Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1514209_0001.png
NOTAT
Jord & Affald
J.nr. MST-719-00086
Ref. beha
Den 26. marts 2015
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Gennemførelsesretsakt om information og dokumentation vedrørende
optagelse af anlæg i tredjelande på den europæiske liste over
skibsophugningsanlæg
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til beslutning om Gennemførelsesretsakt om
information og dokumentation vedrørende optagelse af anlæg i tredjelande på
den europæiske liste over skibsophugningsanlæg (komitésag). Forslaget har til
formål at fastlægge, hvilken dokumentation og erklæringer,
skibsophugningsanlæg i tredjelande skal fremlægge for at demonstrere, at de
opfylder en række specifikke miljø-, sikkerheds- og sundhedsmæssige kriterier
fastlagt i forordning 1257/2013 om skibsophugning, for at anlægget kan blive
optaget på den europæiske liste over ophugningsanlæg, der må ophugge EU-
flagede skibe, og som skal etableres i henhold til forordningen. Forslaget er sat
til afstemning på møde i Den tekniske tilpasningskomite for affaldsdirektiverne
den 8. april 2015. Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for Danmark og
ændrer ikke det danske beskyttelsesniveau. Regeringen støtter forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen udsendte d. 17. marts 2015 ovennævnte forslag med henblik på
vedtagelse på TAC møde d. 8. april 2015.
Forslaget skal vedtages efter Komitologiforordningens art. 5, hvilket betyder, at
Kommissionen ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager forslaget.
Hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten bestemmer at forslaget
ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge en ændret udgave af nævnte
retsakt for det samme udvalg inden for to måneder efter afstemningen eller
forelægge udkastet til gennemførelsesretsakt for appeludvalget til yderligere
drøftelse inden for en måned efter afstemningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at fastlægge, hvilken dokumentation og erklæringer,
skibsophugningsanlæg i tredjelande skal tilvejebringe for at demonstrere, at
anlægget opfylder en række specifikke miljø-, sikkerheds- og sundhedsmæssige
kriterier fastlagt i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1257/2103
af 20. november 2013 om ophugning af skibe. Dokumentation for opfyldelsen af
disse kriterier skal i henhold til forordningen tjene som grundlag for at anlægget
kan blive optaget på en ny europæisk liste over ophugningsanlæg, som må
ophugge EU-flagede skibe. Listen skal etableres i henhold til bestemmelserne i
forordningens artikel 16.
Kravene til dokumentation er baseret på appendix 5 i Hong Kong Konventionen
om sikker og miljømæssig forsvarlig genanvendelse af skibe, og tilføjer herudover
dokumentationskrav som følger af de vilkår for ophugningsanlæg, der fremgår af
artiklerne 15 (2) og 16 (2) i EU-forordningen. Der er heri indeholdt krav om bl.a.
ophugningsmetoden, arten og størrelsen af de skibe, der kan ophugges, og
eventuelle begrænsninger og betingelser for anlæggets drift, fx i forbindelse med
håndtering af farligt affald.
Skibsophugningsforordningen har betydning for alle skibsophugningsanlæg og
betyder bl.a., at redere kun må anvende anlæg på den Europæiske Liste til
ophugning af skibe, der er EU-flagede.
Skibsophugningsforordningen har et trinvist anvendelsestidspunkt, der falder i 3
dele, jf. forordningens art. 32. En mindre del af forordningens bestemmelser fandt
anvendelse allerede pr. 31. december 2014 (del 1). De omfatter i hovedtræk
oprettelse af den europæiske liste over godkendte skibsophugningsanlæg og krav
til optagelse på denne liste. De fleste af forordningens bestemmelser (del 2) vil
først finde anvendelse på et senere tidspunkt, dog senest den 31. december 2018
(men vil kunne træde i kraft tidligere, såfremt en fastsat minimumskapacitet er
etableret fra anlæg på EU-listen). Det gælder bl.a. kravet om, at redere kun må
anvende anlæg, som er optaget på den europæiske liste. De sidste af forordningens
bestemmelser (del 3) finder først anvendelse den 31. december 2020 og omfatter
krav om fortegnelse over farlige materialer for eksisterende skibe og skibe, der
sejler under en ikke-EU-medlemsstats flag.
