Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 32
Offentligt
1413838_0001.png
Notat
Til miljøministerens brug ved forelæggelse af dagsordenen
for Rådsmødet (miljø) den 28. oktober 2014 for
Folketingets Miljøudvalg, torsdag den 23. oktober 2014
Spørgsmål A:
Vil miljøministeren redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for EU-Rådsmødet (miljødelen) den 28.
oktober.
Svar:
Jeg kan henvise til samlenotat om Rådsmødet (miljø) den 28.
oktober – miljødelen, som blev sendt til udvalget den 16.
oktober.
Der er 2 miljøpunkter på rådsmødet: For det første vedtagelse
af Rådskonklusioner om integration af miljødimensionen i
semestret og i EU's 2020 strategi. Det forelægges til
orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413838_0002.png
For det andet skal vi have en orienterende drøftelse af
Kommissionens nye affaldspakke. Det forelægges også til
orientering.
Derudover forelægger jeg Kommissionens forslag til ændring
af emballagedirektivet for at mindske forbruget af
letvægtsbæreposer med henblik på et tidligt
forhandlingsoplæg.
Punkt 1 – Rådskonklusioner vedr. integration af
miljødimensionen i semesteret og i 2020 strategien
(Vedtagelse af rådskonklusioner)
Punktet vil blive forelagt til orientering og jeg henviser til
omtalen i samlenotatet. På Rådsmødet skal vi vedtage
rådskonklusioner, der fastlægger Miljørådets indspil til den
igangværende midtvejsevaluering af Europa 2020 strategien.
Evalueringen forventes afsluttet i løbet af 2015.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europas 2020 strategi udgør EU’s 10-årige vækststrategi, og
blev vedtaget på Det Europæiske Råd i juni 2010. Strategien
afløste Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse.
En af prioriteterne i strategien er, at EU skal fremme
bæredygtig vækst, herunder fremme en ressourceeffektiv,
grønnere og mere konkurrencedygtig økonomi. Den grønne
dimension i strategien er dækket af mål på klimaområdet samt
et flagskibsinitiativ for ressourceeffektivitet.
I forbindelse med midtvejsevalueringen af 2020 strategien
gennemfører formandskabet drøftelser i alle rådsformationer
med henblik på at levere input til evalueringen.
Rådskonklusionerne handler basalt set om, hvilken vægt
miljøområdet skal have i EU’s overordnede vækststrategi fra
2015 til 2020.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådskonklusionerne understreger, at bæredygtig udnyttelse af
naturressourcer og ressourceeffektivitet er en central del af
bæredygtig udvikling, hvilket også skal være et centralt
element i FN’s kommende globale bæredygtighedsmål – de
såkaldte SDGer.
Det understreges samtidig, at bæredygtig brug af
naturressourcer er afgørende for, at EU’s langsigtede vækst og
beskæftigelse bliver bæredygtig.
Rådskonklusionerne henviser til visionerne og målene i det 7.
miljøhandlingsprogram, og gentager støtten til en række
anbefalinger for at fremme grøn vækst og
ressourceeffektivitet.
Konklusionerne anbefaler også, at man i 2020 strategien
inkluderer en ikke-bindende europæisk målsætning for
ressourceeffektivitet, uden at der tages stilling til, hvad det
konkrete mål kunne være.
Konklusionerne peger også på, at det europæiske semester
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal inddrage bæredygtige vækstfremmende tiltag og
jobskabende initiativer relateret til naturressourcer og klima,
og at Miljørådet skal inddrages i arbejdet med det europæiske
semester, hvor det er relevant.
Endelig anbefaler konklusionerne, at Kommissionen
opprioriterer arbejdet med grønne nationalregnskaber og
indikatorer for opgørelsen af værdien af naturkapitalen til
brug for politiske beslutninger.
Regeringen finder generelt, at de overordnede prioriteter og
mål i Europa 2020-strategien fortsat er relevante og
velbegrundede. Regeringen ønsker derfor som udgangspunkt
ikke at der ændres på det eksisterende fokus i Europa 2020-
strategien og det europæiske semester. Regeringen støtter et
øget fokus på, hvordan man konkret kan styrke EU’s
vækstpotentiale.
