Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1412964_0001.png
Evaluering af
grønne regnskaber
En undersøgelse af de grønne regnskabers
effekt og vurdering af fremtidige
muligheder for miljørapportering
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tit el:
Ev aluering af grønne regnskaber
Redakt ion:
Carsten Ellegaard, COWI
Nis Vilhelm Benn, COWI
Meta Reim er Brødsted, COWI
Udgiver:
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
1 4 01 København K
www.mst.dk
År:
2 014
ISBN nr.
97 8-87-93178-65-6
Ansvarsfraskrivelse:
Miljøstyrelsen vil, når lejligheden gives, offentliggøre rapporter og indlæg vedrørende forsknings- og udviklingsprojekter
inden for m iljøsektoren, finansieret af Miljøstyrelsens undersøgelsesbevilling. Det skal bemærkes, at en sådan
offentliggørelse ikke nødvendigvis betyder, at det pågældende indlæg giver udtryk for Miljøstyrelsens synspunkter.
Offentliggørelsen betyder imidlertid, at Miljøstyrelsen finder, at indholdet udgør et væsentligt indlæg i debatten om kring
den danske m iljøpolitik.
Må citeres med kildeangivelse.
2
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Forord....................................................................................................................... 4
Sammenfatning......................................................................................................... 5
Summary and Conclusion .......................................................................................... 6
1.
Indledning.......................................................................................................... 7
1 .1 Om de grønne regnskaber ................................................................................. 7
1 .2 Grønne regnskabers erhverv smæssige kontekst ..................................................... 8
1 .3 Evalueringens formål ....................................................................................... 9
1 .4 Evalueringens metode og proces....................................................................... 1 0
2.
Brugen af grønne regnskaber ........................................................................... 12
2 .1 Virksomheders brug af grønne regnskaber.......................................................... 1 2
2 .1.1
Intern brug af grønne regnskaber i virksomheder ..................................... 1 4
2 .1.2
Ekstern brug af grønne regnskaber........................................................ 1 5
2 .1.3
Den administrative byrde .................................................................... 1 7
2 .1.4
Brugervenligheden af den digitale indberetning ....................................... 1 8
2 .1.5
Mere miljø for pengene....................................................................... 1 9
2 .2 Offentlighedens brug af grønne regnskaber......................................................... 2 0
2 .3 Myndighedernes brug af det grønne regnskab ved tilsyn og miljøgodkendelser........... 2 1
3.
Effekter af at fjerne rapporteringspligt for bilag 2-virksomheder ...................... 22
3 .1 Miljøeffekt ................................................................................................... 2 2
3 .2 Økonomisk effekt .......................................................................................... 2 3
3 .3 Mere miljø for pengene for bilag 2 -virksomheder ................................................. 2 3
Ønsker til fremtidig miljørapportering ............................................................. 25
Anbefaling/Konklusion .................................................................................... 27
4.
5.
Bilag 1:
Bilag 2:
Bilag 3:
Bilag 4:
Data fra elektronisk spørgeskema ........................................................... 28
Int erviewlist e.......................................................................................... 29
Udsendt spørgeskema ............................................................................. 31
Guidelines for åbne int erviews med interessent er ................................... 39
Ev aluering af grønne regnskaber
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forord
Folketinget vedtog i m arts 2 009 en lov om ændring af m iljøbeskyttelsesloven m ed henblik på
udarbejdelse af et grønt regnskab. Formålet m ed lovændringen er at forenkle og m odernisere det
grønne regnskab, samtidig med at virksomhederne fastholder fokus på deres m iljøindsats.
I forbindelse m ed lovforslagsforhandlingerne lovede miljøministeren, at der blev lavet en evaluering
af de grønne regnskaber med det indhold, som de får efter udmøntningen af Lovforslag L89 m ed
henblik på, at Folketinget senest et år efter at evalueringen er afsluttet m odtager en redegørelse
herfor i 2 016.
Som resultat af ovenstående har Miljøstyrelsen udbudt indeværende evaluering, som er gennemført
af COWI A/S. Evalueringen undersøger nytteværdien af de grønne regnskaber for såvel
v irksomheder som den række af brugere, der er målgruppe for de grønne regnskaber. Evalueringen
af de grønne regnskaber er afdækket gennem interviews af brugere og interessenter af grønne
regnskaber, samt en spørgeskemaundersøgelse blandt en række virksomheder.
Miljøstyrelsen vil gerne takke de virksomheder, myndigheder og andre interessenter, som har
bidraget til arbejdet med evalueringen, og som har stillet sig til rådighed ved interview m.v.
I forbindelse m ed projektets gennemførelse har der været nedsat en følgegruppe, der løbende har
v æret involveret i evalueringen. Følgegruppen har bestået af følgende personer:
Tina Sternest, Dansk Industri
Jens Peter Mortensen, Danmarks Naturfredningsforening
Henrik Borg Kristensen, Landbrug & Fødev arer
Henning I. Hansen, Kom munernes Landsforening
Cecilie Sandvik Clausen, Miljøstyrelsen
Ulla Ringbæk, Miljøstyrelsen
Ev alueringen og udarbejdelsen af nærværende rapport er gennemført af
Nis Benn, Meta Reimer Brødsted, Lise Ly ngfelt Molander, Lars Wilkinson og Carsten Ellegaard
(projektleder), som alle er fra COWI.
4
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0005.png
Sammenfatning
Denne evaluering har haft to fokusområder:
EE
1.
At afklare om de grønne regnskaber er tidssvarende og nyttige i forhold til deres to form ål:
a. Giv e offentligheden adgang til m iljøinformation
b. Inspirere virksomhederne til at arbejde aktivt med deres m iljøforhold.
At undersøge effekterne af grønne regnskaber, herunder effekterne af at fjerne
regnskabspligten for bilag 2 -virksom heder.
2.
Rapportens konklusion
Ev alueringen peger på, at de grønne regnskaber har haft en positiv m iljøeffekt op gennem
90’erne og 00’erne. Evalueringen viser imidlertid også, at disse forurenende virksomheder er
om fattet af anden miljøregulering, der overlapper med grønne regnskaber og at det grønne
regnskab i dag ikke længere giver en merværdi, der står i et fornuftigt forhold til den
adm inistrative byrde, som det også er at udarbejde et grønt regnskab.
Det v urderes, at en fjernelse af den grønne regnskabspligt ikke forventes at få en negativ effekt
på m iljøet, og at det vil mindske den administrative byrde, selvom PRTR data fortsat skal
indberettes for nogle virksomheder
Nøgleobservationer i evalueringen:
De interviewede virksomheder har fokus på miljøforhold.
Offentligheden har ingen eller kun m eget lille interesse i og/eller efterspørgsel efter de
grønne regnskaber.
Ændringer i regnskabspligt (2010) for bilag 2 -virksomheder havde ingen eller kun en
m eget lille negativ miljømæssig effekt.
En m eget stor andel af bilag 1-virksomhederne vil fortsætte indsamling af m iljødata, selv
om pligten til grønne regnskaber gøres frivillig. Dels fordi det giver værdi for
v irksomheden, og dels fordi det er påkrævet af anden lovgivning og fordi de fortsat skal
have en miljøgodkendelse.
Fjernelse af kravet om at udarbejde grønne regnskaber vil reducere de administrative
by rder for virksomheder, men også for myndigheder vil det kunne frigøre ressourcer.
I løbet af undersøgelsen er der kommet ideer og ønsker til fremtidens m iljørapportering. Der er tale
om skitser til m odeller og koncepter, som der bør arbejdes videre m ed i de rette fora. Dette drejer
sig primært om m uligheder for frivillighed i rapportering og bedre udnyttelse af eksisterende
m iljødata.
Ev aluering af grønne regnskaber
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0006.png
Summary and Conclusion
This ev aluation has had two focus areas:
1.
To clarify whether green accounts are current and useful in relation to their two purposes:
a. Prov ide the public with environmental information
b. Encourage enterprises to work actively with environmental aspects of their
activities.
To investigate the effects of green accounts, including the effects of removing the duty to
prepare accounts for Annex 2 enterprises.
2.
Conclusion of the report
The ev aluation indicates that green accounts have had a positive environmental effect
throughout the 1990s and 2 000s. However, the evaluation also shows that these polluting
enterprises are subject to other environmental regulation which overlaps green accounts and
that, today, green accounts no longer provide reasonable added value in relation to the
adm inistrative burden of preparing such green accounts.
It has been assessed that removing the duty to prepare green accounts is not likely to have a
negative effect on the environment and that it will reduce the administrative burden, even
though European Pollutant Release and Transfer Register data must still be submitted by some
enterprises.
Key observations in the evaluation:
The enterprises interviewed have focus on the environmental aspects of their activities.
The public has no or v ery little interest in and/or demand for green accounts.
Changes in the duty to prepare green accounts (2010) for Annex 2 enterprises had no, or
only very little, negative environmental effects.
A v ery large percentage of Annex 1 enterprises will continue to collect environmental data,
ev en if the duty to prepare green accounts is m ade voluntary. A very large percentage of
Annex 1 enterprises will continue to collect environmental data, even if the duty to prepare
green accounts is m ade voluntary. This is partly because collecting data has value for the
enterprise, partly because it is required by other legislation, and partly because enterprises
still need an environmental approval.
Rem ov al of the requirement to prepare green accounts will reduce the administrative
