belastningen i forhold til den solgte mængde over den femårige periode er
steget med 35 procent. Fra 2010 til 2011 er sket et fald på 8 procent. Belastningsomfanget er meget påvirket af
enkelte produkter. Et enkelt af skadedyrsmidlerne cypermethrin udgør i perioden 2007 til 2011 henholdsvis 3,
19, 24, 23 og 9 procent af den samlede belastning (B). Et stort fald i salg af dette produkt er en væsentlig årsag
til, at belastningen faldt med 8 procent fra 2010 til 2011. Det har stor betydning ved vurdering af stigningen på
2
Jf. artikel på Landbrugsinfo:
https://www.landbrugsinfo.dk/Miljoe/Natur-og-arealforvaltning/Sider/Vurdering-af-de-oekonomiske-
konsekvenser-ved-goedningsforbug_pl_14_1939.aspx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0014.png
Side 14 af 21
35 procent i perioden 2007 til 2011, at salget af cypermethrin i udgangsåret 2007 har været meget lavere end
både årene før og efter.
3
Det fremføres endvidere på side 5, sidst i femte afsnit, at et forbud mod anvendelse af pesticider på
§ 3-beskyttede arealer udgør et væsentligt bidrag til at reducere sprøjtemidlernes negative
indvirkning på natur og biodiversitet. Ifølge DCEs er det 5-6 % af § 3 arealet, der behandles med
pesticider, hvoraf 61 % af sprøjtningen sker mod ukrudt og 34 % mod sygdom. Endvidere anslår
DCE, at det gennemsnitlige behandlingsindeks (BI) er på 0,2 . Der er med andre ord tale om en
begrænset anvendelse af pesticider på § 3 arealer i dag. Det er derfor yderst vanskeligt at forstå, at
en så beskeden anvendelse af pesticider kan bidrage
væsentligt
til at reducere sprøjtemidlernes
negative indvirkning på natur og biodiversitet - medmindre problemet overordnet set er meget lille.
Teksten bør derfor præciseres, så sprøjtningens reelle omfang fremgår mere klart, og deraf den
reelle betydning af et forbud mod at sprøjte de pågældende arealer.
I sidste afsnit på side 5 fremgår det, at formålet med indførelsen af forbuddet mod gødskning og
sprøjtning af de beskyttede naturtyper er ”at
sikre en væsentligt forbedring af biodiversiteten på de
beskyttede naturområder i overensstemmelse med naturbeskyttelseslovens formål og formålet med
naturbeskyttelseslovens § 3”.
Vi stiller os uforstående overfor dette udsagn. Et formål om at sikre
en væsentligt forbedring af biodiversiteten på de beskyttede § 3 arealer, udgør således en
væsentlig ændring af naturbeskyttelsesloven, og i særdeleshed formålet med § 3.
Det er vores vurdering, at forvaltning af naturtyper i en lov, der uden nærmere præcisering rummer
forbud mod ”væsentlig tilstandsændringer”, men som tilskrives et biodiversitetsformål, vil få øget
retsvirkning, da ”væsentlige ændring” ud fra et biodiversitetshensyn også må omfatte den situation,
hvor en enkelt art forsvinder. Dette understøttes af, at naturbeskyttelseslovens bestemmelser er
knyttet til det konkrete areal og ikke til et overordnet mål om national bevarelse af naturtyper og
arter. Der lægges derved op til en yderst restriktiv fortolkning af loven.
Hvis naturbeskyttelsesloven og herunder lovens § 3 tilskrives et specifikt formål om at forbedre
biodiversiteten, bør dette følges af en gennemgribende revision af loven og en udpegning af
arealer, arealtyper og størrelse, der med realistiske vurderinger forventes at kunne bidrage til et
biodiversitetsformål. Vi finder det helt afgørende, at der ses langt mere holistisk på målet om sikring
af biodiversiteten og at dette formål ikke føres specifikt ind i en lovgivning, der ikke er gearet til
formålet.
