Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 278
Offentligt
”Gudenåen er Danmarks stolthed” – eller 10 kolde fra kassen
Side 1
”Gudenåen er Danmarks stolthed” – eller 10 kolde fra kassen!
Lars Vedsø, formand
Foreningen til nedlæggelse af Tange sø
”Gudenåen er Danmarks stolthed!” Bag dette citat gemmer sig uden diskussion en af de største skandaler,
vi endnu har set på det natur- og miljøpolitiske område i Danmark. Selvom denne sag, målt i ha, kun er
halvt så stor som det store naturgenopretningsprojekt, man indviede ved Skjern å i 2003 (2200 ha), vil
konsekvenserne af en reetablering af Gudenåen til gengæld rumme fordele der ret beset langt overgår de
fordele, man nu har realiseret ved Skjern å. Sagen om Tange sø er et sagskompleks, der strækker sig helt fra
miljøministerniveau til græsrødderne i den jyske muld. En ”sag”, der rummer så megen dårskab, at det vel
kun er rimeligt, at den lægges åbent frem til offentlig beskuelse, men lad os begynde med
problemidentifikationen.
I begyndelsen af det 20. århundrede fik Tangeværket koncession på at udnytte vandkraften i Gudenåen i 80
år, og man opstemmede herefter Gudenåen, etablerede Tangeværket og Tange sø blev dannet. Den
berømte Gudenålaks blev herved udryddet og scenen var sat til det der vel ret beset kun kan ses som et
natur- og miljømæssigt mareridt i den Midtjyske natur, hvor algeopblomstring, fiskedød, myggeplage osv.
hørte til dagens orden. Siden 1920’erne har samfundets værdier ændret sig, de virkebetingelser samfundet
opererer ud fra er totalt forandrede, og grundbetingelserne for Tangeværkets drift som økonomisk
rentabel energiproducent er væk. Problemidentifikationen er derfor også simpel; skal vi lægge Gudenåen
tilbage til dens oprindelige forløb og dermed nedlægge Tange sø, eller skal vi bevare Tange sø? Med de
værdipolitiske udmeldinger der har været ytret gennem de seneste mange år, burde problemløsningen
være lige så simpel; reetabler Gudenåens urgamle forløb! Det, der kan undre er så, hvordan denne
tilsyneladende åbenlyse konklusion, er blevet håndteret i den politiske proces – fra ministerniveau og ned!
Så lad os gå lidt videre og se på de ”julelege”, der har været bragt i spil i sagen om Tange sø.
Den første ”leg” man fandt på i Folketinget, da Tangeværkets koncession på vandindvinding fra
Gudenåen/Tange sø udløb i 2001, var den velkendte
”syltetøjskrukke”.
Selvom koncessionen var udløbet,
kunne ingen finde ud af, hvad man skulle gøre, og man brugte derfor ”syltetøjskrukken” ved at give
Gudenåcentralen amba, der ejer Tangeværket, en midlertidig forlængelse af koncessionen år efter år.
Selvom man jo i 80 år havde vidst, at der skulle findes en løsning på problemet, var det ikke just ”rettidig
omhu” der prægede den politiske scene. Denne ”leg” fortsatte man så med i 13 år, indtil det til sidst blev
for meget. Det var blevet lidt for pinligt år ud og år ind, at skulle give disse midlertidige tilladelser, så man
bestemte, at den såkaldte ”Tangelov” skulle ophæves, og Tangeværket nu skulle reguleres efter de
bestemmelser der gælder for almindelige energivirksomheder. Herved begyndte man så på den anden -
også velkendte ”leg” - der hedder: ”send
aben videre”.
Det var nu ikke Folketinget, men i stedet Viborg
Kommune, der var udset til at skulle håndtere driftstilladelser til Gudenåcentralen amba – ”keine hexerei,
nur behändigkeit”. Det vender vi tilbage til.
På Christiansborg har man gennem årene, fra embedsmandsværkets side, naturligvis været klar over at
netop Tange sø sagen, har været en ”varm kartoffel” for den til enhver tid siddende minister. Derfor har