burden for enterprises, and it will free up resources for the authorities.
Ideas and wishes for future environmental reporting came up during the study. These included
outlines of m odels and concepts which should be further developed in the right fora. They were
prim arily options for voluntary reporting and better utilisation of existing environmental data.
6
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0007.png
1. Indledning
1.1
Om de grønne regnskaber
De grønne regnskaber har et todelt formål:
1.
2.
Giv e offentligheden adgang til m iljøinformation
Inspirere virksomhederne til at arbejde aktivt med deres m iljøforhold
I forbindelse m ed de første regler om grønne regnskaber fra 1996 blev det lagt til grund, at
regnskabspligten skulle gælde for virksom heder, der på grund af deres størrelse og m iljømæssige
påv irkning af det ydre miljø kunne betegnes som ”større og m iljøtunge”
1
.
Med bekendtgørelse nr. 210 af 3 . m arts 2 010 om visse virksomheders afgivelse af m iljøoplysninger
blev der lagt vægt på, at de grønne regnskaber skulle være mere synlige og tilgængelige for
offentligheden. Dette blev imødekommet med portalen miljooplysninger.dk. Desuden blev der
indført færre og m ere fleksible krav til virksomheder m ed et m iljøledelsessystem og generelt færre
krav til m iljøredegørelsen. Samtidigt blev der indført et elektronisk indberetningssystem (via
www.virk.dk),
og PRTR-data trækkes nu fra de indberettede grønne regnskaber. Bekendtgørelsen
fra 2 010 m edførte desuden en fritagelse af regnskabspligten for virksomheder på det daværende
bilag 2 i godkendelsesbekendtgørelsen (herefter:
bilag 2-virksomheder).
Miljøstyrelsen har
v urderet, at alle forenklingerne har m edført en samlet besparelse for virksomheder på knap 3 0
m io. kr. om året. Figur 1 nedenfor sammenfatter ændringerne og deres betydning.
2
1
Se gæl dende l ovgrundlag
https://w ww.r etsinformation.dk /Forms/R07 10.aspx?i d=123973
2
Mi l jøstyrelsen, hentet januar 2014,
Om Grønne Regnskaber,
U RL:
http://w w w3.mst.dk /Miljoeoplysninger/PrtrPublic ering/OmGroenneRegnskab er
Ev aluering af grønne regnskaber
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0008.png
F I GUR 1
OV ERSIGT OV ER ÆN DRINGERNE I 2010
3
Denne evaluering undersøger flere af de ændringer, der blev foretaget i 2 010. I kapitel 2 ser vi på
effekterne for offentligheden, de regnskabspligtige virksomheder og deres tilsynsmyndigheder. I
kapitel 3 ser vi på effekten af, at regnskabspligten blev fjernet for bilag 2 -virksomhederne.
1.2
Grønne regnskabers erhvervsmæssige kontekst
Danske virksom heder er i vid udstrækning om fattet af lovgivning og krav om m iljøforhold, såsom
affaldshåndtering, grænseværdier for emissioner mv. Flere virksomheder og tilsynsmyndigheder ser
ov erlap på en række om råder. Figur 2 nedenfor viser, hvordan grønne regnskaber ov erlapper m ed
anden lovgivning og andre fora for fokusering og afrapportering på miljøområdet. Illustrationen
giv er også et billede af risikoen for dobbeltarbejde og unødvendigt administrativt arbejde – også
kaldet administrative byrder.
3
Mi l jøstyrelsen, hentet januar 2014,
Om Grønne Regnskaber,
U RL:
http://w w w3.mst.dk /Miljoeoplysninger/PrtrPublic ering/OmGroenneRegnskab er
Retsi nformation, hentet januar 2014,
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse,
U RL:
https://w w w.retsinformation.dk /Forms/R0710.aspx?id=12397 3
Mi l jøstyrelsen, hentet januar 2014,
Vejledning for tils ynsmyndigheden,
U RL:
http://w w w2.mst.dk /GRwiki/VejledningGR.Tilsynsmyndighed-V ejledning.ashx
8
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0009.png
F I GUR 2
DE GRØN N E REGN SKA BER S KON TEKST
4
Ved im plementering af PRTR-forordningen forpligter Danmark sig til at indberette emissioner og
affaldsdata fra en række danske virksomheder. Indberetningen fra virksomhederne sker i dag ofte
igennem det grønne regnskab. PRTR-data trækkes dermed fra virksomhedernes grønne regnskaber,
så de ikke er tvunget til dobbeltrapportering i denne sammenhæng. Knapt en fjerdedel af de grønne
regnskaber bruges i PRTR.
5
I frem tiden forventes det derudover at blive et BAT
6
-krav at have miljøledelse. Dermed vil alle IED-
v irksomheder på et tidspunkt skulle have miljøledelse. 85 procent af de grønne regnskaber er lavet
af IED-v irksomheder.
7
1.3
Ev alueringens form ål
I forbindelse m ed ændringerne af de grønne regnskaber i 2 010 blev det besluttet, at ordningen m ed
de grønne regnskaber skulle evalueres, og at Ministeren skulle forelægge en evaluering for
Folketinget. Miljøstyrelsen har besluttet at gennemføre en kvalitativ evaluering, og COWI er valgt til
denne opgave.
Form ålet med evalueringen er a t undersøge, om brugen af grønne regnskaber fortsat er nyttig,
herunder hvad effekten er af grønne regnskaber og om en anden fremtidig m iljørapportering
bør ov ervejes.
Dette afdækkes og uddybes i evalueringen som :
1.
Giv er et billede af
virksomheders brug af grønne regnskaber,
herunder hvordan de oplever
den digitale indberetning
4
ERFA -gr uppe: Mi ndr e gruppe
af personer, der regelmæssigt mødes med henblik på vidensdeling indenfor et fælles
i nteresseområde.
5
Mi l jøstyrelsen og Miljøstyrelsen, hentet april 2014,
Om PRTR (Pollutant Release and Transfer register),
U RL:
http://w w w3.mst.dk /Miljoeoplysninger/PrtrPublic ering/OmPrtr
6
Best A v ailable Techniques efter IE-di rektivet.
7
Mi l jøstyrelsen
Ev aluering af grønne regnskaber
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0010.png
2.
3.
4.
Kortlægger
offentlighedens brug af grønne regnskaber
og effekterne af, at m an har gjort de
grønne regnskaber lettere tilgængelige
Beskriver
effekterne af at fjerne regnskabspligten
for de daværende bilag 2-virksomheder
Kom m er med input til
fremtidens miljørapportering
– forslag til ændringer, der giver
m aksimal værdi til hovedinteressenterne – det vil sige ”mest m ulig miljø for pengene”
(v irksom hederne, kommunerne, den brede offentlighed, offentlige aktører mv.)
1.4
Ev alueringens m etode og proces
Datagrundlaget for evalueringen består af to dele:
personlige interview med udvalgte aktører
sv ar fra et elektronisk spørgeskema
Interviewdata er indsamlet gennem interview med virksomheder, tilsynsmyndigheder og udvalgte
interesseorganisationer. For hvert interview er der udarbejdet et referat, og alle referater indgår i
den sam lede analyse af kvalitativt data. Enkelte gange er citater blevet fremhævet, m en alle
interview med virksomheder er gennemført under betingelse af anonymitet.
Derudover har COWI interviewet virksomheder m ed grøn regnskabspligt såvel som virksomheder ,
der efter ændringen i 2 010 ikke længere er regnskabspligtige. På den måde kan man belyse den
forv entede effekt af at fjerne regnskabspligten. Interview er også gennemført med tilsynsførende og
m iljøchefer i flere kommuner. Disse interview er blandt andet blevet anvendt til at underbygge
v irksomhedernes udtalelser. Se bilag 2 for den fulde interviewliste.
Endv idere er data indsamlet gennem udsendelse af et elektronisk spørgeskema til 2 99
kontaktpersoner fordelt på 2 58 virksomheder
8
med aktuel regnskabspligt i forhold til grønne
regnskaber. Spørgeskemaundersøgelsen havde 148 respondenter
9
svarende til en svarprocent på
4 9,5 procent, hvilket vurderes som tilfredsstillende.
10
Sam let set kan datamaterialet, der danner grundlag for denne evaluering, siges at være
tilfredsstillende og validt i forhold til at beskrive ov erordnede effekter, tendenser og indikationer.
Datamaterialet er ikke repræsentativt i statistisk forstand, da respondenterne ikke er tilfældigt
udv algt
11
, og besvarelserne
kan
derfor indeholde forskellige 'skævheder' i forhold til motivation og
baggrunden for at udtale sig om grønne regnskaber i forbindelse m ed denne evaluering. Da
karakteristika for de deltagende virksomheder ikke nødvendigvis afspejler populationen 1:1, er der
ikke m ulighed for at ekstrapolere til alle regnskabspligtige virksomheder. Rapportens observationer
og konklusioner er således alene baseret på det tilgængelige datamateriale, hvilket dog vurderes at
v ære det bedst mulige.
8
En v i rksomhed defineres efter individuelt CVR -nummer.
på 132 individuelle CV R -numre.
10
U d af de 299 di gi talt udsendte spørgeskemaer gennemf ørte 148 spør geskemaet og 9 påbegyndte spørgeskemaet uden at
f ul dende dette. 1 41 besvarede ikke spørgeskemaet, hvoraf 15 invitationer ikke b lev modtaget. Den gennemførte svarproc ent af
al l e udsendte invitationer udgør dermed 49,5 pr ocent.
11
V i r ksomhederne blev udvalgt på tværs ar b ranchekoder og størrelser. Der er dog i kke interviewet virksomheder inden for alle
b r anc hekoder.
9
For del t
10
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0011.png
En følgegruppe har fulgt tilbliv elsen af ev alueringen gennem alle projektets faser.
Evalueringens følgegruppe
I forbindelse m ed evalueringen af de grønne regnskaber har Miljøstyrelsen nedsat en
følgegruppe.
Følgegruppens deltagere er:
Danm arks Naturfredningsforening
Dansk Industri
Kom m unernes Landsforening
Landbrug & Fødev arer
Miljøstyrelsen
Følgegruppen har i løbet af evalueringsprocessen afholdt tre m øder, hvor evalueringens status
og resultater er blevet diskuteret med udgangspunkt i COWIs præsentationer. Desuden har
følgegruppen dannet ramme for diskussion af den mulige fremtid for grønne regnskaber.
Ev aluering af grønne regnskaber
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0012.png
2. Brugen af grønne
regnskaber
I dette kapitel ser vi på, hvordan virksomheder, de offentlige interessenter og de kom munale
sagsbehandlere bruger de grønne regnskaber.
For de største og potentielt mest forurenende virksomheder (Bilag 1 -virksomheder) har der i løbet
af de seneste 1 0-15 år været en tendens til øget m iljøbevidsthed. Dette skyldes delvist ydre pres og
krav, herunder de grønne regnskaber, og delvist indre krav og en bevidsthed om værdiskabelsen ved
et øget m iljøfokus. Det er således blevet normen at være en miljøbevidst virksomhed, der løbende
v urderer sine miljøtiltag. Denne udvikling har stor betydning for de grønne regnskabers effekt og
v ærdi for virksomheder i dag.
"Vore s tilsynsmyndighed og
kommune har et stort fokus
på miljøe t, og vi har da en
fælle s inte resse i, at der ikke
skal være spild i
produktionen – de tte var nok
ikke tilfældet i samme grad
for 10-15 år side n".
2.1
Virksomheders brug af grønne regnskaber
