Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 262
Offentligt
1522113_0001.png
Alle tiders
friluftsliv
Miljøministeriet
Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
www.nst.dk
Redegørelse om Danmarks
friluftspolitik
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0002.png
Indhold
Miljøministerens forord,
side 2
Friluftsliv er for alle,
side 5
Vi skal lære i naturen,
side 9
Friluftsliv skaber fællesskab og engagement,
side 13
Friluftsliv giver sundhed og livskvalitet,
side 17
Friluftsliv skaber vækst og arbejdspladser,
side 21
Vores byer skal indbyde til friluftsliv,
side 25
Naturen som social løftestang,
side 29
Nytænkning giver mere friluftsliv,
side 33
Aktiv miljødialog - åbent ministerium,
side 36
Friluftsliv er ophold og aktiviteter udendørs. Det kan udfolde sig i byen, på landet, i luften eller
i vandet. Som udgangspunkt er friluftsliv lystbetonet og knyttet til vores fritid. Det er et grund-
læggende træk, at friluftsliv giver os en oplevelse af at komme nærmere naturen.
Friluftslivet i Danmark er mangfoldigt. Det kan – udover i fritiden – også finde sted som et afbræk
i arbejdsdagen, i forbindelse med undervisning og andre pædagogiske aktiviteter eller som led i
et behandlingsforløb.
Friluftsliv kan være roligt, afslappende eller fysisk krævende. Det kan rumme leg, konkurrence eller
transport. Formålet kan være en god oplevelse, at møde andre, blive dygtigere, klogere eller sundere.
Der opstår hele tiden nye former for friluftsliv.
4
1
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0003.png
Alle skal have mulighed
for et aktivt friluftsliv
En tur i skoven får smilet frem, en fisketur til havnemolen kan virke afstressende, og
en tur på skateboardet gennem halfpipen får pulsen op. Et aktivt friluftsliv rummer
store potentialer både for den enkelte og for samfundet. Friluftsliv har mange former
og formål, men det handler først om fremmest om livskvalitet og fællesskaber.
For første gang i danmarkshistorien har vi på tværs af landet og på tværs af mange
forskellige interesser drøftet, hvor vi vil hen med vores friluftsliv om fem, ti og tyve år.
Første skridt i den friluftspolitiske proces blev taget i Bella Centret i 2012, hvor cirka 350
forskellige interessenter mødte op. Resultatet blev otte friluftspolitiske pejlemærker,
som nu er rygraden i Danmarks første nationale friluftspolitik.
Jeg vil gerne sige tak til alle, der har bidraget til pejlemærkerne og det efterfølgende
arbejde med Friluftslivets Idékatalog. Der er bred opbakning til pejlemærkerne, og de
bliver nu en ledestjerne for udviklingen af friluftslivet.
Særligt ét af pejlemærkerne ligger mit hjerte nært: Naturen som social løftestang.
Alt for mange sårbare børn og voksne, udviklingshæmmede, utilpassede unge og
ensomme ældre har i dag ikke de samme muligheder for et aktivt friluftsliv, som andre
grupper i samfundet har. Der findes et hav af friluftstilbud, men tilbuddene retter sig
oftest mod de ressourcestærke og dem, der allerede har et aktivt friluftsliv. Men tilhører
man gruppen af socialt udsatte i Danmark, så er sandsynligheden for, at man fornylig
har været på tur i skoven eller været ude at sejle ret lille, og det går ud over deres
livskvalitet, sundhed og er med til at isolere dem.
De friluftspolitiske pejlemærker
1 Friluftsliv er for alle
2 Vi skal lære i naturen
3 Friluftsliv skaber fællesskab og engagement
4 Friluftsliv giver sundhed og livskvalitet
5 Friluftsliv skaber vækst og arbejdspladser
6 Vores byer skal indbyde til friluftsliv
7 Naturen som social løftestang
8 Nytænkning giver mere friluftsliv
Naturen har vist, at den fungerer som social løftestang. Forskeres evalueringer af Red
Barnets indsats i naturen for socialt udsatte familier viser, at friluftsaktiviteter og fælles
oplevelser i naturen gør, at samværet i familierne styrkes. Børnene føler sig mindre
stressede, og de bliver mere aktive. Relationerne mellem familierne og de frivillige bliver
også bedre. Jeg vil derfor arbejde for, at sociale hensyn indarbejdes i udviklingen af
nye friluftstilbud på de naturarealer staten ejer, i plejen af vores natur og i kriterierne for
Miljøministeriets friluftspuljer. For når opskriften på et bedre liv kan være så enkel, så
mener jeg, at alle skal have mulighed for et aktivt friluftsliv.
Udviklingen af friluftslivet i Danmark kan også spille en vigtig rolle i fremtidens
velfærdssamfund, hvis vi ønsker det. For alt tyder på, at attraktive friluftsmuligheder
gør os sundere, styrker indlæring og fællesskaber, mindsker social ulighed, gør vores
byer bedre at bo i, skaber arbejdspladser, og så tiltrækker friluftslivet turister fra både
ind- og udland. Derfor er det regeringens ønske, at danskerne får langt flere frilufts-
muligheder tæt på, hvor de bor, både i byen og på landet. Vi ønsker, at øge antallet
af besøg i naturen fra voksne danskere fra 110 til 120 millioner om året.
For at det skal lykkes, kræver det, at vi som samfund giver alle lige muligheder for et
aktivt friluftsliv. Det sker kun, hvis friluftslivet udvikles i et bredt samarbejde mellem
ildsjæle, frivillige, organisationer, fonde, lodsejere, skoler, erhvervslivet, kommuner og
staten. Og det er netop målet med Danmarks første nationale friluftspolitik: At oplyse,
inspirere, sætte fælles retning og kalde til samarbejde og på den måde åbne op for, at
alle kan få et friluftsliv med gode oplevelser, livskvalitet, sanselighed, frisk luft og motion.
Kirsten Brosbøl
Miljøminister
Danmarks første nationale friluftspolitik
Består af denne redegørelse ”Alle tiders
friluftsliv” samt:
• “Friluftslivets idékatalog - 125 forslag fra ni netværk“
• “Friluftslivets samfundsværdi - Oplevelser og
aktiviteter i naturen er vigtige goder“.
Og den læner sig op ad “Friluftslivets national-
økonomiske fodaftryk“ fra Københavns Universitet.
Det er en politik, som hundredevis af friluftsaktører
har været med til at forme.
… Og den lever allerede sit liv gennem dem!
2
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0004.png
P E J LE MÆR K E 1
Friluftsliv er for alle
Alle både på landet og i byen skal have friluftslivet tæt på.
Naturen tilbyder noget til alle: Et sted, hvor man kan få mange
gratis oplevelser, nyde roen eller udfordre sig selv hver eneste
dag, både til lands, til vands og i luften. Uanset hvor man bor,
eller hvor gammel man er, så er mulighederne for at dyrke
friluftsliv sjældent langt væk – og de kan findes med et klik med
musen eller en hurtig søgning på mobiltelefonen.
Friluftslivet er ikke kun noget, der begynder, når skoledagen
eller arbejdsugen slutter. Det er også et grønt frirum, hvor du
kan spise din madpakke i fred og ro, eller du kan cykle igennem
for at hente børnene i børnehaven.
Vi skal alle have let adgang til friluftsliv, oplevelser, motion og
grønne øjeblikke.
Tre glade børn på vej
til stranden.
4
5
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0005.png
Skoven tættere på
/
Rigtig mange bød ind
med gode idéer, da et stort landbrugsareal
ved Odense skulle forvandles til en ny skov:
Elmelund Skov. Resultatet blev en bynær skov
på 360 hektar blot 6 km fra Odense centrum
med bedre natur, flere friluftsmuligheder og
mere tilgængelighed for de 190.000 borgere,
der bor i Odense. Og så beskytter den nye
skov byens vandforsyning.
Regeringens initiativer inden for ”Friluftsliv er for alle”
• Naturplan Danmark: Vision - I 2050 er Danmark et grønnere land med en mere
mangfoldig natur, hvor særligt den internationalt beskyttede natur, de større skove,
nationalparkerne og de vigtigste levesteder for truede arter – også i havet – er
bundet tættere sammen (Miljøministeriet)
• Handicappolitisk handlingsplan 2013: Et samfund, hvor børn, unge og voksne med
handicap har samme muligheder som alle andre samfundsborgere (Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold)
• Politisk stemmeaftale om idræt: Sætter retningen for dansk idræt. De idrætspolitiske
sigtelinjer og den kommende indsats vil bl.a. sætte fokus på de muligheder Danmarks
største idrætsfacilitet ”naturen” tilbyder (Kulturministeriet)
ByNaturrum - et nyt koncept
Friluftsrådet og Lokale og Anlægsfonden
ønsker sammen med kommuner, boligfor-
eninger og frivillige foreninger at udvikle
helt nye typer friluftsfaciliteter (støtte-
punkter), der fx i byens natur skal kunne
fungere som mødested i hverdagen for
mange forskellige typer friluftsaktiviteter.