Afsnit 2.2.1.1 Gældende ret, side 9
Det fremgår at forbuddet mod tilstandsændringer i § 3 indebærer, at hidtidig lovlig drift, herunder
gødskning og sprøjtning, kan fortsættes, dvs. i samme omfang og med samme hyppighed som
eventuel gødskning og sprøjtning har fundet sted forud for at det pågældende areal blev omfattet af
beskyttelsen. Det anføres endvidere, at der dog i henhold til bemærkningerne til
naturbeskyttelsesloven gælder et gødskningsforbud på heder og moser, ligesom der som
udgangspunkt er forbud mod gødskning på biologiske overdrev, da en sådan praksis ikke er
forenelig med tilstedeværelsen af naturtypen.
4
3
Se hele artiklen her:
https://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Plantevaern/Bekaempelsesmidler/Sider/Bekaempelsesstatistik_2011_pl_12_1087.aspx#
pesticid
4
Jf. Strandberg et al. (2012): Vurdering af omfang og konsekvenser af sprøjtning og gødskning af § 3-beskyttede naturarealer.
Notat fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi. Institut for Bioscience.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0015.png
Side 15 af 21
Dette er ikke en korrekt udlægning af gældende regler. Forbuddet mod at gødske og sprøjte gælder
kun, såfremt det ikke har været hidtidig drift. Bemærkningerne til naturbeskyttelsesloven er ikke
stærke nok til at skærpe lovens bestemmelser om tilstandsændringer. Det fremgår blandt andet af
Natur- og Miljøklagenævnets praksis for arealer beskyttet som overdrev. Ligeledes er der
eksempler på, at arealer, der tidligere er vejledende registreret som eng, har fået ændret
registreringen til mose. Der er ikke en faglig klar entydighed om grænsen mellem eng og mose,
hvorfor registreringen som henholdsvis eng eller mose ikke kan lægges til grund ved en vurdering
af, hvilke arealer, der efter de nuværende regler, lovligt må gødskes. Teksten i fjerde afsnit bør
derfor præciseres i overensstemmelse med ovenstående bemærkninger.
Ad 2.2.1.3 Erstatning, side 11:
Det anføres i andet afsnit, at forbuddet mod gødskning og sprøjtning i almindelighed er generel
erstatningsfri regulering. Dette imødegås på det kraftigste, idet der er tale om et indgreb i en lovlig
drift og ikke blot et forbud mod intensivering af hidtidig drift.
Endvidere fremgår det af 3. afsnit, at forbuddet generelt ”vurderes
at være af begrænset intensitet,
idet det ikke er til hinder for fortsættelse af hidtidig lovlig udnyttelse af arealerne, i det omfang der
ikke er tale om gødskning og sprøjtning, og fordi det vurderes, at forbuddet i de fleste tilfælde vil
omfatte arealer, der er ekstensivt drevet. Forbuddet mod gødskning og sprøjtning griber i et
begrænset omfang ind i den aktuelle drift, idet der foreslås et forbud mod nogle af de aktiviteter, der
foregår på arealerne i dag.”
Landbrug & Fødevarer stiller sig helt uforstående overfor denne vurdering. For det første skal det
understreges, at netop muligheden for at gødske- og sprøjte i mange tilfælde er afgørende for, at
det er rentabelt at forsætte den landbrugsmæssige drift med høslæt og afgræsning på arealerne. At
forbuddet ikke forbyder fortsat afgræsning, høslæt og evt. regelmæssig omlægning, er ikke det
samme som at indgrebet kun griber begrænset ind i den aktuelle drift. Dette forhold bør derfor ikke
tillægges betydning ved vurderingen af indgrebets intensitet, da faktum er, at mange landmænd vil
sætte penge til ved at fortsætte driften, når der ikke kan gødskes og sprøjtes. Påstanden om, at
indgrebet primært vedrører arealer, der drives ekstensivt imødegås også. Der vil i mange tilfælde
være tale om arealer med permanent græs, som udbyttes intensivt til høslæt og afgræsning, og
som spiller en vigtig rolle for de pågældende bedrifters produktion af grovfoder. Det kan ikke
betegnes ekstensiv drift.
