Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1520735_0001.png
Nævnsformand Pernille Christensen
Oplæg 14. april 2015
Eksperthøring i Folketinget
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0002.png
Natur- og Miljøklagenævnet i tal:
Primo 2015: 69 årsværk svarende til ca. 83 medarbejdere.
56 jurister, 16 AC-teknikere og 11 kontormedarbejdere
Grundbudget FL15 62,3 mio.kr., heraf 42,7 mio. kr. lønsum.
Træffer 2000
2500 afgørelser om året.
Sagsbehandlingstider: NMKN afgør mere end 50 % af sagerne inden for 6 mdr.
Gns. sagsbehandlingstid
2011
349
2012
335
2013
335
2014
190
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0003.png
Nævnet
Natur- og Miljøklagenævnet er mange nævn:
Nævnssammensætning afhænger af klagesagens art og karakter.
Det læge nævn:
formanden og 7 medlemmer, der udpeges af Folketinget, og
2 medlemmer, der udpeges af Højesteret blandt rettens medlemmer.
Det sagkyndige nævn:
Nedsættes ad hoc: formanden samt et antal
beskikkede sagkyndige medlemmer.
Kombinationsnævn:
Det læge nævn samt et antal sagkyndige medlemmer
Formandsafgørelser:
Ca 90 % af afgørelserne træffes som
formandsafgørelser
sager, der ikke er principielle eller store. Udmøntning af
nævnsskabt praksis
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0004.png
Planloven og zonerne
- overblik
Hele landet er , jf. lovens § 34, inddelt i:
- Landzone
- Byzone
- Sommerhusområde
Kystnærhedszonen (landzone/sommerhusområde) indført ved ”
Kystloven”
i
1994.
Formålet
: en bedre beskyttelse af de åbne og uberørte kyster med dertil
knyttede naturmæssige værdier og oplevelsesmuligheder for befolkningen.
Planloven
indførelse af den 3 km brede kystnærhedszone.
Naturbeskyttelseslove
n
udvidelse af bredden af strandbeskyttelses- og
klitfredningszonen fra 100 m til 300 m.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0005.png
Planloven
landzone
- bestemmelsen og formålet
Tilladelseskrav i planlovens § 35:
I landzoner må der ikke uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen foretages
udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af
bestående bebyggelse og ubebyggede arealer.
Formål:
Beskyttelsen af det åbne land mod spredt og uplanlagt bebyggelse.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0006.png
Planloven
landzone
- undtagelser
Planlovens §§ 36 og 37.
-
byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for den pågældende ejendoms
drift som landbrugs- eller skovbrugsejendom eller for udøvelse af
fiskerierhvervet.
Opførelse af garager, carporte mv. på højst 50 m2, når disse opføres i
tillknytning til enfamiliehuse eller sommerhuse.
Til- og ombygning af helårshus, hvorved husets samlede bruttoareal ikke
overstiger 250 m2.
Aftægt- og medhjælperboliger på landbrugsejendomme over 30 ha
Udvidelse af mindre erhvervsvirksomheder, som er lovligt etableret i
overflødiggjorte landbrugsbygnigner
Indretning af virksomhed og bolig i overflødiggjorte landbrugsbygninger
-
-
-
-
-
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0007.png
Planloven
landzone
- prøvelsen i Natur- og Miljøklagenævnet
Kræves tilladelse efter §35 eller er der konkret tale om et tilfælde omfattet af
§§ 36-37.
Hvis tilladelse efter § 35 kræves prøves kommunens konkrete afgørelse-
Afvejningen
vægtning af en række modsatrettede hensyn. F.eks.:
-
-
-
-
-
beskytte det åbne land, herunder landskabelige hensyn
forbeholde det åbne land til de primære erhverv
klar afgræsning mellem land og by
forebygge miljø- og nabokonflikter pga. støj, trafik, lugt, visuelle gener
udnyttelse af allerede udlagte erhvervsområder
=> I mange tilfælde forholdsvis restriktiv praksis. F.eks. etablering af
erhvervsvirksomheder i det åbne land.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0008.png
-
-
-
-
Den 14. april 2015
Erhverv i det åbne land
”landsskabspark”
- landskabsbeskyttelse
Nabogener, miljøkonflikter
Enstemmig afgørelse - afslag
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0009.png
Planloven
Landzone
-
Landdistriktsbestemmelsen
Planlovens §
35, stk. 1, 2. pkt. ”landdistriktsbestemmelsen”
Udtryk for politisk ønske om at forbedre vilkårene/væksten i landdistrikterne
Lovbemærkningerne åbner mulighed for at give landzonetilladelse til:
1. Nye helårsboliger i umiddelbar tilknytning til landsbyer o.lign
2. Ændret anvendelse af
eksisterende overflødiggjorte bygninger
til
helårsboliger og erhverv
3. Udvidelse af eksisterende (lovlig) erhvervsvirksomhed
P.t. 2 nævnsafgørelser, hvor landdistriktsbestemmelsen ikke fandt anvendelse
”allerede fordi” nyetablering af erhverv i nye bygninger/oplagsplads på
ejendommen
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0010.png
Planloven
kystnærhedszone
-
bestemmelserne
Kystloven
1994.
