Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1420513_0001.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Forslag
til
Lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om anmeldeordninger, om sagsbehandling, herunder samtidighed
m.v.)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret senest ved § 1 i lov nr.
742 af 25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 1,
indsættes efter nr. 7 som nyt nummer:
»8) anmeldelse af etablering, ændring, udvidelse og igangsætning af virksomheder, anlæg eller
indretninger, omfattet af regler udstedt i medfør af nr. 1, 2 eller 3, vilkår for etablering og drift, og om
påbegyndelse af bygge- og anlægsarbejder,«.
Nr. 8-11 bliver herefter nr. 9-12.
2.
I
§ 35, stk. 2,
udgår », og om, at sager om godkendelse af bestemte listevirksomheder skal behandles og
afgøres samtidig med afgørelser efter anden relevant lovgivning«.
3.
I
§ 35
indsættes som nyt
stk. 3:
»Stk.
3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at udnyttelse af en miljøgodkendelse skal anmeldes til
tilsynsmyndigheden.«
4.
§ 89 b
affattes således:
»Miljøministen kan fastsætte regler om sagsbehandlingen, herunder regler om, at sager skal behandles og
afgøres samtidig med afgørelser efter anden relevant lovgivning.«
§2
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013 som ændret senest ved § 2 i lov nr. 742
af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 11 h
indsættes som
stk. 3
og
4:
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0002.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
»Stk.
3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at en anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige
miljøpåvirkning (screening) skal ske ved anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte it-
systemer, særlige digitale formater, digital signatur eller lignende.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler for behandlingen af anmeldelser om anlægs væsentlige
miljøpåvirkning (screening) og om, at sådanne anmeldelser skal behandles og afgøres samtidig med
afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven.«
§3
Loven træder i kraft den 1. maj 2015.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0003.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og den fremtidige anmeldeordning
2.1. Lovforslagets baggrund
2.2. Den fremtidige anmeldeordning
2.2.1. Virksomheder omfattet af den fremtidige anmeldeordning
2.2.2. Digitale ansøgninger og anmeldelser
2.2.3. Samtidighed i sagsbehandlingen
2.2.4. Styrket dialog og tilsynsindsats
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.1.1. Branchebekendtgørelser
3.1.2. Digitale ansøgninger og anmeldelser
3.1.3. Samtidig sagsbehandling
3.2. Lovforslaget
3.2.1. Regulering i branchebekendtgørelser
3.2.2. Digitale ansøgninger og anmeldelser
3.2.3. Samtidig sagsbehandling
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgere
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
10. Sammenfattende skema
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0004.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
1. Indledning
Dette lovforslag følger op på Aftale om Vækstplan for Fødevarer fra april 2014 og Aftale om en vækstpakke
fra juni 2014. Lovforslaget skal ses som et vigtigt led i regeringens bestræbelser på at reducere
sagsbehandlingstiden for miljøgodkendelser og lette de administrative byrder for såvel virksomheder som
myndigheder.
Lovforslaget angår de mindre miljøkomplicerede godkendelsespligtige virksomheder, hvor
godkendelsesprocessen er forenklet ved, at dokumentationskravene i forbindelse med ansøgningen er
lempet, og miljøgodkendelsen for en række af virksomhedskategorierne er baseret på standardvilkår (bilag
2 til godkendelsesbekendtgørelsen).
For nogle af disse virksomheder er det tanken at lade dem udgå af listen over godkendelsespligtige
virksomheder og i stedet udstede branchebekendtgørelser med krav om forudgående anmeldelse og
hjemmel til at fastsætte vilkår, der fraviger de generelle regler i branchebekendtgørelsen, og med mulighed
for at fastsætte krav om, at selve bygge- og anlægsarbejdet ikke må påbegyndes, førend sagsbehandlingen
omkring anmeldelsen er afsluttet.
For andre af disse virksomheder er det tanken at effektivisere sagsbehandlingen bl.a. med krav om samtidig
sagsbehandling.
Med lovforslaget foreslås derfor en udtrykkelig bemyndigelse for miljøministeren til at fastsætte regler om
anmeldelse, vilkår for etablering og drift og om påbegyndelse af bygge- og anlægsarbejdet i forbindelse
med udstedelse af branchebekendtgørelser.
Endvidere foreslås miljøministeren bemyndiget til at kunne fastsætte regler om sagsbehandlingen. På
miljøbeskyttelseslovens område forventes bemyndigelsen for tiden anvendt til at fastsætte regler om
myndighedernes pligt til samtidig sagsbehandling af og afgørelse om miljøgodkendelser og tilladelser til
udledning af spildevand. Ydermere forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler om
myndighedernes pligt til samtidig sagsbehandling af og afgørelse om fravigelser af generelle krav efter de
enkelte branchebekendtgørelser og tilladelser til udledning af spildevand.
Med lovforslaget foreslås miljøministeren også bemyndiget til på planlovens område at fastsætte regler om
frister for sagsbehandlingen af en anmeldelse af de i lovforslaget omhandlede anlæg til vurdering af
anlæggets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening). Fristerne vil blive fastsat i overensstemmelse med
VVM-direktivets krav (Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2014/52/EU om ændring af direktiv
2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet). Desuden
bemyndiges miljøministeren til at fastsætte regler om, at anmeldelser om VVM-screening som
udgangspunkt skal behandles og afgøres samtidig med afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven og med
afgørelser om fravigelser af generelle krav efter de enkelte branchebekendtgørelser.
Miljøministeren foreslås tillige bemyndiget til at fastsætte regler, som gør det obligatorisk for virksomheder
at anmelde anlæg omfattet af dette lovforslag til vurdering af anlæggets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-
screening) ved anvendelse af digital kommunikation, herunder ved anvendelse af bestemte it-systemer
m.v.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0005.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
2. Lovforslagets baggrund og den fremtidige anmeldeordning
2.1. Lovforslagets baggrund
I april 2014 indgik regeringen Aftale om Vækstplan for Fødevarer med Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti. Af aftalen fremgår det, at det skal være enklere og hurtigere for
virksomheder at opnå en miljøgodkendelse. Desuden er det bl.a. anført, at der skal udarbejdes generelle
regler i branchebekendtgørelser, i første omgang for korn- og foderstofvirksomheder og for biogasanlæg.
Endvidere er det anført, at aftaleparterne ønsker en omfattende forenkling af godkendelsesprocessen.
Samme sted er anført, at det er hensigten, at miljøreglerne skal forenkles, og at der skal udvikles et system,
der giver virksomhederne mere fleksibilitet, kortere sagsbehandlingstid og mulighed for hurtigere
omstilling af produktionen under forudsætning af, at aktiviteterne ikke har en væsentlig negativ indvirkning
på miljøet. På den baggrund blev det aftalt, at der skulle iværksættes to forundersøgelser: En undersøgelse
af muligheden for at samtænke VVM-screeningsprocessen og processen med miljøgodkendelser i en
integreret proces og tilladelse, samt en undersøgelse af, hvilke digitale værktøjer der bedst kunne
understøtte konkrete ændringer til effektivisering af miljøgodkendelsessystemet.
I juni 2014 indgik regeringen Aftale om en vækstpakke, hvor regeringens aftaleparter er Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Socialistisk Folkeparti for initiativ nr. 17, der omhandler en
anmeldeordning for miljøgodkendelser. Det fremgår af aftalen, at virksomheder på
godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2 skal omfattes af en anmeldeordning, der gør det hurtigere for
virksomhederne at komme i gang med ny produktion.
I forlængelse af Aftale om Vækstplan for Fødevarer fra april 2014 har Miljøministeriet foretaget de aftalte
forundersøgelser og drøftet resultaterne med aftaleparterne. På baggrund af forundersøgelsens resultater
og Aftale om en vækstpakke fra juni 2014 har Miljøministeriet udarbejdet et forslag til en anmeldeordning
for de mindre miljøkomplicerede virksomheder, som i dag er omfattet af det forenklede
godkendelsessystem i bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen.
For disse virksomheder er det hensigten at indføre en ny ordning baseret på en digitaliseret og integreret
proces, hvor anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening),
ansøgning om miljøgodkendelse eller anmeldelse i henhold til en branchebekendtgørelse og ansøgning om
spildevandstilladelser kan ske samtidigt. Endvidere indføres der samtidighed i sagsbehandlingen og
afgørelsen på en anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening),
en ansøgning om miljøgodkendelse og ansøgninger om spildevandstilladelser. Ydermere er det for
virksomheder omfattet af branchebekendtgørelser hensigten at indføre samtidighed i sagsbehandlingen af
og afgørelsen på en ansøgning af et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening),
en ansøgning om fravigelse af generelle krav i branchebekendtgørelsen og ansøgninger om
spildevandstilladelser. Endeligt etableres der et styrket tilsyn med virksomhederne.
Lovforslaget indeholder de hjemler, som er nødvendige for at kunne gennemføre den foreslåede
anmeldeordning for mindre miljøkomplicerede virksomheder.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0006.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
2.2. Den fremtidige anmeldeordning
2.2.1. Virksomheder omfattet af den fremtidige anmeldeordning
Den foreslåede anmeldeordning omfatter de virksomheder, som er omfattet af det forenklede
godkendelsessystem i bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 669 af 18. juni 2014 om
godkendelse af listevirksomhed), hvilket er virksomheder, der skal have en miljøgodkendelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, inden de etablerer sig, og inden de udvides eller ændres på en måde,
som indebærer forøget forurening, men hvor godkendelsesprocessen er forenklet i forhold til de øvrige
godkendelsespligtige virksomheder på bilag 1 til godkendelsesbekendtgørelsen.