Det fremgår af 3. afsnit, at det ikke kan udelukkes, at forbuddet i særlige tilfælde vil ramme så
intensivt, at der vil være tale om ekspropriation. Landbrug & Fødevarer er ikke enige i denne
vurdering. Der vil være tale om et indgreb med en ofte betydelig intensitet for så vidt angår ferske
enge og strandenge. Indgrebet er derfor så intensivt, at det har ekspropriationslignende karakter for
en stor del af de berørte bedrifter. Det fremgår af samme afsnit, at såfremt der ikke kan opnås
enighed om, hvorvidt indgrebet er udtryk for ekspropriation, må spørgsmålet indgives for
domstolene. Vi skal i den sammenhæng kraftigt opfordre til, at der indføres en taksationsordning,
så berørte lodsejere får mulighed for at få en gratis prøvelse af, om der foreligger ekspropriation, da
det af hensyn til domstolene og omkostningshensyn er helt uacceptabelt, hvis et forventeligt meget
stort antal sager skal behandles ved de almindelige domstole.
Ad 2.2.2.2 Lovforslaget (vedrørende bødestørrelser), side 12
Landbrug & Fødevarer er imod forslaget om at hæve det vejledende bødeniveau for overtrædelser
af naturbeskyttelseslovens § 3. Et bødeniveau på 20.000 kr. i førstegangstilfælde forekommer
urimelig højt, idet langt hovedparten af overtrædelserne sker i god tro og når det endvidere lægges
til grund, at de beskyttede arealer alene er vejledende registreret. Den manglende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0016.png
Side 16 af 21
gennemskuelighed af, hvornår beskyttelsen indtræder, taler således væsentligt imod højere
bødestørrelser. Den præventive effekt af højere bødestørrelser vil med henvisning til disse forhold
endvidere være yderst begrænset, hvilket understøttes af, at det i dag er almindelig praksis, at
kommunerne i forbindelse med overtrædelser af naturbeskyttelseslovens § 3, stiller krav om
reetablering af arealet og dette krav kan i sig selv give anledning til betydelige omkostninger for de
berørte lodsejere. Landbrug & Fødevarer skal derfor kraftigt opfordre til, at den vejledende
bødestørrelse ikke ændres for så vidt angår overtrædelser af naturbeskyttelseslovens § 3.
Landbrug & Fødevarer bakker dog op om en øget vejledende bødestørrelse ved henkastning af
affald i naturen, og herunder et vejledende bødeniveau på minimum 1000 kr. for privates
henkastning af små mængder affald.
Landbrug & Fødevarer finder det tillige konstruktivt, at der med lovforslaget ikke er tilsigtet nogen
ændring i Naturstyrelsens vejledning om håndhævelse af naturbeskyttelsesloven, planloven og
byggeloven, og at det for så vidt præciseres, at langt de fleste sager i forbindelse med tilsyn og
håndhævelse bør og kan klares ad administrativ vej. Dette forhold er vi enige i, med henvisning til,
at langt hovedparten af overtrædelserne af naturbeskyttelseslovens § 3 sker i god tro, og at der
som udgangspunkt bliver stillet krav om reetablering i forbindelse med den kommunale behandling
af overtrædelserne.
Afsnit 2.2.2.5.1. Overtrædelser af naturbeskyttelseslovens § 3, side 15:
I tredje afsnit er omtalt en sag om oprensning af et vandløb. Den konkrete sag kendes ikke, men
omtalen giver anledning til at påpege, at sædvanlig vedligeholdelse af vandløb ikke er i strid med
naturbeskyttelseslovens § 3, og at der ifølge vandløbsloven er en pligt at vedligeholde vandløbet.