Virksomheder kan bruge de grønne regnskaber både internt og eksternt. Undersøgelsen viser, at der
ikke er en ensartet anvendelse af de grønne regnsk aber på tværs af virksomheder.
Spørgeskemaundersøgelsens respondenter er karakteriseret ved at:
godt to tredjedele er ansat i en virksomhed med m iljøledelse
12.
Dette er højt i og m ed, at
kun 4 0 procent af virksomhederne i 2 011 havde registreret miljøledelse
ca. fire femtedele af disse virksomheder arbejder m ed ISO 1 4001 alene eller i kombination
m ed andre former for m iljøledelsessystemer. Halvdelen af virksomhederne deltager i erfa-
grupper m ed fokus på m iljøledelse. Virksomheder med miljøledelse deltager i højere grad i
erfa-grupper med fokus på m iljø
undersøgelsen er baseret på virksom heders m iljøledere, hvilket muligvis giver en positiv
bias m od grønne regnskaber og/eller andre miljøledelsesinitiativer.
Vores undersøgelse baserer sig derfor i høj grad på virksom heder, som arbejder bevidst og frivilligt
m ed m iljøarbejde. Dette forhold skal tages i betragtning i alle undersøgelsens resultater.
I figuren nedenfor kan m an se, at 19 procent af respondenterne slet ikke synes, at det grønne
regnskab er et værdifuldt værktøj for deres virksomhed. 54 procent mener, at grønne regnskaber
kun giver nogen eller beskeden værdi, m ens 26 procent af respondenterne i høj grad eller meget høj
grad opfatter det grønne regnskab som et værdifuldt værktøj for virksomheden. Det grønne
regnskab opfattes generelt ikke som et særligt værdifuldt værktøj.
12
Der
sk elnes i denne undersøgelse ikke mellem, om virksomheden er c ertificeret i et miljøledelsessystem eller b enytter
standar derne.
12
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0013.png
Miljøledelse
Ingen miljøledelse
31%
30%
28%
Samlet
24%
24%
24%
26%
21%
19%
19%
15%
8%
16%
7%
4%
2%
0%
1%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad I beskeden grad
Slet ikke
Ved ikke
F I GUR 3
I HV OR HØJ GRA D OPFATTER I DET GRØNN E REGNSKA B SOM ET V ÆRDIFULDT V ÆRKTØJ FOR JERES
V IRKSOMHED? I PROCEN T
Virksomheder med miljøledelse er en anelse m ere positivt stemt over for det grønne regnskab.
Virksomheder i spørgeskemaundersøgelsen med over 1.000 medarbej dere betragter i m indre grad
det grønne regnskab som et værdifuldt værktøj for deres virksom hed.
En tilsvarende fordeling ses for , hvorvidt respondenterne synes, at udarbejdelsen af det grønne
regnskab fører til et øget fokus på virksomhedens miljøforhold i Figur 4 nedenfor.
Miljøledelse
35%
Uden miljøledelse
Samlet
31%
24%
19%
17%
30%
27%
26%
22%
20%
15%
9%
8% 9% 8%
0% 0% 0%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad I beskeden grad
Slet ikke
Ved ikke
F I GUR 4
I HV OR HØJ GRA D BIDRA GER UDA RBEJDELSEN A F DET GRØNNE REGNSKA B TIL A T ØGE JERES
OPMÆRKSOMHED PÅ V IRKSOMHEDEN S MILJØFORHOLD? I PROCEN T
2 6 procent af respondenterne i virksomheder uden m iljøledelse svarer, at de slet ikke synes, at
udarbejdelsen bidrager til øget fokus på deres m iljøforhold. Kun 9 procent af virksomhederne med
Ev aluering af grønne regnskaber
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0014.png
m iljøledelse synes dette. Virksomheder m ed under 1.000 ansatte finder dog i højere grad, at det
grønne regnskab øger deres fokus på deres m iljøforhold. 27 procent af respondenterne svarer, at det
grønne regnskab bidrager til øget opm ærksomhed på virksom hedens m iljøforhold i høj grad og i
m eget høj grad.
Respondenter, der synes, at det grønne regnskab er et værdifuldt værktøj for virksomheden, synes
ty pisk også, at udarbejdelsen af det grønne regnskab bidrager til at øge fokus på virksomhedens
m iljøforhold.
Holdningen blandt de interviewede virksomheder var dog m ere klar. De grønne regnskaber i sig
selv er ikke et værdifuldt værktøj, da virksomhederne typisk har miljøarbejde , der rækker ud ov er
det arbejde, der kræves i forbindelse m ed det grønne regnskab.
2.1.1
Int ern brug af grønne regnskaber i virksomheder
Dataindsamling i forbindelse med grønne regnskaber har for flere virksomheder givet mere viden
om v irksomhedens miljøforhold og potentielle forbedringsmuligheder. Således sv arer 4 3 procent af
de adspurgte virksomheder, at de h ar brugt det grønne regnskab til at opnå viden om processer.
Den interne brug af grønne regnskaber er især værdiskabende, når dataindsamlingen har bidraget
til forbedret indsigt i m ulige besparelser. Alligevel bliver den skriftlige redegørelse om det grønne
regnskab sjældent brugt internt i v irksomhederne.
Uden miljøledelse
Miljøledelse
Samlet
52%
Bem ærk at respon denterne
ku n ne vælge m ere end én
i n tern anvendelsesform.
Derfor summerer figuren ikke
ti l 100 procent.
46%
42%43%
37%
30%
23%
16%
Ud af spørgeskema--
u n dersøgelsens respondenter
h ar 46 virksomheder i kke
m i l jøledelse, mens 96 har
m i l jøledelse.
11%
2%
6% 5%
0%
8%
2%
Anden brug
Benytter ikke
internt
Miljøforbedrings Miljøledelse på Emissioner på
muligheder tværs af p-numretværs af p-numre
F I GUR 5
HV ORDA N GØR I BRUG AF GRØNNE REGNSKA BER IN TERNT?
Ifølge spørgeskem aundersøgelsen anvender 37 procent af respondenterne ikke det grønne regnskab
internt i virksomheden. Virksomheder m ed m iljøledelse benytter sig i højere grad af det grønne
regnskab internt i virksomheden, hvor de også sammenligner deres nøgletal og emissioner på tværs
af p-num re. Virksom heder m ed m iljøledelse indikerer samtidig, at grønne regnskaber ikke bringer
ny data, som ikke allerede tilvejebringes i deres miljøledelsesprocesser.
At v irksomheder uden m iljøledelse ikke benytter det grønne regnskab til at lave sammenligninger
på tv ærs af p-numre kan skyldes, at de ikke har flere produktionsenheder eller, at kun nogle
produktionsenheder er om fattet af den grønne regnskabspligt.
14
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0015.png
Under spørgsmål om ” anden brug” oplyser flere respondenter, at de benytter det grønne regnskab
til at følge virksomhedens m iljøperformance over tid og oplyse m edarbejderne om den. En
respondent forklarer, at de benytter deres grønne regnskab som information om virksomheden til
ny e medarbejdere. Derudover benytter de det som statusredskab i henhold til deres
m iljøledelsessystem ISO 1 4001.
En respondent oplyser, at deres pligt til at udarbejde grønt regnskab kun gælder én fabrik ud af
seks. Virksomheden har dog v algt at lave et m iljøregnskab for alle seks fabrikker, så de har
m ulighed for at sammenligne fabrikkernes m iljøperformance. Dette giver inspiration til at foretage
m iljøforbedringer på de enkelte fabrikker.
Forskelle i holdning til grønne regnskaber hos
virksomheder med og uden miljøledelse
Virksomhed uden miljøledelse
Det grønne regnskab har flere steder bidraget med fokus på virksom hedens egne m iljøforhold.
Derm ed er virksom heden blevet opm ærksom på om råder, hvor der kunne foretages
om kostningsbesparende tiltag.
"Vi har forbedret kraftigt inden for affaldsområdet, fordi vi på den måde også
sparede mange penge."
Virksomheden har ikke anden m iljøledelse og benytter derfor det grønne regnskab som d eres
indgangsvinkel til m iljøarbejde. Hvis regnskabspligten ophører, vil virksom heden fortsætte
m ed m iljøarbejde internt i virksomheden, da de har oplevet værdien af det.
"Selvfølgelig tager det tid at lave, men det bidrager også med, at vi får set på tingene."
Virksomhed med miljøledelse
Virksomheden har en form for m iljøledelse, typisk ISO 1 4001, og indsamler i forvejen alle
relevante miljødata. Virksomheder m ed m iljøledelse er generelt mere positive overfor
m iljørapportering, og de ser i højere grad det grønne regnskab som et værdifuldt værktøj.
Alt i alt anvendes grønne regnskaber til en række forskellige interne aktiviteter. Helhedsindtrykket
fra interview og spørgeskema er dog stadig, at en m eget stor gruppe virksomheder slet ikke eller
kun i m eget begrænset om fang bruger de grønne regnskaber internt.
2.1.2
Ekst ern brug af grønne regnskaber
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at 4 2 procent af respondenterne ikke benytter sig af det grønne
regnskab eksternt. De v irksom heder, der benytter sig af det grønne regnskab eksternt, gør det
hov edsageligt ved at lægge det grønne regnskab på deres hjemmeside. Dette er praksis hos 47
procent af virksom hederne. Derudover oplyser 23 procent af respondenterne deres kunder om det
grønne regnskab, mens 8 procent af respondenterne oplyser deres leverandører om det grønne
regnskab.
Ev aluering af grønne regnskaber
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0016.png
Uden miljøledelse
Miljøledelse
Samlet
55%
54%
Bem ærk at respon denterne
ku n ne vælge m ere end én
ekstern formidlingsaktivitet.
Derfor summerer figuren ikke
ti l 100 procent.
Ud af
spørgeskemaundersøgelsens
respon denter har 46
v i rksomheder i kke
m i l jøledelse, mens 96 har
m i l jøledelse.
47%
42%
36%
30%
25%
25% 23%
20%
9%
8%
8%
23%
17%
Oplyser til kunder
Oplyser til
leverandører
Oplyser til andre
interessenter
Lægger det op på
hjemmeside
Benytter ikke
eksternt
F I GUR 6
HV ORDA N GØR I BRUG AF DET GRØNNE REGNSKA B UDA DTIL?
Virksomheder uden m iljøledelse benytter sig i m indre grad af de grønne regnskaber eksternt end
v irksomheder m ed miljøledelse. 54 procent af virksomhederne uden miljøledelse benytter sig slet
ikke af det grønne regnskab m od 3 6 procent af virksomhederne m ed m iljøledelse.
Flere respondenter oplyser, at de besvarer forespørgsler om virksomhedens m iljøforhold ved at
sende deres CSR-rapport, men ikke det grønne regnskab. De fremsender kun det grønne regnskab,
hv is der specifikt bliver spu rgt efter det. Baseret på interviews og spørgeskemaundersøgelsen er der
en tendens mod, at grønne regnskaber i dag ikke egner sig til ekstern kommunikation af to årsager:
Dels er det blev et så udvandet, at der ikke længere står noget interessant
Form atet egner sig ikke til ekstern præsentation
” De t e r et håbløst grimt
format, som man ikke ønsker
at se nde til sine kunder…”
” GR e r slanket så meget, at
de t e fte rhånden er blevet helt
ke deligt at læse”
Adskillige respondenter har oplevet , at studerende efterspørger deres grønne regnskab i forbindelse
m ed projekter om virksomhederne. Netop studerende opleves som den offentlige
interessentgruppe, som i dag hyppigst anvender grønne regnskaber. Dette opvejer dog ikke det
helhedsindtryk, at virksomheder foretrækker at benytte andre formater til ekstern kommunikation.
På baggrund af interviewene tegner der sig et billede af, at virksom heder, der er underleverandør til
