Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 58
Offentligt
Notat: Revision af vandsektorloven mm:
19.11.14
1. Tilfredshed med dannelsen af en vandprismyndighed Forsyningssekretariatet, alle
vandforsyningsselskaber skal rette sig efter. Forbedring i forhold til før, hvor
Miljøstyrelsen var vandprismyndighed. Østre landsretsdom. Desværre er vandpriserne
steget meget ikke mindst på grund af den kostbare ledelsesform og revision der er
indført. Den af Konkurrencestyrelsen effektiviseringsgevinst på kr. 1 mia. er for længst
opslugt af mere bureaukrati.
VANDFORBRUGERNE TILFREDSE MED FORSYNINGSSEKRETARIATET
VANDFORBRUGERNE ER GLADE FOR AT VÆRE MED I BESTYRELSERNE OG VI TRÆKKER
PÅ SAMME HAMMEL. INGEN TVIVL OM DET. JEG BLEV VALGT MED 170 STEMMER
MEN MED 5000 GRUNDEJERSTEMMER, BAG DE 170, SAMT STEMME FRA
NOVONORDISK.
DE KOMMUNALT VALGTE ER IKKE ÆGTE VANDFORBRUGERREPRÆSENTANTER MEN I
LOMMEN PÅ KOMMUNERNE KL OG DANVA.
2. Ydermere har vi oplevet en beskæmmende proces, hvor Skat blot nedjusterer værdierne
i åbningsbalancerne og opkræver en horribel restskat af flere vandforsyningsselskaber,
en restskat der per automatik overføres til vandprisen. Ansvarsplacering?
PINLIGT AT OPLEVE AT SKAT INDDRIVER RESTSKAT FOR FEJLAGTIG ÅBNINGSBALANCE
3. Tilfredshed med en større adskillelse mellem kommunale økonomiske interesser og
vandforsyningsvirksomheder, der før var medvirkende til finansiering af diverse
institutioner. Vandpriserne skal bruges udelukkende til vandforsyningsformål, og ikke til
statsafgifter og moms.
ADSKILLELSE MELLEM KOMMUNE OG VANDFORSYNINGSSELSKAB ER IKKE SKET.
KOMMUNERNE SPEKULERER STADIGVÆK I AT VANDFORBRUGERNE BETALER FOR ALLE
UDGIFTER I SPILDEVANDSPLANERNE. I GLADSAXE HAR ØKONOMIUDVALGET
VEDTAGET AT VANDPRISERNE SKAL INDREGNE INVESTERINGER FOR KR 100 mio
ÅRLIGT PLUS MOMS. OG SELV NØJES MED AT BETALE KR 8 MIO.
DER SKAL LÅNEOPTAGES KR 4 MILLIARDER VIA KOMMUNEKREDIT MED KOMMUNENS
GARANTISTILLELSE, DSV DEN SAMLEDE GÆLD BLIVER KR 6 MIA. VANDPRISERNE VIL
STIGE TIL KR 100 PR M3, eller kr 1000 om måneden for parcelhusejer.
4. Der er dog et stykke vej endnu, idet kommunen blot kan allokere udgifter til
kommunens nye vejvandsanlæg over på vandforbrugerne, jvf.
Klimatilpasningslovgivninen, se eksemplet fra Gladsaxe kommune, vandpriserne stiger
fra kr 53 til kr 100.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
En revision af vejafvandingsloven bør medtages i en revision af vandsektorloven. Der
bør være samme regler for stat og kommune. Århus Kommune burde betale kr 50 mio
siger Århus vand men kommunen betaler kun 8% og ikke de faktiske omkostninger for
bortskaffelse af 33% af regnmængden.
Kommunerne betaler langt fra den udgift for bortskaffelse og håndtering af
vejafvanding. Se blot KPMG og Århus vand, der når frem til at Århus Kommune rettelig
burde betale kr. 50 mio. om året, og ikke max. 8 % af en eller anden anlægsaktivitet.
Man kan ikke have en form for betaling af vejafvanding på statsveje, og en total anden
for kommuneveje. 33 % af regnvandsproblemet skyldes vejvand.
