Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 270
Offentligt
1525188_0001.png
NOTAT
Jord & Affald
J.nr. MST-774-00081
Ref. LLN, alle
Den 21. april 2015
Høringsnotat om udkast til Strategi for affaldsforebyggelse
Høringen
Udkast til Strategi for affaldsforebyggelse 2015-2027 blev sendt i høring til 156
interessenter samt kommunerne og regionerne den 4. februar 2015 med svarfrist
den 7. april 2015.
Den 17. marts 2015 holdt Miljøstyrelsen høringsmøde om udkastet til Strategi for
affaldsforebyggelse.
I forbindelse med høringen er der indkommet svar fra 41 parter, hvoraf de 4 ingen
bemærkninger havde (Advokatsamfundet, Aalborg Universitet, Datatilsynet og
Rigsrevisionen). Miljøstyrelsen takker for de mange høringssvar med
kommentarer og konkrete forslag.
Sammenfatning
Overordnet viser høringssvarene en stor opbakning til udkast til Strategi for
affaldsforebyggelse (heriblandt TMF KK, Region Midtjylland, Dansk Byggeri,
AffaldPlus, ARI, AVV, DE, KL, DAF, DAKOFA, L&F, FEHA, IDA m.fl.). Der
kvitteres for det store fokus, som regeringen med strategien kaster på
affaldsforebyggelse. Og der støttes generelt op om et øget fokus på
affaldsforebyggelse, ressourceeffektivitet og cirkulær økonomi. Flere
høringsparter bakker op om strategiens målsætninger, kommende
partnerskaber og virksomhedsinvolvering.
Høringssvarene giver anledning til fire ændringer i Strategi for
affaldsforebyggelse:
En tydeliggørelse på side 13 vedr. ideen fra interessentinddragelsen om at
skabe netværk, der kan koble primærproducenter af frugt og grønt med
relevante forretningspartnere for at reducere madspild.
En tilføjelse på side 26 vedr. eksempler på initiativer, hvor borgerne kan
deltage aktivt i indsatsen mod madspild.
En tilføjelse side på 36 om, at miljømærkede tekstiler indeholder en vis andel
af genanvendte fibre inden for de materialetyper, hvor det er teknisk muligt.
Et nyt eksempel side på 39: Frelsens Hær modtager hvert år mellem 7.000 –
8.000 tons tøj til genbrug.
Miljøstyrelsen vil desuden på baggrund af nye offentliggjorte affaldsdata ændre
affaldsmængden for husholdninger fra 670 kg til 747 kg pr. indbygger om året
på side 21 samt i den tilhørende fodnote.
En række høringssvar foreslår forskellige økonomiske virkemidler for at styrke
incitamentet til at forebygge affald (ARI, DN, DAKOFA, DØR, TMF KK og IDA).
MST er enig i, at økonomiske virkemidler kan skabe incitament til at forebygge
affald. Der er i Danmark allerede i dag en række økonomiske virkemidler i brug,
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0002.png
fx afgift på bæreposer, afgift på forbrænding og deponering af affald, og
pantordninger for flasker og dåser til drikkevarer. Generelt er der en række
udfordringer ved at indføre de foreslåede nye økonomiske virkemidler:
Konkurrenceforvridning, krav om statsstøttegodkendelse i EU-kommissionen,
begrænset effekt og høje omkostninger til bl.a. administration.
På den baggrund er der ikke på nuværende tidspunkt planer om at indføre nye
økonomiske virkemidler, der kan bidrage til affaldsforebyggelse. Med strategien
ønsker regeringen at understøtte virksomhedernes og forbrugernes indsats for at
minimere spild og undgå affald.
I dette notat gennemgås og kommenteres de 37 høringssvar, der indeholdt
kommentarer til udkast til Strategi for affaldsforebyggelse. Det drejer sig om svar
fra følgende parter:
Kommuner/kommunale organisationer/regioner
Favrskov Kommune, Kommunernes Landsforening (KL), Teknik- og
Miljøforvaltningen i Københavns Kommune (TMF KK), Region Midtjylland.
Øvrige
AffaldPlus, Affalds- og Ressourceindustrien (ARI), Affaldsselskabet Vendsyssel
Vest I/S (AVV), Branchen ForbrugerElektronik (BFE), ChoraConnection,
Danmarks Naturfredningsforening (DN), Dansk Affaldsforening (DAF), Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv (DE), Dansk Industri (DI), Dansk Kompetencecenter for
Affald (DAKOFAs Netværk for Kommunale Anliggender, herefter DAKOFA),
Dansk Producentansvar-System (DPA-System), Dansk Transport og Logistik
(DTL), Det Økologiske Råd (DØR), Elretur, Esther Kristensen, European
Recycling Platform Danmark (ERP), Foreningen af Producenter og Importører af
Elektriske Husholdningsapparater (FEHA), FødevareBanken, Henning Larsen
Achitects (HL), HORESTA, Ingeniørforeningen (IDA),
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), IT-Branchen
(ITB), Landbrug & Fødevarer (L&F), Miljømærkning Danmark, NIRAS,
Plastindustrien, Re-bag, Røde Kors, Stop Spild af Mad, Teknologisk Institut (TI)og
Ulandshjælp fra Folk til Folk (UFF).
Høringsnotatets opbygning
Nedenstående gennemgang koncentrerer sig om de vigtigste faglige kritikpunkter,
der rejses med henblik på at vurdere behovet for ændringer i Strategi for
affaldsforebyggelse. Derimod refereres kun i enkelte tilfælde konstaterende eller
bifaldende høringssvar. Der er endvidere en række høringssvar, der vedrører
bemærkninger om affaldshåndtering og genanvendelse. Disse behandles ikke i
nærværende notat med undtagelse af enkelte tilfælde. DØR har bemærket, at man
generelt tilslutter sig DNs høringssvar. Dette er ikke gentaget ved hver omtale af
DNs bemærkninger i det følgende. Samtlige høringssvar er i deres fulde
udstrækning tilgængelige via Miljøstyrelsens hjemmeside. Høringssvarene
gennemgås i dette notat ud fra de emner, som kommentarerne vedrører efter
følgende indholdsoversigt:
1: Generelle bemærkninger
5: Bygge og anlæg
2: Omstilling i danske virksomheder
6: Tøj og tekstiler
3: Grønt forbrug
7: Elektronik
4: Mindre madspild
8: Emballage
9: Bilag 2
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0003.png
Kapitel 1: Generelle bemærkninger til udkast til Strategi for
affaldsforebyggelse
Kommunernes rolle
En række parter fremhæver, at kommunerne kan og bør spille en større rolle i
forhold til affaldsforebyggelse, og der er en række konkrete forslag hertil, herunder
fra KL. DAKOFA, DAF, AVV, KL, AffaldPlus og ChoraConnection mener, at der
mangler en klar markering af kommunale aktiviteter og den aktive rolle,
kommunerne og affaldsselskaberne efter deres opfattelse bør spille med hensyn til
affaldsforebyggelse og genbrug, herunder at denne indsats bør kunne finansieres
af affaldsgebyrer. HORESTA mener, at affaldssortering skal kunne betale sig, og at
der skal findes en sorteringsløsning, som er ens for hele landet. DI og DTL mener,
at kommunernes anvisningsret skal ophæves, således at virksomhederne kan
tilbyde løsninger også på dette område, og DN mener, at kommunernes monopol
på behandling af husholdningsaffald skal fjernes, og forbrændingskapaciteten
reduceres markant.
AffaldPlus, KL og DAF efterlyser en kortlægning af muligheder og barrierer for
kommunernes affaldsforebyggende aktiviteter, og KL og DAF opfordrer MST til at
indgå i dialog herom. AVV, DAF og DE efterlyser en kobling mellem de systemer,
der udvikles til at øge genanvendelsen, og de systemer, der skal fremme
forebyggelse.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Strategi for affaldsforebyggelse lægger ikke
umiddelbart op til en ændring af de reguleringsmæssige rammer for
håndteringen af såvel husholdningernes som virksomhedernes affald, da dette
adresseres i regeringens Ressourcestrategi for affaldshåndtering. Det
genanvendelige affald fra virksomhederne vil således fortsat være underlagt et
nationalt krav om kildesortering og genanvendelse, mens husholdningernes
affald vil blive indsamlet via lokalt fastsatte kommunale affaldsordninger.
Kommunerne kan informere om forebyggelse i forbindelse med information om
de affaldsordninger, som kommunerne stiller til rådighed for husholdningerne,
jf. høringsnotatet til affaldsbekendtgørelse nr. 1473/2009 vedrørende
genanvendeligt erhvervsaffald, samt etablere byttehjørner på
genbrugspladserne. Kommunerne kan også oplyse om variationen i priserne ved
forskellige afhentningsløsninger med det dobbelte formål at yde god oplysning
om ordningerne og implicit tilskynde til affaldsminimering. Affaldsgebyrerne,
som opkræves af kommunerne, kan alene bruges på genanvendelse, forbrænding
og deponering. De kan ikke bruges på forebyggelsesaktiviteter i form af fx
genbrugsbutikker. I det omfang kommunalfuldmagten gør det muligt for
kommunerne at etablere og drive affaldsforebyggelsesaktiviteter, skal disse
således skattefinansieres.
For så vidt angår affald til forbrænding drøftes dette aktuelt i en arbejdsgruppe
mellem KL og regeringen i forlængelse af aftale om kommunernes økonomi for
2015.
Det vil i forbindelse med gennemførelsen af strategien blive vurderet, om der er
behov for en undersøgelse af muligheder og barrierer for de aktiviteter, som der
måtte blive peget på mest hensigtsmæssigt kunne varetages af kommunerne.
MST indgår gerne i en dialog herom med relevante parter.
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0004.png
Vedrørende koblingen til Ressourcestrategi for affaldshåndetering bemærker
MST, at Strategi for affaldsforebyggelse naturligvis bør inddrages i
kommunernes vurdering af, hvilke typer af løsninger de skal etablere i
forbindelse med indsamling af husholdningernes genanvendelige affald, således
at kommunerne på denne måde kan bidrage til at husholdningerne mindsker
mængderne af affald. Der bør derfor i kommunerne være fokus på fleksible
løsninger, der er solide over for mængden af affald til sortering.
Økonomiske incitamenter og virkemidler
I en række høringssvar anføres, at strategien skal inddrage økonomiske
incitamenter. ARI opfordrer til mere fokus på økonomiske incitamenter og
virkemidler, der sikrer, at markedet vil drive omstillingen.
DN, DAKOFA og DØR efterlyser afgifter, som kan fremme et ressourceeffektivt
samfund. Fx ønsker DØR en erstatning for vægtbaseret emballageafgift samt
afgifter på farlige kemikalier som en forløber for, at man senere får et forbud
igennem i EU. Fx foreslår DN en omlægning af afgiftssystemet så det er baseret på
en materialetilgang i produktets livscyklus. DN anbefaler endvidere, at tekstiler,
der er produceret af bomuld, som ikke er miljømærket eller af økologisk bomuld,
pålægges en materialeafgift.
DØR og TMF KK foreslår momsfri reparationer, og TMF KK har yderligere et
forslag om enhedsmoms i stedet for moms baseret på pris.
DN og IDA foreslår pantordninger inden for bl.a. elektronikområdet. DN foreslår
konkret en pantordning på fx mobiltelefoner, håndholdte spillekonsoller og
sparepærer, samt at pantordninger ikke skal ses isoleret, men også som
understøttende i forhold til omstillingen fra ejerskab til leasing.
