Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 250
Offentligt
1518855_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. MST-140-00067
Ref. Bomgo/EHP
Den 20. marts 2015
Høringsnotat
Udkast til Natur og Miljøpolitisk Redegørelse 2014
Ifølge Planloven skal Miljøministeren hvert 4. år udsende en eller flere rapporter,
der redegør for miljøtilstanden i Danmark samt for natur- og miljøpolitikken.
Natur- og Miljøpolitisk redegørelse
beskriver større udvalgte initiativer inden for
natur- og miljøpolitikken siden 2009. Listen over politiske initiativer er derfor ikke
en udtømmende liste. Redegørelsen følger samme opbygning som
Miljøtilstandsrapporten, så det er nemt for læseren at sammenholde
tilstandsbeskrivelserne med initiativerne. I redegørelsen findes en referenceliste
dækkende alle initiativer, så det er muligt at læse mere. Redegørelsen er
udarbejdet af Miljøministeriet med input fra en række andre ministerier.
Høringen
Udkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse blev sendt i offentlig høring den 30.
juni 2014 med svarfrist den 5. september 2014. Der er indkommet svar fra 26
parter, hvoraf de 10 ingen bemærkninger havde.
I dette notat gennemgås og kommenteres de 16 høringssvar, der indeholdt
kommentarer til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse. Det drejer sig om
høringssvar fra følgende parter:
1. Dansk Industri (DI)
2. WWF Verdensnaturfonden
3. Landbrug og Fødevarer
4. NaturErhvervstyrelsen
5. Dansk Miljøteknologi
6. Videncentret for Landbrug
7. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
8. Danmarks Naturfredningsforening (DN)
9. Erhvervsstyrelsen
10. Danmarks Rederiforening
11. Bæredygtigt Landbrug
12. Sundhedsstyrelsen
13. HORESTA
14. Innovationsfonden
15. Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet - Københavns Universitet (NBF-
KU)
16. Foreningen Endelave Hav- og Dambrug Nej Tak
Følgende parter havde ingen bemærkninger:
1. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste
2. Vejdirektoratet
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 250: Natur og Miljø 2014 – Miljøtilstandsrapporten og Grøn Velfærdspolitik – Natur og Miljøpolitisk redegørelse 2014, fra miljøministeren
1518855_0002.png
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Syddansk Universitet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Advokatrådet
Slagelse Kommune
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Banedanmark
CAD (Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark)
Økonomi og Indenrigsministeriet
For overblikkets skyld, er høringskommentarerne opdelt i overordnede
kommentarer samt i de 10 temaer i redegørelsen.
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse indeholder for hvert af de 10 temaer en
opsummering af de væsentligste udfordringer, målsætninger og status på området.
Nogle af høringskommentarerne er simple forslag til præciseringer eller mindre
ændringer af oplysninger, der f.eks. som følge af nye politiske initiativer ikke
længere er aktuelle. Disse ændringer er indføjet i redegørelsen, men er ikke
resumeret i dette notat. En række andre bemærkninger er af holdningsmæssig/
politisk karakter. Eksempelvis et ønske om, at et særligt område bør opprioriteres.
Disse kommentarer tages til efterretning af Miljøministeriet og resumeres
nedenfor for at blive formidlet til Folketinget.
I det følgende forkortes Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse NMR.
Dette høringsnotat er struktureret efter følgende opbygning:
0. Overordnede og generelle kommentarer
1. Arealer
2. Luft
3. Vand
4. Hav
5. Klimaforandringer
6. Natur og biodiversitet
7. Naturressourcer
8. Miljø og Sundhed
9. Produktion, forbrug og affald
10. Tværgående miljøpolitiske temaer
Overordnede og generelle kommentarer
WWF Verdensnaturfonden og DN finder, at det er en mangel i forhold til
redegørelsens formål, at der ikke i tilstrækkeligt omfang er en gengivelse af
målsætningerne for Natur- og Miljøpolitikken. Der efterlyses også en beskrivelse af
sammenhængen til mål på andre politikområder f.eks. økonomisk politik,
landbrug, transport.
Dansk Miljøteknologi finder, at der mangler en vurdering af, hvor effektive de
enkelte initiativer er ift. natur og miljøtilstanden, og at effekten bør sammenholdes
med de opstillede målsætninger, for at kunne vurdere om yderligere initiativer bør
sættes i gang. DN
foreslår, at for hvert initiativ angives om det ”højner”,
”bibeholder” eller ”sænker” miljøbeskyttelsesniveauet.