For virksomheder omfattet af det forenklede godkendelsessystem er der udarbejdet standardvilkår for en
række af brancherne, som i dag er indeholdt i bekendtgørelse nr. 682 af 18. juni 2014 om standardvilkår i
godkendelse af listevirksomhed. Bekendtgørelsen indeholder ansøgningskrav målrettet virksomhederne og
standardvilkår, som godkendelsesmyndigheden som hovedregel skal indarbejde i miljøgodkendelserne.
Hensigten hermed er at sikre, at virksomheder inden for samme branche i videst muligt omfang får samme
vilkår og dermed lige konkurrencevilkår, hvorfor det kun i særlige tilfælde er muligt at fravige
standardvilkårene. De generelle regler for virksomhederne omfattet af det forenklede godkendelsessystem
er indeholdt i godkendelsesbekendtgørelsen. Disse virksomheder skal ikke forhåndsdokumentere deres
støjpåvirkning i form af støjmålinger eller -beregninger, bortset fra virksomheder med en voldsom
støjbelastning, og kravene til at redegøre for, at driften er baseret på bedste tilgængelige teknik (BAT) for
den pågældende virksomhed, er mindsket i forhold til de godkendelsespligtige virksomheder på
godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1.
Godkendelsesmyndigheden kan herefter foretage en samlet vurdering af virksomhedens
forureningspotentiale og opnå et samlet overblik over, hvilke forureninger virksomheden kan give
anledning til i forhold til omgivelserne. Kun hvis godkendelsesmyndigheden vurderer, at det er muligt for
virksomheden at træffe de nødvendige foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen,
herunder ved anvendelse af BAT, og hvis virksomheden kan drives på det pågældende sted uden at påføre
omgivelserne forurening, som er uforenelig med hensynet til disses sårbarhed og kvalitet, kan
godkendelsesmyndigheden meddele en miljøgodkendelse.
Når der er givet en miljøgodkendelse, kender virksomheden myndighedens krav til virksomheden, og
virksomheden er i nærmere fastsat omfang beskyttet mod nye krav i 8 år (retsbeskyttelse), jf.
miljøbeskyttelseslovens § 41 a.
Det skønnes, at der i dag er ca. 5.100 godkendelsespligtige virksomheder omfattet af det forenklede
godkendelsessystem (bilag 2-virksomheder). Som udgangspunkt forventes, at:
-
-
-
Ca. 2.800 af virksomhederne vil være både miljøgodkendelsespligtige og VVM-screeningspligtige,
Ca. 1.200 virksomheder alene vil være miljøgodkendelsespligtige,
Og ca. 1.100 af virksomhederne udtages af listen over godkendelsespligtige virksomheder og
omfattes i stedet af branchebekendtgørelser.
Alle virksomhederne forventes at ville opleve lettelser ved den nye anmeldeordning i forhold til det
gældende system, da anmeldelser og ansøgninger fremover vil kunne ske samtidigt og digitalt, og da
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0007.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
virksomheden bl.a. fremover ikke vil skulle indsende oplysninger i samme omfang som i dag, men i stedet
vil blive præsenteret for vilkår fra den nye vilkårsdatabase.
De virksomheder, der fortsat vil skulle have både en miljøgodkendelse og en VVM-screeningsafgørelse, vil
fremover opleve lettelser i sagsbehandlingen, da der forventes at ville kunne blive krævet samtidighed i
sagsbehandling af og afgørelse om miljøgodkendelse og spildevandstilladelse. Derudover forventes der, at
kunne stilles krav om, at myndigheden skal tilrettelægge sagsbehandlingen således, at VVM-
screeningsafgørelsen, i det omfang det er muligt, meddeles samtidigt med miljøgodkendelsen og
spildevandstilladelsen.
De øvrige virksomheder, som fremover alene vil være godkendelsespligtige, forventes ligeledes at opleve
lettelser i sagsbehandlingen, bl.a. som følge af krav om samtidighed i sagsbehandling af og afgørelse om
miljøgodkendelse og spildevandstilladelse.
Det er således hensigten at opnå den ønskede reduktion i sagsbehandlingstiden for de virksomheder, som
fortsat skal være godkendelsespligtige,
ved
at indføre samtidighed i sagsbehandling,
ved
at digitalisere
anmeldelsen,
ved
at iværksætte tiltag, som skal styrke myndighedernes vejledning af virksomhederne med
henblik på at sikre, at oplysningerne i virksomhedernes ansøgninger er tilstrækkelige i omfang og kvalitet,
ved
at udvikle en vilkårsdatabase, som er nærmere beskrevet i afsnit 2.2.2, hvor såvel virksomheder som
myndigheder kan finde de vilkår, generelle regler m.v., der er relevante for den enkelte virksomhedstype og
ved
at reducere og målrette oplysningskravene, så myndighederne skal forholde sig til færre oplysninger.
Endelig skønnes i omegnen af 1.100 virksomheder at blive udtaget af listen over godkendelsespligtige
virksomheder i forbindelse med den foreslåede ordning og i stedet blive omfattet af
branchebekendtgørelser. De brancher, der for tiden er planlagt at skulle udarbejdes
branchebekendtgørelser for, er biogasanlæg, som i dag er omfattet af listepunkt J 205, korn- og
foderstofvirksomheder, der er omfattet af listepunkt E 207, samt maskinværksteder, der er omfattet af
listepunkt A 205. For disse virksomheder indebærer den foreslåede ændring, at de hurtigere end i dag vil
kunne komme i gang, idet virksomhederne ikke længere skal have en miljøgodkendelse, før de etablerer,
udvider eller ændrer sig.
Baggrunden for, at Miljøministeriet har valgt at udarbejde de tre ovennævnte branchebekendtgørelser, er
for det første, at det fremgår af Aftale om Vækstplan for Fødevarer fra april 2014, at der skal udarbejdes
branchebekendtgørelser for hhv. biogasanlæg og korn- og foderstofvirksomheder. For det andet har
Miljøministeriets forundersøgelser vist, at det yderligere er hensigtsmæssigt at udarbejde en
branchebekendtgørelse for maskinværksteder, dels fordi de miljøforhold, der gør sig gældende for denne
branche, vurderes at kunne reguleres i en branchebekendtgørelse, dels fordi branchen har en volumen, der
gør det omkostningseffektivt at udarbejde en sådan.
For at kunne gennemføre tiltaget med branchebekendtgørelser for biogasanlæg, korn- og
foderstofvirksomheder samt maskinværksteder foreslås der indsat bemyndigelse i miljøbeskyttelsesloven
om anmeldeordninger. Der henvises for nærmere herom til afsnit 3.2.
Med henblik på at evaluere effekterne af den nye anmeldeordning vil Miljøministeriet 2 år efter, at
anmeldeordningen er fuldt indfaset, iværksætte en undersøgelse heraf. Den nye anmeldeordning forventes
fuldt indfaset i 2016.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0008.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
2.2.2. Digitale ansøgninger og anmeldelser
Kernen i den fremtidige ordning er den digitale selvbetjeningsløsning, som anmeldeordningen bygges op om.
Fremadrettet skal virksomheder omfattet af den nye anmeldeordning således anvende en digital
selvbetjeningsløsning, når de vil anmelde et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-
screening), søge om en miljøgodkendelse eller foretage en anmeldelse i henhold til en branchebekendtgørelse, og
når de vil søge om spildevandstilladelser.
Med den digitale selvbetjeningsløsning guides virksomheden gennem systemet ved, at systemet finder de
oplysnings- og miljøkrav, der er relevante for den pågældende virksomhedstype. Dette er en væsentlig ændring i
forhold til i dag, som forventes at indebære en betydelig lettelse i forbindelse med virksomhedernes ansøgnings-
og anmeldelsesproces samtidig med, at det vil bidrage til, at virksomhedernes ansøgninger og anmeldelser bliver
tilstrækkeligt fyldestgørende. Det indebærer en lettelse af myndighedernes sagsbehandling og forventes at have
en positiv effekt på myndighedernes sagsbehandlingstid.
Miljøstyrelsen er i gang med at skabe det nye digitale system, som selvbetjeningsløsningen forventes at blive en
del af. Det digitale system forventes at indgå i Kommunernes Landsforenings (KL) it-system, Byg & Miljø, og
udvikles i samarbejde med bl.a. KL og en række kommuner.
Som led i udarbejdelsen af den digitale selvbetjeningsløsning etableres en vilkårsdatabase, hvor både
virksomheder og myndigheder forventes at kunne finde de vilkår og generelle regler m.v., som er relevante
for den enkelte virksomhedskategori. Hensigten er, at vilkårsdatabasen skal være en komponent i
Miljøstyrelsens digitale portal DMA (Digital Miljø Administration), således at databasen fungerer som et
selvstændigt opslagsværk på portalen og leverer oplysninger til selvbetjeningsløsningen i Byg & Miljø til
hjælp for de digitale ansøgninger og anmeldelser.
I forbindelse med udarbejdelsen af modellen for den nye digitale ordning har interesseorganisationerne
tilkendegivet, at de gerne ønsker at indgå i et samarbejde om udarbejdelsen af den digitale
selvbetjeningsløsning. Miljøministeriet forventer på den baggrund, at interesse-, miljø- og
brancheorganisationer såvel som KL vil blive inddraget i udarbejdelsen heraf.
For at kunne indføre en pligt til at anvende en digital selvbetjeningsløsning foreslås der en ændring af
planloven. Der henvises for nærmere herom til afsnit 3.2.