DØR foreslår desuden en tilskudsmodel i stil med den tidligere bolig-job-ordning
målrettet mod reparation, som fx kunne finansieres via afgift på særligt farlige
kemikalier.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er enig i, at økonomiske virkemidler kan
skabe incitament til at forebygge affald. Der er i Danmark allerede i dag en
række økonomiske virkemidler i brug, fx afgift på bæreposer, afgift på
forbrænding og deponering af affald, og pantordninger for flasker og dåser til
drikkevarer, hvilket også fremgår af strategien.
Generelt er der en række udfordringer ved at indføre nationale afgifter (fx på
farlige kemikalier og ressourcer). For at undgå en konkurrencevridende effekt
skal afgiften gælde i hele EU, hvilket kræver enstemmighed blandt EU's
medlemslande, og det vurderes at være særdeles vanskeligt. Erfaringerne viser,
at det kan være svært at balancere de administrative hensyn, afgrænsning af den
afgiftspligtige mængde og hensynet til EU-retten. Differentiering af en national
afgift, fx på grund af miljømærkning eller afgrænsning af den afgiftspligtige
mængde, vil kræve statsstøttegodkendelse i EU-kommissionen.
Miljøstyrelsens umiddelbare vurdering er, at reduceret moms på reparationer
sandsynligvis kun vil have en begrænset effekt og kun for dyrere produkter med
lang levetid. Det skyldes fx de forholdsvis høje lønninger i Danmark. Den
nedsatte moms må formodes også at vedrøre reparationer, der alligevel var
blevet udført. Det vurderes derfor generelt, at en nedsat moms er et ineffektivt
4
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0005.png
virkemiddel og er en meget dyr måde at opnå de ønskede miljøeffekter.
Endvidere lægger EU reglerne begrænsninger for, hvordan eventuelle nedsatte
momssatser kan indrettes. I det danske momssystem anvendes der overordnet
set ikke nedsat moms, da der er en række væsentlige fordele ved, at alle varer og
ydelser pålægges den samme momssats. Det er blandt andet lettere at
administrere for både myndigheder og erhvervslivet. Det er derfor
hensigtsmæssigt at bevare momsens generelle karakter.
Miljøstyrelsens umiddelbare vurdering er ligeledes, at fradragsordningerne for
reparationer sandsynligvis kun vil have en begrænset effekt – dog en anelse
større effekt end momsreduktion, da det økonomiske incitament er stærkere. Det
gælder fortsat, at effekten hovedsageligt vil være for dyrere produkter med lang
levetid.
Pant har vist sig at være et effektivt middel til at indsamle engangsemballager i
Danmark. Pantordninger indeholder dog også mange udfordringer herunder
væsentlige administrative omkostninger, som skal stå mål med den miljøeffekt,
der opnås. Ordningen skal være robust i forhold til at undgå snyd. Produkterne
har en lang omsætningstid sammenlignet med emballage til drikkevarer. Det
betyder bl.a., at det vil have en lang tidshorisont før en ordning vil føre til større
indsamling ved at give det rette incitament til borgeren. MST bemærker, at det
allerede er muligt for elektronikprodukter at indføre deres eget pantsystem,
såfremt de vurderer det relevant i forhold til fx at understøtte en cirkulær
forretningsmodel.
Samlet er der således ikke på nuværende tidspunkt planer om at indføre nye
økonomiske virkemidler, der kan bidrage til affaldsforebyggelse. Med strategien
ønsker regeringen at understøtte virksomhedernes og forbrugernes indsats for at
minimere spild og undgå affald. Miljøstyrelsen følger løbende de faglige
diskussioner vedr. økonomiske virkemidler, der kan bidrage til
affaldsforebyggelse. I øvrigt skal det bemærkes, at strategiens initiativ nr. 53
vedr. partnerskabet ”giv dit tøj længere levetid” bl.a. kan undersøge
mulighederne for retursystemer og pantordninger.
DN, TMF KK og DØR foreslår længere garantiperiode/reklamationsret med
henblik på at fremme reparation af fx elektronik og dermed forlænge produkters
levetid. DØR foreslår desuden krav til producenterne om at stille reservedele til
rådighed i en vis årrække.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Hvad angår udvidelse af garantiperioden og
krav til producenterne om at stille reservedele til rådighed, er det MSTs
vurdering, at dette arbejde mest hensigtsmæssigt skal ske på EU-niveau,
herunder i forhold til den kommende reviderede cirkulære økonomipakke.
Finansiering
Region Midtjylland mener, at de forskellige støtteordninger skal puljes, og at deres
karakter af midlertidighed bør ophæves, så der er permanente
finansieringsmuligheder.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST har noteret sig Region Midtjyllands ønsker
til finansiering.
5
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0006.png
Målsætninger og indikatorer
I en række høringssvar anføres, at der mangler kvantitative målsætninger, det
gælder TMF KK, KL, DN og NIRAS. ChoraConnection savner overordnede mål for
ressourceeffektivisering og fremhæver, at nogle lande har fastsat kvantitative mål
for affaldsforebyggelse. ARI har forståelse for, at der ikke er fastsat kvantitative
mål, men mener, at det kan være et problem i forhold til evalueringen af
strategiens effekter.
KL mener, at strategiens målsætninger er mere overordnede end forudsat i
direktivets artikel 29. Esther Kristensen har på høringsmødet fået den opfattelse,
at MST ikke mener, at affaldsforebyggelsesstrategien skal indeholde målsætninger.
Hun spørger derfor til, hvorfor strategien ikke skal leve op til direktivets krav, og
hvorfor der ikke er fastsat mål. Hun foreslår at indføre nationale reduktionskrav.
AffaldsPlus efterlyser initiativer til en national monitorering af direkte genbrug.
DE foreslår, at der opstilles forebyggelsesmål, der måler på forebyggelse i
kommunale institutioner.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Strategi for affaldsforebyggelse indeholder
overordnede målsætninger/mål (”objectives”), som er et krav i direktivet (§ 29
stk. 2). Disse fremgår af de enkelte afsnit, hvor alle målsætninger er markeret
som fed tekst. Det er korrekt, at Danmark i lighed med en række andre lande
1
har
valgt ikke at fastsætte kvantitative mål (”targets”). Der er ikke krav i direktivet
om at fastætte sådanne mål (§ 29 stk. 3). Årsagen til, at Danmark ikke på
nuværende tidspunkt har fastsat kvantitative mål, er især, at der internationalt
mangler viden om de miljømæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af de
enkelte virkemidler til affaldsforebyggelse. Dertil kommer, at der fortsat er behov
for bedre data og udvikling af bedre indikatorer til at måle affaldsforebyggelse.
Med hensyn til evaluering indeholder strategien indikatorer for alle strategiens
områder med undtagelse af elektronik, og det vil derfor være muligt at følge
udviklingen i forhold til affaldsforebyggelse på baggrund af indikatorerne og
evaluere strategien.
Miljøstyrelsen er enig i, at det er relevant at kunne følge udviklingen i direkte
genbrug, herunder kan det være en mulighed at se på udvalgte sektorer som
eksempler. Det er dog ikke uden udfordringer at lave en sådan datafangst, da der
skal etableres et nyt indberetningsregime, eftersom der ikke er tale om
monitorering af affaldsstrømme, men af varestrømme. Det vil være oplagt at
drøfte denne problematik i de partnerskaber, som igangsættes under de
forskellige indsatsområders, da der vil være forskellige udfordringer og ønsker
til at kunne monitorere genbrug. Med hensyn til elektronik og elektronikaffald
indgår det i initiativ nr. 61 at komme med forslag til målepunkter for genbrug af
elektronik og forberedelse med henblik på genbrug.
Partnerskaber
Plastindustrien ser gerne, at det i højere grad er specificeret, hvilke
problemstillinger der skal arbejdes med inden for partnerskaberne. DE mener, at
indsatsen bliver uigennemsigtig, da mange af strategiens initiativer skal
gennemføres i regi af partnerskaber, og det medfører desuden, at kun relativt få
1
EEA Report No 9/2014
http://www.eea.europa.eu/publications/waste-prevention-in-europe-2014
6
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0007.png
danske virksomheder med ressourcer i orden kan være med. DAF opfordrer til, at
kommunerne og affaldsselskaberne inddrages i partnerskaberne.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST igangsætter partnerskaberne, men det er i
høj grad parterne, der skal være medbestemmende om, hvilke problemstillinger
der skal adresseres. Derfor er det ikke i strategien på forhånd specificeret, hvilke
problemstillinger partnerskaberne skal beskæftige sig med. MST ser det som en
fordel, at parterne skal være medbestemmende, da de til dagligt arbejder med
problemstillingerne i de enkelte led i værdikæderne. MST skal endvidere
bemærke, at der inviteres repræsentanter for alle relevante parter, herunder
virksomheder, kommuner eller kommunale organisationer til at deltage i
partnerskaber.
Kvaliteten af data på affaldsområdet
DE mener, at datakvaliteten er lav primært i forhold til data offentliggjort i marts
2015 om affaldsproduktion og genanvendelse i kommunerne. DE mener, at det
vanskeliggør vurdering og justering af indsatsen.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er enig i, at god datakvalitet er vigtig for at
kunne vurdere og justere Ressourcestrategi for affaldshåndtering. Derfor er der
også sket en løbende forbedring af kvaliteten af MST´s affaldsdatasystem. Denne
indsats vil blive fortsat i de kommende år.
De data, som MST har offentliggjort på sin hjemmeside i marts 2015, er rådata.
Der står udtrykkeligt på hjemmesiden: ”Data på denne side er rådata. Ved
udarbejdelse af den årlige affaldsstatistik sker der en bearbejdning af data til
brug for affaldsstatistikken”. Endvidere bliver de offentliggjorte rådata løbende
opdateret, når nye indberetninger er foretaget, eller indberetningsfejl er blevet
opdaget. De offentliggjorte data er i øjeblikket som udgangspunkt mere
pålidelige, når de præsenteres på nationalt niveau sammenholdt med en
præsentation på kommunalt niveau. På hjemmesiden gennemgås de typiske
fejlkilder. MST fanger flere og flere af de foretagne indberetningsfejl - ofte efter
en konstruktiv dialog med indberetterne. MST har valgt i 2015 at offentliggøre
mange af rådataene i håb om, at dette kan medvirke til yderligere
kvalitetssikring i samarbejde med aktørerne.
Affaldsfremskrivninger
DE er uenig i konklusionerne i MST´s rapport (FRIDA) fra marts 2015 om
fremtidige affaldsmængder frem til 2020. DE hævder, at rapporten konkluderer, at
der sker ”et fald i husholdningsaffaldet og en stigning af industriaffaldet”.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er uenig i DE´s opfattelse af konklusionerne
i rapporten om fremtidige affaldsmængder. Rapporten viser, at der sker en
afkobling af affaldsproduktionen i forhold til den forventede økonomiske vækst i
perioden 2012 til 2030. Endvidere viser fremskrivningen en moderat vækst i
husholdningernes affaldsgenerering, men et fald i mængden af ”dagrenovation”
(det vil sige blandet affald), når målsætningerne i regerings Ressourcestrategi
for affaldshåndtering bliver opfyldt. Faldet i mængden af dagrenovation skyldes,
at mere affald vil blive udsorteret til genanvendelse af husholdningerne.
Rapporten viser desuden en stigning i den samlede mængde affald fra erhverv.
Stigningen skyldes især en betydelig stigning i mængden af byggeaffald, der har
sammenhæng med den forventede vækst i bygge- og anlægsaktiviteten i de
kommende år.
