Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 205
Offentligt
1507704_0001.png
!
1
"
"
RØG
FRA HUS
TIL HUS
"
GENER FRA BRÆNDERØG
- generel viden og cases
PAMFLET TIL MILJØMYNDIGHEDERNE
Landsforeningen til Oplysning om Brænderøgsforurening
www.braenderoeg.dk
Marts 2015
"
"
"
"
"
"
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
!
2
Indhold
"
Indledning
"
Halv million medborgere generet af brænderøg
"
Otte cases
"
- Det er værst om natten!
"
- Fra olie til træpaller
"
- Hvirvelzone omkring tæt-lav bebyggelse
"
- Konflikt mellem ventilation og brændefyring
"
- Brænderøg forstærker astmaanfald
"
- Hvordan skal man beskytte sig mod røgen?
"
- Kommunen svigter sit ansvar
"
"
Erfaringer fra 8 cases
"
Kamp om den rene luft
"
Det kommunale tilsyn
"
Konklusion
"
Litteraturhenvisninger
"
3
4
6
7
8
9
10
11
12
- Modig sagsbehandler nævnte optændingsforbud 13
som en mulighed!
14
15
18
20
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
!
3
"
"
"
Indledning
I december 2014 offentliggjorde Statens Institut for Folkesundhed sin nyeste
stikprøveundersøgelse om danskernes boligmiljø. De interviewede skulle bl.a. svare
på, om de indenfor de seneste fjorten dage havde følt sig generet af brænderøg i
kvarteret. 9,1 % svarede bekræftende på spørgsmålet. Dette svarer til ca. 510.000
mennesker.
"
"
Landsforeningen til Oplysning om Brænderøgsforurening (LOB) modtager med
mellemrum henvendelser fra folk fra forskellige dele af landet, som føler sig generet
af brænderøg fra naboer og ikke ved hvad de skal stille op hermed.
I det følgende viser vi nogle af disse henvendelser fra det seneste års tid. Det drejer
sig dels om beskrivelser af oplevede brænderøgsgener i boligkvarteret stilet til LOB,
dels om klager fra vore medlemmer til den relevante kommune. Herefter
kommenterer vi de otte cases i lyset af LOBs erfaringer med det offentliges
reguleringer af brænderøgsgener. Erfaringerne er ikke alle lige opmuntrende.
"
LOB er en lille forening med ca. 100 medlemmer. Den blev stiftet i 2009 på baggrund
af bestyrelsens egne erfaringer med brænderøgsgener, der har gjort sig bemærket i
tiden efter år 2000. Ved henvendelser til kommunerne får vi almindeligvis at vide, at
antallet af klager i kommunerne er meget få. Det står i skrigende modsætning til, at
ca. 1/2 million danskere siger at de er generet af brænderøg. Denne modsætning må
politikere og administrationer forholde sig til, både lokalt og centralt.
"
Den nuværende socialdemokratiske miljøminister gik i juni 2014 til kamp for ren luft
til danskerne, idet hun erklærede: “Vi ønsker, at man skal kunne løbe en tur i
myldretiden og gå en tur med sine børn uden at bekymre sig om luftforurening.” -
Desværre er ministeren op i mod sejlivede myter om brændeovnes
fortræffeligheder. Disse opreklameres, selvom fyring i brændeovne er den største
danske kilde til luftforurening med fine og ultrafine partikler, tjærestoffer og
dioxiner.
"
"
Det er på høje tid at både de centrale og de kommunale myndigheder griber effektivt
ind mod forureningen fra brændeovne. En ny vejledning og de fornødne ressourcer
skal til for at modernisere det kommunale tilsyn til fordel for røgudsatte.
Se LOBs forslag til sidst i denne tekst!
Solveig Czeskleba-Dupont
Formand for LOB, foråret 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0004.png
!
4
"
Halv million medborgere generet af brænderøg
"
Den seneste stikprøveundersøgelse om boligmiljø fra Statens Institut for Folkesundhed
(SIF) blev offentliggjort kort før jul 2014. Den viser, at ca. 510.000 mennesker i Danmark
følte sig generet af brænderøg i deres boligkvarter 2013.
"
"
Tidligere har SIF gennemført tilsvarende stikprøve-undersøgelser i 2000 og 2010.
Nedenfor præsenterer vi 2013-resultatet sammen med resultaterne fra undersøgelserne i
2000 og 2010.
Lugtgener ved boligen fra brændeovne i boligkvarteret
_________________________________________________________________
Lugtgener i boligen fra
Antal personer, der følte sig
brændeovne i kvarteret
generet fra brænderøg
i en forudgående
Danmarks
i kvarteret
14-dages periode
befolkning
___________________________________________________________________________
andel af adspurgte,
i 1000
i 1000
der svarede ja. (%)
___________________________________________________________________________
2000
6,1
5.330
325.000
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
2010
8,5
5.535
471.000
2013
9,1
5.603
510.000
___________________________________________________________________________
Antal brænderøgsgenerede i Danmark 2000, 2010 og 2013
600.000
450.000
300.000
150.000
0
2000
2010
2013
Kilder:
SUSY-2000, SUSY-2010, SUSY-2013, Danmarks Statistiks hjemmeside jan. 2015 og LOBs egne beregninger.
Siden 2000 er antallet af personer, som er generet af brænderøg i lokalområdet steget fra
325.000 til 510.000. Det vil sige en stigning på knap 60%.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0005.png
"
!
5
Hvis denne udvikling skal vendes, er det nødvendigt at befolkningens bevidsthed om
brændeovnes negative helbredseffekter styrkes. Brændeovnsejerne skal gøres
opmærksomme på, at fyringen i deres ovne forurener vores luft med sundheds- og
miljøskadelige stoffer. Det er ikke nok at lære ejerne, hvordan de skal tænde op i ovnen,
så der kommer færrest partikler ind i deres egne stuer, sådan som det er tilfældet i
Ministerens ”Rygestop for brændeovne” fra november 2014. På sitet for denne kampagne,
der er første led i Miljøministerens plan “Renere luft til danskerne”, siges følgende om
brænderøgs påvirkning af sundhedstilstanden:
"
“Sundhedsskadelige
partikler fra brændeovne
Ca. 75 % af partiklerne i luften i Danmark bliver bragt hertil fra udlandet. De danske kilder udgør
således ca. 25 %, hvoraf brændeovne står for hovedparten. Partikelforureningen påvirker den
generelle sundhedstilstand i befolkningen og bidrager til kortere levetid, flere sygedage og et øget
forbrug af medicin. I Danmark er det især de ældre brændeovne, som udleder store mængder af
sundhedsskadelige partikler – i gennemsnit over tre gange mere end de nye og svanemærkede
brændeovne.”