DN og Dansk
Miljøteknologi efterlyser en analyse af de opnåede resultater og effekterne af
initiativerne, herunder en analyse af hvilke yderligere initiativer der er nødvendige
for at opnå målsætningerne. DN stiller spørgsmålstegn ved om redegørelsen kan
betragtes som en ”Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse”.
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 250: Natur og Miljø 2014 – Miljøtilstandsrapporten og Grøn Velfærdspolitik – Natur og Miljøpolitisk redegørelse 2014, fra miljøministeren
1518855_0003.png
MIM bemærker:
De centrale natur- og miljøpolitiske målsætninger er mere systematisk
indarbejdet i beskrivelsen af de væsentligste udfordringer, målsætninger og
status på de 10 temaer. Det er ikke inden for rammerne af NMR, at der
gennemføres en analyse af de enkelte initiativers forventede effekt.
Det er ikke formålet med Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse at give en samlet
redegørelse for sammenhængen mellem alle politikområder på tværs af
regeringen. Regeringens bæredygtighedsstrategi, der blev lanceret i oktober
2014, giver en samlet beskrivelse af målsætninger og indikatorer for Danmarks
udvikling på det økonomiske, sociale og grønne område. Regeringens
bæredygtighedsstrategi er beskrevet under kapitel 10 i Natur- og Miljøpolitisk
Redegørelse.
Nogle høringsparter ønsker hhv. flere og færre initiativer beskrevet i NMR. WWF
Verdensnaturfonden og DN finder, at nogle initiativer er for perifere for natur og
miljøpolitikken, og der efterspørges initiativer på andre ressortområder end miljø.
Desuden bemærkes, at flere af de initiativer, der er beskrevet, endnu ikke er
implementeret men kun besluttet. Der efterlyses en beskrivelse af kriterierne for
udvælgelse af initiativerne. WWF Verdensnaturfonden og DN finder, at
beskrivelserne af initiativerne i NMR er for kortfattet.
MIM bemærkning:
Der er tilføjet en indledning til redegørelsen, som bl.a. beskriver udvælgelsen af
initiativerne. Helt overordnet er kriteriet, at det er større, væsentlige politiske
initiativer, der både påvirker natur- og miljøtilstanden. Det er dermed ikke en
udtømmende liste.
I referencelisten bagerst i redegørelsen er der links til de beskrevne initiativer, så
det er nemt for læseren at finde yderligere information om initiativerne.
Bæredygtigt Landbrug opfordrer til, at der i højere grad indarbejdes hensyn til
konventionelt landbrug og vækst.
MIM bemærkning:
Det er en politisk beslutning at prioritere indsatsområder, også inden for natur-
og miljøpolitikken. Redegørelsen beskriver eksisterende politik, men indeholder
ikke ny politik.
Videncenteret for Landbrug finder, at indledningerne til de enkelte temaer er
fokuseret på potentielle risici frem for omtale af de områder, hvor der er
fremskridt.
MIM bemærkninger:
Et af formålene med Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse er at beskrive koblingen
mellem udfordringer eller ”risici” på natur-
og miljøområdet, og de initiativer
der er igangsat. Derfor indeholder indledningerne en beskrivelse af
udfordringer. Fremskridt er ligeledes beskrevet under status.
DN efterlyser, at der redegøres for hvilke opgaver, der henhører under staten hhv.
kommunerne, samt at det tydeliggøres om initiativerne er en konsekvens af
implementeringen af EU-regler.
NBF-KU anbefaler, at der udarbejdes et engelsk summary.
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 250: Natur og Miljø 2014 – Miljøtilstandsrapporten og Grøn Velfærdspolitik – Natur og Miljøpolitisk redegørelse 2014, fra miljøministeren
1518855_0004.png
MIM bemærkninger: Det tilstræbes, at det fremgår af initiativbeskrivelserne,
hvis der er tale om direkte implementeringer af EU-regler. Det er ikke formålet
med redegørelsen at kortlægge, hvorvidt opgaverne hører under staten eller
kommunerne. Der udarbejdes en engelsk oversættelse af NMR. Det kan desuden
oplyses, at det Europæiske Miljøagentur udarbejder hvert 5. år en redegørelse
over naturens- og miljøets tilstand i Europa,
”The
European Environment - State
and Outlook”. Heri indgår et Dansk Country Briefing, der er et engelsk resumé af
hovedpointerne fra både Miljøtilstandsrapporten og Natur- og Miljøpolitisk
redegørelse.