2.2.3. Samtidighed i sagsbehandlingen
Med henblik på at effektivisere sagsbehandlingen foreslås der med den nye anmeldeordning indført pligt
for myndighederne til samtidig sagsbehandling af og afgørelse om miljøgodkendelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og spildevandstilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og §
28, stk. 3. Endvidere forpligtes myndighederne til at tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på, så vidt
det er muligt, at kunne træffe afgørelser om miljøgodkendelse og om spildevandstilladelse samtidig med
afgørelse om anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening) i
henhold til planlovens § 11 h.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0009.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
I relation til de virksomheder, der er omfattet af branchebekendtgørelser, foreslås endvidere indført pligt
for myndighederne til samtidig sagsbehandling af og afgørelse om eventuelle fravigelser af
branchebekendtgørelsers generelle krav og om spildevandstilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk.
1, og § 28, stk. 1 og 3. Endvidere forpligtes myndighederne til at tilrettelægge sagsbehandlingen med
henblik på, så vidt det er muligt, at kunne træffe afgørelser om fravigelse af branchebekendtgørelsers
generelle krav og om spildevandstilladelse samtidig med afgørelse om anmeldelse af et anlæg til vurdering
af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening) i henhold til planlovens § 11 h.
I dag indsender en virksomhed, der ønsker en miljøgodkendelse en ansøgning til miljømyndigheden. Hvis
virksomheden samtidig ønsker at udlede spildevand direkte til vandløb, søer eller havet efter
miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1, søger virksomheden samtidig om tilladelse hertil, idet tilladelsen til
direkte udledning af spildevand behandles samtidig med afgørelsen om miljøgodkendelse, og således at
vilkårene indgår i miljøgodkendelsen, jf. lovens § 34, stk. 5.
Skal spildevandet ikke udledes direkte til vandløb, søer eller havet, skal virksomheden indsende en
ansøgning om tilladelse til nedsivning af spildevand til jorden efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, eller
en tilladelse til tilslutning af spildevand til et spildevandsforsyningsselskab efter miljøbeskyttelseslovens §
28, stk. 3. Ansøgninger om tilladelse hertil sendes i dag separat fra virksomhedens ansøgning om
miljøgodkendelse, og myndigheden behandler og træffer afgørelse om tilladelsen uafhængigt af
miljøgodkendelsen.
Hvis en VVM-screening fører frem til, at den anmeldte etablering, udvidelse eller ændring må antages at
kunne påvirke miljøet væsentligt (VVM-pligt), skal der udarbejdes en VVM-redegørelse. På baggrund af
VVM-redegørelsen træffes der afgørelse om, hvorvidt den ansøgte etablering, ændring eller udvidelse kan
tillades (VVM-tilladelse). Hvis der skal meddeles en miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33,
stk. 1, eller en tilslutningstilladelse til et spildevandsforsyningsselskab efter miljøbeskyttelseslovens § 28,
stk. 3, erstatter disse VMM-tilladelsen for så vidt angår de forhold, som godkendelserne eller tilladelserne
regulerer. Meddelelsen af en VVM-tilladelse, en miljøgodkendelse eller en tilslutningstilladelse forudsætter,
at det nødvendige plangrundlag for anlægget er gældende efter planlovens regler. Det betyder, at
plangrundlaget allerede kan være gældende for det konkrete anlæg.
Ved etablering og drift af disse virksomheder, såvel som ved ændringer eller udvidelser, kan der således
blive truffet op til flere afgørelser efter miljøbeskyttelseslovens regler om miljøgodkendelse og om
beskyttelse af jord-, grund- og overfladevand samt efter planlovens regler.
Afgørelse om miljøgodkendelse træffes som udgangspunkt af kommunalbestyrelsen, men hvis anlægget er
mærket med (s) på listen i bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen træffes afgørelsen af Miljøstyrelsen.
Tilsvarende gælder, at afgørelse på en anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige
miljøpåvirkning (VVM-screening) som udgangspunkt træffes af kommunalbestyrelsen, medmindre VVM-
processen sker i forbindelse med en miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og
miljøgodkendelsen skal meddeles af Miljøstyrelsen. I så fald varetages VVM-processen af Miljøstyrelsen.
Spildevandstilladelser meddeles derimod altid af kommunalbestyrelsen, medmindre der er tale om den
situation, hvor virksomheden har ansøgt om en miljøgodkendelse og samtidig ønsker tilladelse til at udlede
spildevand fra et anlæg med en kapacitet på mere end 30 personækvivalenter direkte til et vandløb, en sø
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0010.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
eller havet. I sådanne tilfælde træffer Miljøstyrelsen samtidig afgørelse om den ansøgte tilladelse til at
udlede spildevand direkte til vandløb, sø eller hav.
Med henblik på at effektivisere sagsbehandlingen foreslås der med den nye ordning indført pligt for
myndighederne til samtidig sagsbehandling af og afgørelse om miljøgodkendelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og spildevandstilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og §
28, stk. 3.
Endvidere forpligtes myndighederne til at tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på, så vidt det er
muligt, at kunne træffe afgørelser om miljøgodkendelse og spildevandstilladelse samtidig med afgørelse
om anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening) i henhold til
planlovens § 11 h. Undtaget fra dette udgangspunkt er de situationer, hvor en virksomhed i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 2, søger om tilladelse til at påbegynde bygge- og anlægsarbejder, før der
er givet en miljøgodkendelse. I denne situation foretages VVM-screeningen i forbindelse med
myndighedens sagsbehandling af virksomhedens ansøgning om tilladelse til bygge- og anlægsarbejder.
Der foreslås ligeledes med den nye ordning indført pligt for myndighederne til samtidig sagsbehandling af
og afgørelse om fravigelser af branchebekendtgørelsernes generelle krav, og spildevandstilladelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og § 28, stk. 1 og 3.
Endvidere forpligtes myndighederne til at tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på, så vidt det er
muligt, at kunne træffe afgørelser om fravigelser af branchebekendtgørelsernes generelle krav og
spildevandstilladelse samtidig med afgørelse om anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige
miljøpåvirkning (VVM-screening) i henhold til planlovens § 11 h.
For både de virksomheder, som fortsat vil være godkendelsespligtige, og for de virksomheder, der omfattes
af branchebekendtgørelser, forventes der fastsat regler om, at samtidigheden vil kunne fraviges med
henblik på at overholde de i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2014/52/EU om ændring af direktiv
2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet vedtagne
ændringer. Direktivet indeholder en ny artikel 4, stk. 6, hvorefter en myndighed skal træffe afgørelse om
vurderingen af et anlægs væsentlige påvirkning af miljøet (VVM-screening) hurtigst muligt og inden for en
tidsfrist på højst 90 dage efter, at en virksomhed har fremlagt alle de oplysninger, som myndigheden skal
bruge til at træffe sin afgørelse. Myndigheden kan forlænge fristen i særlige tilfælde, hvorved for eksempel
forstås med hensyn til projektets art eller kompleksitet, placering eller dimensioner. Bemyndigelsen
forventes således anvendt til at fastsætte regler med henblik på at sikre, at myndigheden kan fravige
samtidigheden, hvis myndigheden for at kunne efterleve kravet i artikel 4, stk. 6, skal træffe afgørelse om
vurderingen af anlæggets væsentlige påvirkning af miljøet (VVM-screening), inden der kan træffes afgørelse
i de øvrige sager.
For at kunne indføre krav om samtidighed i sagsbehandlingen og i den forbindelse fastsætte den nævnte
frist for afgørelse af en anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-
screening) foreslås der indført nye bestemmelser i henholdsvis miljøbeskyttelsesloven og planloven. Der
henvises for nærmere herom til afsnit 3.2.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0011.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
2.2.4. Styrket dialog og tilsynsindsats
Med den nye ordning forventes der samtidig at skulle ske en styrkelse af tilsynsindsatsen, hvor
myndighedernes vejledning af virksomhederne målrettes, og hvor der foreslås indført et opstartstilsyn i
forbindelse med nyetableringer.
Efter forvaltningslovens regler gælder der allerede i dag en pligt for myndigheder til at yde vejledning til en
virksomhed, hvis virksomheden henvender sig til myndigheden med spørgsmål indenfor myndighedens
sagsområde. Indholdet af vejledningen omfatter bl.a. vejledning om relevant lovgivning, fortolkning og
udfyldning heraf samt praksis, om fremgangsmåden ved eksempelvis ansøgningsprocedurer og hvilke
oplysninger, som virksomheden skal frembringe i den forbindelse samt generel formalia, som har betydning
for virksomhedens varetagelse af sine interesser.
Inden for rammerne af gældende ret ønskes denne vejledningsindsats styrket med henblik på, at
myndighederne skal kunne give virksomhederne en målrettet vejledning om den lovgivning og de
vejledninger m.v., der gælder for virksomheden, hvordan virksomheden skal bruge Byg & Miljø, og hvad
virksomheden især skal være opmærksom på, når virksomheden anmelder sig eller søger om tilladelser via
Byg & Miljø, så virksomhedens anmeldelser og ansøgninger bliver så fyldestgørende som muligt. Målet er
også, at myndighederne, i det omfang det er relevant i den enkelte sag, skal have fokus på at drøfte
fremtidige udviklingsmuligheder og eventuelle begrænsninger, så virksomheden kender rammerne for dens
fremtidige udvidelses- eller ændringsmuligheder.
Med henblik på at opnå dette forventer Miljøministeriet således i samarbejde med KL, DI og Landbrug &
Fødevarer m.fl. at iværksætte tiltag, som kan styrke miljøkompetencerne hos myndighedernes
medarbejdere. Tiltagene omfatter bl.a. udarbejdelse af vejledningsmateriale, der kan anvendes af den
enkelte medarbejder som inspiration til forhåndsdialogen med virksomhederne, hvor der bl.a. vil være
fokus på varetagelsen af hensynet til natur og miljø i forbindelse med virksomhedens etablering, ændring
eller udvidelse. Endvidere forventer Miljøministeriet, at der vil skulle udarbejdes uddannelsestilbud til
myndighedernes medarbejdere, som udover fokus på forhåndsdialogen, herunder anvendelsen af Byg &
Miljø, skal have fokus på håndhævelse af miljølovgivningen med henblik på at understøtte en ens
håndtering af virksomhederne, uanset hvor i landet de er placeret. I forbindelse med lovforslaget og de
forventede tiltag planlægger Miljøministeriet endvidere at gennemgå en række vejledninger på
virksomhedsområdet, eksempelvis vejledning om miljøgodkendelse af listevirksomheder fra 2014 og
vejledning om håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven fra 2005 med henblik på at undersøge, om og i givet
fald i hvilket omfang vejledningerne bør opdateres, uddybes og ændres.