"
For LOB er dette langt fra den intensive oplysningskampagne om brænderøgens
skadelige virkninger på befolkningens sundhedstilstand, som vi har efterlyst hos
Miljøministeren. Der er tale om en for upræcis fremstilling af sagsforholdet.
-
For det første må vi spørge % af hvad? Det er ikke partikler i almindelighed, der er
skadelige, men først og fremmest de mindste, oftest usynlige forbrændingspartikler. Her
viste de tidligere meget omtalte Gundsømagle-undersøgelser, at størstedelen af
forbrændingspartiklerne i et boligkvarter udsendes helt
lokalt
( Miljøstyrelsen 2005).
"
-
For det andet må vi spørge: Hvorfor påvirker brænderøg folkesundheden? Vores
erfaring er, at hverken de kommunale myndigheder eller befolkningen i almindelighed er
klar over omfanget af sundhedsskadelige stoffer som benzen (kendt fra
olieraffinaderier), tjærestoffer og dioxiner i brænderøg; og at røgpartiklerne, der
overvejende består af elementært kul, binder de skadelige stoffer til sig ligesom aktivt
kul. I den henseende ligner brænderøg og tobaksrøg hinanden.
"
-
Endelig glemmer Miljøstyrelsen at nævne i sin henvisning til nye brændeovnes
fortræffeligheder, at selv disse forurener luften langt mere end andre
opvarmningsformer.
Undersøgelsen fra 2013 kan downloades her
http://www.si-folkesundhed.dk/upload/rapport._boligmiljø.pdf
"
"
"
Læs mere om kildebidrag til målte værdier af kulstof (EC) og fine partikler (PM2,5) her
s. 51
http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2005/87-7614-720-7/pdf/87-7614-721-5.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0006.png
!
6
Otte cases
"
1. Det er værst om natten!
"
"
"
Hej LOB - jeg har tidligere skrevet til jer - men jeg har haft temmelig meget om
ørerne så først nu er jeg parat til at melde mig ind i jeres forening.
Jeg er udsat for røg og chikane med røg fra
naboens brændeFYR
og altså ikke en
almindelig brændeovn. Han fyrer
paller
af i stor stil, så
gulbrun røg
stiger op af
skorstenen. Jeg har talt med kommunen, som ringede til ham (det var sidste år), og
det stoppede for en tid, så jeg lagde sagen på hylden. Men nu er det taget til igen i
stor stil.
"
Jeg er en ældre enlig kvinde på 70. Jeg kommer fra Sjælland, men efter at have
arbejdet en 8 år i X-købing, besluttede jeg mig for at købe et hus lidt længere uden
for byen. Huset ligger i et nydeligt villakvarter, og jeg var i begyndelsen meget glad
for at være her. Men tingene tog på et tidspunkt en drejning, da jeg gjorde
opmærksom på røgchikanen.
"
"
"
"
"
"
"
Røgen tog til - og synes jeg - brugt som en slags chikane - eller straf for at
have talt med kommunen om forholdene.
Jeg har selv en brændeovn, som jeg har “nedlagt", da jeg netop har købt et nyt
gasfyr.
Lige nu er situationen den, at jeg for det første ikke kan sælge, da huspriserne er
for langt nede. Det er meget svært at bo her, min energi daler på grund af den
luftforurening, jeg er omgivet af, for det foregår både nat og dag.
Det er værst om
natten.
De andre naboer tør ikke sige eller gøre noget. De finder sig i det. Et par af de
ældre er syge, men det er jo - svært at sige om det er luftforureningen, der gør
dem syge.
Jeg har tænkt mig at kontakte kommunen igen, men hvis I har kendskab til private
virksomheder el.lign. der kunne hjælpe med at få stoppet den
røgchikane
jeg er
ude for - så må I gerne sende oplysninger til mig.
Det er måske lidt hulter til bulter beskrevet - måske fordi det idag er særlig slemt. I
må godt sende mig et konto nr. så vil jeg indbetale de 100 kroner som
medlemsskabet koster.
mvh
…………………. (Navnet er LOBs bestyrelse bekendt)
"
Febr. 2015
"
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0007.png
!
7
2. Fra olie til træpaller
"
"
"
"
Til Kommunen
På grund af daglige røggener er vi, som sidste udvej, nødt til at bede kommunen
om
påbud vedrørende brug af fast brændsel i kombinationsfyr
på …vej , som
er nabo til os.
Skorstenen på ejendommen har udmunding i niveau med hovedhøjde hos os, dels
fordi skorstenen er opført på en lav bygning og dels på grund af terrænforskel. Det-
te gør fyret uegnet til brug for fast brændsel. Tidligere har naboen haft oliefyr, men
har udskiftet dette til et kombinationsfyr. Når der fyres med olie giver det ikke gener.
Der er ikke tale om gener som følge af røgnedslag, men at røgen går direkte fra
deres skorsten ind til os, hvilket kan konstateres umiddelbart. Ligeledes handler det
ikke kun om røg i forbindelse med optænding, men
konstant røg under fyring.
Der ligger
nedfald af sod på vores ting.
Det påvirker os meget i hverdagen.
Når det står på, kan vi ikke opholde os
udenfor. Børnene kan ikke lege i haven. Vi kan ikke spise på terrassen, arbejde i
haven, vaske bil osv. Generelt kan vi ikke hænge vasketøj ud, da det kommer til at
lugte meget gennemtrængende af røg. Det går først væk efter en ny vask det
hjælper ikke at hænge tøjet op indendørs i flere dage det skal vaskes forfra. Vi kan
kun arbejde i garagen med lukket port.
"
Værst er det dog, at vi heller ikke kan slippe for røgen indendørs.
Vi kan ikke lufte
ud eller sove med åbne vinduer.
Når vi skal ud med skraldespanden, kommer hår
og tøj til at dunste surt af røg hele resten af aftenen, så
vi må have jakke og hue
på for bare at løbe ud til vejen med skraldespanden.
Det er absurd. Ligeledes
når vi parkerer i indkørslen og løber ind i huset. Dertil kommer den væsentlige
sundhedsskadelige risiko,
vi udsætter os selv og vores børn for.
"
Vi har siden
ændringen fra olie til fast brændsel
flere gange været i god og
konstruktiv
dialog med naboen,
som tidligere har været lydhør og har vist
forståelse for problemet. Naboen har været ovre hos os for at opleve røgens direkte
gang og har selv konstateret generne herved. Skorstensfejeren har rådgivet dem i
forhold til fyringsadfærd. Det er dog fortsat et meget stort problem, da den
sundhedsskadelige røg stadig går direkte ind til os. Vi har med naboen drøftet
muligheden for at forhøje skorstenen, men det medfører en udgift for dem, og er
formentlig heller ikke muligt, da der er temmelig langt op til kip. Naboen ved ikke,
hvad de mere kan gøre for at undgå generne, og fortsætter derfor med fast
brændsel, og henviser til at de fyrer med tørt træ, som skorstensfejeren har sagt, at
de skal. De ønsker ikke at gå tilbage til udelukkende at anvende olie som brændsel,
da de kan skaffe
paller til brug for opvarmning.