Regeringen arbejder i øjeblikket på konsekvensvurderinger af
Kommissionens scenarier for ressourceeffektivitet, som blev
præsenteret i forbindelse med meddelelsen om cirkulær
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413838_0006.png
økonomi. Regeringens holdning til et
ressourceeffektivitetsmål afventer således resultatet af disse
konsekvensvurderinger.
Generelt vurderer Regeringen, at linjen i rådskonklusionerne
understøtter linjen i Køreplanen for et ressourceeffektivt
Europa. Med disse bemærkninger kan regeringen acceptere
rådskonklusionerne.
Punkt 2 – Forslag til ændring af 6 direktiver på
affaldsområdet (Orienterende drøftelse)
Punktet forelægges til orientering. Jeg henviser til omtalen af
forslaget i samlenotatet.
Det italienske formandskab har besluttet, at vi på rådsmødet
skal have en første orienterende drøftelse af Kommissionens
nye forslag om ændring af i alt 6 affaldsdirektiver – den
såkaldte affaldspakke.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tale om et meget omfattende forslag. Det centrale sigte
er, at skærpe de bindende målsætninger for genanvendelse af
husholdningsaffald og husholdningslignende affald fra
virksomheder og institutioner samt af emballageaffald.
Forslaget er et vigtigt element i Kommissionens ønske om at
styrke en cirkulær økonomi i Europa. I et globalt perspektiv,
hvor presset på jordens ressourcer konstant forøges, skal øget
genanvendelse lette de europæiske virksomheders adgang til
nødvendige råvarer, og samtidig bidrage med tusindvis af
arbejdspladser indenfor genanvendelsesindustrien.
Kommissionen foreslår samtidigt en skærpelse af
målsætningerne i deponeringsdirektivet således, at det fra
2025 ikke bliver tilladt at deponere genanvendelsesegnet
affald. Og således at der fra dette tidspunkt højst må
deponeres en affaldsmængde, der svarer til 25 % af
husholdningsaffaldet på almindelige lossepladser for ikke
farligt affald.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For at nå disse mål foreslår Kommissionen desuden, at det
gøres obligatorisk at lave separat indsamling af det grønne
organiske affald.
Derudover foreslår Kommissionen et forbedret system til
løbende at kunne vurdere og bistå medlemslandene med at
overholde de opstillede målsætninger. Endeligt foreslås der
også en række administrative forenklinger af den eksisterende
affaldslovgivning.
Overordnet flugter Kommissionens ambitioner godt med
Regeringens linje i ressourcestrategien - ”Danmark uden
Affald” fra oktober 2013. Særligt når det handler om at øge
genanvendelsen af husholdningsaffaldet og mindske den del
af affaldet, der forbrændes. Og i forhold til at fremme separat
indsamling af det organiske affald og sikre en højere kvalitet i
genanvendelsen.
Jeg vil gerne understrege, at der er tale om et meget ambitiøst
forslag. At skulle genanvende 70 % af husholdningsaffaldet
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og 80 % af emballageaffaldet i 2030 - er endog meget
ambitiøst, og vil kræve væsentlige nationale indsatser.
For den relativt store gruppe af EU lande, der i dag deponerer
størsteparten af deres husholdningsaffald vil det også være en
voldsom opgave, hvis deponering af denne type affald skal
bringes næsten til ophør i 2025.
Når vi skal have vores første drøftelse af forslaget på
Rådsmødet, vil jeg rose Kommissionen for at have fremlagt et
modigt forslag med ambitiøse politiske mål, der har samme
retning, som de mål vi forfølger i dansk affaldspolitik.
Vi er stadig meget tidligt i processen for behandlingen af
forslaget, og Regeringen har derfor endnu ikke fastlagt sin
holdning til de konkrete målsætninger i forslaget. Før vi kan
dét, skal vi først have foretaget en grundig vurdering af
forslagenes konsekvenser. Derfor kan jeg på Rådsmødet
naturligvis ikke sige noget om de konkrete målsætninger i
forslaget, og det forventer jeg heller ikke mine kolleger fra de
andre medlemslande kan.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413838_0010.png
Det er endnu for tidligt til en sådan diskussion, så der bliver
alene tale om en første udveksling af overordnede politiske
synspunkter, og det er min vurdering, at der forestår et langt
forhandlingsforløb både i Rådet og Europa Parlamentet - før
en enighed om dette forslag kommer i hus.
