Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1420023_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
12. november 2014
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh.: Lasse Boje
Sagsnr.: 2014-750-0170
Dok.:
1339507
KOMMISSORIUM
for
Udvalg om indsatsen over for rockerborge
1.
Der er i de seneste år iværksat en lang række initiativer med det formål
at forebygge og bekæmpe rocker- og bandekriminalitet, dels gennem lov-
givningsmæssige og administrative tiltag, dels via tilførsel af økonomiske
ressourcer til myndighedsindsatsen på området.
Senest er der med lov nr. 733 af 25. juni 2014 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstoffer, lov om politiets virk-
somhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. gennemført initiativer til styr-
kelse af indsatsen mod rocker- og bandekriminalitet bl.a. gennem bedre
redskaber for de involverede myndigheder, skærpede straffe og skærpede
regler om fuldbyrdelse af straffe.
2.
Den massive indsats mod rocker- og bandekriminalitet omfatter også, at
myndighederne har stor opmærksomhed rettet mod landets rockerborge,
hvis negative påvirkning af lokalmiljøerne søges imødegået dels ved
tryghedsskabende foranstaltninger i nærområdet, dels gennem mere direkte
tiltag over for rockerborgene.
I det lovforslag (L 112 af 15. januar 2014), som ligger til grund for den se-
neste lovændring, er der medtaget administrative tiltag, der skal styrke ind-
satsen over for rockerborge yderligere. Det drejer sig for det første om, at
Miljøministeriet og Justitsministeriet i fællesskab vil udarbejde en ny vej-
ledning til landets kommuner, der mere målrettet belyser og tydeliggør de
muligheder, som planloven indeholder i forhold til indsatsen mod rocker-
borge, og som dermed bl.a. vil kunne give kommunerne mulighed for at
være på forkant i forhold til uønsket opførelse og anvendelse af bygninger
mv. For det andet skal der ske en revision af vejledning nr. 9858 af 12. no-
vember 2003 om offentlige myndigheders udveksling af personoplysnin-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ger som led i den koordinerede myndighedsindsats over for rockeres kri-
minalitet, da der siden udarbejdelsen af vejledningen bl.a. er sket ændrin-
ger i de lokale samarbejdsformer og regelgrundlaget om udveksling af per-
sonoplysninger mellem forvaltningsmyndigheder.
3.
I forbindelse med folketingsbehandlingen af lovforslaget blev det også
drøftet, om det er muligt at give myndighederne øget adgang til at forbyde
ophold i rockerborge. Drøftelserne skete med afsæt i de nuværende regler i
henholdsvis lov nr. 907 af 15. oktober 1996 om forbud mod ophold i be-
stemte ejendomme (rockerloven) og lov nr. 471 af 7. juni 2001 om forbud
mod besøgende i bestemte lokaler (hashklubloven). Planloven, der inde-
holder mulighed for under visse betingelser at forhindre etablering af rock-
erborge, blev også gjort til genstand for drøftelser.
Der kan herom nærmere henvises til bl.a. folketingsdebatten vedrørende L
112 og det samtidig hermed behandlede beslutningsforslag B 37 af 15. ja-
nuar 2014. Endvidere kan der henvises til de samrådssvar og skriftlige svar
på folketingsspørgsmål om emnet, som Justitsministeriet har afgivet, her-
under bl.a. Justitsministeriets besvarelser af spørgsmål nr. 924 og 976 fra
folketingsåret 2013-14 samt spørgsmål nr. 2 vedrørende beslutningsforslag
B 73 fra folketingsåret 2012-13.
4.
Regeringen finder, at indsatsen mod rockerborge er et vigtigt område,
når det gælder bekæmpelse af rocker- og bandekriminalitet. Det er væsent-
ligt, at myndighederne har de bedst mulige redskaber til at sætte ind over
for eksisterende rockerborge og forhindre nye rockerborge i at blive etab-
leret – ikke mindst i boligkvarterer.
Regeringen nedsætter derfor et udvalg, der skal kortlægge de praktiske
problemer med rockerborge og beskrive de gældende regler, der er rele-
vante i forhold til myndighedsindsatsen over for rockerborge.
Udvalget skal endvidere – bl.a. under inddragelse af de hidtidige erfaringer
på området – komme med forslag til, hvordan indsatsen over for rocker-
borge kan styrkes.
I den forbindelse skal udvalget overveje, om det er muligt at ændre lov-
givningen, så myndighederne får øget adgang til at gribe ind over for rock-
erborge, bl.a. ved en udvidet adgang til at kunne forbyde ophold i en rock-
erborg.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvalget skal desuden overveje mulighederne for at iværksætte yderligere
administrative tiltag på området, bl.a. med hensyn til at styrke den koordi-
nerede og sammenhængende myndighedsindsats over for rockerborge. Det
forudsættes, at udvalget udarbejder et udkast til en ny vejledning til landets
kommuner, der målrettet belyser og tydeliggør de muligheder, som planlo-
ven indeholder i forhold til indsatsen mod rockerborge. Udvalget skal des-
uden udarbejde udkast til en revideret vejledning om offentlige myndighe-
ders udveksling af personoplysninger som led i den koordinerede myndig-
hedsindsats over for rocker- og bandekriminalitet.
Udvalget kan i øvrigt komme med forslag til andre initiativer til bekæm-
pelse af rocker- og bandekriminalitet, der har naturlig sammenhæng med
indsatsen over for rockerborge.
Udvalget har ikke til opgave at overveje, hvorvidt rockerklubber vil kunne
søges opløst efter grundlovens § 78.
Udvalget skal i relevant omfang indhente oplysninger om udenlandske er-
faringer på området.
Hvis udvalgets anbefalinger nødvendiggør lovændringer, skal udvalget ud-
arbejde udkast hertil.
5.
Udvalget skal så vidt muligt færdiggøre sit arbejde i løbet af sommeren
2015.
6.
Udvalget har følgende sammensætning:
Landsdommer Ole Græsbøll Olesen (formand)
2 repræsentanter fra universiteterne
4 repræsentanter udpeget efter indstilling fra KL, herunder 2 ledende
kommunalpolitikere med særlige erfaringer i forhold til indsatsen over
for rockerborge
1 repræsentant udpeget efter fælles indstilling fra Grundejeren.dk og
Danske Udlejere
1 repræsentant udpeget efter indstilling fra Advokatrådet
1 repræsentant udpeget efter indstilling fra Miljøministeriet
1 repræsentant udpeget efter indstilling fra Rigsadvokaten
1 repræsentant udpeget efter indstilling fra Rigspolitiet
1 repræsentant for Justitsministeriet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis det findes hensigtsmæssigt, vil udvalget kunne inddrage øvrige rele-
vante aktører i arbejdet.
4