Arealer
kapitel 1
DN efterlyser Naturplan Danmark som anført i Regeringsgrundlaget.
MIM bemærkning
Naturplan Danmark er offentliggjort siden redegørelsen blev sendt i høring og
en beskrivelse af Naturplan Danmark er tilføjet kapitel 6, Natur og Biodiversitet.
Naturplan Danmark indeholder bl.a. initiativer for bedre og mere
sammenhængende natur, herunder udvikling af et Grønt Danmarkskort, hvilket
fremgår af beskrivelsen.
DN bemærker, at jordforurening ikke nævnes under beskrivelsen af udfordringen
under indledningen.
MIM bemærkning:
Udfordringerne i arealanvendelsen er overordnet beskrevet i afsnittet fordi
presset på arealanvendelsen skyldes en lang række faktorer, hvor jordforurening
blot er én blandt flere andre. Jordforurening tilføjes på linje med en række andre
emner.
Luft
kapitel 2
Ingen bemærkninger.
Vand
kapitel 3
DN finder, at den globale udfordring med stigende vandmangel ikke er relevant i
forhold til NMR.
MIM bemærkning:
Det stigende globale vandbehov er taget ud af NMR.
DN efterlyser et initiativ over for de kommuner, der ikke har modtaget tilskud til
ordningen for boringsnære beskyttelsesområder
MIM bemærkning:
I beskrivelsen af tilskudsordningen for boringsnære beskyttelsesområder er
omfanget præciseret ved en tilføjelse af, at der i 2012-2013 er blevet afsat 40 mio.
kr. til kommunernes arbejde med boringsnære beskyttelsesområder inkl. et
rejsehold, som har rådgivet kommuner og andre om beskyttelse af grund- og
drikkevand. Det indgår ikke i redegørelsen at tage stilling til fremtidige
indsatser.
4
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 250: Natur og Miljø 2014 – Miljøtilstandsrapporten og Grøn Velfærdspolitik – Natur og Miljøpolitisk redegørelse 2014, fra miljøministeren
1518855_0005.png
DN vurderer, at beskrivelserne af resultaterne for initiativerne: Vandplaner, Natur
og landbrugskommissionen og Nitrathandlingsplanen er misvisende.
MIM bemærkning:
Der er tale om en kortfattet og overordnet beskrivelse af initiativerne. I NMR er
tilføjet en beskrivelse af Vandplanerne og Randzoneloven, der er lanceret i
efteråret 2014. Det er Miljøministeriets opfattelse, at beskrivelserne af
initiativerne er retvisende. For en mere uddybende beskrivelse af initiativerne
henvises til referencerne.
Hav
kapitel 4
Foreningen Endelave Hav- og Dambrug
Nej Tak finder, at NMR bør forholde sig
til, hvordan det er muligt både at fremme havdambrug og samtidig leve op til EU’s
Vandrammedirektiv og Havstrategidirektiv.
MIM bemærkning:
Regeringen har med Strategi for bæredygtig udvikling af akvakultursektoren i
Danmark 2014-2020 fastslået, at vækst i akvakultursektoren, herunder i
havbrug, skal ske indenfor de eksisterende miljømæssige rammer, herunder
vandrammedirektivet og havstrategidirektivet. Den videre udmøntning heraf vil
ske i de kommende år. For nærmere uddybning henvises til strategien, som
angivet i Redegørelsens referenceliste under kapitel 3.
DN finder, at det er bemærkelsesværdigt, at havets anvendelse fremover ikke blot
skal foregå bæredygtigt,
men at der skal ske en ”bæredygtig rentabel vækst” i de
erhverv, der bruger og påvirker de danske havområder, og spørger, hvordan det
hænger sammen med MSY.
MIM bemærkning:
Det har ikke været hensigten at introducere et nyt begreb, som kan skabe
misforståelser. Begrebet er derfor rettet til ”bæredygtig
udnyttelse”
under
henvisning til havstrategidirektivets artikel 1 stk. 3: ”Havstrategierne skal
anvende en økosystembaseret tilgang til forvaltning af de menneskelige
aktiviteter, der sikrer, at det samlede pres fra sådanne aktiviteter holdes inden
for niveauer, der er forenelige med opnåelsen af en god miljøtilstand, og at de
marine økosystemers evne til at håndtere menneskeskabte forandringer ikke
bringes i fare, samtidig med at en bæredygtig udnyttelse af havets goder og
ydelser muliggøres.”
