Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1413657_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om havstrategi
1
I lov nr. 522 af 26.maj 2010 om havstrategi, foretages følgende ændringer:
1.
§ 11, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Hvis stk. 1 og 2 finder anvendelse skal det begrundes i indsatsprogrammet.«
2.
I
§ 11, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Ad hoc-foranstaltninger skal, i det omfang det er praktisk
muligt, integreres i indsatsprogrammet «
3.
I
§ 11
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Hvis stk. 1, nr. 4, finder anvendelse, skal miljøministeren sikre, at ændringerne eller
forandringerne ikke vedvarende udelukker eller hindrer, at der opnås en god miljøtilstand i hele det
pågældende havområde eller i andre medlemsstaters havområder.«
4.
I
§ 14
indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk.
3.
Uanset stk. 1 har miljøministeren pligt til, i samarbejde med de medlemsstater, der grænser
op til det samme havområde, der er omfattet af havstrategidirektivet, og hvor havets tilstand er så
kritisk, at der er behov for øjeblikkelig handling, at udarbejde en fælles plan som en del af
havstrategien i henhold til § 4, stk. 1. Planen skal sikre en tidligere iværksættelse af
indsatsprogrammerne samt eventuelle strengere beskyttelsesforanstaltninger, forudsat at dette ikke
udgør en hindring for at opnå eller opretholde en god miljøtilstand i et andet havområde.
Stk. 4.
Hvis stk. 3 finder anvendelse, skal miljøministeren underrette Kommissionen om den
reviderede tidsplan og fortsætte i overensstemmelse med denne.«
§2
1.
Loven træder i kraft den x.xxxx 2015.
1
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske
foranstaltninger (havstrategirammedirektivet), EU-Tidende 2008 nr. L 164, side 19.
NST-4200-00033
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en præcisering af miljøministerens pligt til at revidere dele af
havstrategien, hvis det konstateres, at tilstanden i et givet havområde er så kritisk, at der brug for
øjeblikkelig handling. Derudover foretages der enkelte lovtekniske justeringer.
2. Baggrunden for lovforslaget
Danmark modtog den 11. juli 2014 en åbningsskrivelse fra Kommissionen om implementeringen af
havstrategidirektivet i dansk ret. En åbningsskrivelse er det første formelle trin i en egentlig
traktatkrænkelsesprocedure. En sådan skrivelse indeholder Kommissionens argumentation for,
hvorfor man anser en given national regel for ikke at fuldt ud at gennemføre et direktiv.
Kommissionen har anført, at det er Kommissionens opfattelse, at Danmark ikke har implementeret
artiklerne 5, stk. 3 samt 14, stk. 2 og 3, korrekt i havstrategiloven.
Havstrategidirektivets artikel 5, stk. 3, omhandler pligten til at revidere dele af havstrategien, hvis
det konstateres, at tilstanden i et givet havområde er så kritisk, at der er brug for øjeblikkelig
handling. Hvilket kan betyde, at der skal iværksættes strengere beskyttelsesforanstaltninger og
udmønte sig i en revideret tidsplan, som skal overholdes. I de tilfælde, hvor flere medlemsstater,
grænser op til samme havområde skal revisionen ske i samarbejde mellem de berørte
medlemsstater.
Den danske regering har meddelt Kommissionen, at den danske regering har vurderet, at der er
grundlag for at imødekomme Kommissionens ønske om, at artikel 5, stk. 3, bliver implementeret
udtrykkeligt i havstrategiloven, hvilket forudsætter en ændring af havstrategiloven, og at man
samtidig vil præcisere gennemførelsen af direktivets artikel 14, stk. 2 og 3.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Gældende ret
Havstrategilovens § 11 omhandler de tilfælde, hvor miljøministeren har mulighed for at fastlægge
større eller mindre områder inden for de enkelte havområder, hvor miljømålene eller god
miljøtilstand ikke kan opnås ved foranstaltninger fastlagt i indsatsprogrammerne. Bestemmelsen
foreskriver således, i hvilke tilfælde der er hjemmel til at fravige havstrategien. I de tilfælde, hvor
undtagelserne i § 11, stk. 1, nr. 1-4, bliver anvendt, skal der fortsat stiles mod de fastsatte miljømål
eller god miljøtilstand, og der skal iværksættes relevante ad-hoc foranstaltninger, jf. § 11, stk. 4.
