Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1514215_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-2632
Den 27. marts 2015
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed høringsnotat og endelig
luftkvalitetsplan for NO2 i København. Planen var i høring fra 18. december 2014
til 30. januar 2015. Den vil nu blive fremsendt til EU Kommissionen og
offentliggjort på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Som det fremgår af det vedlagte høringsnotat, så har høringsbemærkningerne
særligt fokus på ønsket om undersøgelse af og evt. beslutning om yderligere
virkemidler (yderligere miljøzonekrav) samt kritik af flytning af målestationen på
HCAB. Beregninger viser, at der er en større effekt over tid ved at sætte
rensesystemer på busserne fremfor at indføre renluftzoner, som f.eks. i Berlin. En
renluftzone vil ikke løse den centrale udfordring med, at nye dieselbiler forurener
mere end forventet.
For så vidt angår flytning af målestationen på HCAB, så er der tale om at
reetablere afstanden mellem vognbaner og målestationen, efter kommunens
flytning af vognbanerne knap 3 meter tættere på målestationen i 2010. Efter
grundige analyser er konklusionen klar, at årsagen til, at de målte NO2 niveauer i
2010 var højere end forventet, er flytningen af vognbanerne i 2010. Det er derfor
hensigtsmæssigt med en revideret placering, der bedre repræsenterer udviklingen
over en længere tidsperiode og befolkningens eksponering.
Miljøstyrelsen er i dialog med Københavns kommune omkring en alternativ
placering, som mere retvisende kan vise udviklingen i de forureningsniveauer, som
borgerne udsættes for.
Luftkvalitetsplanen, som nu sendes til EU Kommissionen, redegør for de egnede
nationale tiltag, der kan sikre at overskridelsesperioden bliver kortest mulig.
Kirsten Brosbøl
/
Michel Schilling
Miljøministeriet•Børsgade 4•1215•København K
Tlf. 72 54 60 00•Fax 33 32 22 27•CVR 12854358•EAN 5798000862005•[email protected]•www.mim.dk