Der kan i praksis være særdeles vanskeligt at afgrænse, hvad der må anses for sædvanlig
vedligeholdelse, og der er adskillige eksempler på vanskelige sager herom. Det er derfor ikke
acceptabelt, at der i sådanne situationer er tale om store bøder i førstegangstilfælde, medmindre
der kan føres bevis for grov uagtsomhed eller forsæt.
Afsnit 3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige, side 16-17:
Beskrivelsen af de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige er ikke retvisende.
Det er først og fremmest en afgørende mangel, at der ikke er medtaget administrative
omkostninger knyttet til behandlingen af de forventeligt mange sager, hvor der vil være grundlag for
udbetaling af erstatning, fordi indgrebet udgør ekspropriation. Dertil kommer naturligvis de direkte
udgifter til ekspropriationserstatning, som kan give anledning til betragtelige yderligere
omkostninger for staten. Det er dybt problematisk og helt utilstrækkeligt at disse omkostninger slet
ikke er indregnet i forslaget.
Endvidere må det forventes at Naturstyrelsen, som lodsejer med betydelige § 3 arealer, vil lide et
økonomisk tab ved forbuddet, som følge af reducerede indtægter fra forpagtningsafgifter samt som
følge en generel forringelse af jordværdien. Disse omkostninger bør fremgå af lovteksten.
For det tredje vil der være væsentlige yderligere administrative omkostninger for kommunerne, som
heller ikke er medtaget i lovbemærkningerne. Det fremgår af afsnit 4, at den igangværende
opdatering af den vejledende registrering af de beskyttede § 3 arealer, vil være afsluttet, når
bestemmelsen træder i kraft, og at dette vil give kommunerne et bedre kortgrundlag at håndhæve
forbuddet på baggrund af. Det er for så vidt korrekt, men det er væsentligt at understrege, at der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0017.png
Side 17 af 21
fortsat er betydelig usikkerhed knyttet til den vejledende registrering. Det bør derfor præciseres, at
den igangværende opdatering alene har gennemgået fejl i forhold til den geografiske placering og
udstrækning af arealerne, og herunder særligt har haft til formål at få registreret overset eller ny
natur, identificeret arealer med forsvundet natur, samt rettet korttekniske fejl. Arealer registreret
som beskyttede, og som ud fra luftfototolkning fortsat synes at leve op til beskyttelsen, har med
andre ord ikke været besigtiget i felten i forbindelse med opdateringen. Det vedrører langt
hovedparten af de arealer, som er registreret som § 3 beskyttede. Det må derfor kraftigt
understreges, at opdateringen af registreringen på ingen måde har verificeret beskyttelsesstatus på
samtlige § 3 arealer, og at der fortsat er en lang række arealer, som alene er registreret via luftfoto
med de betydelige usikkerheder dette giver.
Det anføres i sidste afsnit på side 16, at der i forbindelse med forbuddets ikrafttrædelse kan
forekomme flere forespørgsler end gennemsnitligt til kommunerne vedrørende økologisk drevet
arealer. Det er vi enige i. Men med henvisning til den fortsatte usikkerhed ved § 3 registreringen,
som beskrevet ovenfor, skal det understreges, at der ligeledes må forventes markant flere
forespørgsler om arealers § 3 status end normalt. Der er således tale om et væsentligt
paradigmeskifte i lovgivningen, når man går fra, at hidtidig drift kan fortsætte, til at der nu indføres
et egentligt forbud mod gødskning og sprøjtning, samtidig med at den vejledende bødestørrelse
hæves. Det kræver et helt andet behov for klarhed om arealernes beskyttelsesstatus end hidtil.
Flere forespørgsler vil give anledning til væsentligt flere administrative omkostninger for
kommunerne, herunder i særdeleshed til at foretage de nødvendige feltbesigtigelser på de
pågældende arealer, samt evt. efterfølgende tvister om arealernes beskyttelsesstatus. Disse
omkostninger bør fremgå af lovbemærkningerne.