DN efterlyser en beskrivelse af, at bundslæbende redskaber skaber problemer i
havet, samt at udfordringer med andre miljøfarlige stoffer udover TBT og kviksølv
nævnes, f.eks. de stigende dioxinværdier i fisk i Østersøen. DN efterlyser desuden,
at det indledende afsnit forholder sig til grundvandets kvantitative tilstand.
MIM bemærkning:
Påvirkning af havbunden, herunder af bundslæbende redskaber er tilføjet i
afsnittet. Afsnit om miljøfarlige stoffer er justeret, så det ikke fremgår som om
det kun er kviksølv, der er relevant at forholde sig til.
Vedr. beskrivelse af grundvand henvises til kapitel 3.
DN ønsker, at det tydeliggøres, at langt fra alle rev og boblerev er kortlagt, og at de
heller ikke er beskyttet mod fiskeri. Den nuværende beskrivelse giver ifølge DN
anledning til at tro, at det er tilfældet.
5
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 250: Natur og Miljø 2014 – Miljøtilstandsrapporten og Grøn Velfærdspolitik – Natur og Miljøpolitisk redegørelse 2014, fra miljøministeren
1518855_0006.png
MIM bemærkning:
Det er præciseret, at der er gennemført fiskeriregulering i 4 Natura 2000
områder. Det er desuden præciseret, at yderligere 28 Natura 2000 områder,
hvor rev er en del af udpegningsgrundlaget, er beskyttet i forhold til anvendelse
bundslæbende redskaber ved eksisterende fiskeriregulering.
DN foreslår at Vandrammedirektivet nævnes i NMR.
MIM bemærkning:
Vandplanerne er tilføjet indledning med henvisning til nærmere beskrivelse i
kapitel 3.
Klimaforandringer
kapitel 5
DI efterlyser, at det præciseres, hvilke muligheder og især begrænsninger, der er
for vandforsyningsselskaberne til gennemførelse af investeringer i
klimaforanstaltninger gennem de nye betalingsregler.
MIM bemærkning:
Beskrivelse af nye betalingsregler er justeret for at tydeliggøre, at der er visse
betingelser knyttet til investeringer i klimaforanstaltninger.
DN ønsker en angivelse af, hvor langt Danmark er nået i reduktionen af
drivhusgasudledningen med 40 % i 2020. DN ønsker ligeledes, at det angives, at
der i Klimaplanen indgår en 6 % reduktion i den ikke-kvotebelagte sektor i 2020.
DN ønsker, at det tilføjes, at den delvise afkobling mellem trafikvæksten og
drivhusgasudledningen angiveligt også skyldes den økonomiske krise.
MIM bemærkning:
Det er tilføjet, at Danmark har reduceret drivhusgasudledningen med 18 % fra
1990 til den sidste kortlægning i 2011. Ifølge Klimaplanen skal
drivhusgasudledning reduceres med 40 % i 2020 i forhold til 1990. Dette mål
gælder samlet set for den kvotebelagte og ikke-kvotebelagte sektor
Det er præciseret, at den økonomiske krise også har betydning for afkoblingen
mellem trafikvækst og udledningen af drivhusgasser.
Natur og biodiversitet
kapitel 6
Landbrug og Fødevarer bemærker, at de fleste skove er etableret og dyrkes med
det formål at producere træprodukter. Hvis der ønskes øget beskyttelse og fremme
af biodiversitet, er det afgørende, at der findes måder, der gør det attraktivt for
skovejerne at tage disse hensyn.
MIM bemærkning:
I de eksisterende tilskudsordninger til privat skovdrift indeholder flere
incitamenter til at fremme natur og biodiversitet. F.eks. tilskud til særlig drift, der
understøtter biodiversitet og tilskud til grønne driftsplaner, tilskud til foryngelse,
hvor nåleskov omlægges til løvskov samt tilskud til skovrejsning.
Nye løsninger,
der gør det endnu mere attraktivt for skovejerne at tage biodiversitetshensyn har
karakter af et ønske om nye initiativer. Det indgår ikke i redegørelsen at tage
stilling til fremtidige indsatser.
