Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 298
Offentligt
1533487_0001.png
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. J stillet af Folketingets Miljøudvalg
Spørgsmål
Under bevarelse af MIU (2013-14) alm. del -
samrådsspm. C den 28. november
2013, angav ministeren at det inden
landvindmøller opstilles blandt andet
skal dokumenteres, at støjgrænserne vil blive
overholdt i hver en bolig. Ministeren
bedes redegøre for hvori dokumentationen
består og hvornår den skal
foreligge.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Christian Schmidt (V).
Svar
Generel indledning:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg er
meget opmærksom på, at der er borgere, som er
usikre og bekymrede over udsigten til at blive
nabo til vindmøller, og at der er borgere, der
føler sig generet af støjen fra vindmøller.
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 298: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om dokumentation af lavfrekvent støj, jf. MIU alm. del - samrådsspm. J, fra miljøministeren
Det anerkender jeg, og den bekymring tager jeg
alvorligt.
De tre af de 4 spørgsmål om vindmøllestøj, som
jeg skal svare på i dag, er besvaret tidligere –
endda fyldestgørende og flere gange. Både i
tidligere samråd og i skriftlige svar til
Folketinget.
Med det er som formanden siger, aftalt med
udvalget, at spørgsmålene i dag besvares hvert
for sig. Det vil jeg så gøre.
Spørgsmål J er tidligere besvaret i denne
regeringsperiode:
i besvarelsen af alm. del-spørgsmål nr. 650
den 25. juni 2012
i besvarelsen af skriftligt § 20-spørgsmål nr.
1454 den 22. marts 2013.
på samråd den 28. juni 2013
Helt kort er svaret på spørgsmålet, at
vindmøllebekendtgørelsen er helt klar om, hvad
der skal foreligge af dokumentation for, at
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 298: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om dokumentation af lavfrekvent støj, jf. MIU alm. del - samrådsspm. J, fra miljøministeren
støjreglerne overholdes i forbindelse med
anmeldelse om opstilling af vindmøller – og
hvornår den skal foreligge.
I forhold til spørgsmålets ordlyd vil jeg gerne
præcisere, at når der tales om støjgrænser, der
skal være overholdt inde i en bolig, er det den
lavfrekvente grænseværdi, der er relevant.
Når vi taler om almindelig støj, gælder
grænseværdierne udendørs.
Hvis man vil opstille en vindmølle eller ændre
en eksisterende mølle på en måde, der kan give
mere støj, skal det først anmeldes til
kommunen.
Her fastlægger vindmøllebekendtgørelsen,
hvilken dokumentation der skal indsendes med
anmeldelsen.
Ud over kortmateriale med angivelse af
placeringer for både nye og eksisterende
vindmøller i området skal dokumentationen
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 298: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om dokumentation af lavfrekvent støj, jf. MIU alm. del - samrådsspm. J, fra miljøministeren
omfatte en rapport over målinger af
støjudsendelsen fra den anmeldte
vindmølletype.
Målingerne skal være repræsentative for den
driftsindstilling, som forudsættes for
vindmøllen, hvis der er tale om en vindmølle,
der kan operere i forskellige driftstilstande.
Bekendtgørelsen fastlægger detaljerede
anvisninger på, hvorledes målingerne skal
foretages, og målingerne skal udføres som en
såkaldt ”Miljømåling – Ekstern støj” i
overensstemmelse med bekendtgørelsen om
kvalitetskrav til miljømålinger. Det betyder bl.a.,
at målingerne skal foretages af et firma, der er
akkrediteret til at gennemføre målingerne, eller
en person, der er certificeret til det.
På baggrund af målerapporten skal der
gennemføres en beregning af støjen ved de mest
støjbelastede naboer. Beregningen skal foretages
for den samlede støj fra både eksisterende
4
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 298: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om dokumentation af lavfrekvent støj, jf. MIU alm. del - samrådsspm. J, fra miljøministeren
vindmøller i området og den eller de anmeldte
nye vindmøller.
Metoden for beregning af støjen hos en nabo er
fastlagt i vindmøllebekendtgørelsen, herunder
forudsætninger om vindhastigheder, og at der
fra hver enkelt vindmølle i området forudsættes
medvind i retningerne fra møllerne mod
naboboligen.
Anmeldelsen skal således dokumentere, at den
beregnede lavfrekvente støj indendørs ikke
overstiger 20 dB i nogen naboboliger.
Hvis der ikke foreligger tilstrækkelig
dokumentation, skal kommunen gøre indsigelse
mod anmeldelsen.
Kommunerne har også redskaber til at sikre, at
grænseværdierne i boliger ikke efterfølgende
overskrides, fordi de kan foretage
kontrolmålinger og føre tilsyn i henhold til
bekendtgørelsens bestemmelser, bl.a. i
forbindelse med klager.
5
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 298: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om dokumentation af lavfrekvent støj, jf. MIU alm. del - samrådsspm. J, fra miljøministeren
Derfor kan naboer til vindmøller, som måtte føle
sig generet af støjen, henvende sig til
kommunen, som skal føre tilsyn med, at
reglerne i vindmøllebekendtgørelsen overholdes.
6