Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1523369_0001.png
Om arbejdet for forbud mod DEHP i forbrugerprodukter
udarbejdet i samarbejde med European Environmental Bureau (EEB)
De europæiske PVC-producenter og -genanvendelsesvirksomheder har søgt om
tilladelse til fortsat at bruge det meget miljø-, sundhedsskadelige og
hormonforstyrrende kemikalie DEHP, til trods for at det er videnskabeligt
dokumenteret, at der findes mere sikre alternativer, fx Grindsted Soft-n-Safe fra
DuPont i Danmark.
Efter en utilfredsstillende proces – hvor der blandt andet manglede en tilstrækkelig
vurdering af fordele og risici for samfundet ved den omfattende brug af særligt
problematiske stoffer, og hvor vigtige dokumenter ikke blev offentliggjort –
anbefalede Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA), at den fortsatte brug af
DEHP skulle godkendes. Den endelige afgørelse ligger nu hos Europa-
Kommissionen.
Mange ftalater er allerede blevet forbudt til visse anvendelser, fx legetøj, hvor vi som
bekendt i Danmark har et særforbud, der forbyder alle ftalater i legetøj til børn til og
med tre år. Eftersom DEHP er anerkendt som værende giftigt for reproduktionen,
skulle det have været udfaset i 2015, men seks europæiske virksomheder har ansøgt
om tilladelse til fortsat at bruge det og dermed forlænge de europæiske borgeres
udsættelse for stoffet.
Deza, som er en af de virksomheder, der har til hensigt at blive ved med at markeds-
føre dette meget problematiske stof, vil også forhindre, at offentligheden får adgang
til vigtige oplysninger om risici og eksponering for DEHP, og har indbragt ECHA for
De Europæiske Fællesskabers Ret i Første Instans med henblik på, at oplysningerne
fortsat skal være fortrolige.
Principperne i REACH om forsigtighed, substitution og beskyttelse, der har til
hensigt at holde farlige kemikalier ude af det europæiske marked og beskytte
menneskers sundhed og miljøet, er derfor truet.
Hvad er problemet?
I oktober 2014 sendte Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) en videnskabelig
udtalelse fra Udvalget for Risikovurdering (RAC) og Udvalget for Socioøkonomisk
Analyse (SEAC) til Europa-Kommissionen med en anbefaling af fortsat godkendelse
af DEHP
i
. Den endelige beslutning om, hvorvidt DEHP skal forbydes, ligger hos
Europa-Kommissionen. Det påhviler EU at afgøre, om der skal gives tilladelse til den
fortsatte brug af DEHP i PVC- produkter (både rå og genanvendt) i Europa, og om
man vil lytte til de eksperter på sundheds- og miljøområdet, der samstemmende
støtter et totalforbud mod DEHP.
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 264: Henvendelse af 27/4-15 fra Det Økologiske Råd og Forbrugerrådet Tænk om forbud mod brug af DEHP i forbrugerprodukter
Hidtidigt forløb og tidsplan:
9.-12. september 2014:
RAC og SEAC mødtes og blev enige om at anbefale
godkendelse.
24. oktober 2014:
ECHA sendte anbefaling til Europa-Kommissionen.
24. januar 2015:
Europa-Kommissionen skulle udarbejde et udkast til
afgørelse om godkendelse af DEHP, men denne er
imidlertid blevet forsinket.
15-16. juni 2015:
REACH-udvalget mødes for at drøfte godkendelsen af
DEHP.
?? 2015:
Europa-Kommissionen forventes at udarbejde en
afgørelse om, hvorvidt DEHP skal godkendes.
Hvem er de involverede parter?
REACH-forordningen kræver, at virksomheder anmoder EU om godkendelse af
brugen af farlige kemikalier (særligt problematiske stoffer). Følgende virksomheder
(de største PVC-producenter og -genanvendelsesvirksomheder i EU) har anmodet
om godkendelse af brugen af DEHP i PVC-varer til brug i forbruger- og
erhvervsprodukter:
Arkema (Frankrig), ZAK (Polen) og Deza (Tjekkiet) har ansøgt om fortsat at kunne
bruge DEHP i plast(PVC)-forbrugerprodukter, som mennesker, herunder små børn,
regelmæssigt udsættes for, bl.a. via tekstiler, gulvbelægning, polstring, fodtøj og
bilsæder.