Vi er derfor nødt til som sidste
udvej at bede kommunen om at træffe afgørelse vedrørende brug af fast brændsel.
"
Med venlig hilsen … Afsender er et ægtepar, hvis navne er LOB bekendt.
"
April 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0008.png
!
8
3. Hvirvelzone
omkring tæt-lav bebyggelse
"
Hej ……….kommune
"
"
"
Det er korrekt, at skorstenen er forhøjet og når over tagryggen. I forhold til spørgsmålet om vi
fortsat er
væsentligt generet af røgen,
kan vi desværre bekræfte, at dette er tilfældet.
Vi er generede på den måde, at vi fortsat ikke kan åbne døre eller vinduer i vores hjem, når der
fyres og vinden kommer fra vest. Vores hus kommer ganske enkelt til at lugte af røg. Vi er
generede af røglugt, når vi åbner vinduer og døre, men er også generede af et ringere indeklima i
huset, når vi ikke frit kan lufte ud efter f.eks. bad eller efter at have sovet om natten.
Vi er klar over at der er mange brændeovne i området, og at der ofte kan anes en røglugt, hvor vi
bor, men røglugten bliver væsentligt mere koncentreret, når der tændes op fra nr. .… Selvom
skorstenen er forhøjet, er afstanden til vores vinduer og døre ikke umiddelbart ændret, og
koncentrationen af røglugten er helt uændret. Dette var som som bekendt også, hvad vi havde
forventet, hvis man tager generelle betragtninger om
hvirvelzoner omkring lav-tæt bebyggelse
med i overvejelserne. Altså at der ikke er tale om fri fortynding, men fortynding i gadeniveau og
dermed i indåndingshøjde grundet undertryk på nordsiden af huset.
"
"
Grundet den kraftige røglugt på dage ved vestenvind, ønsker vi derfor stadig, at ……….
Kommune ser på klagen fra vores udgangspunkt, og kommer med en vurdering vedr. om den
røglugt vi oplever i vores bolig, er af væsentlig gene og i øvrigt er uden
sundhedsmæssige
konsekvenser
som f.eks. luftvejsrelaterede sygdomme som astma mv.
Vi forventer derfor også, at når ……….. Kommune foretager en besigtigelse og en efterfølgende
afgørelse, at der i afgørelsen er taget højde for, at der er tale om en gene, som er kontinuerlig i
den periode vores børn vokser op i vores hjem. Vores opfattelse er, at brændeovnen bliver brugt
hver dag og ikke kun som hyggefyring. Naboen har endvidere selv informeret om, at formålet
med fyringen var at spare penge på varmeregningen ligesom hun forklarede, at pillebrændeovnen
kan indstilles automatisk til at holde en konstant temperatur. Vi vil også gerne have, at
røggenerne vurderes ud fra, om …………. Kommune finder det egnet og sundhedsmæssigt
forsvarligt, at børn opholder sig i vores have eller indkørsel under denne røglugt/brug af
brændeovnen.
"
I forhold til den væsentlighedsvurdering, du på vegne af ……….. Kommune skal foretage,
ønsker vi derfor følgende:
- en
vurdering af røggenerne inde fra vores hus med åbne vinduer.
Vi mener, det er en
væsentlig gene at røglugten hvirvles koncentreret ind af vinduerne ved almindelig udluftning.
- en vurdering om vi - især vores små børn - forsvarligt kan opholde os i vores have eller
indkørsel ved f.eks. leg eller havearbejde, når der fyres i pillebrændeovnen.
- at vurderingen foretages, når vinden kommer fra vest, og gerne på flere tidspunkter, da generne
også forekommer om aftenen, når der ikke er så meget vind.
-at der foretages en vurdering inden brændeovnen tændes samt ved optænding.
"
Vi vil i øvrigt gerne anmode om aktindsigt i forhold til hvad naboen har udtalt i sagen.
"
Med venlig hilsen …………….. (Afsender er LOBs bestyrelse bekendt)
"
Dec. 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0009.png
!
9
"
4. Konflikt mellem ventilation og brændefyring
"
Kære Solveig Czeskleba-Dupont
 
Vi har i 2008 bygget nyt hus med Genvex, varmepumpe, solceller m.v. 300 mm isolering i
væggene m.v. Vi har gjort alt hvad vi kunne for at bygge
et miljørigtigt hus,
uden
brændeovn, for det var der ikke behov for.
"
"
Hvad vi ikke var opmærksom på var at
alle naboer, nord, syd, øst og vest havde
brændeovn,
der kører hver dag og hele dagen og aften med i Vinterhalvåret og et langt
stykke ind i foråret.
Så med
Genvexen
kørende hev vi alt røgen ind i huset og selvfølgelig også der hvor vi
skulle sove. Det er ikke muligt for os (specielt i vinterhalvåret) at have et vindue stående på
klem, for ikke at tale om at være i haven en efterårsdag hvor vi har 10 grader uden at få
røgen lige i hovedet. Det skal nævnes, at vores naboer ikke synes det er forkert at bruge
brændeovn en dag hvor vi har 20 grader eller mere, for gamle huse er åbenbart kolde, så
heller ikke her er det muligt at bruge have eller at lufte ud.
 
Hvad har vi så gjort ved det.
 
Vi har klaget, skrevet og parlamenteret med ………… kommune i 5 år, som hver gang vi
klager, sender
en skorstensfejer
ud for at se på skorstenen og konstatere, at det hele ser fint
ud og at
folk har lov til at fyre.
-
Derefter bliver sagen lukket og vi står stadig med grim
sort røg  og hæslig lugt hen over vores hus. Vi har selvfølgelig også henvendt os til vores
naboer, som selvfølgelig ikke forstår vores problem (og som der blev sagt for nylig –
”jeg kan jo ikke være garant for frisk luft til jer”) og vi bor ellers i Furesøkvarteret for at
nyde naturen og få masser af frisk luft.
 
Vi har på nuværende tidspunkt igen en klage liggende hos kommunen, som meget gerne
vil
afslutte sagen med, at vores nabo ikke gør noget forkert.
 
Vi ved faktisk ikke rigtig hvad vi skal gøre ved det ? Sælge huset har været oppe og vende
mange gange, vi har haft vores advokat på sagen og lige nu ved vi ikke rigtig hvad vi skal
stille op, så derfor ser vi muligheden for lidt sparring med jeres forening, som en mulighed
for at komme lidt videre inden vi bliver helt umulige over vores situation.
"
Vi ser også frem til et godt samarbejde.