Landbrug & Fødevarer er derfor samlet set helt uenige i påstanden i tredje afsnit på side 17 om at
de foreslåede ændringer i naturbeskyttelsesloven ikke vurderes at have væsentlige administrative
eller økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Afsnit 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, side 17
Det er Landbrug & Fødevarers vurdering at økonomiske og administrative omkostninger for
erhvervet undervurderes. Som anført tidligere har Videncentret for Landbrug beregnet, at det
direkte driftstab ligger i intervallet 0 til 5.000 kr. pr. ha – med et groft skønnet vægtet gennemsnit
omkring 1.500 kr. pr. ha.
5
Omkostningsestimatet er baseret på, at udbytterne ligger på niveau med
normudbytterne og at der anvendes handelsgødning på en væsentlig del af arealerne. Skal
ejendomme ud og finde alternative afsætningsmuligheder for husdyrgødning, er dette en
ekstraudgift, ligesom særlige forhold omkring specialproduktion, foderforsyning og
ukrudtsbekæmpelse kan gøre driftstabet endnu større. Derudover kan blive tale om
engangsudgifter til ændring af miljøgodkendelse eller alternativt driftstab som følge af reduceret
husdyrhold. Hertil kommer udgifter til tilpasning af maskinpark mv.
Videncentret for Landbrug har på baggrund af en GIS-analyse af antal ha registreret som § 3 på
Danmarks Miljøportal, sammenholdt med arealer med en kvælstofkvote, opgjort hvor mange
arealer, der bliver berørt af et forbud mod gødskning. Opgørelsen, der er baseret på data fra 2012,
viser, at § 3-arealer med en kvælstofkvote samlet udgjorde 54.248 ha. Heraf er ca. 9.300 ha
registreret indenfor afgrødekoder med ”omdrift”, hvilket tyder på, at der enten er tale om
fejlregistreringer som § 3-areal, eller forkert valg af afgrødekoder. Derfor er et mere sikkert estimat
ca. 45.000 ha.
5
Jf. artikel på Landbrugsinfo:
https://www.landbrugsinfo.dk/Miljoe/Natur-og-arealforvaltning/Sider/Vurdering-af-de-oekonomiske-
konsekvenser-ved-goedningsforbug_pl_14_1939.aspx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0018.png
Side 18 af 21
Med et årligt driftstab på i gennemsnit 1500 kr. pr. ha svarer det til et samlet årligt driftstab for
erhvervet på minimum 67.5 mio. kr. Hertil kommer yderligere tab som følge af harmoniproblemer,
specialproduktion mv. som anført ovenfor.
Endvidere vil der, som anført i lovbemærkningerne også være et erhvervsøkonomisk tab, som følge
af, at økologer ikke længere kan modtage økologisk arealtilskud på § 3 arealer.
Udover det årlige driftstab, er det væsentligt at understrege at der må forventes en væsentlig
forringelse af jordværdien ved handel. Videncentret for Landbrug har foretaget en ”mini-
rundspørge” blandt landbrugsmæglere, hvilken viser, at § 3-arealer for nuværende handles til 60-
100.000 kr. pr. ha afhængig af bonitet og produktionspotentiale, mens arealer, der ikke oppebærer
nogen væsentlig produktion handles til omkring 25-35.000 kr. pr. ha. På baggrund af heraf skønnes
et gennemsnitligt værditab at være ca. 40.000 kr. pr. ha på 45.000 ha, svarende til et samlet
værditab på ca. 1.8 mia. kr. Hertil kan komme yderligere ejendomsværditab som følge af reduceret
husdyrproduktion mv.
Det er en betydelig mangel, at forringelsen af de berørte arealers handelsværdi ikke er medtaget i
lovbemærkningerne, når denne værdi bl.a. er af afgørende betydning de berørte lodsejeres
finansieringsmuligheder.