Som led i en styrket tilsynsindsats foreslås det endvidere med den nye ordning, at der i forbindelse med
nyetableringer indføres et opstartstilsyn. Nye regler herom kan fastsættes med hjemmel i den gældende
bemyndigelse i miljøbeskyttelseslovens § 73.
Udgangspunktet for tilsynet er de miljøkrav, som virksomheden skal overholde, hvad enten miljøkravene er
fastsat i en miljøgodkendelse, fremgår af en branchebekendtgørelse eller er fastsat i forbindelse med en
anmeldelse i henhold til en branchebekendtgørelse. Det er derimod ikke hensigten, at tilsynet skal omfatte
meddelte spildevandstilladelser, der ikke er en del af en miljøgodkendelse.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0012.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Der forventes fastsat regler, hvorefter opstartstilsynet skal være gennemført senest 3 måneder efter, at
virksomheden har meddelt myndigheden, at den har taget miljøgodkendelsen i brug, eller at den har
etableret sig på baggrund af en anmeldelse i henhold til en branchebekendtgørelse. For at kunne fastsætte
regler om, at virksomheden skal anmelde til myndigheden, at miljøgodkendelsen tages i brug, eller at den
har etableret sig på baggrund af en anmeldelse i henhold til en branchebekendtgørelse, foreslås der indført
nye bestemmelser i miljøbeskyttelsesloven. Der henvises for nærmere herom til afsnit 3.2.
For de virksomheder, som efter den nye ordning fortsat vil være godkendelsespligtige, forventes tilsynet at
skulle have fokus på, om virksomheden har etableret sig og drives i overensstemmelse med den meddelte
miljøgodkendelse. For virksomheder, der fremover vil blive omfattet af en branchebekendtgørelse,
forventes tilsynet at skulle have fokus på, om virksomheden har etableret sig og drives i overensstemmelse
med branchebekendtgørelsens krav og de eventuelle konkrete miljøkrav, som måtte være blevet fastsat i
forbindelse med virksomhedens anmeldelse.
Det er desuden hensigten, at der på tilsynet skal identificeres de områder, hvor det vil være relevant for
virksomheden at udarbejde rutiner for at forebygge uheld eller skader, som kan forurene miljøet. Dette
sker for at tilskynde virksomheden til kontinuerligt at have fokus på arbejdet med at forebygge
virksomhedens miljøpåvirkninger.
Efter endt opstartstilsyn vil tilsynsmyndigheden skulle risikoscore virksomheden i overensstemmelse med
reglerne i miljøtilsynsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 497 af 15. maj 2013 om miljøtilsyn). På
baggrund af risikoscoren og viden om virksomhedens faktiske og potentielle mulighed for at forurene
miljøet vil tilsynsmyndigheden skulle fastlægge en tilsynsfrekvens for virksomheden. I forbindelse med
udarbejdelsen af branchebekendtgørelser vil der således med henblik på at fastsætte en tilsynsfrekvens for
disse virksomheder skulle ske en ændring af miljøtilsynsbekendtgørelsen, hvor tilsynsfrekvensen forventes
at blive fastsat, så den svarer til tilsynsfrekvensen for disse virksomhedstyper i dag.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.1.1. Branchebekendtgørelser
Miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, indeholder bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte generelle
regler om en lang række forhold, herunder om forurening, indretning og drift af virksomheder, anlæg,
maskiner m.v.
§ 7, stk. 1, indeholder endvidere enkelte specifikke bemyndigelser til at fastsætte regler om anmeldelse.
Det drejer sig om anmeldelse af virksomheders anvendelse af råvarer, hjælpestoffer og andre materialer og
om virksomhedens udledninger. Det drejer sig endvidere om anmeldelse om midlertidig placering og
anvendelse af anlæg, transportmidler, mobile anlæg, maskiner og redskaber, herunder om vilkår for
sådanne placeringer og anvendelse.
Der er ikke herudover udtrykkelige bemyndigelser til at udstede regler om forudgående pligt til anmeldelse
inden etablering, ændring eller udvidelse af en virksomhed, regler om i den forbindelse at give mulighed for
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0013.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
at fastsætte konkrete vilkår forud for etableringen eller regler om muligheden for at regulere påbegyndelse
af bygge- og anlægsarbejder.
Herudover indeholder hverken miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 2, som bemyndiger miljøministeren til at
fastætte nærmere regler om godkendelse af listevirksomheder, eller miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1,
som bemyndiger ministeren til at fastsætte generelle regler, bemyndigelse til at udstede regler om
forudgående pligt til anmeldelse inden påbegyndelse af driften.
Reguleringen af, hvilke virksomheder der er omfattet af kravet om forudgående miljøgodkendelse,
fastsættes derimod administrativt i medfør af den gældende bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 35,
stk. 1.
Det bemærkes for god ordens skyld, at virksomheder, som ikke er miljøgodkendelsespligtige, ikke er
omfattet af de særlige regler i miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 om såkaldt mistet miljøansvarlighed. For
disse virksomheder vil der således ikke gælde, at en miljøgodkendelse kan nægtes eller tilbagekaldes, eller
at der kan fastsættes særlige vilkår til virksomheden, herunder krav om sikkerhedsstillelse, fordi den
ansvarlige personkreds værende sig ansøgeren selv - som person eller selskab - en direktion, en eventuel
bestyrelse eller andre personer, der kan udøve en bestemmende indflydelse på virksomheden, har mistet
sin miljøansvarlighed som følge af frakendelse af retten til at drive listevirksomhed eller er idømt straf som
nævnt i miljøbeskyttelseslovens § 40 a og er blevet registreret i miljøansvarlighedsregisteret i henhold til
miljøbeskyttelseslovens § 40 b.
Tilsvarende vil virksomheder, der ikke længere er godkendelsespligtige, ikke længere være omfattet af en
8-årig retsbeskyttelse, jf. miljøbeskyttelseslovens § 41 a.
Hvad angår klageadgangen i forhold til afgørelser truffet i medfør af en branchebekendtgørelse bemærkes,
at der ved anmeldelser, hvor myndigheden ikke har gjort indsigelse, ikke er klageadgang som ved
meddelelse af en miljøgodkendelse, da der i overensstemmelse med Natur- og Miljøklagenævnets praksis
ikke træffes en formel afgørelse. Gør myndigheden derimod indsigelse mod anmeldelsen, vil afgørelser,
som myndigheden træffer på baggrund af indsigelsen, som udgangspunkt kunne påklages.
Tilsvarende vil der ikke ske offentliggørelse efter reglen i miljøbeskyttelseslovens § 74, stk. 2, da der ikke
meddeles en miljøgodkendelse.
Endeligt bemærkes det, at myndigheden fortsat vil kunne opkræve brugerbetaling i henhold til
brugerbetalingsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 463 af 21. maj 2007 om brugerbetaling for
godkendelse og tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse og lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug) for den
tid, som myndigheden bruger i forbindelse med sagsbehandling og tilsyn på virksomheden. Det bemærkes,
at sagsbehandlingen forventes at være af mindre omfang.
3.1.2. Digitale ansøgninger og anmeldelser
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte regler om digital
kommunikation, herunder regler med krav om, at der skal anvendes en digital selvbetjeningsløsning ved
ansøgninger, anmeldelser m.v. på lovens område.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0014.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
I modsætning hertil indeholder planloven ingen bemyndigelse, der giver miljøministeren mulighed for at
indføre pligt til, at virksomhederne skal anvende digital kommunikation i forbindelse med anmeldelser.
3.1.3. Samtidighed
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i § 35, stk. 2, bemyndigelse til, at der kan indføres krav om, at sager om
miljøgodkendelse efter lovens § 33 skal behandles og afgøres samtidig med afgørelser efter anden relevant
lovgivning. Bemyndigelsen blev indført med lovforslag LF 45 (FT 2009-2010) med henblik på at forenkle og
effektivisere sagsbehandlingen af dambrugssager i kommunerne. Dambrugssager er kendetegnet ved en
række enkeltafgørelser efter lovgivningen på miljøministeriets område. Formålet med at indføre
samtidigheden i sagsbehandlingen var bl.a. at sikre, at alle relevante natur- og miljøhensyn blev inddraget i
sagsbehandlingen i en samlet afvejning af dambrugets påvirkning af natur og miljø.
Bemyndigelsesbestemmelsen § 35, stk. 2, var således i første omgang tiltænkt anvendelse på
ferskvandsdambrugsområdet til udstedelse af en samlet dambrugsbekendtgørelse, men blev formuleret
generelt, så den fremover tillige kunne anvendes på andre virksomhedstyper. Bemyndigelsen er hidtil kun
blevet anvendt til at fastsætte regler om samtidighed i dambrugsbekendtgørelsen mellem afgørelser af
sager om miljøgodkendelse af dambrug, jf. miljøbeskyttelseslovens kapitel 5, sager om
vandindvindingstilladelser til dambrug, jf. vandforsyningslovens § 22, afgørelser om ændringer eller
nedlæggelser af opstemningsanlæg ved dambrug, jf. vandløbslovens § 48 eller 50, og til dispensationer i
forhold til § 3-områder efter naturbeskyttelseslovens § 3, jf. lovens § 65, stk. 3.
