Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 306
Offentligt
1536153_0001.png
NOTAT
Kemikalier
jukof/beand
Ref. MST-653-00919
Den 12. juni 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag III til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske
produkter (kosmetikforordningen) - DEGEE
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at sætte koncentrationsgrænser for brugen af
DiEethyleneGlycolMonoethylEther (DEGEE) i kosmetiske produkter (komitésag).
Der skal stemmes om forslaget den 26. juni 2015 i den stående komité for
kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil højne beskyttelsesniveauet, det har ingen væsentlige statsfinansielle
eller samfundsøkonomiske konsekvenser eller økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Der er heller ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet beskyttelsesniveauet
højnes. På nuværende tidspunkt er der ingen restriktioner på anvendelsen af
DEGEE i kosmetiske produkter. EU’s Videnskabelige Komite for Forbruger-
sikkerhed har konkluderet, at stoffet ikke er sikkert ved alle anvendelser, og
DEGEE begrænses derfor i overensstemmelse med Komitéens konklusion.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 4. juni 2015 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.
Der skal stemmes om forslaget den 26. juni 2015. Forslaget vedrører tilpasning af
bilag III, som er en liste over stoffer med fastsatte koncentrationer og begræns-
ninger.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol, i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet efter at Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 306: Notat om Kommissionens forslag om ndring af bilag III til forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen) - DEGEE - Komitésag, fra miljøministeren
1536153_0002.png
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret
flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet efter at Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
DiEthyleneGlycolMonoethylEther (DEGEE) i kosmetiske produkter er i dag ikke
begrænset i kosmetikforordningen.
EU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF) konkluderede i den
seneste opinion om stoffet fra februar 2013, at DEGEE bør begrænses til kun at
være tilladt i op til 10 % i produkter, der skylles af, i 7 % i oxidative hårfarver, i 5 %
i ikke-oxidative hårfarver, i 2,6 % i visse sprayprodukter og i 2,6 % i andre kosme-
tiske produkter (ikke spray). Stoffet må ikke anvendes i øjenprodukter og produk-
ter til mundhygiejne.
Forslaget foreslås at finde anvendelse 12 måneder efter ikrafttrædelse af
forordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overen-
sstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da der kun findes få producenter af kosmetiske
produkter, herunder hårfarve, i Danmark.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil højne beskyttelsesniveauet, idet der er tale om en begrænsning af
DEGEE.
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Kommissionens forslag – og et rammenotat om det – har været i høring i
Miljøspecialudvalget 9. – 12. juni 2015. der er ikke indkommet bemærkninger til
sagen fra organisationerne.
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 306: Notat om Kommissionens forslag om ndring af bilag III til forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen) - DEGEE - Komitésag, fra miljøministeren
1536153_0003.png
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
På nuværende tidspunkt er der ingen restriktioner på anvendelsen af DEGEE i
kosmetiske produkter. EU’s Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed har
konkluderet, at stoffet ikke er sikkert ved alle anvendelser. DEGEE reguleres
derfor i overensstemmelse med Komitéens konklusion. Da forslaget dermed er
med til at højne beskyttelsesniveauet for forbrugerne i Danmark, er regeringen
positiv over for forslaget, og støtter det.
Regeringen vil derfor stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen forelægges til orientering – den har ikke tidligere være forelagt.
3