Deza, den største DEHP-producent i Europa, kræver, at ECHA forhindrer offentlig-
heden i at få adgang til vigtige oplysninger om risici og eksponering for DEHP og har
indbragt ECHA for De Europæiske Fællesskabers Ret i Første Instans med henblik
på, at oplysningerne fortsat skal være fortrolige. Ejeren af Deza, Andrej Babiš, er
også leder af et politisk parti i Tjekkiet (ANO 2011) og desuden landets finansmini-
ster. Den tjekkiske miljøminister, som er ansvarlig for gennemførelsen af REACH i
Tjekkiet, er fra samme parti.
VINYLOOP FERRARA, Stena Recycling og Plastic Planet har ansøgt om at kunne
bruge DEHP i lignende produkter (gulvbelægning, polstring, fodtøj og bilsæder),
men med genanvendt blød PVC.
En række organisationer, der arbejder for forbrugere, miljø, sundhed, læger,
forebyggelse af kræft, kvinder og sundhedspersonale, samt grønne kemifagfolk er
gået sammen om at protestere imod en godkendelse af brugen af DEHP i PVC-varer
på grund af stoffets giftighed og de væsentlige og langsigtede sundhedsmæssige risici
for mennesker
ii
. Brugen er allerede begrænset i legetøj og børneartikler i henhold til
andre EU-regler. Men børn udsættes stadig i meget høj grad for forbrugerprodukter,
der indeholder ftalater, fx tekstiler, fodtøj og bilsæder.
Hvorfor skal DEHP forbydes?
Vi ved, at DEHP er giftigt. Stoffet er på REACH-kandidatlisten over særligt
problematiske stoffer på grund af giftigheden på forplantningsevnen og den
hormonforstyrrende effekt i miljøet. DEHP er en ftalat, en gruppe
hormonforstyrrende kemikalier, der gør hanner mere feminine. Kemikalierne
forstyrrer dyrs og menneskers endokrine systemer og medfører bryst- og
testikelkræft, misdannelser ved fødslen og barnløshed, for blot at nævne nogle få
effekter. Forskere har for nylig opdaget en forbindelse mellem gravide kvinders
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 264: Henvendelse af 27/4-15 fra Det Økologiske Råd og Forbrugerrådet Tænk om forbud mod brug af DEHP i forbrugerprodukter
eksponering for ftalatet DEHP og en negativ effekt på udviklingen af sønnernes
kønsorganer
iii
.
Som følge af disse hormonforstyrrende egenskaber er det ikke muligt at fastsætte en
tilstrækkeligt sikker tærskelværdi for eksponering for DEHP. I øvrigt mistænkes
stoffet også for at være kræftfremkaldende og skadeligt for nerve- og
immunsystemet.
DEHP er meget udbredt
DEHP i PVC er meget udbredt i en lang række forbrugerprodukter, som vi bruger i
hverdagen (kunstige juletræer, tekstiler, møbler, sko, byggematerialer mm.) og i
erhvervsprodukter (plastisolering, maling, arbejdsbeklædning, støvler mm.). Derfor
eksponeres borgerne og miljøet fra flere kilder dagligt. Desuden er det stadig det
kemikalie, som oftest indrapporteres til EU’s RAPEX-system
iv
for at udgøre en
kemisk risiko.
EU’s borgere og miljø eksponeres
DEHP (og lignende stoffer) bruges i PVC-varer i høje koncentrationer (10-60
vægtprocent), så produkternes toksiske belastning er høj. Når DEHP bruges i PVC-
plast, er det desuden kun løst kemisk bundet til plasten og frigives derfor let. Derfor
kan DEHP findes i miljøet overalt i Europa (luft, vand – endda regnvand – og jord)
samt i blod og urin fra den europæiske befolkning, herunder gravide kvinder og
nyfødte.
