Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 231
Offentligt
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. MST-5250-00129
Ref. CLF
Den 2. marts 2015
Høringsnotat - luftkvalitetsplan for NO
2
2014/15
Miljøstyrelsen sendte d. 18. december 2014 en luftkvalitetsplan for NO2 i
høring frem til d. 30. januar 2015. Planen er udarbejdet i overensstemmelse med
bestemmelserne i Luftkvalitetsdirektivets bilag XV.
Miljøstyrelsen har modtaget 13 høringssvar, heraf 7 fra private borgere og 6 fra
organisationer.
10 høringssvar (7 borgere, DØR
1
, Københavns Kommune og Borgerinitiativet
RenLuftKbh) påpeger, at der er behov for en yderligere indsats for at reducere
luftforureningen og er generelt kritiske overfor planen om at flytte målestationen.
Et høringssvar (landsforeningen til Oplysning om Brænderøgsforurening)
fremhæver, at Luftkvalitetsplanen er for snæver. To høringssvar (Frederiksberg
Kommune og DCE – National Center for Miljø og Energi) er generelt positive
overfor planen.
Tiltag
10 høringsvar peger på behov for yderligere tiltag for overholdelse af EU NO2
grænseværdi, herunder et ønske om at indføre renluftzoner efter samme model
som i Tyskland, eller i mere vidtgående udgave (City-SCR, dvs. SCR på alle busser
og lastbiler), eller blot at luftkvalitetsplanen bør revurderes.
Miljøstyrelsen bemærker, at i forhold til overholdelse af EU’s NO2
grænseværdi har regeringen valgt at afsætte penge til eftermontering af SCR på ca.
300-450 busser i København. Dette forventes at have nogenlunde den samme
effekt på NO2 koncentrationen, som en renluftzone efter tysk forbillede, men til en
betydelig mindre samfundsøkonomisk pris. Samtidig er der afsat 75 mio. kr. til at
reducere partikelforureningen i Danmark. Det vurderes, at dette er en mere
målrettet indsats, som generer færre borgere end renluftzoner som de tyske, der
også er blevet intensivt analyseret.
For så vidt angår forslag om mere vidtgående tiltag (strammere end tyske
miljøzoner og city-SCR) gælder, at der ikke er gennemført en vurdering af hverken
den tekniske gennemførlighed eller de økonomiske omkostninger. Miljøstyrelsen
vurderer, at begge forslag er økonomisk og teknisk særdeles udfordrende.
Luftkvalitetsdirektivets artikel 23 fastsætter, at en luftkvalitetsplan skal
omfatte egnede foranstaltninger, der sikrer kortest mulig. Miljøstyrelsen vurderer,
at dette er tilfældet med den foreliggende plan.
Økologisk Råd anfører, at stigningen i forureningen kan kædes sammen en
stigning i dieselandelen som følge af omlægningen af registreringsafgiften i 2007.
DØR, Det Økologiske Råd har indsendt høringssvar på vegne af Astma Allergi
Danmark, RenluftKbh, Forebyggelses- og Patientrådet, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Danmarks Naturfredningsforening, Cyklistforbundet, Miljøpunkt Nørrebro
og Biodynamisk Forbrugersammenslutning.
1