6. Tilfredshed med at man efter en 2-årig udsættelse alligevel gennemførte valg af
vandforbrugerrepræsentanter i vandforsyningsselskaberne. Dog utilfredshed med
manglende opbakning med valginformation fra vandforsyningsselskaberne. Tilfreds med
at valget ikke går gennem de sædvanlige partipolitiske foreninger. De relativt lave
valgtal skal ikke bruges til at nedgøre denne valghandling. I mit tilfælde svarede de 170
stemmer jeg fik med til tilslutning af ca. 5.000 grundejere og Novo Nordisk og
Novozymes. Lidt det samme forhold i kommunevalg med personlige og listestemmer.
Måtte forligskredsen have en anden mening om hvorledes vandforbrugernes interesser
varetages i de foreslåede vandråd, da vil vi gerne kommentere disse planer, blot
konstatere at valg til de foreslåede lokale vandråd ikke skal ske gennem de politiske
foreninger som valget til byråd. Der har jo altid været byrådspolitikerrepræsentation i
vandforsyningsselskaberne bestyrelser. Der må større adskillelse til mellem ejere af
vandforsyningsselskabet, driftsselskabet og vandkunderne.
7. Ved selskabsdannelsen forsvandt offentlighedslovens bestemmelser, bl.a. om
aktindsigt og journalpligt. Disse bestemmelser ønskes genindført.
8.
Det er en fejl at Danva står nævnt i Vandsektorlovgivningen,
bør ændres til en
”brancheorganisation”. Danva er vandforsyningsselskabernes forening - ikke
vandforbrugernes. Statens bidrag til teknologifonden er reduceret og dermed noget
bureaukrati.
9. Vandforbrugerne vil argumentere for at man ikke per automatik regner med at alene
vandforbrugerne via vandprisen betaler for den enorme opdrift selskabsdannelsen har
bevirket i stigende vandpriser. Vandpriserne bør heller ikke være genstand for
afgiftsopkrævning samt momsopkrævning. Hele branchen og staten har fået den vane at
vandforbrugerne bare stiltiende accepterer prisstigninger til dækning af stort set alle
tænkelige udgifter i vandforsyningsselskaberne. Se blot ambitionen om at blive landets
bedste bestyrelse i Holbæk Forsyning, tænk hvad denne ambition har kostet
vandforbrugerne.
10.
Afgiften for ledningsført vand bør fjernes og Vandspareafgiften bør fjernes,
da dens
formål er opfyldt i og med at grundvandsdannelsen fungerer fint og grundvandsstanden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er stigende. Moms af vandforsyning bør afskaffes, den blev indført i en tid, hvor
vandpriserne var ganske små og nu med stigninger i vandpriser fra kr. 50 til kr. 100 pr
m3 er det for nemt at kradse momsen ind til andre formål (f.eks. den altid slunkne
statskasse) end vandforsyningsformål. Vandpriserne skal ene og alene anvendes til
vandforsyningsmål og intet andet. Ålborg Forsyning fik en statsrevisionspåtale for sin
støtte til Cutty Sark sejlskibstræffet i Ålborg Havn. Vandpriser til vandformål.
11. Finansiering af indsatsen mod ekstremregn bør foregår med
a. 33 % fra Stat ved tilbageførelse eller afskaffelse af afgifter og moms og skat,
b. 33 % fra Kommunerne gennem nye regler for betaling af afskaffelse af vejvand, og
c. 33 % af vandforbrugere.
Samtlige afgifter må væk fra vandpriserne. Vandforsyningsselskaberne og kommunerne
har jo ingen glæde kun bøvl ved opkrævning af disse eksorbitante beløb.
12. Vandforbrugerne protesterer mod den indførte praksis i Hillerød, hvor man gennem
spildevandsplanerne pålagde udvalgte grundejere i gennemsnit kr. 40.000,- til
vandsepareringsprojekter. Noget tilsvarende kan anfægtes i Gladsaxe Kommunes
spildevandsplan med prisstigningerne som omtalt.
DERFOR OPFORDRER VANDFORBRUGERNE FOLKETINGET TIL AT INDFØRE PRAKSIS FOR
AT FORSYNINGSSELSKABERNE OVERTAGER EJERSKABET AF SAMTLIGE STIKLEDNINGER
FOR VAND OG SPILDEVAND, LIGESOM I ALBERTSLUND KOMMUNE OG VISSE
ELSELSKABER.
13.