Havstrategilovens § 11 implementerer havstrategidirektivets artikel 14. Den gældende § 11, stk. 3,
pålægger Danmark en ekstra underretningspligt til Kommissionen inden vedtagelsen af
indsatsprogrammet, hvilket direktivet ikke stiller krav om.
Efter den gældende havstrategilov, skal miljøministeren i henhold til § 14, stk. 1, hvert sjette år
revidere basisanalyserne, beskrivelserne af god miljøtilstand, fastsættelsen af miljømål og dertil
knyttede indikatorer, overvågningsprogrammerne og indsatsprogrammerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Derudover kan miljøministeren til enhver tid foretage ændringer af de enkelte dele af havstrategien,
jf. § 14, stk. 2.
Det følger endvidere af havstrategilovens § 4, stk. 3, at havstrategierne skal koordineres med de
lande, som Danmark deler havregioner med.
3.2. Lovforslaget
Det foreslås, at havstrategilovens § 11, stk. 3, ændres således, at bestemmelsen kommer i bedre
overensstemmelse med havstrategidirektivets artikel 14, stk. 1, hvorefter anvendelsen af
undtagelserne i § 11, stk. 1og 2, skal beskrives og begrundes i indsatsprogrammet.
Det forslås endvidere, at det i havstrategilovens § 11, stk. 4, tydeliggøres, at de relevante ad-hoc
foranstaltninger, skal integreres i indsatsprogrammet i det omfang det er praktisk muligt, når en
undtagelsessituation i henhold til § 11, stk. 1, nr. 1-4, finder anvendelse. Dette fremgår direkte af
havstrategidirektivets artikel 14, stk. 3. Pligten hertil fremgår af de specielle bemærkninger til den
gældende havstrategilov.
Der foreslås, at det i overensstemmelse med direktivets artikel 14, stk. 2, udtrykkeligt kommer til at
fremgå af § 11, stk. 5, at miljøministeren skal sikre, at ændringerne eller forandringerne, jf. § 11,
stk. 4, ikke vedvarende udelukker eller hindrer, at god miljøtilstand opnås.
Direktivets artikel 14, stk. 2, relaterer sig til undtagelsen i direktivets artikel 14, stk. 1, litra d, som
omhandler de tilfælde, hvor det fastsatte miljømål eller god miljøtilstand ikke kan opnås som følge
af, at der er truffet beslutning om foranstaltninger af hensyn til overordnede samfundsinteresser, der
tillægges større samfundsinteresse end de negative miljøpåvirkninger. Det kunne f.eks. være
opførelse af en bro eller et større anlægsarbejde. Denne bestemmelse er gennemført i
havstrategilovens § 11, stk. 1, nr. 4.
Det følger af havstrategidirektivets artikel 5, stk. 3, at der påhviler miljøministeren en særlig
handlepligt til at revidere dele af havstrategien i de tilfælde, hvor det konstateres, at havets tilstand
er så kritisk, at der kræves øjeblikkelig handling. Denne pligt bliver med lovforslaget indarbejdet i
havstrategilovens § 14, som foreskriver, hvornår havstrategien kan eller skal revideres.
Det foreslås, at i en situation hvor havets tilstand er så kritisk, at der er behov for øjeblikkelig
handling, så har miljøministeren har pligt til i samarbejde med de medlemsstater, der grænser op til
det samme havområde, at udarbejde en fælles plan. Denne skal være en del af havstrategien, og skal
sikre en tidligere iværksættelse af indsatsprogrammerne eller strengere beskyttelsesforanstaltninger.