Planloven
indførelse af den 3 km brede kystnærhedszone.
Kystnærhedszonen
- omfatter landzone og sommerhusområderne i
kystnærhedszonen, hvor der gælder særlige regler for planlægningen(§ 5a,
stk. 3)
Byzone (der ligger ud til kysten) er ikke en del af kystnærhedszonen, men
der gælder særlige regler for de kystnære dele af byzonerne, der ligger ud
til kysterne, eller som indgår i et samspil med kystlandskabet (§ 5a, stk. 4).
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0011.png
Planloven
kystnærhedszonen
-
bestemmelserne
Planlægningszone -
betyder bl.a. krav om:
§ 5b - Funktionel eller planlægningsmæssig begrundelse for kystnær placering ved
inddragelse af arealer i byzone eller planlægning for større anlæg i landzone
§ 16, stk. 3
Krav om oplysning om den visuelle påvirkning af omgivelserne for
bebyggelse og anlæg i kystnærhedszonen , og ved bygningshøjder over 8,5 m en
begrundelse for den større højde.
Formål
: landets kystområder søges friholdt for bebyggelse og anlæg, som ikke er
afhængige af kystnærhed.
Lovbem
: nye anlæg ikke udelukket, men udgangspunktet er lokalisering i størst mulig
afstand fra kystlinjen og fortrinsvis bag eksisterende bebyggelse. Kommunen skal
godtgøre behovet for kystnær beliggenhed, herunder i fornødent omfang at belyse
Den 14. april 2015
mulighederne for placering uden for kystnærhedszonen.
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0012.png
Planloven
kystnærhedszone
- prøvelsen i Natur- og Miljøklagenævnet.
Prøvelse af retlige spørgsmål
-
-
Har kommunen i tilstrækkeligt omfang givet en planlægningsmæssig eller
funktionel begrundelse for den kystnære placering.
Har kommunen i tilstrækkeligt omfang redegjort for, at der ikke er
mindre
kystnære
alternativer.
Har kommunen i tilstrækkeligt omfang oplyst om den visuelle påvirkning
(ved bygningshøjder over 8,5 m).
-
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0013.png
Planloven
Kystnærhedszonen
- retspraksis
Vestre Landsret dom af 23. oktober 2003: Naturklagenævnets afgørelse var
ugyldig.
- Retten uenig med nævnet i, at der var en tilstrækkelig planlægningsmæssig
eller funktionel begrundelse for nyt boligområde ca. 500 m fra Horsens Fjord.
”mulighederne for placering af byudviklingsområder uden for kystnærhedszonen er helt
uomtalt i plantillægget og ikke i øvrigt
trods sagsøgernes opfordring hertil
er søgt
belyst under bevisførelsen”.
”det forhold, at størstedelen af Horsens by er beliggende i kystnærhedszonen, ikke i sig selv
godtgør, at der ikke kan findes egnede byudviklingsarealer uden for denne zone. Heller
ikke den omstændighed, at der er tale om en begrænset udbygning, der skal tilpasses
landskabet, kan føre til, at kravene til den planlægningsmæssige begrundelse for kystnær
lokalisering mindskes. Tværtimod taler områdets begrænsede størrelse snarere for, at
det ville have været muligt at finde en egnet placering udenfor kystnærhedszonen.”
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0014.png
Broager I, 2013 (6-4):
- Ingen planlægnings-
mæssig eller funktionel
begrundelse
- Ej godtgjort at placering
mindre kystnært ikke er
muligt
- Oplysninger om den
visuelle påvirkning er
utilstrækkelig
=> ophævelse.
Den 14. april 2015
Broager II, 2015 (10-0):
- Ny og uddybet redegørelse for, at
der ikke er andre
mindre
kystnære
alternativer.
- Flere visualiseringer - fotos og
beskrivelse af den visuelle
påvirkning.
=> opretholdelse.