6
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 250: Natur og Miljø 2014 – Miljøtilstandsrapporten og Grøn Velfærdspolitik – Natur og Miljøpolitisk redegørelse 2014, fra miljøministeren
1518855_0007.png
Landbrug og Fødevarer bemærker, at eventuelt kommende klimaforandringer vil
påvirke biodiversiteten positivt og negativt, og at forvaltningen af arter bør tage
udgangspunkt i dette. Det bør blandt andet overvejes, om
klimaforandringsfaktoren gør det uforholdsmæssigt dyrt eller umuligt at bevare
nogle af de truede arter.
MIM bemærkning:
Det indledende afsnit om beskrivelse af klimaforandringernes betydning for
biodiversiteten er justeret, så det tydeligere fremgår, at der kan være positive og
negative konsekvenser. Overvejelser om, hvorvidt det er for dyrt at bevare nogle
af de truede arter er ikke tilføjet redegørelsen, da der ikke tages stilling til
fremtidige indsatser.
DN bemærker om formuleringen af habitatnaturtyperne under afsnit 6.2, at det
ikke er kvaliteten, men arealet, der er stabiliseret. Desuden efterlyser DN, at NMR
forholder sig til andelen af biologisk værdifuld skov, og at hulrugende fugle og
pattedyr, der også har det vanskeligt i skovene, bliver nævnt. DN ønsker, at den
naturgenopretning af vådområder og restaurering af vandløb, der gennemføres,
bliver omtalt.
MIM bemærkning:
Formulering om habitatnaturtyperne er præciseret, så det fremgår, at kvaliteten
er stabiliseret for mange af naturtyperne, hvilket er i overensstemmelse med EU
rapporteringen. Redegørelsen forholder sig ikke til udvikling i andelen af
biologisk værdifuld skov, dels fordi det er bredere begreb end urørt skov og ikke
faktuelt opgjort, dels fordi statusafsnittet er en kortfattet beskrivelse af den
faktiske udvikling og ikke en nærmere vurdering heraf. I statusafsnittet er tilføjet
eksempler på pattedyr i fremgang, men Naturstyrelsen har ikke vurderet, at der
er grundlag for særligt at fremhæve hulrugende fugle. DN’s forslag om tilføjelse
af vådområder og restaurering af vandløb er medtaget i statusafsnittet.
DN efterlyser en omtale af handlingsplan for biodiversitet og Naturplan Danmark.
DN efterlyser en beskrivelse af de naturinitiativer der skal gennemføres som
opfølgning på Natur- og Landbrugskommissionen, eksempelvis det nationale
naturnetværk, klare nationale natupolitiske mål, biodiversitetsstrategien og
justering af Naturbeskyttelseslovens § 3. Det er kun vækstinitiativerne, der er
nævnt i NMR.
MIM bemærkning:
Naturplan Danmark er tilføjet listen over regeringens initiativer med en
overordnet beskrivelse af planens hovedindsatser. For nærmere beskrivelse af de
enkelte initiativer henvises til referencen.
DN efterlyser en analyse af, om tilskudsmidlerne til naturpleje og skove er
tilstrækkelige.
MIM bemærkning:
Det er tilføjet at omkring 70.000 ha naturarealer plejes med tilskud fra statslige
tilskudsordninger, der har til formål at fremme naturpleje. Arealet forventes øget
til omkring 90.000 ha. frem mod 2020. Det er præciseret, at der er gjort en
indsats for at udbrede kendskab til den ny skovtilskudsordning i 2013, samt at
der er givet tilskud til sikring af privat skov både indenfor og udenfor Natura
2000 skov i 2013.
7
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 250: Natur og Miljø 2014 – Miljøtilstandsrapporten og Grøn Velfærdspolitik – Natur og Miljøpolitisk redegørelse 2014, fra miljøministeren
1518855_0008.png
Naturressourcer
kapitel 7
DN bemærker, at den valgte opdeling mellem kapitel 7 og 9 ikke er logisk, og
ønsker en argumenteret begrundelse for opdelingen.
MIM bemærkning:
Miljøministeriet medgiver, at overskrifterne på kapitel 7 og 9 kan have givet
anledning til uklarhed. Titlen på kapitel 9 ændres, så den kommer til at hedde
”Produktion, forbrug og affald”. Kapitel 7
dækker brugen af naturressourcer,
mens kapitel 9 beskriver omsætningen af ressourcer i økonomi. Der kan dog
stadig forekomme overlap mellem enkelte kapitler. Det vurderes, at dette er
uundgåeligt.
DN efterlyser en beskrivelse af flere initiativer fra natur- og miljøområdet omkring
ressourcer, så det ikke fremstår som regeringen kun har gennemført initiativer på
energiområdet.