andre virksom heder, i højere grad benytter sig af det grønne regnskab end virksomheder, der
producerer direkte til forbrugerne. Flere virksomheder oplyser, at de stiller krav ti l m iljøforhold hos
deres lev erandører, som derfor anvender det grønne regnskab som dokumentation. Dog fremsendes
det grønne regnskab kun i tilfælde af, at virksomheden ikke har certificeret miljøledelse. Den
sam me efterspørgsel ses i forbindelse med offentlige indkøb, hvor virksomhedernes miljøprofil
nogle gange efterspørges som et markedsbaseret konkurrenceparameter.
Ingen af de v irksomheder, som medvirkede i undersøgelsens interviewdel, har nogensinde
m odtaget henvendelser fra borgere om deres grønne regnskaber. Dog m ener de, det er godt, at
borgerne har mulighed for at se regnskaberne, hvis de er interesserede i virksomhederne i deres
lokalom råde.
16
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0017.png
2.1.3
Den administrative by rde
Den adm inistrative byrde for virksomheder varierer, men opfattes som noget, der kræver
ressourcer. Godt en tredjedel af virksom hederne i spørgeskemaundersøgelsen oplyser, at
udarbejdelse af det grønne regnskab i høj eller meget høj grad er ressourcekrævende. De resterende
v irksomheder m ener, at udarbejdelsen er ressourcekrævende i beskeden til nogen grad.
Miljøledelse
57%
49%
Uden miljøledelse
Samlet
51%
26%25%
24%
14%
4%
0% 0% 0%
0% 0% 0%
14%
13%
13%
11%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad I beskeden grad
Slet ikke
Ved ikke
F I GUR 7
I HV OR HØJ GRA D ER SELV E UDA RBEJDELSEN A F GRØNT REGNSKA B TIDS- ELLER RESSOU RCEKRÆV ENDE FOR
JER? I PROCEN T
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at 3 8 procent af virksomhederne med miljøledelse og 3 0 procent
af v irksomhederne uden miljøledelse synes, at udarbejdelsen af det grønne regnskab er tids-
og/eller ressourcekrævende i høj til m eget høj grad. De resterende respondenter oplyser, at de
finder udarbejdelsen krævende i beskeden til nogen grad.
De fem største virksom heder i spørgeskemaundersøgelsen synes alle, at udarbejdelsen af det grønne
regnskab er tids- og/eller ressourcekrævende i høj og m eget høj grad.
I interview m ed virksomheder og kommunale tilsynsmyndigheder fremgår det til gengæld, at
udarbejdelsen er ressourcekrævende for de m indre virksomheder. Dette skyldes, at de ikke
nødv endigvis har en m edarbejder ansat til kun at arbejde m ed miljøtiltag og rapportering. Derfor
bliv er det typisk driftslederen eller ejeren selv , der udarbejder det grønne regnskab.
Andre virksom heder m ener, at indberetningen af det grønne regnskab kun udgør en meget lille
adm inistrativ byrde, da de i forvejen har indsamlet alle nødvendige data. Disse virksom heder ser
derfor det grønne regnskab som afrapportering af oplysninger, der allerede er let tilgængelige
internt i virksomheden.
De interviewede v irksomheder estimerer, at de typisk bruger 1-2 m andeuger på at indsamle og
udarbejde det grønne regnskab. Flere virksomheder oplyser, at de på grund af den administrative
by rde, der er forbundet m ed de grønne regnskaber, ikke vil udarbejde et grønt regnskab, hvis
regnskabspligten ophører, da det simpelthen ikke giver værdi i forhold til anvendelsen af
ressourcer.
Ev aluering af grønne regnskaber
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0018.png
2.1.4
Brugervenligheden af den digitale indberetning
Som en del af bekendtgørelse nr. 210 af 3 . marts 2 010 blev der indført et ele ktronisk
indberetningssystem. Det betyder, at virksomheder i dag indberetter deres grønne regnskab via
portalen www.virk.dk.
Miljøstyrelsen modtog adskillige klager vedrørende tekniske problemer i starten, da den digitale
indberetning blev implementeret.
"… de r var i starten mange
proble mer med det te kniske
ve d de n digitale
indbe retning, hvilket var
me ge t frustrerende for
virksomhederne. Vi har dog
fåe t langt færre henvendelser
på de t sidste ."
Miljøledelse
Uden miljøledelse
Samlet
48%
39%
34%
22%
20%
20%
14%
5%
2%
13%
13%
16%
15%
13%
11%
2%
8%
4%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad I beskeden grad
Slet ikke
Ved ikke
F I GUR 8
I HV OR HØJ GRA D HAR DEN DIGITALE IN DBERETNIN G A F GRØNT REGNSKA B GJORT INDRAPPORTERINGEN
LETTERE I FORHOLD TIL FØR DIGITA LISERINGEN? I PROCEN T.
En fem tedel af virksomhederne m ener, at digitaliseringen har lettet selve indberetningen af det
grønne regnskab. Dobbelt så m ange virksomheder m ener dog, at det slet ikke har lettet
indberetningen. Vi vurderer, at den store andel af virksom heder, der mener, at digitaliseringen ikke
har lettet indberetningen, skyldes de tekniske problemer i starten.
Respondenterne har oplevet problemer med adgangen til den digitale indberetning såvel som selve
indberetningen af m iljødata. Respondenterne forklarer, at de synes, den digitale indberetning er
m eget ufleksibel. Når der er lavet en fejl i rapporteringen, oplever flere af respondenterne, at fejlen
er um ulig at rette igen uden at kontakte Miljøstyrelsen.
Flere efterspørger et mere interaktivt værktøj, som kan benyttes i virksomhedens m iljøarbejde.
Derudover nævner flere, at myndighederne kunne udnytte de digitalt lagrede miljødata i analyser
på bedre v is.
Tilsynsmyndighederne såvel som virksom hederne oplyser, at der har været adskillige tekniske
problem er i forbindelse med indberetningen i det nye digitale system , og at det opfattes som
besv ærligt og ufleksibelt. Dette er til stor frustration for virksomhederne, når de i forv ejen har brugt
m ange ressourcer på at indsamle data og så støder på et stift system, som ofte ikke passer på
v irksomhedens virkelighed.
13
"Hve rt år løber jeg ind i
te kniske problemer; den
digitale signatur er udløbet,
side n e r nede eller noget
tre dje , der gør, at je g endnu
aldrig har oplevet, at de t e r
kørt ude n problemer. De t e r
ærge rligt – tide n skal jo
bruge s på at indsamle data
og lave miljøforbedringer og
ikke på at få te knikken til at
virke ."
13
Her
nævnes problemer for virksomheder med forskudt regnskabsår, f lere enheder under samme k onc ern, di gital signatur,
mangl ende fleksibilitet ved fejlindtastning mv.
18
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0019.png
2.1.5
Mere miljø for pengene
Skaber de grønne regnskaber så mere miljø for pengene?
Der er blandede meninger om , hvorvidt og i hvor høj grad de grønne regnskaber giver mere miljø
for pengene. Flere virksomheder m ener, at miljøfordelen ved de grønne regnskaber er for lav i
forhold til den administrative byrde, der pålægges dem. Derimod oplyser andre virksomheder, at de
grønne regnskaber er deres indgangsvinkel til miljøarbejde, hvorfor det for dem skaber mere miljø
for pengene.
I spørgeskemaundersøgelsen blev kontaktpersonerne bedt om at beskrive en konkret gevinst ved at
udarbejde det grønne regnskab. Flere respondenter svarer, at det især er fokus på de interne
processer , der skaber gevinst. For eksempel har flere virksomheder nedsat deres energiforbrug eller
skiftet til andre råvarer i produktionen.
For en konkret virksom hed skabte u darbejdelsen af det grønne regnskab et øget fokus på reduktion
af deres v and- og energiforbrug. Det resulterede i, at energiforbruget blev reduceret m ed 15 procent
ov er en femårig periode, og vandforbruget blev reduceret med 50 procent i samme periode.
En respondent forklarer, at det er brugen af både m iljøledelse i dagligdagen og statusopgørelsen
sidst på året, der skaber gevinster. Når tallene gøres op i forbindelse m ed afrapportering, ser de
dem på en anden måde, end man gør i dagligdagen, fordi de har et ov erblik på hele årets
produktion. Denne konkrete virksom hed arbejder dog m ed et m iljøledelsessystem, og det er
derm ed ikke det grønne regnskab alene, der skaber denne gevinst.
Der er im idlertid endnu flere respondenter, der svarer, at de kun udarbejder det grønne regnskab,
fordi de skal. De sy nes ikke, at de har oplevet konkrete gevinster ved det grønne regnskab, som ikke
opnås v ed et m iljøledelsessystem.
Respondenterne finder generelt ikke, at gevinsterne ved at udarbejde det grønne regnskab opvejer
ressourceforbruget. Dette illustreres i Figur 9 nedenfor, hvor virksom heder m ed m iljøledelse dog er
en anelse m ere positive end virksomheder uden.
"De r e r kommet meget fokus
på at sorte re affaldet korrekt
og at få afste mt
afhe ntningsinte rvaller. I dag
ve je s hver tømning og
afre gne s, hvor vi tidligere
afre gne de en
standardmængde, som vi
aldrig udnytte de".
Miljøledelse
Uden miljøledelse
Samlet
40%
34%
32%
27%
32%
33%
20%
16%
9%
2%
2%
2%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I beskeden grad
16%
15%
21%
Slet ikke
F I GUR 9
I HV OR HØJ GRA D VURDERER I, A T GEVINSTERNE VED U DARBEJDELSEN AF DET GRØNNE REGNSKA B OPVEJER
RESSOU RCEFORBRU GET H ERTIL? I PROCEN T.
Ev aluering af grønne regnskaber
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0020.png
Det er v irksom heder med over 1.000 medarbejdere, der er mindst enige i, at gevinsterne ved det
grønne regnskab opvejer ressourceforbruget. Det stemmer ov erens m ed deres holdninger til det
grønne regnskab som et værktøj, der kun i lav grad er værdifuldt for virksom heden. Disse
v irksomheder er også dem, der i højest grad finder, at udarbejdelsen af det grønne regnskab er tids-
og/eller ressourcekrævende.
2.2
Offentlighedens brug af grønne regnskaber
Generelt er interessen for og brugen af de grønne regnskaber ikke steget efter, at de blev lettere
tilgængelige. Dette indikerer både spørgeskema og interviews. De adspurgte interessenter gør i
m eget lav grad brug af de grønne regnskaber.
De adspurgte interessenter interesserer sig for virksomhedernes m iljøforhold, men benytter sig
prim ært af andre datakilder for at opnå viden. I forbindelse med miljøpåvirkninger m ener flere
interessenter, at PRTR-indberettede data er mere brugbare.
Flere af de adspurgte interessenter udtrykker et ønske om , at virksomhederne er opmærksomme på
deres m iljøpåvirkning. Men de udtrykker ikke et ønske om , at denne opm ærksomhed skal stamme
fra eller udmønte sig i det grønne regnskab.
En professionel interessent, som blev interviewet i forbindelse med evalueringen, benyttede sig for
ny lig af det grønne regnskab i forbindelse m ed et projekt. Her indhentede interessenten det grønne
regnskab fra virksomhedens egen hjemmeside. Fordelen ved det grønne regnskab var her, at
interessenten ønskede at se specifikt på denne ene virksomhed og deres m iljødata. I den forbindelse