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0015.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1:
Der må ikke foretages ændring i tilstanden af strandbredder eller af andre
arealer, der ligger mellem strandbredden og strandbeskyttelseslinjen. Der
må ikke etableres hegn, placeres campingvogne og lignende, og der må
ikke foretages udstykning, matrikulering eller arealoverførsel, hvorved der
fastlægges skel.
Forbuddet i stk. 1 gælder bl.a. ikke for (§ 15, stk. 4)
landbrugsmæssig drift bortset fra tilplantning,
genplantning af skovarealer og beplantning i eksisterende haver,
mindre vedligeholdelsesarbejder på bygninger, når bygningshøjden ikke derved forøges eller kun
forøges i ubetydeligt omfang,
byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for den pågældende ejendoms drift som landbrugs-
eller skovbrugsejendom, som opføres i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygninger. Der
kræves dog tilladelse, for så vidt angår nærmere beliggenhed og ydre udformning.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0016.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1:
Der kan i særlige tilfælde gøres undtagelse fra bestemmelserne i § 8,
stk. 1, § 11, stk. 3, og § 15, stk. 1
Lovbemærkningerne (1992
naturbeskyttelsesloven):
For så vidt angår strandbeskyttelseslinjen har den praksis, der hidtil har
været fulgt, været meget restriktiv. Det forudsættes, at den restriktive
praksis opretholdes.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0017.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Nævnets praksis
Strandbeskyttelseslinjen er en forbudsbestemmelse
Af hensyn til de nationale interesser, der er knyttet til kystområderne,
dispenseres der kun, når der foreligger en særlig begrundelse herfor, og
når dispensationen vil være uden konsekvenser for den fremtidige
administration af strandbeskyttelseslinjen. Bestemmelsen administreres i
praksis meget restriktivt.
Altid en konkret vurdering, hvor bl.a. nødvendigheden af det ønskede,
påvirkningen af kystlandskabet samt hensynet til præcedens indgår.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0018.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Byggeri
Almindeligvis dispensation til efter nedrivning af ældre lovligt opført
bebyggelse at genopføre nyt. Det er en forudsætning, at det genopførte har
ca. samme størrelse, placering, udformning og anvendelse som den
tidligere bebyggelse.
Almindeligvis dispensation til begrænsede tilbygninger (6-8 m
2
) til mindre
sommerhuse (40 m
2
) mhp. modernisering af de sanitære forhold.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0019.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Anlæg til støtte for friluftslivet
Lovens forarbejder (kystloven 1994 - udvidelse af 100
300 m)
I overensstemmelse med hidtidig praksis vil det være muligt at etablere
mindre foranstaltninger til støtte for friluftslivet og dermed til fremme af
turismen. Der vil således som hidtil kunne tilladelse opstilling af
toiletbygninger, informationstavler og skilte samt andre, til opfyldelse af
friluftsfunktionen, beskedne opholdsfaciliteter.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0020.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Anlæg til støtte for friluftslivet
NMK-500-00557, februar 2015, flertalsafgørelse
Naturstyrelsen meddelt dispensation til ”landmarks” i forbindelse med et
større projekt, der skal ”iscenesætte den storslåede natur på Røsnæs”, bl.a
til :
”Spidsen” bestående af 3 opholdssteder på henholdsvis sydsiden,
vestsiden og nordsiden af Røsnæs.
Nævnet (8-2) stadfæstede dispensation til en opholdsniche yderst på
Røsnæs, men ændrede (6-4) dispensation til bænke/opholdsplatforme på
nord- og sydsiden. I forhold til afslaget fandt flertallet, at de ansøgte
anlæg ville blive unødvendigt dominerende i landskabet, særligt når der
henses til, at de ikke tilfører området nogen særlig (ny) funktionalitet
samt, at de ligger i relativt kort afstand fra hinanden og nær
”opholdsnichen”, til hvilken der meddeltes dispensation.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0021.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Anlæg til støtte for friluftslivet
NMK-500-00493, september 2014, énstemmig
Nævnet stadfæstede dispensation til opførelse af 3 shelters, en bålplads og
et informationsskilt indenfor strandbeskyttelseslinjen.
Ansøgningerne om opførelse af shelterne var en del af en større
friluftsstrategi, som skal understøtte det maritime friluftsliv i det Sydfynske
Øhav. Strategien indbefattede etablering af i alt 17 ”blå støttepunkter” (14
shelterpladser og 3 opholdspladser)
Nævnet udtalte:
Det er Natur- og Miljøklagenævnets vurdering, at projektet ved Ristinge
falder indenfor, hvad der er mindre anlæg til friluftslivet.