MIM bemærkning:
Enkelte yderligere initiativer er tilføjet. Derudover bemærkes, at en række
politiske initiativer, fx vedr. fiskeri og skovplantning, også kunne indgå under
kapitel 7. Disse er beskrevet under hhv. kapitel 1 om arealer og kapitel 4 om hav,
hvor det vurderes, at de passer bedst. For at undgå gentagelser beskrives
initiativerne kun en gang.
DN efterlyser en reference til de internationale faktor 4 og faktor 10 betragtninger.
MIM bemærkning:
Miljøministeriet finder det ikke relevant at henvise hertil.
Miljø og Sundhed
kapitel 8
DN ønsker en beskrivelse af, hvor mange stoffer, der er registreret under REACH
forordningen, hvor mange stoffer der samlet findes, og hvor langt vi er fra
målsætningerne.
MIM bemærkning:
Der er tilføjet en angivelse af antallet af stoffer.
Produktion, forbrug og affald - kapitel 9
DI finder, at indledningen til kapitel 9 er temmelig overordnet og kortfattet, og
dermed er der en forståelsesmæssig udfordring i at se sammenhængen til de
bekrevne initiativer. DN mener, nogle af de beskrevne initiativer ikke har ordentlig
relation til kapitlet og beskrivelsen i indledningen.
MIM bemærkning:
Indledningen er beskrevet mere bredt for at skabe større sammenhæng og favne
flere af de beskrevne initiativer. Overskriften for kapitlet er ændret, så det i
højere grad beskriver kapitlets indhold.
DI foreslår, at der nævnes nogle af de initiativer der er igangsat under strategi for
intelligent offentligt indkøb. DI efterlyser en angivelse af de miljømærkede indkøb
af varer og tjenesteydelser som virksomheder uden for Grønt Indkøbernetværk
står for.
8
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 250: Natur og Miljø 2014 – Miljøtilstandsrapporten og Grøn Velfærdspolitik – Natur og Miljøpolitisk redegørelse 2014, fra miljøministeren
1518855_0009.png
MIM bemærkning:
Beskrivelsen af Strategi for intelligent offentligt indkøb er blevet udbygget.
Der findes ikke data for omfanget af virksomheders grønne indkøb, men tal for
de virksomheder, der har meldt sig ind i Miljømærkning Danmarks grønne
indkøber netværk er tilføjet.
DN undres over formuleringen af at Ressourcestrategien indeholder et mål om
genanvendelse af 50 % af en
række materialefraktioner i husholdningsaffaldet.
Desuden ønsker DN, at der tilføjes det forslag til 70 % genanvendelse, der nævnes i
EU’s meddelelse om cirkulær økonomi.
Desuden ønsker DN en række mindre
præciseringer i teksten.
MIM bemærkning:
Ressourcestrategiens målsætning om genanvendelse af 50 % af en række
materialefraktioner i husholdningsaffaldet stemmer overens med
ressourcestrategiens formulering. Det indledende afsnit er udbygget for at give
en mere præcis angivelse af målsætninger og status.
Miljøministeriet vurderer, at det på nuværende tidspunkt er for tidligt at
medtage en beskrivelse af forslag til nye genanvendelsesmål,
da EU’s meddelelse
om cirkulær økonomi er trukket tilbage.
Innovationsfonden pointerer, at
Innovatorium for bygningsrenovering
er blevet
en integreret del af
Danmarks Innovationsfond.
MIM bemærkning:
Beskrivelsen af Danmarks Innovationsfond er blevet omformuleret og skrevet
sammen med det tidligere afsnit om Innovatorium for bygningsrenovering.
Tværgående miljøpolitiske temaer
kapitel 10
DN undres over, at det af teksten fremgår, at
Danmark ønsker at være et
foregangsland.
DN finder, at det ikke modsvares af målsætninger og desuden
forudsætter, at man på hjemmefronten går foran.
MIM bemærkning: Regeringens bæredygtighedsstrategi beskriver en overordnet
vision for udviklingen af Danmark. Strategien indeholder 23 konkrete
målsætninger med tilhørende indikatorer. Det er vurderingen, at disse
målsætninger er ambitiøse. Den indledende beskrivelse er suppleret med tekst fra
Bæredygtighedsstrategien, som blev udsendt i oktober 2014, og er tilføjet
initiativbeskrivelserne.
9