Der findes alternativer
Der findes alternativer til brugen af DEHP i PVC og til brugen af PVC-produkter, der
indeholder DEHP, på det europæiske marked, bl.a. alternative stoffer, materialer,
processer og teknologier. Virksomheder, der fremstiller alternativer, og brugere, der
anvender disse alternativer, har under den offentlige høring om denne
godkendelsesproces
v
givet udførlige oplysninger om alternativernes tilgængelighed
og den tekniske og økonomiske hensigtsmæssighed for brugerne.
Ansøgerne opfylder ikke betingelserne for godkendelse
Ansøgerne har ikke påvist, at alle risici ved de anvendelser, der er ansøgt om, er
kontrolleret tilstrækkeligt. De har heller ikke påvist, at de socioøkonomiske fordele
ved brugen af stoffet mere end opvejer risiciene i forbindelse med stoffets
anvendelse, og at der ikke findes egnede alternativer.
ECHAs manglende inddragelse
ECHA’s udtalelse er indholdsmæssigt og proceduremæssigt mangelfuld, og
interessenterne har ikke haft mulighed for at deltage effektivt. Under den offentlige
høring om ansøgningerne vurderede Det Europæiske Kemikalieagentur, at relevante
oplysninger såsom befolkningens eksponering og produktionsmængder var
fortrolige forretningsoplysninger, hvilket betød, at centrale oplysninger ikke blev
fremlagt. Interessenterne/offentligheden havde således ikke adgang til de
nøgleoplysninger, som afgørelsen fra Udvalget for Risikovurdering var baseret på. Vi
ved dog, at udvalget ikke tog hensyn til den europæiske befolknings faktiske
eksponering for DEHP, og at de så bort fra både de hormonforstyrrende egenskaber
og den dokumenterede cocktaileffekt
vi
ved udsættelse for flere forskellige ftalater
(hvilket er befolkningens og miljøets reelle eksponeringssituation ved de
anvendelsesformål, der er ansøgt om).
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 264: Henvendelse af 27/4-15 fra Det Økologiske Råd og Forbrugerrådet Tænk om forbud mod brug af DEHP i forbrugerprodukter
1523369_0004.png
NGO'erne EEB og ClientEarth anmodede ECHA om at få adgang til de skjulte
dokumenter, der indgår i ansøgningerne om godkendelse. ECHA besluttede at give
EEB og ClientEarth delvis aktindsigt, men har udsat udførelsen af beslutningen,
fordi en af de berørte virksomheder, Deza, har anlagt en retssag for at forhindre
offentliggørelse af oplysningerne.
EEB og Client Earth har med støtte fra Healthcare Without Harm Europe siden
anmodet retten om tilladelse til at intervenere i sagen mellem Deza og ECHA. Vi
forventer, at sagen behandles først på året, men det er uvist, om det sker, inden
Europa-Kommissionen træffer den endelige afgørelse.
Sideløbende fandt Udvalget for Socioøkonomisk Analyse ansøgningerne om
godkendelse så mangelfulde, at udvalget foretog sin egen vurdering. Dette er i
modstrid med REACH-reglerne, der siger, at det er virksomheden, der skal bevise, at
fordelene for samfundet opvejer risikoen. Udvalget konkluderede, at fordelene
opvejer risiciene for samfundet, men anerkender, at vurderingen bygger på
betydelige usikkerheder og manglende oplysninger.
Det er overraskende, at ECHA’s videnskabelige udvalg mener, at fordelene for de få
virksomheder, der ansøger om tilladelse, opvejer omkostningerne for EU og
medlemslandene i form af eksponeringen for dette miljø- og sundhedsskadelige stof
(og at man så bort fra, at der er begrænsede fordele for samfundet ved at bruge
DEHP, ud over at virksomhederne skaber nogle få jobs), på trods af at ECHA
anerkender, at risiciene ikke er tilstrækkeligt kontrolleret.
De to udvalgs anbefaling af en godkendelse undergraver fuldstændigt målet med
godkendelser i REACH, som er at fremme sikrere alternativer, og dermed sikrere
forbrugerprodukter på markedet i EU. Desuden har substitutionsprincippet ikke
vejet tilstrækkelig tungt i de to ECHA-udvalgs drøftelser, og vi må derfor sætte
spørgsmålstegn ved EU-agenturets indsats for at gøre dette til et prioriteret
fokusområde. Uden et stærkt fokus på substitution i godkendelsesprocessen vil den
europæiske offentlighed og økonomi ikke kunne drage fordele af innovation i en
sikrere brug af kemikalier.