7
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0008.png
Øvrigt
Miljømærkning Danmark mener, at Nordisk Ministerråds mål og principper for
det nordiske miljømærke kan nævnes i strategien under miljøregler, der
understøtter affaldsforebyggelse.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Nordisk Ministerråds mål og principper for
miljømærker er allerede en del af MBL § 8 og er på denne måde nævnt i det
pågældende afsnit i strategien.
Plastindustrien mener ikke, at begreberne grønne varer, grøn omstilling og
cirkulær økonomi er nærmere defineret og påpeger risikoen for ”green wash” af
produkter.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er meget opmærksom på at undgå ”green
washing”, men mener i øvrigt, at begrebet ´grøn omstilling´ er et almindeligt
anvendt begreb, som fx bliver anvendt i det nuværende regeringsgrundlag. Det
gælder ligeledes ´cirkulær økonomi´, og dette er forklaret i strategien side 12. I
strategien side 17 er anvendt begrebet ´grønne varer´, der er defineret specifikt i
Danmarks Statistiks rapport, som der også henvises til.
NIRAS mener, at sammenhængen til regeringens Ressourcestrategi for
affaldshåndtering og regeringens målsætning om et fossilfrit samfund i 2050 bør
tydeliggøres. ChoraConnection mener, at strategien bør kobles eller koordineres
med beslægtede regeringsinitiativer, fx bioøkonomi arbejdet.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er opmærksom på, at der ved alle nye
regeringsstrategier skal koordineres løbende med andre regeringsinitiativer, og
dette er også sket i forbindelse med denne strategis udarbejdelse. Endvidere er
det MSTs opfattelse, at der er en klar sammenhæng mellem regeringens
Ressourcestrategi for affaldshåndtering og Strategi for affaldsforebyggelse –
Danmark uden affald I og II.
KL mener, at det er uklart, hvorfor strategien ikke skal miljøvurderes.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST har vurderet, at det ikke er nødvendigt at
foretage en miljøvurdering af strategien efter reglerne i miljøvurderingsloven.
Det skyldes, at strategien ikke fastlægger rammer for fremtidige anlæg eller
arealanvendelse.
Kapitel 2: Omstilling i danske virksomheder – effektiv brug af
materialer
Generelle bemærkninger
IDA er bekymret for, hvordan alle de virksomhedsrettede initiativer bliver
koordineret, og synergien udnyttes. IDA foreslår et ”Panel for Cirkulær omstilling”.
Panelet skulle løbende følge udviklingen, fastholde Folketinget på indikatorerne
samt arbejde med den internationale dimension, fx produktstandarder og EU-
direktiver.
HORESTA er positiv overfor rådgivnings- og støtteordninger, men det skal gøres
mere konkret, hvordan servicebranchen får adgang til midlerne, og der skal især
fokuseres på løsninger for SMV’er. DE anerkender, at der er initiativer for mindre
8
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0009.png
virksomheder, men påpeger, at mange mindre virksomheder ikke reagerer, før der
er en klar efterspørgsel.
Plastindustrien ønsker konkretisering af initiativerne vedrørende fremme af grøn
omstilling, som er nævnt i strategien, så de i højere grad fokuserer på at skabe
vækst og øget indtjening.
DN fremhæver, at strategiens initiativer understøtter virksomheder, som i forvejen
er interesserede, men at der mangler indsatser for virksomheder, der ikke frivilligt
vil arbejde med en bæredygtig omstilling.
Region Midtjylland fremhæver behovet for nye forretningsmodeller, der både går
på tværs og langs af værdikæder. Region Midtjylland foreslår, at regionerne kunne
etablere værdiskabende samarbejder om nul affaldsløsninger for udvalgte temaer.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Initiativerne for virksomhedsområdet
koordineres løbende mellem de forskellige relevante ministerier. MST mener, at
man kan nå betydelige resultater ad frivillighedens vej fremfor at tvinge
virksomheder til at arbejde med ressourceeffektivitet. I flere af initiativerne er
der også fokus på at nå ud til virksomheder, som ikke hidtil har været involveret i
initiativer, fx i forbindelse med Rethink Resources og Grønt Iværksætterhus. En
lang række af de nævnte initiativer har fokus på at skabe vækst og indtjening og
indgår som initiativer i regeringens vækstpakker.
Mange af initiativerne har fokus på SMVer, og MST vil gerne samarbejde med
HORESTA og DE om, hvordan indsatsen bedre kan formidles til
servicevirksomhederne og mindre virksomheder.
MST er enig med Region Midtjylland i behovet for nye forretningsmodeller og
nye samarbejder på langs og tværs af værdikæder. Dette er også en del af
udgangspunktet for de partnerskaber, der igangsættes med strategien.
Task force om ressourceeffektivitet
DI har store forhåbninger til task forcen for øget ressourceeffektivitet og bidrager
gerne med eksempler og cases fra medlemskredsen. Region Midtjylland anbefaler,
at task forcen arbejder med barrierer, der opstår, når de virksomheder, der går ind
som mellemled, skal have adgang til brugte produkter. DE anbefaler, at task forcen
også involverer Fødevare- og Skatteministeriet, da fødevare- og skatteregler også
kan være en barriere for ressourceeffektivitet. ChoraConnection savner konkrete
forslag til, hvordan opgaven skal gribes an af task forcen.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Erhvervs- og vækstministeriet og
Miljøministeriet, som er ansvarlige for task forcen, vil meget gerne samarbejde
med DI og andre om cases. Task forcen ser gerne nærmere på de
problemstillinger, som Region Midtjylland og DE rejser. Task forcen arbejder pt.
med at afdække barrierer via en større kvalitativ analyse af reguleringsmæssige
barrierer for danske virksomheders ressourceeffektivitet og forsøger også at
afdække potentialer for miljø og økonomi for disse barrierer. Task forcen vil tage
kontakt med de ovennævnte interessenter for at få uddybet cases og få input til
reguleringsmæssige barrierer, der hæmmer virksomhedernes
ressourceeffektivitet. Yderligere information om task forcens arbejde kan findes
på hjemmesiden
http://groenomstilling.erhvervsstyrelsen.dk/ressourceeffektivitet.
9
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0010.png
Tilsyn
KL mener, at kommunerne besidder et godt lokalkendskab til virksomhederne, og
at dette kan udnyttes bedre end i dag. KL vil gerne i dialog om, hvordan der kan
tilføres de nødvendige ressourcer til tilsynsmyndighederne med henblik på at øge
kommunernes viden om ressourceeffektivitet og hermed nyttiggøre denne viden i
kommunernes tilsynsindsats.
DI er enig i, at affaldsminimering er et effektivt virkemiddel til at forebygge
dannelse af affald hos virksomheder, men DI mener ikke, at affaldsforebyggelse
naturligt kan varetages af tilsynsmyndighederne, idet tilsynsmyndighederne ikke
har tilstrækkelig viden herom. DI konstaterer, at affaldsforebyggelse ikke kan
gebyrfinansieres og opfordrer til, at initiativ 16 omformuleres, således at
tilsynsmyndighedens rolle fjernes.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Af initiativ nr. 16 fremgår det, at
tilsynsmyndighedernes viden ønskes styrket gennem kampagnemateriale om
ressourceeffektivitet.
MST har allerede i tæt dialog med bl.a. KL udviklet materiale om
affaldsforebyggelse, som kommunerne frivilligt kan anvende i en af de to
tilsynskampagner, som kommunerne skal gennemføre hvert år, jf.
miljøtilsynsbekendtgørelsen.
MST er enig med DI, at dialog og inspiration om ikke-regulerede emner ikke
medregnes i opgørelse af brugerbetaling for fx kampagnetilsyn, medmindre det
er en integreret og nødvendig del af en godkendelses- eller tilsynsopgave. Dog
kan myndighederne, hvis de på et kampagnetilsyn konstaterer overtrædelser af
gældende regler, opkræve brugerbetaling for den tid, som medgår til at
håndhæve disse. Efter aftale med DI vil der ske en præcisering af dette budskab i
kampagnematerialet.
Øvrigt
NIRAS ønsker industriel symbiose nævnt og fremhævet som et virkemiddel.
Endvidere anbefaler NIRAS, at der i strategien indsættes et afsnit om
vægtoptimering af industrielle produkter, LEAN produktion og OEE – Overall
Equipment Effiency.
Miljømærkning Danmark påpeger, at indsatsen med miljømærker især vil kunne
gavne Partnerskab for substitution af skadelig kemi. Endvidere ønsker
Miljømærkning Danmark under afsnittet om opbygning af viden og gode
eksempler (side 19) nævnt, at virksomhedernes erfaringer med miljømærker kan
formidles via partnerskaber og netværk.
L&F opfordrer til varsomhed med anvendelsen af nationale frivillige aftaler på EU-
regulerede områder, da det kan belaste virksomhedernes konkurrenceevne.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er opmærksom på, at der er mange metoder
til at øge ressourceeffektiviteten på. MST mener dog, at industriel symbiose
primært er et virkemiddel for at øge genanvendelsen. MST anerkender
miljømærkernes betydning som gode eksempler, der kan formidles gennem
partnerskaber. Det vil være et emne, som kan inddrages i arbejdet med de
kommende partnerskaber, der er nævnt i strategien. MST tager L&F’s
10
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0011.png
bemærkning om frivillige aftaler til efterretning og er opmærksom på reglerne
på konkurrenceområdet herom.
Kapitel 3: Grønt forbrug – indkøb med omtanke
Offentlige grønne indkøb
Flere høringspartnere herunder TMF KK, Region Midtjylland, IDA og HORESTA
understreger vigtigheden af offentligt grønne indkøb som en drivkraft til at
understøtte affaldsforebyggelse. HORESTA mener, at det offentlige skal gå foran
og i mindre grad skal lade sig styre af prisen. DE mener ikke, at initiativerne er
effektive, da de ikke stimulerer til grønt forbrug via incitamenter, der gør det
økonomisk attraktivt at vælge grønt.
Miljømærkning Danmark foreslår, at der igangsættes et initiativ, som kan vejlede
om de muligheder, som det nye udbudsdirektiv og den kommende udbudslov giver
den offentlige sektor for at efterspørge miljømærkede produkter. Miljømærkning
Danmark vil gerne påtage sig opgaven og vil gerne i dialog med MST herom.
IDA fremhæver, at initiativerne i strategien vil blive styrket, hvis der sikres en
fortsættelse af Forum for Bæredygtige Indkøb efter 2015 og igangsættelse af en
mere systematisk uddannelse af indkøberne.
DAKOFA ønsker, at strategien som minimum opstiller et krav om, at staten skal
tilstræbe en given andel grønt nybyggeri og en given andel grønne indkøb.
Kommuner og regioner skal opfordres til at nå samme mål som staten.
DN ønsker, at der stilles krav i offentlige indkøb til, at produkter kan adskilles,
repareres og opgraderes, samt krav til uønskede kemikalier. Desuden ønsker DN
krav om grønne indkøb af bygge- og anlægsarbejder. KL påpeger, at der er et
potentiale for at indarbejde cirkulære indkøbsmodeller i offentlige indkøb af
elektronik.
DØR mener, der er brug for stærkere instrumenter for at fremme grønne offentlige
indkøb og henviser til anbefalingerne fra Erhvervspanel for grøn omstilling fra
2012, herunder at anvende totalomkostninger (TCO) samt oprette en fond til at
yde økonomisk støtte.
TMF KK anbefaler, at TCO-værktøjet i højere grad tager højde for genanvendelse
og affaldshåndtering. Endvidere, at der arbejdes for at få flere tilbudsgivere på
markedet, herunder især indsatser rettet mod, hvordan SMV’er kan arbejde enkelt
intelligent og skabe positive resultater med miljøledelse. Endelig foreslår TMF KK,
at MST etablerer en ”genbrugscentral” med formidling af brugt kontorinventar fra
offentlige institutioner.
