Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1516833_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. MST-625-00116
Ref. MAS
Den 27. marts 2015
Grund- og nærhedsnotat
RÅDETS AFGØRELSE (6757/15) om kommissionens mandat til at
forhandle på EU's vegne om tilføjelser og ændringer i
Wienkonventionen om beskyttelse af ozonlaget og Montrealprotokollen
om stoffer, der nedbryder ozonlaget
Cion doc. 5655/15 CLIMA 7 ENV 28MI 45 – COM (2015) 14 final
1. Resumé
Kommissionen har den 3. marts fremsat et forslag til RÅDETS
AFGØRELSE om den holdning, som EU skal indtage på de kommende
partsmøder (november 2015 og 2016) (6757/15). Forslaget indebærer, at
EU inden for områder, hvor der er gældende EU regler arbejder for, at
meget
klimaskadelige
HFC-gasser
kan
reguleres
under
Montrealprotokollen. En vedtagelse af forslaget har ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser, da området i forvejen er reguleret på
EU-niveau og i national dansk lovgivning. Forslaget har ingen direkte
betydning for beskyttelsesniveauet i EU, da tilsvarende eller strengere
regler allerede er indført i EU og Danmark. Beskyttelsesniveauet i resten af
verden vil derimod blive øget, da den globale regulering vil blive tilnærmet
reglerne i EU og Danmark. Regeringen finder fortsat, at HFC bør
reguleres under Montrealprotokollen, og agter derfor at stemme for
forslaget.
Grund- og nærhedsnotatet oversendes også til Folketingets Europaudvalg.
2. Baggrund
Forslaget er fremsendt den 3. marts 2015. Fremsættelsen sker under
henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig
artikel 192, stk. 1, og artikel 218, stk. 3 og 4 (om direktiver for unionens
forhandlere og samarbejdet med medlemsstaterne). Forslaget er en revideret
udgave af et tidligere forslag fremsat den 28. januar 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516833_0002.png
3. Formål og indhold
Forslaget indebærer, at EU inden for områder, hvor der er gældende EU
regler arbejder for, at meget klimaskadelige HFC-gasser kan reguleres
under Montrealprotokollen.
Formålet med at regulere HFC-gasser under Montrealprotokollen er at
sikre, at forbruget af disse meget klimaskadelige gasser ikke stiger som
følge af anvendelse som erstatning for de forbudte ozonlagsnedbrydende
stoffer.
Kommissionens forslag følger de hidtil gældende principper herunder de,
som ligger til grund for den forordning (nr.517/2014), der regulerer
anvendelsen af disse stoffer i EU.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører opfyldelse af Fællesskabets
internationale forpligtelser, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark har strengere nationale regler for anvendelsen af HFC-gasser.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da
området i forvejen er reguleret på EU-niveau og i national dansk
lovgivning.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser, da tilsvarende eller
strengere regler allerede er indført i EU og Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, da tilsvarende eller
strengere regler allerede er indført i EU og Danmark.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget har ingen erhvervsadministrative konsekvenser, da tilsvarende
eller strengere regler allerede er indført i EU og Danmark. Danmark
producerer i øvrigt ikke de pågældende stoffer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516833_0003.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser, da tilsvarende
eller strengere regler allerede er indført i EU og Danmark.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget har ingen direkte betydning for beskyttelsesniveauet i EU, da
tilsvarende eller strengere regler allerede er indført i EU og Danmark.
Beskyttelsesniveauet i resten af verden vil derimod blive øget, da den
globale regulering vil blive tilnærmet reglerne i EU og Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget, hvor de ikke har været
substantielle kommentarer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har foreløbigt været behandlet to gange på embedsmandsniveau i
WPE hhv. den 2. februar, den 12. marts 2015 og den 26. marts. Der har
været en del kommentarer og ønsker om konkrete præciseringer fra
forskellige medlemslande i forhold til tidsbegrænsning af mandatet,
inddragelsen af medlemslandene under forhandlinger, omfanget af
mandatet i forhold til gældende EU regler og tekstnære præciseringer, der
klargør omfanget af mandatet.
Forslagene fra MS er for størstedelen blevet imødekommet og indarbejdet i
det reviderede forslag.
Der er opbakning fra medlemslandene til, at HFC-gasser bør reguleres
under Montrealprotokollen. Med imødegåelse af de ønskede ændringer
vurderes det, at der vil være generel opbakning til det konkrete mandat til
Kommissionen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
HFC stoffer er udover restriktionerne i EU også underkastet strenge
nationale regler i Danmark. Danmark har således via tidligere mandater
allerede tilsluttet sig, at stofferne optages, og regeringen kan fuldt ud støtte,
at der arbejdes for en optagelse af HFC stofferne under protokollen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen kan desuden tilslutte sig, at Kommissionen formelt forestår
forhandlingerne, da der er tale om et område med EU kompetence som
følge af EU forordningen. Det bør dog præciseres, at de mindre ændringer,
som mandatet giver mulighed for at vedtage under selve forhandlingerne,
kun gives efter samråd med medlemsstaternes repræsentanter på mødet,
ligesom mandet bør være tidsbegrænset. I forhold til det oprindelige forslag
er medlemsstaternes herunder Danmarks, ønsker vedrørende en
tidbegrænsning af mandatet og et nærmere samarbejde med
medlemsstaterne foreløbigt blevet imødekommet.
11. Tidligere forelæggelser
Miljøudvalg
for
Folketingets
Europaudvalg
og
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og
Miljøudvalg.
4