Natur- og Miljøklagenævnet finder endvidere, at der ikke er landskabelige
eller naturmæssige forhold, som taler afgørende imod at meddele
Den 14.
dispensation.
april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0022.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Alternative energiforsyningsanlæg
Solfanger
og solcelleanlæg
NMK-500-00077, oktober 2011, formandsafgørelse
Nævnet meddelte dispensation til opsætning af et solcelleanlæg (ca. 42 m²) i
tagfladen.
Nævnet lagde vægt på, at udbredelsen af vedvarende energi er et
anerkendelsesværdigt formål. Ansøgning om etablering af alternative
energiforsyningsanlæg bør derfor efter omstændighederne behandles lempeligere
end andre typer af anlæg indenfor strandbeskyttelseslinjen.
Nævnet lagde desuden vægt på, at det ansøgte solcelleanlæg skulle placeres i en
sort tagflade
der vendte bort fra kysten
på en eksisterende bygning, som lå ca.
218 m fra kysten. Det ansøgte anlæg var udformet med sort baggrundsfolie og sorte
rammer, og der herefter var tale om en beskeden bygningsmæssig ændring, som
ikke påvirkede oplevelsen af kystlandskabet nævneværdigt.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0023.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Alternative energiforsyningsanlæg
NMK-500-00104, september 2011, énstemmig
Nævnet meddelte afslag på dispensation. Nævnet udtalte:
Natur- og Miljøklagenævnet finder, at opstilling af alternative energiforsyningsanlæg
som udgangspunkt bør behandles lempeligere end andre typer anlæg indenfor
strandbeskyttelseslinjen, men at dette formål dog ikke ubetinget kan tilsidesætte de
landskabelige interesser, der skal varetages indenfor strandbeskyttelseslinjen.
Der er tale om et ganske stort fritstående anlæg, som alene skal forsyne en enkelt
ejendom. Ifølge det oplyste ligger anlægget kun delvist skjult i forhold til
omgivelserne. At anlægget ifølge klager på grund af sin størrelse ikke kan placeres
andetsteds på ejendommen, findes ikke at kunne tillægges nogen afgørende vægt,
idet de landskabelige hensyn her efter nævnets vurdering må veje tungere end
hensynet til energiforsyningen af en enkelt ejendom.
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0024.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Alternative energiforsyningsanlæg
NMK-500-00104, september 2011, énstemmig
Den 14. april 2015
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0025.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Alternative energiforsyningsanlæg
NMK-500-00466, marts 2015, flertalsafgørelse 6-3
Nævnet meddelte afslag på opstilling af 4 store vindmøller (148 m) ved Kalvebod
Syd, Københavns Kommune.
Flertallet fandt, at et stort teknisk anlæg bestående af 4 store vindmøller ville være
meget dominerende og få en væsentlig, negativ påvirkning på opstillingsområdet og
på hovedparten af de omgivende sammenhængende og åbne landskaber
(Vestamager).
Der kunne heroverfor ikke lægges vægt på, at der findes tekniske anlæg så som
miljøcentret samt motorvejen i opstillingsområdets nærhed.
Kommunens ønske om at bidrage til vindmølleenergien inden for kommunegrænsen,
udgjorde i sig selv ikke et sådant særligt samfundsmæssigt hensyn, at der skal
Den 14. april 2015
opstilles vindmøller netop på dette sted.
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Indlæg og præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om planloven den 14. april 2015
1520735_0026.png
Administration af
strandbeskyttelseslinjen
Andet
NMK-500-00498, oktober 2014, énstemmig
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede dispensation til opførelse af et nyt badehotel til
erstatning for et eksisterende indenfor strandbeskyttelseslinjen
på ejendommen beliggende i Humble på Langeland.
Den ansøgte bebyggelse ville få et ændret udseende i forhold til den eksisterende
bebyggelse. Grundarealet ville blive øget fra 643m² til 710m², etagearealet fra 905m² til
1.420m². Hertil kom en kælderetage på 400m², som er delvist frilagt ved en udgravet
solgård. Byggeriet ville medføre en større facade mod vandet.
Nævnet udtalte:
Natur- og Miljøklagenævnet finder, ud fra en samlet vurdering af sagen, at Naturstyrelsens
dispensation bør stadfæstes. Nævnet har særlig lagt vægt på, at den ansøgte bebyggelse
erstatter en eksisterende bebyggelse, at der alene sker en mindre forøgelse af det
bebyggede areal, ligesom hotellets påvirkning kun fra enkelte vinkler (betragtet direkte
Den 14. april 2015
forfra) må antages at fremtræde mere markant i landskabet.