Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1417425_0001.png
NOTAT
Jura
J.nr. NST-139-00145
Ref. metbr
Den 31. oktober 2014
Høringsnotat
vedrørende
ændring af bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private
anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning
(ændring af myndighedskompetence angående skifergas)
Udkast til ændring af bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private
anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning (ændring af
myndighedskompetence angående skifergas) blev sendt i offentlig høring den 29.
september 2014 med frist for at afgive høringssvar den 13. oktober 2014.
Udkastet blev sendt i høring hos en bred kreds af interessenter, herunder
virksomheder, organisationer og myndigheder. Naturstyrelsen har modtaget i alt
11 høringssvar. Naturstyrelsen har modtaget bemærkninger fra følgende
høringsparter: KL, Danmarks Naturfredningsforening, DANVA, Foreningen af
Vandværker i Danmark, Greenpeace og Netværk til Oplysning om Skifergas.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelse: Advokatrådet, Dansk Byggeri, 3F, Nordsøfonden og Danske
Kloakmestre. Frederikshavn Kommune har ikke afgivet høringssvar.
Nedenfor gengives kort de modtagne bemærkninger til udkastet. For en nærmere
uddybning af bemærkningerne henvises til høringssvarene. Miljøministeriets
kommentarer er skrevet med kursiv.
Generelt:
Samtlige høringsparter er positivt indstillede overfor flytningen af
myndighedskompetence fra kommunalbestyrelsen til Naturstyrelsen angående
behandling af sager om VVM-tilladelse til frakturering udelukkende i forbindelse
med efterforskning eller ikke-kommerciel udvinding af skifergas.
Ingen af høringsparterne har bemærkninger til forslagene om de tekniske
ændringer af bekendtgørelsens bilag 5.
Øvrige bemærkninger:
Foreningen af Vandværker i Danmark og DANVA undrer sig over, at det ikke er
samme styrelse, der skal behandle ansøgninger om henholdsvis efterforskning og
kommerciel indvinding af skiftergas. Samtidig ønsker foreningerne, at lovgiver
fastsætter et objektivt erstatningsansvar for de skader, en indvinder af skifergas
måtte forårsage overfor vandværkerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417425_0002.png
Greenpeace opfordrer til, at der nedsættes en tværfaglig projektgruppe –
inddragelse af erfaringer og uafhængig forskning fra udlandet fra alle relevante
fagområde – til at belyse de klima-, energi -, natur- og sundhedsmæssige
problemstillinger forbundet med efterforskning og eventuel indvinding af skifergas
i Danmark.
Netværk til Oplysning om Skifergas har en forventning om, at der nu bliver nedsat
en tværfaglig projektgruppe til at belyse de miljømæssige problemstillinger, der er
forbundet med indvinding af skifergas.
Danmarks Naturfredningsforening forventer, at der i Naturstyrelsen vil blive
nedsat en projektgruppe bestående af kompetencer fra både natur-, miljø- og
energistyrelsen.
KL har følgende forslag til ændringer:
§ 11, stk. 1, nr. 3, ændres, da det ikke giver mening at have et kriterium, der
går på kommuneplantillæg, når VVM er afkoblet kommuneplantillæg – en
mulig formulering kan være: ”Infrastrukturanlæg, hvis det pågældende
projekt geografisk strækker sig ind i mere end to kommuner, hvis
anlægget ikke er omfattet af § 10”.
§ 1, stk. 5 omformuleres, så videresendelse til regioner også indgår,
ligesom §-henvisningerne trænger til at blive rettet.
Miljøministeriets kommentarer:
Det er ikke formålet med ændringen af bekendtgørelsen at justere
ressortfordelingen af arbejdsopgaver i øvrigt i forhold til VVM og
miljøgodkendelse eller ansvarsgrundlaget i henhold til anden lovgivning.
Miljøministeriet vil løbende inddrage interessenter under VVM-processen for
fase 2.
§ 11, stk. 1, nr. 3, bestemmer, at Naturstyrelsen er VVM-myndighed for
infrastrukturanlæg, der forudsætter tilvejebringelse af kommuneplantillæg i
mere end to kommuner. Aktuelt er der ikke behov for, at staten overtager
kompetencen for sådanne infrastrukturanlæg, som kan rummes inden for den
eksisterende planlægning i mere end to kommuner, men emnet vil blive overvejet
i forbindelse med evt. senere ændringer af bekendtgørelsen.
§ 1, stk. 5, ikke omfatter kommunalbestyrelsens videresendelse af anmeldelser om
råstofanlæg til regionsrådet, da sådanne anmeldelser skal indgives direkte til
regionsrådet, jf. § 2, stk. 1, 2. pkt. Med hensyn til §§-henvisningen i
bestemmelsens 1. pkt. ændres denne således, at der står ”§ 9-§ 11 og § 13”.
Der udstedes en ny bekendtgørelse fremfor en ændringsbekendtgørelse pga.
justeringerne af bilag 5 med anmeldeskemaet. Derudover vil en nyudstedelse af
bekendtgørelsen bidrage til at øge gennemsigtigheden og tilgængeligheden af
VVM-reglerne, da VVM-reglerne generelt anses for at være svært tilgængelige.
2