Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 285
Offentligt
1528421_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-13014
Ref. nihla
Den 30. april 2015
RAMMENOTAT TIL MILJØSPECIALUDVALGET
Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakt om godkendelse til anvendelse af
stoffet diarsentrioxid i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning
(EF) 1907/2006 (REACH)
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse for
anvendelse af stoffet
diarsentrioxid
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) 1907/2006 (komitésag). Forslaget har til formål at give den
franske virksomhed Yara France tilladelse til fortsat anvendelse af stoffet
diarsentrioxid til fremstilling af ammoniak i en periode på 22 måneder fra den
21. maj 2015. Forslaget er sat til afstemning via skriftlig procedure i REACH-
komitéen med svarfrist senest den 11. maj 2015. Forslaget vurderes ikke at have
lovgivningsmæssige konsekvenser eller påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark,
idet der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse rettet mod en bestemt
virksomhed uden for Danmark. Regeringen ønsker at begrænse anvendelse af
særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker
brug, eller hvor der findes alternativer. I den konkrete sag er dette ikke tilfældet,
idet der er tale om en specifik anvendelse af stoffet diarsentrioxid, hvor
ansøgeren har demonstreret sikker brug og endvidere pålægges yderligere
overvågningsforpligtelser. Ansøger har endvidere fremlagt en plan for
substitution med henblik på overgang til et alternativt stof inden for de 22
måneder, hvor undtagelsen er gældende. Regeringen kan derfor støtte, at
godkendelsen gives og agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 4. maj 2015 fremsendt udkast til gennemførelsesretsakt
om godkendelse af en virksomheds fortsatte anvendelse af stoffet diarsentrioxid i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1907/2006 (REACH)
med henblik på afstemning i REACH-komitéen. Grundet sagens hastende karakter
har Kommissionen anmodet om, at afstemning sker ved skriftlig procedure i
henhold til artikel 8 REACH-komitéens procedureregler vedrørende
gennemførelsesretsakter. Virksomheden har fremsendt sin ansøgning om
godkendelse efter udløbet af ansøgningsfristen. For at undgå, at virksomheden
bliver tvunget til at indstille sin produktion, skal godkendelsen gives inden den 21.
maj 2015, som er sidste frist for at anvende stoffet uden godkendelse. Udkastet har
været drøftet på et møde i REACH-komitéen den 22.-23. april 2015.
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 285: Kopi af notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakt om godkendelse til anvendelse af stoffet diarsentrioxid i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) 1907/2006 (REACH) - Komitésag, fra miljøministeren
1528421_0002.png
Medlemsstaterne har i denne sag endvidere haft mulighed for at fremsætte
skriftlige kommentarer til udkast til gennemførelsesretsakt med frist den 29. april
2015. Fristen for den skriftlige afstemning er sat til den 11. maj 2015.
Udkast til forslag har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Afstemning skal derfor ske i henhold til forskriftproceduren, jf. artikel 133, stk. 3, i
REACH-forordningen. Forskriftproceduren er i dag afløst af
undersøgelsesproceduren, jf. artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle principper for, hvordan
medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager Kommissionen forslaget.
Hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget, hvis et simpelt flertal i komiteen modsætter
sig vedtagelse. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en
appelkomité indenfor 1 måned eller forelægge et revideret forslag for komitéen
indenfor 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod
komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I
appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal
for samt hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
Udkast til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter
Kommissionen meddeler en godkendelse til den franske virksomhed Yara France
til fortsat at anvende stoffet diarsentrioxid til en specifik anvendelse som
hjælpestof i et industrielt system ved fremstilling af ammoniak. Godkendelsen
foreslås givet for en periode på 22 måneder fra den 21. maj 2015.
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en
godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens
bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver godkendelse) opregner de stoffer,
for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan markedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato”. I ansøgningen om godkendelse af forsat brug,
skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og komme med en
vurdering af, om der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Stoffet diarsentrioxid blev i 2011 optaget på REACH-forordningens bilag XIV ved
Kommissionens forordning (EU) nr. 125/2012. Stoffet blev optaget på grundlag af
dets klassificering som kræftfremkaldende i kategori 1A. ”Solnedgangsdatoen” blev
i denne forbindelse fastsat til 21. maj 2015 og fristen for at ansøge om godkendelse
til fortsat anvendelse, blev sat til 21. november 2013.
Den 22. juli 2014 fremsendte den franske virksomhed Yara France en ansøgning
om godkendelse til fortsat industriel anvendelse stoffet diarsentrioxid som
hjælpemiddel ved fremstilling af ammoniak.
Ansøgningen har i henhold til procedurerne været behandlet i komitéerne for
risikovurdering (RAC) og socioøkonomisk vurdering (SEAC) under ECHA:
RAC bekræftede i sin udtalelse, at de eksponeringsscenarier, som
virksomheden havde angivet i forbindelse med ansøgningen, forekom at
kunne begrænse risikoen, forudsat at de beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og operationelle forhold blev overholdt, og
at de overvågningsforpligtelser, som RAC foreslog, blev efterkommet.
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 285: Kopi af notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakt om godkendelse til anvendelse af stoffet diarsentrioxid i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) 1907/2006 (REACH) - Komitésag, fra miljøministeren
1528421_0003.png
SEAC konkluderede i sin udtalelse, at der ikke forekommer at være egnede
alternativer, som var teknisk eller økonomisk gennemførlige for ansøgeren.
SEAC havde ingen indvendinger til ansøgerens beregninger, som
konkluderede, at de socioøkonomiske fordele opvejer de miljø- og
sundhedsmæssige risici.
På grundlag af oplysninger om alternativer, som ansøgeren har udarbejdet, og de
modtagne høringssvar, anbefales godkendelsen givet for en periode på 22
måneder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet
6. Gældende dansk ret
Der er ikke danske regler for stoffet diarsentrioxid.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi der er
tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet mod en bestemt fransk
virksomhed.
Forslagets statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsadministrative
konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser. Der er tale om en konkret
forvaltningsafgørelse, der er rettet mod en bestemt fransk virksomhed.
Beskyttelsesniveau:
En vedtagelse af forslaget vurderes at have neutral påvirkning af
beskyttelsesniveauet i Danmark. Der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse,
der er rettet mod en bestemt fransk virksomhed.
8. Høring
Forslaget, og et rammenotat om sagen, har været sendt i høring i
Miljøspecialudvalget 5.-7. maj 2015. Der er ikke indkommet bemærkninger fra
organisationerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være en generel positiv holdning til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for udkast til gennemførelsesretsakt.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelsen af de særligt problematiske
stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes alternativer. I det konkrete tilfælde drejer det sig om en specifik anvendelse
af stoffet diarsentrioxid i et industrielt system til fremstilling af ammoniak, hvor
virksomheden har kunnet demonstrere sikker brug. Regeringen finder det
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 285: Kopi af notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakt om godkendelse til anvendelse af stoffet diarsentrioxid i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) 1907/2006 (REACH) - Komitésag, fra miljøministeren
1528421_0004.png
passende, at virksomheden pålægges yderligere overvågningsforpligtelser ud over
de risikohåndteringsforanstaltninger, den selv har foreslået. Virksomheden har
endvidere fremlagt en plan for substitution med henblik på overgang til et
alternativt stof inden for 22 måneder. Regeringen finder derfor, at godkendelsens
tidsbegrænsning på 22 måneder er passende. Regeringen støtter derfor forslaget.
11. Indstillinger
Det indstilles, at Danmark støtter forslaget.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Miljøudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4