Region Midtjylland anbefaler at koble udvikling af nye forretningsmodeller og krav
til efterspørgsel f.eks. ved incitamenter til stimulering af leasing og indgåelse af
produkt service aftaler og krav om at produkter skal kunne skilles ad. Region
Midtjylland peger på et behov for en anderledes tilgang til udbud og indkøb, hvis
leasing af produkter skal fremmes. Endvidere anbefaler Region Midtjylland at
inddrage erfaringer fra Malmø for at fremme funktionsudbud.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST har igangsat en dialog med Miljømærkning
Danmark om, hvordan der kan vejledes om mulighederne i den nye udbudslov.
11
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
MST er meget opmærksom på at sikre en fortsættelse af Forum for Bæredygtige
indkøb og udvikling af mere langsigtet kompetenceopbygning indenfor grønne
indkøb.
I forhold til grønne indkøb i staten, så fastslås det i regeringens Strategi for
intelligent offentligt indkøb, at regeringen vil arbejde for en grøn profil i det
statslige indkøb, herunder at indkøbet indeholder miljøkrav med afsæt i EU’s
kernekriterier for grønne offentlige indkøb eller tilsvarende nationale
vejledninger. Regeringen har specifikt fastsat, at der skal indkøbes
dokumenterbart bæredygtigt træ og træbaserede produkter i staten. Desuden
opfordrer regeringen i strategien alle offentlige organisationer til generelt at
understøtte den grønne omstilling ved at stille miljø- og energikrav i offentlige
udbud, og der opstilles en række initiativer til fremme heraf.
MST finder det oplagt at sætte fokus på krav til reparation, adskillelse af
produkter mv. i offentlige indkøb. Miljømærkekriterierne for fx elektroniske
produkter indeholder allerede relevante krav om reparationsmuligheder,
opgraderingsmuligheder og let adskillelse i forbindelse med genanvendelse. For
andre produktområder findes der ligeledes et eller flere lignende krav. Den
kommende udbudslov vil gøre det lettere at anvende miljømærker i offentlige
indkøb.
MST har gennem det seneste år sat fokus på vidensopbygning indenfor cirkulære
indkøbsmodeller. I Forum for Bæredygtige Indkøb var det et tema på
årskonferencen i 2014, og i 2015 er der nedsat en temagruppe, der sætter fokus
på emnet. Som nævnt i strategien vil MST i løbet af 2016 i forbindelse med et EU-
projekt udarbejde en guide om, hvordan offentlige indkøb kan anvendes til at
understøtte en cirkulær økonomi og forebygge affald.
Fremme af leasing i forbindelse med offentlige indkøb hører sammen med øget
fokus på cirkulære indkøbsmodeller. Nye grønne og cirkulære
forretningsmodeller vil ofte hænge sammen med at lease eller det at købe services
fremfor at købe og eje, og det giver øgede muligheder for opbygning af
tilbagebetalingssystemer og incitamentsstrukturer i forhold til at genanvende og
genbruge materialer fra det offentlige. Også brug af funktionskrav i offentlige
indkøb er en måde at åbne op for innovative løsninger og nye
forretningsmodeller. Regeringen opfordrer i strategi for intelligent offentligt
indkøb til at bruge funktionskrav, og i Forum for Bæredygtige Indkøb har
funktionskrav længe været et tema.
Brugen af totalomkostninger (TCO) giver et økonomisk incitament til grønne
indkøb i det offentlige. MST er enig i, at TCO er et vigtigt middel til at fremme
indkøb af ressourceeffektive produkter i det offentlige. MST har i januar 2015
lanceret TCO værktøjer indenfor 5 udvalgte produktområder. De eksisterende
TCO værktøjer er holdt forholdsvis simple for at sikre let tilgængelig brug og
udbredelse af værktøjerne. I løbet af 2015 vil brugen af værktøjerne blive
evalueret med henblik på udvikling af værktøjer på yderligere produktområder i
det kommende år samt eventuel udvidelse af de omkostningsparametre, der
medtages i beregningerne, herunder omkostninger i forbindelse med
affaldshåndtering, hvor relevant.
I forhold til at lette adgangen for SMV i offentlige udbudsrunder har Forum for
Bæredygtige Indkøb sat fokus på metoder og erfaringer indenfor markedsdialog,
12
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0013.png
ligesom medlemmerne i Partnerskab for offentlige grønne indkøb på forskellig
vis arbejder med metoder til at åbne op for SMV’er og lokale virksomheder i
forbindelse med udbud. Endelig er SMV’ers adgang til offentlige udbudsrunder
behandlet i regeringens strategi for intelligent offentligt indkøb.
MST mener, at brugt kontorinventar er et vigtigt område i en indsats for direkte
genbrug. Men MST mener, at det må være en opgave for det private initiativ eller
velgørende organisationer at etablere en ”genbrugsportal”.
Miljømærker
Elretur bemærker, at man bør fare lempeligt med fremme af miljømærkning,
herunder i detailhandlen, da det er en bekostelig affære for en virksomhed at
erhverve og vedligeholde miljømærker. Af konkurrencehensyn bør Danmark ikke
gå enegang i forhold til eventuelle krav om miljømærkning over for danske
virksomheder.
DØR ønsker finansieringen af miljømærkerne ændret, således at det ikke er
licenshaverne, der skal betale driften af mærkerne. Det er de grønneste produkter,
der nu betaler, og de øvrige slipper for at betale. DØR foreslår, at der indføres en
afgift på fx farlige stoffer, og at provenuet bruges til drift af miljømærkningen.
HORESTA påpeger i forhold til miljømærkning af virksomheder, at regeringens
indsats for at støtte de officielle miljømærker som Blomsten eller Svanen ikke må
føre til kvælning af gode og anerkendte løsninger og internationale mærker, som er
forankret i brancherne. Miljømærkning Danmark foreslår, at der igangsættes et
nyt initiativ, som motiverer restauranter, kantiner og hoteller til at blive
miljømærkede.
Med hensyn til indsatsen for at øge antallet af miljømærkede butikker ønsker DE,
at indsatsen bredes ud, så den omfatter andre former for bæredygtige koncepter
end svanemærkede dagligvarebutikker.
Region Midtjylland anbefaler, at der udvikles miljømærkninger, som ligner de
anvendte i Cradle to Cradle, idet de i højere grad reflekterer en cirkulær tankegang.
DE anbefaler, at Svanen og Blomsten udvikler kriterier for cirkulære
forretningsmodeller, samt at der indføres flere kriterier for ressourceeffektivitet og
klima i mærkerne.
L&F bemærker, at miljømærkning af fødevarer bør afvente drøftelser på EU-
niveau, og L&F er imod at anvende svanemærket til fødevarer.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Miljømærkning er en frivillig ordning og er
derfor ikke et krav til virksomhederne.
Danmark har tilsluttet sig det nordiske miljømærke, Svanen, der har fælles
gebyrsystem. Danmark er forpligtet via EU miljømærkeforordningen om det
europæiske miljømærke (Blomsten) til at stille et miljømærkesekretariat til at
foretage ansøgning om og kontrol med miljømærkede produkter. For begge
ordninger gælder, at licenshaverne betaler mellem 50 – 100 % af udgifterne til
denne del. Resten betaler det offentlige, der via et tilskud tillige betaler for
kriterieudvikling og markedsføring af mærkerne. Tilskuddet kan ikke
øremærkes til miljømærkning af specifikke produkter eller tjenesteydelser.
13
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0014.png
Med hensyn til miljømærkning af dagligvarebutikker med Svanemærket er fokus
på, at miljøbelastningen kommer fra drift og produktsortiment. Det er ikke en
miljømærkning af fx byggeri. Udbredelsen af indsatsen om miljømærkning af
dagligvarebutikker til andre bæredygtighedskoncepter vil kræve udvikling af nye
miljømærker, hvilket der dog ikke er planer om.
Kriterierne for miljømærkerne Svanen og Blomsten udvikles og opdateres
løbende af henholdsvis Nordisk Miljømærkning og EU Kommissionens
forskningscenter JRC (Joint Research Centre). MST drøfter gerne behovet for
udvikling af nye kriterier med medlemmerne i Danmarks Miljømærkenævn,
herunder DE.
MST er ikke bekendt med, at der er aktuelle planer på EU- eller nordisk niveau
om miljømærkning af fødevarer.
Leasing- og abonnementssystemer
DN foreslår, at regeringen sætter gang i en række initiativer, der understøtter
leasingløsninger og abonnementsbaserede løsninger, fx ved at give økonomiske
fordele til den type løsning.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er enig i, at nye forretningsmodeller er
nødvendige. Den grønne omstillingsfond giver støtte til udvikling af nye
forretningsmodeller, herunder leasing og abonnementsløsninger. Puljen til
grønne ildsjæle yder tilskud til lokale løsninger og har bl.a. støttet tøj- og
legetøjsbiblioteker samt en række projekter til at fremme deleordninger.
Forbrugerproduktindsatsen med fokus på kemiske stoffer.
DE bemærker, at når der i gangsættes en forbrugerindsats med fokus på kemiske
stoffer for at stimulere til grønt forbrug lægges initiativet sandsynligvis i hænderne
på Forbrugerrådet TÆNK Kemi.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Forbrugerproduktindsatsen med fokus på
kemiske stoffer har ingen relation til Forbrugerrådet TÆNK Kemi. Den nævnte
indsats vedrører MSTs arbejde med kortlægninger og risikovurdering af
problematiske stoffer med særligt fokus på beskyttelse af børn.
Mål for genanvendt materiale i produkter.
DE anbefaler, at strategien udvikler nye mål for efterspørgsel af genanvendte
produkter og andelen af genanvendte materialer i nye produkter.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er enig i at fremme af efterspørgsel efter
genanvendte materialer til nye produkter er vigtig for at fremme genanvendelse
som affaldshåndteringsmetode. Der henvises til initiativerne i Ressourcestrategi
for affaldshåndtering.
Øvrigt
BFE bemærker, at de er overrasket over, at regeringen har valgt Forbrugerrådet
TÆNK til at kontrollere de kemiske stoffer i forbrugerprodukter, da de ikke er
trygge ved denne ordning.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Oprettelsen af Tænk Kemi er en klar styrkelse af
forbrugerbeskyttelsen, som lægges oveni regeringens indsats på
kemikalieområdet, der i forvejen er blevet styrket. Sidste år afsatte regeringen 20
14
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0015.png
mio. kroner netop med det formål bl.a. at styrke Kemikalie-inspektionens
kontrolindsats på kemiområdet. Med oprettelsen af Tænk Kemi tilføres således en
ny, ekstra dimension til beskyttelsen af forbrugerne.
Forbrugerrådet Tænk har den knowhow og de fysiske og administrative
rammer, der skal til for hurtigt at få Tænk Kemi op at køre – og samtidig sørge
for, at organisationen bliver drevet effektivt fremover.
Kapitel 4: Mindre madspild – ja tak!
Gode eksempler på indsats imod madspild
Stop Spild Af Mad bemærker, at man savner et større fokus på forbrugerne og på
børnene, der er fremtidens forbrugere. Der ønskes i strategien en oversigt over
konkrete frivillige foreninger og initiativer, hvori forbrugerne aktivt kan inddrages
i kampen mod madspild, og der savnes en henvisning til de to
undervisningskampagner til skoler, der er støttet af MST.
