Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 296
Offentligt
1533470_0001.png
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. M stillet af Folketingets Miljøudvalg
Spørgsmål
Vil ministeren som opfølgning på samråd den
18. september 2014 redegøre for miljøstyrelsens
rolle i udarbejdelse af den gældende
vindmøllebekendtgørelse, herunder beskrive
sammenarbejdet med Ålborg Universitet og
DASAM?
Samt redegøre for hvordan de møder, der er
afholdt med vindindustrien, har influeret på det
færdige resultat.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Christian Schmidt (V).
Svar
Nu vil jeg så vælge at svare på spørgsmålet, altså
det spørgsmål som er formuleret. Så kan vi
måske vende tilbage til det med referaterne, hvis
det er det, der er omdrejningspunktet.
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 296: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om udarbejdelsen af Vindmøllebekendtgørelsen, jf. MIU alm. del -samrådsspm. M, fra miljøministeren
Men spørgsmålet som er stillet, den formulering
som formanden har læst op, det er det jeg svare
på nu. Det spørgsmål er i hvert fald tidligere
besvaret i denne regeringsperiode:
Samråd AP fra 27. juni 2012
Samråd S fra 12. marts 2014
Samråd AL fra 18. september 2014
Alm del 794 fra 24. juni 2011
Alm del 145 fra 15. juli 2011
Alm. del 5 fra 3. november 2011
Alm. del 645 fra 25. juni 2012
Alm. del 647 fra 25. juni 2012
Alm. del 653 fra 25. juni 2012
Alm. del 191 fra 11. februar 2013
Alm. del 477, 478 og 479 fra 7. juli 2014
Alm. del 591 fra 16. oktober 2014
Alm. del 593 fra 31. oktober 2014
Så jeg vil henvise til de tidligere besvarelser.
Der spørges til Miljøstyrelsens rolle i forbindelse
med udarbejdelsen af
vindmøllebekendtgørelsen.
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 296: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om udarbejdelsen af Vindmøllebekendtgørelsen, jf. MIU alm. del -samrådsspm. M, fra miljøministeren
I forhold til det politiske opdrag fra
forligskredsen bag aftalen om etableringen af
det nationale testcenter i Østerild om at indføre
en grænseværdi for lavfrekvent støj for
vindmøller, var det Miljøstyrelsens helt
sædvanlige rolle at udarbejde det faglige
grundlag for en politisk beslutning om en
ændring af reglerne.
Forløbet har jeg tidligere redegjort for i detaljer.
Men lad mig for god ordens skyld opsummere,
at Miljøstyrelsen sendte et teknisk notat i
forhøring, hvorefter et udkast til bekendtgørelse
var i offentlig høring, og arbejdet var genstand
for stor offentlig opmærksomhed og diskussion.
For så vidt angår beskyttelsesniveauet, blev der
ikke ændret i det materiale, der blev sendt i
teknisk forhøring og i offentlig høring, og som
dannede baggrund for det endelige
beslutningsgrundlag. Jeg mener derfor, at der er
truffet beslutninger om den
vindmøllebekendtgørelse, vi har i dag, på et
oplyst grundlag, og at Miljøstyrelsen i øvrigt
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 296: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om udarbejdelsen af Vindmøllebekendtgørelsen, jf. MIU alm. del -samrådsspm. M, fra miljøministeren
havde den rolle, som styrelser generelt har i den
slags arbejde.
Jeg har tidligere tilkendegivet, at hvis vi får ny
viden om, hvordan vindmøller støjer, skal vi
naturligvis overveje, om det giver anledning til,
at vi skal ændre de nuværende regler.
Jeg bliver også bedt om at redegøre for,
samarbejdet med Aalborg Universitet og
DASAM, samt hvordan de møder, der er afholdt
med vindmølleindustrien, har influeret på det
færdige resultat.
Overordnet vil jeg sige, at det er normal praksis,
at Miljøstyrelsen i arbejdet med at forberede det
faglige grundlag for en regelændring inddrager
de væsentligste interessenter for at sikre et godt
oplyst beslutningsgrundlag. Derfor har styrelsen
været i dialog med blandt andet
forskningsinstitutioner og vindmølleindustrien.
Specifikt i forhold til dialogen med industrien er
det almindelig praksis i forbindelse med
4
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 296: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om udarbejdelsen af Vindmøllebekendtgørelsen, jf. MIU alm. del -samrådsspm. M, fra miljøministeren
udarbejdelsen af det faglige grundlag for et
forslag til grænseværdi, at Miljøstyrelsen er i
dialog med branchen om den faktiske kontekst,
som de nye regler skal virke i.
Industrien har jo en teknisk indsigt i møllerne,
som styrelsen ikke selv har.
Jeg har tidligere redegjort for de møder, som
Miljøstyrelsen har afholdt med
vindmølleindustrien i min besvarelse af bl.a.
alm. del spørgsmål nr. 591.
I forhold til samarbejdet med DASAM og
Aalborg Universitet blev det grundigt behandlet
på samråd den 12. marts 2014. Jeg vil ikke i
detaljer gennemgå, hvad jeg dengang oplyste
udvalget om, men henvise til besvarelsen på
samrådet.
Jeg kan dog opsummere, at jeg blandt andet på
samrådet oplyste, at der samlet set ikke er
foretaget ændringer i
vindmøllebekendtgørelsen på baggrund af de
input, der er kommet fra Aalborg Universitet og
5
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 296: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 22. maj 2015 om udarbejdelsen af Vindmøllebekendtgørelsen, jf. MIU alm. del -samrådsspm. M, fra miljøministeren
DASAM. Der blev i begge tilfælde redegjort for
den faglige vurdering af de modtagne
høringssvar, og forligskredsen blev orienteret.
6