Med venlig hilsen

………………..
(Afsender er LOBs bestyrelse bekendt)
"
Jan. 2015
"
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0010.png
!
10
5. Brænderøg forstærker astmaanfald
"
"
"
I skrivende stund holder jeg min yngste søn hjemme på anden dag med
et
astmaanfald.
De senere år har han adskillige gange været indlagt med astma.
Astmaen kan udløses af forskellige ting bl.a. af virusinfektioner, men
brænderøg virker
altid som forstærkende faktor.
Han oplever f.eks. en akut forværring af sine
astmasymptomer, når han cykler til skole i stille perioder hvor der fyres kraftigt i
brændeovnene. I sådanne tidspunkter oplever jeg også selv som daglig pendler mellem
Allerød og Østerport, at luftkvalitet er væsentlig bedre i København end i Allerød.
"
"
Det er ikke mit indtryk at røggenerne stammer fra enkelte brændeanlæg, hvor der fyres
forkert. Det er snarere den
udbredte og omfattende brug af brændeovne,
der lokalt
belaster de tættere bebyggede områder.
Der findes en del dokumentation for brænderøgens helbredskadelige virkninger. Jeg
gætter på, at dette er kendt i Teknisk Forvaltning, ellers bidrager jeg gerne med
henvisninger. Jeg er bekendt med, at kommunerne har begrænsede beføjelser til at
skride ind over for gener fra brænderøg. Men, jeg synes det ville være hensigtsmæssigt
at få afdækket, om brænderøgen reelt er et sundhedsmæssigt problem i de enkelte
områder i kommunen. Det ville bl.a. kunne tjene til vejledning om, i hvilke perioder man
måske skulle undgå at åbne soveværelsesvinduet om natten, undgå at lade sit barn
sove ude i barnevogn, køre sit barn i skole i bil i stedet for at cykle etc. Det ville også
være en rimelig information at kunne tilbyde folk som påtænker at tilflytte området, og
som måske som tilflyttere fra områder uden samme udbredelse af brændeovne ikke er
opmærksomme på de mulige gener.
"
"
Jeg vil derfor opfordre ……. Kommune til at begynde at foretage
løbende målinger af
luftforureningen i fyringssæsonen i udvalgte kvarterer
i kommunen, heriblandt i
Horsemosen. Målingerne kunne som service for borgerne offentliggøres på et passende
sted på kommunens hjemmeside.
…………………
(Afsender er LOBs bestyrelse bekendt)
"
"
"
Okt. 2014
"
"
"
"
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0011.png
!
11
6. Hvordan skal man beskytte sig mod røgen?
"
"
Tak for samtalen vedr. min situation som
lungekræftopereret
i forhold til naboers og
genboers brænderøg. - Jeg vil som nævnt gerne være medlem af Landsforeningen og her
kommer som aftalt lidt om mig:
Vi har ikke selv brændeovn og har ikke ønsket at få en, men vores naboer og genboer og
deres naboer og deres igen, igen har næsten alle brændeovn. Det er kun ganske få huse
på vejen, som ikke har brændeovn, og de bliver meget flittigt brugt. - Vores nærmeste
nabo har kun elvarme og bruger derfor næsten udelukkende brændeovn som
opvarmningskilde. Og jeg mener også, at det samme gælder den ene nabo til den anden
side. -
I det hele taget er der rigtig mange husstande her, der har brændeovn,
så en efterårstur foregår i røg.
Vi har boet her i 20 år, og i de sidste 8 -10 år har jeg hvert år, når fyringssæsonen starter
og frem til dens slut, døjet med vedvarende hoste både dag og nat samt meget ofte
hæshed. - Jeg er ikke-ryger siden 1988 og før da moderat ryger med større rygepauser.
De sidste 7-8 år har ingen røget indendørs hos os, og jeg har sjældent været i rum, hvor
der blev røget. - Også fordi jeg bliver
tydeligt påvirket af såvel tobaksrøg som
brænderøg - med hæshed og hoste til følge.
"
Jeg har tidligere haft diskussioner med naboerne til hver side - den ene brændte tidligere
alt fra mælkekartoner og malet træ til trykimprægneret træ i sin brændeovn, og den
anden havde en gammel brændeovn/kamin, som gav ubrudt røg.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om brænderøg er årsag til min lungekræft, som jeg blev opereret
for i juli. Jeg fik fjernet venstre overlap og har nu en lungekapacitet på 65 procent. -
Kræften havde ikke bredt sig, og jeg er derfor ikke i efterbehandling, men til
genoptræning på hospitalet for at bedre åndedrætsfunktionen. - Men - med de senere års
tilbagevendende hoste m.v. og med den irritation, som såvel tobaksrøg som brænderøg og
alt andet røg fremkalder hos mig, kan jeg jo ikke lade være med at
frygte en
tilbagevenden af kræften, såfremt jeg bliver boende her.
Med fyringssæsonen lige
om hjørnet.
"
Vi har som nævnt været rundt om de løsningsmuligheder, vi umiddelbart kan se - fra
rensning af luften i vores hus, betaling for installation af skorstensfiltre i naboers og
genboers skorstene (men der er blot så mange andre, en smule længere væk, der også
fyrer) - til at flytte fra huset.
Så mit ærinde ud over medlemskab var efterlysning af løsningsmuligheder og din
vurdering af dem, vi allerede har på bordet. - Og her har du jo faktisk givet et klart svar -
nogenlunde det, vi selv var nået frem til gennem vores google-søgning, nemlig at
filtre
og rensning
ikke i tilstrækkelig høj grad fjerner de små partikler. - Men det er vel bedre
end ingenting?…………….. Du siger blot til, såfremt du har brug for lidt sparring.
Mange hilsner
………………….(Navnet er bekendt for LOBs bestyrelse.
"
"
August 2014
"
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0012.png
!
12
"
7. Kommunen svigter sit ansvar.
"
"
Til ……… kommune
 Hvordan
kan det være, at ……. kommune giver
dispensationer
til at huse, der ligger ved siden af hinanden
i et
tætbebygget naturgasområde
- hvor der i øvrigt i forvejen er et hav af brændeovne - får lov til at fyre
med stærkt røgudviklende brændsel natten lang - trods miljøstyrelsen siger, at man skal lade være? 
Disse huse ligger således, at deres røg trækker ind i mit hus da vi stort set altid har vind omkring vest i
Danmark.
 
Der er et hav af brændeovne i det her område - få af dem er registreret i BBR - ………. kommune siger, at
det ikke er deres ansvar om BBR er korrekte… Derved har ingen i Danmark et reelt billede af hvor mange
brændeovn og dispenserede fyr der findes og forurener i Danmark - er det korrekt forstået?
 …
Men efter
tjek i BBR
kan jeg se at dette gælder for stort set hele ………..vej - Få brændeovne/fyr og anden
alternativ varmekilde er registreret her. 