Lovforslaget berører ikke havstrategilovens § 4, stk. 3, som generelt omhandler miljøministerens
pligt til at koordinere havstrategien med de lande, som Danmark deler havregioner med.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forpligtelsen efter havstrategidirektivets artikel 5, stk. 3, til om nødvendigt at iværksætte
øjeblikkelig handling før 1. januar 2016, hvor indsatsprogrammer efter havstrategidirektivet ellers
skal træde i kraft har hele tiden påhvilet den danske stat i medfør af direktivet. Oprindelig har man
ikke fra danske side ment, at det var nødvendigt at denne forpligtelse også skulle fremgå af
havstrategiloven. Det foreliggende forslag medfører således ikke nogen ændring af gældende ret,
idet forpligtelsen blot gentages i den danske lovgivning. Ændringen har således hverken
økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige. De øvrige foreslåede ændringer af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413657_0004.png
4
loven har karakter af præciseringer og har således heller ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
Det er Miljøministeriets vurdering, at der i havene omkring Danmark ikke er og at der næppe vil
komme situationer, hvor direktivets forpligtelse til øjeblikkelig handling ved en kritisk tilstand i
havet, i praksis vil udløse en yderligere handleforpligtelse.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Havstrategiloven gennemfører dele af havstrategidirektivet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger. Forslaget til ændring af havstrategiloven skyldes, at Danmark
den 11. juli 2014 modtog en åbningsskrivelse fra Kommissionen om implementeringen af
havstrategidirektivet i dansk ret. Lovændringerne adresserer de kritikpunkter, som Kommissionen
fremførte i åbningsskrivelsen og supplerer således den hidtidige gennemførelse af direktivet.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Negative konsekvenser/
Mindreudgifter
Merudgifter
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Administrative
Ingen
Ingen
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
Ingen
Ingen
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
Ingen
Ingen
erhvervslivet
Miljømæssige
Ingen
Ingen
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
Ingen
Ingen
borgerne
Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413657_0005.png
5
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse
af en ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger
(havstrategidirektivet).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Nr. 1-3
Det foreslås i § 11, stk. 3, at det i bestemmelsen i overensstemmelse med havstrategidirektivets
artikel 14, stk. 1, præciseres at anvendelsen af undtagelserne i § 11, stk. 1 og 2, skal beskrives og
begrundes i indsatsprogrammet. Undtagelserne i § 11, stk. 1og 2, giver miljøministeren mulighed
for at havstrategidirektivet i særlige tilfælde kan fravige de målsætninger, der følger af
havstrategidirektivet.
Det foreslås, at det med havstrategilovens § 11, stk. 4, præciseres, at de relevante ad-hoc
foranstaltninger, som skal iværksættes, når undtagelserne i § 11, stk. 1, nr. 1- 4 finder anvendelse,
skal integreres i det omfang det er praktisk muligt i indsatsprogrammet, hvilket fremgår af
havstrategidirektivets artikel 14, stk. 3.
Der foreslås i § 11, stk. 5, at det i overensstemmelse med direktivets artikel 14, stk. 2, udtrykkeligt
kommer til at fremgå havstrategiloven, at miljøministeren skal sikre, at ændringerne eller
forandringerne, jf. § 11, stk. 4, ikke vedvarende udelukker eller hindrer, at god miljøtilstand opnås.
Nr. 4.
Det foreslås, at det i § 14, stk. 3, fastsættes, at miljøministeren, i en situation hvor havets tilstand er
så kritisk, at der er behov for øjeblikkelig handling, har pligt til i samarbejde med de medlemsstater,
der grænser op til det samme havområde, at udarbejde en fælles plan. Denne skal være en del af
havstrategien, og skal sikre en tidligere iværksættelse af indsatsprogrammerne eller strengere
beskyttelsesforanstaltninger. Den reviderede tidsplan, der følger heraf skal herefter følges.