Konklusion
Vi opfordrer Kommissionen til ikke at godkende den fortsatte brug af DEHP i PVC
og dermed demonstrere, at REACH-systemet fungerer og beskytter EU’s borgere og
miljø mod eksponering for farlige kemikalier, og at substitution og bæredygtig
innovation er højt prioriteret.
Vi vil også opfordre jer, miljøminister Kirsten Brosbøl og medlemmer af Folketingets
Miljøudvalg til at bakke op om ikke at godkende den fortsatte brug af DEHP.
Alternativerne er der, så der er ingen grund til at udsætte befolkningen i EU eller
resten af verden for unødige risici fra udsættelsen for DEHP.
Yderligere information kan også fås hos
Claus Jørgensen, Forbrugerrådet Tænk Kemi,
[email protected],
tlf. 2222 7455
Lone Mikkelsen, Det Økologiske Råd,
[email protected],
tlf. 2579 2001
(dog efter 30.april Christian Ege, tlf. 2858 0698)
Tatiana Santos, EEB:
[email protected],
tlf. +32 488 918 597
Alison Abrahams, EEB:
[email protected],
tlf. +32 489 304 962
4
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 264: Henvendelse af 27/4-15 fra Det Økologiske Råd og Forbrugerrådet Tænk om forbud mod brug af DEHP i forbrugerprodukter
1523369_0005.png
RAC og SEAC anbefalede godkendelse med evalueringsperioder på 4 år for rå PVC og 12 år for genanvendt PVC.
NGO’ernes breve/holdningspapirer om de politiske og juridiske aspekter af godkendelse af DEHP i PVC-varer:
http://www.eeb.org/?LinkServID=859B0484-5056-B741-DB08E4156F0506D9&showMeta=0&aa
http://www.eeb.org/?LinkServID=86203CD9-5056-B741-DB5EF79298FF9FCC&showMeta=0&aa
http://www.eeb.org/?LinkServID=D3E8AE8F-5056-B741-DB421A887894592D&showMeta=0&aa
http://www.eeb.org/?LinkServID=D3B03D7A-5056-B741-DB6A261F59EEDAD6&showMeta=0&aa
iii
“First
trimester
phthalate
exposure
and
anogenital
distance
in
newborns”,
se
http://humrep.oxfordjournals.org/content/early/2015/02/03/humrep.deu363.abstract
iv
EU’s varslingssystem RAPEX muliggør hurtig udveksling af oplysninger, hvilket skal forhindre markedsføring og
brug af produkter, der udgør en risiko for forbrugerne.
v
Ansøgninger om godkendelse fra producenter af rå PVC:
ARKEMA (Frankrig):
http://echa.europa.eu/addressing-chemicals-of-concern/authorisation/applications-for-
authorisation-previous-consultations/-/substance/4805/search/+/term
DEZA (Tjekkiet):
http://echa.europa.eu/addressing-chemicals-of-concern/authorisation/applications-for-
authorisation-previous-consultations/-/substance/4808/search/+/term
ZAK (Polen):
http://echa.europa.eu/addressing-chemicals-of-concern/authorisation/applications-for-
authorisation-previous-consultations/-/substance/4811/search/+/term
Ansøgninger om godkendelse fra PVC-genanvendelsesvirksomheder:
VINYLOOP FERRARA, STENA RECYCLING; PLASTIC PLANET:
http://echa.europa.eu/addressing-chemicals-of-
concern/authorisation/applications-for-authorisation-previous-consultations/-/substance/4804/search/+/term
VINYLOOP FERRARA, STENA RECYCLING; PLASTIC PLANET:
http://echa.europa.eu/addressing-chemicals-of-
concern/authorisation/applications-for-authorisation-previous-consultations/-/substance/4802/search/+/term
vi
http://www.food.dtu.dk/~/media/Institutter/Foedevareinstituttet/Publikationer/Pub-
2015/Projekt%20Cocktail%20pixi.ashx?la=da
i
ii
5