Regler for offentliggørelsen af drikkevandskvalitet på forbruger relevante lokaliteter,
skoler etc. Vandværksvand og forbrugerens drikkevand sammenlignes efter samme
kvalitetsstandarder. Det årlige Vand Grand Prix forherliger vandværkerne ikke den
forbrugeroplevede vandkvalitet. Afklaring af ansvarsforhold for drikkevandskvaliteten
mangler, se blot det forvirrede forløb o opdagelsen af flourforbindelse hvor
miljømediciner prof, Grandjean appellerer til at grænseværdierne sænkes med en faktor
1000.
14.
Regler for offentliggørelse af Vandforsyningsvirksomhedernes lækagetab
og vandspild
skal medtages i årsrapport med note for faktisk tabte vandmængde målt i m3, samt
størrelsen af strafafgift, samt omkostninger som konsekvens af ledningsbrud etc.
Vandforsyningsselskaberne efterlever ikke de kommunale påbud om f.eks. max 8.% i
lækagetab. Og der burde indføres landsdækkende krav om max 4.%. Vandforbrugerne
betaler i Gladsaxe og Gentofte kr. 35 mio. årligt i vandspareafgift. Og gennem
vandpriserne for udbedring af ledningsnettet den dermed forbundne driftsudgift og
tabet af salgbart drikkevand. Alle andre virksomheder end forsyningsselskaber får
alvorlig påtale ved tab af salgbare varer for 10-12% årligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. Derudover kan jeg pege på en lang række områder, hvor branchen mere tænker på sig
selv end på vandforbrugerne, f.eks. indenfor rottebekæmpelsesområde, hvor Danva i
årevis har modarbejdet den erfa-gruppe om rotter jeg stiftede i år 2000. Danva’s
modarbejdning af Miljøminister Ida Aukens ønske om at omprioritere indsatsen mod
rotter til også at omfatte rotter i kloakker bl.a. ved hjælp af rotte-klap-spærrer vil gå
over i historien, som eksempler på magtmisbrug og misinformation af Miljøministeriet
og Folketinget.
16.
Danva’s rolle som brancheforening bør sættes til diskussion,
da Danva’s rolle mere
ligner en lobbyist funktion, samt rådgiver- og entreprenørbranchens forlængede arm.
Danva’s anbefalinger medfører som oftest meget store anlægsarbejder f.eks. i form af
meget generende ledningsudskiftninger, dels for drikkevand og dels for spildevand og
nu regnvands-separering. Danva’s interesse for levetidsforlængende teknologier på
ledningsnettene og ditto tiltag er lig nul.
17. Danva’s økonomi er kun til dels baseret på medlemskontinenter fra vandforsynings-
selskaberne, der lægger denne udgift over på vandpriserne. Derudover
modtager Danva
betydelige beløb fra entreprenører og rådgivere.
Det er mit indtryk at såvel Danva som
Forsyningsselskaberne ikke har været interesseret i at der skulle vælges ganske
almindelige vandforbrugere ind i forsyningsselskabernes bestyrelser.
18. Fordelingen og adgang til faste aftaler for udvinding af grundvand er meget tungt.
Hverken stat, amter (i sin tid), eller kommuner synes at egne sig til denne opgave. Kan
man ikke fritstille grundvandsfordelingen, således at de nye sammenlagte
vandforsyningsselskaber får adgang til under eget initiativ at finde den for dem mest
optimale løsning med nye og moderne vandindvindingsområder med dybe boringer, så
man undgår den forvirring af de mange små indvindinger med boringer mellem 20 og 60
m, der som regel ligger for tæt og generer hinanden. Sikkerhedsafstanden til boringerne
bør øges betragteligt.
19.
Vandforbrugerne i Gladsaxe ønsker at organisere sig i et landsdækkende
vandforbrugerråd.
Begyndelsen er etableringen af vandforbrugerrådet i Gladsaxe og
Gentofte. Staten bør afsætte midler til dette arbejde.
Torben Sønnichsen Cand. Scient. Jægergangen 16, 2880 Bagsværd, 27284899.
Sammenslutningen af grundejerforeninger i Gladsaxe, Vandforbrugerrådet i Gladsaxe og
Gentofte, Erfa-gruppen om rottespærrer, samt medlem af bestyrelsen i Nordvand, som jeg ikke
repræsenterer i denne sammenhæng.