Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 193
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
og MILJØMINISTERIET
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europaparlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 1007/2009 om handel med sælprodukter.
COM(2012) 45 final
2015/0028 (COD)
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af sælforordningen 1007/2009, der forbyder handel med sælpro-
dukter i EU med enkelte undtagelser, herunder produkter der stammer fra inuitter og andre traditionelle sam-
fund. Forslaget skal bringe EU-lovgivning i overensstemmelse med WTO tvistbilæggelsesorgans afgørelse i en sag
rejst af Canada og Norge. Sagen er af væsentlig betydning for Grønland og forslaget kan få negative konsekven-
ser for Grønland. Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget og forventes ikke at have væsentlige konse-
kvenser for Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2012) 45 Final af 6. februar 2015 fremsat forslag til Europapar-
lamentets og Rådets afgørelse om ændring af forordning (EF) nr. 1007/2009 om handel med
sælprodukter. Forslaget er oversendt til Rådet samme dag i dansk sprogversion. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og kan vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet
med flertal efter almindelig lovgivningsprocedure.
Sælforordningen, som blev vedtaget i 2009, forbyder handel med sælprodukter af hensyn til
europæiske borgeres bekymringer ved sælfangst. Import og handel med bl.a. sælprodukter fra
inuitsamfund er dog undtaget. Danmark afstod fra at stemme og afgav en erklæring om, at
Danmark anså handel med sælprodukter for en legitim aktivitet, som ikke skulle unødigt hin-
dres eller stigmatiseres Fra dansk side frygtede man, at forordningen ville påvirke handel med
sælprodukter negativt og dermed medføre negative konsekvenser for grønlandske sælfangere.
Danmark gav udtryk for tvivl om rationalet og berettigelsen af forordningen og noterede, at
bæredygtig sælfangst med fuld respekt for dyrevelfærd er mulig.
Canada og Norge indbragte i 2010 EU for WTO’s tvistbilæggelsesinstans. Danmark har ikke
været direkte part i sagen. WTO gav den 18. juni 2014 EU medhold i, at et forbud mod sælpro-
dukter kan begrundes i moralske hensyn. Bl.a. inuitundtagelsen blev dog anfægtet, herunder for
i sin gennemførelse at medføre uberettiget forskelsbehandling. EU har ikke vist, at der ikke kan
gøres mere for at sikre sammenhæng mellem inuitundtagelse og dyrevelfærd. EU har accepteret
af ville følge WTO afgørelsen, og der er aftalt en frist til 18. oktober 2015 til at sikre opfølg-
ning. EU og Canada har efterfølgende i august 2014 indgået en bilateral aftale, der skal forbedre
canadiske inuitters muligheder for at anvende inuitundtagelsen i den eksisterende forordning.
Sælforordningen har svækket tilliden til EU i Arktisk og påvirket processen imod optagelse af
EU som observatør i Arktisk Råd.