Den samfundsmæssige gevinst
Hvis vi ikke kan komme ud i naturen, så er
det meget svært at få glæde af friluftslivet.
Og det er ulyksaligt! For alle uanset alder
og baggrund har godt af at komme ud.
Derfor skal vi som samfund stræbe mod fri
og lige adgang til naturen. Vi skal arbejde
for et friluftsliv, alle kan tage del i. Også dem
med særlige behov.
der bl.a. kan skabe bedre integration, fange
ældres interesse og give personer med
særlige behov og handicap helt nye mulig-
heder. De mange besøg vil skabe livskvalitet
for langt flere, hjælpe folkesundheden og
styrke fællesskabsfølelsen omkring vores
natur.
Vi skal sætte ind over en bred kam. Bedre
natur, mere bynær skov og bedre fysisk
tilgængelighed. Og så skal vi fortælle
hinanden mere om de muligheder, der er.
Det må fx ikke være sådan, at man lader
være med at cykle på markveje, fordi man
helt forkert tror, det er forbudt.
”Friluftsliv er for alle” skal med, når vi plan-
lægger vores byer og vores kollektive trafik.
Og staten skal fortsat stille en række gratis
friluftstilbud til rådighed for alle i statens
skove og andre naturområder.
Regeringen har med Naturplan Danmark
igangsat et nyt grønt danmarkskort, der
skal sikre, at vores mest værdifulde natur-
områder bliver bundet sammen, så vilde
dyr og planter kan sprede sig. Det vil også
give helt nye unikke friluftsmuligheder, som
kan vække nysgerrighed, glæde og lyst til
at komme ud i frisk luft.
Friluftslivet nydes af rigtig mange - på hver
deres måde. Sådan skal det fortsat være,
men det gør samtidig, at friluftslivet kan være
forbundet med konflikter. I friluftsområder
hvor der kommer mange, er det vigtigt,
at vi alle tager hensyn og prøver at forstå
andres grunde til at være der. Respekt og
dialog mellem friluftsbrugere, lodsejere og
myndigheder er vigtig. Det er vejen til at
undgå dumme konflikter og kan endda
være med til at skabe helt nye muligheder
for friluftslivet.
For regeringen er det vigtigt, at friluftslivet
udvikles i en balance, så både natur og
mennesker trives. Friluftslivet må som ud-
gangspunkt ikke gå ud over dyr og planter.
Men glem ikke at fx en ny sti kan få flere
ud i naturen, samtidig med, at den kan føre
dem uden om et sted, vi vil passe på. Begge
dele er en gevinst.
• Den nationale cykelstrategi: Danmark – op på cyklen! Strategi for bl.a. at få mere
cykling i hverdagen, og at cyklen skal kunne bruges som et redskab til naturoplevelser
og fritidsaktiviteter (Transportministeriet)
• Nyt nationalt skovprogram forventes offentliggjort forår 2015: Skovprogrammet sætter
retning for den danske skovpolitik, herunder muligheder for friluftsliv og naturoplevelser
i skovene (Miljøministeriet)
• Statslige interesser i kommuneplanlægningen: Friluftslivet skal integreres i den sam-
lede fysiske planlægning så velfærd, sundhed og livskvalitet forbedres (Miljøministeriet)
• Danmarks 4. nationalpark ”Nationalpark Skjoldungernes Land” – Sjællands første national-
park vil sammen med de tre nationalparker i Jylland sikre bedre natur og friluftsliv på tværs
af Danmark (Miljøministeriet)
”VI SKAL STRÆBE MOD FRI OG LIGE
ADGANG TIL NATUREN”
Fri adgang til naturen er vigtig. Den skal
være tilgængelig, og vi skal have flere frilufts-
muligheder tæt på, hvor folk bor. Regeringens
ønske er, at det årlige antal besøg i den
danske natur skal stige fra 110 mio. i dag til
120 mio. i 2020. Og vi skal have inspireret
dem, der i dag sjældent kommer derud.
Derfor skal vi være obs på, hvorfor ikke alle
bruger naturen. Vi skal tænke nyt og skabe
et mangfoldigt og let tilgængeligt friluftsliv,
6
Vidste du at
Over halvdelen af danskerne ved ikke, at
det er tilladt at cykle på markveje.
Blandt det, der kan motivere til flere besøg
i naturen, er især mere og bedre natur og
bedre adgangsforhold - fx stier og mulig-
heder for rundture.
Forsvarsministeriet arbejder aktivt med
yderligere at åbne øvelsesarealer op for
friluftslivet.
De vigtigste årsager til at færdes i naturen
er naturoplevelser, motion, knytte familie-
bånd og afstresning.
Visse steder er hver anden markvej
forsvundet i perioden 1954 til 2010.
Godt 1/3 procent af alle skovbesøg finder
sted indenfor en radius af 2 km fra bopælen.
Omtrent en ud af ti voksne kommer
ikke i naturen i løbet af et år.
7
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0006.png
P E J LE MÆR K E 2
Vi skal lære i naturen
Både børn og voksne skal have naturen ind under huden. Alle
skal opdage den, glæde sig over den og lære at passe på den.
Et aktivt friluftsliv giver en masse oplevelser og erfaringer,
som er værdifulde for både børn og voksne. Vi skal lære
af naturen og lære i den. For når vi først får naturen ind på
kroppen, bliver vi samtidig bedre til at passe på den, så også de
kommende generationer kan få glæde af den. Naturens grønne
klasseværelse, fitnessrum og legeplads ligger lige uden for
døren. Det skal vi benytte os af.
Vi skal skabe friluftsmuligheder, der vækker nysgerrighed og
lyst til at lære.
Pige plukker svamp
i skovbunden.
8
9
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0007.png
Det store grønne klasseværelse
/ I disse
år rykker storkøbenhavnske skoleelever og
deres lærere ud i det helt store og grønne
klasseværelse, som naturen er. Det sker med
projektet ”Udeskole – læring i bevægelse”,
som DGI står bag med støtte fra Nordea-
fonden.
Regeringens initiativer inden for ”Vi skal lære i naturen”
• Projekt “Udvikling af Udeskole“ - et igangværende samarbejde mellem Undervisnings-
ministeriet og Miljøministeriet i forbindelse med folkeskolereformen. Projektet vedrører
udvikling og formidling af praksisnær viden om udeskole og skaber grundlag for en
udbredelse af udeskole som undervisningsmetode med udgangspunkt i 65 demonstra-
tionsskoler. Alle 65 skoler vil indgå i et netværk for udeskoler (Undervisningsministeriet
og Miljøministeriet)
Vidste du at
Man lærer bedre og husker bedre, når man er
mere fysisk aktiv – uanset alder.
Kun 23 % af de danske børn mellem 5-12 år er
dagligt ude i naturen i sommerhalvåret.
Det fysiske aktivitetsniveau på en udeskoledag
svarer til to idrætstimer – uanset årstiden.
Både børnehavebørn og skolebørn har trivsels-
mæssige, sundhedsmæssige og indlærings-
mæssige gevinster, når det pædagogiske arbejde
og undervisning også foregår i det fri.
Den samfundsmæssige gevinst
Som samfund er vi oppe imod en ærgerlig
tendens i tiden. Børn kommer simpelthen
mindre og mindre i naturen.
Er det et problem? Ja, fordi - lidt forsimplet
sagt - børn bliver sundere, klogere, gladere
og mere kreative, når de vokser op med
mange naturoplevelser og er aktive uden
for.
Naturen stimulerer nemlig alle sanser hos
os, har indflydelse på vores kreativitet og er
en vigtig kilde til, at vi kan stresse af. Og når
vi er derude, bliver vi klogere på verden
omkring os. Det styrker vores fælles ansvars-
følelse for naturen og skaber medejerskab
til den. Både hos børn og voksne.
Forskerne er heller ikke i tvivl. Initiativer som
udeskoler og naturbørnehaver understøtter
børn og unges læring, hukommelse og
trivsel. Ophold og aktiviteter udendørs kalder
nemlig især på oplevelse og handling, mens
fx klasseværelset især kalder på forståelsen.
Så de supplerer hinanden fantastisk.
10
Forældre, kommuner, organisationer og
alt fra vuggestuer til universiteter kan gøre
en stor forskel ved at huske at bruge natur
og friluftsliv i forbindelse med undervisning
og pædagogiske aktiviteter og ved at
stimulere lysten til at være i naturen.