Bestemmelsen gennemfører havstrategidirektivets artikel 5, stk. 3.
Lovforslaget berører ikke havstrategilovens § 4, stk. 3, som generelt omhandler miljøministerens
pligt til at koordinere havstrategien med de lande, som Danmark deler havregioner med.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft …..
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende ret
Lovforslaget
§1
I lov nr. 522 af 26.maj 2010 om havstrategi,
foretages følgende ændringer:
§ 11. Miljøministeren kan i
indsatsprogrammerne fastlægge områder, hvor
miljømålene eller god miljøtilstand ikke kan
opnås i alle henseender ved foranstaltninger
fastlagt i indsatsprogrammerne, når dette er
begrundet i
1) handlinger eller undladelser, som danske
myndigheder ikke er ansvarlige for,
2) naturlige årsager,
3) force majeure eller
4) ændringer af havområdets fysiske
karakteristika på grund af foranstaltninger
truffet af hensyn til overordnede
samfundsinteresser, der tillægges større vægt
end disse miljøpåvirkninger, herunder
eventuelle grænseoverskridende påvirkninger.
Stk. 2.
Hvor naturlige forhold umuliggør en
forbedring af dele af havområders tilstand inden
udgangen af 2020, skal indsatsprogrammerne
indeholde en beskrivelse heraf.
Stk. 3.
Hvis stk. 1 og 2 finder anvendelse, skal
indsatsprogrammet forelægges Europa-
Kommissionen, før det vedtages
Stk. 4.
Hvis stk. 1 og 2 finder anvendelse, skal
miljøministeren fortsat træffe passende ad hoc-
foranstaltninger med henblik på at opfylde
miljømålene i størst muligt omfang, forebygge
yderligere forringelser i de berørte havområders
tilstand og begrænse de skadelige påvirkninger
inden for Østersøen og Nordsøen eller i andre
EU-medlemslandes havområder.
1.
§ 11, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Hvis stk. 1 og 2 finder anvendelse skal
det begrundes i indsatsprogrammet.«
2.
I
§ 11, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Ad hoc-
foranstaltninger skal, i det omfang det er
praktisk muligt, integreres i indsatsprogrammet
«
3.
I
§ 11
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Hvis stk. 1, nr. 4, finder anvendelse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
skal miljøministeren sikre, at ændringerne eller
forandringerne ikke vedvarende udelukker eller
hindrer, at der opnås en god miljøtilstand i hele
det pågældende havområde eller i andre
medlemsstaters havområder.«
§ 14.
Miljøministeren reviderer basisanalyserne,
beskrivelserne af god miljøtilstand, fastsættelsen
af miljømål og dertil knyttede indikatorer,
overvågningsprogrammerne og
indsatsprogrammerne hvert sjette år.
Stk. 2.
Der kan til enhver tid foretages
ændringer af de enkelte dele af havstrategierne.
Reglerne i §§ 12 og 13 finder tilsvarende
anvendelse på sådanne ændringer.
4.
I
§ 14
indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk.
3.
Uanset stk. 1, har miljøministeren pligt
til, i samarbejde med de medlemsstater, der
grænser op til det samme havområde, der er
omfattet af havstrategidirektivet, og hvor havets
tilstand er så kritisk, at der er behov for
øjeblikkelig handling, at udarbejde en fælles
plan som en del af havstrategien i henhold til §
4, stk. 1. Planen skal sikre en tidligere
iværksættelse af indsatsprogrammerne samt
eventuelle strengere
beskyttelsesforanstaltninger, forudsat at dette
ikke udgør en hindring for at opnå eller
opretholde en god miljøtilstand i et andet
havområde.
Stk. 4.
Hvis stk. 3 finder anvendelse, skal
miljøministeren underrette Kommissionen om
den reviderede tidsplan og fortsætte i
overensstemmelse med denne.«
§2
1.
Loven træder i kraft den x.xxxx 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8