v ar det kun tallene, der var vigtige, og ikke virksomhedens fremadrettede m iljøtiltag.
"I nformation om risici
forbunde t med miljø kan
skaffe s ad andre veje."
Hvem bruger de grønne regnskaber?
Den professionelle interessent
Den professionelle interessent interesserer sig i høj grad for virksomhedernes miljøforhold og
beny tter sig ofte af deres dokumentation på om rådet. Han/hun starter måske med at se på
v irksomhedens grønne regnskab. Derudover taler vedkommende med virksomheden, ser på
deres CSR-rapport, m iljøgodkendelsen og PRTR-data. Det grønne regnskab er ikke
fy ldestgørende i sig selv. Den professionelle interessent benytter www.miljoeportal.dk, når
ønsket er at se på virksomhedens lokalområde. Den professionelle interessent er karakteriseret
v ed primært at være studerende, ansat i en m iljøorganisation eller i en myndighed.
Den alm ene offentlighed bruger ikke eller bruger kun i m eget ringe grad grønne regnskaber
ifølge v ores undersøgelse.
De professionelle interessenter efterspørger en samlet database, som er m ere brugervenlig end dem
der findes i dag
14
. Ønsket er, at det skal være muligt at søge ud fra forskellige parametre såsom
størrelse, geografisk placering, forbrugsomfang, affald, emissioner mm. Flere af dem m ener, at data
allerede findes og bliver indsamlet, og at det derfor blot handler om at præsentere disse data samlet.
Flere af disse interessenter udtaler i øv rigt, at det grønne regnskab sjældent er spændende læsning,
når virksomheden blot lever op til lovkravene.
14
Mi l jøoplysninger.dk
og E-PRTR
20
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.3
My ndighedernes brug af det grønne regnskab v ed tilsyn og
m iljøgodkendelser
De interviewede virksomheder opfatter kun i m eget lav grad, at tilsynsmyndighederne benytter sig
af de grønne regnskaber ved tilsyn. Dog oplyser nogle sagsbehandlere, at de synes, det grønne
regnskab skaber værdi igennem en årlig status på m iljøforholdene. Sagsbehandlerne benytter i den
sam menhæng m iljøredegørelsen og ikke de indberettede data.
Miljøredegørelsen kan fungere som et godt udgangspunkt for dialogen mellem virksomheden og
sagsbehandleren om , hvilke m iljøtiltag der fremadrettet er m ulige og realistiske for virksomheden.
Efter de lem pede krav for de grønne regnskaber og digitaliseringen af indberetningen og
påtegnelsen fra tilsynsmyndigheden oplever kommunerne, at deres rolle i de grønne regnskaber er
reduceret, og at indholdet er blevet mindre brugbart for dem. Dette har også betydet, at deres
interesse for det grønne regnskab er blevet m indre.
De fleste kom munale sagsbehandlere er
på linje med virksomhederne
i tvivl om formålet med
det grønne regnskab, eftersom flere og flere virksomheder har en form for m iljøledelse. Dermed er
det grønne regnskabs funktioner, ifølge disse sagsbehandlere, indskrænket til kun at skabe et
ov erblik for Miljøstyrelsen.
Ev aluering af grønne regnskaber
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Effekter af at fjerne
rapporteringspligt for bilag
2-virksomheder
Som en del af bekendtgørelse nr. 210 af 3 . marts 2 010 blev rapporteringspligten for bilag 2-
v irksomheder fjernet. Det betyder, at daværende bilag 2 -virksomheder i dag ikke længere skal
indberette et grønt regnskab. Dog er visse bilag 2 -virksomheder om fattet af PRTR-lov givning og
skal derfor indberette virksom hedens udledninger af PRTR-stoffer til luft, vand og jord.
I dette afsnit vil vi belyse effekten af den fjernede regnskabspligt for disse virksomheder, herunder
m iljøeffekten og den økonom iske effekt. Tilsammen er dette med til at besvare spørgsmålet om ,
hv orvidt ændringen har medført mere eller mindre miljø for pengene.
Til brug i denne undersøgelse har v i forsøgt at finde eksempler på bilag 2 -virksomheder, der er
fortsat med at indberette grønt regnskab efter, at dette ikke er et lovkrav for dem. Det har dog ikke
v ist sig muligt, selv om både Miljøstyrelsen, følgegruppen og COWI har forsøgt på forskellige måder
at identificere disse v irksomheder. Derfor kan man ikke skelne entydigt mellem disse to grupper af
bilag 2-virksomheder. Dette indikerer samtidigt, at kun et fåtal af virksomheder har fortsat med at
udarbejde et grønt regnskab.
3.1
Miljøeffekt
"Vi e r pålagt så me get
lovgivning, at ændringen i
re gnskabspligt ikke havde
noge n videre betydning for
vore s indrapporte ring."
Blandt de interviewede v irksomheder og tilsynsmyndigheder er der ingen, som mener, at der har
v æret en negativ m iljøeffekt af, at rapporteringspligten for bilag 2 -virksomhederne blev fjernet.
To af de interviewede bilag 2 -virksomheder udarbejder stadig grønt regnskab. Begge virksomheder
v ar af den opfattelse, at de stadig hørte under den grønne regnskabspligt. Disse v irksomheder kan
derfor ikke betegnes som værende virksomheder, der frivilligt er fortsat med at udarbejde det
grønne regnskab.
De andre virksomheder stoppede med at udarbejde det grønne regnskab og arbejder i stedet med
m iljøledelse på anden vis. To af de interviewede bilag 2 -virksomheder er ISO 1 4 001 certificeret, og
to har integreret miljøarbejdet i deres CSR-rapport.
Alle de interviewede virksomheder oplyser, at de stadig indsamler og dokumenterer de samme
m iljødata som tidligere.
To af bilag 2 -virksom hederne fortæller, at deres m iljørapportering er fortsat som en del af
v irksomhedens CSR-strategi. Virksomhederne er generelt glade for det, fordi det afspejler en langt
større grad af frivillighed og fleksibilitet med hensyn til indholdet. En virksomhedsrepræsentant
fortalte, at indarbejdelsen af miljørapporteringen i virksomhedens CSR-rapport frem for det
separate grønne regnskab betød, at miljøarbejdet blev en mere integreret del af virksom hedens
rapportering. Dermed steg interessen for m iljøarbejdet fra ledelsens side, og det var med til at skabe
et m ere sammenhængende miljøfokus i virksomheden.
22
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0023.png
At v irksomhedernes m iljøfokus ikke synes at være faldet som følge af regnskabspligtens afskaffelse,
kan i høj grad tilskrives det generelle økonomiske incitament til m iljøforbedringer.
Miljøforbedringer i forbindelse m ed affaldshåndtering og energiforbrug medfører ofte
om kostningsbesparelser, hvorfor virksom heder har et stort incitament til at fokusere på disse
om råder.
Ifølge flere v irksomheder i denne undersøgelse fremmer lovgivning ikke i sig selv deres
m iljøarbejde. Derimod gennemføres m iljøtiltag i højere grad i det om fang, der er økonom isk
incitament til det.
3.2
Økonomisk effekt
Adskillige virksomheder såvel som tilsynsmyndigheder fortæl ler, at fjernelsen af regnskabspligten
frigjorde ressourcer hos v irksomhederne. Dette var især tilfældet for de m indre virksomheder, som
brugte relativt m ange ressourcer på den årlige indberetning, fordi indsatsen måtte tages ud fra
knappe driftsressourcer.
På trods af, at virksomhederne ikke længere indberetter det grønne regnskab, indsamler de stadig
m iljødata, fordi det giver m ening og værdi for virksomhederne. Det er derfor primært den
adm inistrative byrde forbundet m ed at skrive, indtaste og udarbejde selve indberetningen, der er
løftet og ikke det bagvedliggende arbejde med dataindsamling og dokumentation. Som vi har været
inde på tidligere, ov erlapper grønne regnskaber en række andre lovområder, hvorfor den oplevede
økonom iske effekt hos v irksomheder i høj grad tilskrives, at man ikke længere behøver at lave
’dobbeltarbejde’
i forhold til andre m iljøregler og/eller -sy stemer.
3.3
Mere m iljø for pengene for bilag 2-v irksomheder
"De t gav e n 0 procent
miljøe ffe kt, men en positiv
økonomisk effekt"
Fjernelsen af den grønne regnskabspligt har ifølge bilag 2 -virksomhederne ikke medført m indre
fokus på m iljøarbejde. Til gengæld har det betydet m indre administrativt arbejde. Derfor kan man
argumentere for, at ophævelsen af grøn regnskabspligt har betydet en positiv ændring i forhold til
begrebet 'm ere miljø for pengene'.
Ov enstående konklusion underbygges af en case, vi har udarbejdet i samarbejde med Aalborg
Kom m une.
Case: Aalborg Kommune
Aalborg Kom mune er m eget fokuseret på at gå forrest som en miljøbevidst kommune. I
kom m unen er der ca. 20 bilag 1-virksomheder og 1 50 bilag 2 -virksom heder.
Kom m unen oplyser, at miljøforholdene ikke har ændret sig for bilag 2 -virksomhederne efter
fjernelsen af regnskabspligt i 2 010. En este negative konsekvens er, at en sagsbehandler har
m istet ov erblikket hos en af disse virksom heder, m en at dette m å opvejes gennem for nyet
fokus på tilsynsdelen af miljøarbejdet.
De v irksomheder, der stoppede med at udarbejde det grønne regnskab efter, at
regnskabspligten ophørte, er om fattet af anden miljølovgivning. Derfor indsamler de stadig
tilsvarende data. Derudover har flere af virksomhederne valgt at implementere frivillig
m iljørapportering i et andet format, eksempelvis i en CSR-rapport.
Efter at miljøforhold er blevet indarbejdet i CSR-rapporten, oplever miljømedarbejderen i en
Ev aluering af grønne regnskaber
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0024.png
af de interviewede virksom heder, at der er kommet m ere fokus på miljøforhold og
opm ærksomhed fra ledelsens side. Dette betragtes som m eget positivt i et miljøfremmende
perspektiv og ligefrem som en miljøforbedring i forhold til situationen, hvor udarbejdelse af
grønne regnskaber var den eneste miljørapportering.
"Vi har samme interesse, og hverken de eller vi ønsker, at der er spild i
produktionen"
Virksomhederne oplyser, at det har resulteret i en administrativ byrde mindre, da de nu skal
afrapportere deres m iljødata og -forhold til én myndighed m indre.
Interviews med kommunerne giver den vurdering, at virksomhederne er lige så miljøbevidste som
før ændringerne, og det bekræfter altså, at ændringerne ikke har ført til et m indre fokus på miljø
hos v irksom hederne.
24
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Ønsker til fremtidig
miljørapportering
I de foregående afsnit har vi beskrevet, hvordan virksomheder og offentlige interessenter bruger
grønne regnskaber, herunder hvad værdien og effekten er af de grønne regnskaber i dag.
Hov edtendensen er, at lovpligtige grønne regnskaber i dag har begrænset værdi for
v irksomhederne. Samme m elding kommer fra myndigheder og offentlige interessenter. De primære
årsager til dette er, at indholdet i de grønne regnskaber ikke giver tilstrækkelig ny viden eller data,
som ikke allerede er dækket af anden lovgivning eller via virksomhedernes egen