Det er endvidere problematisk, at denne vurdering er udeladt fra lovbemærkningerne, når det
fremgår af svar til Miljøudvalget på spørgsmål 47, almindelige del, 2014, at Miljøministeriet har
foretaget beregninger af de pågældende arealers værdiforringelser, og at denne beregning beløber
sig til 1,1 mia. kr for 35.000 ha, svarende til knap 32.000 kr. pr. ha.
Disse tal bør fremgå af lovbemærkningerne så det rette omfang af de økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet fremgår. Henset den betydelige divergens mellem Videncentret for Landbrugs hhv.
Miljøministeriets estimat af både de driftsøkonomiske konsekvenser og den forringede jordværdi,
bør beregningerne i lovforslaget endvidere efterprøves.
Afsnit 6 miljømæssige konsekvenser, side 18
Der henvises i første afsnit på side 18 til en publikation fra DCE Nationalt center for miljø og energi,
Aarhus Universitet, hvori det anføres, at der er en sammenhæng mellem tab af artsrigdom på at
græsareal og kvælstoftilførslen. Det fremhæves specifikt i DCEs publikation, at en årlig tilførsel på
130 kr./N/ha/år på et engareal forventes at reducere artsantallet med netto 44 % over en kort
årrække. Dertil kommer, at ”omfattende
brug af sprøjtemidler i sig selv og yderligere sammen med
en høj næringsstatus betyder et markant fald i den biologiske mangfoldighed herunder tab af
plante- og insektliv.”
Landbrug & Fødevarer anfægter ikke validiteten af resultaterne i DCEs publikation, men finder at
fremstillingen af resultaterne i relation til et forbud mod at gødske og sprøjte på § 3 arealer, er
unuanceret og fagligt problematisk.
Miljøministeriets udlægning af DCEs resultater kan således opfattes som om, at landbrugspraksis
på de beskyttede § 3-arealer har medført skade på artsdiversiteten med et tab på op til 44 %. Det
er fagligt set en fordrejning af resultaterne, da der i DCEs undersøgelse ikke er tale om et
reelt tab
på beskyttet natur, men en sammenligning af forventet artsdiversitet på en gødet eng versus en
ugødet eng. Som tidligere fremhævet, er det alene de § 3 arealer, der allerede ved beskyttelsens
indførelse (eller ved senere indtræden) blev gødsket og sprøjtet, som forsat må gødskes og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0019.png
Side 19 af 21
sprøjtes. Man valgte ved lovens indførelse at lade bl.a. de ferske enge blive omfattet af § 3
beskyttelse, selvom de blev gødsket og sprøjtet. At der er § 3 beskyttede naturarealer med
begrænset artsdiversitet, skyldes derfor alene, at man ved lovens indførelse valgte at medtage
disse arealer i beskyttelsen, til trods for at der var en ikke ubetydelig landbrugspraksis på disse
arealer. Et særligt godt eksempel på dette, er de gødskede kulturenge, som også må omlægges,
hvis det har været hidtidig praksis. Disse arealer er og var, naturligt nok, langt mere artsfattige end
ugødskede arealer, der aldrig har været omlagt. Der er således ikke tale om et tab af artsdiversitet,
men om at beskyttelsen hele tiden har omfattet arealer, med en begrænset artsdiversitet og at
denne tilstand er blevet opretholdt siden beskyttelsen trådte i kraft.
For det andet skal det endnu engang gøres klart, at der ikke er tale om omfattende brug af
sprøjtemidler på de pågældende arealer. I mange tilfælde vil der være tale om målrettet og selektiv
sprøjtning mod uønskede arter som agertidsel eller skræppe, fordi disse arter reducere arealernes
græsningsværdi. Denne del af DCEs undersøgelser er således heller ikke retvisende for situationen
på de sprøjtede og gødskede § 3 arealer.