Bemyndigelserne i miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 29 til at fastsætte regler om sagsbehandlingen af
henholdsvis sager om tilladelse til nedsivning af spildevand til jorden efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk.
1, og om tilladelse til at udlede spildevand direkte til et vandløb, en sø eller et vandløb efter
miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1, samt tilladelse til tilslutning af spildevand til et
spildevandsforsyningsselskab efter miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 3, indeholder derimod ikke en adgang
til, at der kan indføres krav om samtidighed i sagsbehandlingen.
I forhold til virksomheder, der søger om en miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og
som samtidig ønsker tilladelse til at udlede spildevand direkte til et vandløb, en sø eller havet efter
miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1 og 2, gælder der dog allerede i dag, at virksomheden søger om
miljøgodkendelsen og spildevandstilladelsen samtidigt. Spildevandstilladelsen behandles således samtidig
med afgørelsen om miljøgodkendelse, og vilkårene for spildevandstilladelsen skrives ind i
miljøgodkendelsen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 34, stk. 5, hvorfor der i denne situation ifølge loven kan
siges allerede at være indført samtidighed.
Hvad angår anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening) i
medfør af planlovens § 11 h, stk. 1, indeholder planloven ikke bemyndigelse til at indføre regler om
samtidighed i sagsbehandlingen af de i lovforslaget omhandlede virksomhedstyper. Desuden indeholder
planloven ikke bemyndigelse til at fastsætte de fornødne regler om myndighedens sagsbehandlingstid af de
i lovforslaget omhandlede virksomhedstyper med henblik på at iagttage de med direktiv 2014/52/EU
vedtagne ændringer af VVM-direktivet (Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2011/92/EU om vurdering
af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet).
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0015.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
3.2. Lovforslaget
3.2.1. Regulering i branchebekendtgørelser
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at der indsættes en udtrykkelig bemyndigelse til at fastsætte regler om
anmeldelse af etablering, ændring, udvidelse og igangsætning af virksomheder, anlæg eller indretninger,
om fastsættelse af konkrete vilkår og om påbegyndelse af bygge- og anlægsarbejder i forbindelse med
udstedelse af branchebekendtgørelser.
I forbindelse med den foreslåede nye ordning, hvor visse virksomhedstyper forventes at overgå fra
regulering via konkrete miljøgodkendelser til regulering via branchebekendtgørelser, findes det således
hensigtsmæssigt at fastsætte en udtrykkelig bemyndigelse til at fastsætte de ovennævnte regler i
forbindelse med udstedelsen af branchebekendtgørelser. Formålet hermed er at præcisere de gældende
bemyndigelser i lovens § 7, stk. 1, med henblik på, at der ikke kan rejses tvivl om hjemlen for de forventede
nye regler.
Der foreslås således en bemyndigelse for miljøministeren til i branchebekendtgørelser at fastsætte regler
om anmeldelse af virksomheder, anlæg eller indretninger. Bemyndigelsen forventes for tiden udnyttet til - i
forbindelse med udstedelse af branchebekendtgørelser for biogasanlæg, korn- og foderstofvirksomheder
og maskinværksteder - at fastsætte regler om, at der skal ske anmeldelse af virksomheden forud for
etablering af sådanne virksomheder. Der forventes ligeledes fastsat regler, hvorefter udvidelser eller
ændringer, der indebærer forøget forurening, kræver forudgående anmeldelse.
Det er således hensigten, at der i branchebekendtgørelserne skal fastsættes generelle bindende regler for
den pågældende branche, hvorefter en virksomhed omfattet af en branchebekendtgørelse skal sende en
anmeldelse til myndigheden, når den vil etablere, ændre eller udvide sig. Virksomheden kan herefter
foretage den anmeldte etablering, ændring eller udvidelse og som udgangspunkt påbegynde driften, hvis
myndigheden ikke har gjort indsigelse herimod inden for en nærmere fastsat tidsfrist.
I overensstemmelse med den foreslåede bemyndigelse vil der i branchebekendtgørelser kunne fastsættes
regler, hvorefter der med udstedelse af konkrete vilkår kan ske fravigelser af de generelle regler.
Sådanne fravigelser kan eksempelvis være, hvis lokale forhold tilsiger, at der er behov for en skærpelse af
de generelle regler, eksempelvis for at afhjælpe ulemper over for en virksomheds nære naboer eller for at
beskytte en særlig sårbar recipient.
Fravigelse vil også være muligt, hvis det af hensyn til virksomhedens forhold er nødvendigt at fastsætte
supplerende vilkår, eksempelvis for dermed at kunne sikre en effektiv forebyggelse og begrænsning af
forurening fra virksomheden. Dette kan eksempelvis være, fordi virksomheden har atypiske
forureningsforhold i forhold til virksomhederne i branchen generelt, og hvor forureningsforholdene således
giver anledning til forurening, som ikke er reguleret i branchebekendtgørelsen.
Ligeledes kan fravigelser tænkes hjemlet for de særlige tilfælde, hvor virksomheden ikke kan leve op til de
generelle regler. Eksempelvis ved udvidelse eller ændring af en virksomhed, hvor området, som
virksomheden er placeret i, har udviklet sig på en sådan måde, siden virksomheden blev etableret, at
virksomheden ikke kan overholde de vilkår, som gælder for virksomheden i henhold til
branchebekendtgørelsen, for eksempel reglerne om støj.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0016.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
I hvilket omfang og under hvilke betingelser en branchebekendtgørelse kan fraviges, vil komme til at
fremgå af den enkelte branchebekendtgørelse.
Det bemærkes, at reglen i miljøbeskyttelseslovens § 78 a om kontinuitetsbrud finder anvendelse i forhold
til vilkår, som myndigheden har stillet i forbindelse med en anmeldelse i henhold til en
branchebekendtgørelse. Det indebærer, at vilkår kan bortfalde, hvis virksomheden ikke inden udløbet af en
nærmere fastsat frist har etableret sig, eller hvis virksomheden eller de i vilkårene regulerede aktiviteter
ophører.
Den foreslåede bemyndigelse giver endvidere mulighed for at fastsætte regler om påbegyndelse af bygge-
og anlægsarbejder. Bemyndigelsen kan eksempelvis anvendes til regler, hvorefter bygge- og
anlægsarbejder ikke kan påbegyndes inden for den fastsatte indsigelsesfrist. Tilsvarende vil der kunne
fastsættes regler om, at bygge- og anlægsarbejder ikke kan påbegyndes, førend kommunen har afsluttet
sagsbehandlingen i tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har fremsat en indsigelse.
Den foreslåede bemyndigelse giver ligeledes mulighed for at fastsætte regler om forudgående pligt til at
foretage en anmeldelse, når virksomheden har etableret sig. Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til
i den enkelte branchebekendtgørelse at fastsætte regler om, at nyetablerede virksomheder skal sende en
anmeldelse til myndigheden, når virksomheden har etableret sig og vil påbegynde driften. Anmeldelsen
skal ske med henblik på, at myndigheden kan foretage det i afsnit 2.2.4. beskrevne opstartstilsyn inden for
3 måneder efter, at virksomheden har etableret sig.
Tilsvarende foreslås det med forslagets § 1, nr. 3, at der indsættes en bemyndigelse til at kunne fastsætte
regler om, at udnyttelse af en miljøgodkendelse skal anmeldes til tilsynsmyndigheden. Med denne
bemyndigelse er det for nu hensigten at fastsætte regler tilsvarende de ovennævnte for
godkendelsespligtige virksomheder, hvorefter nyetablerede virksomheder skal foretage en anmeldelse, når
virksomheden har etableret sig og vil udnytte miljøgodkendelsen ved at påbegynde driften. Herefter skal
myndigheden også på godkendelsespligtige virksomheder foretage det ovenfornævnte opstartstilsyn og
inden for den samme frist, som der gælder for etablering af virksomheder i henhold til en
branchebekendtgørelse, nemlig 3 måneder.
Som nævnt ovenfor i afsnit 2.2 vil der i forbindelse med den foreslåede ordning skulle foretages
konsekvensændringer i en række bekendtgørelser, herunder godkendelsesbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 669 af 18. juni 2014 om godkendelse af listevirksomhed), miljøtilsynsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 497 af 15. maj 2013 om miljøtilsyn) og brugerbetalingsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 463 af 21. maj 2007 om brugerbetaling for godkendelse og tilsyn efter lov om
miljøbeskyttelse og lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug).
I forbindelse med udarbejdelsen af de nævnte branchebekendtgørelser vil Miljøministeriet i
overensstemmelse med miljøbeskyttelseslovens § 11 inddrage KL, relevante erhvervs- og
miljøorganisationer, herunder relevante brancheorganisationer m.v.. Dette sker med henblik på at sikre, at
branchebekendtgørelserne tager hånd om de forureningsspørgsmål, der er relevante for den pågældende
branche og således indeholder de nødvendige og hensigtsmæssige miljøkrav.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0017.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Baseret på erfaringerne med udarbejdelsen af de planlagte tre branchebekendtgørelser vil Miljøministeriet
med inddragelse af interessenterne vurdere, om det er hensigtsmæssigt at udarbejde yderligere
branchebekendtgørelser.
3.2.2. Digitale ansøgninger og anmeldelser
Der foreslås med lovforslagets § 2, nr. 1, indsat en ny bemyndigelse i planloven, hvorefter anmeldelse af et
anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (screening) skal ske ved anvendelse af digital
kommunikation, herunder bestemte it-systemer, særlige digitale formater, digital signatur eller lignende.