Derfor er det vigtigt, at vi bygger videre på
de pædagogiske læreplaner i vores vugge-
stuer og børnehaver, som har læringsmål
for ”krop og bevægelse” og ”naturen og
naturfænomener”.
og vores kulturhistorie. Derfor skal der fort-
sat være fokus på den information, vi kan
skaffe os før, under og efter en tur i naturen.
En anden udfordring er, at rigtig mange
har en arbejdsdag, der er præget af stille-
siddende timer. Faktisk sidder de fleste af
os ned mere end halvdelen af vores vågne
timer – frisk luft og fysisk aktivitet er ikke
længere en naturlig del af vores arbejdsliv.
Både danske og internationale under-
søgelser peger ellers på, at der er fordele
ved, at vi på vores arbejdspladser har ad-
gang til udemiljøer. Det kan gavne vores
sundhed, trivsel, jobtilfredshed, effektivitet
og reducere stress.
Det bør vi huske på, når vi planlægger
nye kontorbyggerier og industriområder.
Virksomheder og det offentlige bør styrke
samarbejdet om fx at plante skov, skabe
grønne åndehuller og etablere stier tæt på
de steder, hvor mange af os arbejder. Det
kan samtidig medvirke til at klimasikre
virksomhederne ved skybrud.
Walk & Talk-mødelandskab
/ I Lautrupparken
i Ballerup Kommune er der et projekt, der skal
teste et udendørs mødelandskab. Der er etableret
ruter på �½ -2 km alt efter mødernes længde.
Projektet er skabt i et samarbejde mellem Tryg
og Nordea Liv & Pension, Ballerup Kommune og
Zenzo Group. Det er tegnet af ZoffmannHolm
Landskabsarkitekter, Co-Creative og arkitekt Sofie
V. D. Pahlen.
”BØRN KOMMER SIMPELTHEN
MINDRE OG MINDRE I NATUREN”
Og vi skal tænke nye læringsrum i naturen
for alle generationer – fx skolehaver og
samlingssteder for byens beboere med
multifunktionelle rum for læring og friluftsliv.
At tilegne sig viden hører ikke kun ung-
dommen til. I alle aldre kan friluftslivet nem-
lig gøre os klogere på naturen, landskabet
11
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0008.png
P E J LE MÆR K E 3
Friluftsliv skaber fælles-
skab og engagement
Friluftslivet er med til at skabe aktive borgere, der på frivillig
basis og i fællesskab engagerer sig og tager ansvar for det,
de brænder for.
Foreninger, fællesskaber og frivillige gør en kæmpe forskel
i naturen og i friluftslivet. Mountainbike-ruter bliver anlagt,
hølaug slår græsset på enge og volde, og naturlegepladser
bliver vedligeholdt og udbygget af frivillige over hele landet.
Det giver mennesker mulighed for at engagere sig og tage
ansvar for lige netop det, de brænder for.
De muligheder skal vi skabe flere af med nye partnerskaber
og samarbejdsformer.
Når gadekæret i Nordby på Samsø
fryser til, bliver det til en oplagt
friluftsfornøjelse for børn og voksne.
12
13
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0009.png
Grønne dørmænd på Randers Naturcenter
/ På Randers Naturcenter har man samlet
en flok frivillige, der ønsker at arrangere
naturoplevelser for randrusianere i alle aldre.
På 16 sommerlørdage, hvor centeret ellers
vil være lukket for gæster, står de frivillige
klar. De 25 ”grønne dørmænd” er i alderen
21 til 75 år.
Regeringens initiativer inden for ”Friluftsliv skaber fællesskaber og engagement”
• Frivillighedscharter: Charteret skal være med til at sikre, skabe og udvikle nye partner-
skaber og samarbejder mellem den frivillige verden og det offentlige (Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold)
• Lettere at være frivillig: På baggrund af input fra den frivillige verden er der lanceret 10
initiativer, der skal gøre det lettere at være frivillig i Danmark. Initiativerne har bl.a. fokus
på bedre vilkår for frivillige på overførselsindkomst og lettelse af administrative byrder
(Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold)
• Inspiration til partnerskaber “Case-samling“ og “Procesguide“: Opfordring til, at den
offentlige, private og frivillige sektor bruger forpligtende partnerskaber som et værktøj
til i fællesskab at udnytte samfundets ressourcer bedre og finde på nye, innovative
løsninger (Økonomi- og Indenrigsministeriet)
Den samfundsmæssige gevinst
Fællesskaber er vigtige for mennesker –
vigtige, fordi de giver os identitet, tilhørsfor-
hold og mening i tilværelsen. Og vigtige for
vores samfund, da fællesskab og solidaritet
er limen i Danmarks velfærdsmodel. Den
sammenhængskraft er vigtig at bevare. Det
kan friluftslivet være med til. Naturoplevelser
og friluftsliv giver nemlig gode muligheder
for et aktivt medborgerskab og samskabelse.
Overalt i landet knokler organisationer og
frivillige ildsjæle med at skabe friluftsmulig-
heder. Og de mange frivillige inspirerer
børn, unge og voksne – aktivitet skaber
aktivitet. Dermed opstår der store som små
fællesskaber. Her er det en stor fordel, at
friluftslivet kan tilbyde gratis glæder, er
nemt at gå til, og her er højt til loftet.
Men det afgørende for, om det rigtig batter,
er, at alle kommer med, og at der også skabes
plads til dem, som i dag oplever at stå
uden for fællesskabet. Og heldigvis kan det
pulserende friluftsliv altid bruge endnu flere
hænder, endnu flere ildsjæle, endnu flere
14
ambassadører. Den mangfoldige vifte af
friluftstilbud giver hele tiden ildsjæle og
foreninger store som små opgaver, hvor vi
alle på tværs af sociale og økonomiske skel
kan give en hånd med og inspirere hinanden
til at løse opgaverne. Det skal vi have mere af.
”VI SKAL GØRE DET LIGE SÅ OPLAGT
AT VÆRE FRIVILLIG I NATUREN,
SOM DET ER AT GIVE EN HÅND MED
I HÅNDBOLDKLUBBEN ELLER I EN
GENBRUGSBUTIK”
Frivillige ildsjæle, der vil i gang, skal have så
gode rammer som muligt. Det må ikke være
vanskeligt for dem at skabe nye spændende
friluftstilbud, gøre noget godt for naturen eller
en indsats for, at mennesker trives. Der skal
bl.a. være plads til, at frivillige får mulighed for
at afprøve idéer, som skaber liv i byens rum.
Og plads til at blandt andre landboforeninger
og private lodsejere kan skabe helt nye
friluftstilbud på landet.
Og så skal der turbo på partnerskaber på
friluftsområdet. Det vil sikre resultater, som
de enkelte parter ikke kan skabe alene. Så
vejen frem er vilje til samarbejde, tillid og
respekt mellem dem, der er med. Projekt-
erne skal være meningsfyldte og bygge
på engagement – frivillighed rimer ikke på
pligt, men bygger på glæde, dynamik og
brændende interesse.
• Naturplan Danmark: Vil give frivillige flere muligheder på statsejede arealer hos Natur-
styrelsen, Forsvarsministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, hvor
arealerne vil kunne åbnes under hensyn til andre brugere, driftshensyn og sikkerhed for,
at frivillige kan være med til at pleje naturen eller være med til at formidle den. Regeringen
vil inddrage frivillige i at være med til at skabe et bedre grundlag for offentlige myndig-
heders forvaltning af naturområder, fx som led i naturovervågning (Miljøministeriet)
• Lokale Grønne Partnerskaber: Tilskudsordning der understøtter det lokale engagement
og medejerskab for naturen. På finansloven er der frem til 2018 årligt afsat 5. mio. kr. til
puljen, og regeringen har i perioden 2016-18 tilført ekstra 10 mio. kr. (Miljøministeriet)
Derfor skal vi understøtte det frivillige enga-
gement og fællesskab og gøre det lige så
oplagt at være frivillig i naturen, som det er
at give en hånd med i håndboldklubben
eller i en genbrugsbutik.
Det kræver dog, at vi tør gå nye veje og
favne nye trends. Og at vi bygger videre på
de fællesskaber, der er i friluftsorganisationer,
i landdistrikternes fællesskaber og hos mange
andre.
Vidste du at
De danske friluftsorganisationer har over
1 million medlemskaber. Den enkelte kan
godt være medlem flere steder.
Den største andel af frivillige findes i gruppen
med fuldtidsarbejde og hjemmeboende børn.
70 % af dem, der udfører frivilligt arbejde,
er medlem af den organisation, de arbejder
frivilligt for. Men andelen af medlemsfrivillig-
hed er faldet markant mellem 2004 og 2012.
De frivillige har således fået en løsere tilknyt-
ning til foreningerne.
To ud af tre voksne danskere har været eller
er frivillige.
På spørgsmålet ”Kunne du tænke dig at
deltage i frivilligt ulønnet arbejde, hvis nogen
bad dig om det?” svarer 45 % af dem, der
ikke er det lige nu, ”Ja”.