TMF KK bemærker, at der savnes konkrete og borgerrettede initiativer om
madspild ved en fortsættelse af holdningsbearbejdning af forbrugerne som i
kampagnen ”Brug mere – spild mindre”, fx gennem undervisning og udvikling af
en madspildsportal.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Stop Spild Af Mads forslag om at tilføje en
oversigt over eksempler på forbrugerrettede initiativer imod madspild vil blive
indarbejdet i strategien. Strategien henviser allerede til undervisningsmaterialet
(jf. initiativ nr. 26).
Til TMF KKs forslag om en fortsat informationskampagne skal MST bemærke, at
det på baggrund af drøftelser i Partnerskab om mindre madspild vil blive
besluttet, hvilke konkrete projekter, der vil blive igangsat for de afsatte midler til
indsatsen imod madspild.
På vej mod mindre madspild
FødevareBanken roser strategien, men foreslår følgende alternative løsninger:
Regeringen bør anerkende, at der altid vil være et vist madspild ved produktion af
fødevarer; der bør foretages kortlægning af modtagerne af overskudsmad og deres
behov samt planlægning og koordinering af videredistribution; og de
lovgivningsmæssige aspekter ved videregivelse af overskudsmad skal afklares,
herunder regler om udtagningsmoms og høje afgifter på særlige varer, der svækker
incitamentet til donation.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er enig med FødevareBanken i, at der altid
vil forekomme et vist madspild, men mængden af overskudsmad bør reduceres
mest muligt. Arbejdet med at indsamle overskudsmad og viderebringe det til
sociale organisationer sker gennem en række eksisterende organisationer i dag.
MST vil i samarbejde med øvrige relevante ministerier (fx Fødevareministeriet
og Skatteministeriet) arbejde på at fjerne barrierer for at donere overskudsmad
til sociale organisationer. Dette arbejde er allerede igangsat, og der vil blive fulgt
op på disse spørgsmål i arbejdet i Partnerskab for mindre madspild.
Finansiering
L&F anfører, at det er vigtigt, at der afsættes tilstrækkelige økonomiske midler til
at igangsætte kampagner og konkrete løsninger i forbindelse med arbejdet i
15
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0016.png
Partnerskab om mindre madspild, og at der er risiko for en dårligt koordineret
indsats, hvis de eksisterende støtteordninger skal anvendes. Desuden foreslår L&F,
at teksten side 13 under madspild tydeliggøres ved at tilføje de understregede ord:
Skabe netværk, så primærproducenter af frugt og grønt kobles med relevante
forretningspartnere.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Der er afsat godt 6 mio. kr. over de næste tre år
til initiativer imod madspild, og anvendelsen af disse midler besluttes af MST på
baggrund af forslag fra Partnerskabet. MST finder dog også, at de mange
eksisterende støtteordninger med fordel kan anvendes i indsatsen imod
madspild, og at sådanne projekter også kan planlægges i samarbejde mellem
aktørerne. MST er enig og vil indsætte den af L&F foreslåede tilføjelse i
strategiens tekst.
Holdbarhedsmærkning
L&F bemærker, at det i forbindelse med arbejdet for, at flere fødevarer undtages
fra EU-kravet om holdbarhedsmærkning, er særligt vigtigt for L&F at understrege,
at vurderingen af holdbarheden af en fødevare ligger hos producenten.
Miljøstyrelsens bemærkning: Vedr. drøftelsen af holdbarhedsmærkning
bemærker MST, at L&Fs synspunkter indgår i Fødevarestyrelsens arbejde på
dette område.
Partnerskab om mindre madspild
HORESTA bemærker, at man allerede deltager i initiativer til reduktion af
madspild fra både MST og Fødevarestyrelsen og anbefaler, at indsatsen
koordineres mellem styrelserne, så aktørerne undgår dobbeltarbejde. Desuden
bemærker DE, at særligt det tværministerielle islæt i Partnerskab om mindre
madspild er vigtigt, og man finder det afgørende også at inddrage
Skatteministeriet.
FEHA bemærker, at de nyeste teknologier inden for opbevaring af madvarer ofte
er et overset element, der kan forlænge madvarers levetid hos forbrugeren, og man
peger på fx køleskabe med zone-inddeling og opdelt temperaturstyring, køleskabe
med kameraer, der kan hjælpe med styring af indkøb, samt på vakuumpakning af
produkter.
Esther Kristensen bemærker, at der mangler handlingsorienterede initiativer og
initiativer rettet mod forbrugeren vedr. reduktion af madspild i strategien.
Desuden spørger Esther Kristensen om, hvilke forpligtende krav der sættes til
Partnerskabet om mindre madspild.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Til HORESTA bemærker MST, at der sker en
udstrakt koordinering af arbejdet om madspild – især mellem MST og
Forbrugerstyrelsen samt i den tværministerielle koordineringsgruppe til
Partnerskab om mindre madspild. Vedrørende DEs bemærkning har MST
vurderet, at Skatteministeriet ikke skulle have en fast plads i Partnerskabet, men
at det vil være tilstrækkeligt at inddrage dem i konkrete drøftelser på udvalgte
møder.
Til FEHAs bemærkning skal MST oplyse, at strategien peger på mulighederne for
teknologiske udviklingsprojekter af den foreslåede slags med støtte fra en række
eksisterende tilskudsordninger. Udbredelsen af de nye løsninger kan formentlig
16
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0017.png
fremmes bl.a. via information om de nye produkter til forbrugere og
virksomheder. Partnerskab om mindre madspild vil kunne igangsætte initiativer
i samarbejde mellem forskellige aktører.
Til Esther Kristensens spørgsmål om krav til partnerskabet kan MST oplyse, at
partnerskabet er frivilligt, og der er ikke opstillet specifikke krav til
partnerskabets deltagere fra MST’s side. Partnerne er inviteret til at deltage og
forpligte sig til at arbejde for at reducere madspild.
Datagrundlag
DE bemærker, at datagrundlaget om madaffald er af ringe kvalitet. Det anføres, at
Ressourceplan for affaldshåndtering fra 2013 angiver en helt anden mængde
madaffald fra detail- og engroshandlen end Strategi for affaldsforebyggelse fra
2014.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Angående data for madaffald kan MST oplyse, at
tallene i Ressourceplan for affaldshåndtering er af ældre dato og bygger på en
ældre undersøgelse. Data for madaffald i Strategi for affaldsforebyggelse
stammer fra en mere detaljeret kortlægning af en række virksomheder i
servicesektoren, som er offentliggjort i 2014. Dette er baggrunden for forskellen
på mængden af madaffald i de to undersøgelser. Der er anvendt den samme
definition af servicesektoren og detailhandlen. Den seneste kortlægning er den
hidtil mest detaljerede undersøgelse af madaffald i servicesektoren i Danmark.
Øvrigt
DN mener, at der bør tages fat på langt mere grundlæggende aspekter af
fødevarestrukturen, således at madspildet reduceres gennem en gradvis ændring
fra kødforbrug over i retning af grøntsager og andre råvarer. Desuden mener DN,
at en større andel af lokal produktion og salg på lokale markeder vil kunne
reducere ressourcespildet både af fødevaren og af emballage og transport.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST finder, at en ændring af danskernes
kostvaner fra kød til grøntsager ligger i udkanten af indsatsen i Strategi for
affaldsforebyggelse, og kunne fx snarere varetages af Fødevarestyrelsens
samarbejder om kostråd og måltider. I Partnerskab om mindre madspild
deltager parter fra fødevare- og forbrugersiden, således at koordinationen med
Fødevarestyrelsens indsats er sikret. MST har ikke konkrete initiativer
vedrørende DNs forslag om lokal produktion og salg af fødevarer.
NIRAS bemærker, at der kan gøres en indsats for at reducere madspildet, der er
forårsaget af mange butikkers særlige tilbud i form af mængderabatter.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST skal hertil bemærke, at vi i
informationskampagner allerede opfordrer forbrugerne til kun at købe den
mængde mad, de skal bruge. Det fremgår ikke af NIRAS’ bemærkninger, hvad
indsatsen i øvrigt skulle bestå i.
Kapitel 5: Bygge og anlæg
Generelt er der opbakning blandt høringsparterne, bl.a. KL, Dansk Byggeri og DN
til strategiens fokus på bygge- og anlægssektoren. Der er støtte til det valgte fokus i
strategien på bæredygtighed, ressourceeffektivitet, bredt samarbejde i
værdikæden, herunder strategiens initiativ om partnerskab for bæredygtigt
17
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0018.png
byggeri, problematiske stoffer, gode eksempler, fokus på både eksisterende og nyt
byggeri og anvendelse af livscyklusvurderingsmodeller med miljøperspektiv.
Genbrug af byggevarer og problematiske stoffer i byggeriet
TI, KL og TMF KK har bemærkninger vedrørende genbrug af byggevarer og
problematiske stoffer i byggeriet. DN og KL pointerer væsentligheden af, at der
sker en indsats overfor problematiske stoffer i byggeriet og udsortering af disse
ved nedrivning.
HL mener, at samfundsøkonomisk analyse af genbrug af mursten skal suppleres
med tilsvarende analyser af andre materialegrupper.
TMF KK og HL foreslår, at der udarbejdes en eksempelsamling/best practice
katalog med genbrug af byggematerialer samt en beskrivelse af, hvordan genbrug
af byggematerialer indarbejdes. HL mener desuden, at det kan fungere som en
opsamling på indikatorerne om kortlægning i strategien.
TI mener, at der skal etableres et system for registrering af de forskellige
produkter og materialer, som anvendes til byggevarer igennem en bygnings
levetid, for at kunne spore skadelige stoffer i byggeriet i fremtiden. Desuden
pointerer TI, at der skal være incitament til at fremme reparationsombygning i
stedet for total nedrivning for at reducere mængden af byggeaffald.
Plastindustrien mener, at det bør specificeres, hvilke byggevarer der kan
genbruges, og i hvilke tilfælde det ikke kan anbefales at genbruge.
TI mener, at der skal være fokus på genbrug af cementmørtelopbyggede mursten
og genbrug af beton samt på elementer, der er designet til adskillelse. TMF KK
mener, at der skal være fokus på genbrug af letbeton.
NIRAS foreslår, at der ved nedrivning af et byggeri kræves, at der skal ske en
registrering af materialerne, som kan være en potentiel materialeliste til brug i det
kommende byggeri, eventuelt suppleret med incitamenter for en efterfølgende
arkitektkonkurrence.
TMF KK foreslår, at analysen for teknologier til identifikation og fjernelse af
problematiske stoffer indeholder håndtering af affald, der opstår ved afrensning.
Plastindustrien opfordrer til, at det specificeres hvilke stoffer, der anses som
problematiske samt hvorfor.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST er enig i, at genbrug af byggevarer skal ske,
hvor det ikke udgør en risiko for byggeriets sikkerhed og sundhed som beskrevet i
strategien. Netop derfor er igangsat et initiativ om analyse af barrierer for
genbrug af byggevarer som vil bidrage til større viden om barrierer for genbrug
af byggevarer herunder krav til byggevarer. Viden om hvornår det er godt at
genbruge og længere levetid af byggematerialer forventes også at indgå i det
kommende partnerskabs arbejde fx ved at beskrive gode nuværende eksempler
på genbrug.
Desuden er MST enig i, at der er et potentiale i at genbruge og genanvende
direkte på stedet fra nedrivninger og renoveringer i det nye byggeri, hvis der
samtidig fokuseres på at problematiske stoffer udsorteres ved nedrivning og
18
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0019.png
håndteres forsvarligt. Genbrug og genanvendelse på stedet og forslag om
materialeregistrering vil blive medtaget som eksempler på mulige aktiviteter i
partnerskabet, hvor der ligeledes vil være fokus på, at hele værdikæden er
repræsenteret herunder både bygherre, arkitekter og nedrivere.