Forslaget vil muliggøre, at der kan stilles krav om, at anmeldelse af anlæg til vurdering af dets væsentlige
miljøpåvirkning (VVM-screening) skal følge samme digitale procedure som ansøgninger og anmeldelser
efter miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, ansøgninger om miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens §
33, stk. 1, og ansøgninger efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og § 28, stk. 1-3, om
spildevandstilladelse.
Denne ændring forventes at give et bedre og mere ensartet forvaltningsgrundlag for myndighedernes
tilladelses- og godkendelsesproces for de omhandlede virksomheder samt en klar sammenhæng og
genbrug af data. Det vil samtidig lette virksomhedernes arbejde, idet anmeldelse efter VVM-reglerne skal
ske i samme system som de nævnte ansøgninger og anmeldelser efter miljøbeskyttelsesloven. Systemet vil
samtidig hjælpe virksomhederne til at angive de nødvendige og fuldstændige oplysninger.
Bemyndigelserne forventes for tiden anvendt til bl.a. at fastsætte regler om, at virksomhederne skal
anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som udarbejdes i samarbejde med KL i KL's it-system Byg &
Miljø.
3.2.3. Samtidig sagsbehandling
Med lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 1, foreslås indført bredere bemyndigelser til at fastsætte regler om
sagsbehandling, herunder samtidighed. Den hidtidige bemyndigelse i § 35, stk. 2, til at fastsætte
bestemmelser om samtidighed på bl.a. ferskvandsdambrugsområdet videreføres således uændret, som
indeholdt i lovforslagets § 1, nr. 4.
Med henblik på at effektivisere sagsbehandlingen forventes bemyndigelsen i lovforslagets § 1, nr. 4, i første
omgang anvendt til at fastsætte regler om myndighedernes pligt til samtidig sagsbehandling af og afgørelse
om miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og spildevandstilladelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og § 28, stk. 3. Som nævnt ovenfor følger det allerede af gældende ret,
at en afgørelse om spildevandstilladelse til direkte udledning til vandløb, søer eller havet skal træffes
samtidig med miljøgodkendelsen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 34, stk. 5.
Bemyndigelsen i lovforslagets § 1, nr. 4, forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om
myndighedernes pligt til samtidig sagsbehandling af og afgørelse om fravigelser af
branchebekendtgørelsernes generelle krav og spildevandstilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk.
1, og § 28, stk. 1 og 3.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0018.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Bemyndigelsen i § 2, nr. 1, forventes anvendt til at fastsætte regler om sagsbehandlingstiden som følge af
artikel 4, stk. 6, i Europa Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af
direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, hvorefter
den kompetente VVM-myndighed som udgangspunkt skal træffe afgørelse hurtigst muligt og inden for en
tidsfrist på højst 90 dage fra den dato, hvor bygherren har fremlagt de krævede oplysninger.
Ydermere forventes bemyndigelserne i lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 1, anvendt til at fastsætte regler
om, at myndighederne forpligtes til at tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på, så vidt det er muligt,
at kunne træffe afgørelser om miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og
spildevandstilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og § 28, stk. 3 samtidig med afgørelse om
anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening) i henhold til
planlovens § 11 h.
På samme vis forventes bemyndigelserne i lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 1, anvendt til at fastsætte
regler om, at myndighederne forpligtes til at tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på, så vidt det er
muligt, at kunne træffe afgørelser om fravigelser af branchebekendtgørelsernes generelle krav og
spildevandstilladelse samtidig med afgørelse om anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige
miljøpåvirkning (VVM-screening) i henhold til planlovens § 11 h.
Fastsættelse af regler om samtidig sagsbehandling hos myndighederne vil desuden indebære, at
myndighederne som udgangspunkt ikke skal behandle de enkelte ansøgninger, der er omfattet af kravet
om samtidig sagsbehandling, førend virksomheden har indgivet ansøgning om samtlige de omfattede
tilladelser.
For så vidt angår bemyndigelserne til at fastsætte regler om samtidighed i forhold til VVM-screening,
miljøgodkendelse eller fravigelse af branchebekendtgørelsernes generelle krav og spildevandstilladelse, er
det hensigten at fastsætte regler, hvorefter udgangspunktet om samtidighed kan fraviges.
I relation til de godkendelsespligtige virksomheder forventes det således, at samtidigheden vil kunne
fraviges, hvis virksomheden i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 2, søger om tilladelse til at
påbegynde bygge- og anlægsarbejder, før der er givet en miljøgodkendelse. Tilsvarende i dag vil VVM-
screeningen således skulle foretages i forbindelse med myndighedens sagsbehandling af virksomhedens
ansøgning om tilladelse til bygge- og anlægsarbejder.
Endvidere forventes der fastsat regler om, at samtidigheden for både godkendelsespligtige virksomheder
og for virksomheder omfattet af branchebekendtgørelser vil kunne fraviges med henblik på at overholde de
i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2014/52/EU om ændring af direktiv 2011/92/EU om vurdering af
visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet vedtagne ændringer. Direktivet indeholder en
ny artikel 4, stk. 6, hvorefter en myndighed skal træffe afgørelse om vurderingen af et anlægs væsentlige
påvirkning af miljøet (VVM-screening) hurtigst muligt og inden for en tidsfrist på højst 90 dage efter, at en
virksomhed har fremlagt alle de oplysninger, som myndigheden skal bruge til at træffe sin afgørelse.
Myndigheden kan forlænge fristen i særlige tilfælde, hvorved for eksempel forstås med hensyn til projektet
art eller kompleksitet, placering eller dimensioner. Bemyndigelsen forventes således anvendt til at
fastsætte regler med henblik på at sikre, at myndigheden kan fravige samtidigheden, hvis myndigheden for
at kunne efterleve kravet i artikel 4, stk. 6, skal træffe afgørelse om vurderingen af anlæggets væsentlige
påvirkning af miljøet (VVM-screening), inden der kan træffes afgørelse i de øvrige sager.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0019.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Ved fastsættelse af regler om samtidighed vil servicedirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked) og de heri indeholdte regler om
sagsbehandling endvidere skulle iagttages.
Tilsvarende vil der som hidtil skulle gennemføres en habitatkonsekvensvurdering, hvis det ikke kan
udelukkes, at en ansøgt etablering, ændring eller udvidelse af en virksomhed kan påvirke et Natura-2000
område væsentligt.
Endvidere vil der som hidtil skulle udarbejdes en VVM-redegørelse, hvis projektet bl.a. på grund af dets art,
dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet (VVM-pligt).
Det bemærkes, at bestemmelsen i § 1, nr. 4, er formuleret, så den tillige kan anvendes til fastsættelse af
regler om behandlingen af andre sager, der er reguleret af miljøbeskyttelsesloven.
Ved en udnyttelse af de foreslåede bemyndigelser forventes bestemmelser om samtidig sagsbehandling
indsat i godkendelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 669 af 18. juni 2014 om godkendelse af
listevirksomhed), spildevandsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1448 af 11. december 2007 om
spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4), VVM-bekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 764 af 23. juni 2014 om visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i
medfør af lov om planlægning) og i de kommende branchebekendtgørelser.
Pligten til samtidig sagsbehandling forventes også at omfatte tilfælde, hvor miljømyndigheden ikke er den
samme for alle de omfattede afgørelser. I disse situationer forventes der fastsat regler om, at
myndighederne har pligt til at koordinere sagsbehandlingen indbyrdes med henblik på at sikre, at
virksomhederne også i disse situationer får afgørelserne på samme tid.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
I beregningerne af de administrative konsekvenser for hhv. stat og kommune er der taget udgangspunkt i,
at der samlet vil ske ca. 400 anmeldelser pr. år. Heraf er kommunerne myndighed for ca.90 %, og staten er
myndighed for ca. 10 %. Alle virksomheder, der omfattes af branchebekendtgørelser, har kommunerne
som myndighed.
I beregningerne er det antaget, at der opnås en besparelse i sagsbehandlingstiden som følge af det digitale
system og kravet om samtidighed ift. miljøgodkendelser og spildevandstilladelser
Branchebekendtgørelser
Den samlede besparelse som følge af indførelse af tre nye branchebekendtgørelser i kommunerne vil være
0,9 mio. kr. pr. år, når ordningen er fuldt implementeret i 2016.
I staten vil udarbejdelsen af branchebekendtgørelsen for maskinværksteder betyde en udgift på 1 mio. kr. i
2015. Branchebekendtgørelserne for biogasanlæg og korn- og foderstofvirksomheder er finansieret via
midler fra Vækstplan for Fødevarer.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0020.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Miljøgodkendelser
Besparelsen ved den samtidige sagsbehandling af miljøgodkendelser og spildevandstilladelser samt den
digitale ordning for miljøgodkendelser vil være 1,2 mio. kr. pr. år i kommunerne, når ordningen er fuldt
implementeret i 2016.
I staten vil det betyde en mindre besparelse på 0,16 mio. kr. pr. år, når ordningen er fuldt implementeret i
2016.
Samlet
Den samlede besparelse i kommunerne vil være 2,1 mio. kr. årligt fra 2016.
Besparelsen i staten vil være 0,16 mio. kr. årligt fra 2016.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
For erhvervslivet vil den nye anmeldeordning betyde en administrativ gevinst på 3 mio. kr. pr. år, når
ordningen er fuldt indfaset i år 2016. Gevinsten vil især ske som følge af besparelser ved overgang fra
ansøgning om miljøgodkendelse til digital anmeldelse, besparelser i brugerbetaling og besparelser som
følge af digitalisering.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Der er ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
De foreslåede bestemmelser indebærer ikke materielle ændringer af de regler, der vedrører
miljøbeskyttelsesniveauet. Lovforslaget indeholder regler om digitalisering og sagsbehandling, som
forventes at medføre administrative lettelser. Endvidere vil de generelle krav i de kommende
branchebekendtgørelser, der fastsættes med hjemmel i de i lovforslaget foreslåede bestemmelser, fortsat
blive fastsat og opdateret på baggrund af BAT (bedste tilgængelige teknik). Det vurderes således, at
lovforslaget ikke ændrer på miljøbeskyttelsesniveauet, men at det nuværende miljøbeskyttelsesniveau
bevares med de i lovforslaget indeholdte forslag til ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til at fastsætte regler, der gennemfører dele af Europa
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, s. 1.