… 
Jeg har siden start december klaget til ………. kommune over at jeg ikke kan trække vejret i mit hus, alt mit
inventar, min hud, mit hår lugter af røg konstant…
 
Jeg vil beskrive hvilke gener jeg har af, at …… Kommune er fuldstændig lige glade med miljøet - jeg skal
lige sige at jeg hverken ryger eller har brændeovn selv:
 -
Når jeg tørrer fliser af i badeværelset bliver kluden sort, trods det bliver gjort mindst 1 gang pr. uge. Mine
vægge har jeg måtte male igen og igen (to gange siden december 2014). Alt hvad der kunne tætnes af revner
og sprækker er tætnet i mit hus. En håndværker vejledte mig. Jeg har brugt et hav af tid og penge på at prøve
på at gardere mig mod udefrakommende røg. Alt i min stue af hvide ting er blevet gulbrune denne vinter
trods jeg ikke har brændeovn eller ryger. De steder hvor murerne er gråmalede kan man se brune røgstriber
printet ind i malingen.
 -
Min tørretumbler kan ikke længere bruges da den tager luft ind fra huset som er røgfyldt eller stinker
efter aftenen og nattens røg fra de fyr der er givet dispensation til - og hvis jeg tørrer tøj i tørretumbleren -
lugter det forfærdeligt af røg.
 
Jeg er drevet ud af mit hus og har måtte sætte det til salg selv om jeg taber 200.000 kr. på det - hvis det
overhovedet kan sælges. - Men det værste er mit
helbred
- jeg kan ikke trække vejret i mit hus og har ikke
sovet en nat igennem siden start december 2014. Jeg har konstant øm hals og sviende løbende øjne. Mit hår
lugter af røg, min hud lugter af røg - alt lugter her - hver dag og mest af alt om natten.
 -
Mit liv er ødelagt - mit helbred er ødelagt og jeg kan ikke længere passe mit job, fordi jeg ikke får sovet
pga. røgen i mit hus.
 
Jeg har bedt ……… Kommune om at give mig en garanti på at det ikke er farligt at indånde al den røg i
døgndrift, men de siger blot at det ikke er deres problem og at de ikke kan hjælp mig. De har været ude at
kigge og snuse i et par timer en aften og så kan jeg ikke klage mere siger de.
Kan det være rigtigt at der ikke engang bliver målt med noget udstyr på hvor meget jeg eksponeres for
forurening, men de bare skal ud og snuse med deres næser? Er det virkeligt så uprofessionelt det foregår i
Danmark, når man skal måle forurening?
 
……….  kommune siger at det ikke er deres problem at jeg udsættes for forurening i deres kommune -
Hvis problem er det så?
 … 
Med venlig hilsen
………………….
 Afsenderen
er LOBs bestyrelse bekendt
"
Febr. 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0013.png
"
!
13
8. Modig sagsbehandler nævnte optændingsforbud som en
mulighed!
Hej LOB
 
Jeg har læst om jeres forening her på nettet og kunne godt tænke mig at blive medlem. Jeg
har gennem mindst 10 år været udsat for enorme mængder røg fra naboens
brændefyr.
I
lang tid fyrede han med affaldstræ også malet og behandlet. Ja stort set alt der kunne
brænde. Jeg har set ham bære træ ind med hvid laminat på. Det har været et helvede siden
han flyttede ind. Vi har 110 meter mellem husene. Men
røgen er slem og næsten konstant
hver dag og aften.
"
Først for nu næsten 3 år siden tog jeg fat i problemet. Jeg bor alene og alle i omegnen er
bange for naboen. Han er uden for pædagogisk rækkevidde som politiet siger. Kommunens
folk har taget ham 2 gange med affald i fyret. Han nægtede dem endvidere adgang til fyret
og kom med trusler. Det var sidste sommer. Så der venter en retssag. Men kommunen mener
ikke de kan forbyde ham at fyre i fyret, selv om han dagligt overtræder miljøbeskyttelses-
loven.
"
"
"
Han er begyndt at fyre med enten
vådt træ eller træbriketter.
Og tit og ofte brænder han
også
affald
af i fyret. Næsten dagligt har jeg konstant røg på min adresse og ikke kun under
optænding. Nej i mange timer.
………. Kommune mener det er hans måde at fyre på og da fyret er lovligt og det samme
med skorstenen, så mener kommunen ikke der kan gøres noget. Folk der har boet der før
kunne godt finde ud af at fyre så alle kunne være her, men idioten her vil ikke. For der kan
fyres så alle kan være her.
Noget andet er, at
kommunens folk
ikke er enige i sagen her. Hende der tog ham med
affald i fyret mente godt der kunne gives et
optændingsforbud,
efter det hun havde set.
Hun kørte tilmed ud om aftenen. Pludselig var hun taget af sagen og den nye mener altså
ikke der kan gives et forbud. Og det ser heller ikke ud til, at han vil køre ud om aftenen.
Idioten der fyrer ved jo nemlig godt at kommunens folk holder fri efter klokken 15. Og det
er så til herefter og på fridage vi har tågerne.
"
I aften var jeg så heldig, at politiet var ude i et andet ærinde. Jeg kender efterhånden politiet
ret godt pga. min nabo. Så jeg ringede hurtigt op og jo, sørme det var en af dem jeg kender
der var ude. Jeg spurgte ham, om han ville bevidne den megen røg han var vidner til i aften
Og det vil han. Så endnu en mail er sendt til kommunen i aften. Men jeg regner nu ikke
med, at få ret meget ud af det. Så jeg håber I kan give gode råd og hjælpe mig videre.
Med venlig hilsen
…………………. Afsenderen er LOBs bestyrelse bekendt
 
Marts 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
!
14
"
Erfaringer fra 8 cases
"
Røggenerne
opleves som værst om natten. Husene kan ikke udluftes ordentligt. Man
kan ikke sove og fungerer derfor dårligt i dagtimerne. Jobbet kan ikke pases
tilfredsstillende. Der opstår en frygt for, hvilke helbredseffekter man udsætter sig selv og
sine børn for. Nogle fortæller om sviende, løbende øjne, øm hals, hæshed og hoste. En far
fortæller om sønnens astmaanfald, og en af skribenterne er fornylig blevet opereret for
lungekræft.
"
Det er ikke uden grund, at Sundhedsstyrelsen i 2011 skrev:
“Tæt på kilden kan røgens lugt
og dens indhold af akut-irriterende stoffer have betydning for gene-effekter hos de
omkringboende. Lang tids udsættelse har især betydning for øget forekomst af
hjertekarsygdomme og luftvejslidelser, hvilket primært ses blandt ældre og personer der i
forvejen lider af luftvejs- og/eller hjertekarsygdomme. Forværring af disse sygdomme kan
medføre en øget dødelighed i befolkningen. - Børn anses også for særligt følsomme
individer i forbindelse med partikelforureningen. - Endvidere er der påvist en
sammenhæng mellem luftens indhold af partikler og kræft i luftvejene.”