For det tredje viser undersøgelser, at det er vanskeligt og tager lang tid at opnå en høj naturtilstand
og herunder artsdiversitet på tidligere gødskede arealer. Her kan f.eks. fremhæves en
undersøgelse af udviklingen i engarters procentvise dækningsgrad på to enge, der er overgået fra
ager for ca. 30 år siden. Engene er ens mht. naturgivne forhold og er overgået til vedvarende græs
efter udsæd af en græs- hvidkløverblanding, men den ene eng har været gødsket 14 år efter
omdriftens ophør. Den ikke-gødskede eng er efter 30 år ved at nærme sig en natureng med ca. 60
% dække af engarter, mens den tidligere gødskede eng, stadig domineres af robuste græsser og
urter. Her udgør andelen af engarter kun ca. 20 %. Ved en dækning på ca. 50 % engarter begynder
en række karakteristiske engplanter som små stararter (dværgstar, grøn star, stjernestar),
halvparasitære arter (rødtop, liden skjaller, kirtlet øjentrøst) samt urter (vinget perikon, vandnavle,
kærranunkel, trevlekrone) at indfinde sig. Ingen af disse engarter har endnu etableret sig på engen,
der tidligere blev gødsket . Undersøgelsen viser således, at det tager lang tid og er vanskeligt at
opnå en høj biodiversitet på tidligere gødskede arealer. En fortsat ekstensiv drift på arealerne i form
af høslæt eller afgræsning er endvidere af stor betydning for udviklingen af naturværdierne på
arealet. Ophør med gødskning og sprøjtning og et samtidigt ophør med høslæt eller afgræsning vil
således indebære, at arealerne gror til med – og bliver spredningsveje for - uønskede og ruderate
arter.
I denne sammenhæng synes det endvidere paradoksalt, at de arealer, som vil blive omfattet af et
forbud mod gødskning- og sprøjtning som udgangspunkt ikke vil være berettiget til at opnå tilskud til
naturpleje i landdistriktsprogrammet. Tilskudsmidlerne målrettes således fra 2015 arealer med en
relativ høj naturværdi (HNV-score større eller lig med 5), hvilket vil udelukke langt de fleste hidtil
gødskede og sprøjtede arealer fra tilskuddet. En målretning af plejetilskuddet er hensigtsmæssig,
men det synes i denne sammenhæng yderst uheldigt, at miljøministeriet med den ene hånd
forbyder sprøjtning og gødskning og med den anden hånd ikke sikrer incitamenter til at understøtte
den pleje af arealerne, som er nødvendig for at udvikle en høj artsdiversitet og naturindhold på de
samme arealer.
Disse forhold bør fremgå af høringsmaterialet, da det er ekstremt væsentligt ved vurderingen af
indgrebets egnethed til at opnå det ønskede mål om at standse tilbagegangen af biodiversitet og
om at fremme en øget artsrigdom på de pågældende arealer.
6
6
Kilde: Nielsen L., Hald A. B. & Buttenschøn R. M. (2006) ” Beskyttede ferske enge: Vegetation, påvirkninger, pleje,
Naturplanlægning”. Skov og Naturstyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0020.png
Side 20 af 21
I tredje afsnit på side 18 fremgår det at forbuddet mod at gødske og sprøjte § 3 arealer vil medvirke
til at reducere udledningen af kvælstof til vandmiljøet yderligere. Landbrug & Fødevarer skal i den
sammenhæng kraftigt understrege, at såfremt det foreslåede forbud mod at gødske og sprøjte § 3
arealer bliver gennemført, skal den reducerede kvælstofudledning godskrives i det samlede
indsatskrav vedrørende kvælstofudledningen fra landbruget. Der bør i den sammenhæng sikres, at
denne yderligere kvælstofreduktion kan modregnes direkte i indsatskravene, herunder fx som et
reduceret krav om efterafgrøder.
I fjerde afsnit på side 18 fremgår det, at den foreslåede skærpelse af bødeniveauet for § 3
overtrædelser, vil have en præventiv effekt og dermed positive miljømæssige konsekvenser.