Der henvises her i særdeleshed til tidsfristen omtalt i artikel 4, stk. 6, i direktiv 2014/52/EU.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0021.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Det følger af artikel 13, stk. 3, i servicedirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af
12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked), at tilladelsesprocedurer og -formaliteter skal
give ansøgerne sikkerhed for, at deres anmodning behandles hurtigst muligt og inden for en rimelig frist,
som er fastsat og offentliggjort på forhånd. Fristen løber først fra det tidspunkt, hvor al dokumentation er
fremsendt. Fristen kan forlænges én gang med et begrænset tidsrum, hvis spørgsmålets kompleksitet
berettiger hertil. Forlængelsen og dens varighed skal begrundes og meddeles ansøgeren inden den
oprindelige frists udløb. Det vurderes, at direktivets krav ikke er til hinder for fastsættelse af regler om
samtidige afgørelser, forudsat at direktivets ovennævnte krav i øvrigt overholdes for den flerhed af
afgørelser, som samtidighedskravet omfatter.
Konventionen om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage
og domstolsprøvelse (Århus-konventionen) indeholder bl.a. i artikel 6 regler om inddragelse af
offentligheden og i artikel 9, stk. 2 og 3, regler om adgang til klage på miljøområdet. Bestemmelserne i
artikel 6 og 9, stk. 2, er bl.a. gennemført i EU-retten ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse
planer og programmer på miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF (det tidligere VVM-
direktiv) og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse,
Europaparlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om industrielle emissioner
(integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening) (IE-direktivet) og Europaparlamentets og Rådets
direktiv 2014/52 EU om ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet).
De virksomheder, der efter lovforslaget kan overgå til en anmeldeordning og generel regulering, er ikke
omfattet af IE-direktivet. Derimod vil visse af de pågældende virksomheder kunne være omfattet af VVM-
direktivet. Hvis disse virksomheder er VVM-pligtige, vil de være omfattet af planlovens VVM-regler,
herunder om inddragelse af offentligheden og klageadgang.
Efter Århus-konventionens artikel 9, stk. 3, skal enhver part under konventionen endvidere sikre, at
medlemmer af offentligheden, der opfylder eventuelle kriterier i national ret, har adgang til administrative
eller retslige procedurer for at anfægte private personers og offentlige myndigheders handlinger eller
undladelser, der i strid med de bestemmelser i national ret, der vedrører miljøet.
Århus-konventionens krav efter artikel 9, stk. 3, vil blive opfyldt enten ved adgang til administrativ prøvelse
eller domstolsprøvelse.
Det bemærkes, at regeludstedelse ikke er omfattet af kravene i Århus-konventionens artikel 9, stk. 2 og 3.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
[...]
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0022.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Økonomiske og
administrative
konsekvenser for
det offentlige
Ca. 0,16 mio. kr. årligt fra 2016 for
staten
Negative konsekvenser/merudgifter
I staten vil udarbejdelsen af
branchebekendtgørelsen for
maskinværksteder betyde en udgift på 1
mio. kr. i 2015.
Branchebekendtgørelserne for
biogasanlæg og korn- og
foderstofvirksomheder er finansieret via
midler fra Vækstplan for Fødevarer.
Ca. 2,1 mio. kr. årligt fra 2016 for
kommunerne
Økonomiske og
administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-
retten
Ca. 3 mio. kr. årligt fra 2016
Det nuværende beskyttelsesniveau
bevares.
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af
direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, s. 1.
Det vurderes, at Århus-konventionen og de EU-direktiver, der gennemfører
konventionen på EU-niveau, ikke er til hinder for de i lovforslaget foreslåede
ændringer.
Servicedirektivets (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked) regler om sagsbehandling vil
endvidere blive iagttaget.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0023.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at indsætte et nyt nummer 8 i § 7, stk. 1, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om
anmeldelse etablering, ændring, udvidelse og igangsætning af virksomheder, anlæg eller indretninger, om
fastsættelse af konkrete vilkår og om påbegyndelse af bygge- og anlægsarbejder i forbindelse med
udstedelse af branchebekendtgørelser.
Bemyndigelsen forventes for tiden udnyttet til – i forbindelse med udstedelse af branchebekendtgørelser
for biogasanlæg, korn- og foderstofvirksomheder samt maskinværksteder – at fastsætte regler om, at der
skal ske anmeldelse af virksomheden forud for etablering af sådanne virksomheder. Der forventes også
fastsat regler, hvorefter udvidelser eller ændringer, der indebærer forøget forurening, kræver forudgående
anmeldelse.
Endvidere forventes der fastsat regler om, at virksomheden skal anmelde igangsætning af driften til
tilsynsmyndigheden. Bestemmelsen foreslås indført som led i den styrkede tilsynsindsats, jf. afsnit 2.2.4. i
de almindelige bemærkninger. Det er forventningen, at der som led i den styrkede tilsynsindsats med
hjemmel i den eksisterende § 73 skal fastsættes regler om, at der i forbindelse med nyetableringer indføres
et opstartstilsyn, der skal være gennemført inden 3 måneder fra virksomhedens igangsætning af driften.
Det er derfor nødvendigt, at der også indføres bemyndigelse til at fastsætte regler om anmeldelse af
igangsætning, sådan at tilsynsmyndigheden kan overholde fristen.
Det er hensigten, at der i branchebekendtgørelser kan fastsættes regler, hvorefter der med udstedelse af
konkrete vilkår kan ske fravigelser af de generelle regler. Der henvises til afsnit 3.2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Den foreslåede bemyndigelse giver endvidere mulighed for at fastsætte regler om påbegyndelse af bygge-
og anlægsarbejder. Bemyndigelsen kan eksempelvis anvendes til regler, hvorefter bygge- og
anlægsarbejder ikke kan påbegyndes inden for den fastsatte indsigelsesfrist. Tilsvarende vil der kunne
fastsættes regler om, at bygge- og anlægsarbejder ikke kan påbegyndes, førend kommunen har afsluttet
sagsbehandlingen i tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har fremsat en indsigelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 1, nr. 4, bliver den eksisterende bemyndigelse i § 35,
stk. 2, om miljøministerens adgang til at fastsætte regler om, at sager om godkendelse af bestemte
listevirksomheder skal behandles og afgøres samtidigt med afgørelser efter anden relevant lovgivning
videreført uændret i den nye bestemmelse i § 89 b, i lov om miljøbeskyttelse, hvis anvendelsesområde dog
bliver bredere, og bemyndigelsen flyttes samtidigt til kapitel 10 om administrative bestemmelser. Det
foreslås derfor, at bemyndigelsen udgår af § 35, stk. 2.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0024.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Til nr. 3
Det foreslås at indsættes § 35, stk. 3, hvorefter miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
udnyttelse af en miljøgodkendelse skal anmeldes til tilsynsmyndigheden.
Ligesom der med lovforslagets § 1, nr. 1, bl.a. foreslås indført bemyndigelse til at fastsætte regler om
anmeldelse af igangsætning af virksomheder omfattet af branchebekendtgørelser, foreslås der også en
bemyndigelse til på tilsvarende vis at fastsætte regler om anmeldelse til tilsynsmyndigheden om udnyttelse
af en miljøgodkendelse. Dette er nødvendigt for, at tilsynsmyndigheden kan overholde en 3 måneders frist
for gennemførelse af opstartstilsyn, der forventes indført med hjemmel i den eksisterende § 73 som led i
en styrket tilsynsindsats. Se i øvrigt bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, og afsnit 2.2.4. i de
almindelige bemærkninger.
I første omgang er det hensigten, at den foreslåede bestemmelse udmøntes i
godkendelsesbekendtgørelsen, således at der fastsættes nærmere regler om virksomhedens pligt til at
anmelde udnyttelsen af en miljøgodkendelse til tilsynsmyndigheden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås, at § 89 b nyaffattes, sådan at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
sagsbehandlingen, herunder regler om at sager skal behandles og afgøres samtidig med afgørelser efter
anden relevant lovgivning.
Bestemmelsen udvider dermed anvendelsesområdet for bemyndigelsen i den gældende § 89 b, der
bemyndiger miljøministeren til at fastsætte regler om sagsbehandlingen i det omfang, det er nødvendigt
for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser. Bestemmelsen blev indsat for i første omgang at
implementere servicedirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december
2006 om tjenesteydelser i det indre marked). Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (LF 50, FT
2009-2010), at bestemmelsen bl.a. kan anvendes til at fastsætte regler om, at myndigheder skal fastsætte
og offentliggøre sagsfrister. Bemyndigelsen kan også bruges til at fastsætte sagsbehandlingstider direkte i
bekendtgørelser. Endvidere fremgår det, at der i medfør af bestemmelsen kan fastsættes regler om
kvittering til en ansøger efter servicedirektivet. Det er med den foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen
ikke hensigten at ændre ved bestemmelsens anvendelsesområde, dog foreslås bemyndigelsen udvidet,
sådan at der kan fastsættes regler om sagsbehandling generelt, både af national karakter, og når dette
følger af EU-retlige eller øvrige internationale forpligtelser.