Tre vigtige incitamenter til at blive frivillig: At
blive opfordret eller valgt, ens egen interesse
eller ens børn.
Det er dem, der har lange uddannelser, et
godt helbred og et stort socialt netværk, der
deltager mest i frivilligt arbejde.
I 2012 udførte 11 % af befolkningen – på 16 år
og derover – frivilligt arbejde på idrætsom-
rådet, 3 % på det sociale område og 1 % på
miljøområdet.
Adopt A Box
/ I Latinerkvarteret i Aarhus
vokser gaderne sig grønne og spiselige
takket være byens botaniske adoptions-
bureau ”Adopt-a-box” skabt af frivillige. De
får forretninger og private til at blive ”adop-
tivforældre” til en plantekasse. Udover at
gøre Aarhus grønnere og pænere sætter
de frivillige på den måde også fokus på
glæden ved ”urban farming” og ”urban
gardening”, der er en af de mest hotte
nye friluftstrends.
15
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0010.png
P E J LE MÆR K E 4
Friluftsliv giver sundhed
og livskvalitet
Et aktivt friluftsliv styrker både den mentale og den fysiske
folkesundhed, for i naturen er der plads til både løb, leg og
afslapning.
Med vores moderne livsstil bliver flere og flere ramt af
livsstilssygdomme og psykiske lidelser. Naturen og friluftslivet
giver plads til motion, meditation og inspiration, og er derfor
en vigtig kilde til bedre trivsel og bedre livskvalitet for hele
befolkningen.
Så når vi skaber gode muligheder for friluftsliv, er vi også med
til at forebygge og behandle livsstilssygdomme og psykiske
lidelser. Det skal vi have særligt øje for.
Flere og flere danskere
hopper i kajakken i disse år.
16
17
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0011.png
Kræftrehabilitering - aktiviteter i naturen
/ Center for Kræft og Sundhed København har
i mange år haft tilbud med naturaktiviteter.
Erfaringen er, at fysisk aktivitet og træning
forlænger den sygdomsfri overlevelse for
patienter med visse kræftformer, at træning i
naturen tilføjer en ekstra dimension af frihed
og livsglæde i hverdagen, og at brugen af
naturen som træningsrum inspirerer til at
fastholde gode vaner, som er målet under
kræftrehabiliteringen.
Vidste du at
I Danmark er fysisk inaktivitet skyld i mere
end 4.000 dødsfald hvert år.
Det koster sundhedsvæsenet 3�½ mia. kr.
årligt, at danskerne bevæger sig for lidt.
16 % af alle ture i Danmark foretages på cykel.
Natur og friluftsliv har en række positive
effekter: Smertelindring, øget motivation til
mere fysisk aktivitet, styrker immunforsvaret,
bedre søvn, mindsker vores stressniveau og
giver sindsro og sjælefred ved sorg og kriser.
Kun 29 % af alle voksne er i deres fritid
moderat eller hårdt fysisk aktive mindst fire
timer om ugen.
Hvis fysisk inaktive danskere blot blev mode-
rat fysisk aktive, vil det årligt medføre 2,6 mio.
færre henvendelser til almen praksis, 100.000
færre hospitalsindlæggelser, 3,1 mio. færre
sygedage fra arbejdet og ca. 1.300 færre
førtidspensionister.
Hvis man bor mindre end 300 meter fra
grønne områder, har man et bedre helbred
end dem, der bor mere end 1 kilometer fra
et grønt område.
For hver km vi cykler i stedet for at køre i bil
kan sundhedseffekten for samfundet opgøres
til næsten 7 kr.
Næsten halvdelen af den voksne danske be-
folkning er moderat eller svært overvægtige.
Den samfundsmæssige gevinst
I Danmark lever vi ikke så længe, som vi
faktisk burde, når vi sammenligner os med
andre OECD-lande. Og mange af os – børn
som voksne – må desværre kæmpe med
livsstilssygdomme og et dårligt mentalt
helbred.
Tallene er skræmmende. Over 600.000
danskere har nedsat livskvalitet på grund af
stress, angst eller depression, og 400.000
er ensomme.
Men der er heldigvis et lys i mørket. For
langt over halvdelen af de inaktive voksne
ønsker at være mere fysisk aktive i fritiden.
Så flere gode og nemt tilgængelige frilufts-
muligheder vil kunne lokke dem ud og
blive aktive i naturen.
Det ville være en stor gevinst. For forskerne
har fastslået, at fysisk aktivitet kan mindske
risikoen for overvægt, hjertekarsygdomme
og type2diabetes. Og når vi bevæger os,
er det med til at forebygge og delvis be-
handle kredsløbsforstyrrelser, visse kræft-
former, stress, psykiske lidelser og knogle-
skørhed. Forskning viser også, at vi bliver
mindre stressede, jo oftere vi kommer i
grønne områder, og at friluftsliv kan styrke
folks sociale netværk.
Friluftslivet kan med andre ord blive en
stærk løftestang til et sundere Danmark.
Noget der spiller godt sammen med
regeringens nye nationale sundhedsmål
om blandt andet, at flere danskere skal
bevæge sig mere i dagligdagen, der skal
være færre overvægtige børn, og både
voksne og børn her i landet skal trives
og have god mental sundhed.
Det er vigtige indsatsområder, som både
borgere, virksomheder, kommuner og stat
bør arbejde for ved bl.a. at give alle mulig-
hed for at dyrke friluftsliv i hverdagen, nemt
og tæt på, hvor de bor. Det handler også
om at give de grønne områder kvalitet og
gøre det oplagt at vælge det grønne frirum,
legepladsen og naturen – og cyklen frem
for bilen. Og vi skal tænke i nye samarbejder,
der kan sikre, at friluftsliv anvendes i både
forebyggelse og helbredelse. For eksempel
mellem fagpersonale på sundhedsområdet
og naturvejledere.
Regeringens initiativer inden for ”Friluftsliv giver sundhed og livskvalitet”
• 7 nationale mål for danskernes sundhed - ”Sundere liv for alle”: Den sociale ulighed skal
mindskes, flere skal trives og have god mental sundhed, og flere af os skal bevæge os
mere i hverdagen. Der er afsat 120 mio. kr. til at arbejde med forebyggelse de næste 4 år
via strategiske partnerskaber på tværs af myndigheder, civilsamfundet og det private
(Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse)
• Handlingsplan ”Ligeværd – nyt fokus for indsatsen for mennesker med psykiske
lidelser”: Der er afsat 1,6 mia. kr. ekstra de næste 4 år, hvor der dels er mål om
forebyggelse og tidlig indsats og dels mål om bedre rehabilitering (Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse)
• Forebyggelsespakker om fysisk aktivitet og mental sundhed: Regeringens faglige
anbefalinger til kommunerne i deres arbejde med, at give alle gode muligheder for at
være fysisk aktive og fremme borgernes mentale sundhed (Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse)
• Satspulje 2013 – 2016 ”Sundhed for udsatte grupper”: En styrket indsats fra regeringen
og satspuljepartierne for at styrke svage gruppers sundhed, bl.a. med henblik på at
forbedre deres livskvalitet (Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse)
• Pulje til fremme af cykling (Cykelpuljen 2015): Det overordnede mål ved udmøntning af
puljen på 50 mio. kr. er mest mulig cykelfremme for pengene. Puljen har bl.a. fokus på
rekreativ cykling og cykelturisme (Transportministeriet)
”FRILUFTSLIVET KAN BLIVE EN
STÆRK LØFTESTANG TIL ET SUNDERE
DANMARK”
Et andet problem er, at mange af os ikke
bevæger os nok i hverdagen. Blandt voksne
danskere er det hver femte, der primært
sidder stille i fritiden. Det er et problem for
både den enkelte og samfundet.
Sundhedspolitik, planstrategi og
outdoorstrategi
/ I Kolding Kommune
har de arbejdet fokuseret på at integrere
friluftsliv i sundhedsindsatsen og arbejdet
med sundhed på tværs af faggrene. Der er
fx etableret en multisti ved Sygehus Lille-
bælt, og kommunens sundhedsområde skal
arbejde innovativt med den nyeste viden
om, hvordan natur, haver og kunst kan
reducere smerter, stress og sundhedsud-
gifter. Kolding blev i 2014 hædret som
”Danmarks Friluftskommune”.
18
19
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0012.png
P E J LE MÆR K E 5
Friluftsliv skaber vækst
og arbejdspladser
Naturoplevelser og friluftsliv kan være afsæt for iværksætteri
og nye arbejdspladser.
