Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 202
Offentligt
1507225_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. mst-5200-00089
Ref. kaasm
Den 9. marts 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af Kommissionsforordning 2011/582/EU for så vidt
angår testprocedure, der skal ligge til grund for krav om holdbarhed til
forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger
KOM(201x)xxx (foreløbig udgave)
Komitésag
1. Resumé
Forslaget (komitésag) har til formål at sikre holdbarheden af forureningsbegrænsende
udskiftningsanordninger, der anvendes ved erstatning af eksisterende fabriksmonterede
systemer på biler, busser og lastbiler. Der fastsættes en akkumuleret testmetode, der skal
sikre, at køretøjerne overholder luftemissionskravene i 5/6 og euro VI normerne, også ved
længere tids brug, når der anvendes forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger til
røgrensningen. Det forventes, at forslaget vil blive sat til afstemning på næste møde i
motorkomitéen den 24. marts 2015. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne. Forslaget
vurderes at indebære marginale besparelser for erhvervet, idet det nye testsystem vil betyde
en billiggørelse af test af forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger, som samlet vil
betyde en mindre udgift til indkøb af udskiftningsanordningerne. Forlaget er neutralt i
forhold til beskyttelsesniveauet. Regeringens generelle holdning: Regeringen er enig i
relevansen af at få etableret en testprocedure, der sikrer, at også forureningsbegrænsende
udskiftningsanordninger overholder holdbarhedskravene, og på den baggrund agter
regeringen at stemme for kommissionens forslag.
2. Baggrund
Det foreløbige forslag har været forelagt medlemsstaterne i komitéen for motorkøretøjer den
15. oktober 2014. Det har ikke været behandlet i komiteen tidligere. Kommissionen har
tilkendegivet, at den ønsker en afstemning af forslaget primo 2015 og næste møde i komitéen
for motorkøretøjer er fastsat til 11. marts 2015.
Forslaget har hjemmel i Europa Parlamentet og Rådets forordning nr. 2009/595/EF om
emissioner fra tunge køretøjer (euro VI) samt forordninger vedr. adgang til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507225_0002.png
vedligeholdelsesinformationer 2007/715/EU (euro 5/6), og rammedirektiv 2007/46/EF artikel
4(3) og Artikel 5(4).
Forslaget vedtages med kvalificeret flertal i komiteprocedure artikel 5a, stk. 1-4, og artikel 7 i
afgørelse 1999/468/EF (forskriftsprocedure med kontrol).
3. Formål og indhold
Kommissionen har udarbejdet et forslag til en ny supplerende test, der har til hensigt at sikre
holdbarheden af forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger, der anvendes ved
erstatning af eksisterende fabriksmonterede systemer på biler, busser og lastbiler. Der er i dag
ikke en sådan procedure, men det er tilkendegivet behov herfor i forordning 2011/582/EU
Bilag XI (4.3.2.4).
Udskiftningsanordninger anvendes i situationer, hvor det fabriksmonterede udstyr ikke
længere er funktionsdygtigt, og forslag til test af udskiftningsanordninger skal sikre
beskyttelsesniveauet, som vedtaget af Europa Parlamentet og Rådet i forbindelse med euro
5/6 og euro VI normerne, også for disse anordninger.
Den nye test skal sikre, at udledningerne fra en forureningsbegrænsende
udskiftningsanordning er under de tilladte grænser også efter ca. 115.000 km for lette
køretøjer og 500.000 km for tunge køretøjer. Dette svarer til 3000 og 12.500 timer. Af
praktiske og økonomiske hensyn er det centrale i det nye testforslag, at der kan anvendes en
såkaldt akkumuleret ældningsprocedure. I stedet for at teste over 3.000 til 12.500 timer, kan
der anvendes en intensiveret test over kortere tid.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der forelægger endnu ingen udtalelser fra Europa Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet vedrører realiseringen af det indre marked, og idet forslaget vedrører en indsats
overfor grænseoverskridende luftforurening, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Kommissionsforordning 2011/582/EU har direkte retsvirkning for Danmark og nærværende
forslag er en ændring heraf.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507225_0003.png
7. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget fremsættes som en kommissionsforordning med direkte retsvirkning.
Forslaget har hjemmel i Europa Parlamentet og Rådets forordning nr. 2009/595/EF om
emissioner fra tunge køretøjer (euro VI) samt forordninger vedr. adgang til
vedligeholdelsesinformationer 2007/715/EU (euro 5/6), og rammedirektiv 2007/46/EF artikel
4(3) og Artikel 5(4).
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.:
Forslaget vil ikke have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
Forslagets Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet:
Det nye testsystem vil betyde en billiggørelse af test af forureningsbegrænsende
udskiftningsanordninger, som samlet vil betyde en mindre udgift til indkøb af disse.
Besparelsen for erhvervet vil dog være marginal.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget er neutral ift. beskyttelsesniveauet, da det der er tale om en testmetode af
holdbarhedskravene.
8.
Høring
Forslaget har været forelagt medlemsstaterne i komitéen for motorkøretøjer 15. oktober 2014.
Forslaget har været i høring i regeringens EU specialudvalg vedrørende Miljø fra den 2. – 6.
marts 2015.
Et høringssvar blev modtaget fra 3F, som tilkendegav, at organisationen støtter regeringens
holdning, idet forslaget har til formål at sikre holdbarheden af forureningsbegrænsende
udskiftningsanordninger – og dette vil medføre en forbedring af arbejdsmiljøet for de
personer, der arbejder på og ved trafikårer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt tilslutning til at vedtage denne procedure.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i relevansen af at få etableret en testprocedure, der sikrer, at også
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507225_0004.png
forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger overholder holdbarhedskravene for hhv.
euro 5/6 og euro VI, der er fastsat af Europa Parlamentet og Rådet. Regeringen er derfor
positiv overfor forslaget. Regeringen finder, at den nye testprocedure skal implementeres
hurtigst muligt, af hensyn til at sikre køretøjernes overholdelse af luftemissionskravene også
ved længere tids brug, når der anvendes forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger til
røgrensningen. På den baggrund agter regeringen at stemme for kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4