Endvidere vil der i medfør af den foreslåede bestemmelse kunne fastsættes øvrige sagsbehandlingsregler
bl.a. om samtidighed ved behandling og afgørelse af sager efter miljøbeskyttelsesloven og afgørelser efter
anden lovgivning. Det betyder bl.a., at anvendelsesområdet for den eksisterende bemyndigelse i lovens §
35, stk. 2, (indsat med LF 45, FT 2009-2010) om miljøministerens adgang til at fastsætte regler om, at sager
om godkendelse af bestemte listevirksomheder skal behandles og afgøres samtidigt med afgørelser efter
anden relevant lovgivning, videreføres uændret for så vidt angår sager om behandling af
ferskvandsdambrug med den nye bestemmelse i lovforslagets § 89 b. Bemyndigelsen i § 35, stk. 2, er
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0025.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
udnyttet til at udstede en bekendtgørelse om ferskvandsdambrug, hvor der er fastsat regler om
samtidighed i sagsbehandlingen af sager om dambrug. Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.1.3. og 3.2.3., og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Bestemmelsen forventes i første omgang anvendt til at fastsætte regler i godkendelsesbekendtgørelsen og
spildevandsbekendtgørelsen om, at myndighederne i forbindelse med sagsbehandlingen af en ansøgning
om miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, har pligt til at behandle sagen samtidig med
en evt. ansøgning om tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, eller § 28, stk. 3. Det bemærkes i
øvrigt, at miljøbeskyttelsesloven i forvejen indeholder regler, der sikrer, at en ansøgning om
spildevandstilladelse til direkte udledning til vandløb, søer eller havet, behandles og afgøres samtidig med
en ansøgning om miljøgodkendelse.
Endvidere forventes bemyndigelsen på samme vis anvendt til at fastsætte regler i
branchebekendtgørelserne og i spildevandsbekendtgørelsen om myndighedernes pligt til samtidig
sagsbehandling af og afgørelse om fravigelser af branchebekendtgørelsernes generelle krav og
spildevandstilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og § 28, stk. 1 og 3.
Endvidere forventes bemyndigelsen sammen med den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 2, nr. 1,
anvendt til at fastsætte regler om, at myndighederne forpligtes til at tilrettelægge sagsbehandlingen med
henblik på, så vidt det er muligt, at kunne træffe afgørelser om miljøgodkendelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og spildevandstilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og §
28, stk. 1 og 3, samtidig med afgørelse om anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets væsentlige
miljøpåvirkning (VVM-screening) i henhold til planlovens § 11 h. Ligeledes forventes bemyndigelsen
sammen med den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 2, nr. 1, anvendt til at fastsætte regler om, at
myndighederne forpligtes til at tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på, så vidt det er muligt, at
kunne træffe afgørelser om fravigelse af generelle krav i branchebekendtgørelser, og spildevandstilladelse
efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, og § 28, stk. 3, samtidig med afgørelse om anmeldelse af et anlæg
til vurdering af dets væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening) i henhold til planlovens § 11 h. Det
bemærkes, at disse regler ikke giver virksomhederne et retskrav på at modtage de omhandlede afgørelser
samtidigt. Reglerne har karakter af ordensforskrifter, der er rettet mod myndighederne.
De foreslåede regler om samtidig sagsbehandling forventes også at omfatte tilfælde, hvor
miljømyndigheden ikke er den samme for alle de omfattede afgørelser. I disse situationer forventes der
fastsat regler om, at myndighederne har pligt til at koordinere sagsbehandlingen indbyrdes med henblik på
at sikre, at virksomhederne også i disse situationer får afgørelserne på samme tid.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.3. og 3.2.4. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i § 11 h, stk. 3, bemyndiges miljøministeren til at fastsætte regler om, at
en anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets miljøpåvirkning (VVM-screening) skal ske ved anvendelse af
digital kommunikation, herunder bestemte it-systemer, særlige digitale formater, digital signatur eller
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0026.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
lignende. De anlæg, der foruden at være omfattet af bekendtgørelse nr. 764 af 23. juni 2014 om visse
offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning (VVM-
bekendtgørelsen), bilag 2, foreslås omfattet af denne bemyndigelse, er visse virksomheder, anlæg og
indretninger, jf. miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og anlæg omfattet af en branchebekendtgørelse
udstedt i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.2. i de almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede bestemmelse i § 11 h, stk. 4, bemyndiges miljøministeren at fastsætte regler for
behandlingen af sager om vurdering af et anlægs væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening). De anlæg,
der foruden at være omfattet af bekendtgørelse nr. 764 af 23. juni 2014 om visse offentlige og private
anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning (VVM-bekendtgørelsen), bilag 2, foreslås
omfattet af denne hjemmel, er visse virksomheder, anlæg og indretninger omfattet af
miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, samt virksomheder omfattet af branchebekendtgørelsen for
biogasanlæg. Bestemmelsen forventes anvendt til at fastsætte regler i VVM-bekendtgørelsen om, at
myndighederne i forbindelse med sagsbehandlingen af en anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets
væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening) efter planlovens § 11 h, stk. 1, skal behandle sagen samtidig
med en ansøgning om miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og en evt. ansøgning om
tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, eller § 28, stk. 3, og at sådanne afgørelser skal træffes
samtidig. Det er hensigten, at der i reglerne, skal være mulighed for at fravige samtidigheden, hvis
virksomheden i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 2, søger om tilladelse til at påbegynde bygge-
og anlægsarbejder, før der er givet en miljøgodkendelse.
Bestemmelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler i VVM-bekendtgørelsen om, at
myndighederne i forbindelse med sagsbehandlingen af en anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets
væsentlige miljøpåvirkning (VVM-screening) efter planlovens § 11 h, stk. 1, skal behandle sagen samtidig
med en ansøgning om fravigelse af generelle krav i branchebekendtgørelser, og en evt. ansøgning om
tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, eller § 28, stk. 1 og 3, og at sådanne afgørelser skal
træffes samtidig.
Endvidere er det hensigten, at det for godkendelsespligtige virksomheder efter § 33, stk. 1, og for
virksomheder omfattet af branchebekendtgørelser, skal være mulighed til at fravige samtidigheden, hvis
dette sker med henblik på at overholde de i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2014/52/EU om
ændring af direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet
vedtagne ændringer.
Bemyndigelsen i den foreslåede bestemmelse forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om
sagsbehandlingstiden. Efter artikel 4, stk. 6, i Europa Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16.
april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, s. 1, skal den kompetente VVM-myndighed træffe sin
afgørelse hurtigst muligt og inden for en tidsfrist på højst 90 dage fra den dato, hvor bygherren har
fremlagt de krævede oplysninger.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0027.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2015.
Det forventes, at der i de planlagte bekendtgørelser vil blive fastsat regler, der sikrer, at godkendelser, der
allerede er meddelt, bevarer deres gyldighed, selvom virksomhederne ikke længere er
godkendelsespligtige. Ligeledes forventes der fastsat overgangsregler for, hvordan virksomhederne overgår
til at blive reguleret af de nye regler i de planlagte branchebekendtgørelser, hvor det er forventningen, at
reglerne vil blive indrettet således, at virksomhederne bliver omfattet af de nye regler, når virksomhederne
udvider eller ændrer sig samt ved eventuelle revurderinger, dog således at virksomhederne indrømmes en
passende frist til at indrette sig efter branchebekendtgørelsens regler og eventuelle vilkår meddelt i
henhold til branchebekendtgørelsens regler.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0028.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
879 af 26. juni 2010, som senest ændret ved § 1 i
lov nr. 742 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 1,
indsættes efter nr. 7 som nyt
nummer:
»8) anmeldelse af etablering, ændring, udvidelse og
igangsætning af virksomheder, anlæg eller
indretninger, omfattet af regler udstedt i medfør af
nr. 1, 2 eller 3, vilkår for etablering og drift, og om
påbegyndelse af bygge- og anlægsarbejder,«.
Nr. 8-11 bliver herefter nr. 9-12.
§ 7.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
1-11) ---
Stk. 2-7.
---
§ 35.
---
Stk. 2.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
[…]. Ministeren kan herunder bestemme, at der skal
gælde særlige krav for bestemte listevirksomheder,
herunder krav om foranstaltninger mod forsætlige
skadevoldende handlinger, og om, at sager om
godkendelse af bestemte listevirksomheder skal
behandles og afgøres samtidig med afgørelser efter
anden relevant lovgivning.
2.
I
§ 35, stk. 2,
udgår », og om, at sager om
godkendelse af bestemte listevirksomheder skal
behandles og afgøres samtidig med afgørelser efter
anden relevant lovgivning«.
3.
I
§ 35
indsættes som nyt
stk. 3:
»Stk.
3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om,
at udnyttelse af en miljøgodkendelse skal anmeldes
til tilsynsmyndigheden.«
§ 89 b.
Miljøministeren fastsætter regler om
sagsbehandlingen, i det omfang det er nødvendigt
for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser.
4.
§ 89 b
affattes således:
»Miljøministen
kan
fastsætte
regler
om
sagsbehandlingen, herunder regler om, at sager skal
behandles og afgøres samtidig med afgørelser efter
anden relevant lovgivning.«
§2
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 587
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420513_0029.png
Udkast lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og planloven
14. november 2014
af 27. maj 2013, som ændret senest ved § 2 i lov nr.
742 af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
§ 11 h. ---
Stk. 2. ---
1.
I
§ 11 h
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk.
3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at en
anmeldelse af et anlæg til vurdering af dets
væsentlige miljøpåvirkning (screening) skal ske ved
anvendelse af digital kommunikation, herunder
bestemte it-systemer, særlige digitale formater,
digital signatur eller lignende.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler for
behandlingen af anmeldelser om anlægs væsentlige
miljøpåvirkning (screening) og om, at sådanne
anmeldelser skal behandles og afgøres samtidig
med afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven.«
§3
Loven træder i kraft den 1. maj 2015.
29