Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1419411_0001.png
NOTAT
Erhverv
Ref. chihl
3. 11 2014
Grund- og Nærhedsnotat notat
til
Miljøudvalget
Kommissionens forslag til forhandlingsmandat vedrørende Convention
on the Transboundary Effects of Industrial Accidents (TEIA), Rådets
beslutnings forslag 651 og 652.
Commission Implementing Decision on authorizing the opening of
negotiations on the amendment of the Convention on the Transboundary
Effects of Industrial Accidents (COM(2014) 651).
Commission Implementing Decision on the position to be adopted, on
behalf of the European Union, at the Eighth Conference of the Parties to the
Helsinki Convention on Transboundary Effects of Industrial Accidents with
regard to the proposal for an amendment of Annex I (COM(2014)652).
1. Resume
TEIA konventionen (Convention on the Transboundary Effects of Industrial
Accidents) er udarbejdet af UNECE (United Nations Economic
Commission for Europe). Konventionen skal forebygge og koordinere
indsatsen mod industriulykker, der går på tværs af medlemsstaternes
grænser. Det er i præamblen til EU’s Sevesodirektiv angivet at det
implementerer konventionen. I 2012 blev et nyt Sevesodirektiv vedtaget
(Direktiv 2012/18/EU), hvor bl.a. bilag I blev opdateret. Bilag I i direktivet
angiver hvilke mængder kemiske stoffer der skal være til stede på en
virksomhed for at de er omfattet af Sevesodirektivet. De to aktuelle udkast
til beslutninger vedrører mandat til Kommissionen med henblik på at åbne
forhandlinger om indholdet i konventionen, for at ændre Bilag 1 til
konventionen, så det harmonerer med det nye Bilag 1 i Seveso III direktivet.
Forhandlingen påbegyndes til det 8. partsmøde for konventionen d. 3.-4.
december i Geneve. Beslutningerne har ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser,
samfundsøkonomiske
konsekvenser
eller
konsekvenser
for
beskyttelsesniveauet.
2. Baggrund
Konventionen om grænseoverskridende virkninger af industriulykker
(TEIA) er fra 1992 og dertil hørende protokol om privatretligt ansvar for
grænseoverskridende skader forårsaget af farlig virksomhed fra 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419411_0002.png
Danmark har ratificeret konventionen men ikke protokollen. Kun et enkelt
af de 24 lande der har underskrevet protokollen har ratificeret (dvs. at
protokollen ikke er trådt i kraft endnu). EU har tidligere erklæret over for
UNECE, at man ikke har været i stand til at ratificere på grund af
protokollens komplekse berøringsflader med såvel EU-regulering (herunder
miljøansvarsdirektivet, der er vedtaget efter protokollens undertegnelse) og
reguleringer i de forskellige medlemslande. Miljøstyrelsen er kompetent
myndighed for Danmark, mens Beredskabsstyrelsen udfylder krævet i
konventionen om kontakt for akutberedskab. Miljøstyrelsen har ikke
deltaget i tidligere partsmøder, da Danmark ikke grænser op til lande, som
ikke også er omfattet af Seveso direktivet, og der ikke er virksomheder i
Danmark, som udgør en risiko for grænseoverskridende industriulykker.
Kommissionen har lagt udkastene på CIRCA den 27. oktober. Udkastene er
på dagsordenen til drøftelse i arbejdsgruppen den 6. november 2014.
3. Formål og indhold
Se ovenfor.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU regulering i en global
konvention, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark har tiltrådt konventionen i 2000, og det er således kun Danmark
og de enkelte medlemsstater i EU der kan åbne og ændre konventionen,
medmindre EU får mandat hertil.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Ingen konsekvenser.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Ingen konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Ingen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419411_0003.png
Beskyttelsesniveau:
Neutral i forhold til eksisterende regler.
8. Høring
Rammenotat er sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 3. november
2014. Der er ikke indkommet kommentarer til rammenotatet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes vedtaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Ikke relevant.
3