"
Brænderøgs helbredseffekter
Som tidligere nævnt har Gundsømagle-undersøgelserne vist, at størstedelen af de fineste
forbrændingspartikler (elementært kulstof) fra brændeovne og - fyr bliver udsendt lokalt,
direkte til naboerne. Partiklerne er så små, at de kan trænge ind i celler og vigtige organer,
såsom lunger, hjerter og blodkar. Samtidig gør størrelsen partiklerne usynlige for det blotte
øje. Der skal et måleapparat fra arbejdsmiljøsektoren til for at observere dem.
"
Svien i øjne og hals kan hænge sammen med brænderøgens udvikling af stærke syrer.
Desuden er det tidligere blevet påvist, at syre i luften kan fremme astma. Stoffer som
benzen, tjærestoffer og dioxiner, der alle er kræftfremkaldende, udvikles også i
brænderøg. De binder sig til forbrændingspartiklerne og kan derfor blive transporteret ind i
kroppen. I Gundsømagle oversteg gennemsnitsværdierne af PAH- og dioxinudslip fra
skorstenene de grænseværdier, som et EU-direktiv samt miljøministeriets luftvejledning fra
2001 har sat for industrielle anlæg med høje skorstene. Eksperimentelle undersøgelser
viser det samme.
Derfor skal brænderøg helt klart betegnes som
en væsentlig forurening,
såfremt der ikke
kan foregå fri fortynding, fordi bygninger, beplantning og/eller terræn danner en
hvirvelzone.
"
Dialog med naboer
Den første reaktion på brænderøgsgener vil almindeligvis være, at man henvender sig til
anlægsejeren med problemet, men som ovenstående eksempler viser, giver det sjældent
positive resultater. Tværtimod! - Derfor er det nærliggende at tale med kommunens
miljøafdeling. Kommunalbestyrelsen er jo den ansvarlige lokale tilsynsmyndighed. - Men
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
!
15
som vi nævnte i indledningen, er det meget få klager over brænderøgssgener fra naboer,
som kommunerne modtager i løbet af et år. Det hænger især sammen med, at
folk er uøvet i at dokumentere og skrive klager til myndighederne,
folk vil undgå konflikter med deres naboer eller er bange for social mobning,
og at folk ikke kender til brænderøgens indhold af sundhedsskadelige stoffer. (Den
viden indgår ikke i pejsecentrenes og brændeovnsfabrikanternes mange annoncer i
medierne).
Klager
til kommunen
Når energianlæg, som brændeovne og -fyr medfører væsentlig forurening kan
kommunerne I følge Miljøbeskyttelsesloven § 42 give
påbud
om at forureningen skal
nedbringes. Hvis den væsentlige forurening ikke kan afhjælpes, kan kommunen nedlægge
forbud
mod brugen af anlægget, sådan som den kommunale sagsbehandler i den sidste
case foreslog.
Men som flere af de 8 cases viser, er kommunerne uvillige til at benytte § 42 ved klager
over brænderøgsgener. Kommunerne forklarer det selv med, at de mangler en vejledning
fra centralt hold.
Sådan har sagerne været siden 2007, da den første brændeovns-bekendtgørelse så
dagens lys, og sådan er situationen stadigvæk. Men i juni 2014 kom miljøminister Kirsten
Brosbøl med et interessant udspil ‘Ren
luft til danskerne’.
Kamp om den rene luft
Hver tredje husstand i Danmark har en brændeovn, og det gør Danmark til det land i
verden med flest brændeovne per indbygger. - Flertallet af husstandene har ingen
brændeovn eller -fyr, og som den tidligere omtalte stikprøveundersøgelse (s. 4 -5) viser,
bliver mange udsat for naboers røg. Derfor bliver det noget af en udfordring for Ministeren
at skaffe danskerne ren luft, som hun ønsker.
I pjecen “Ren luft til danskerne” hedder det, at regeringen sammen med kommunerne og
andre interessenter vil finde løsninger, der kan sikre mindre forurening fra brændeovne.
Men hvilke løsninger peger Ministerens plan på?
skrappere udledninngskrav
information om korrekte fyringsmetoder
arbejde for partikelkrav til nye brændeovne i hele Europa.
Ovennævnte har flere regeringer forsøgt, uden at brænderøgsgenerne i boligkvarterne er
blevet mindre. Det er fordi politikken har et forkert fokus. Det kommer klart frem i
ministerens pjece, hvor der står: “Det vil både give renere luft og et større marked for
miljøvenlige danske brændeovne.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0016.png
!
16
Men efter LOBs vurdering findes en miljøvenlig brændeovn ikke! Både befolkningens
helbred og det globale klima påvirkes negativt af røg fra individuelle fastbrændsels anlæg.
En miljøvenlig brændeovn
er en af de myter, som anvendes ved brændeovnes
markedsførring. Derfor er det på sin plads at aflive de myter, der florerer om brændeovne
og træfyring.
A
flivning af myter om brændeovne og brænderøg
Paradoksalt nok er problemerne med brænderøg blevet negligeret af
myndighederne siden den første brændeovnsbekendtgørelse blev offentliggjort i
dec. 2007, og der er kommet mange myter i omløb. Vi vil her aflive nogle af disse:
Myte 1.
Brændeovnsfyring er klimavenlig
Herimod udtaler WHO, at udendørs luftforurening som f.eks. brænderøg forværrer
klimaproblemerne. Det skyldes især udslip af kuldioxyd (CO2), metan og kulstofholdige partikler.
"
"
Kilde: WHO (2014): Ambient (outdoor) air Quality and health (Fact sheet nr. 313, opdateret marts 2014).
Myte 2.
Brænderøg er miljøvenlig
Træfyring i boliger er største kilde til luftforurening med fine partikler, tjærestoffer og dioxiner.
Giftstofferne bliver spredt i miljøet med vind og vand og opkoncentreres i fødekæderne.
Kilde: Nielsen, O.-K., Winther, M., mfl. (2014): Annual Danish Informative Inventory Report to UNECE.
Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 94. http://www.dce.au.dk/Pub/
SR94.pdf .
Myte 3.
Brænderøg er ikke sundhedsskadelig.
Indholdet af sundhedsskadelige stoffer i brænderøg som tjærestoffer, dioxin og benzen er langt
større end i luftforureningen fra andre opvarmningsformer. Dioxiner er ifølge WHO meget giftige,
kan ødelægge immunsystemet, forstyrre hormonbalancen og forårsage kræft i organismerne
ligesom tjærestoffer.