m iljøledelsessystemer. Derudover er de grønne regnskaber i dag formuleret i et forholdsvist teknisk
sprog, der gør , at de m eget sjældent læses og bruges af offentligheden. Af samme årsag er det ikke
særlig oplagt for virksomheder at bruge regnskaberne i deres eksterne kommunikation. I dette lys
kan fremtidens m iljørapportering ov ervejes.
Under arbejdet med denne evaluering har vi modtaget
mange indikationer om, at det mest
hensigtsmæssige er at gøre de grønne regnskaber frivillige.
Et flertal af virksomheder og
m yndigheder har den opfattelse. De m ener også, at afskaffelse af pligten til at udarbejde grønne
regnskaber vil frigøre knappe ressourcer, så de kan arbejde mere effektivt m ed at opnå mere miljø
for pengene på den m åde, som giver m est værdi for den enkelte virksomhed. Mange af
undersøgelsens interessenter fremhæver, at der , hvor m an bør sætte ind for at få
mest miljø for
pengene,
er processerne omkring miljøgodkendelser og de dertil hørende tilsyn.
Det nævnes at man i forbindelse med miljøgodkendelses og tilsynsprocesser bør sætte ind m ed
dialog, rådgivning og kom petenceudvikling om bedre miljøledelse. Disse tiltag kan sættes i værk ved
hjælp af:
m ere brug af differentieret tilsyn og rådgivning, hvor virksomheder, der har brug for
hjælp, får flere besøg end de v irksomheder, som performer langt bedre end standarder og
krav fra m iljølovgivningen. På særligt det dialogbaserede tilsyn er det muligt for
m yndigheder at guide virksom hederne i retning af generel bedre miljøledelse.
øget specialisering og kom petenceudvikling hos de teams, der tager sig af
m iljøgodkendelse og tilsyn, særligt på kommunalt niveau.
øget kundeservicefokus hos myndigheder – fra klassisk myndighedskontrol til mere
rådgivende kundeservice
"Vi se r he lst, at det grønne
re gnskab bliver afskaffet.
Hvis de r skal være
miljørapportering, er det
vigtigt, at de t give r mening
for både virksomheder og for
myndighe derne. Det skal
ikke være dobbeltarbejde, og
de t skal kunne bruges til
noge t".
Derudover finder respondenterne, at miljøgodkendelsesprocesserne er bedre til at skabe
m iljøforbedringer, fordi m an i dette regi har reelle værktøjer og sanktion smuligheder til at gøre en
forskel, hvor der er brug for det. Populært sagt både pisk og gulerod alt afhængig af behovet.
Vi har også m odtaget flere andre ideer til, hvordan man kunne forestille sig fremtidens
m iljørapportering. Nedenfor har vi skitseret nogle af de ideer , som har haft størst opbakning. Der
har ikke været tale om færdige og implementerbare koncepter eller m odeller for fremtidens
m iljørapportering, m en snarere strøtanker eller ønsker.
Ev aluering af grønne regnskaber
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0026.png
Der har været et ønske, primært fra myndigheders og professionelle interessenters side, om at få
sam let al relevant miljødata på
en central portal eller database.
m iljøoplysninger.dk beskrives
som kom pliceret og vanskelig at tilgå og benytte. Den database, man ønsker sig, skal styrke
anvendelsen af eksisterende data og i højere grad give mulighed for at sammenligne på tværs af
v irksomheder, produkter, landsdele mv. I det hele taget ville en sådan database gøre det m uligt at
søge efter m iljødata ud fra forskellige parametre. Den ne idé går på bedre udnyttelse og
funktionalitet af eksisterende data på tværs af kommuner, ministerier og styrelser. Det vil dog være
særdeles ressourcekrævende at etablere og vedligeholde en sådan database.
Frivillig CSR miljørapportering
- Flere v irksomheder og myndigheder efterspørger, at
frem tidens miljørapportering bliver frivillig for virksom hederne. Dette kommer fra det synspunkt,
at det grønne regnskab i dag er så udvandet, at det reelt ikke tjener nogens interesse. Et frivilligt
form at skal m ålrettes de virksom heder, som af den ene eller anden strategiske årsag forfølger eller
ønsker at forfølge en
state of the art-m
iljøstandard. Miljørapporten skal i denne kontekst være
om fattende, imponerende, kommunikérbar og eftertragtet for virksomheder, og den skal resultere i
’gode point hos myndigheder’.
Derudover skal den skal have slagkraft i den eksterne
kom m unikation (myndigheder, investorer, kunder, branding, offentlighed mv.). Med denne idé er
forskellen til i dag, at myndigheder skal belønne og give virksom heder et officielt bevis eller et grønt
brand, der kan anvendes eksternt, således at der bliver tale om et positivt incitament for
v irksomheder, der ønsker at arbejde med miljøledelse.
Det foreslås af flere, at man skeler til eksisterende CSR-standarder
15
, hvor man tilføjer nye
dim ensioner som :
Ny e standarder for integritet og kommunikation baseret på interessentinvolvering og
dialog – åbent hus og interaktion m ed offentligheden, naboer og lokalsamfundet
Transparens og gennemsigtighed
Cradle to cradle-tankegangen, hvor man tænker m iljø i hele værdikæden inkl.
lev erandører, datterselskaber mv.
Elem enter af arbejdsmiljø, sikkerhed, risiko mv.
Fleksibilitet i forhold til den enkelte virksomheds kontekst
Virksomheder, som af den ene eller anden grund ikke får ekstra værdi ud af denne nye type
m iljørapport, skal ikke være tvunget til at arbejde m ed m iljøledelse i dette format.
15
A A 1 000 A PS nævnes blandt andet
26
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Anbefaling/Konklusion
Ev alueringen havde til formål at evaluere virksomhedernes brug af de grønne regnskaber, kortlægge
offentlighedens brug og beskrive effekterne af, at den grønne regnskabspligt blev fjernet for bilag 2 -
v irksomhderne.
De grønt regnskabspligtige virksomheder benytter sig kun i lav grad af det grønne regnskab i deres
m iljøarbejde og -rapportering. Dette skyldes, at flere af disse v irksomheder har anden miljøledelse,
der dækker virksomhedens behov. Flere virksom heder har fokus på miljøforhold gennem
m iljøledelse, hvor ISO 1 4001 er det mest udbredte ledelsessystem .
Efter indførelsen af den digitale indberetning oplevede m ange virksom heder tekniske problemer
v ed indberetningen, hvilket har betydet, at den digitale indberetning ikke ses som en lettelse af
indberetningsbyrden.
Offentligheden er i høj grad interesseret i, at der findes offentligt tilgængeligt miljødata. Dog
beny tter interessenterne sig kun i m eget lav grad af de grønne regnskaber. Dette skyldes, at de
største v irksomheder af interesse typisk har anden m iljørapportering, der i højere grad tiltaler
interessenterne end de grønne regnskaber i deres nuværende format.
Fjernelsen af grøn regnskabspligt for bilag 2-virksomheder har ikke m edført et mindre m iljøfokus
hos disse v irksomheder. Bilag 2-virksomhederne udfører fortsat deres miljøarbejde, da de ser en
klar fordel ved det. Flere virksom heder, der ikke længere er regnskabspligtige, indarbejder deres
m iljørapportering i CSR-rapporten.
Det uændrede fokus på miljøarbejde skyldes de fordele, virksomhederne opnår ved at have viden
om deres interne processer. Det økon om iske incitament til miljøarbejde er en væsentlig motivation
for v irksomhederne. Heldigvis er der ofte et sammenfald af interesser mellem myndigheder og
v irksomheder, hvorfor det dialogbaserede tilsyn fra begge sider fremhæves som et effektivt værktøj,
hv or m ålsætningen om m ere m iljø for pengene opnås.
Ov enstående resultater indikerer, at en fjernelse af den grønne regnskabspligt for bilag 1 -
v irksomheder ikke umiddelbart kan forventes at få en negativ effekt på miljøet. En forudsætning er
dog, at den øv rige lovgivning på om rådet forbliver uændret, og at der ikke pludselig sker en kultur-
og adfærdsændring hos virksomhederne i forhold til miljøarbejde. Vi kan imidlertid m ed sikkerhed
konkludere, at fjernelse af lovpligtig grøn regnskabspligt vil mindske den administrative byrde i
forbindelse med indrapporteringen, selv om PRTR-data fortsat skal indberettes af nogle
v irksomheder.
Ev aluering af grønne regnskaber
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0028.png
Bilag 1:
Data fra elektronisk spørgeskema
Nedenstående tabel angiver fordelingen af kontaktpersoner (repræsenterende P-numre) og
v irksomheder, der er blevet inviteret til undersøgelsen, og som har besvaret den.
Udsendt
List e-
punkt
A
B
C
D
E
F
G
J
K
Ukend
t
I alt
Antal
kontaktpersoner
56
19
6
62
15
35
29
11
66
0
2 99
Antal
v irksomheder
56
22
6
57
13
19
19
10
56
0
2 58
Besvaret
Antal
kontaktpersoner
21
7
3
29
11
16
17
5
36
3
1 48
Antal
v irksomheder
20
7
3
28
9
14
15
4
29
3
1 32
V i rksomheder er defineret
som v ærende individuelle
CV R-n umre.
TABEL 1
OV ERSIGT OV ER V IRKSOMHEDER
Spørgeskemaet blev derudover offentliggjort via Dansk Industris hjemmeside.
28
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0029.png
Bilag 2:
Interviewliste
Gruppe
Int eressent
Organisation/virksomhed
Danm arks Naturfredningsforening
Greenpeace
Dansk Sportsfiskerforbund
Herning Kom mune – Offentlig Indkøb
Forbrugerrådet
Aalborg Universitet
Dansk Aktionærforening
Dansk Industri
Landbrug & Fødev arer
CO-industri
Board Management
Udført e
int erview
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
13
Int eressentinterview i alt
Bilag 1-virksomhed
Sønderborg Kraftvarmeværk
PUR-Teknik
LM Skum plast
Koppers
Dangødning
Bilag 2-virksomhed
Roblon
Colas
Schela Plast
Arovit Petfood
Spæncom
Roy al Greenland
Color Print
Skanska Asfalt
Beck & Jørgensen
Anonym
Virksomhedsinterview i alt
16
Kommune
Sønderborg
Hillerød
Horsens
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
15
1
1
1
16
5
v i r ksomheder ønskede ikke at deltage i evalueringen
Ev aluering af grønne regnskaber
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0030.png
Aarhus
Aalborg
Fredericia
Frederikshavn
Esbjerg
17
Kommuneinterview i alt
18
My ndighed
Int erview i alt
TABEL 2
OV ERSIGT OV ER INTERVIEW
1
2
2
1
1
10
Miljøstyrelsen
1
39
17
18
Den k ontaktede medarbejder i kommunen f ølte sig ikke i stand til at udf øre interviewet.
Kontak tpersoner i Odense, A llerød og Køb enhavns kommune er k ontaktet telefonisk uden held.
30
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0031.png
Bilag 3:
Udsendt spørgeskema
Evaluering af Grønne Regnskaber
Tak fordi du vil hjælpe Miljøstyrelsen med denne undersøgelse.
Dine svar vil være fuldstændig anonyme og ingen oplysninger vil blive videregivet.
Du kan navigere frem og tilbage i spørgeskemaet ved at klikke på "knapperne" nedenfor
spørgsmålene.
God fornøjelse.
Er du miljøleder eller miljømedarbejder i virksomheden?
(Angiv kun ét svar)