Muligheden for at komme ud i naturen for at røre sig eller for at
få særlige naturoplevelser er i høj kurs. Det har flere iværksæt-
tere set, og de har skabt initiativer med afsæt i friluftsliv og na-
tur, hvor nye arbejdspladser følger med. Mødre med barnevogne
bliver til motionsforeningen “PushyMums“, der ruller gennem
københavnske parker, surfere fra hele verden sætter surfboar-
det i sandet ved “Cold Hawaii“ i Klitmøller ved Vesterhavet, og
turister kommer til Vadehavet for at se “Sort Sol“.
Når ildsjæle sætter handling bag tanken, kan det skabe vækst
og velfærd for hele samfundet. Det skal vi bakke op om, og vi
skal blive bedre til at udvikle og bruge det potentiale, som fri-
luftsliv og naturoplevelser giver for at skabe arbejdspladser
og turisme.
Lystfiskeri fra stranden ved
Hvide Sande – i alt slags vejr.
20
21
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0013.png
Comwell Sport og Innovation Camp i
Rebild Bakker
/ Tag på en aktiv ferie i Rold
Skov med fx triatlon, mountainbike, svømning
og løb. Det er Hotelkæden Comwells sats-
ning i et af de bedste mountainbike områder
i Danmark og har vist sig at være en succes
både for at trække danske og udenlandske
turister til.
Regeringens initiativer inden for ”Friluftsliv skaber vækst og arbejdspladser”
• Danmark i arbejde – Vækstplan for dansk turisme: Blandt andet fokus på at kyst- og
naturturismen skal udvikles via to store partnerskabsprojekter langs Vestkysten og
Østersøen, samt at naturen skal udnyttes mere aktivt som del af turismeproduktet,
herunder de nye nationalparker (Erhvervs- og Vækstministeriet)
• Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark (Erhvervs- og Vækstministeriet)
• Landdistriktspuljens forsøgsprojekter: Nyt fokus i 2015 på “Frilufts- og fritidsaktiviteter
som drivkraft for lokal bosætning og udvikling i landdistrikterne“ (Ministeriet for By, Bolig
og Landdistrikter)
• Forsøgsordning for kyst- og naturturisme: I 2015 kan kystkommuner eventuelt i
samarbejde med private aktører søge om at få godkendt forsøgsprojekter. Der er i alt
mulighed for op til 10 forsøgsprojekter, der styrker kvaliteten i dansk kyst- og natur-
turisme under hensyn til natur og landskab (Miljøministeriet)
• Naturplan Danmark: Frem mod 2020 forventes ca. 25.000 hektar ny natur etableret. De
nye arealer vil blandt andet bidrage til bedre rekreative muligheder for alle. Regeringen
vil desuden understøtte, at der etableres et nationalt net af naturcykelruter
(Miljøministeriet)
• Vision for fremtidens lyst- og fritidsfiskeri: Har bl.a. fokus på at fremme international og
national lystfiskerturisme, og der foreligger en række anbefalinger fra en tilknyttet Task
Force til at indfri potentialet (Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri)
• Den nationale cykelstrategi: Danmark – op på cyklen! Strategi for bl.a. rekreativ cykling
og cykelturisme. Cyklen skal nemt kunne bruges som et redskab til naturoplevelser og
fritidsaktiviteter (Transportministeriet)
Nationalpark Thy – branding af naturop-
levelser
/ Nationalparken har vist sig som
et ovenud godt brand. Der er stor efter-
spørgsel efter safarier, vandre-, cykel- og
hængekøjeferier i området. Og for lokale
fødevarer. For eksempel har flere lokale
kroer nu nationalparkprodukter på menuen
hver dag. De gode erfaringer gør, at national-
park-logoet formentlig i løbet af kort tid
også vil blive brugt i markedsføringen af
træ, uld og skind.
Den samfundsmæssige gevinst
Natur og friluftsliv i Danmark er på en række
områder et produkt i europæisk topklasse
– tænk blot på vores strande. 7 ud af 10
danske og udenlandske turister fortæller,
at naturen er den vigtigste grund til, at de
vælger at tage på ferie i Danmark.
I de senere år har Danmark imidlertid oplevet
et betydeligt fald i kyst- og naturturismen.
Det er et stort økonomisk problem, ikke
mindst lokalt. Så det er vigtigt, at vi igen får
fængende varer på friluftshylden.
Turisterne efterlyser et bredere udbud af
naturoplevelser og friluftsaktiviteter – ikke
mindst ved de danske kyster. Så skal udvik-
lingen vendes, skal der fokus på parametre
som gode oplevelser, høj kvalitet og god
service.
Det kan ikke mindst de idérige, iværksæt-
terne og ildsjælene være med til. Dem der
har fingeren på pulsen. De kan være med
til at skabe attraktive friluftstilbud til både
danske og udenlandske turister. De kan
22
være med til at samle tilbuddene i spænd-
ende oplevelsespakker med fx overnatning,
bespisning, cykelture, natursafarier, kanoture,
lystfiskerophold osv. Oplevelsespakker som
kan markedsføres og gøres bookbare på
internettet. Det vil gøre det lettere for turist-
erne at planlægge og vælge oplevelser, der
passer dem.
er vigtige. Også nationalparker og natur-
parker er vigtige bidrag.
Det er oplagt at styrke cykelturismen til et
internationalt topniveau ved at videreudvikle
de nationale cykelruter på kryds og tværs i
Danmark. Og, at der er wifi overalt for digital
tilgang til udbuddet af naturoplevelser, er
også af afgørende betydning. Det skal være
nemt for turisterne at planlægge deres ferie
eller friluftstur og booke en pakke af frilufts-
aktiviteter.
Samfundsgevinsten af alt dette vil være
stor. En ny analyse viser, at alene danskernes
friluftsliv i Danmark sætter et væsentligt
nationaløkonomisk fodaftryk med et samlet
forbrug på 29 milliarder kr. årligt og skaber
28.000 fuldtidsjob. Oveni kommer de penge,
som udenlandske turister bruger i Danmark.
Det skal vi gerne have dem til at gøre endnu
mere. Det vil fx give god mening, at iværk-
sættere kaster sig over mulighederne for
sejlturisme eller kobler friluftstilbud sammen
med det nye nordiske spisekammer.
”FRILUFTSLIVET SKABER MINDST
28.000 ARBEJDSPLADSER I DANMARK”
Lykkes det, er der gode muligheder for at
skabe nye jobs i landdistrikterne og på de
små øer – særligt i turisterhvervet. Men det
forudsætter et velfungerende samarbejde
mellem især hotel- og restaurationsbran-
chen, lodsejere, friluftslivet, virksomheder
og offentlige myndigheder.
Det kan understøttes af et Grønt Danmarks-
kort med Natura 2000-områderne og
andre værdifulde naturområder. Ligesom
UNESCO verdensarv og de danske kyster
Vidste du at
Hver dansk husstand bruger i gennemsnit
11.000 kr. om året på friluftsliv her i landet.
Beskæftigelseseffekten antages at være
særlig stor udenfor de store byområder
og i mere turistorienterede egne af landet.
1 ud af 4 turister cykler under deres ferie i
Danmark. Cykelturister omsatte for ca. 5,5
mia. kr. i 2011.
Danskerne har et samlet forbrug på ca. 29
milliarder kr. årligt knyttet til friluftsaktiviteter.
Det giver beskæftigelse til over 37.000
personer – svarende til godt 28.000
fuldtidsjob.
Fyn og øerne modtager årligt mere end
64.000 overnatninger fra havørredfiskere.
En fynsk havørred, som fanges af en sports-
fisker, har en samfundsøkonomisk værdi på
ca. 2.500 kr. pr. kilo.
23
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0014.png
P E J LE MÆR K E 6
Vores byer skal indbyde
til friluftsliv
Vi skal skabe spændende og attraktive byer, hvor der er plads
til friluftsliv.
De fleste danskere bor i byerne, og der bliver hele tiden flere
byboere. Derfor skal vores gader, pladser og parker indbyde
til friluftsliv og give frirum i hverdagen. Her kan man gå en tur,
lege og motionere og opleve, at friluftsliv ikke kun behøver
foregå i skoven eller ved stranden.
Vi skal gøre byrummet til et aktivt rum, der inviterer til
udfoldelse og oplevelser der, hvor man er til daglig.
Parken foran biblioteket i Aarhus
er blevet et yndet friluftssted for
byens unge.
24
25
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0015.png
Sønder Boulevard
/ Københavns
Kommune har forvandlet Sønder Boulevard
til et rekreativt område. Det har forøget om-
rådets ejendomsværdi med ca. 350 mio. kr.
og giver 12 mio. kr. ekstra i ejendomsskatter.