Kilder: Sundhedsstyrelsen (2011): Tænk sundhed ind i miljøet. Et prioriteringsværktøj og inspiration til
kommuners forbyggende indsats (Center for Forebyggelse).
World Health Organization (2014): Dioxins and their effects on human health (Media center. Fact sheet nr.
225, opdateret juni).
Myte 4.
Vejtrafik er den værste luftforurener
I følge ovennævnte rapport fra DCE kommer kun 10% af de fine partikler i Danmark fra
vejtrafikken, men 67% fra brændeovne. Lignende forhold gælder mht. tjærestoffer og dioxin.
Kilde: Scientific Report from DCE No. 94. http://www.dce.au.dk/Pub/ SR94.pdf
"
Myte 5.
Brænderøg er en billig opvarmningskilde
Dette er rigtigt for den enkelte husholdning, der kun betaler for ovnens installering, et årligt
skorstensfejerbesøg og brændsel uden afgifter. Men denne opvarmningsform har store
samfundsøkonomiske omkostninger. Ud fra DCEs rapport nr. 64 kan man beregne, at
gennemsnitligt påfører brugen af én brændeovn i København/Frederiksberg lokalsamfundet en årlig
udgift på ca. 14.000 kr. til hospitalsophold mm..
"
Kilde:
J.
Brandt, mfl. (2013): Sundhedseffekter og relaterede eksterne omkostninger af luftforurening i
København. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi,
http://www.dmu.dk/Pub/
SR64.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0017.png
!
17
Desværre er selv velmenende ministre op imod disse myter og en del halve sandheder.
Men det er ministrene ikke tjent med. Det gør dem utroværdige.
!
En halv sandhed er Miljøstyrelsens kampagne
Rygestop-guide for brændeovne
med
sloganet: “Du kan fjerne op til 80 % af de sundhedsskadelige partikler i røgen fra din
brændeovn ved at tænde op i toppen”. For det første er optændingsfasen kun meget
kortvarig sammenlignet med fyringen resten af dagen. For det andet fremkom tallet 80% i
den oprindelige tyske undersøgelse ved at veje partiklernes masse og ikke ved at tælle
partiklerne. Som nedenstående figur viser, fremkommer en masse af virkeligt
sundhedsskadelige, meget fine partikler, der kan trænge ind i alle kroppens dele, især ved
gode driftsforhold (optimal operation). Disse mindste partikler har samlet en meget stor
overflade, hvor giftstofferne hægter sig på.
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
Brænderøgens partikelstørrelse og masse ved god typisk og dårlig drift
PARTIKELSTØRRELSESFORDELING
Se Thomas Nussbaumer
Kilde: Klippel, N. og Nussbaumer, T. (2007) s. 33
"
Partikelstørrelsen stiger fra venstre mod højre i figuren, mens den lodrette akse viser
antallet af partikler pr cm3 røgluft over et helt fyringsforløb. Desuden bliver den
gennemsnitlige masse af partkler pr. m3 nævnt ved tre forskellige driftsforhold.
Massen vejer langt mere ved dårlig fyring end ved typisk og optimal fyring. Til gengæld er
antallet af nanopartiklerne (dvs. mindre end 0,1
µm)
større ved både typisk og optimal
fyring. I faglitteraturen beskrives røgpartikler mindre end 0,3µm som usynlige for et normalt
øje. God (optimal) fyring uden synlig røg kan derfor ikke frikendes for at frisætte
sundhedsskadelig forurening. Da det er de mindste partikler, der er mest skadelige for
helbredet, er det ganske utilstrækkeligt kun at bedømme forureningens alvor ud fra
forekomst af synlig røg. Et ansvarligt tilsyn ved røgklager kræver derfor et apparat til
måling af antal fine partikler - herunder nanopartikler.
!
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
!
!
18
Det kommunale tilsyn
Ved fremlæggelse af planen om ren luft erklærede ministeren, at regeringen sammen
med kommunerne og andre interessenter vil finde løsninger, der kan sikre mindre
forurening fra brændeovne. Det bidrager LOB også gerne til. Herved håber vi at kunne
være med til at nedbringe antallet af røggenerede i Danmark (jvf. omtalen af
undersøgelserne fra Statens Institut for Folkesundhed, ovenfor s. 4-5).
Ud fra de fremlagte cases om brænderøgsgener og LOBs øvrige erfaringer fra arbejdet
med brænderøg i mere end 10 år anser vi følgende for bydende nødvendigt:
I. Da mange mennesker er generet af brænderøg i deres dagligdag, og deres helbred er
truet, bør samfundet anerkende det som
væsentlig forurening
i følge
miljøbeskyttelseslovens §42.
II. De centrale myndigheder bør gennemføre en omfattende og effektiv
oplysningskampagne om helbredseffekter
fra brændeovne rettet mod den brede
offentlighed og de kommunale miljø- og sundhedsmyndigheder i særdeleshed.
III. Kommunerne bør gennemføre
indgreb
mod træfyring i individuelle anlæg
pga. røgens
giftighed,
således som f.eks. Guldborgsund-dommen fra 2012 har gjort det juridisk muligt.
IV. Kommunernes tilsyn med brændeovne og brænderøg bør gøres langt mere målrettet
ved at supplere ‘syns- og skønsforretninger’ med direkte
kontinuerte partikelmålinger
stedet
over tid.
V. Kommunernes miljøafdelinger skal opgraderes (både personelt og instrumentelt) til den
opgave, der består i at mindske luftforureningen i
boligområder.
VI. Miljøstyrelsen bør udarbejde en
vejledning
til kommunerne med særligt henblik på
bekendtgørelsens § 14 stk. 2 om påbud og forbud og § 17 om forskrifter for særligt
belastede områder.
VII. De centrale myndigheder bør opfordre kommunerne til at arbejde målrettet på
udskiftningen af forurenende opvarmningsanlæg med mindre luftforurenende tiltag som
varmepumper, solceller, -fangere og bedre isolering. Hertil kan planlovens § 15 stk 1 om
lokalplanlægning anvendes.
Hvordan kan kommunernes miljøafdelinger opgraderes?
a. Efteruddannelse
for at opnå viden og indsigt om
røgens helbredseffekter,
om brænderøgs kemi og dens aerodynamik, hvirvelzoners opståen og indvirkning på
røgens udbredelsesmønstre,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
!