Landbrug & Fødevarer er ikke enig i denne vurdering. Hovedparten af overtrædelser af § 3
beskyttelsen sker i god tro. Den præventive effekt af øget bødestørrelse vil derfor være yderst
begrænset. Det bør derfor mere retvisende anføres, at der ikke forventes en miljømæssig effekt af
den foreslåede strafskærpelse.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 3a, stk. 2
Vedrørende den forventede undtagelse for arealer, der anvendes til afgræsning for økologiske
husdyr. Der fremgår af 4. afsnit, at undtagelsen skal sikre, at økologiske bedrifter, herunder i
særdeleshed økologiske malkekvægbedrifter, fortsat kan leve op til krav om at dyrene går ude og
græsser en stor del af året. Dette argument finder Landbrug & Fødevarer relevant, omend vi må
stilles os dybt undrende overfor at miljøministeriet ikke finder det relevant at fastholde og få flere
både økologiske og konventionelle dyr ud på græs. Ved alene at undtage økologisk arealer, skabes
et direkte incitament til at de konventionelle dyr flyttes fra engarealerne, og ind i stalden. Landbrug
& Fødevarer skal i stedet opfordre til at skabe et positivt incitament for at få flere dyr på græs –
uanset om de er økologiske eller konventionelle.
Det fremgår af afsnit 5, at ministeren vil fastsætte nærmere regler og dokumentation for
afgræsningen med økologiske dyr. Der skal i den sammenhæng kraftigt opfordres til, at reglerne
kommer til at følge andre kendte retningslinjer, så der ikke skal opfindes et nyt kontrolsystem og
deraf yderligere bureaukrati, for at dokumentere afgræsning.
Til § 2, stk. 1, nr. 2
Vedrørende § 3a, stk. 3
Det fremgår, at det ved afgørelsen af, om forbuddet udgør ekspropriation eller har karakter af
ekspropriation, ikke er tilstrækkeligt, at en lodsejer rammes hårdt af forbuddet. Landbrug &
Fødevarer stiller sig undrende overfor dette, og skal i den sammenhæng anmode om en
redegørelse for, hvilke andre kriterier – udover de økonomiske – der vil blive tillagt afgørende
betydning for, hvornår en ejendom kan opnå erstatning eller dispensation fra forbuddet.
Vi skal endvidere opfordre til, at det i tilfælde af ekspropriation eller karakter af ekspropriation bliver
op til den enkelte lodsejer selv at vælge hvorvidt der ønskes udbetalt erstatning eller en
dispensation til at fortsætte hidtidig drift.
Det skal derudover bemærkes, at en dispensation bør være tidsubegrænset. En tidsbegrænset
dispensation på 10 år er helt utilstrækkelig, ligesom vi må sætte eftertrykkeligt spørgsmålstegn ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423728_0021.png
Side 21 af 21
det anførte udsagn om, at en tidsbegrænset dispensation mindsker indgrebets intensitet, således at
forbuddet ikke får karakter af ekspropriation.
Endelig bør det fremgå af teksten hvilke muligheder der er for at klage over miljøministerens
afgørelse om ekspropriation.
Til § 2, stk. 1, nr. 6
Det anføres som en skærpende omstændighed i forbindelse med bødeudmåling, hvis
overtrædelsen er sket i forbindelse med udøvelsen af erhvervsvirksomhed.
Som tidligere anført, finder Landbrug & Fødevarer bestemmelsen unuanceret, da den opståede
skade ved en overtrædelse af reglerne kan være helt uafhængig af, om skaden er opstået i
forbindelse med udøvelsen af et erhverv eller ej. Det må være karakteren af skaden, der er
afgørende for bødestraffens størrelse.
Det afgørende må være, hvorvidt overtrædelsen i erhvervsmæssigt øjemed er sket med det formål
at sikre en økonomisk gevinst. Dette vil kunne være et selvstændigt skærpende element.
Med venlig hilsen
Karen Post
Chefkonsulent
Vand og Natur
D +45 33 39 46 52
M + 45 22 99 84 83
E [email protected]