Regeringens initiativer inden for ”Vores byer skal indbyde til friluftsliv”
• Arkitekturpolitik - Mennesker i centrum: Målet er at skabe bygninger, byrum og byer,
som det er rart for danskerne at leve i og med. For eksempel kan nye investeringer i
store anlæg også fungere som rekreative faciliteter (Kulturministeriet)
• Byfornyelse - Prioriterer byfornyelsen højt og afsætter årligt mange millioner til
byfornyelse, herunder til områdefornyelse og friarealforbedring (Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter)
• Naturplan Danmarks indsatser forventes at føre til flere og bedre friluftsmuligheder
tæt på - både i byen og på landet (Miljøministeriet)
• En ny bæredygtig bypolitik, hvor byerne er sociale, grønne og økonomisk bæredygtige.
Der er fokus på en helhedsorienteret og tværsektoriel tilgang til byudviklingen, hvor
borgerne involveres, skaber levedygtige og fremtidssikrede byer (Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter)
• Fingerplan 2013 bidrager til at skabe et sammenhængende net af større friluftsområder
og grønne stier i hovedstadsområdet, og at grønne kiler som hovedregel friholdes for
byggeri og anlæg (Miljøministeriet)
• Puljen til klimatiltag - Der er afsat 13 mio. kr. til statslig skovrejsning af bynær skov.
Tiltaget vil være med til at skabe gode friluftsmuligheder. Derudover binder træerne i
skovene CO
2
og bidrager til at beskytte vandmiljøet (Klima-, Energi- og Bygningsministeriet)
• Klimatilpasningspolitik såvel nationalt som kommunalt, hvor regeringen og KL har aftalt,
at alle kommuner skulle udarbejde en klimatilpasningplan. Planerne indeholder mange
forslag til synergi mellem klimatilpasning og friluftsliv (Miljøministeriet)
Aarhus Havn
/ En forladt betonbro i Aarhus
bliver nu til et grønt område med kreative
aktiviteter, der binder midtbyen og havnen
sammen. På den måde får Aarhus sin egen
udgave af New Yorks verdensberømte High
Line Park.
Den samfundsmæssige gevinst
Gode friluftsmuligheder kan være den
forskel der gør, om en by føles god eller
dårlig at bo i.
I dagens Danmark bor næsten 9 ud af 10 i
en by. Og vi vil i årene fremover især søge
mod de større byer, hvor arbejdspladser
og studiepladser trækker. Allerede om fire
år er Københavns Kommune vokset med
40.000 indbyggere. Lige så mange som
der i dag bor i Viborg. Og tilflytterne har
ikke grønne områder med fra deres
hjemegn.
Byerne er blevet en af de vigtigste arenaer
for friluftslivet i Danmark. Byens parker og
naturområder i kanten af byen bruges af
rigtig mange til bl.a. at motionere i. Og der
kommer formentlig hundrede gange flere
her end i den natur, som ligger længere
væk fra byerne.
Det gør desværre også, at kampen om
friluftsarealerne i byerne er begyndt. Så der
bliver stadig større behov for flere og bedre
friluftstilbud i vores byer - gerne lige uden
for folks hoveddør.
”KAMPEN OM FRILUFTSAREALERNE
I BYERNE ER BEGYNDT”
Vi skal tænke rekreation, biodiversitet og
klimatilpasning sammen med friluftsliv, når
vi laver byomdannelse og skaber nye byom-
råder. Og når vi skaber leg og bevægelse i
byens grønne områder. Byens frirum skal
også give plads til alle slags møder mellem
mennesker - det er nemlig godt for men-
neskers trivsel og for demokratiet.
Og samfundsgevinsten kan være stor! Ved
at gå sammen kan kommuner, boligorga-
nisationer, investorer og fonde sikre, at
vores byer indbyder til masser af friluftsliv
- som moderne grønne byer i international
målestok gør. Byer, der fungerer, hvor cykling
og det at spadsere er attraktivt, og hvor folk
trives og gerne vil bo! Det kan skabe livs-
kvalitet og velfærd for rigtig mange, og det
kan bidrage til økonomisk vækst.
Vi skal skabe byer, hvor alle har muligheder
for et aktivt friluftsliv, uanset hvor man bor.
Så byens mange rum skal tænkes multi-
funktionelle, og der skal være mere grønt
og mere vand i og omkring byerne. Noget
der også kan ske som led i klimatilpasning.
Det vil også være med til at øge værdien
af boliger og erhverv. Derfor er planlæg-
ningen af byens rekreative kvaliteter vigtig
for fremtidige investorer, grundejere,
entreprenører og andre centrale spillere
i byernes udvikling.
Vidste du at
Er der mere end 1 km til et grønt område, er
det mindre sandsynligt, at man er fysisk aktiv.
64 % af de aktive danskere foretrækker at være
aktive udendørs i naturen eller byens rum.
80 % af byboerne synes, det er vigtigt for
deres livkvalitet at have nærhed til grønne
områder. Det vægtes højere end caféliv.
Virksomheder betaler gerne op til 30 % mere
i lejemål for de bedste placeringer tæt ved
kyst, havn og parker.
I byen stiger boligværdien op mod 10 % i
gennemsnit for hvert ekstra grønt område på
størrelse med 10 parcelhusgrunde, der findes
inden for 500 meters gåafstand.
Der er flere og flere, der cykler i de større byer.
26
27
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0016.png
P E J LE MÆR K E 7
Naturen som social
løftestang
Friluftslivet og naturen giver gode muligheder for at hjælpe
sårbare og socialt udsatte grupper i samfundet.
Naturen giver særligt gode muligheder for at invitere alle
grupper i samfundet til at være en del af fællesskabet, fordi
naturen har højt til loftet og kan rumme alle. Udviklings-
hæmmede kan blive skovhjælpere og få et meningsfuldt
arbejdsliv i trygge omgivelser. Udsatte børn og familier kan
få positive oplevelser sammen med andre i samme situation
og få styrket deres sociale relationer.
Vi skal sprede de gode eksempler og tænke nyt, så vi kan
hjælpe endnu flere socialt udsatte med at få en bedre
hverdag.
Naturen kan være et fristed.
28
29
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0017.png
Unge med særlige behov tilbydes
jobafklaring hos Thy Naturkraft
/ De
unge prøver kræfter i Nationalpark Thy med
bl.a. honningproduktion og sankning af urter
og bær samt med at skære tømmer op på
eget savværk.
Den socialøkonomiske virksomhed Thy
Naturkraft er et samarbejde mellem bo- og
uddannelsesstedet Elmelund, Nationalpark
Thy, Naturstyrelsen, Regional Madkultur
Thy/Mors og Thy Erhvervsforum.
Vidste du at
Evalueringer viser, at friluftsaktiviteter og
fælles oplevelser i naturen for socialt udsatte
familier gør, at samværet i familierne styrkes.
Børnene føler sig mindre stressede, og de
bliver mere aktive. Relationerne mellem
familierne og de frivillige fra Red Barnet
bliver også bedre.
Personer fra husstande med lav indkomst
besøger betydelig sjældnere naturen end
personer fra husstande med høj indkomst.
Socialt udsatte kommer sjældent i grønne
områder. De opfatter sig selv mere stressede
end gennemsnitsbefolkningen, de er mindre
aktive kropsligt, og der er en større andel, der
er inaktive i forbindelse med fritidsliv.
Cirka 30 % af voksne med en ikke-vestlig
baggrund besøger ikke skoven i løbet af et
år. For resten af befolkningen er det ca. 10 %.
Personer med korte uddannelser besøger
sjældnere naturen end personer med
længerevarende uddannnelser.
På tværs af etnicitet
/ 26 nyttebede til
gavn for fællesskabet, integration og det
sociale liv. De ligger mellem boligblokkene i
Hastrupparken ved Køge. Bygget af beboere
m.fl. Bruges og passes af familier i boligom-
rådet. Et mål har været at forbedre kost,
sundhed og sammenholdet i de enkelte
familier samt at give boligområdet et visuelt
og mentalt løft.
Den samfundsmæssige gevinst
Vores mest sårbare og socialt udsatte grup-
per bruger sjældent naturen, deltager ikke i
friluftslivet og kender ofte ikke de muligheder,
der faktisk er. Det er ærgerligt! For naturen
har så mange gratis tilbud gemt i sig.
Sårbare eller socialt udsatte er som enkelt-
personer lige så forskellige som alle andre –
men fællesnævneren er, at man kæmper
med forhold, der gør livet rigtigt svært. Det kan
være et dårligt helbred, psykiske problemer,
eller at man er røget helt ud af arbejdsmarke-
det. Det har store menneskelige omkostninger,
men det er også et samfundsmæssigt tab,
når nogen falder uden for fælleskabet.
I naturen og friluftslivet kan alle finde nye
muligheder og få nye fællesskaber. Her er
overskuelige udfordringer og gode oplevelser,
der kan skabe mening i hverdagen. Naturen
kan på den måde være et oplagt socialt
samlingssted med højt til loftet og mulighed
for at lære nyt.