Ovenstående arbejder vil bidrage til MST’s løbende vurdering af behov for
yderligere samfundsøkonomiske analyser og inddragelse af byggeprodukter og
affaldsfraktioner, som fx kalkmørtel og letbeton i MST’s arbejde.
MST arbejder på mange områder med identifikation af problematiske stoffer.
Dette er f.eks. en del af MSTs kemikalieindsats, hvor der blandt andet arbejdes
med listen over uønskede stoffer, hvor forekomst af problematiske stoffer i
byggevarer også inddrages. Ved identifikation af problematiske stoffer i
byggevarer kan fremtidige problemer med disse stoffer i affaldsstrømmen
forebygges.
Forslag om best practice katalog og registrering af materialer vil blive medtaget
i beskrivelse af partnerskabet mulige arbejde. Desuden henvises til
eksempelsamling udarbejdet i forbindelse med nærværende strategi – ” Stærkere
uden spild”.
http://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2015/feb/staerkere-
uden-spild/
Til orientering har MST netop afsluttet og udgivet projektet ”Metoder til fjernelse
af miljøproblematiske stoffer”, og MST vil overveje, hvordan aspektet med
affaldshåndtering ved afrensning kan tages med i andre sammenhænge.
Ressourceeffektivitet herunder mindskning af spild
En række parter, herunder Dansk Byggeri, støtter strategiens dagsorden om at det
skal blive lettere at agere ressourceeffektivt med hensyntagen til at problematiske
stoffer håndteres sundheds- og miljømæssigt forsvarligt og ser frem til fortsat
samarbejde herom. DN pointerer desuden, at strategien bør pointere og bekrive,
at affaldsforebyggelse må ses i sammenhæng med en bredere ressource- og
miljømæssig vurdering af produkter og materialer i hele deres livsforløb.
Plastindustrien mener, at ressourceeffektivitet bør defineres i forhold til fasen i
produktets livcyklus.
NIRAS påpeger, at der er et potentiale for minimering af spild ved præfabrikation
af bygningselementer grundet mindre spild ved fx afskær og større mulighed for
genanvendelse af uundgåeligt spild på produktionsstedet.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Strategien arbejder for at sikre cirkulation af
ressourcer i hele værdikæden, og MST er enig i, at ressourceeffektivitet
omhandler både fremstilling, brugsfase og bortskaffelsesfase.
Desuden er MST enig i, at affaldsforebyggelse skal fastlægges på baggrund af en
ressourcemæssig og miljømæssig vurdering og udarbejder derfor løbende bl.a.
livscyklusvurderinger og samfundsøkonomiske analyser.
MST noterer sig ønsker om fortsat samarbejde og er enig i de øvrige
kommentarer vedrørende potentialet i større industrialisering og minimering af
spild ved byggeri.
19
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0020.png
Målsætning, indikatorer og affaldsdata for bygge og anlæg
TI, TMF KK og DN har kommentarer vedr. målsætning og indikatorer.
Vedrørende indikatoren ”antallet af bygninger, hvor byggematerialer er kortlagt
inden nedrivning” spørger TI, hvordan omtalte kortlægning defineres.
Desuden foreslår TI, at der indføres grænseværdier for uforurenet kildesorteret
bygge- og anlægsaffald i Restproduktbekendtgørelsen, og TMF KK foreslår, at der
fastsættes specifikke mål for genbrug.
DN pointerer, at det er behov for bedre indikatorer til dokumentation af indsats og
en dokumentation af sektorens materialestrømme og miljø-, affalds- og
ressourcemæssige betydning for at kunne prioritere og dokumentere indsatsen.
TI pointerer, at det er vigtigt at offentliggøre den viden, der er om data fra
Affaldsdatasystemet.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Vedrørende kommentarerne om affaldsdata
bemærker MST, at de vil indgå i det kommende arbejde med videreudvikling af
indikatorer. Arbejdet vil desuden inkludere udvikling af metode til opfølgning på
indikatorer inkl. fastlæggelse af indikatorparametre som kortlægning af
byggematerialer.
MST vil medtage det konkrete forslag til mål om genbrug i det videre arbejde
bl.a. i det kommende partnerskab med branchen. Til orientering arbejder MST
løbende med udvikling af grænseværdier.
MST har i 2015 planlagt fortsat udredning om problematiske stoffer i
byggevarer og bygninger for at kunne identificere problematiske stoffer i bygge-
og anlægsaffald. Bl.a. dette vil danne grundlag for prioritering af den fortsatte
indsats.
Partnerskab om bæredygtigt byggeri
Dansk Byggeri og DN bakker op om strategiens initiativ om partnerskab for
bæredygtigt byggeri. Derudover er en række forslag til specifikke opgaver/emner
til inddragelse i partnerskabets arbejde.
Dansk Byggeri foreslår, at et videncenter for byggeri kan bidrage til at højne
vidensniveau i branchen. Dansk Byggeri er meget åbne overfor at indgå i et
samarbejde under partnerskabet herom.
TI efterlyser, at partnerskabet beskrives bedre i strategien og peger på, at emner
som forbindelsen mellem leverandører og aftager af genbrugsmaterialer bør
inddrages.
HL pointerer, at det ikke er tydeligt, hvordan tiltag og viden i strategien
implementeres og herunder partnerskabets ansvar heri. De foreslår konkret, at
implementering af initiativer kan ske gennem undervisningsmateriale.
TMF KK mener, at det i partnerskabet og i analyser af barrierer for genbrug er
vigtigt at se på modeller for garantistillelse i forbindelse med anvendelse af
genbrugte byggematerialer, herunder også virkemidler og scenarier. Desuden
20
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0021.png
forslås, at der i samarbejde med branchen udarbejdes en fælles målsætning for
området.
Miljøstyrelsens bemærkninger: En nærmere definition af partnerskabet vil ske
gennem involvering af byggeriets parter i løbet af 2015, hvor også
kommissorium for partnerskabet vil blive fastlagt. Partnerskabet vil inddrage
alle led i værdikæden og vil også have mulighed for at foreslå nye initiativer,
herunder eksempelvis undervisningsmateriale.
MST er enig i, at det er væsentligt at vurdere behov for garantistillelse i
vurdering af potentiale for genbrug og genanvendelse. Garantistillelse forventes
ligeledes at være en barriere for initiativet om genbrug af byggevarer.
Skærpede krav til nedrivning
Både Dansk Byggeri, TMF KK og KL har bemærkninger til initiativ om skærpede
krav til nedrivning af bygninger. Parterne bakker op om, at nedrivning sker
selektivt, og at problematiske stoffer og materialer udsorteres ved kilden. Dansk
Byggeri tilbyder at bidrage til arbejdet med selektiv nedrivning.
Det foreslås af TMF KK, at der indarbejdes krav til certificering i forbindelse med
nedrivning, og at der udarbejdes en vejledning til ”gør-det-selv folket”. Dansk
Byggeri foreslår, at håndtering af farlige stoffer inddrages i uddannelse af folk, der
skal udføre nedrivning og renovering.
KL efterlyser, at det lovgivningsmæssige fokus skærpes, og at der etableres klare
og gennemskuelige regler vedr. tærskelværdier til miljøskadelige stoffer og
metoder til prøvetagning. Desuden ønsker KL, at PCB screeningspligtperioden
udvides til ikke at have en nedre grænse (perioden hvor der blev anvendt PCB i
bygninger defineres fra 1950 til 1977), og at anmeldelse af byggeaffald kobles til
nedrivningstilladelse i byggelovgivningen. KL vil desuden gerne fortsætte dialog
om fortsættelse af specifik indsats vedr. nedrivning af bygninger ”Tomme huse
med muligheder – forfinelse giver fortjeneste”.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Forslagene vil blive behandlet i forbindelse med
arbejdet om selektiv nedrivning. MST vil naturligvis fortsætte samarbejdet med
Dansk Byggeri herom.
MST vil tage kontakt til KL vedrørende dialog om mulig opfølgende indsats i
forbindelse med ”Tomme huse med muligheder – forfinelse giver fortjeneste” og
vil inddrage mulighed for kobling mellem anmeldepligt og nedrivningstilladelse i
forbindelse med initiativ 1 i ”Vejen til et styrket byggeri”.
MST vurderer ikke, at udvidelse af PCB-screeningspligt og metoder til
prøvetagning skal inkluderes i nærværende Strategi om affaldsforebyggelse,
men har noteret sig ønskerne.
Vedrørende tærskelværdier henvises til MSTs bemærkninger under afsnit om
”Målsætninger, indikatorer og affaldsdata for bygge og anlæg”.
Initiativ om frivillig bæredygtighedsklasse
Miljømærkning Danmark, HL og DN bakker op om og har kommentarer til
initiativ om bæredygtighedsklasse. De bemærker bl.a., at de konkrete initiativer i
højere grad skal tænkes sammen med allerede eksisterende tiltag, herunder
21
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0022.png
internationale indsatser, eksisterende certificeringsordning,
miljøvaredeklarationer og allerede udviklede værktøjer.
Miljømærkning Danmark bemærker, at det skal tydeliggøres, at miljømærkede
byggevarer sikrer mindsket anvendelse af skadelig kemi samt sikrer
genanvendelse/genbrug af materialer.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Initiativ om frivillig bæredygtighedsklasse
forventes ikke at blive en certificeringsordning, men derimod at bestå af enkle
krav, der kan støttes af eksisterende certificeringsordninger. Implementering af
byggevareforordning vil blive tænkt sammen med dette.
MST er opmærksom på, at der i byggebranchen foregår rigtig mange gode
initiativer. I partnerskabet vil der også være opmærksomhed på
erfaringsudveksling og på de forskellige miljømærker og certificeringsordninger,
der allerede eksisterer.
Initiativer under MUDP – økologisk og bæredygtigt byggeri
Dansk Byggeri bakker op om arbejdet under MUDP med udvikling af nye og mere
bæredygtige metoder til fremme af et mere bæredygtigt byggeri og pointerer
vigtigheden af, at dette harmonerer med byggeriets processer. Samtidig pointerer
Dansk Byggeri, at der, for at løse udfordringerne, er behov for mere vidtgående
initiativer herunder dannelsen af et effektivt marked for brug af genanvendelse af
bygge- og anlægsaffald.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST noterer, at der er opbakning til arbejdet
under MUDP med økologisk og bæredygtigt byggeri og er enig i, at et effektivt
marked vil understøtte både genanvendelsen og bæredygtigt byggeri. MST
henviser desuden til, at initiativ om genbrug af byggevarer netop skal bidrage til
udvikling af et effektivt marked for genbrug.
Kapitel 6: Tøj og tekstiler
Røde Kors, ISOBRO, UFF og DPA-System bifalder, at tekstilområdet har fået en
fremtrædende plads i strategien med fokus på, at det skal være lettere at indsamle
genbrugstekstiler, genbruge tøjet og genanvende fibrene af overskudstøjet.
Indsamling af tekstiler og genanvendelse af tekstilfibre
Røde Kors og ISOBRO mener, at regeringen skal sikre, at det nuværende
indsamlingssystem understøttes, at kommunerne og de humanitære
organisationer skal samarbejde, og at kommunerne skal have større incitament til
at indsamle tekstiler (opstille tøjcontainere). DPA-System vurderer, at der kan
skabes arbejdspladser i Danmark, hvis der etableres lovbunden styring af både
direkte genbrug og genanvendelse af tekstilaffald. DPA-system ser gerne, at
regeringen og relevante aktører indgår i videre drøftelse af et muligt
producentansvarssystem på tekstilområdet.
