Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1524116_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-12985
Ref. doble
Den 22. april 2015
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens delegerede direktiv ../…./EU af 31. marts 2015 om
tilpasning af bilag II i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv
2011/65/EU om listen over begrænsede stoffer (RoHS2).
Delegeret retsakt.
1. Resumé
Kommissionens har udstedt direktiv ../…./EU om tilpasning af bilag II i Europa-
Parlamentet og Rådets direktiv 2011/65/EU om listen over begrænsede stoffer
(RoHS2) (delegeret retsakt). Den delegerede retsakt begrænser fire ftalater -
DEHP, BBP, DBP og DIBP
-
i elektrisk og elektroniskudstyr. Rådet eller Europa-
Parlamentet kan gøre indsigelse over for ikrafttrædelse af retsakten frem til den
31. maj 2015. Den delegerede retsakt vurderes generelt at hæve
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør
indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil lægge dette til grund
per 4. maj 2015.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 31. marts 2015 ovennævnte forslag om tilføjelse af de
fire ftalater Bis(2-ethylhexyl)phthalate (DEHP), Butyl benzyl phthalate (BBP),
Dibutyl phthalate (DBP) og Diisobutyl phthalate (DIBP) til listen over begrænsede
stoffer i bilag II i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af 8. juni
2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektro-
nisk udstyr (RoHS2). Rådssekretariatet videresendte sagen til medlemsstaterne
den 20. april 2015.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til Lissabontraktatens art. 290 og vil
træde i kraft, hvis ikke Rådet eller Europa-Parlamentet gør indsigelser mod den
med henholdsvis kvalificeret flertal og almindeligt flertal inden for to måneder.
3. Formål og indhold
Formålet med den delegerede retsakt er at tilføje de fire ftalater, DEHP, BBP, DBP
og DIBP til listen over begrænsede stoffer i bilag II til RoHS2. Grænseværdierne
for de fire ftalater er 0,1%.
Forslaget træder i kraft d. 22. juli 2019 for al elektronik dog med den undtagelse,
at stofferne først begrænses i medicinsk udstyr og måle- og moniteringsudstyr fra
d. 22. juli 2021. Ftalater bruges hovedsageligt som blødgører i PVC. I elektronik
anvendes PVC primært i ledninger, og i transformatorer.
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 268: Kopi af notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens delegerede direktiv ../…./EU af 31. marts 2015 om tilpasning af bilag II i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2011/65/EU om listen over begrænsede stoffer (RoHS2) - Delegeret retsakt, fra miljøministeren
1524116_0002.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres - på linje med Rådet – om, hvorvidt man vil gøre ind-
sigelse mod ikrafttrædelse af den delegerede retsakt. Såfremt der er et flertal i
Europa-Parlamentet mod en retsakt, kan Kommissionen ikke sætte den i kraft.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant da der er tale om tilpasning af gældende direktiv.
6. Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor implementeres i dansk ret i form af
en ændring af RoHS bekendtgørelse nr. 1041 af 30/10/2012, så undtagelserne
fremgår heraf.
7. Konsekvenser
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Generelt kan de fire ftalater erstattes med andre ftalater eller blødgørere. Det er
også muligt at substituere PVC med alternative materialer. Set i lyset af overgangs-
periodens længde forventes der kun marginale substitutionsudgifter. De admini-
strative udgifter forventes at være uændrede. Kommissionen vurderer, at begræns-
ningen vil gavne industriens konkurrence evne som miljøvenlig industri.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
Retsakten vil hæve beskyttelsesniveauet. Ftalaterne er klassificerede som repro-
duktionstoksiske og kan skade det ufødte barn. Det vurderes, at der i EU årligt
frigives mellem 1 og 7 tons ftalater fra behandlingen af elektronikaffald, og det
vurderes, at mellem 2.000 og 7.000 arbejdere bliver eksponeret. Der vil med
forslaget ske en reduktion af ftalaters effekt på sundheden i Danmark og i EU - i
særlig grad i forhold til arbejdere på affaldsbehandlingsanlæg.
8. Høring
Forslaget – og et rammenotat om det – har været sendt i høring i
Miljøspecialudvalget 22. – 24. april 2015. Der er indkommet følgende
bemærkninger fra organisationerne:
DI
støtter, at reguleringen af de fire ftalater sker på EU-niveau, men finder det
uhensigtsmæssigt, at Miljøstyrelsen samtidig vil indsende det dossier om CLP-
mærkning af DINP som reproduktionstoksisk i kategori 1b.
3F
støtter forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På ekspertmødet under RoHS2, hvor forslaget er diskuteret, var der ingen med-
lemslande, der gjorde indsigelse. Der var generelt tilslutning til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark har i en årrække arbejdet for at indføre EU-regler om de fire ftalater, og
der er igangsat flere tiltag på EU-plan med hensyn til begrænsning af brugen af
dem. Ét af disse tiltag er dette Kommissionsdirektiv, som også er omtalt i forbind-
else med Folketingets behandling af B60 om Forslag til folketingsbeslutning om
forbud mod ftalaterne DEHP, DBP, BBP og DIBP. Som det fremgik af behandling-
en af beslutningsforslaget støtter regeringen begrænsning af de fire ftalater i elek-
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 268: Kopi af notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens delegerede direktiv ../…./EU af 31. marts 2015 om tilpasning af bilag II i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2011/65/EU om listen over begrænsede stoffer (RoHS2) - Delegeret retsakt, fra miljøministeren
1524116_0003.png
tronik, og støtter derved, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt, og vil lægge dette til grund pr. 4. maj 2015.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering. Den delegerede retsakt har ikke
tidligere været forelagt Folketinget.
3