En del friluftsaktiviteter kræver desuden sam-
arbejde, da man ofte er afhængig af hinandens
indsats. Så gamle roller og relationer kan få et
nyt udgangspunkt. Og friluftslivet er en rigtig
god chance for at komme tæt på det frivillige
foreningsliv i Danmark.
Det kan lade sig gøre. Videncenter for Frilufts-
liv og Naturformidling arbejder allerede
sammen med kommuner, lærere og pæda-
goger for at afprøve aktiviteter i naturen.
Aktiviteter der kan integreres i det daglige
pædagogiske arbejde med at skabe trivsel
og læring hos udsatte børn og unge.
Vi skal også have fokus på motivationen. For
mange sårbare eller socialt udsatte har ikke
i familien eller i vennekredsen tradition for fri-
luftsliv. Motivationen kan være i form af en
særlig støtte til familier i belastede boligom-
råder, eller at civilsamfundet medvirker til, at
man oplever friluftsliv som en mulighed i dag-
ligdagen. Men også at vi i det professionelle
Danmark får det tænkt ind i fx dagtilbud,
skolen, børneinstitutioner, socialpædagogiske
tilbud og misbrugsbehandling.
De mere end 200 udviklingshæmmede skov-
hjælpere rundt om i landet har vist vejen. Den
smittende selvtillid og selvværd de har fået af
at have en hverdag og et arbejde i naturen har
åbnet deres egne øjne – og alle andres – for,
at der også er brug for dem i samfundet!
Regeringens initiativer inden for ”Naturen som social løftestang”
• Tilskudspulje på 8 mio. kr., hvor kommuner, organisationer, foreninger m.fl. i 2015 kan
søge om tilskud til projekter, hvor naturen bruges som social løftestang eller som gør,
at flere socialt udsatte får mulighed for et aktivt friluftsliv (Miljøministeriet)
• Der er med satspuljeaftalen for 2015 afsat 32,5 mio. kr. til initiativet ”Deltagelse og frivillighed
for alle”, der særligt har fokus på, hvordan vi kan sikre inklusion og deltagelse for socialt
udsatte borgere. Herunder kan deltagelse i frivillige sammenhænge i relation til friluftsliv
virke som en ramme om nye fællesskaber, hvor socialt udsatte på lige fod med andre kan
deltage og gøre en forskel – for andre, men også for dem selv (Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold)
• Projekt ”Helhedsindsats for udsatte familier”: I kontanthjælpsreformen blev der afsat en
pulje på 91 mio. kr. til kommunale projekter, der giver udsatte familier en helhedsorien-
teret indsats. Projektet skal bl.a. sikre, at forældrene får større tilknytning til arbejds-
markedet, og at børnene får en stabil tilknytning til skole, dagtilbud og fritidsinteresser,
fx indenfor friluftsliv (Beskæftigelsesministeriet)
• Projektet ”Personer på kanten af arbejdsmarkedet”: Regeringen og Enhedslisten har
afsat 8,5 mio. kr. til projekter i Naturstyrelsens skove, hvor udsatte og sårbare borgere
hjælpes tættere på arbejdsmarkedet i tæt samarbejde med jobcentrene (Miljøministeriet)
”I NATUREN OG FRILUFTSLIVET
KAN ALLE FINDE NYE MULIGHEDER”
Gode naturoplevelser og friluftsaktiviteter
kan være et godt redskab, vi som samfund
kan bruge som en social løftestang. Derfor
bør vi have flere friluftstilbud tæt på socialt
belastede boligområder og tæt på institu-
tioner og bosteder. De vil blive en gevinst
i rigtig manges hverdag.
Måske skal vi tænke i friluftsambassader i
tæt befolkede byområder. Eller i at naturcentre
kan være en neutral og beroligende ramme
for samvær, svære samtaler og psykolog-
bistand. Det kan give sunde og billige ram-
mer, der ikke klientgør folk.
30
31
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0018.png
P E J LE MÆR K E 8
Nytænkning giver
mere friluftsliv
Fremtidens friluftsliv skal tænkes ind i nye sammenhænge,
så vi kan nå flere mål på én gang.
Når vi skal tænke samfundsmæssige problemer som
klimaforandringer og støj, kan der opstå nye muligheder
for friluftsliv. Et opbevaringsbassin for vandmængderne
fra skybrud kan også fungere som skaterbane, når det ikke
regner. En støjvold, der skærmer boliger for motorvejsstøj,
kan bruges til udfordrende motion. Og på toppen af et stort
forbrændingsanlæg kan der skabes en skibakke.
Vi skal have flere af den slags løsninger, hvor man får mere
friluftsliv ved at tænke nyt.
Samsø Downhill
i store Zorbbolde.
32
33
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0019.png
Multi p-plads – centrumpladsen i Ringe
/ I Ringe på Fyn har en parkeringsplads fået
nyt liv. Om aftenen og i weekenderne, hvor den
ofte stod tom, er den nu et friluftstilbud.
Parkeringsbåsene er inddelt i en række om-
råder til ophold og oplevelser: Ungdommens
plads med det sociale i centrum; Kroppens
plads – en idrætslegeplads; Kulturpladsen til
musik og marked; samt den folkelige plads
hvor der er parasoller og mulighed for op-
hold og hygge.
Vidste du at
3 ud af 4 danskere har en smartphone.
Det giver bedre og bedre mulighed for, at
teknologien kan være med til at appellere,
lokke og informere helt ud i skovbunden.
Forskere fra Syddansk Universitet vurderer,
at der er et uudnyttet potentiale for at bruge
friluftslivet i Danmark som innovationsplat-
form for ny avanceret teknologi inden for
formidling og kommunikation.
Den samfundsmæssige gevinst
Friluftslivet kan bidrage til smarte løsninger
på nogle af de samfundsudfordringer, vi
står med: Klimatilpasning, folkesundhed,
trængsel og støj samt helt generelt, hvordan
vi får mere velfærd.
”Det handler om at skabe fantastiske ram-
mer for menneskeliv”. Så kort blev det slået
fast af den verdenskendte danske arkitekt
Bjarke Ingels, da han vendte al vanetænk-
ning på hovedet og skabte en skibakke
på taget af et forbrændingsanlæg ved
København.
Traditionelt tænker man i hele verden, at
store tekniske anlæg kun har ét specifikt
praktisk formål – som støjvold, bro eller
regnvandsbassin. Men som skibakken på
forbrændingsanlægget viser, kan disse
anlæg også gentænkes, så vi får mere
ud af de store investeringer, vi som sam-
fund alligevel gør.
Og mulighederne er uendelige – når vi
bygger supersygehuse, renoverer skoler,
bygger nye togbaner, sikrer havnefronter
mod vandstigning, sikrer grundvand, sikrer
mod skybrud, står med udtjente benzin-
stationer, eller kommunen har en bygge-
tomt, som venter osv.
Det vigtige er, at vi begynder at tænke
friluftsmuligheder ind i stort og småt – både
for at udvikle friluftslivet, samfundet og
velfærden.
Alle de kreative, modige og eksperimen-
terende ildsjæle og iværksættere, som
findes i friluftsmiljøet skal hjælpe med til, at
vi får tænkt bevægelse og oplevelse ind i
alle planer. Det skal gøres, så de omgivelser
vi lever i, også kan bruges til friluftsliv –
både af de meget aktive og dem, der i ro
og mag vil nyde grønne områder med
naturmæssig eller arkitektonisk kvalitet.
Det er ikke mindst i samspillet mellem
politikker og sektorer, at disse innovations-
muligheder skal findes. En af nøglerne er
partnerskaber. De er med til at skabe tvær-
faglig viden, der kan skabe nye muligheder
for friluftslivet, finde nye løsninger på sam-
fundsproblemer og vække international
opmærksomhed om Danmark som et
innovations- og vidensamfund.