TMF KK foreslår, at der afsættes midler til indsamlingsforsøg for alle typer af
tekstiler fra husstande – ikke kun de direkte genbrugelige. En kortlægning af
potentialet skal give kommunerne bedre grundlag for etablering af
indsamlingsordninger med henblik på genbrug og genanvendelse. Desuden
foreslår TMF KK, at der afsættes midler til undersøgelse af, hvordan man i
22
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0023.png
genanvendelsesfasen kan minimere spredningen af problematiske stoffer fra
tekstiler i den videre genanvendelsesproces.
UFF spørger, om der er planer om at udvide affaldsdatasystemet med data om
tekstilindsamling eller på anden måde sikre data om indsamlede mængder? Og om
det overvejes, om den mindstegrænse, som i dag eksisterer for, hvornår man skal
indberette import, eksport eller produktion af varer til Danmarks Statistik, skal ske
på baggrund af vægt i stedet for en værdi i kroner? UFF spørger videre, om der er
planer om at indføre Nordisk Ministerråds (NMR) anbefalinger om
minimumskrav til indsamlingsorganisationer og virksomheder, der opstiller
containere og indsamler tøj?
Endelig spørger UFF - i lyset af at det primært er de humanitære organisationer,
der samler ind - hvordan den sociale værdi vægtes i forhold til en korrekt
miljømæssig håndtering af tekstilerne?
Røde Kors oplever, at der hos den danske tekstilindustri ingen efterspørgsel er
efter genanvendte fibre. Regeringen bør motivere til højere brug af genanvendte
fibre. NIRAS anbefaler, at genanvendelse af tekstilfibre fremmes gennem
industriel symbiose, mere homogen fibersammensætning og støtte til udvikling af
teknologier til oparbejdning og regenerering af tekstilfibre.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Der er både i Danmark og i regi af det nordiske
samarbejde fokus på indsamlingen af tekstiler til genbrug og genanvendelse,
herunder forskellige modeller for indsamling og tilbagetagning af tekstiler –
både i regi af de eksisterende indsamlingssystemer og også med åbenhed over for
at afprøve nye. Der er ingen aktuelle planer om at stille lovbundne krav til
indsamlingen, ej heller til at afgrænse indsamlingen af tekstiler til bestemte
aktører. Der er tværtimod mulighed for gennem flere af regeringens
støtteprogrammer at opnå tilskud til fremme af nye systemer og
løsningsmodeller.
I Norden er der meget begrænsede muligheder for at genanvende og oparbejde
tekstilaffald til fibre, som kan anvendes på ny. MST henviser igen til regeringens
støtteprogrammer, som kan være med til at fremme udviklingen heraf. Det kan
oplyses, at der ved sidste års uddeling af MUDP-tilskud er givet tilskud til
udvikling af en sorterings- og neddelingsenhed til optrevling af genanvendelige
tekstiler med henblik på, at fibrene kan indgå i nye produkter. Det kan videre
oplyses, at der i det nordiske samarbejde er fokus på at afdække, hvilke
initiativer og virkemidler som kan fremme efterspørgslen efter genanvendte
tekstilfibre.
MST skal bemærke, at der ingen aktuelle planer er om at udvide
affaldsdatasystemet med data om tekstiler, idet affaldsdatasystemet alene
omfatter data om affaldsstrømme. MST må endvidere henvise til Danmarks
Statistik for en afklaring af eventuelle ændringer i Danmarks Statistiks
opgørelsesmetoder.
Endelig skal MST oplyse, at der er igangsat et projekt med henblik på at
undersøge, om kemi i produkter hindrer genanvendelse af materialer, samt
udvikle en metode/opskrift til at undersøge det spørgsmål. Det kan måske være
forløberen til et eventuelt projekt om, hvorvidt man kan minimere spredningen
af problematiske stoffer fra tekstiler i den videre genanvendelsesproces.
23
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0024.png
Sidstnævnte synes dog også mest interessant, hvis der i højere grad ses reel
tekstilgenanvendelse.
Partnerskabet Giv dit tøj længere levetid og informationskampagner
DE bakker op om partnerskabet og anbefaler, at der igangsættes initiativer, der
støtter projekter, der arbejder på at gøre bæredygtighed til det rigtige modesignal.
UFF spørger, om man i det kommende partnerskab vil inddrage viden fra
vaskeribranchen om kemikalier i tøj og tøjets holdbarhed? Om indsamlings-
organisationerne vil blive inddraget? Og om hvordan man vil sikre, at viden i
partnerskabet videreformidles til bl.a. miljømærkningerne og Partnerskab for
offentlige grønne indkøb?
UFF spørger også, om det er muligt, at partnerskabet i forhold til identifikation af
barrierer og fælles løsninger afgrænser sig til at se på logotøj og
husholdningstekstiler (fx gardiner, gulvtæpper)? Alternativt at teksten i strategien
omformuleres, så partnerskabet kigger på løsninger for de barrierer og
udfordringer, som NMR har fundet?
Røde Kors, UFF og ISOBRO anbefaler, at der gennemføres kampagner rettet mod
borgerne, som skal lære dem at udsortere tekstiler i stedet for at komme det i
skraldespanden.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Det er tanken, at det kommende partnerskab skal
dække alle led i tekstilets værdikæde. Partnerskabet skal selv være med til at
definere, hvilke projekter der skal igangsættes. Det vil være oplagt, at den viden,
som opbygges i partnerskabet, bliver videreformidlet til alle relevante aktører.
Partnerskabet vil få til opgave at sikre dette.
Der er for nuværende ikke afsat specifikke midler til gennemførelse af en national
kampagne rettet mod borgerne om sortering af tekstiler. Det ligger dog i
partnerskabets opgaveportefølje, at det kan vælge at arbejde med informations-
og nudgingkampagner, som kan forlænge levetiden på tøj.
Miljømærkede tekstilprodukter
Miljømærkning Danmark anbefaler, at det i strategien nævnes, at der i de nyeste
kriterier for Blomsten er indført krav om en vis andel af genanvendte fibre inden
for de materialetyper, hvor det er teknisk muligt.
DE anbefaler, at initiativet om tilskud til miljømærker bredes ud, så det kan gives
til virksomheder, der ønsker at udvikle bæredygtige tekstiler – også med andre
mærker end de officielle miljømærker. Re-bag foreslår, at tilskuddet også kan gives
til papirprodukter. UFF spørger, om det i initiativet om tilskud til miljømærker vil
være muligt at give tilskud til indsamlingsorganisationer, som garanterer
indsamling af alle typer tekstil, og som kan dokumentere redelig og korrekt
håndtering?
Miljøstyrelsens bemærkninger: Miljømærkning Danmarks forslag vil blive
indarbejdet i strategiens tekst side 36. MST skal gøre opmærksom på, at de
afsatte midler er øremærket til udbredelse af brugen af miljømærker inden for
tekstiler.
Tekstilmål i offentlige grønne indkøb
24
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0025.png
UFF spørger, om de mål, som Partnerskab for offentlige grønne indkøb skal
udforme, vil sikre, at tekstilerne genbruges eller genanvendes efter endt brug?
Miljøstyrelsens bemærkninger: Kriterierne er under udarbejdelse og forventes
vedtaget af partnerskabet i efteråret 2015. Der er stor interesse for genbrug og
genanvendelse i partnerskabet og konkrete erfaringer med krav til cirkulære
indkøb.
Teknologier til produktion af tøj og tekstiler
UFF anfører, at miljøbelastning fra produktion af tøj og tekstiler kan reduceres
med kendte teknologier, herunder mange der produceres af danske virksomheder,
og spørger, hvad begrundelsen er for ikke at vælge at starte med at få udbredt
disse?
Miljøstyrelsens bemærkninger: I Danmark producerer vi slet ikke tekstiler i
samme omfang som tidligere. Arbejdet med at sikre anvendelse af bedst
tilgængelig teknik foregår i regi af EU, hvor det forventes, at der vil komme fokus
på teknologier til tekstiler og revision af de eksisterende BREF-dokumenter for
tekstiler i løbet af de kommende år. Miljøstyrelsen vil være i dialog med
virksomheder, miljøteknologileverandører og andre interessenter.
Mikroplast
UFF anbefaler, at man reformulerer initiativet om mikroplast, så det tydeliggøres,
at det skal undersøges, hvor meget og hvordan tekstiler bidrager til mikroplast-
forurening.
Miljøstyrelsens bemærkninger: De afsatte midler til en undersøgelse af
mikroplast dækker bredere end tekstiler. Strategiens formulering fastholdes.
Beskatning af bomuldsprodukter
Vedrørende DNs anbefaling om materialeafgift på tekstiler, der er produceret af
bomuld, som ikke er miljømærket eller af økologisk bomuld, henvises til
høringsnotatets afsnit om økonomiske virkemidler.
Strategiens afgræsning og oplistning af ”gode eksempler” for tekstiler
NIRAS finder, at strategien hovedsageligt er orienteret mod beklædningstekstil.
De anbefaler, at strategien også har fokus på fx geotekstiler, møbeltekstil og tekstil
fra transportindustrien.
UFF foreslår, at der til de ”gode eksempler” i strategien tilføjes et eksempel med
større volumen – fx at UFF når en genbrugsprocent på 80 % af originaltøjet ved at
reagere på den betydelige internationale efterspørgsel efter brugt tøj.
Miljøstyrelsens bemærkninger: De fleste af strategiens initiativer er ikke
afgrænset til beklædning. Strategien har også rum for produktgrupper, hvor
tekstiler indgår – fx gardiner, sengetøj og møbeltekstiler.
De gode eksempler (side 39 i strategien) vil blive udbygget med et eksempel på en
indsats fra en af de humanitære indsamlingsorganisationer: Frelsens Hær
modtager hvert år mellem 7.000 – 8.000 tons tøj til genbrug. Det bedste tøj
sælges i Frelsens Hærs genbrugsbutikker over hele landet. Andet bliver
eksporteret, og noget ender som affald. Frelsens Hær har også deres eget brand
Salvation Army Redesign, der er genbrugstøj, som deres systue har forvandlet til
smart tøj til børn og voksne.
25
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0026.png
Kapitel 7: Elektronik – længere levetid og færre problematiske stoffer
Genbrug af elektronik og elektronikaffald
Flere høringsparter, herunder BFE, DPA-System, FEHA og IT-branchen
udtrykker sig positivt omkring genbrug som en måde at levetidsforlænge og
dermed forebygge elektronikaffald, så længe det ikke sker ukritisk, men med
omtanke i forhold til fx indhold af farlige stoffer og energiforbrug. BFE, DE, DI,
Elretur, ERP, FEHA og ITB, udtrykker bekymring for nogle kommuners praksis
med salg af brugt elektronik, da disse aktiviteter bl.a. vurderes at være i strid med
kommunalfuldmagt, reklamationsret og produktsikkerhed mv. Flere høringsparter
har opfattet de foreslåede initiativer omkring genbrug af elektronikaffald således,
at det er et forslag om, at det er kommunerne, der skal varetage genbrugs-opgaven.
Der opfordres derfor til, at disse initiativer ikke realiseres, og at opgaven i stedet
varetages af private aktører.
KL efterspørger klare rammer for kommunernes genbrugsbutikker og opfordrer
samtidig til, at modeller for organisering af genbrug af elektronikaffald, hvor
kommuner og private virksomheder samarbejder i partnerskaber, undersøges
nærmere.
TMF KK foreslår at prioritere tiltag, der kortlægger potentialet for genbrug af
elektronikaffald fra arbejdspladser.
