Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1412152_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-11919
Ref. Nihla/kirst
Den 20. oktober 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EU-UDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens udkast til gennemførelsesretsakt om godkendelse for
en anvendelse af dibutylftalat (DBP) i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat udkast til gennemførelsesretsakt om godkendelse for
en anvendelse af dibutylftalat (DBP) i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (komitésag). Udkastet giver virksomhed-
en Sasol-Huntsman GmBH & C0. KG tilladelse til fortsat anvendelse af stoffet
DBP som absorptionsopløsningsmiddel i et lukket system ved fremstilling af ma-
leinsyreanhydrid i en periode på 12 år indtil 21. februar 2027.
Udkastet er sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen den 29. oktober
2014. Udkastet vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller på-
virke beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om en konkret forvalt-
ningsafgørelse rettet mod en bestemt ikke-dansk virksomhed. Regeringen ønsker
at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I
den konkrete sag er dette ikke tilfældet, idet der er tale om en specifik anvendelse
af DBP i et lukket industrielt system, hvor ansøgeren har demonstreret sikker
brug, og hvor der ikke er egnede alternativer. Regeringen agter derfor at stemme
for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved brev af 7. oktober 2014 indkaldt til møde i REACH-
komitéen den 29. oktober 2014. På mødet skal der blandt andet stemmes om et
udkast til gennemførelsesretsakt, hvorefter Kommissionen i henhold til REACH
træffer en forvaltningsafgørelse om at meddele en bestemt virksomhed
godkendelse til fortsat at anvende stoffet dibutylftalat (DBP) til en specifik
anvendelse.
Udkastet har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal
herefter ske i henhold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser
til forskriftsproceduren i artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftspro-
ceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412152_0002.png
Ved kvalificeret flertal for udkastet i komitéen vedtager Kommissionen udkastet.
Hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommission-
en ikke vedtage udkastet, idet basisretsakten
anses
for at bestemme, at udkastet
ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge udkastet for en appelkomité
indenfor 1 måned eller forelægge et revideret udkast for komitéen indenfor 2
måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og
hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomité-
en kan Kommissionen vedtage udkastet i tilfælde af kvalificeret flertal for samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod udkastet.
3. Formål og indhold
Udkastet til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter
Kommissionen meddeler en godkendelse til den tyske virksomhed Sasol-Hunts-
man GmBH & C0. KG til fortsat at anvende stoffet DBP til en specifik anvendelse
som opløsningsmiddel i et lukket industriels system ved fremstilling af stoffet
maleinsyreanhydrid. Godkendelsen foreslås givet for en periode på 12 år indtil 21.
februar 2027.
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendelses-
ordning for særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens bilag XIV (for-
tegnelse over stoffer, der kræver godkendelse) opregner de stoffer, for hvilke der
kræves en godkendelse, før de kan markedsføres eller anvendes efter den såkaldte
”solnedgangsdato”. I ansøgningen om godkendelse af forsat brug, skal virksom-
heden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og komme med en vurdering af,
om der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Stoffet dibutylftalat (DBP) blev i 2011 optaget på REACH-forordningens bilag XIV
ved Kommissionens forordning (EU) nr. 143/2011. Stoffet blev optaget på grund-
lag af dets klassificering som reproduktionstoksisk i kategori 1B. Solnedgangsdato-
en blev i denne forbindelse fastsat til 21. februar 2015 og fristen for at ansøge om
godkendelse til fortsat anvendelse, blev sat til 21. august 2013.
Den 29. juli 2013 fremsendte den tyske virksomhed Sasol-Huntsman GmBH & C0.
KG en ansøgning om godkendelse til fortsat at anvende stoffet DBP som absorp-
tionsopløsningsmiddel i et lukket system ved fremstilling af maleinsyreanhydrid.
Ansøgningen har i henhold til procedurerne været behandlet i komitéerne for
risikovurdering (RAC) og socioøkonomisk vurdering (SEAC) under ECHA:
o
RAC konkluderer, at for den specifikke anvendelse af DBP er
sundhedsrisikoen for arbejdstagere (særligt reproduktionstoksiske)
tilstrækkeligt kontrolleret. RAC bekræfter endvidere, at ansøgningens
eksponeringsvurdering påviser en tilstrækkelig kontrol med risici i
forbindelse med den ansøgte anvendelse.
o
SEAC har vurderet den tekniske og økonomiske anvendelighed af en
række alternativer. SEAC konkluderer, at den tekniske anvendelighed af
alternativerne har været påvist i flere årtier, men at alternativerne samlet
set ikke for nuværende tidspunkt er økonomisk anvendelige for ansøgeren.
SEAC bekræfter i sin udtalelse, at der ikke forekommer at være egnede
alternativer for ansøger for så vidt angår teknisk og økonomisk
anvendelighed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412152_0003.png
På grundlag af oplysninger i analysen af alternativer, som ansøgeren har
udarbejdet, og de modtagne høringssvar, anbefales godkendelsen givet for en
periode på 12 år.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om udkastet til gennemførelsesretsakt.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med udkastet til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU
forvaltningsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering, finder
regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Bekendtgørelse 855 af 5. september 2009 forbyder ftalater i legetøj og småbørns-
artikler. I bekendtgørelsens § 3, jf. bilag 1, er det bestemt, at dibutylftalat (DBP)
ikke er omfattet af bekendtgørelsen, idet dette stof er reguleret i REACH-forord-
ningen.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og udkastets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af udkastet til gennemførelsesretsakt har ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, fordi der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet
mod en bestemt tysk virksomhed.
Forslagets statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsadministrative
konsekvenser:
Udkastet til gennemførelsesretsakt vurderes ikke at have væsentlige økonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser. Der er tale om en konkret forvaltnings-
afgørelse, der er rettet mod en bestemt tysk virksomhed.
Beskyttelsesniveau:
Udkastet til gennemførelsesretsakt vurderes at have en neutral påvirkning af be-
skyttelsesniveauet i Danmark. Der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der
er rettet mod en bestemt tysk virksomhed.
8. Høring
Udkastet til gennemførelsesretsakt har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget
fra 15. – 20. oktober 2014, sammen med et rammenotat om sagen.
Der er kommet bemærkninger fra
LO,
som vurderer, at 12 år er meget lang tid og
ikke særlig godt begrundet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til udkastet til gennemførelses-
retsakt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for udkastet til gennemførelsesretsakt.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelsen af de særligt problematiske
stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes alternativer. I det konkrete tilfælde drejer det sig imidlertid om en specifik
anvendelse af DBP i et lukket industrielt system, hvor ansøgeren har demonstreret
sikker brug, og hvor der ikke er egnede alternativer. Regeringen kan derfor støtte,
at godkendelsen gives.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er i udtalelsen fra RAC og SEAC foreslået, at godkendelsesperioden i den
konkrete sag skal være 12 år. Regeringen finder, at en godkendelsesperiode på 5 år
som udgangspunkt vil være tilstrækkelig i forbindelse med godkendelser til fortsat
anvendelse af særligt problematiske stoffer på bilag XIV i REACH-forordningen. I
lyset af den specifikke anvendelse i et lukket industrielt system, og i lyset af at RAC
konkluderer, at virksomheden har demonstreret sikker brug, kan regeringen også
tilslutte sig den foreslåede godkendelsesperiode på 12 år.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Miljøudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg.
Sagen vurderes at skulle forelægges Folketinget til orientring.
4