Ja

Nej
Hvis nej, angiv stilling:
_______________________________________________
Angiv antal medarbejdere i virksomheden
(Angiv kun ét svar)

1-9

10-49

50-199

200-999

1000-4999

>5000
Udarbejder jeres virksomhed Grønt Regnskab?
(Angiv kun ét svar)
Ev aluering af grønne regnskaber
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0032.png

Ja

Nej - Gå til 24

Ved ikke - Gå til 30
Hvem udarbejder virksomhedens Grønne Regnskab?
(Angiv kun ét svar)

Det gør vi
selv

Det gør eksterne konsulenter

Det gør vi

Ved ikke
Er jeres virksomhed PRTR-rapporteringspligtig?
(Angiv kun ét svar)
selv i samarbejde med eksterne konsulenter

Ja

Nej

Ved ikke
Har jeres virksomhed et miljøledelsessystem?
(Angiv kun ét svar)

Ja

Nej

Ved ikke
Hvis ja, angiv hvilke(t):
(Angiv gerne flere svar)

EMAS

ISO 14001

Eget udarbejdet
Andet
miljøledelsessystem
32
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0033.png
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Deltager jeres virksomhed i interessegrupper (ERFA-grupper) omkring
miljøforbedring/-ledelse?
(Angiv kun ét svar)

Ja

Nej

Ved ikke
Hvis ja, hvilke(n):
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
I hvor høj grad opfatter I det Grønne Regnskab som et værdifuldt værktøj for jeres
virksomhed?
(Angiv kun ét svar)

I meget høj grad

I høj
grad
grad
grad

I nogen

I beskeden

Slet ikke

Ved ikke
Ev aluering af grønne regnskaber
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0034.png
I hvor høj grad bidrager udarbejdelsen af det Grønne Regnskab til at øge jeres
opmærksomhed på virksomhedens miljøforhold?
(Angiv kun ét svar)

