Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 307
Offentligt
1536158_0001.png
NOTAT
Kemikalier
jukof/beand
Ref. MST-653-00918
Den 12. juni 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag III til Europa-Parlament-
ets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(kosmetikforordningen) - KOH
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at tillade brugen af kalium hydroxid (KOH) i kosme-
tiske produkter, der fjerner eller blødgør hård hud (komitésag). Der skal
stemmes om forslaget den 26. juni 2015 i den stående komité for kosmetik i
Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet. Forslaget har ingen væsentlige
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser eller økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der er heller ingen lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. KOH er i dag allerede tilladt
at bruge i blandt andet neglebåndsfjernere, udtrækningsvæsker og PH-regula-
torer til hårfjerningsprodukter. EU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikker-
hed har konkluderet, at stoffet også er sikkert at anvende i produkter til fjernelse-
/blødgøring af hård hud. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 4. juni 2015 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.
Der skal stemmes om forslaget den 26. juni 2015. Forslaget vedrører tilpasning af
bilag III, som er en liste over stoffer med fastsatte koncentrationer og begræns-
ninger.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet efter at Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 307: Notat om Kommissionens forslag om ændring af bilag III til forordning (EF) 1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen) - KOH - Komitésag, fra miljøministeren
1536158_0002.png
flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kom-
missionen udstede direktivet efter at Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
KOH er i dag reguleret i bilag III, hvor stoffet er begrænset til kun at måtte
anvendes i neglebåndsfjernere, udtrækningsvæsker, PH-regulatorer til hår-
fjerningsprodukter og som pH-regulatorer til anden brug.
EU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF) konkluderede i marts
2014, at KOH - udover disse anvendelser - også er sikkert at anvende i produkter
til fjernelse/blødgøring af hård hud i en maksimumkoncentration på 1,5 %
(udtrykt som vægt).
Da forslaget er en tilladelse, foreslås den at finde anvendelse ved ikrafttrædelse af
forordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om en yderligere tilladelse til brug af
KOH.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet, idet der er tale om en tilladelse til
brug af KOH i yderligere en produkttype, på baggrund af en positiv vurdering fra
den Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed.
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Kommissionens forslag – og et rammenotat om det – har været i høring i
Miljøspecialudvalget 9. - 12. juni 2015. Der er ikke indkommet bemærkninger til
sagen fra organisationerne.
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 307: Notat om Kommissionens forslag om ændring af bilag III til forordning (EF) 1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen) - KOH - Komitésag, fra miljøministeren
1536158_0003.png
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
KOH bruges allerede til en række anvendelser i kosmetiske produkter. KOH er nu
også vurderet sikker i brug i kosmetiske produkter til fjernelse/blødgøring af hård
hud, og regeringen er derfor positiv over for forslaget om at tillade stoffet i denne
produkttype. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen oversendes til orientering - den har ikke tidligere være forelagt Folketinget.
3