19
viden om og øvelse i brug af partikelmålinger til dokumentation af luftforureningens
omfang. Partikelforskere anbefaler f.eks. DISCmini fra Matter Aerosol som muliggør
kontinuerte målinger af sundhedsskadelige partikler helt ned til nano-området.
træning i konflikthåndtering.
jura omkring lovgivning og vejledning med hensyn til indgrebsmuligheder via påbud og
forbud, hvor der er tale om væsentlig forurening.
b. GIS-kortlægning
af brændeovne og miljøfølsomme byfunktioner, herunder tæt-lave
bebyggelser i kommunen. Herved skaffes de fornødne forudsætninger for kommunens
planlægning af boligområder og beskyttelse af borgerne (jvf. EUs luftkvalitetsdirektiv fra
2008). Boliger med mekanisk ventilation kræver større beskyttelseszoner.
c. Luftforureningsniveauer i kommunen
skal overvåges vhja. indikative målinger. Der
udsendes advarsler om luftforurening i vinterhalvåret, når vindhastigheden er mindre end 3
m/sek. Sådanne varslinger vil gavne astmatikere o.a. sårbare grupper i kommunen.
d.
Efter brændeovnsbekendtgørelsen § 17 kan kommunalbestyrelsen for nærmere klart
angivne områder i kommunen, fastsætte bestemmelser om forureningsbegrænsende
foranstaltninger i en
forskrift.
Dette bør gøres målrettet. Hertil er Planloven §15 stk 1 også
relevant.
e.
Med hensyn til
akuttilsyn
er det nødvendigt, at der etableres en vagtordning døgnet
rundt, da folk mest benytter deres ovne om aftenen og mest generende om natten.
Tilsynet skal inddrage klagerens iagttagelser om røgens udbredelse på grunden og i
huset.
f.
Ved
skriftlige naboklager
skal kontinuerte målinger af partikler - også omfattende
nanometer-området - over en 14-dages periode indgå i vurderingen af forureningens
væsentlighed. Hvis luftforureningen skal vurderes rimeligt, er det helt utilstrækkeligt med
nogle få meget korte tilsyn med det blotte øje.
(WHO har sat en grænseværdi for døgnkoncentrationen, der kun bør overstiges 3 gange
om året.)
g.
Kommunerne skal udarbejde
skriftlige svar
på skriftlige røgklager.
Konklusion
Et moderne informationssamfund kræver både planmæssig forebyggelse af
sundhedsskader fra fyringspartikler og en omsorgsfuld indsats over for skadelidte. Ændret
fyringsadfærd er ikke nok, når de individuelle fyringssteder ligger i tætte bebyggelser, som
tidligere har været energiforsynet fra centrale fjernvarme- eller naturgasanlæg. Deres
fyringsteknikker er jo under samfundets kontrol.
I navnet af de her præsenterede otte cases, der langt fra er enestående, opfordrer LOB
politikerne og forvaltningerne til at tage kikkerten fra det forkerte øje og indse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507704_0020.png
!
20
nødvendigheden af at lade tvivlen i de konktete tilfælde komme de røgudsatte tilgode.- Og
for fremtiden at anvende forsigtighedsprincippet ved at skaffe flere røgfrie boligområder.
!
Litteraturhenvisninger
Brandt, J. mfl. (2013): Sundhedseffekter og relaterede eksterne omkostninger af luftforurening i København.
Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, http://www.dmu.dk/Pub/SR64.pdf
Anne Illemann Christensen, Ola Ekholm, Michael Davisen, Knud Juel. Sundhed og sygelighed i Danmark
2010 - og udviklingen siden 1987. Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet, 2012.
!
!
Ola Ekholm, Anne Illemann Christensen, Michael Davidsen, Knud Juel. Boligmiljø. Resultater fra SUSY
2013. Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet, 2014.
Glasius, M., Vikelsøe, J., Bossi, R., Andersen, H.V., Holst, J,. Johansen, E. & Schleicher, O. (2005): Dioxin,
PAH og partikler fra brændeovne. Danmarks Miljøundersøgelser. 27 s. Arbejdsrapport nr. 212. http://
www2.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer/3_arbrapporter/ rapporter/AR212.pdf
Glasius, M., Konggaard, P., Stubkjær, J., Bossi, R., Hertel, O., Ketzel, M., Wåhlin, P., Schleicher, O. &
Palmgren, F. (2007): Partikler og organiske forbindelser fra træfyring. Danmarks Miljøundersøgelser, 42 s.
Arbejdsrapport nr. 235
http://www2.dmu.dk/Pub/
AR235.pdf
Lis Keiding, Lars Gunnarsen, Nils Rosdahl, Mette Machon, Ralf Møller, Ole Valbjørn. Miljøfaktorer i
danskernes hverdag – med særligt fokus på boligmiljø. Resultater fra undersøgelse af danskernes sundhed
og sygelighed i 2000. Statens Institut for Folkesundhed, By og Byg - Statens Byggeforskningsinstitut, 2003.
!
!
Klippel, N. og Nussbaumer, T. (2007): WIRKUNG VON VERBRENNUNGSPARTIKELN - vergleich der
Gesundheitsrelevanz von Holzfeuerungen und Dieselmotoren (Bundesamt für Energie, Bern, ISBN
3-908705-16-9)
Matter Aerosol (2015): Handheld diffusion size classifier for nano particle measurement.
Miljøministeriet (2010): LBK nr 879 af 26/06/2010 (Miljøbeskyttelsesloven)
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132218
Miljøministeriet (2014): Ren luft til danskerne
http://mst.dk/media/mst/9410405/ren_luft_faktaark_final_samlet_juni.pdf
Miljøministeriet (2015): BEK nr 46 af 22/01/2015 (Brændeovnsbekendtgørelsen)
Miljøstyrelsen (2001): Luftvejledningen.
Miljøstyrelsen (2005): Luftforurening med partikler i Danmark (Miljøprojekt nr. 1021)
Miljøstyrelsen (2014): Rygestop-guide for brændeovne
http://mst.dk/borger/luftforurening/braendeovne-og-kedler/kampagne-rygestop-guide-for-braendeovne/
Nielsen, O.-K., Winther, M., mfl. (2014): Annual Danish Informative Inventory Report to UNECE. Scientific
Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 94. http://www.dce.au.dk/Pub/ SR94.pdf
Sundhedsstyrelsen (2011): Tænk sundhed ind i miljøet. Et prioriteringsværktøj og inspiration til kommuners
forebyggende indsats (Center for Forebyggelse)
!
Vikelsøe, J., Hovmand, M.F., Andersen, H.V., Bossi, R., Johansen, E. & Chrillesen, M. (2006): Dioxin in the
Atmosphere of Denmark. A Field Study at Selected Locations. The Danish Dioxin Monitoring Programme II.
(Teknisk rapport, nr. 565 fra Danmarks Miljøundersøgelser)
WHO (2014): Dioxins and their effects on human health (Media center. Fact sheet nr. 225, opdateret juni)
WHO (2014): Ambient (outdoor) air Quality and health (Fact sheet nr. 313, opdateret marts 2014)
!
Østre Landsret (2012): Dom afsagt den 5. juli 2012 af Østre Landsrets 11.afdeling (S3687004-