Regeringens initiativer inden for ” Nytænkning giver mere friluftsliv”
• Danmark Løsningernes land – Styrket samarbejde og bedre rammer for innovation
i virksomhederne: Fokus på partnerskaber og innovationsklynger og –netværk. Det kan
også få betydning for virksomheder og iværksættere, der vil udvikle den digitale side af
friluftslivet (Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser)
• Vækstteam for IKT og digital vækst: Anbefalinger til hvordan Danmark udnytter styrk-
erne indenfor Informations- og kommunikationsteknologi og digitalisering – herunder
muligheder inden for turisme, vækst og arbejdspladser (Erhvervs- og Vækstministeriet)
• VANDPLUS: Projekter, der viser, at det er muligt at gennemføre klimatilpasningsprojekter
samtidig med, at der skabes sociale og bevægelsesmæssige tiltag, som gør vores byer
sjovere og bedre at bo i. VANDPLUS er et partnerskab mellem Lokale og Anlægsfonden
og Realdania i samarbejde med Naturstyrelsen (Miljøministeriet)
• Betalingsloven: Forsyningsselskaberne har fået mulighed for at medfinansiere projekter
ved vandløb, vejanlæg og rekreative anlæg, der gør, at spildevandet håndteres billigere,
og der samtidig fx skabes friluftsliv (Miljøministeriet)
• Puljen til klimatiltag - Der er afsat 45 mio. kr. til at natur- og klimagenoprette en stor del af
Store Åmose i Vestsjælland. Projektet vil få Store Åmose til at fremstå som et enestående
naturområde og på en innovativ måde sammentænke klimatiltag med friluftsliv og med-
borgerskab (Klima-, Energi- og Bygningsministeriet)
”Ret til vind i håret”
/ Konceptet er enkelt:
Ældre bl.a. på plejehjem bliver foran på
”taxacykler” kørt rundt i byens gader og
rundt blandt grønne områder. Det giver
de ældre mulighed for at forblive en aktiv
del af fælleskabet og nærmiljøet. På blot
et halvt år har 25 kommuner købt 200
taxacykler og 500 frivillige træder i
pedalerne. Bag initiativet står Ole Kassow
i København sammen med foreningen
”Cykling uden alder”.
”DET HANDLER OM AT SKABE
FANTASTISKE RAMMER FOR
MENNESKELIV”
Et inspirationssted kan fx være den
vidensportal om friluftsliv på nettet, som
Københavns Universitet har sat sig for at
udvikle som resultat af den friluftspolitiske
proces.
34
35
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 262: Redegørelsen: Alle tiders friluftsliv – Redegørelse om Danmarks friluftspolitik, fra miljøministeren
1522113_0020.png
Aktiv miljødialog -
åbent ministerium
Åbent ministerium er at åbne dørene, så alle kan
være med til at idéudvikle. Sådan er friluftspolitikken
blevet til.
Målet var at skabe bred forankring og at bygge
friluftspolitikken på den allernyeste viden om fri-
luftslivets værdi for Danmark. En politik driver nemlig
ikke nødvendigvis noget i sig selv. Friluftspolitikken
bliver først levende, når de, der beskæftiger sig med
friluftsliv, kan spejle sig i politikken, bliver inspireret,
tager et initiativ og samarbejder om at nå målet.
Barren blev lige fra begyndelsen sat højt. Miljøministe-
ren ville nå ud til alle friluftslivets aktører og ildsjæle
– også dem ministeriet ellers ikke har talt og samar-
bejdet med. Ønsket var at skabe en stærk fælles
forståelse af friluftslivets samfundsbetydning og
bygge den nye politik på relationer og netværk.
Miljøministeren smed ”en sten i vandet” og skrev
til de 50 mest åbenlyse aktører. De blev opfordret til
at komme med navne på dem i deres netværk, de
klart syntes, ministeren skulle invitere med ind i det
friluftspolitiske maskinrum. Og der kom rigtig mange
bud. De 50 aktører voksede til 300. Og de fik så
også en opfordring til at byde ind med oplagte navne
fra deres netværk. Listen voksede til over 700.
De mere end 700 ildsjæle, virksomheder og myn-
digheder modtog kort efter en invitation fra miljø-
ministeren til en workshop om at sætte pejlemærker
for Danmarks første nationale friluftspolitik.
Workshoppen løb af stablen i november 2012 i Bella
Centret. Og for at alle kom til orde og opfange alt
det, der optog de mange deltagere, tog dagen
36
afsæt i hundredevis af spørgsmål og svar, som
deltagerne i dagene inden havde stillet hinanden.
Fremmødet var imponerende – 350 personer fra alle
grene af friluftslivet mødte op: Mødregruppen Pushy-
Mums, surfere fra Cold Hawaii, rollespilsforeningen
Bifrost, de hjemløses organisation SAND, organi-
sationsverden, Forsvaret, kommunerne, kulturlivet,
erhvervslivet, turistbranchen og mange flere.
Da deltagerne kom, fik de stukket “Friluftslivets
samfundsværdi“ i hånden. I hæftet har forskere fra
Københavns Universitet samlet forskningsbaseret
viden om friluftslivet. Oplysninger som deltagerne
flittigt smed på bordet under dagens arbejde. Af
de rigtig mange input, der kom i løbet af dagen,
udkrystalliserede sig otte pejlemærker, som nu
er rygraden i friluftspolitikken.
Efter workshoppen fik alle 700 en invitation til at del-
tage i friluftspolitiske netværk. 127 deltog engageret
i arbejdet frem til efteråret 2013 med at udvikle og
indsamle idéer og forslag, som kan være med til at
virkeliggøre friluftspolitikkens pejlemærker.
Imens kunne alle – på idéportalen Idéstorm – kom-
me med idéer, de syntes ville udvikle friluftslivet i
Danmark. 25.000 kiggede forbi, og henved 400
store og små idéer dukkede op. På den måde blev
Idéstorm en væsentlig del af det friluftspolitiske
maskinrum. Mange af idéerne tog netværkene
med ind i deres arbejde med det “Friluftspolitiske
idékatalog – 125 forslag fra ni netværk“.
Idékataloget blev lanceret af ministeren på den ned-
lagte Flyvestation Værløse i juni 2014. Der var skabt
en markedsplads for friluftslivet, hvor de over 500
fremmødte i løbet af dagen kunne netværke og hente
idéer til at skabe mere og nyt friluftsliv i Danmark.
Summa summarum: Friluftspolitikken er derfor
- meget utraditionelt - endt med ikke kun at stå på ét
”ben” men på hele tre!: “Friluftslivets samfundsværdi“,
“Friluftslivets idékatalog“ og “Alle tiders friluftsliv“.
Det er politik i en ny form. Med folkeligt engagement.
En politik, der i dette tilfælde inspirerer og udnytter
de ressourcer, vi har i samfundet til at skabe mere
friluftsliv. Helt i tråd med regeringens ønske om
“Open Government Partnership“ som en tidssvarende
og effektiv måde at stimulere innovation, styrke
viden, deltagelse, gennemsigtighed, samarbejde og
sammenhængskraft i samfundet.
Vi skal alle være med til at indfri potentialerne for
mere og bedre friluftsliv i Danmark med lige mulig-
heder for alle, mere velfærd, vækst og flere arbejds-
pladser. Et friluftsliv, der folder sig ud mellem den
offentlige sektor, erhvervslivet og civilsamfundet.
Pejlemærkerne lever allerede et liv som ledestjerne
for samarbejdet på tværs af borgere, organisationer,
virksomheder og fonde. Det fortjener stor ander-
kendelse, at så mange engagerer sig i udviklingen af
friluftslivet og har taget pejlemærkerne til sig. Og det
kalder i den grad på en løbende politisk opbakning.
Håbet er, at alle – politikere på Christiansborg og i
kommunerne, erhvervsfolk, fonde, ildsjæle og orga-
nisationer – tager idéer, viden og politikken til sig. Så
alle aktivt kan bruge det i deres arbejde med at skabe
mere friluftsliv.
Alle tiders friluftsliv
Redegørelse om Danmarks friluftspolitik
April 2015
Grafik / Etcetera Design, Nina Kampman
Tryk / Rosendahls-Schultz-Grafisk
Papir / Multioffset 120g / 250g
Oplag / 1.500
ISBN 978-87-92256-65-2 (trykt)
ISBN 978-87-92256-68-3 (elektronisk)
Foto
Omslag
Inderside
Side 3
Side 4
Side 6
Side 7
Side 8
Side 10
Side 11
Side 12
Side 14
Side 15
Side 16
Side 18
Side 19
Side 20
Side 22
Side 23
Side 24
Side 26
Side 27
Side 28
Side 30
Side 31
Side 32
Side 34
Side 35
Anders Brohus, Polfoto
Colourbox
Claus Bjørn Larsen
Jan Djenner, Scanpix
Naturstyrelsen
Mads Jensen, Scanpix
Christian Lindgren, Scanpix
Morten Juhl, Scanpix
ZoffmannHolm Landskabsarkitekter
Jens Øster-Mortensen, Polfoto
Randers Naturcenter
Hester Callaghan
Jean Schweitzer, Colourbox
Colourbox
Kasper Løftgaard, Polfoto
Digo, Polfoto
Helena Wahlman, Maskot/Polfoto
Waldemar Jørgensen, Polfoto
Hans Christian Jacobsen, Polfoto
Jonas Kjær Gonzales Photo, Polfoto
Thomas Lillevang
Knud Nielsen, Colourbox
Ole Iversen
Lasse Rune Hansen
Johnni Balslev, Scanpix
Land+, landskabsarkitekter
Cykling uden alder
Svanemærket tryksag 541-457
Forside
Anna på 9 år og Sandra på 10 år på
påskelejr med Red Barnet og DGI i
Sønderjylland.
37