I meget høj grad

I høj
grad
grad
grad

I nogen

I beskeden

Slet ikke

Ved ikke
Hvordan gør I brug af Grønne Regnskaber internt?
(Angiv gerne flere svar)
Grønne Regnskab opnår vi viden

Ved udarbejdelsen af det vi kan foretage miljøforbedringer om
processer/områder, hvor

Vi benytter dem til at sammenligne

Vi benytter data til at sammenligne

Vi gør ikke brug af Grønne
vores miljøledelse på tværs af p-numre
emissioner m.m. på tværs af p-numre
Regnskaber internt
Vi har en anden intern brug
angiv:
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Hvordan gør I brug af det Grønne Regnskab udadtil?
(Angiv gerne flere svar)

Vi oplyser om vores

Vi oplyser om vores

Vi oplyser om vores

Vi lægger vores
Grønne Regnskaber til kunder
Grønne Regnskaber til leverandører
Grønne Regnskaber til andre interessenter
Grønne Regnskab på vores hjemmeside
34
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0035.png

Vi benytter ikke vores
Grønne Regnskaber udadtil
Beskriv et konkret eksempel på hvordan I har benyttet det Grønne Regnskab i
forbindelse med kommunikation udadtil:
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Beskriv en konkret gevinst ved at I udarbejder Grønt Regnskab. For eksempel et
udbytte, som kommer ud af selve processen omkring udarbejdelsen af det Grønne
regnskab eller noget I efterfølgende kan bruge det Grønne Regnskab til:
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
I hvor høj grad er selve udarbejdelsen af Grønt Regnskab tids- eller
ressourcekrævende for jer?
(Angiv kun ét svar)

I meget høj grad

I høj
grad
grad
grad

I nogen

I beskeden

Slet ikke

Ved ikke
I hvor høj grad vurderer I, at gevinsterne ved udarbejdelsen af det Grønne
Regnskab opvejer ressourceforbruget hertil?
(Angiv kun ét svar)

I meget høj grad
Ev aluering af grønne regnskaber
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0036.png

I høj
grad
grad
grad

I nogen

I beskeden

Slet ikke

Ved ikke
I hvor høj grad har den digitale indberetning af Grønt Regnskab gjort
indrapporteringen lettere i forhold til før digitaliseringen?
(Angiv kun ét svar)

I meget høj grad

I høj
grad
grad
grad

I nogen

I beskeden

Slet ikke

Ved ikke
Har I forslag til forbedringer af den digitale indberetning af Grønt Regnskab:
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Vil jeres virksomhed fortsat indberette Grønt Regnskab frivilligt, hvis pligten
ophører?
(Angiv kun ét svar)

Ja

Nej

Ved ikke
36
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0037.png
Uddyb eller begrund gerne:
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Har I forslag til, hvordan man kan forbedre formatet for de Grønne Regnskaber
eller til, hvad en ny, pligtig og tidssvarende miljøindrapportering bør fokusere på? -
Gå til 26
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Har I tidligere udarbejdet Grønt Regnskab?
(Angiv kun ét svar)

Ja

Nej

Ved ikke
Kan I beskrive eventuelle negative konsekvenser ved ikke længere at udarbejde
Grønt Regnskab? Det kan f.eks. være mindre opmærksomhed på miljøforhold,
svækket dokumentation overfor eksterne parter m.m.:
_______________________________________________
_______________________________________________
Kan I beskrive eventuelle positive konsekvenser ved længere ikke at udarbejde
Grønt Regnskab:
_______________________________________________
Ev aluering af grønne regnskaber
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0038.png
_______________________________________________
Har virksomheden opnået et miljødiplom?
(Angiv kun ét svar)

Ja

Nej

Ved ikke
Hvis ja, hvilke(t):
_______________________________________________
Kan I beskrive de gevinster, som I får ud af at opnå et miljødiplom? Eventuelt kan I
beskrive de positive gevinster, som selve processen op til tildelingen af
miljødiplomet medfører:
_______________________________________________
_______________________________________________
Tak for jeres besvarelse
Indtast navn, email og telefonnummer hvis du ønsker at deltage i lodtrækningen
om en iPad 3:
_______________________________________________
_______________________________________________
Bekræft din besvarelse ved at trykke "Afslut"
38
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 4:
Guidelines for åbne interviews m ed interessenter
Int eressenter:
Miljøstyrelsen har henvendt sig til COWI for at undersøge effekterne af Grønne Regnskaber og
ev aluere disse. En del af evalueringen omfatter, hvordan interessenter benytter sig af de Grønne
Regnskaber, og hvilke oplevelser de har haft.
Miljøstyrelsen har derfor henvist os til dig/jer.
Vi v il gerne høre jeres m ening om to ov erordnede emner. Først hvorledes I benytter jer af de
Grønne regnskaber, hvordan jeres interessenter bruger grønne regnskaber og herefter jeres
frem adrettede ønsker om kring grøn rapportering.
Brug af Grønne regnskaber
Hv ordan benytter du/I jer af Grønne Regnskaber? Hvilke informationer er du/I i nteresserede
i?
Hv ordan ser du/I Grønne regnskaber i forhold til m iljøledelse såsom EMAS og ISO(nr)?
Eksem pler og historier
Ønsker t il Grøn rapportering
Hv ilke ønsker og krav har du/I til grøn rapportering? Hvordan kan de Grønne Regnskaber leve
op til dette?
Hv is du/I m åtte bestemme, hvordan skulle fremtidens miljørapportering i så fald se ud?
Kommunerne:
Miljøstyrelsen har hyret COWI til at undersøge effekterne af Grønne Regnskaber og evaluere disse.
En del af dette er at høre hvilke erfaringer I som kom m uner har både som tilsynsførende og
kontaktpunkt for virksomheder.
Miljøstyrelsen har derfor henvist til (Kommune) som en interessant kilde.
Virksomhedernes holdning
Hv ordan opfatter I v irksomhedernes generelle holdning til de Grønne Regnskaber og Grøn
rapportering? Hvad får virksom hederne ud af at rapportere de Grønne Regnskaber (har fået)?
Oplev er I forskelle i forhold til miljøledelse (ISO/EMAS)?
Bilag 2 virksomheder
Hv ad er jeres erfaring med bilag 2 virksomhederne efter de ikke længere er Grønt
Regnskabspligtige? Kender I v irksom heder som har valgt at fortsætte m ed Grønt
arbejde/intern rapportering?
Frivillige virksomheder
Kender I nogen v irksomheder i jeres kommune som frivilligt rapporterer.
Fremt idig miljørapportering
Hv ilke ideer har I til den fremtidige miljørapportering?
Bilag 1-virksomheder:
Miljøstyrelsen har hyret COWI til at undersøge effekterne af Grønne Regnskaber og evaluere disse.
En del af dette er at høre, hvordan rapporteringspligtige virksomheder opfatter de Grønne
Regnskaber, bruger dem og hvilke erfaringer i har med grønne regnskaber.
Brug af det Grønne Regnskab
Har I et m iljøledelsessystem (EMAS/ISO)?
Ev aluering af grønne regnskaber
39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Deltager I i Erfa-grupper om kring miljø?
Hv ordan forholder I jer til miljørapportering?
Hv ordan benytter I de Grønne Regnskaber internt og eksternt?
Har de Grønne Regnskaber hjulpet Jer på vej m ed m iljøstyrelse? Skabt større opm ærksomhed
på m iljøforhold? Eksempler?
Fremt idig miljørapportering
Hv ilke forestillinger/ønsker har I til m iljørapportering i fremtiden?
Bilag 2-virksomheder:
Miljøstyrelsen har hyret COWI til at undersøge effekterne af Grønne Regnskaber og evaluere disse.
En del af dette er at høre, hvordan tidligere rapporteringspligtige virksomheder opfatter de Grønne
Regnskaber, og hvilke erfaringer I har efter I ikke længere er rapporteringspligtige.
Hv ordan ser I på Grønne Regnskaber, Miljøredegørelse, m iljøledelse, PRTR-pligt etc? Og
om fang heraf?
Hv ad giver eks. værdi for jer og hvad gør ikke?
Ændring af rapporteringspligt
Hv ad har effekten været af at fjerne den grønne regnskabspligt? Praktisk for jer som
v irksomhede såvel som miljømæssigt.
Har I efter ændring oplevet større, m indre eller uændret indsigt/interesse i em issionsniveau?
Hv or stort er dette ca. i procenter?
Eksem pler?
Fremt idig miljørapportering
Ud fra jeres erfaringer har I så nogle ideer/ønsker til fremtidig miljørapportering?
Frivillige virksomheder:
Grønne Regnskaber
Beskriv jeres overordnede miljøarbejde?
Hv orfor anvender I grønne regnskaber?
Hv ordan benytter i miljørapportering? Hvilke fordele giver det jer?
Fremt idig miljørapportering
Hv ilke ønsker har I til fremtidig m iljørapportering?
40
Ev aluering af grønne regnskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412964_0042.png
Evaluering af grønne regnskaber
Ev alueringen peger på, at de grønne regnskaber har haft en positiv m iljøeffekt op gennem 90’erne og
00’erne. Evalueringen viser imidlertid også, at disse forurenende virksomheder er om fattet af anden
m iljøregulering, der overlapper med grønne regnskaber og at det grønne regnskab i dag ikke længere
giv er en m erværdi, der står i et fornuftigt forhold til den administrative byrde, som det også er at
udarbejde et grønt regnskab.
Det v urderes, at en fjernelse af den grønne regnskabspligt ikke forventes at få en negativ effekt på
m iljøet, og at det vil mindske den administrative byrde, selvom PRTR data fortsat skal indberettes for
nogle v irksomheder
Strandgade 29
1 4 01 København K
Tlf.: (+ 45) 72 54 4 0 00
www. mst .dk