Punkt 3 – Forslag til ændring af emballagedirektivet med
henblik på at mindske forbruget af letvægtsbæreposer.
(tidlig forelæggelse)
Forslaget behandles ikke på rådsmødet, men forelægges til et
tidligt forhandlingsoplæg idet det italienske formandskab har
anmodet om mandat til, at indlede forhandlinger med Europa
Parlamentet om en tidlig 2. læsningsaftale. Jeg henviser i
øvrigt til omtalen af forslaget i samlenotatet.
Kommissionens forslag har til formål at mindske forbruget af
letvægtsbæreposer i EU. Plastikposer udgør en meget
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
væsentlig kilde til forurening af havmiljøet. Derfor er det helt
centralt, at vi på EU-niveau sikrer handling på dette område.
Kommissionen vurderer, at over 8 milliarder plastikposer
årligt falder uden for affaldshåndteringen i EU. Det resulterer
i, at store mængder plastikposer hvert år ender i havene, hvor
de klumper sig sammen i store affaldsøer til skade for
havmiljøet.
Kommissionen har analyseret forbruget af plastikposer i
medlemslandene, og fremhæver Danmark og 6 andre
medlemslande som gode eksempler på, at man med
forskellige initiativer har nedbragt forbruget til under 20 % af
det gennemsnitlige forbrug i EU.
Forslaget indfører på denne baggrund et krav i emballage-
direktivet om, at alle medlemsstater skal træffe
foranstaltninger til at reducere forbruget af plastikposer.
Medlemsstaterne kan selv vælge de virkemidler, som vurderes
at være mest effektive. Der gives mulighed for at anvende
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgiftsinstrumenter og andre handelsbegrænsende tiltag,
ligesom der åbnes op for, at der kan opstilles nationale
reduktionsmål. Medlemsstaterne skal desuden løbende
afrapportere om effekten af deres indsats.
Europa Parlamentet har førstebehandlet forslaget, og stiller
blandt andet et ændringsforslag om, at medlemslandene skal
opfylde et reduktionsmål på 50% - 3 år efter direktivets
ikrafttræden, og 80% efter 5 år. Begge mål foreslås opgjort i
forhold til EU’s gennemsnitlige forbrug i 2010. Parlamentet
foreslår ligeledes, at det gøres obligatorisk, at der opkræves
betaling for poserne i butikkerne.
Regeringen støtter Kommissionens forslag. Som sagt er
Danmark et af de lande, der har inspireret Kommissionen til
forslaget. Det er Regeringens vurdering, at forslaget ikke vil
have nogen konsekvenser for vores hjemlige regulering. Men
det vil få en væsentlig positiv miljøeffekt i de mange lande,
der endnu ikke har reguleret området, og dermed også en
positiv miljøeffekt for Danmark og havene omkring os.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forhold til Europa Parlamentets forslag er Regeringen af den
holdning, at fastsættelse af et overordnet EU-reduktionsmål
og opstillingen af et fælles udgangspunkt for en sådan
målsætning forudsætter tilstedeværelse af det fornødne
ensartede datagrundlag om forbruget af plastposer i de enkelte
medlemslande. Et sådant datagrundlag findes ikke endnu, og
det giver derfor ikke mening allerede nu at lægge sig fast på
en konkret reduktionsmålsætning.
Danmark vil i stedet arbejde for, at det fornødne
vidensgrundlag etableres, og på den baggrund bede
Kommissionen om at evaluere - og evt. fremsætte forslag om
bindende reduktionsmål. Det er den rigtige rækkefølge at gøre
tingene i.
I forhold til forhandlingerne med Europa Parlamentet lægger
Regeringen derfor afgørende vægt på, at der ikke på
nuværende tidspunkt fastsættes et obligatorisk reduktionsmål,
som foreslået af Parlamentet.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen vil heller ikke kunne støtte parlamentets forslag
om, at det skal være obligatorisk for butikkerne, at opkræve
en pris for plastikbæreposer. Regeringen mener helt
principielt, at medlemsstaterne skal have metodefrihed i
forhold til, hvilke økonomiske styringsinstrumenter de ønsker
at anvende.
Jeg vil holde udvalget orienteret om udfaldet af
forhandlingerne med Europa Parlamentet.
Tak for ordet.
14