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST finder det positivt, at flere høringsparter
tilkendegiver, at genbrug er et relevant område at arbejde med i forhold til at
forlænge elektronikprodukters levetid og dermed affaldsforebygge. MST er enig
i, at det er nødvendigt med klare rammer for genbrug af elektronikaffald, og de
foreslåede initiativer nr. 61-64 i strategien skal bidrage til netop dette i dialog
med aktørerne, herunder hvornår genbrug kan svare sig i et miljømæssigt
perspektiv. MST ønsker i den sammenhæng at præcisere, at det vil være på
baggrund af resultaterne af disse initiativer, at der kan træffes beslutning om,
hvilke aktører der skal agere i forhold til genbrug af elektronikaffald afleveret i
de kommunale indsamlingsordninger. Med hensyn til kortlægning af
genbrugspotentialet på arbejdspladser er det MSTs vurdering, at der allerede i
dag sker en stor grad af genbrug af elektronik/elektronikaffald fra private
virksomheder. I Partnerskab for indsamling af elektronikaffald, som er et
initiativ i Ressourcestrategi for affaldshåndtering, er der igangsat et projekt, der
skal bidrage til at kortlægge omfanget.
Økonomiske virkemidler
Vedrørende høringssvar, der omhandler økonomiske virkemidler på
elektronikområdet som pant, forlænget reklamationsret, momsfri reparation og
krav til producenter om at stille reservedele til rådighed henvises til
høringsnotatets afsnit om økonomiske virkemidler.
Mål og indikatorer for affaldsforebyggelse - elektronik
ERP og ITB fremhæver, at der endnu ikke er det rette datagrundlag til stede til at
kunne opsætte mål og indikatorer for reduktion af elektronikaffald. IDA foreslår,
at udviklingen i ”solgt miljømærket elektronik” anvendes som indikator på
affaldsforebyggelse af elektronikaffald.
26
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0027.png
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST vurderer, at den foreslåede indikator vedr.
miljømærker ikke vil være fyldestgørende nok til at kunne måle
affaldsforebyggelse på elektronikområdet. MST henviser til, at antal
miljømærkede produkter og kendskab til disse indgår som indikator under
temaet ”Grønt forbrug – indkøb med omtanke”.
Kapitel 8: Emballage
Genanvendelse af emballageaffald
Plastindustrien mener, at for at industrien kan være med til at højne anvendelsen
af plastemballageaffald, skal der være mere lige konkurrencemæssige vilkår for
adgangen til affaldsmængderne, særligt det kommunalt indsamlede affald.
Strategien bør derfor specificere retningslinjer for, hvordan området
konkurrenceudsættes.
DN mener, at der skal indføres krav om mærkning og adskilbarhed, der
understøttes af afgifter for at sikre, at emballagerne efter endt brug kan
genanvendes.
TMF KK opfordrer MST til at gå i dialog med indsamlere af plast med henblik på
at få klarlagt hvilke kriterier, de stiller til virksomheder, der gerne vil have
indsamlet plast, og bemærker samtidigt, at Affaldsregistret ikke indeholder
indsamlere til PET. TMF KK oplever, at det er vanskeligt for nogle virksomheder at
få afhentet ”husholdningslignende plast” med henblik på genanvendelse.
Plastindustrien bemærker, at baggrundsnotatet ”Facts om affaldsforebyggelse”
skal korrigeres. Det er forkert, når der står, at den plast, som anvendes til
plastposer, i stedet kan bruges til plastflasker eller Margretheskåle. Poser er typisk
lavet af LDPE. Plastflasker af PET og Margretheskåle af melamin. Endvidere stilles
der spørgsmålstegn ved antagelsen om, at et ugentligt forbrug på 3,5 plastposer
kan erstattes med 1 stofpose. Det forudsætter, at alle varer kan være i én stofpose,
ligesom en stofpose vil skulle vaskes og er produceret med stor miljøbelastning
(bomuldspose).
Miljøstyrelsens bemærkninger: MST skal bemærke, at der p.t. ingen aktuelle
planer er om at konkurrenceudsætte det kommunalt indsamlede affald. TMF KKs
forslag om en dialog med indsamlere om plast med henblik på at få klarlagt,
hvilke kriterier de stiller til virksomheder, vil indgå i det videre arbejde med
regeringens Ressourcestrategi for affaldshåndtering.
DNs forslag om at indføre krav om mærkning og krav til, at emballagen kan
skilles ad efter endt brug, vil ikke kunne reguleres alene i Danmark. Det vil være
et EU-anliggende. Det må forventes, at sådanne diskussioner vil indgå i en
fornyet diskussion og revision af emballagedirektivet (og cirkulær økonomi).
Notatet ”Facts om affaldsforebyggelse” angiver ikke direkte, at den plasttype,
som anvendes til fremstilling af plastposer i stedet kunne anvendes til
fremstilling af plastflasker eller Margretheskåle. Den angiver blot, at samme
mængde plast (i en generel term) kunne være anvendt til de nævnte produkter.
MST har dog taget Plastindustriens bemærkning ad notam, og vil fremadrettet
være omhyggelig med, hvordan eksemplerne anvendes. Det bemærkes videre i
forhold til sammenligningen af miljøbelastningen fra henholdsvis plastposer og
stofposer, at der i notatet er taget højde for, at produktionen af stofposer er mere
27
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0028.png
miljøbelastende end produktionen af plastposer på flere områder. Det fremgår af
notatet, hvilke forudsætninger der er anvendt i analysen.
Miljømærker og mærkning af emballager
Miljømærkning Danmark bemærker, at der p.t. er et forstudie i gang om at
afdække mulighederne for Svanemærkekriterier inden for fødevareemballager.
Regeringen bør give incitamenter til, at Svanen igangsætter en yderligere indsats
for at bidrage til, at miljøbelastningen fra emballage mindskes, herunder afdække
den potentielle efterspørgsel i markedet inden for forskellige emballageområder.
Re-bag foreslår, at der sættes fokus på anvendelsen af genanvendelsessymboler
(trekants-pilene), så det bliver nemmere for forbrugerne at se, hvad emballagen er
lavet af, og dermed bestemme, hvordan den skal håndteres efter endt brug.
Miljøstyrelsen bemærkninger: Der er ikke afsat midler under strategien til en
konkret indsats for miljømærkning af emballager. Der henvises til den generelle
indsats for at udbrede brugen af miljømærker.
I henhold til emballagedirektivet er det frivilligt, om den der markedsfører en
emballage, vil mærke den. Medlemslandene har hidtil ikke kunne nå til enighed
om at gøre det obligatorisk. Da produkter/emballager handles på tværs af
landegrænserne, vil et fokus på mærkningen oplagt skulle ske i EU-regi og
således i en fornyet diskussion og revision af emballagedirektivet. MST skal dog
samtidig bemærke, at forslaget om fokus på, hvordan man kommunikativt kan
anvende emballagerne til at hjælpe forbrugerne til en bedre affaldssortering, vil
indgå som input i det videre arbejde med implementering af –regeringens
Ressourcestrategi for affaldshåndtering.
Partnerskab om plastemballage
L&F anfører, at det er vigtigt, at der er afsat selvstændige midler til at gennemføre
projekter i partnerskabet i stedet for alene henvisning til eksisterende puljer,
programmer mv. L&F bemærker samtidigt, at de forventer at blive inviteret med til
at deltage i partnerskabet.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Det bemærkes, at der i MST er afsat konkrete
midler til, at partnerskabet kan igangsætte et antal projekter i årene 2015-2017.
Disse vil kunne suppleres af midler fra andre parter i partnerskabet. Det er
forventningen, at alle aktører i emballagens værdikæde, som aktivt vil være med
til at igangsætte aktiviteter, kan deltage i partnerskabet, herunder også L&F.
Minimering af emballage
Re-bag foreslår, at der igangsættes en kortlægning af anvendelsen af ”for stor”
emballage (overemballering) samt forbrugernes holdning hertil med henblik på at
motivere producenterne til at minimere emballagerne. Og at der arbejdes for at
opnå EU-retningslinjer for, hvor stor en emballage må være.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Emballagedirektivet indeholder allerede krav
om, at den, der markedsfører en emballage, skal sikre, at den er minimeret mest
muligt. Når en virksomhed gør det, skal den betragte det samlede
emballagesystem og kan også inddrage andre forhold end blot emballagens
størrelse. Fx hensynet til fremstillingsprocessen, transporten, præsentation af
produktet, information mv. Reglerne åbner mulighed for, at man kan
argumentere for, at emballagen skal have en bestemt størrelse for, at der fx er
28
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Endelige udgave af Strategi for affaldsforebyggelse Danmark uden affald II. Strategien har været i høring i perioden 4. februar til 7. april 2015, fra miljøministeren
1525188_0029.png
plads til at informere kunden tilstrækkeligt om produktet, eller fordi det ikke er
muligt at justere pakkemaskinerne. Det vil gøre det vanskeligt at gennemføre en
kortlægning af anvendelsen af ”for stor” emballage. Den nedenfor omtalte
tilsynskampagne vil kunne bidrage til om en kortlægning i praksis kan
gennemføres og om en mulig effekt heraf.
Tilsynskampagne
L&F bemærker, at en tilsynskampagne bør afvente konklusioner/resultater fra
partnerskabet om plastemballage, så den kan følges op med rådgivning og pege på
løsninger. KL anfører, at såfremt den planlagte tilsynskampagne indebærer en
indsats for kommunerne, skal det overvejes, hvordan der tilføres ressourcer til at
løfte opgaven. TMF KK bakker op om gennemførelsen af en tilsynskampagne på
udvalgte emballager, idet det foreslås, at kampagnen fokuserer på, om mængden
og typen af anvendte emballage står mål med det enkelte produkt, så
markedsføring af overemballerede produkter undgås.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Det er intentionen, at tilsynskampagnen skal
fokusere på emballagedirektivets væsentlige krav, som bl.a. handler om at
minimere emballagen mest muligt. Der er endnu ikke taget endelig stilling til,
hvornår præcist kampagnen skal gennemføres udover, at det skal ske i løbet af
strategiens planperiode. Kampagnen forventes ikke at indebære en bindende
indsats for kommunerne.
Kapitel 9: Bilag 2
Re-bag, L&F og Favrskov Kommune har givet bemærkninger til Bilag 2. L&F har
givet deres generelle holdninger til tre af de nævnte eksempler: Frivillige aftaler,
informationskampagner rettet mod offentligheden og fremme af troværdig
miljømærkning. Re-bag ønsker under fremme af miljømærkning som kommende
initiativ at tilføje tilskud til virksomheder, der vil miljømærke deres
papirprodukter samt indføre genanvendelsessymboler for emballage. Favrskov
Kommune foreslår til eksemplet: Oplæring af kompetente myndigheder, at der
udarbejdes en bedre vejledning om affaldsbekendtgørelsen og klassificering af
affald.
Miljøstyrelsens bemærkninger: Formålet med bilaget er, at Danmark som en del
at opfyldelsen af affaldsdirektivets krav skal beskrive
affaldsforebyggelsesinitiativer og evaluere anvendeligheden af de eksempler,
som er angivet i direktivets bilag i forhold til affaldsforebyggelse. Der er derfor
ikke tale om en generel diskussion af de forskellige eksempler. Der kan kun
angives affaldsforebyggelsesinitiativer, som Danmark enten har gennemført
eller vil gennemføre. Der kan derfor ikke tilføjes nye initiativer, som ikke er
nævnt i strategien. Derfor er de indkomne forslag behandlet under de fagligt
relevante kapitler i høringsnotatet.
29