Det betyder, at fra og med det tidspunkt, hvor forordningens del 2 finder
anvendelse, må skibe, der sejler under en EU-medlemsstats flag, kun blive
ophugget på ophugningsanlæg, der er optaget på den europæiske liste over
godkendte skibsophugningsanlæg.
Kommissionen skal offentliggøre den europæiske liste senest d. 31. december
2016. Listen skal opdeles i to underlister over henholdsvis skibsophugningsanlæg,
der er beliggende i Unionen og skibsophugningsanlæg, der er beliggende i et
tredjeland. Nærværende forslag vedrører kun dokumentationskrav til anlæg i
tredjelande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører opfyldelse af Fællesskabets internationale
forpligtelser, og gennemførelse af den vedtagne EU forordning om skibsophugning
finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Forordninger er umiddelbart bindende og skal derfor ikke omsættes til dansk ret.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, fordi forslaget vedrører dokumentationsforpligtelser for
skibsophugningsanlæg beliggende i tredjelande.
Forslaget fastlægger, hvorledes skibsophugningsanlæg i 3.-verdenslande skal
dokumentere, at de opfylder kriterierne for at blive optaget på EU-listen over
skibsophugningsanlæg, som fastlagt i skibsophugningsforordningen og har derfor
som sådan ingen væsentlige økonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser for Danmark, ligesom det ikke berører det danske
beskyttelsesniveau.
8. Høring
Forslaget, med tilhørende rammenotat, har været udsendt i skriftlig høring i
miljøspecialudvalget fra den 23. til den 25. marts 2015, hvor der er indkommet
bemærkninger fra Rederiforeningerne, Danske Havne og DI.
Rederiforeningerne forholder sig grundlæggende positivt til to specifikke
elementer i de af Kommissionen foreslåede dokumentationskrav, og anfører
herudover generelt at dokumentations- og erklæringskravene ikke må blive så
restriktive, at de på forhånd udelukker anlæg i særligt Indien, Tyrkiet og Kina.
Rederiforeningerne anfører endvidere at man fuldt ud støtter ratificeringen og
implementeringen af Hong Kong Konventionen samt den regionale
implementering af EU´s forordning for skibsophugning, og at man ser EU-listen
som et strategisk værktøj, der i kombination med støtte og opbakning kan
motivere ophugningsstaterne til at forbedre forholdene og arbejde for at kunne
opfylde Hong Kong Konventionen.
Man finder dog at skibsophugningsforordningens øgede krav til
ophugningsværfter i tredjelande må formodes at medføre øgede omkostninger på
værfter, der søger optagelse på EU-listen over godkendte værfter, og at dette vil
medføre, at rederierne får en dårligere pris for skibene, der sælges til ophugning.
Rederiforeningerne mener på denne baggrund, at man ikke uden videre kan
konkludere, at indførelsen af forslaget ikke kan få økonomiske og administrative
konsekvenser for Danmark.
Danske Havne og DI støtter høringssvaret fra rederiforeningerne, idet DI, dog
anfører, at man finder den korte høringsfrist problematisk.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
Grækenland, Holland og Belgien har dog på ekspertmøde generelt givet udtryk for,
at dokumentations- og erklæringskravene til tredjelande ikke bør være så
restriktive, at de på forhånd udelukker anlæg i fx Tyrkiet og Kina, hvorved der vil
være en risiko for, at ophugningskapaciteten ikke vil være tilstrækkelig.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om krav til dokumentation, som vurderes at bidrage
til at sikre, at anlæg i tredjelande lever op til Skibsophugningsforordningens krav
til miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe og dermed vil kunne blive optaget på
den europæiske liste.
Danmark har støttet vedtagelsen af EU forordningen om skibsophugning, der
implementerer Hong Kong konventionen, og Regeringen finder i den forbindelse,
at forordningens krav til tredjelandes anlæg sikrer, at der sker en miljømæssig
forsvarlig ophugning, svarende til EU-standarder. Tilsvarende er det vigtigt for
Regeringen, at forordningens krav til affaldsbehandlingen efter ophugningen
sikrer en miljømæssig forsvarlig behandling svarende til EU’s standarder.
11.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4